Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Muutama sata km, olisko vajaat 500km. Anturivika tuli heti liikkeestä lähdön jälkeen.
Voi tosiaan olla että korjaantuu spontaanisti.
 
Muutama sata km, olisko vajaat 500km. Anturivika tuli heti liikkeestä lähdön jälkeen.
Voi tosiaan olla että korjaantuu spontaanisti.
Oliko siellä se reset TPMS kohta enää, jos on täppää sitä? Jos ei ajossa parane vaikka seuraavan 200km, niin eiköhän se ole sensori kabut.
 
Muutama sata km, olisko vajaat 500km. Anturivika tuli heti liikkeestä lähdön jälkeen.
Voi tosiaan olla että korjaantuu spontaanisti.
Jos se ei 500 kilsaan ole herännyt toimimaan, niin en usko että tokenee itsekseen myöhemminkään. Resetointia voi kokeilla tokikin, kai semmoinen tuostakin löytyy? Teslaa ei tosiaan itsellä, mutta eiköhän ne anturit vastaavia ole merkistä riippumatta. Yleensä renkaanvaihdon jälkeen menee ainakin Bemarissa semmoinen 5km, että hakee uudet anturit ja sitten näkyy paineet ja lämmöt.
 
Jos se ei 500 kilsaan ole herännyt toimimaan, niin en usko että tokenee itsekseen myöhemminkään. Resetointia voi kokeilla tokikin, kai semmoinen tuostakin löytyy? Teslaa ei tosiaan itsellä, mutta eiköhän ne anturit vastaavia ole merkistä riippumatta. Yleensä renkaanvaihdon jälkeen menee ainakin Bemarissa semmoinen 5km, että hakee uudet anturit ja sitten näkyy paineet ja lämmöt.
Renault Zoe:ssa joudun ilmeisesti resetoimaan ne kaikki renkaanvaihdon jälkeen, muuten hälyttää koko ajan. Tosin en kokeilut ajaa 500 km hälyt päällä, mutta kaveri vinkkasi että ihan normi homma että pitää resetoida renkaidenvaihdon jälkeen.

Edellisessä autossani ei tuollaisia hienosteluja ollut joten ei kokemusta. Nää nykyautot ovat tällaisia kermaperseitä, jos vähän haluaisi ajaa alipaineisilla renkailla jotta käännöksissä vinkuu renkaat kuin elokuvissa.
 
CT:n ei näköjään koskaan pitänytkään mennä tuotantoon 2021 tai 2022 koska kehitys onkin kesken.
Kehitys tarkoitus saada 2022 maaliin ja valmistuksen aloitus 2023.

Taitaa olla sarjassa roadster vol 2. Eurooppalaiset saa odottaa 2025 että saa käsiin CT. Ei mitään uutta länsirintamalta, suunnitelmat hirmuiset joka asiassa, mutta toteutus hidasta kun ei noita tehtaita nopeaan saa ylös. Olihan tuo VW toimitusjohtajakin nostanut kädet ilmaan ja todennut ettei ole teslalle kilpailijaa kun pitää ihmeenä jos vuonna 2026 saavat nuo tulevat 6 tehdasta ylös eli projektit venyy kaikilla.
 
Taitaa olla sarjassa roadster vol 2. Eurooppalaiset saa odottaa 2025 että saa käsiin CT. Ei mitään uutta länsirintamalta, suunnitelmat hirmuiset joka asiassa, mutta toteutus hidasta kun ei noita tehtaita nopeaan saa ylös. Olihan tuo VW toimitusjohtajakin nostanut kädet ilmaan ja todennut ettei ole teslalle kilpailijaa kun pitää ihmeenä jos vuonna 2026 saavat nuo tulevat 6 tehdasta ylös eli projektit venyy kaikilla.
CT:ta ei ole edes luvattu Eurooppaan.
 
Tietääkö joku mitä kaikkia uudistuksia näissä Saksassa valmistetuissa model Y -malleissa on käytössä? Tiedän ettei niissä ole vielä 4680-akkukennoja, mutta onko esim rakenteellista akkua (structural battery pack)? En löytänyt mistään vielä tarkempia speksejä näille Saksan malleille.
 
Model 3 long rangella ajettu noin 45000km. Malli on 2019 loppuvuodelta. Toiminut moitteettomasti - paras auto ikinä. Tähän mennessä takuukorjattu eturenkaiden ripustuksista tyyppivika, ja lämmitys jossain vaiheessa hajosi. Vaihtoivat sen tietenkin.

Mutta akku on hieman kysymysmerkki. Auto oli siis uutena 500km WLTP. Nykyään se on 100% ladattuna enää vain noin 455km. Tämä tuntuu isolta tiputukselta. Autoa ei ole pikaladattu jatkuvasti, ja Superchargeria tulee käytettyä todella harvoin - lähinnä lomamatkoilla. Enimmäkseen lataan 11kw teholla.

Lämmittimen vaihdon yhteydessä mulla oli sattumalta lähes identtinen auto lainassa. 2019 loppuvuoden performance - ajettu 45000km. Siinä oli 100% ladattuna vieläkin 485km WLTP! Aika kova.

En ole vielä ollut tästä aiheesta yhteyksissä Teslaan. Varmaan kyselen niiltä pian, et mitäs tehdään. Mites teillä muilla nuo ranget tippunu vuosien saatossa?
 
Model 3 long rangella ajettu noin 45000km. Malli on 2019 loppuvuodelta. Toiminut moitteettomasti - paras auto ikinä. Tähän mennessä takuukorjattu eturenkaiden ripustuksista tyyppivika, ja lämmitys jossain vaiheessa hajosi. Vaihtoivat sen tietenkin.

Mutta akku on hieman kysymysmerkki. Auto oli siis uutena 500km WLTP. Nykyään se on 100% ladattuna enää vain noin 455km. Tämä tuntuu isolta tiputukselta. Autoa ei ole pikaladattu jatkuvasti, ja Superchargeria tulee käytettyä todella harvoin - lähinnä lomamatkoilla. Enimmäkseen lataan 11kw teholla.

Lämmittimen vaihdon yhteydessä mulla oli sattumalta lähes identtinen auto lainassa. 2019 loppuvuoden performance - ajettu 45000km. Siinä oli 100% ladattuna vieläkin 485km WLTP! Aika kova.

En ole vielä ollut tästä aiheesta yhteyksissä Teslaan. Varmaan kyselen niiltä pian, et mitäs tehdään. Mites teillä muilla nuo ranget tippunu vuosien saatossa?
Miten näet sen, että auto oli uutena 500km wltp ja nyt vain 450km?

Onko tuo vain auton ilmoittama range? Mitään tekemistä wltp:n kanssa ei tuolla ole, vaan se on pelkästään auton ilmoittama arvio.

Jos sait esim. Auton kesällä ja ajelit +20C kelissä hetken ja vertaat nyt auton antamia range arvioita -5C kelissä, niin ei ole mikään ihme jos se esittää 10% alempia lukemia.

Mikä sulla on kotilatauksen normaalina %-rajana? Tesla suosittelee 80%:ia ja vain pitkiä matkoja ennen 100%:iin lataamista.
 
Miten näet sen, että auto oli uutena 500km wltp ja nyt vain 450km?

Onko tuo vain auton ilmoittama range? Mitään tekemistä wltp:n kanssa ei tuolla ole, vaan se on pelkästään auton ilmoittama arvio.

Jos sait esim. Auton kesällä ja ajelit +20C kelissä hetken ja vertaat nyt auton antamia range arvioita -5C kelissä, niin ei ole mikään ihme jos se esittää 10% alempia lukemia.

Mikä sulla on kotilatauksen normaalina %-rajana? Tesla suosittelee 80%:ia ja vain pitkiä matkoja ennen 100%:iin lataamista.

Kyse on siis ihan tuosta auton ilmottamasta numerosta. Ymmärrän ettei sillä ole mitään tekemistä minkään kanssa. On silti outoa, että se on laskenut noin paljon tässä omassa autossa, kun se korjauksen aikanen lainamalli oli ihan priimaa. Että mistä ihmeestä se tuon edes laskee ylipäätään?

Ei ole kotilatausta, ihan yleisen infran varassa. Lataan sen 90% maksimissaan, aniharvoin matkoja varten 100%.
 
Jos ajotapasi on paljon dynaamisempi ja lampparin kaytto kovempaa kuin Tesla ennakoi tai laina-auton edellisilla kayttajilla niin sekin selittaa 10% eroja.
 
Kyse on siis ihan tuosta auton ilmottamasta numerosta. Ymmärrän ettei sillä ole mitään tekemistä minkään kanssa. On silti outoa, että se on laskenut noin paljon tässä omassa autossa, kun se korjauksen aikanen lainamalli oli ihan priimaa. Että mistä ihmeestä se tuon edes laskee ylipäätään?

Ei ole kotilatausta, ihan yleisen infran varassa. Lataan sen 90% maksimissaan, aniharvoin matkoja varten 100%.
Se laskee sen ajotavastasi. Eli jos autolla A on ajettu vaikka vaan kaupungissa hiljaa ja autolla B aina motarilla 120km/h niin kyllähän toi arvio on ihan eri näissä autoissa. Alussa ei ollut mihin verrata niin alkuarvot on jotain ja sitten kun ajat niin se katsoo jotenkin aiempien ajojesi keskiarvokulutuksesta rangea.
 
Ei siihen akun kuvakkeen vieressä olevaan kilometrilukemaan ajotapa tai muukaan oma toiminta vaikuta. Vaihda näkymään tilalle prosentit niin ei mietitytä. Itse en ole tainnut vielä vilkaistakaan mitä se kilometreinä täydellä akulla näyttäisi. Ja enemmän se taitaa kertoa sen hetkisestä kalibroinnista kuin varsinaisesta akun kunnosta.
 
Ei siihen akun kuvakkeen vieressä olevaan kilometrilukemaan ajotapa tai muukaan oma toiminta vaikuta. Vaihda näkymään tilalle prosentit niin ei mietitytä. Itse en ole tainnut vielä vilkaistakaan mitä se kilometreinä täydellä akulla näyttäisi. Ja enemmän se taitaa kertoa sen hetkisestä kalibroinnista kuin varsinaisesta akun kunnosta.
Ok, itse olen kuvitellut että tuo olisi samantapainen kun polttomoottoriautojen range. Outoa jos ei olisi, koska ajettujen ajojen data nyt on ainoa asia mistä voisi edes jotenkin ennustaa tulevaa. Vai onko tuossa siis vaan joku fixattu Wh/km lukema? Sittenhän olisi sama näyttää suoraan Wh lukemaa taikka prosenttia.
 
Jos ajotapasi on paljon dynaamisempi ja lampparin kaytto kovempaa kuin Tesla ennakoi tai laina-auton edellisilla kayttajilla niin sekin selittaa 10% eroja.

Se laskee sen ajotavastasi. Eli jos autolla A on ajettu vaikka vaan kaupungissa hiljaa ja autolla B aina motarilla 120km/h niin kyllähän toi arvio on ihan eri näissä autoissa. Alussa ei ollut mihin verrata niin alkuarvot on jotain ja sitten kun ajat niin se katsoo jotenkin aiempien ajojesi keskiarvokulutuksesta rangea.

No enpä tiennykkään näitä. Kiitos vaan, selventää kummasti tota numeroa. Ja en todellakaan ole mikään sähkön optimoija kuskina vaan juurikin tällainen "dynaaminen" tapaus. Ja kiihdytykset kyllä maistuu. :D

Vaihda näkymään tilalle prosentit niin ei mietitytä. Itse en ole tainnut vielä vilkaistakaan mitä se kilometreinä täydellä akulla näyttäisi. Ja enemmän se taitaa kertoa sen hetkisestä kalibroinnista kuin varsinaisesta akun kunnosta.

Ne prosentit laitoinkin jo vuosia sitten päälle. Sen toiminta on kuitenkin täydellisen looginen. On vaan jääny ihmetyttämään se kilometrilukema. Tulipahan tuokin nyt selvennettyä.

Onhan se moitteetonta jos vain pyörän ripustus ja lämmityslaite hajonnut. Mikä mahtaa olla se vika jossa ei toiminta enää ole moitteetonta?
Ainiin, akustakin vain 10% kadonnut moitteettomasti.

Takuuta on vielä vuosia jäljellä. Kaikki on korjattu aina saman tien.

Kun sanoin, että paras auto ikinä, ja moitteeton, tarkoitin sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 long rangella ajettu noin 45000km. Malli on 2019 loppuvuodelta. Toiminut moitteettomasti - paras auto ikinä. Tähän mennessä takuukorjattu eturenkaiden ripustuksista tyyppivika, ja lämmitys jossain vaiheessa hajosi. Vaihtoivat sen tietenkin.

Mutta akku on hieman kysymysmerkki. Auto oli siis uutena 500km WLTP. Nykyään se on 100% ladattuna enää vain noin 455km. Tämä tuntuu isolta tiputukselta. Autoa ei ole pikaladattu jatkuvasti, ja Superchargeria tulee käytettyä todella harvoin - lähinnä lomamatkoilla. Enimmäkseen lataan 11kw teholla.

Lämmittimen vaihdon yhteydessä mulla oli sattumalta lähes identtinen auto lainassa. 2019 loppuvuoden performance - ajettu 45000km. Siinä oli 100% ladattuna vieläkin 485km WLTP! Aika kova.

En ole vielä ollut tästä aiheesta yhteyksissä Teslaan. Varmaan kyselen niiltä pian, et mitäs tehdään. Mites teillä muilla nuo ranget tippunu vuosien saatossa?
Eipä kannata olla huolissaan rangen tippumisista. Aika yleinen kysymys/pelko akusta kun tippuu kilometrit silmissä joka vuosi. Tyypillistä ensimmäisenä vuotena jopa 4-5% lasku ja sitten joka vuosi pari prossaa. Takuu on monessa sähköautossa 70%/8 vuotta ja tietyt km, joten jos se alle 350km antaa alle 8v ikäisenä olisin huolestunut. Mulla viime kesänä näytti range yli 10v vanhassa täyssähköautossa 86-108km välillä eli kalibroi ja arpoi kilometrejä eikä poikkea alkuperäisestä rangesta liikaa ikään nähden. Onhan se tietysti outoa verrattuna polttikseen kun 20v vanha vielä pääsee suht samaan rangeen verrattuna akkuautoon. Siksi juuri minusta tärkeä ottaa huomioon autoa ostaessa iän vaikutus rangeen mitenkä pitkään autoa pitää, jottei range käy lyhyeksi ennen aikojaan. Tottakai battery management, pikalataus ja akkukemia vaikuttaa myöskin, mutta käytännössä range tippuu joka sähköautossa havaittavasti parin vuoden ikäisenä jo.
 
Ok, itse olen kuvitellut että tuo olisi samantapainen kun polttomoottoriautojen range. Outoa jos ei olisi, koska ajettujen ajojen data nyt on ainoa asia mistä voisi edes jotenkin ennustaa tulevaa. Vai onko tuossa siis vaan joku fixattu Wh/km lukema? Sittenhän olisi sama näyttää suoraan Wh lukemaa taikka prosenttia.
Teslassa ajotavan perusteella ennustettu rangen saa eri kautta näkymään; klikkaamalla näytöltä auki kulutusgraafit. Samoin navigaattori antaa arvionsa akun riittävyydestä mikä on omien kokemusteni mukaan erittäin tarkka.
Akun kuvakkeen vieressä taas on tällainen "absoluuttisempi" lukema. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt.
 
Vähän hymyilytti tämä. Välillä tuntuu, että Tesloissa on niin paljon vikoja, että alle viisi isoa vikaa voidaan hyvin pyöristää vielä täysin viattomaksi.
Nykyään rasvaavat jotta ei narise. Pakosta vasta vaihtavat.

Mitä tulee akkuun. Jos sitä ei katso ODBn kautta on vaikea arvioida mikä on häviö. Koska sitä kautta selviää mikä on akun kapasiteetti nyt ja sitten myöhemmin.
 
Ok, itse olen kuvitellut että tuo olisi samantapainen kun polttomoottoriautojen range. Outoa jos ei olisi, koska ajettujen ajojen data nyt on ainoa asia mistä voisi edes jotenkin ennustaa tulevaa. Vai onko tuossa siis vaan joku fixattu Wh/km lukema? Sittenhän olisi sama näyttää suoraan Wh lukemaa taikka prosenttia.
Se lukema on juurikin fiksattu ja perustuu WLTP arvoon. Kuten aikaisemmin mainittiin niin energia puolelta näkee ajotapaisen mukaisen kulutuksen.

Se olisi liian hienoa jos näkisi halutun arvon suoraan tai saisi valita siihen sen. Nyt prosentit ovat järkevimmän.
 
Alkaa tulemaan karvalakki kolmoseen isompaa rangea. Nyt aika samoissa energiatiheys bydin ja catlin lfp akuissa.
 
Parempi kuin 4680 paketointi. Teslanhan piti olla visionääri näissä asioissa. Aikovatkohan koskaan siirtyä 800v linjaan?
 
Parempi kuin 4680 paketointi. Teslanhan piti olla visionääri näissä asioissa. Aikovatkohan koskaan siirtyä 800v linjaan?
Jep taitaa mennä akut entistä enemmän ettei tarvitse niin kovaa lämmönhallintaa, jolloin voidaan pakata tiheämpään toisin sanottuna about 5 vuoden päästä alkaa tulemaan kuiva-akut markkinoille.
Tuo 800v kysymys itseäkin arveluttanut milloin siirtyy Tesla ja oma arvio on ehkä aikaisintaan semissä. Perusteluna näkisin, että on aika kallista siirtyä käyttämään miljoonissa autoissa kalliimpia 800v kestäviä komponentteja ja hyöty vähäistä mm. latausnopeus ei ole lucidilla tai kialla sen kummempaa kuin Teslan 400-500v akuissa. Ilmeisesti tulossa oleva SC V4 350kw latausnopeus riittää vuosiksi eteenpäin ennen siirtymistä 800v.
 
Vaikka tulisi SC v4 vaatii se autolta jotain. 800v vaatii paljon vähemmän virtaa ja onhan se teoriassa jopa 50% nopeampi.

Teslalla ne huiput menee sinne 0-40% väliin jonka jälkeen lataus laskee jo kovaa alaspäin. Muilla se käyrä on tasaisempi. Jos vertaa Kia/Hyundaita vs Tesla Model 3 niin 800v lataa puolet nopeammin vrt 400v.

 
Minkälainen työ olisi muuten muuttaa superchargerit antamaan 800v sen 400v sijaan? Ja mites muuten muut laturifirmat, kaikki mainostaa vaan kilowateilla. Tukeeko vaikka noi perus kempowerin pikalaturit 800v mitä ABC-lataus ja monet muut käyttää?
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka tulisi SC v4 vaatii se autolta jotain. 800v vaatii paljon vähemmän virtaa ja onhan se teoriassa jopa 50% nopeampi.

Teslalla ne huiput menee sinne 0-40% väliin jonka jälkeen lataus laskee jo kovaa alaspäin. Muilla se käyrä on tasaisempi. Jos vertaa Kia/Hyundaita vs Tesla Model 3 niin 800v lataa puolet nopeammin vrt 400v.

No eiköhän tuo eri akkukemia 4680 tyypissä ota ja luovuta energiaa nopeammin jolloin saadaan lataus 400v vieläkin nopeammaksi. Itse näen että kun ranget lisääntyy niin ei tarvitse enää ultranopeaa 3min latausta 0-100% kun se akku ajetaan vaikka 500km jälkeen laturiin ja imastaan 500kw laturista 5min virtaa ja matka jatkuu päämäärään. Isonevat akkukoot mahdollistavat hitaat yön yli lataukset ja tarve ladata pikalaturissa vähenee.
 
Minkälainen työ olisi muuten muuttaa superchargerit antamaan 800v sen 400v sijaan? Ja mites muuten muut laturifirmat, kaikki mainostaa vaan kilowateilla. Tukeeko vaikka noi perus kempowerin pikalaturit 800v mitä ABC-lataus ja monet muut käyttää?
Kempowerissa on mahdollisuus päivittää vaihtamalla joku palikka sinne. Eli valmius on olemassa.
 
No eiköhän tuo eri akkukemia 4680 tyypissä ota ja luovuta energiaa nopeammin jolloin saadaan lataus 400v vieläkin nopeammaksi. Itse näen että kun ranget lisääntyy niin ei tarvitse enää ultranopeaa 3min latausta 0-100% kun se akku ajetaan vaikka 500km jälkeen laturiin ja imastaan 500kw laturista 5min virtaa ja matka jatkuu päämäärään. Isonevat akkukoot mahdollistavat hitaat yön yli lataukset ja tarve ladata pikalaturissa vähenee.
Tämähän ei päde Teslaan. Elon sanoi että yli 600km matkaan pystyvää akkua ei tarvita kun on kunnollinen latausverkosto. Sen takia se Plaid+ peruttiin.
 
Tämähän ei päde Teslaan. Elon sanoi että yli 600km matkaan pystyvää akkua ei tarvita kun on kunnollinen latausverkosto. Sen takia se Plaid+ peruttiin.
No miksi jenkeissä on tällä hetkellä ässää myynnissä jonka range 600+? Se että tuleeko plaid+ mallia tai pelkkä plaid mallia jossain vaiheessa yli 800 km rangella on vain ajan kysymys. Lähes joka merkiltä tulee tällä vuosikymmenellä 1k rangella sähköauto ja tuskin Tesla siihen tekee poikkeusta? Aika naiivia olisi olettaa että modernien sähköautojen kehitys pysähtyisi näin alkutaipaleella.
Viikon päästä varmaan selkenee tuo uusi EPA sertifikaatti 4680 y malliin ja tuskin se range ainakaan pienenemään päin on...
 
Alkaa tulemaan karvalakki kolmoseen isompaa rangea. Nyt aika samoissa energiatiheys bydin ja catlin lfp akuissa.
Tuntuu, että ei uskalla koskaan ostaa sähköautoa, kun akut kehittyvät nyt niin huimaa tahtia, että myydessä se oma auto edustaa jo museokamaa. Mutta toisaalta sähköautoille on ennustettavissa niin kovaa kysyntää lähitulevaisuudessa, että varmasti ne vähän vanhemmallikin tekniilla olevat viedään käsistä.

Jännä nähdä, jos nämä tulee SR:n, niin kasvaako range vai keveneekö paino. Koska hyvinkin voi olla, etteivät halua nostaa rangea merkittävästi, jottei hypitä LR:n ja Performancen tontille. Niissähän käytetään NCA akkua, niin tuo päivitys ei taida niihin vaikuttaa. Elleivät toki siirry niissäkin samalla eri kemiaan.
 
No miksi jenkeissä on tällä hetkellä ässää myynnissä jonka range 600+? Se että tuleeko plaid+ mallia tai pelkkä plaid mallia jossain vaiheessa yli 800 km rangella on vain ajan kysymys. Lähes joka merkiltä tulee tällä vuosikymmenellä 1k rangella sähköauto ja tuskin Tesla siihen tekee poikkeusta? Aika naiivia olisi olettaa että modernien sähköautojen kehitys pysähtyisi näin alkutaipaleella.
Viikon päästä varmaan selkenee tuo uusi EPA sertifikaatti 4680 y malliin ja tuskin se range ainakaan pienenemään päin on...
Et voi suoraan kääntää EPA maileja kilometreiksi. Kysy Elonilta miksi perui. Sanoi että nykyinen Plaid ja LR riittävät.
 
Tuntuu, että ei uskalla koskaan ostaa sähköautoa, kun akut kehittyvät nyt niin huimaa tahtia, että myydessä se oma auto edustaa jo museokamaa. Mutta toisaalta sähköautoille on ennustettavissa niin kovaa kysyntää lähitulevaisuudessa, että varmasti ne vähän vanhemmallikin tekniilla olevat viedään käsistä.

Jännä nähdä, jos nämä tulee SR:n, niin kasvaako range vai keveneekö paino. Koska hyvinkin voi olla, etteivät halua nostaa rangea merkittävästi, jottei hypitä LR:n ja Performancen tontille. Niissähän käytetään NCA akkua, niin tuo päivitys ei taida niihin vaikuttaa. Elleivät toki siirry niissäkin samalla eri kemiaan.
Nythän SR hyppii jo LR päälle. Ei ole isoa eroa enää.
WLTP ero on about 100km.
 
Vaikka tulisi SC v4 vaatii se autolta jotain. 800v vaatii paljon vähemmän virtaa ja onhan se teoriassa jopa 50% nopeampi.

Teslalla ne huiput menee sinne 0-40% väliin jonka jälkeen lataus laskee jo kovaa alaspäin. Muilla se käyrä on tasaisempi. Jos vertaa Kia/Hyundaita vs Tesla Model 3 niin 800v lataa puolet nopeammin vrt 400v.

Sama teho vaatii edelleen saman määrän sähköä. Ainoa ero on että jännitteen tuplaus kyllä pienentää virtaa jolloin voi käyttää puolet ohuempia kaapeleita.

Mutta se että jännitteen esim. Tuplaa ei tarkoita sitä että samalla akustolla ja moottorilla pääsisi tuplaten pidemmälle vaikka ampeerit pienenisi jännitteen noston myötä.
 
Tuntuu, että ei uskalla koskaan ostaa sähköautoa, kun akut kehittyvät nyt niin huimaa tahtia, että myydessä se oma auto edustaa jo museokamaa. Mutta toisaalta sähköautoille on ennustettavissa niin kovaa kysyntää lähitulevaisuudessa, että varmasti ne vähän vanhemmallikin tekniilla olevat viedään käsistä.
Uskaltaako ostaa fossiilista kun saa pelata etta politikointi tekee niista arvottomia lyhyessa ajassa?
 
Jos tuolle linjalle lähtee niin ei kannata mitään autoa ostaa koskaan. Tai itseasiassa ei yhtään mitään. Kaikki mitä ostat on hetken päästä vanhaa ja uusi on parempaa. Kannattaa vaan istua kotona mököttämässä niin säästyy rahnaa.
 
En ole mikään sähkötekniikan sertifikaatti asiantuntija mutta nähdäkseni 1000V kulkee pienjännitteen raja jolloinka asiat pysyvät yksinkertaisina. Siksi oletan että akkujännitteet tulevat jäämään tuohon 800V. Jos 250kw latausteho on jäämässä pieneksi niin olettaisin enneminkin että autoihin tulee enemmän latausportteja kuin se että jännitteet nousisivat. Eli esimerkiksi kuorma-auto jossa on 500kwh akustot ladataan 4 kaapelilla 30 minuutissa 80% varaustasoon sillä aikaa kun kuski vetää hernaria napaan.
 
Tuntuu, että ei uskalla koskaan ostaa sähköautoa, kun akut kehittyvät nyt niin huimaa tahtia, että myydessä se oma auto edustaa jo museokamaa. Mutta toisaalta sähköautoille on ennustettavissa niin kovaa kysyntää lähitulevaisuudessa, että varmasti ne vähän vanhemmallikin tekniilla olevat viedään käsistä.

Akkujen isoista kehitysaskeleista puhutaan kokoajan mutta todellisuudessa jo 2012 sai 85kWh Teslan. Nyt 10v myöhemmin saa samankokoisen Teslan 100kWh akulla.

Kehitys laskee akkujen hintaa mutta se auto on myöhemminkin ihan samallatavoin käyttökelpoinen kuin oli hankkiessakin.
Museokamaksi se auto muuttuu kun uusiin malleihin tulee uutta varustusta kuten ratin lämmitintä ja laminoitua lasia.
 
Jos tuolle linjalle lähtee niin ei kannata mitään autoa ostaa koskaan. Tai itseasiassa ei yhtään mitään. Kaikki mitä ostat on hetken päästä vanhaa ja uusi on parempaa. Kannattaa vaan istua kotona mököttämässä niin säästyy rahnaa.
Saatikka pestä sitä kun kohta se on taas likainen
 
Tämähän ei päde Teslaan. Elon sanoi että yli 600km matkaan pystyvää akkua ei tarvita kun on kunnollinen latausverkosto. Sen takia se Plaid+ peruttiin.
Ei toistaiseksi päde teslaan kun autot myyvät näin hyvin nykyisenkin kokoisilla akuilla, turha siihen on tuhlata materiaalia että tekee isompia akkuja jos voi tehdä vaihtoehtoisesti enemmän autoja kun kaikki menee. 5v päästä jos/kun kilpailu kiristyy voi tilanne olla eri. Nythän Tesla tarjoaa vielä ihan ok hinta/toimintamatka suhdetta M3 kanssa verrattuna myös kilpailijoihin.
 
Uskaltaako ostaa fossiilista kun saa pelata etta politikointi tekee niista arvottomia lyhyessa ajassa?
No näinpä se tietysti on. Mutta jos vaihtoehtona on nykyisen polttiksen pitäminen vs. sähköauto, niin asetelma muuttuu :D Toki tällä hetkellä jo pelkät toimitusvaikeudet pitää huolen siitä, ettei varmaan ihan huomenna tarvitse vielä päätöstä tehdä. Ja omalla kohdalla vielä puuttuu kotilatausmahdollisuus, joka olisi hyvä olla sähkiksen kanssa.
Akkujen isoista kehitysaskeleista puhutaan kokoajan mutta todellisuudessa jo 2012 sai 85kWh Teslan. Nyt 10v myöhemmin saa samankokoisen Teslan 100kWh akulla.

Kehitys laskee akkujen hintaa mutta se auto on myöhemminkin ihan samallatavoin käyttökelpoinen kuin oli hankkiessakin.
Museokamaksi se auto muuttuu kun uusiin malleihin tulee uutta varustusta kuten ratin lämmitintä ja laminoitua lasia.
Joo, melko ison akun sai jo silloin 10v sitten. Enemmän on tainnut parantua latausnopeudet (ja moottoritehot) kuin niinkään kapasiteetti. Painosta en osaa sanoa miten se vertautuu, mutta siinä ei taida olla suuria parannuksia tapahtunut. Isoimpana muutoksena hinta on tullut alas, joten alkaa pikkuhiljaa saamaan normaalin palkansaajan budjetilla auton. Nuo model S:t kun ei varsinaisesti halpoja ole koskaan olleet eikä varmaan tule olemaankaan.
 
Ei toistaiseksi päde teslaan kun autot myyvät näin hyvin nykyisenkin kokoisilla akuilla, turha siihen on tuhlata materiaalia että tekee isompia akkuja jos voi tehdä vaihtoehtoisesti enemmän autoja kun kaikki menee. 5v päästä jos/kun kilpailu kiristyy voi tilanne olla eri. Nythän Tesla tarjoaa vielä ihan ok hinta/toimintamatka suhdetta M3 kanssa verrattuna myös kilpailijoihin.
Tätä mieltä itsekin että hyvä hinta/toimintamatka ja tosiaan akkupula vain saa elonin sanomaan että 400 mailin range riittää, eiköhän tilanne muutu roadsterissa viimeistään kun se 1k range pitäisi ylittyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 607
Viestejä
4 510 708
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
late1981

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom