Saa melkoinen rautaperse olla, että jaksaa sillä krematoriolla ajaa 1000km saati 950km alle tunnin tauoilla. Itsellä menee jo 500km matka ruoka- tai kahvitauolla (30min) ja joskus joutuu ottaa toisen lyhyen tauon.
Sanoisin noihin kehityssuuntiin näiden lisäksi paremmalla HPC-kattavuudella saatavan kipukohdat korjattua. Tällä hetkellä latureita on joko liian vähän tai ne on rikki, joten tuossa on paljon parannettavaa.
Oletan että aiemmin viitattiin esim. WLTP-toimintamatkoihin, mikä voi tarkoittaa että se "1000km toimintamatka" tarkoittaa oikeasti esim. 500km toimintamatkaa, jos autossa 4-5 ihmistä, pakkasta -20, vastatuuli, ajetaan koko matka moottoritietä, ei ladata akkua juuri koskaan 100% täyteen jne.
Jos auton todellinen toimintamatka olisi vaikka tuon 400-500km (myös talvella), sitten varmaan itse lakkaisin haikailemasta yhtään enempää toimintamatkaa. Nykyään sellainen tavallinen todellinen toimintamatka tuntuisi olevan automallista riippuen 150-300km, varsinkin kun otetaan huomioon lataus vain 80-90%:iin jne.
Varmasti monesti ja monille riittää jos pitkilläkin reissuilla pysähdytään pikalatailemaan esim. 150km välein. Sen näkee miten paljon kuluttajat haluavat pidempiä toimintamatkoja. Kyllä se toimintamatka kuitenkin tuo useimmille mukavasti liikkumavaraa latauksien suhteen (vaikka ettei edes tarvitse joka päivä ladata), se voi olla sekä mukavuus- että kustannustekijä kun ei tarvitse ollenkaan pysähtyä joskus erittäinkin kalliilla pikalatureille, vaan samalla latauksella kohteeseen asti missä sitten vaikka halvassa tai jopa ilmaisessa hidas- tai asiointilatauksessa.
Mutta joo, akkujen hinta on edelleen ongelma. Kaikkea ei voi saada vielä, eli halpaa hintaa ja pitkää toimintamatkaa.
EDIT: Pienenä esimerkkinä tässä vaikkapa sähköskootterit, joita just olen katsomassa. Kontio Kruiserin alle 900€ maksavaa karvalakkamallia pienemmällä akulla ja toimintamatkalla (1x 0,7kWh akku) olisi tässä kuukausien aikana ollut hyvin koko ajan saatavana varastosta.
Halusin kuitenkin "super long range"-version jossa on 2x 1,2kWh akut ja sitä myötä paljon pidempi toimintamatka. Tämä malli puolestaan on ollut koko ajan loppu kaikkialta ja myyjät varoittelevat että riittääkö parin viikon kuluttua tulevaa erää muille kuin ennakkotilaajille (voi myös olla markkinointipuhetta...).
Ottaen huomioon että tuo long range malli maksaa jopa yli 1800 euroa, ilmeisesti kuitenkin ihmiset ovat valmiita maksamaan jopa ylisuurista toimintamatkoista sähkökulkimissa, kun niiden halvempien saatavuus on niin paljon parempi. Vaikka puhutaankin eri hintaluoksita sähköskoottereiden ja sähköautojen välillä, ihmiset tuntuvat kuitenkin olevan valmiita maksamaan pitkästä toimintamatkasta.