Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

EPA ratingsit ovat täysi vitsi, erityisesti Teslan kohdalla. WLTP range kertoo sitten paljon enemmän.
Mikäs näissä mättää? On ainakin tiukempi verrattuna wltp jolloin ei yliammu toimintamatkaa. Tietysti eri metodilla mittaavat että riippuu paljolti ajeleeko itse kaupungissa vai maantiellä enemmän että kumpaan vertaa. Onneksi kuitenkin se vanha nedc häipyi ja tilalle tuli vähän enemmän suuntaa antava wltp. Tuntuu silti ihmiset liikaa luottavan wltp mittaukseen ja siitä paljon aihetta kaupanpuruissa yms.
 
Mikäs näissä mättää? On ainakin tiukempi verrattuna wltp jolloin ei yliammu toimintamatkaa. Tietysti eri metodilla mittaavat että riippuu paljolti ajeleeko itse kaupungissa vai maantiellä enemmän että kumpaan vertaa. Onneksi kuitenkin se vanha nedc häipyi ja tilalle tuli vähän enemmän suuntaa antava wltp. Tuntuu silti ihmiset liikaa luottavan wltp mittaukseen ja siitä paljon aihetta kaupanpuruissa yms.

Kannattaa oikeasti tutustua tarkemmin EPA ratingsien muodostumiseen, käytännössä niiden kanssa on lähes mahdotonta vertailla eri malleja edes saman merkin sisällä kovinkaan tarkasti.

WLTP testi on kaikille sama joten ne ovat paljon paremmin vertailukelpoisia, se että kuinka lähellä ne on tosielämän rangeja on eri asia mutta pääsääntöisesti ne ovat vertailun kannalta paljon parempia. Eli minä en luota WLTP:n rangen osalta, niistä voi aina ottaa sen x prosenttia pois real-world (joka vaihtelee käyttäjäkohtaisesti) rangen saamiseksi mutta tuo prosentti on aikalailla sama kaikille merkeille.
 
Tuntuu, että ei uskalla koskaan ostaa sähköautoa, kun akut kehittyvät nyt niin huimaa tahtia, että myydessä se oma auto edustaa jo museokamaa. Mutta toisaalta sähköautoille on ennustettavissa niin kovaa kysyntää lähitulevaisuudessa, että varmasti ne vähän vanhemmallikin tekniilla olevat viedään käsistä.

Jännä nähdä, jos nämä tulee SR:n, niin kasvaako range vai keveneekö paino. Koska hyvinkin voi olla, etteivät halua nostaa rangea merkittävästi, jottei hypitä LR:n ja Performancen tontille. Niissähän käytetään NCA akkua, niin tuo päivitys ei taida niihin vaikuttaa. Elleivät toki siirry niissäkin samalla eri kemiaan.
On niin monenlaista sähköauton ostajaa että kaikki menee vanhemmalla tekniikallakin. Ei nuo VAG konsernin latausnopeudet pääpiirteittäin eroa 10v vanhan ässän latausnopeuteen ja julkiset latauspisteet ei tällä vuosikymmenellä tule olemaan suurimmaksi osaksi 350kw latureita Suomessa kun valtaosa nyt on 50kw ja tilalle puskee pikkuhiljaa 150kw laturit.
Tuo karvalakki y ainakin samoissa painoissa awd kanssa ja kolmonenkaan eroa juuri painollaan. Catlin lfp akkuja suurimmaksi osaksi tesloissa ja tuo ensi kuun julkaisu 28% energia tiheämmästä akusta nostaa vain toimintamatkaa painon pysyessä kohtuullisena. Ainakin jos uskoo tuota EPA sertifikaattia niin karvalakki y on neliveto ja range 450km ehkä 470 wltpnä jos edes tulee Eurooppaan myyntiin. Joka tapauksessa tuolla uudella lfp akulla ei noita tesloja nähdä välttämättä kuin vuodenvaihteessa.
 
Akkujen isoista kehitysaskeleista puhutaan kokoajan mutta todellisuudessa jo 2012 sai 85kWh Teslan. Nyt 10v myöhemmin saa samankokoisen Teslan 100kWh akulla.

Kehitys laskee akkujen hintaa mutta se auto on myöhemminkin ihan samallatavoin käyttökelpoinen kuin oli hankkiessakin.
Museokamaksi se auto muuttuu kun uusiin malleihin tulee uutta varustusta kuten ratin lämmitintä ja laminoitua lasia.
Kehitysaskeleita on monenlaisia.

85kWh + 120kW lataus on pääosin ”tarpeeksi hyvä” niin isolle osalle käyttäjistä, että merkittävät parannukset sijoitetaan ominaisuuksien parantamisen sijaan hinnan alentamiseen.

Käsittääkseni Teslalla 10v kuluessa akkujen hinta per kWh on pudonnut luokkaa 50-75% tjsp, joten hyöty näkyy Teslan tekemissä voitoissa ja autojen hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä mieltä itsekin että hyvä hinta/toimintamatka ja tosiaan akkupula vain saa elonin sanomaan että 400 mailin range riittää, eiköhän tilanne muutu roadsterissa viimeistään kun se 1k range pitäisi ylittyä.
Ei Elon sanojaan pyörrä. Jos näin tekisi autoissa olisi jo Lidar tai edes paremmat kamerat.
 
Ei Elon sanojaan pyörrä. Jos näin tekisi autoissa olisi jo Lidar tai edes paremmat kamerat.
Jep. Tiedä vaikka hw6 olisikin. On tuo Elon semmonen tuuliviiri ettei siitä selvää ota, kyllähän se asiaakin puhuu varmasti että 99% ihmisistä riittää se 400 mailia/650km MUTTA se ei toteudu kylmissä maissa. Semmosen akun kun tuovat markkinoille tosiaan että -30 asteessa pääsisi 650km ilman latausta niin eihän siinä huolta ole ajella.
 
Kehitysaskeleita on monenlaisia.

85kW + 120kW lataus on pääosin ”tarpeeksi hyvä” niin isolle osalle käyttäjistä, että merkittävät parannukset sijoitetaan ominaisuuksien parantamisen sijaan hinnan alentamiseen.

Käsittääkseni Teslalla 10v kuluessa akkujen hinta per kWh on pudonnut luokkaa 50-75% tjsp, joten hyöty näkyy Teslan tekemissä voitoissa ja autojen hinnoissa.

Samaa mieltä ollaan, yritin kommentoida tuohon mielestäni turhaan museokama pelkoon. Hintavaikutus on selvä, mutta se ei tee autosta huonompaa. Hintariski tulee toki tiedostaa.

Noita lupauksia isoista kehityshypyistä on ollut ja tulee olemaan niin kauan kun sähköautot on uutta ja ihmeellistä. Usein vaikutusta käyttäjän kannalta liioitellaan. Osakkeenomistajan tilanne on toki toinen.

Pitää vastaisuudessa antaa tämän väitteen olla.
 
Kylmissa maissa vaan ei asu paljon paskaakaan vakea niin kannata globaalia businesta heidan takiaan pyorittaa.
 

Tuossa kävi hieman läpi Berliinin y mallin uudistuksia. Tuplatikkaukset penkeissä, takakontissa pehmeää materiaalia ja hattuhylly melua vaimentamaan ja jousituskaan ei enää pompota kuin kivireki tosin joku kehui jo Kiinan awd samaa. Päällisin puolin hankala nähdä mitään paneelicappeja tai mikä pistäisi silmään. Ainakin kiihdyttäessä kuulin sähkömoottorin vinkumista, muuten hiljainen.
 

Tuossa kävi hieman läpi Berliinin y mallin uudistuksia. Tuplatikkaukset penkeissä, takakontissa pehmeää materiaalia ja hattuhylly melua vaimentamaan ja jousituskaan ei enää pompota kuin kivireki tosin joku kehui jo Kiinan awd samaa. Päällisin puolin hankala nähdä mitään paneelicappeja tai mikä pistäisi silmään. Ainakin kiihdyttäessä kuulin sähkömoottorin vinkumista, muuten hiljainen.

Mikähän toi jousitushommeli on, onks sitä pehmennetty vain performanceissa vai kaikissa muutettu jotenkin? Sen huomasin aiemmin talvella että M3 performancessa ei ole enää madallettua alustaa.
 
Lähes joka merkiltä tulee tällä vuosikymmenellä 1k rangella sähköauto ja tuskin Tesla siihen tekee poikkeusta? Aika naiivia olisi olettaa että modernien sähköautojen kehitys pysähtyisi näin alkutaipaleella.
Tuskinpa tuo 1k rangen sähköauto silti valtavirtaa tulee olemaan, vaikka sellaisia valikoimiin voikin ajan mittaan ilmestyä. Ajoin juuri 950 kilsaa Lappiin Tesla Model 3:lla. Lataustauot olivat yhteensä noin 1 h 15 minuuttia. Miksi maksaisin enempää isommasta rangesta, jos ainoa siitä saatava hyöty on esim. 30 minuutin ajansäästö kun ajaa Helsingistä Lappiin?

Keskeisimmät kehityssuunnat (oma arvaus):
- Pikalataustehon optimointi
- Aerodynamiikka
- Parempi reittisuunnittelu suoraan auton navista, huomioiden laturit ja lataustarpeet (ainakin kovasti toivon tätä)
- Akkukapasiteetin hienoinen kasvu teknologian kehittyessä

Lopputuloksena rauhallisesti kasvavat ranget ja pääpaino softassa.
 

Tuossa kävi hieman läpi Berliinin y mallin uudistuksia. Tuplatikkaukset penkeissä, takakontissa pehmeää materiaalia ja hattuhylly melua vaimentamaan ja jousituskaan ei enää pompota kuin kivireki tosin joku kehui jo Kiinan awd samaa. Päällisin puolin hankala nähdä mitään paneelicappeja tai mikä pistäisi silmään. Ainakin kiihdyttäessä kuulin sähkömoottorin vinkumista, muuten hiljainen.

Kyllä moni ainakin fabossa valitti pompotusta. En usko että se on poissa vaan se on ominaista Teslan alustalle.
 
Tuskinpa tuo 1k rangen sähköauto silti valtavirtaa tulee olemaan, vaikka sellaisia valikoimiin voikin ajan mittaan ilmestyä. Ajoin juuri 950 kilsaa Lappiin Tesla Model 3:lla. Lataustauot olivat yhteensä noin 1 h 15 minuuttia. Miksi maksaisin enempää isommasta rangesta, jos ainoa siitä saatava hyöty on esim. 30 minuutin ajansäästö kun ajaa Helsingistä Lappiin?

Keskeisimmät kehityssuunnat (oma arvaus):
- Pikalataustehon optimointi
- Aerodynamiikka
- Parempi reittisuunnittelu suoraan auton navista, huomioiden laturit ja lataustarpeet (ainakin kovasti toivon tätä)
- Akkukapasiteetin hienoinen kasvu teknologian kehittyessä

Lopputuloksena rauhallisesti kasvavat ranget ja pääpaino softassa.
Saa melkoinen rautaperse olla, että jaksaa sillä krematoriolla ajaa 1000km saati 950km alle tunnin tauoilla. Itsellä menee jo 500km matka ruoka- tai kahvitauolla (30min) ja joskus joutuu ottaa toisen lyhyen tauon.

Sanoisin noihin kehityssuuntiin näiden lisäksi paremmalla HPC-kattavuudella saatavan kipukohdat korjattua. Tällä hetkellä latureita on joko liian vähän tai ne on rikki, joten tuossa on paljon parannettavaa.
 
Saa melkoinen rautaperse olla, että jaksaa sillä krematoriolla ajaa 1000km saati 950km alle tunnin tauoilla. Itsellä menee jo 500km matka ruoka- tai kahvitauolla (30min) ja joskus joutuu ottaa toisen lyhyen tauon.

Sanoisin noihin kehityssuuntiin näiden lisäksi paremmalla HPC-kattavuudella saatavan kipukohdat korjattua. Tällä hetkellä latureita on joko liian vähän tai ne on rikki, joten tuossa on paljon parannettavaa.
No niin saisi olla rautaperse. Tuossa oli siis lataustauot, joiden lisäksi oli muutakin taukoilua. Pointti oli se, että jo tuon M3LR noin 400 kilometrin range em. lapinreissun kulutuksella on varsin riittävä ja pääasiassa kuski vaatii enemmän taukoja kuin auto.
 
Kyllä siihen testiin olen tutustunut. Silloin kun testiä tehtiin oli Teslalla softan optimoinnin kanssa haasteita. Oma autokin vastaanotti varmaan viisi päivitystä, mutta toimi kuitenkin moitteettomasti myös AJAMALLA pakkasessa.
TM testiauto sai myös nuo softat.
 
Kyllä moni ainakin fabossa valitti pompotusta. En usko että se on poissa vaan se on ominaista Teslan alustalle.
Oliko kyseessä Berliinin perf vai Kiinan yksilö? Mitä lukenut ja katsellut videoita niin ei se jousitus ole täydellinen edelleenkään mutta jotain parannusta on tapahtunut tämän vuoden yksilöissä. Ainakin yksi oli vaihtunut -21 Mesen glc ja sanoin että on tottunut pehmeyteen/mukavuuteen ja ei ollut ongelmia tuossa Kiinan awd -22 ja oli aikaisemmin hyljännyt -20 M3 perffin juuri jousituksen epämukavuuden takia. Paljonhan nuo makuasioita on mutta itse kun ajelin tammikuussa -21 vuoden y awd huomasin että aika kivireki on ja odotan Berliinin mallin korjausta tai sitten tosiaan jo tänä vuonna valmiissa Kiinan awd on jo se tehty.
 
Mikähän toi jousitushommeli on, onks sitä pehmennetty vain performanceissa vai kaikissa muutettu jotenkin? Sen huomasin aiemmin talvella että M3 performancessa ei ole enää madallettua alustaa.
En ole mikään autoteknikko, mutta Berliinin yksilössä ainakin jäykempi kori joka voisi edesauttaa jousituksen toimivuutta näin tapahtui uusimmassa Nissan Qashqaissa. Toinen pointti voi olla että Tesla kuunnellut asiakkaita ja tyypilliseen eurooppalaiseen malliin valinneet tavarantoimittajan jolla hieman erilaiset jousituksen osat. Näin alkuvaiheessa kun autoja ei ole ulkona tehtaalta montaa en painoarvoa parille kommentille antaisi liikoja.
 
Tuskinpa tuo 1k rangen sähköauto silti valtavirtaa tulee olemaan, vaikka sellaisia valikoimiin voikin ajan mittaan ilmestyä. Ajoin juuri 950 kilsaa Lappiin Tesla Model 3:lla. Lataustauot olivat yhteensä noin 1 h 15 minuuttia. Miksi maksaisin enempää isommasta rangesta, jos ainoa siitä saatava hyöty on esim. 30 minuutin ajansäästö kun ajaa Helsingistä Lappiin?

Keskeisimmät kehityssuunnat (oma arvaus):
- Pikalataustehon optimointi
- Aerodynamiikka
- Parempi reittisuunnittelu suoraan auton navista, huomioiden laturit ja lataustarpeet (ainakin kovasti toivon tätä)
- Akkukapasiteetin hienoinen kasvu teknologian kehittyessä

Lopputuloksena rauhallisesti kasvavat ranget ja pääpaino softassa.
En usko itsekään että valtavirtaa tulee olemaan, mutta moni merkki tarjoaa 8 vuodessa pitkän kantaman autoja. Ei kai akkua kasvattamalla ole tarvetta maksattaa asiakkaalla auton lisähintaa, ainakin tuosta uudesta 4680 akkutyypistä jos oletetaan sen olevan 82kwh kokoinen ja range 600 km on parin vuoden päästä sama 82kwh malli myynnissä parannetulla akkukemialla eli sama paino mutta 10-20% isompi range. Muilla merkeillä uskoisin kyllä akkukoot kasvavan radikaalisti tällä vuosikymmenellä, se että mikä on pienin akkukoko 2030 voi hyvin olla 50-60kwh. Tuo sodium ion akku näyttää lupaavalta korvaajalta lfp tilalle joka saapunee 2024 ja energiatiheys tavoitteena noin 200wh/kg vrt. Lfp 160wh/kg.
Niin kuin sanoit hyvin pärjää 400km rangella moni ja suurin pelko latausverkon laajuus/toimivuus, mutta itse lyhyen matkan sähköautolla tarpeeksi leikkineenä ostan mieluummin pikkasen isomman rangen kuin latailen aina matka-ajossa varmuuden vuoksi ennakoiden että pääsee perille. Ei muutenkaan ole tavoitteena vaihdella autoa kuin sukkia, joten akun degredaatio 5v päästä alkaa näkymään rangessa.
 
Oliko kyseessä Berliinin perf vai Kiinan yksilö? Mitä lukenut ja katsellut videoita niin ei se jousitus ole täydellinen edelleenkään mutta jotain parannusta on tapahtunut tämän vuoden yksilöissä. Ainakin yksi oli vaihtunut -21 Mesen glc ja sanoin että on tottunut pehmeyteen/mukavuuteen ja ei ollut ongelmia tuossa Kiinan awd -22 ja oli aikaisemmin hyljännyt -20 M3 perffin juuri jousituksen epämukavuuden takia. Paljonhan nuo makuasioita on mutta itse kun ajelin tammikuussa -21 vuoden y awd huomasin että aika kivireki on ja odotan Berliinin mallin korjausta tai sitten tosiaan jo tänä vuonna valmiissa Kiinan awd on jo se tehty.

Viime vuoden mallia 400km koeajaneena ja nyt oman vm22 (long range, Kiinassa tehty) ratissa 400km jälkeen sanoisin että vm22 alusta on jonkin verran pehmeämpi - tai sitten se johtuu lämpötilaeroista. Vaikea sanoa
 
Oliko kyseessä Berliinin perf vai Kiinan yksilö? Mitä lukenut ja katsellut videoita niin ei se jousitus ole täydellinen edelleenkään mutta jotain parannusta on tapahtunut tämän vuoden yksilöissä. Ainakin yksi oli vaihtunut -21 Mesen glc ja sanoin että on tottunut pehmeyteen/mukavuuteen ja ei ollut ongelmia tuossa Kiinan awd -22 ja oli aikaisemmin hyljännyt -20 M3 perffin juuri jousituksen epämukavuuden takia. Paljonhan nuo makuasioita on mutta itse kun ajelin tammikuussa -21 vuoden y awd huomasin että aika kivireki on ja odotan Berliinin mallin korjausta tai sitten tosiaan jo tänä vuonna valmiissa Kiinan awd on jo se tehty.
Kiinan yksilöt. Muita ei tänne ole rahdattu vielä.
 
Viime vuoden mallia 400km koeajaneena ja nyt oman vm22 (long range, Kiinassa tehty) ratissa 400km jälkeen sanoisin että vm22 alusta on jonkin verran pehmeämpi - tai sitten se johtuu lämpötilaeroista. Vaikea sanoa
Joo itsellä ei pehmeyteen liittyviä ongelmia ollut siinä -21 awd, eniten se pieni nyppyytys suoralla tasaisella häiritsi. Vaikka penkki pehmentää resonointia hyvin silti ei miellyttävää olisi ajella pitkää aikaa semmoisessa pienessä tärinässä.
 
Tuntuu, että ei uskalla koskaan ostaa sähköautoa, kun akut kehittyvät nyt niin huimaa tahtia, että myydessä se oma auto edustaa jo museokamaa. Mutta toisaalta sähköautoille on ennustettavissa niin kovaa kysyntää lähitulevaisuudessa, että varmasti ne vähän vanhemmallikin tekniilla olevat viedään käsistä.
Jos auton toimintamatka ja latausteho riittää omiin tarpeisiin eikä siinä ole eksoottista latausporttia joka mahdollisesti harvinaistuu (Chademo?), niin minä en ainakaan tunne huolta että kehitys kehittyy.
 
Kylmissa maissa vaan ei asu paljon paskaakaan vakea niin kannata globaalia businesta heidan takiaan pyorittaa.
Mihin tuo liittyi?

Kyllä sähköautoja ostetaan myös Ruotsissa, Norjassa, Kanadassa yms., ja Yhdysvaltojen pohjoisemmissakin osissa voi olla talvella kovin kylmä. Jos ns. kylmillä mailla ei olisi väliä, ei kai polttomoottoriautojakaan olisi tehty myös kylmiä kelejä silmälläpitäen, tuotu eri tehtaiden autoja Pohjoismaihin talvitesteihin jne.

Thaimaassa totuin siihen että uusissakaan Toyotoissa ei ollut sisätilan lämmitystä ollenkaan. Ilmastointi eli viilennys kyllä oli. Siitä meinasi tulla ongelma kun lämpötila laski yöllä jonnekin +10 asteeseen, vuoristossa miinuskelejäkin. Suomalaisissa Toyotoissa sitä vasten lämmitys löytyy.
 
Saa melkoinen rautaperse olla, että jaksaa sillä krematoriolla ajaa 1000km saati 950km alle tunnin tauoilla. Itsellä menee jo 500km matka ruoka- tai kahvitauolla (30min) ja joskus joutuu ottaa toisen lyhyen tauon.

Sanoisin noihin kehityssuuntiin näiden lisäksi paremmalla HPC-kattavuudella saatavan kipukohdat korjattua. Tällä hetkellä latureita on joko liian vähän tai ne on rikki, joten tuossa on paljon parannettavaa.
Oletan että aiemmin viitattiin esim. WLTP-toimintamatkoihin, mikä voi tarkoittaa että se "1000km toimintamatka" tarkoittaa oikeasti esim. 500km toimintamatkaa, jos autossa 4-5 ihmistä, pakkasta -20, vastatuuli, ajetaan koko matka moottoritietä, ei ladata akkua juuri koskaan 100% täyteen jne.

Jos auton todellinen toimintamatka olisi vaikka tuon 400-500km (myös talvella), sitten varmaan itse lakkaisin haikailemasta yhtään enempää toimintamatkaa. Nykyään sellainen tavallinen todellinen toimintamatka tuntuisi olevan automallista riippuen 150-300km, varsinkin kun otetaan huomioon lataus vain 80-90%:iin jne.

Varmasti monesti ja monille riittää jos pitkilläkin reissuilla pysähdytään pikalatailemaan esim. 150km välein. Sen näkee miten paljon kuluttajat haluavat pidempiä toimintamatkoja. Kyllä se toimintamatka kuitenkin tuo useimmille mukavasti liikkumavaraa latauksien suhteen (vaikka ettei edes tarvitse joka päivä ladata), se voi olla sekä mukavuus- että kustannustekijä kun ei tarvitse ollenkaan pysähtyä joskus erittäinkin kalliilla pikalatureille, vaan samalla latauksella kohteeseen asti missä sitten vaikka halvassa tai jopa ilmaisessa hidas- tai asiointilatauksessa.

Mutta joo, akkujen hinta on edelleen ongelma. Kaikkea ei voi saada vielä, eli halpaa hintaa ja pitkää toimintamatkaa.

EDIT: Pienenä esimerkkinä tässä vaikkapa sähköskootterit, joita just olen katsomassa. Kontio Kruiserin alle 900€ maksavaa karvalakkamallia pienemmällä akulla ja toimintamatkalla (1x 0,7kWh akku) olisi tässä kuukausien aikana ollut hyvin koko ajan saatavana varastosta.

Halusin kuitenkin "super long range"-version jossa on 2x 1,2kWh akut ja sitä myötä paljon pidempi toimintamatka. Tämä malli puolestaan on ollut koko ajan loppu kaikkialta ja myyjät varoittelevat että riittääkö parin viikon kuluttua tulevaa erää muille kuin ennakkotilaajille (voi myös olla markkinointipuhetta...).

Ottaen huomioon että tuo long range malli maksaa jopa yli 1800 euroa, ilmeisesti kuitenkin ihmiset ovat valmiita maksamaan jopa ylisuurista toimintamatkoista sähkökulkimissa, kun niiden halvempien saatavuus on niin paljon parempi. Vaikka puhutaankin eri hintaluoksita sähköskoottereiden ja sähköautojen välillä, ihmiset tuntuvat kuitenkin olevan valmiita maksamaan pitkästä toimintamatkasta.
 
Viimeksi muokattu:
Oletan että aiemmin viitattiin esim. WLTP-toimintamatkoihin, mikä voi tarkoittaa että se "1000km toimintamatka" tarkoittaa oikeasti esim. 500km toimintamatkaa, jos autossa 4-5 ihmistä, pakkasta -20, vastatuuli, ajetaan koko matka moottoritietä, ei ladata akkua juuri koskaan 100% täyteen jne.

Kyse oli lainaamani henkilön lataustauoista 950km matkalla, joita oli vähän yli tunnin verran. Vertasin siihen jos matkaisin saman matkan omalla kohtuullisen hyvällä matkustusmukavuudella varustetulla X3:lla, niin päätyisin viettämään ajallisesti enemmän taukoja vaikka tankata pitäisi vasta 800km jälkeen. Tietysti jos joku tarvitsee auton, jolla talvellakin pitäisi päästä suuria matkoja päivässä ilman latauksia tai vähillä latauksilla sitten päätyy hankkimaan jonkun muun kuin sähköauton.
 
Oletan että aiemmin viitattiin esim. WLTP-toimintamatkoihin, mikä voi tarkoittaa että se "1000km toimintamatka" tarkoittaa oikeasti esim. 500km toimintamatkaa, jos autossa 4-5 ihmistä, pakkasta -20, vastatuuli, ajetaan koko matka moottoritietä, ei ladata akkua juuri koskaan 100% täyteen jne.

Jos auton todellinen toimintamatka olisi vaikka tuon 400-500km (myös talvella), sitten varmaan itse lakkaisin haikailemasta yhtään enempää toimintamatkaa. Nykyään sellainen tavallinen todellinen toimintamatka tuntuisi olevan automallista riippuen 150-300km, varsinkin kun otetaan huomioon lataus vain 80-90%:iin jne.

Varmasti monesti ja monille riittää jos pitkilläkin reissuilla pysähdytään pikalatailemaan esim. 150km välein. Sen näkee miten paljon kuluttajat haluavat pidempiä toimintamatkoja. Kyllä se toimintamatka kuitenkin tuo useimmille mukavasti liikkumavaraa latauksien suhteen (vaikka ettei edes tarvitse joka päivä ladata), se voi olla sekä mukavuus- että kustannustekijä kun ei tarvitse ollenkaan pysähtyä joskus erittäinkin kalliilla pikalatureille, vaan samalla latauksella kohteeseen asti missä sitten vaikka halvassa tai jopa ilmaisessa hidas- tai asiointilatauksessa.

Mutta joo, akkujen hinta on edelleen ongelma. Kaikkea ei voi saada vielä, eli halpaa hintaa ja pitkää toimintamatkaa.

EDIT: Pienenä esimerkkinä tässä vaikkapa sähköskootterit, joita just olen katsomassa. Kontio Kruiserin alle 900€ maksavaa karvalakkamallia pienemmällä akulla ja toimintamatkalla (1x 0,7kWh akku) olisi tässä kuukausien aikana ollut hyvin koko ajan saatavana varastosta.

Halusin kuitenkin "super long range"-version jossa on 2x 1,2kWh akut ja sitä myötä paljon pidempi toimintamatka. Tämä malli puolestaan on ollut koko ajan loppu kaikkialta ja myyjät varoittelevat että riittääkö parin viikon kuluttua tulevaa erää muille kuin ennakkotilaajille (voi myös olla markkinointipuhetta...).

Ottaen huomioon että tuo long range malli maksaa jopa yli 1800 euroa, ilmeisesti kuitenkin ihmiset ovat valmiita maksamaan jopa ylisuurista toimintamatkoista sähkökulkimissa, kun niiden halvempien saatavuus on niin paljon parempi. Vaikka puhutaankin eri hintaluoksita sähköskoottereiden ja sähköautojen välillä, ihmiset tuntuvat kuitenkin olevan valmiita maksamaan pitkästä toimintamatkasta.
Jep pari kesää sitten ostin pojalle super socon suoraan kahdella akulla että range riittää. Alkaa ainakin sähköautossa olemaan sama mulle onko range 100-500 kun joutuu olemaan kaks autoa, mutta 600 wltp muuttaa tilannetta. Tuo M3 awd range hyvä mutta aika pieni tilavuudeltaan, joten y mallia odotan 600 rangella.
 
Juuri eilen ajeltiin polttiksella laskettelureissulle. Matka-aika oli 8.5h, jossa kaksi taukoa, yhteensä 1h 10min. Tankattu ei ollenkaan, mutta taukoja tarvittiin mm. syömiseen.

Jo halvimmalla myynnissä olevalla Teslalla todennäköisesti olisi matka taittunut aikalailla samassa ajassa. Ainoa ero olisi ollut, että nuo kaksi taukopaikkaa olisi pitänyt katsoa hieman tarkemmin etukäteen.
 
Tais jäädä normi autopilot uudistukset aika hiljaiseksi maaliskuun osalta mitä vähän lupaili musk Eurooppaan. Nyt jo lupailee fsd betaa kesälle nii voi olla aika jyrkkä ei, mitä oli yhdellä sivustolla asiaa ettei tuo pisteytys järjestelmä ensinnäkään kiinnosta EU:n viranomaisia.
 
Jaa, että EU sallisi itsestään ajavaa beta -softaa vapaasti hääräämään liikenteeseen :think:
 
Tais jäädä normi autopilot uudistukset aika hiljaiseksi maaliskuun osalta mitä vähän lupaili musk Eurooppaan. Nyt jo lupailee fsd betaa kesälle nii voi olla aika jyrkkä ei, mitä oli yhdellä sivustolla asiaa ettei tuo pisteytys järjestelmä ensinnäkään kiinnosta EU:n viranomaisia.
Jaa, että EU sallisi itsestään ajavaa beta -softaa vapaasti hääräämään liikenteeseen :think:
Joo en usko, että tullaan näkemään mitään kesällä tai tänä vuonna. Vetäjä Andrej lähti lomalle ja nyt on joku henkseleiden paukuttelu taas menossa Muskilla.

Lisäksi Kanadan Betassa on otettu käyttöön geofence, että FSD Beta ei toimi joka alueella, koska ratikat. Luulisi, että näitä olisi ollut jo USA:ssa?


Tuon mukaan ei ole eroa Berliinin ja Kiinan jousituksessa.


Tämä vahvistaa sen, että ei ne pomputukset ole katoamassa, sattunut vain hyvä tien pätkä/renkaat.
 
Joo en usko, että tullaan näkemään mitään kesällä tai tänä vuonna. Vetäjä Andrej lähti lomalle ja nyt on joku henkseleiden paukuttelu taas menossa Muskilla.

Lisäksi Kanadan Betassa on otettu käyttöön geofence, että FSD Beta ei toimi joka alueella, koska ratikat. Luulisi, että näitä olisi ollut jo USA:ssa?



Tämä vahvistaa sen, että ei ne pomputukset ole katoamassa, sattunut vain hyvä tien pätkä/renkaat.
Voi hyvinkin olla että jenkeissä oli jokin vuosi sitten sama homma ku lidaria käyttivät ja olihan tuo hyvin rajattu piiri mikä sai fsd betaa käyttöön siellä.
Sitähän tuo just on ku höpöheinää imastu nii mieli muuttuu muskilla, tuntuu että koittaa vaan viranomaisten kustannuksella rahastaa lisää massia eap/fsd ostajilta kun lupaa liikoja niin voi nostaa Euroopassa nuo hinnat korkeammalle.
 
Kysymykseni ei ole aprillipila.

Olin aiemmin lukevani jostain Tesla Model 3 halvimman version speksejä että siinä ei olisi AC-kolmivaihelatausta (11kW) vakiona mukana, oliko se sitten vain yksivaihelaturi... Nyt en kyseistä tietoa ainakaan Teslan sivuilta löydä ja ulkopuolisissa sivustoissa mainitaan vain 11kW AC-lataus, joten näinkö ihan omiani?
 
Kysymykseni ei ole aprillipila.

Olin aiemmin lukevani jostain Tesla Model 3 halvimman version speksejä että siinä ei olisi AC-kolmivaihelatausta (11kW) vakiona mukana, oliko se sitten vain yksivaihelaturi... Nyt en kyseistä tietoa ainakaan Teslan sivuilta löydä ja ulkopuolisissa sivustoissa mainitaan vain 11kW AC-lataus, joten näinkö ihan omiani?
Taitaa kaikissa kolmosissa on sama 11kW AC-lataus. Ainakin oma karvalakki latautuu 11kW teholla.
 
Taitaa kaikissa kolmosissa on sama 11kW AC-lataus. Ainakin oma karvalakki latautuu 11kW teholla.
Ehkä sitten luin tai muistan väärin, olin jostain ymmärtäväni että uusin halvin M3-versio omaisi yksivaihe-AC-latauksen... Toki siihen siis 11kW latauksen kai saisi, lisärahalla.

Tämä tuli mieleeni kun havaitsin että esim. Opel Mokka-e:n halvimmassa versiossa on (myös) noin, ei tule 11kW AC-laturia vakiona.
 
Ehkä sitten luin tai muistan väärin, olin jostain ymmärtäväni että uusin halvin M3-versio omaisi yksivaihe-AC-latauksen... Toki siihen siis 11kW latauksen kai saisi, lisärahalla.

Tämä tuli mieleeni kun havaitsin että esim. Opel Mokka-e:n halvimmassa versiossa on (myös) noin, ei tule 11kW AC-laturia vakiona.
Model 3 kaikissa malleissa tulee vakiona 11kw lataus.
 
Tuosta 4680 akkutyypistä aikatauluja ja minkä tyyppistä katodia tulee olemaan löytyi seuraavaa tietoa:
2024 maaliskuussa Panasonic toimittaa ilmeisemmin korkea nikkelipohjainen katodi CT/semi
2023 aikana LG/Samsung rautapohjainen katodi megapack/3
2022 aikana alkaa catl/Austin/Berliini toimittamaan nikkeli mangaani katodilla olevia powerwall/y/s/x

Koitin etsiä tietoa akunvalmistajista mitä katodia käyttävät, mutta jäi vähän arvailuksi tuo LG ainakin. Catl ilmoittanut ainakin käyttävän magnaania ja Panasonic panostaa korkeanikkeliseen.
Voi olla että tilanteet elävät kokoajan, mutta batteryday presentaatiosta käy ilmi nuo kolme katodia ja mihin malleihin niitä käytetään.
 
Tuosta 4680 akkutyypistä aikatauluja ja minkä tyyppistä katodia tulee olemaan löytyi seuraavaa tietoa:
2024 maaliskuussa Panasonic toimittaa ilmeisemmin korkea nikkelipohjainen katodi CT/semi
2023 aikana LG/Samsung rautapohjainen katodi megapack/3
2022 aikana alkaa catl/Austin/Berliini toimittamaan nikkeli mangaani katodilla olevia powerwall/y/s/x

Koitin etsiä tietoa akunvalmistajista mitä katodia käyttävät, mutta jäi vähän arvailuksi tuo LG ainakin. Catl ilmoittanut ainakin käyttävän magnaania ja Panasonic panostaa korkeanikkeliseen.
Voi olla että tilanteet elävät kokoajan, mutta batteryday presentaatiosta käy ilmi nuo kolme katodia ja mihin malleihin niitä käytetään.
NM-pohjaiset powerwallit kuulostavat aivan hemmetin daijulta idealta. Täydellinen käyttökohde lfp:lle.
 
Tesla rakensi 305k autoa q1:lla ja toimitti 310k autoa. Tuolla vauhdilla 2022 saldoksi tulisi 1.2miljonaa autoa vuoden loppuun mennessä. Aika näyttää miten piiripula ja uudet tehtaat vaikuttavat tuotantonmääriin. Kai se 1.5miljoonaa autoa voi mennä rikki 2022 valmistus ja toimitusmäärissä, jos/kun giga berlin ja texas pääsevät edes kohtuulliseen vauhtiin+piiripula alkaa luovuttamaan pikkuhiljaa. 2021 toimutukset oli about 940k/autoa koko vuotena. Tiukkaa kasvua teslalta. Jännä nähdä meneekö 2023 vuonna toimitukset yli 2 miljoonan? Ihan mahdollisuuksien rajoissa, jos kysyntä ei hidastu + olemassa olevat tehtaat alkavat käymään hyvällä kapasiteetilla.

“In the first quarter, we produced over 305,000 vehicles and delivered over 310,000 vehicles, despite ongoing supply chain challenges and factory shutdowns,” Tesla said in its release. “Tesla will post its financial results for the first quarter of 2022 after market close on Wednesday, April 20, 2022
 
Onko Berliinin akkutehdasta edes rakennettu?
Mitä oon viikoittain seurannut Berliinin akkutehtaan valmistumista puolisen vuotta niin aika valmiilta tuntuu olevan heinäkuussa oma arvio. Nythän siinä valut ja raudotukset tehtynä, seinät ja katto loppusuoralla eli ens kuussa alkaa tod näk laitteistojen asennus ja konffaus kesäkuussa.
 
Tesla rakensi 305k autoa q1:lla ja toimitti 310k autoa. Tuolla vauhdilla 2022 saldoksi tulisi 1.2miljonaa autoa vuoden loppuun mennessä. Aika näyttää miten piiripula ja uudet tehtaat vaikuttavat tuotantonmääriin. Kai se 1.5miljoonaa autoa voi mennä rikki 2022 valmistus ja toimitusmäärissä, jos/kun giga berlin ja texas pääsevät edes kohtuulliseen vauhtiin+piiripula alkaa luovuttamaan pikkuhiljaa. 2021 toimutukset oli about 940k/autoa koko vuotena. Tiukkaa kasvua teslalta. Jännä nähdä meneekö 2023 vuonna toimitukset yli 2 miljoonan? Ihan mahdollisuuksien rajoissa, jos kysyntä ei hidastu + olemassa olevat tehtaat alkavat käymään hyvällä kapasiteetilla.


310k x 4 = 1.24kk siihen noin 100k x 2 Austin ja Berliinin tämän vuoden tuotanto (realistinen) ja Shanghain ja Fremontin ramp upit nii ei mikään ihme että minimissään 1.6kk kun piiripulakin helpottaa kesän jälkeen. Ensi vuonna vasta Berliini ja Austin kunnolla tuotannossa = 2.2-2.4kk. 2024 täysteho alusta lähtien kaikissa tehtaissa ja lähenee 3kk.
 
Tesla nostanu Saksassa Model 3 takavedon hintaa 7000e, vaikuttanee siis jatkossa käytettyjen hintaan.
 
Tesla nostanu Saksassa Model 3 takavedon hintaa 7000e, vaikuttanee siis jatkossa käytettyjen hintaan.

Mutta nostiko ne "oikeasti"? Viittaan tällä siis siihen että ennen ainakin tuet oli leivottu hintaan, mutta nykyään sivuille tuli tuo mainoshomma saatavilla olevista tuista, mitä ei ennen ollut. Jos taas katsoo google kääntäjän kautta vaikka käteishintaa ni siinä puhutaan huomioidusta 2.5k tuesta ja tuon hintaluokan auto on oikeutettu 7.5k tukeen (halvempien autojen 9k tuen siasta), eli olisiko todellinen hinta tukien kanssa 45k, eli vain 2k kalliimpi kun ennen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 588
Viestejä
4 509 878
Jäsenet
74 439
Uusin jäsen
RauskiH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom