Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Teslahan on erikoistunut mahdollisimman halvalla rakennettavien bulkkiautojen valmistukseen.

Se on kyllä ihan kiistatta yksi huonointa laatua ulos puskevista autovalmistajista. Taino, ainoat jotka kiistävät tämän ovat totaalisia Tesla fanboytä.

On tietty ihan ok hyväksyä pikkuviat - se että paljonko panelgapit, huonot maalit, tyyppivikoihin hajoavat MCU:t ja kahvat + heikot alustan osat jne. häiritsevät on tietty ihan yksilöllistä ja osalle käyttäjistä ihan yks ja hailee, mutta on ihan mielipuolista väittää etteikö noita ongelmia olisi.

Esim. Katsastustilastoissa Tesla on kärkipaikoilla hylkäykseen johtaneissa vioissa. Pääosin kait alustan osta + nuo valojen kosteuden keräykset ongelmana.
 
Teslahan on erikoistunut mahdollisimman halvalla rakennettavien bulkkiautojen valmistukseen.

Se on kyllä ihan kiistatta yksi huonointa laatua ulos puskevista autovalmistajista. Taino, ainoat jotka kiistävät tämän ovat totaalisia Tesla fanboytä.

On tietty ihan ok hyväksyä pikkuviat - se että paljonko panelgapit, huonot maalit, tyyppivikoihin hajoavat MCU:t ja kahvat + heikot alustan osat jne. häiritsevät on tietty ihan yksilöllistä ja osalle käyttäjistä ihan yks ja hailee, mutta on ihan mielipuolista väittää etteikö noita ongelmia olisi.
No tässäpä mielipide. Mielestäni taas Tesla tekee mahtavaa työtä planeetan pelastamiseen ja ilmastonmuutoksen estämiseen ja autot ovat kokemukseni mukaan erinomaisia. Sijoituskohteenakin osoittautunut erinomaiseksi, eli ehkä olenkin jäävi arvioimaan kun on aika kivasti kasvattanut salkkua :D
 
No tässäpä mielipide. Mielestäni taas Tesla tekee mahtavaa työtä planeetan pelastamiseen ja ilmastonmuutoksen estämiseen ja autot ovat kokemukseni mukaan erinomaisia. Sijoituskohteenakin osoittautunut erinomaiseksi, eli ehkä olenkin jäävi arvioimaan kun on aika kivasti kasvattanut salkkua :D
Näillä listaamillasi asioilla ei ole mitään tekemistä laadun kanssa (jos siis käytetään sitä määritelmää mitä suurin osa meistä auton ostajista / käyttäjistä "laadulla" sanana käsittää).

Itsekin harkitsen vakavasti Teslan ostamista - mutta en silti kuvittele että tesla rakentaisi laadukkaita autoja. Autohan voi olla erinomainen vaikka laatu olisi keskinkertainen. Moni Alfa Romeo kuski pitää autoja taivaallisina, vaikka vikatilastojen perusteella laatu on vähän mitä on. Se ei tarkoita että auto olisi kategorisesti huono. Hyvyys ja huonous riippuu tarpeista + arvostuksen kohteista, eikä esim. viattomuus ole kaikille kovin tärkeää.
 
Ei ylemmältä johtoportaalta lupaa heltiä ennenkuin Teslan standardin mukaista laatua puskee tuotantolinjalta, mikä on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan verrattuna esim. 2019 viritelmiin. Se että kaikilla valmistajilla kiireellä tuodaan puolivalmista kertoo vain suuren suosion saavuttanutta sähköautobuumia ja tuote päivittyy monella valmistajalla joka vuosi parempaan. Esim. tuo VAG autojen 6 tunnin OTA päivitykset, näyttöjen sammumiset matkan aikana lukuisasti ei juurikaan ole sen kummempaa teslaan verrattuna. Ihmiset ajelee tyytyväisinä ja nuo lastentaudit voitetaan pitkällä juoksulla. Uskoisin että trinity 2026 on jo kohtuu laadukas tekele volkkarilta. Autohan on pääasiassa monelle vain paikasta a liikkumista b:hen eikä Teslan laatu siinä ole huonoa kun eipä noita loju pitkin teitä alvariinsa. Autot on hyvälaatuisia 2000- luvulla, johtuen pitkälti siitä että on kourallinen eri merkkejä, jotka käyttävät eri osia. Stellantis aikoo myös käyttää uusimpien tietojen mukaan 14 eri merkissä 4 eri alustaa ja yhtenäistää näin samojen tavarantoimittajien osia autoihinsa samaan tyyliin kuin VAG konsernin. Olihan noissa Sandy Munron purkuvideossa hyvä näyttö että käytännössä s/x/3/y käyttää identtisiä osia ja niitä vain kehitetään parempaan suuntaan hetki hetkeltä.
Kuka johdosta on näin sanonut? Elon sanoi että toimitukset ja FSD etusijalla.
No tässäpä mielipide. Mielestäni taas Tesla tekee mahtavaa työtä planeetan pelastamiseen ja ilmastonmuutoksen estämiseen ja autot ovat kokemukseni mukaan erinomaisia. Sijoituskohteenakin osoittautunut erinomaiseksi, eli ehkä olenkin jäävi arvioimaan kun on aika kivasti kasvattanut salkkua :D
Tesla on luonut mielikuvan planeetan pelastamisesta mutta ei se oikeastaan ole kun otetaan huomioon miten Jenkeissä maksavat sakkoja siitä että eivät täytä päästönormeja.
 
Viimeisimmät autot ovat olleet toyota (ei vikoja), passat (takaluukku vinossa minkä vuoksi raapi maalipintaa), audi a4 (vaihteiston laatikkovika), seat (selkänojan lämmityspaneeli ei toiminut). Nyt tulossa tesla m3 jonka uskon olevan samassa linjassa em vikasarjan kanssa. Jokaisessa jotain. Paitsi toyotassa, mikä oli taas umpitylsä auto enkä sen vuoksi haikaile sen perään.
 
Näillä listaamillasi asioilla ei ole mitään tekemistä laadun kanssa (jos siis käytetään sitä määritelmää mitä suurin osa meistä auton ostajista / käyttäjistä "laadulla" sanana käsittää).

Itsekin harkitsen vakavasti Teslan ostamista - mutta en silti kuvittele että tesla rakentaisi laadukkaita autoja. Autohan voi olla erinomainen vaikka laatu olisi keskinkertainen. Moni Alfa Romeo kuski pitää autoja taivaallisina, vaikka vikatilastojen perusteella laatu on vähän mitä on. Se ei tarkoita että auto olisi kategorisesti huono. Hyvyys ja huonous riippuu tarpeista + arvostuksen kohteista, eikä esim. viattomuus ole kaikille kovin tärkeää.
Ok. Joka tapauksessa olen eri mieltä tuosta, että Tesla olisi "erikoistunut mahdollisimman halvalla rakennettavien bulkkiautojen valmistukseen"
Tai että Tesla on "kiistatta yksi huonointa laatua ulos puskevista autovalmistajista"
Mitä vittua nyt taas oikeasti?
Ehkä olen fanboy kun Teslan oston jälkeen ei ole ollut mitään tarvetta vaihtaa merkkiä vaan autonvaihto tulee nyt kyseeseen ainoastaan toiseen Teslaan. Kaikissa aiemmissa autonvaihdoissa merkki on iloisesti vaihtunut. Kai se kertoo jotain Teslan hyväksi?
 
Näillä listaamillasi asioilla ei ole mitään tekemistä laadun kanssa (jos siis käytetään sitä määritelmää mitä suurin osa meistä auton ostajista / käyttäjistä "laadulla" sanana käsittää).

Itsekin harkitsen vakavasti Teslan ostamista - mutta en silti kuvittele että tesla rakentaisi laadukkaita autoja. Autohan voi olla erinomainen vaikka laatu olisi keskinkertainen. Moni Alfa Romeo kuski pitää autoja taivaallisina, vaikka vikatilastojen perusteella laatu on vähän mitä on. Se ei tarkoita että auto olisi kategorisesti huono. Hyvyys ja huonous riippuu tarpeista + arvostuksen kohteista, eikä esim. viattomuus ole kaikille kovin tärkeää.
No tämä! Itsekin harkitsen Teslaa ihan jo siitä syystä, että se sattuu olemaan halvin järkevillä ominaisuuksilla varustettu sähköauto. Eli toisinsanoen laatu on varmasti heikompaa kuin joissain muissa, mutta se toisaalta näkyy myös hinnassa. Joo, joku BMW i4 olisi kiva, mutta vastaavasti varusteltuna se maksaa sen 20-30t€ enemmän.

Model 3:ssa kyllä tökkii isosti se pieni tavaratilan luukku (jopa sedaniksi siis) ja mittariston sekä HUD:in puute. HUD ei olisi välttämätön, jos olisi kunnollinen mittaristo, mutta kun ei ole kumpaakaan, niin se on vähän huono homma.
 
Tesla on luonut mielikuvan planeetan pelastamisesta mutta ei se oikeastaan ole kun otetaan huomioon miten Jenkeissä maksavat sakkoja siitä että eivät täytä päästönormeja.
Rapatessa roiskuu. Samoin silloin kun korvataan miljoonia saastuttavia polttis autoja modernilla teknologialla.
 
Viimeisimmät autot ovat olleet toyota (ei vikoja), passat (takaluukku vinossa minkä vuoksi raapi maalipintaa), audi a4 (vaihteiston laatikkovika), seat (selkänojan lämmityspaneeli ei toiminut). Nyt tulossa tesla m3 jonka uskon olevan samassa linjassa em vikasarjan kanssa. Jokaisessa jotain. Paitsi toyotassa, mikä oli taas umpitylsä auto enkä sen vuoksi haikaile sen perään.
Näissä olisi myös kiva tietää auton iät ja ajokilsat, milloin ongelmat tuli vastaan. Vähän eri asia, jos yli 100 tkm ajetusta VAGista hajoaa jotain, kuin jos 10 tkm ajettu Tesla on viaton. Itsellä on nyt 2014 210 tkm ajettu Bemari, jossa ei ole ollut mitään vikaa. Öljyä ei vaju edes desiä vaihtovälillä. Tai oli siinä yksi vika, Defan pumppu vuoti jäähäriä, mutta se oli kyllä enemmän Defan kuin auton vika :D

Olen kyllä silti sitä mieltä, että kaikissa autoissa on aina jotain suuressa kuvassa. Yksilöt ovat sitten eri asia ja niissä voi olla joko olematta tai oikein kertyä vikoja. Selkeät tyyppiviat sitten erikseen, kuten DSG:n ongelmat tai TSI:n öljynsyönti. Tesloissa ei taida olla sen MCU muistipiirin ongelmien lisäksi ollut isoja vakavampia ongelmia, vaikka kaikkea pientä kyllä senkin edestä?
 
Teslan tyyppiviat ovat pääosin alustanosia. Sieltä kuluu osat nopeasti kun painava auto. Myös käytetty hiukan liian vähän rasvausta niin osat alkavat narisemaan.

Muita sitten ovat olleet MCU kuten sanoit, ILP toimimattomuus, erinäiset sensorit, vanhemmat 85 akkupaketit.

Useammassa uudessa autossa on myös mennyt etu- tai takamoottori muutamalla sadalla kilsalla. Koskee 3/Y. Enemmän ajetuissa näkyy myös sisätilojen kulumaa.

S Plaidissa taas 40-80 välilä auto täristää kiihdyttäessä.
 
Näissä olisi myös kiva tietää auton iät ja ajokilsat, milloin ongelmat tuli vastaan. Vähän eri asia, jos yli 100 tkm ajetusta VAGista hajoaa jotain, kuin jos 10 tkm ajettu Tesla on viaton. Itsellä on nyt 2014 210 tkm ajettu Bemari, jossa ei ole ollut mitään vikaa. Öljyä ei vaju edes desiä vaihtovälillä. Tai oli siinä yksi vika, Defan pumppu vuoti jäähäriä, mutta se oli kyllä enemmän Defan kuin auton vika :D

Olen kyllä silti sitä mieltä, että kaikissa autoissa on aina jotain suuressa kuvassa. Yksilöt ovat sitten eri asia ja niissä voi olla joko olematta tai oikein kertyä vikoja. Selkeät tyyppiviat sitten erikseen, kuten DSG:n ongelmat tai TSI:n öljynsyönti. Tesloissa ei taida olla sen MCU muistipiirin ongelmien lisäksi ollut isoja vakavampia ongelmia, vaikka kaikkea pientä kyllä senkin edestä?
Totta km ja ikä ovat tärkeitä: passat ja seat olivat uusia. Passatin ongelma oli luukun saranat (?) jotka vinossa ja seatilla siis toimimaton lämmitys (syy?). Nämä lienevät linjaston kokoonpanovirheitä. A4 laatikkoremppa n 95tkm. Toyotalla olisi varmaan ajanut miljoona ehjää mutta tylsää km.
Tämä kommentti ei siis ole mikään teslan puolustus/fanitus vaan toteamus että kaikilla merkeillä on jotain murheita.
Tosin teslan ilp kyllä vähän mietityttää mutta onneksi talvi on tällä erää ohi ja seur pakkasiin on 9kk aikaa.
 
Joo tuo ilppi-sotku on ollut aikamoista paskaa ja on pannut omat suunnitelmat 3->Y jäihin. Nykyisessä kolmosessa ei ilppiä ole, ei myöskään ongelmia 1,5v ja 40k km.
 
No tässäpä mielipide. Mielestäni taas Tesla tekee mahtavaa työtä planeetan pelastamiseen ja ilmastonmuutoksen estämiseen ja autot ovat kokemukseni mukaan erinomaisia. Sijoituskohteenakin osoittautunut erinomaiseksi, eli ehkä olenkin jäävi arvioimaan kun on aika kivasti kasvattanut salkkua :D

Mielestäni turha kuvitella, että maailma pelastuisi sillä, että käytetään valtavasti energiaa ja resursseja miljoonien sähköautojen valmistamiseen. Ehkä jos saisivat miljardit ihmiset siirtymään pyöräilyyn tmv.
 
Mielestäni turha kuvitella, että maailma pelastuisi sillä, että käytetään valtavasti energiaa ja resursseja miljoonien sähköautojen valmistamiseen. Ehkä jos saisivat miljardit ihmiset siirtymään pyöräilyyn tmv.

Arvostatko yhtään edes sitä, että paikallisen elinympäristön ilmanlaatu kohenee, kun moottori ei tuota pienhiukkaspäästöjä? Liikenteen pakokaasut on kuitenkin yksi merkittävimmistä lähteistä näille.
 
Teslan tyyppiviat ovat pääosin alustanosia. Sieltä kuluu osat nopeasti kun painava auto. Myös käytetty hiukan liian vähän rasvausta niin osat alkavat narisemaan.

Muita sitten ovat olleet MCU kuten sanoit, ILP toimimattomuus, erinäiset sensorit, vanhemmat 85 akkupaketit.

Useammassa uudessa autossa on myös mennyt etu- tai takamoottori muutamalla sadalla kilsalla. Koskee 3/Y. Enemmän ajetuissa näkyy myös sisätilojen kulumaa.

S Plaidissa taas 40-80 välilä auto täristää kiihdyttäessä.
Kiitokset listauksesta, nämä oli minulle osin uutta tietoa. Alustan kestävyys kyllä mietityttää muissakin sähköautoissa, kun ne ovat melkeinpä vielä painavampia. Totta kai se on loppupeleissä mitoituskysymys, mutta onko osattu laskea oikein, niin aika näyttää.

Mielestäni turha kuvitella, että maailma pelastuisi sillä, että käytetään valtavasti energiaa ja resursseja miljoonien sähköautojen valmistamiseen. Ehkä jos saisivat miljardit ihmiset siirtymään pyöräilyyn tmv.
Tämä on aika vaikea laskettava. Joitain laskelmia on ollut, että energia mielessä sähköautot ovat koko elinkaarensa aikana polttomoottoria parempia, mutta toki kaivokset tuottaa muutakin haittaa kuin hiilidioksidia. Näitä vaikutuksia ei kai yleensä ole huomioitu näissä laskelmissa. Lähipäästöjen olemattomuus ja äänettömyys on varmasti sähköautojen kiistattomia etuja joka tapauksessa.

Pitää myös huomioida, että akkuja kehitetään koko ajan paremmiksi ja se vaatii toisaalta rahaa. Eli vaikka nykyisissä akuissa on ongelmallisia materiaaleja, se ei tarkoita että se olisi tilanne 10 vuoden päästä. Voi siis ajatella niinkin, että ostamalla nyt sähköauton, tukee tavallaan entistä parempien ratkaisujen kehittämistä tulevaisuudessa.
 
Eli vaikka nykyisissä akuissa on ongelmallisia materiaaleja, se ei tarkoita että se olisi tilanne 10 vuoden päästä. Voi siis ajatella niinkin, että ostamalla nyt sähköauton, tukee tavallaan entistä parempien ratkaisujen kehittämistä tulevaisuudessa.

LFP-akut ovat nyt jo käytössä sähköautoissa, minkä suosion myötä tarve harvinaisimmille metalleille kuten koboltille pienenee. Käytettyjä akustoja pystytään hyödyntämään monilla muilla tavoilla kuin pelkästään auton voimanlähteenä, esim. kodin powerbank yhdistettynä aurinkopaneeleihin tulee ekana mieleen. Ja Teslahan tuonkin on jo tuotteistanut. Ja jos akusto pitää kierrättää, saadaan siitä koko ajan enemmän raakamateriaalia hyödynnettyä, jolloin se ei mene bensan tavoin savuna ilmaan.
 
Oliko ne berliinin tehtaan autot kuitenkin jo niistä isoista osista valettujen runkojen päälle tehtyjä vaikka akusto on vanhaa mallia? Kuvittelisi niiden isojen valettujen runkojen tekevän laadusta tasaisemman, kun ei tarvi niin monesta osasta kasata runkoa ja sovitella osia yhteen?
 
Oliko ne berliinin tehtaan autot kuitenkin jo niistä isoista osista valettujen runkojen päälle tehtyjä vaikka akusto on vanhaa mallia? Kuvittelisi niiden isojen valettujen runkojen tekevän laadusta tasaisemman, kun ei tarvi niin monesta osasta kasata runkoa ja sovitella osia yhteen?
Rungossa ei ole ollutkaan ongelmia ja ovat kyllä kahdesta ns. osasta. Ne mitä siihen ympärille tulee on se ongelma.
 
Teslojen hinnat pompsahtaneet parilla tonnilla ylöspäin. Edullisimmalla mallilla vuoden toimitusaika, lisähinnalla (lisävarusteilla) saa toimitusaikaa lyhennettyä.
 
Teslahan on erikoistunut mahdollisimman halvalla rakennettavien bulkkiautojen valmistukseen.

Se on kyllä ihan kiistatta yksi huonointa laatua ulos puskevista autovalmistajista. Taino, ainoat jotka kiistävät tämän ovat totaalisia Tesla fanboytä.

On tietty ihan ok hyväksyä pikkuviat - se että paljonko panelgapit, huonot maalit, tyyppivikoihin hajoavat MCU:t ja kahvat + heikot alustan osat jne. häiritsevät on tietty ihan yksilöllistä ja osalle käyttäjistä ihan yks ja hailee, mutta on ihan mielipuolista väittää etteikö noita ongelmia olisi.

Esim. Katsastustilastoissa Tesla on kärkipaikoilla hylkäykseen johtaneissa vioissa. Pääosin kait alustan osta + nuo valojen kosteuden keräykset ongelmana.
Toki jokaisella saa olla mielipiteensä kuka autonvalmistaja tuo heikkolaatuisimpia autoja markkinoille, mutta niin kuin monesti tässä ketjussa tartutaan vanhoihin vuosimalliin/korinosiin. Faktana esim. Mcu1 ei hajonneet, niistä muisti täyttyi ja 4v sitten tuli tilalle mcu2, nykyisin mcu3. Sähköiset ovenkahvat, lamput jne on ties mikä generation jo nykyään ja noissa auttaa kummasti 4/8v takuu jos sattuu menemään rikki ja juuri siksihän noita osia on päivitetty joka vuosi paremmaksi. Enemmän olisin huolissani jos nuo osat vaihtuisi samaan vanhaan takuuaikana eikä päivitettyyn kestävämpään osaan.
En juurikaan katsastustilastoja vertaamalla päättelisi mitään muuta kuin että autojen osat ovat kestäviä nykyään. Siellähän on esim viime vuoden tilastoissa paljon vikoja mersuissa suhteessa moneen merkkiin, mutta noissahan otetaan otanta mitä vikoja esim neljäntenä vuonna tulee autoissa. Mersuissa oli monin kertaiset kilometrit normaali suomalaisen ajokilometreihin nähden. Paljonhan riippuu huoltoväleistäkin noudattaako niitä tarkalleen ja esim taksien suosimat mersut monesti menee huoltovälit tuhansia kilometrejä yli valmistajan ilmoittaman huoltovälin.
En ole kiinnostunut itse mistään automerkistä, enemmänkin sähköautot kiinnostavat verrattuna polttiksiin ja odotan esim Dacia springiä kakkosautoksi jos sattuisi tulemaan Suomeen myyntiin. Toki tuo y malli Berliinistä kiinnostaa perusautoksi, koska uusin akkuteknologia kiinnostaa.
 
Toki jokaisella saa olla mielipiteensä kuka autonvalmistaja tuo heikkolaatuisimpia autoja markkinoille, mutta niin kuin monesti tässä ketjussa tartutaan vanhoihin vuosimalliin/korinosiin. Faktana esim. Mcu1 ei hajonneet, niistä muisti täyttyi ja 4v sitten tuli tilalle mcu2, nykyisin mcu3. Sähköiset ovenkahvat, lamput jne on ties mikä generation jo nykyään ja noissa auttaa kummasti 4/8v takuu jos sattuu menemään rikki ja juuri siksihän noita osia on päivitetty joka vuosi paremmaksi. Enemmän olisin huolissani jos nuo osat vaihtuisi samaan vanhaan takuuaikana eikä päivitettyyn kestävämpään osaan.
En juurikaan katsastustilastoja vertaamalla päättelisi mitään muuta kuin että autojen osat ovat kestäviä nykyään. Siellähän on esim viime vuoden tilastoissa paljon vikoja mersuissa suhteessa moneen merkkiin, mutta noissahan otetaan otanta mitä vikoja esim neljäntenä vuonna tulee autoissa. Mersuissa oli monin kertaiset kilometrit normaali suomalaisen ajokilometreihin nähden. Paljonhan riippuu huoltoväleistäkin noudattaako niitä tarkalleen ja esim taksien suosimat mersut monesti menee huoltovälit tuhansia kilometrejä yli valmistajan ilmoittaman huoltovälin.
En ole kiinnostunut itse mistään automerkistä, enemmänkin sähköautot kiinnostavat verrattuna polttiksiin ja odotan esim Dacia springiä kakkosautoksi jos sattuisi tulemaan Suomeen myyntiin. Toki tuo y malli Berliinistä kiinnostaa perusautoksi, koska uusin akkuteknologia kiinnostaa.
Takuu auttaa jos se on voimassa. Kilometrit unohdit ja paljon ajavalle takuu menee parissa vuodessa.

Model S kahvat ovat 3gen kahvoja ja silti ne hajoavat samanlailla kuin muutkin. Jopa uusissa Plaideissa.

Texasista tulee uutta akkua ehkä… 4680 olisi pitänyt tulla jo. Berliinistä tulee vanhaa 2170 kamaa ulos. On huhuttu että Q4 tulisi 4680 mutta epäilen kun Texasista ei ole tullut auton autoa vielä.
 
Takuu auttaa jos se on voimassa. Kilometrit unohdit ja paljon ajavalle takuu menee parissa vuodessa.

Model S kahvat ovat 3gen kahvoja ja silti ne hajoavat samanlailla kuin muutkin. Jopa uusissa Plaideissa.

Texasista tulee uutta akkua ehkä… 4680 olisi pitänyt tulla jo. Berliinistä tulee vanhaa 2170 kamaa ulos. On huhuttu että Q4 tulisi 4680 mutta epäilen kun Texasista ei ole tullut auton autoa vielä.
Toki olettamuksena oli keskimääräisen suomalaisen ajokilometrit vuodessa noin 17k, jolloin nuo 4/8v pätevät.
Onhan tuonne Texasin tehtaan avajaisiin melkein vielä 4 viikkoa, jolloin 4680 rullaa kuluttajille. Katoroadilla pilottilinjastolta puskee pelkästään about 700 autoon akut kuukaudessa ja Texasin/Berliinin omiin akkutehtaisiin tulee isommat linjastot, jolloin tuotanto niihin tehtaisiin ei alku ramp upissa ole hetkeen ongelma. Isoin ongelma noissa akuissa ollut pitkään se onnistumisprosentti tuotantoon vähän samaan tapaan kuin sirujen tuotossa kännykkään yms ollut liian matalaa ja nyt sekin on kohtuu hyvää ja linjastot voidaan avata. Kesäkuussa tuskin enää näkee Berliinin akkutehtaan sisälle juurikaan, jolloin ei pysty oikein tarkkaan arvioimaan akkutuotannon aloitusta, mutta hyvä veikkaus varmaan on se Q3/Q4 vaihde.
 
Toki olettamuksena oli keskimääräisen suomalaisen ajokilometrit vuodessa noin 17k, jolloin nuo 4/8v pätevät.
Onhan tuonne Texasin tehtaan avajaisiin melkein vielä 4 viikkoa, jolloin 4680 rullaa kuluttajille. Katoroadilla pilottilinjastolta puskee pelkästään about 700 autoon akut kuukaudessa ja Texasin/Berliinin omiin akkutehtaisiin tulee isommat linjastot, jolloin tuotanto niihin tehtaisiin ei alku ramp upissa ole hetkeen ongelma. Isoin ongelma noissa akuissa ollut pitkään se onnistumisprosentti tuotantoon vähän samaan tapaan kuin sirujen tuotossa kännykkään yms ollut liian matalaa ja nyt sekin on kohtuu hyvää ja linjastot voidaan avata. Kesäkuussa tuskin enää näkee Berliinin akkutehtaan sisälle juurikaan, jolloin ei pysty oikein tarkkaan arvioimaan akkutuotannon aloitusta, mutta hyvä veikkaus varmaan on se Q3/Q4 vaihde.
Jos Katoroad puskee noin paljon akkuja, niin miksi Tesla on sitten saanut miljoonan rajapyykin vasta nyt läpi? Ja sekin riittää vasta 1000 autoon mitkä ovat jotkut laskeneet.
Jos sieltä tulisi noin paljon oikeasti kamaa ulos, niin eihän se olisi ongelma saada jo 4680 käyttöön mutta ilmeisesti se tuotanto ei vaan toimi ja osa menee suoraan roskiin.
 
Jos Katoroad puskee noin paljon akkuja, niin miksi Tesla on sitten saanut miljoonan rajapyykin vasta nyt läpi? Ja sekin riittää vasta 1000 autoon mitkä ovat jotkut laskeneet.
Jos sieltä tulisi noin paljon oikeasti kamaa ulos, niin eihän se olisi ongelma saada jo 4680 käyttöön mutta ilmeisesti se tuotanto ei vaan toimi ja osa menee suoraan roskiin.
Mikä on paljon? Aika vähäiseltä määrältä tuo minusta kuulostaa verrattuna että Texasissa ampuu 4k autoja kuukaudessa alkuvaiheessa ja syksyllä lähemmäksi 10k autoa joka kuukausi ulos. Akkusolujen määrän pula iskee ensi vuonna niin kuin tuli kommenttia muskilta. Pilottilinjaston tarkoituksena parantaa tuotannon laatua ja nopeuttaa sitä. Jos olettamuksena on että ensi vuonna tulee 1kk autoon 4680 akkuja ei ole kovin järkevää että tuotantovaiheessa menee hukkaan vajaa 10%. Se että pari kuukautta sitten on tuotettu miljoonas akkusolu ja tietyllä prosentilla kertoo sen hetkisestä saavutuksesta sillä linjastolla. Texasin/Berliinin akkulinjastot kuitenkin yli 10x katoroadiin nähden ja vuoden päästä varmaan jonkun prosentin paremmat onnistumisprosentit tuotantolinjastoilla tuottaa akkuja nykyiseen verrattuna. Tarinahan ei vielä kerro montako akkulinjastoa toiminnassa Texasin aloitus vaiheessa ja monta akkumoduulia laittavat, kai se 960 maksimi ja jo alle 800 riittää nykyiseen rangeen.
 
Teslahan on erikoistunut mahdollisimman halvalla rakennettavien bulkkiautojen valmistukseen.

Se on kyllä ihan kiistatta yksi huonointa laatua ulos puskevista autovalmistajista. Taino, ainoat jotka kiistävät tämän ovat totaalisia Tesla fanboytä.

On tietty ihan ok hyväksyä pikkuviat - se että paljonko panelgapit, huonot maalit, tyyppivikoihin hajoavat MCU:t ja kahvat + heikot alustan osat jne. häiritsevät on tietty ihan yksilöllistä ja osalle käyttäjistä ihan yks ja hailee, mutta on ihan mielipuolista väittää etteikö noita ongelmia olisi.

Esim. Katsastustilastoissa Tesla on kärkipaikoilla hylkäykseen johtaneissa vioissa. Pääosin kait alustan osta + nuo valojen kosteuden keräykset ongelmana.

Noista katsastuksen hylsyistä isoin hylkäykseen johtanut "vika" oli tyyppikilpi, eli ei nyt varsinaista vikaa. Niitä vissiin jossain välissä puuttui paljonkin kokonaan. Alustan heikkoudesta muuten vaikea sanoa mitään, kai takuu korjaa jos jotain hajoo. Mutta panel gappien ongelmat he ovat kyllä saaneet korjattua, tai sitten mulla kävi vaan tuuri. Samoin maali on jees, ainakin toistaiseksi.

Eniten teslan laatuvaikutelmassa itseäni häiritsee ehkä rengasmelu, ei niinkään mikään valmistuspuutteellinen tekijä.
 
Noista katsastuksen hylsyistä isoin hylkäykseen johtanut "vika" oli tyyppikilpi, eli ei nyt varsinaista vikaa. Niitä vissiin jossain välissä puuttui paljonkin kokonaan. Alustan heikkoudesta muuten vaikea sanoa mitään, kai takuu korjaa jos jotain hajoo. Mutta panel gappien ongelmat he ovat kyllä saaneet korjattua, tai sitten mulla kävi vaan tuuri. Samoin maali on jees, ainakin toistaiseksi.

Eniten teslan laatuvaikutelmassa itseäni häiritsee ehkä rengasmelu, ei niinkään mikään valmistuspuutteellinen tekijä.
Takuu korjaa jos se on voimassa. Ei koske kuluvia osia.
 

Taitaa hw4 olla sittenkin muutakin kuin tehoa. Projektisuunnitelmat muuttuu teslalla nii nopeaan että tiedä itsekään musk millo tulee ja mitä. Aika luonnollista että ennen cybertruckkia tulee jo hw4 esim ässään kun alkoivat niitä valmistamaan viime vuonna. Tuskin ne niitä vuosia varastossa pölyttävät.
 
Ei nuo aina ole pitäneet paikkaansa. Voi hyvinkin tulla vasta CTn. Koodissa on useasti näkynyt muitakin asioita mutta eivät ole koskaan tulleet tarjolle.

HW4 voi hyvinkin tulla sisäiseen testaukseen.
 

Taitaa hw4 olla sittenkin muutakin kuin tehoa. Projektisuunnitelmat muuttuu teslalla nii nopeaan että tiedä itsekään musk millo tulee ja mitä. Aika luonnollista että ennen cybertruckkia tulee jo hw4 esim ässään kun alkoivat niitä valmistamaan viime vuonna. Tuskin ne niitä vuosia varastossa pölyttävät.

Eikö siitä aiemmin ollu jo huhua syksyllä joskus että HW4 sisältäis muutaman kameran lisää niille alueille jotka teslassa on nyt katvealuetta? Eli ainakin alas eteen. Lähinnähän noista on iloa siinä kun mahdollistaisi 360 peruutuskameran mikä monilta kilpailijoilta jo löytyy.
 
Eikö siitä aiemmin ollu jo huhua syksyllä joskus että HW4 sisältäis muutaman kameran lisää niille alueille jotka teslassa on nyt katvealuetta? Eli ainakin alas eteen. Lähinnähän noista on iloa siinä kun mahdollistaisi 360 peruutuskameran mikä monilta kilpailijoilta jo löytyy.

Samassa huhussa tais olla myös jotain arvailua paremmasta resoluutiosta kameroissa myös.

Jos lukee teenlehtiä niin hw4:en vois olla tulossa ensimmäisenä cyber truckiin. CT:n on väitetty olevan teslan edistynein auto. Tuon väitteen kautta hw4:en esittely ct:ssa voisi olla hyvä odotusarvo. Raudan henkiinherättäminen ja massatuotannon aloittaminen on hidas prosessi. Voi hyvinkin mennä vuosi eka sampleista tuotantoon. Toki tesla haluaa sitä rautaa esitellä ja kehua ennen kuin tuotantoautot rullaa linjastolta ulos.
 
Eikö siitä aiemmin ollu jo huhua syksyllä joskus että HW4 sisältäis muutaman kameran lisää niille alueille jotka teslassa on nyt katvealuetta? Eli ainakin alas eteen. Lähinnähän noista on iloa siinä kun mahdollistaisi 360 peruutuskameran mikä monilta kilpailijoilta jo löytyy.
Alas eteen koska CTssa näkisi ns. esteet. Muutenhan kamerat olisivat samat ja ehkä parempaa. Jotta ne voisi tehdä 360 näkymän tulisi kaikki kamerat vaihtaa tai laittaa viereen joku vastaava.

Peileissä pitäisi olla kamerat että myös edessä sivuille/nokassa.
 
Ei nuo aina ole pitäneet paikkaansa. Voi hyvinkin tulla vasta CTn. Koodissa on useasti näkynyt muitakin asioita mutta eivät ole koskaan tulleet tarjolle.

HW4 voi hyvinkin tulla sisäiseen testaukseen.
Totta. Onhan monesti tosiaan vierähtänyt aikaa tovi. Tuli lähinnä tuo CT siirron myötä mieleen s/x mihin vois tulla tänä vuonna ja kiinassa taitaa olla aika lähellä tuon plaidin julkaisu eli kenties eka mahdollinen hw4 ilmestyy niissä.
 
Vaihteeksi lisää muutoksia. Noissa Berliinin tekeleen y malleissa oli jo mainintaa ilman tutkaa joten ei kovin yllättävä tieto.
 
Eli Tesloissa ei käytännössä toimivaa tasanopeussäädintä Q2 toimituksista eteenpäin, jos ei jotain odottamattoman suurta kehitystä tapahdu autopilotin softapuolella.
 
RIP Autopilot.
Alkaisikohan Elon muka tekemään S ja X muualla kuin Fremontissa? Siinä ja siinä, että tuhlaisi niche tuotteelle tilaa.
 
Lieköhän allelinkattu ja luvattu autopilot softa toimisi ilman tutkaa,... Jos saavat sen ulos ennen kuin tutkattomat autot alkavat virtaamaan euroopassa.

 
Tällä hetkellä ei ainakaan softapuolella ole jaossa suuria muutoksia. Vain 2022.4.5.x mitkä on bugeja ja 2022.8.x ei sisällä ainakaan mainitusta AP muutoksia.
 
Tesla nosti juuri Kiinassa ja PA:ssa hintoja ja näköjään myös täällä ovat poistuneet S:n ja X:n hinnat ja ne tietää vasta toimituksen lähestyessä. Toki tätä aiheuttaa pitkät toimitusajat ja inflaatio, mutta hieman erikoista tilata kallis auto tietämättä hintaa.
 
Tesla nosti juuri Kiinassa ja PA:ssa hintoja ja näköjään myös täällä ovat poistuneet S:n ja X:n hinnat ja ne tietää vasta toimituksen lähestyessä. Toki tätä aiheuttaa pitkät toimitusajat ja inflaatio, mutta hieman erikoista tilata kallis auto tietämättä hintaa.
Ovat nostaneet jos parikin kertaa tässä viime päivinä hintoja. Euroopassa nousi eilen ja varmaan kohta tulee toinen setti.
S ja X hinnat katosi jos alkuvuodesta ja ilmeisti joku 2v jono.
 
Ovat nostaneet jos parikin kertaa tässä viime päivinä hintoja. Euroopassa nousi eilen ja varmaan kohta tulee toinen setti.
S ja X hinnat katosi jos alkuvuodesta ja ilmeisti joku 2v jono.

Joo, näköjään long rangen hinta noussut 60k->62k suomessa ja normi M3 otettu se autoveron alenema pois ja hinta taas tasan 50k. Perf on ennallaan 66k. Paljonkohan muualla nosteltu? Suomessahan oli jo valmiiksi yhdet euroopan kalliimmista hinnoista teslalla

E: saksassa näyttäisi perus 3 olevan edelleen se 43k, ja tästä vielä hyvät alennukset tukien kanssa. Mutta siellä on pidemmät toimitusajat kun täällä, aerojen kanssa menee toukokuulle 2023, kun tänne luvataan helmikuulle 2023.
 
Noussut taas mm. perusmalli Model 3 3000e lisää. Eli on nyt 52990. Itsellä tilaus sisässä hintaan 48690e. Nyt ei saa enää tukiakaan halvimpaan malliin, joten halvimman Teslan hinta on nyt noussut 4300+2000 = 6300e.
 
Joo, näköjään long rangen hinta noussut 60k->62k suomessa ja normi M3 otettu se autoveron alenema pois ja hinta taas tasan 50k. Perf on ennallaan 66k. Paljonkohan muualla nosteltu? Suomessahan oli jo valmiiksi yhdet euroopan kalliimmista hinnoista teslalla

E: saksassa näyttäisi perus 3 olevan edelleen se 43k, ja tästä vielä hyvät alennukset tukien kanssa. Mutta siellä on pidemmät toimitusajat kun täällä, aerojen kanssa menee toukokuulle 2023, kun tänne luvataan helmikuulle 2023.
Saksan hinnoissa on tuet jo mukana.
 
Saksan hinnoissa on tuet jo mukana.
Onko ne kaikki tuet? Kun eikö sielä osa "tuesta" tule autoteollisuudelta ja osa valtiolta, muistelin että tämä autoteollisuuden osuus oli hinnoissa mukana ja valtion ei, ainakin joskus oli muistaakseni jotenkin näin
 
Noussut taas mm. perusmalli Model 3 3000e lisää. Eli on nyt 52990. Itsellä tilaus sisässä hintaan 48690e. Nyt ei saa enää tukiakaan halvimpaan malliin, joten halvimman Teslan hinta on nyt noussut 4300+2000 = 6300e.
Oho, toi on todella merkittävä nousu kun hinta tippui hankintatuen ulkopuolelle, saa nähä miten Nettiauton käytetyt reagoi. Oma M3 maksoi näköjään hankintatuen jälkeen syyskuun vika päivä sen 47250e, eli siitä nousua 6350e niinkuin sanoit, aika kova. Sinänsä käytetyn auton hintaan vaikuttaa varmaan positiivisesti, vähän arvonalenema hidastuu.. Long rangekin noussut nyt yhteensä sen 4k.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 620
Viestejä
4 511 211
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom