Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Olisikohan fsd 10.x sarjan tekeminen käytännössä lopetettu/10.10.x ylläpitomodissa? 10.10 meni sisäiseen betaan+release notet tuli 3vk sitten. Yleensä 10.x sarjan isompi päivitys julkaistu 2vk välein. Vaikuttaa siltä, että tällä viikolla ei tule FSD beta päivitystä ja ensi viikolla on jo 4vk viimeisestä isommasta päivityksestä. Tämä taitaa ennakoida sitä, että se single stack 11.? FSD alkaa olemaan lähellä ja paukut siirretty 11.x:aan. Samanlainen tauko päivityksissä oli muistaakseni myös 9.x ja 10.x sarjojen välissä.
 
Olisikohan fsd 10.x sarjan tekeminen käytännössä lopetettu/10.10.x ylläpitomodissa? 10.10 meni sisäiseen betaan+release notet tuli 3vk sitten. Yleensä 10.x sarjan isompi päivitys julkaistu 2vk välein. Vaikuttaa siltä, että tällä viikolla ei tule FSD beta päivitystä ja ensi viikolla on jo 4vk viimeisestä isommasta päivityksestä. Tämä taitaa ennakoida sitä, että se single stack 11.? FSD alkaa olemaan lähellä ja paukut siirretty 11.x:aan. Samanlainen tauko päivityksissä oli muistaakseni myös 9.x ja 10.x sarjojen välissä.
Kukaan ei tiedä miten single stack toimii. Elon tosin kertoo että V11 muuttaa kaiken mutta niin piti monen muunkin version.

Uusia kuskeja ei betaan ole otettu sitten joulun.
 
Kukaan ei tiedä miten single stack toimii. Elon tosin kertoo että V11 muuttaa kaiken mutta niin piti monen muunkin version.

Uusia kuskeja ei betaan ole otettu sitten joulun.

En minä varmaan toimivuudesta mitään kirjoittanutkaan. Spekuloin, että olisiko se nyt vihdoin ja viimein tuloillaan, kun on hiljaista julkaisujen välillä. Voi toki olla, että porukka on ottanut hengähdystauon/lomia ja tulee kuitenkin 10.11 seuraavaksi. Ei voi tietää, mutta spekulointi on kivaa. Uskoisin että 11.x on edelleen betaa ja siten beta laatua. Tuskin tulee mitään beta-laatua parempaa tänä vuonna == auto kämmäilee edelleen. Tosin ei ihmisetkään aja täydellisesti.
 
näköjään nyt löytyy itselläkin kun tänään ilmestyi tilille tarkempi kahden viikon haarukka toimitusajankohtaan ( maaliskuun puolestä välistä eteenpäin ). Trafista ei löydy vielä
Haen Y:n yön yli koeajoon ja ajan akullisen ja päätän sen jälkeen tulenko alustan kanssa toimeen vai en

no nyt löytyy oman auton ennakkoilmoitus Traficomista
Pisti silmään tuo tekninen suurin sallittu kokonaismassa.. onko kantavuutta nostettu, senhän piti olla vain luokkaa 300kg kuljettajan lisäksi?

1645865442867.png
 
no nyt löytyy oman auton ennakkoilmoitus Traficomista
Pisti silmään tuo tekninen suurin sallittu kokonaismassa.. onko kantavuutta nostettu, senhän piti olla vain luokkaa 300kg kuljettajan lisäksi?

1645865442867.png
Kyllä, nousi noin 250kg kun vaihtoivat toiset jarrut. Sanyon.
 
Viimeksi muokattu:
Minulta tulee melko outo kysymys. Sanokaa jos osto/myyntikeskustelut on tarkoitettu toisille alafoorumeille.

Asun tällä hetkellä Norjassa ja olen aikeissa ostaa täältä sähköauton. Todennäköisin ehdokas on joko Model S tai 3. Aikeissani on parin vuoden sisällä muuttaa takaisin Suomeen ja luultavasti tuoda auto mukanani.

Täällä paikallinen nettiauto tarjoaa hakuehdoilla v. 2017 Model S alle 100tkm ajettu 46 hakulöytöä 300k NOK ja 400k NOK välillä (30ke-40ke). Suomesta kun näitä katsoo Nettiautosta niin halvimmat mallit lähtevät sieltä 45ke ja suurin osa painottuu 50-55ke haitariin silmämääräisesti.

Olettaen että mulla ei käy aivan paska tuuri jonkun huonon kappaleen kanssa, niin onko yhtään hullumpi idea ostaa täältä Model S, ajella sillä täällä, tuoda Suomeen ja myydä se Suomessa jonkin ajan jälkeen? Arvailen että jonkinlainen veropläjäys autoon voi tulla mitä en odota. Arvelen että Norjan EU-ulkopuolisuus voi tuoda vähän veromaksuja päälle jotka syövät hintaeroa. Tosin en osaa sanoa koskeeko arvonlisäverot vain uusia autoja.

Tuo olemassaoleva n. 10ke arvoeroa Suomen ja Norjan välillä pitäisi arvonalenemisen aika matalana.

Jos kiinnostaa itse katsella paikallista autotarjontaa niin tässä linkki jossa haussa kaikki Teslat ilman mitään hakurajoituksia: Tesla - Biler til salgs | FINN Bil
 
Viimeksi muokattu:
Arvelen että Norjan EU-ulkopuolisuus voi tuoda vähän veromaksuja päälle jotka syövät hintaeroa.
Sori minäkään en tiedä mistään mitään koskaan, mutta eikös Norja ole kuitenkin ETA-maa, eli tavaroiden, tullien yms. osalta Norja ei ole Suomesta päin katsoen yhtään sen ulkopuolisempi kuin Ruotsi, Viro tai Saksa?

Eli ymmärtäisin niin ettei käytetyn auton tuonnista Norjasta Suomeen pitäisi olla sen kummoisempia vero- tai tulliseuraamuksia, kuin samanlaisen auton tuonti vaikka Saksasta tai Ruotsista?

Näin oletan, totuus voi olla jotain muuta.
 
Sori minäkään en tiedä mistään mitään koskaan, mutta eikös Norja ole kuitenkin ETA-maa, eli tavaroiden, tullien yms. osalta Norja ei ole Suomesta päin katsoen yhtään sen ulkopuolisempi kuin Ruotsi, Viro tai Saksa?

Eli ymmärtäisin niin ettei käytetyn auton tuonnista Norjasta Suomeen pitäisi olla sen kummoisempia vero- tai tulliseuraamuksia, kuin samanlaisen auton tuonti vaikka Saksasta tai Ruotsista?

Näin oletan, totuus voi olla jotain muuta.
Ei ole EU maa, niin ei se ole ihan niin halpaa. Ei ole ainakaan ollut mitään järkeä tuoda ice autoja.
Taitaa joutua maksamaan tullit mikä on ihan mojova summa.
Poislukien tosiaan muuttoautot yms. keissit missä voi päästäkin halvalla.
 
Viimeksi muokattu:
Minulta tulee melko outo kysymys. Sanokaa jos osto/myyntikeskustelut on tarkoitettu toisille alafoorumeille.

Asun tällä hetkellä Norjassa ja olen aikeissa ostaa täältä sähköauton. Todennäköisin ehdokas on joko Model S tai 3. Aikeissani on parin vuoden sisällä muuttaa takaisin Suomeen ja luultavasti tuoda auto mukanani.

Täällä paikallinen nettiauto tarjoaa hakuehdoilla v. 2017 Model S alle 100tkm ajettu 46 hakulöytöä 300k NOK ja 400k NOK välillä (30ke-40ke). Suomesta kun näitä katsoo Nettiautosta niin halvimmat mallit lähtevät sieltä 45ke ja suurin osa painottuu 50-55ke haitariin silmämääräisesti.

Olettaen että mulla ei käy aivan paska tuuri jonkun huonon kappaleen kanssa, niin onko yhtään hullumpi idea ostaa täältä Model S, ajella sillä täällä, tuoda Suomeen ja myydä se Suomessa jonkin ajan jälkeen? Arvailen että jonkinlainen veropläjäys autoon voi tulla mitä en odota. Arvelen että Norjan EU-ulkopuolisuus voi tuoda vähän veromaksuja päälle jotka syövät hintaeroa. Tosin en osaa sanoa koskeeko arvonlisäverot vain uusia autoja.

Tuo olemassaoleva n. 10ke arvoeroa Suomen ja Norjan välillä pitäisi arvonalenemisen aika matalana.

Jos kiinnostaa itse katsella paikallista autotarjontaa niin tässä linkki jossa haussa kaikki Teslat ilman mitään hakurajoituksia: Tesla - Biler til salgs | FINN Bil
Muuttotavarathan saa tuoda Suomeen ilman minkäänlaisia lisäkustannuksia kun tietyt ehdot täyttyvät. Auto on pitänyt muistaakseni omistaa ulkomailla väh. 12kk jotta se lasketaan verovapaaksi muuttotavaraksi. Mutuilua ja muisteluahan tämä on omalta osaltani täysin, eli tsekkaa tullin sivut. Sieltä varmasti löytyy.
 
Muuttotavarathan saa tuoda Suomeen ilman minkäänlaisia lisäkustannuksia kun tietyt ehdot täyttyvät. Auto on pitänyt muistaakseni omistaa ulkomailla väh. 12kk jotta se lasketaan verovapaaksi muuttotavaraksi. Mutuilua ja muisteluahan tämä on omalta osaltani täysin, eli tsekkaa tullin sivut. Sieltä varmasti löytyy.

Ei ole enään verovapaita ns. muuttoautoja, se poistui jo 2015.

Lisäksi:
"EU:n ulkopuolelta tuotavista autoista kannetaan autoveron lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero. Autoverotuksesta vastaa Verohallinto. Tulli määrää kuitenkin tullimaksun, jos sen maksunvelvollisuus on olemassa."
 
Ei ole enään verovapaita ns. muuttoautoja, se poistui jo 2015.

Lisäksi:
"EU:n ulkopuolelta tuotavista autoista kannetaan autoveron lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero. Autoverotuksesta vastaa Verohallinto. Tulli määrää kuitenkin tullimaksun, jos sen maksunvelvollisuus on olemassa."
Ei se nyt ihan noin mene:


Eli kun ehdot täyttyy niin saa sen autonkin tuoda tullitta ja alvitta EU:n ulkopuolelta. Muuttoauton autoveroalennusta ei enää saa, mutta autovero sähköautossa muutenkin on sen verran pieni, ettei sillä ole suurta merkitystä.
 
Teslan berliinintehtaan lupien pitäisi olla nyt valmiina ja tuotanto pääsee käyntiin. Toki joku voi onnistua edelleen valittamaan ja prosessi tyssää, mutta joo... Vihaajat vihaa ja juna puksuttaa etiäpäin. Näillä oletuksilla ensimmäiset toimitukset asiakkaille berliinin tehtaalta tapahtuvat ennen maaliskuun loppua.

German newspaper Tagesspiegel reports that Brandenburg Prime Minister Dietmar Woidke met with a special task force for the Tesla project last week and that the team managed to agree on the environmental approval of the project.

The approval is expected by the end of the week – likely Thursday or Friday.

The same report also states that Tesla is planning a “grand opening” ceremony, likely on March 22 or 23, to deliver the first vehicles built at Gigafactory Berlin.

Ilmeisesti toimitukset alkavat myös texasin gigatehtaalta maaliskuun aikana

Interestingly, it looks like the start of deliveries at Gigafactory Berlin will coincide with the start of deliveries from Gigafactory Texas, which is also expected to have its first new Model Y in customer’s hands by the end of March.
 
Tuossahan jutussa tuo sama juuri mainitaan:

"Näin ollen jatkossa ennen 1.10.2021 ulkomailla ensirekisteröityä täyssähköautoa ei voi tuoda käytettynä maahan autoverotta, mutta sen jälkeen ensirekisteröidyn voi, jos auto on yli kuusi kuukautta vanha, selventää Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tilannetta."

Eli kaikista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä sähköautoista pitää se autovero edelleen maksaa.
 
Tuossahan jutussa tuo sama juuri mainitaan:

"Näin ollen jatkossa ennen 1.10.2021 ulkomailla ensirekisteröityä täyssähköautoa ei voi tuoda käytettynä maahan autoverotta, mutta sen jälkeen ensirekisteröidyn voi, jos auto on yli kuusi kuukautta vanha, selventää Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tilannetta."

Eli kaikista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä sähköautoista pitää se autovero edelleen maksaa.

Ja käytännössä 1.4.2022 jälkeen voi tulla ensimmäiset verovapaat käytetyt sähköautot Suomeen (1.10.2021 + 6kk)
 

Polestar 2 voitti ja Model Y heikoin.
Vakionopeudensäätimen toiminta nousi riesasta ongelmaksi Teslan kohdalla. Kohuttu Autopilot-ajoavustin ei Lapin lumisilla teillä onneksi suostunut aktivoitumaan, vaan ohjelmaa ja tilanteita tarjosi perinteinen mukautuva vakionopeudensäädin.


Teslassa se elää omaa elämäänsä. Jopa täydellisessä talvisäässä järjestelmä saattoi hetkeksi lopettaa toiminnan ilman mitään näkyvää syytä. Maahantuojan mukaan testiin saamassamme Model Y:ssä on kameroiden lisäksi tutka. Anturipuoli tuskin selittää ongelmaa, jota esiintyi myös täydellisessä talvikelissä. Ongelma tuntui pahenevan äskettäin uudelleenlinjatuilla sivuteillä. Ehkä syynä on vanhentunut karttadata?


Ongelmatilanteissa Teslan nopeus laski 10–30 km/h, sitten toiminta palautui ja auto kiihdytti takaisin pyydettyyn vauhtiin. Ennakoimaton toiminta voi ärsyttää kokenutta kuljettajaa, kokematonta se säikäyttää. Kun tähän yhdistyy Teslan voimakas moottorijarrutus, huono alusta ja tunnottoman nopea ohjaus, voi uraisella tiellä tilanne johtaa levottomaan käytökseen, pahimmillaan ulosajoon. Takana tuleva liikennekään ei varmasti arvosta keskellä suoraa jarruttavaa Teslaa. Siinäkin on vaaranpaikka.


Ei ihme, että Tesla ei suosittele vakionopeudensäätimen käyttöä talviolosuhteissa. Maantieajon arvosana kuusi koskee käytöstä ilman vakionopeudensäädintä – sitä kun ei ole pakko käyttää. Vakionopeudensäätimen kanssa maantieajon arvosana on tyly nelonen.
Huh. Onko se Teslan vakkari tosiaan noin huono?
 
Huh. Onko se Teslan vakkari tosiaan noin huono?
APta ei voi aktivoida jos ei näy viivat. Tämä tulee ihan EUlta ja koskee kaikkia. Perus vakkari toimii jos tutka ja kamera on puhdas. Nopeuden vaihtelu menee karttadatan piikkiin koska kamerat eivät osaa lukea dataa oikein.
 
Miten id pärjäs?

e: pistäkää sähkislankaan, tää olikin Tessuketju.
 
Mites tesloihin (etenkin model s:ään) saa laittaa jälkiasenteisen vetokoukun? Onko se ylipäätään mahdollista niin, että katsuri ei mussuta siitä (ja saisi jonkun kokoista kärryäkin vetää)?

Model S on pelottavalla tavalla alkanut kiehtomaan, että laittaisi seuraavaksi autoksi. Ainakin paperilla kattaa aika hyvin toiveet, mitä autossa mielestäni pitää olla.
 
Ellei ole rekisteriotteessa vetomassoja niin ei millään.
 
Mites muuntokatsastus? Jos autoon on tehtaalta saatavissa koukku ja sen jälkiasentaa, niin eikö muuntokatsastuksella voisi saada vastaavan rekisteriotteen mikä alunperin koukullisessa mallissa on?
 
Mites muuntokatsastus? Jos autoon on tehtaalta saatavissa koukku ja sen jälkiasentaa, niin eikö muuntokatsastuksella voisi saada vastaavan rekisteriotteen mikä alunperin koukullisessa mallissa on?
Ainut auto mihin Teslalta saa tehtaalta koukun on Model 3. Model S on joku juttu että Saksassa koukku on sallittu. Sitten toki Y myös.
 
Tuo muuntokatsastus on hyvä kysymys. Ilm se ei onnistu kun sitä ei ole missään mainittu. Onko siinä joku juju ettei niin voisi tehdä (siis muuntokatsastaa)?
 
Luulis että olis sellainen turvallisuustoiminto tehty että jos tasanopeussäädin putoo pelistä, niin regeni ei mene päälle, tai ainakin hidastetusti pienellä rampilla, että takapyörillä pysyy hyvä pito eikä myöskään tule yllättäviä tilanteita takanatulijoille. No, helppo SW päivitys jos vaan joku tekis.
 
Ainut auto mihin Teslalta saa tehtaalta koukun on Model 3. Model S on joku juttu että Saksassa koukku on sallittu. Sitten toki Y myös.
Vähän pelkäsinkin jotain tällaista, kun ei nettiautosta ole tainnut tulla ässää vastaan missä olisi koukku. Harvoin sitä tällä hetkellä tarvitsee, mutta sitten kun tarvitsee niin helpottaa paljon, jos se autosta löytyy.
 
Vielä on 400 kohtaa, mistä voi yrittää valittaa ja estää teslaa valmistamasta autoja berliinissä. Tosin viranomaiset ja tesla eivät näe estettä autojenvalmistukselle. Berliinin hyväksytty kapasiteetti 500000 autoa vuodessa.

However, Tesla and German officials don’t seem to think this should delay the start of production.

Saksalaiset osaa kyllä pyörittää byrokratiaa
To put in perspective just how mammoth an endeavor this is, German officials disclose that the application documents – expert opinions and statements – comprise more than 23,700 pages in 66 files.
 
Today, the details have been released along with a 536-page conditional building permit, but the word “conditional” is important here – there are about 400 conditions that Tesla needs to fulfill in order to start production.
Voi mennä tovi, että vielä että voivat oikeasti aloittaa tuotannon.
 
Autotoimitukset berliinin tehtaalta alkavat 22.3

1646865332821.png


Toisissa uutisissa tällä viikolla pitäisi tulla fsd 10.12. 10.12 ensimmäinen versio missä kanadalaiset pääsevät betaan mukaan. Kanadassa tosin julkaisu vähän myöhemmin byrokratian vuoksi. Unified Stack antaa odottaa itseänsä. Focus on edelleen 10.x sarjassa elonin twiittien pohjalta.
 
Autotoimitukset berliinin tehtaalta alkavat 22.3

1646865332821.png
Arvioita odotellessa, millaista laatua Saksasta alkaa pukkamaan. Odotukset on ainakin korkealla, kun Kiinastakin on jo tullut parempaa laatua kuin USA:sta. Harmi vaan, että tuolla kai ainakin aluksi tehdään vain Y mallia, eikä kolmosta, josta itse olen enemmän kiinnostunut.
 
Ja vanhoilla akuilla.
Nythän lupa on tehdä 500k autoa vuodessa mutta koska vesiongelma niin 130k on laskettu arvio mitä saavat ulos.

Gapit lienee Kiinan tasoa mutta muutenhan se on Tesla-laatua.

Ongelmia myös ollut maalien kanssa Saksassa.
 
Ja vanhoilla akuilla.
Nythän lupa on tehdä 500k autoa vuodessa mutta koska vesiongelma niin 130k on laskettu arvio mitä saavat ulos.

Gapit lienee Kiinan tasoa mutta muutenhan se on Tesla-laatua.

Ongelmia myös ollut maalien kanssa Saksassa.

Taitaa komponenttipula ja ylipäänsä tehtaan rampup vaihe rajoittaa myös tuotannon määrää. se 500k tulee tehtaalta ulos sitten, kun tehdas on kunnolla ylösajettu. Kiinastahan oli kommenttia, että sielläkin on tuotantomäärä komponenttirajotteinen.

Vois olettaa, että laatu on alussa huonoimmillaan, kun tehdasta ajetaan ylös ja samalla optimoidaan tuotantoa. Toki myöhemmin, jos optimoidaan autojen valmistushintaa alaspäin niin sekin voi laskea laatua.

Teksasistahan pitäisi tulla autoja uudella akulla ihan lähitulevaisuudessa. Viimeisin kommentti, että maaliskuussa alkaa, mutta tehtaan avajaiset huhtikuun alussa. Jännän äärellä ollaan.
 
Kiina-Model 3:lla alkaa kohta olemaan 15k mittarissa ja maalipinnassa ei ainakaan vielä ole mitään valittamista (valkoinen). Gappien osaltahan tämä yksilö on priimaa ja käsittääkseni asiakastyytyväisyys näissä on ollut aika selkeästi korkeampi Fremont-tuotantoon verrattuna, joten toivotaan että Saksassa homma saadaan samalle tasolle. Luulisi tosin tuotantoprosessien kehittyneen melkoisesti, jotta Texasissakin saataisiin yhtenäisempää tavaraa pihalle.
 
Arvioita odotellessa, millaista laatua Saksasta alkaa pukkamaan. Odotukset on ainakin korkealla, kun Kiinastakin on jo tullut parempaa laatua kuin USA:sta. Harmi vaan, että tuolla kai ainakin aluksi tehdään vain Y mallia, eikä kolmosta, josta itse olen enemmän kiinnostunut.
Itse näen, että laadussa ei ole ongelmaa Saksan tulevista yksilöistä saati Kiinan versioista Teslan osalta. Kiinasta kun alkoi reilu vuosi sitten tulla Eurooppaan hyvä laatuista Teslaa ja Berliinistä eivät anna lupaa aloittaa ennen kuin laatu hyvä. Se että esim jossain tietyssä osassa valmistusvirhe on sitten toinen juttu niinkuin nähtiin juuri 26k auton takaisinkutsu ilpistä. En lähtisi syyttävällä sormella kuin korkeintaan tavarantoimittajaa tuomitsemaan. Aika vähän odotan draamaa Saksan ramp upista koituvan, mutta toki uusia kommelluksia voi tulla esiin Teksasin structural batteryllä esille, johon Saksan tehdas kerkeää reagoida kun tulee sinne puolisen vuotta myöhemmässä aallossa.
Mutta itse model 3 made in germany tuskin vuoteen ajankohtaista eli jos ei kiire ole niin saa odotella tovin. En osaa sanoa viivästyykö pitemmälle M3 tuotanto Berliinistä kun laittoivat ainakin jäihin lisälaajennuksen Saksan tehtaalla.
 
Itse näen, että laadussa ei ole ongelmaa Saksan tulevista yksilöistä saati Kiinan versioista Teslan osalta. Kiinasta kun alkoi reilu vuosi sitten tulla Eurooppaan hyvä laatuista Teslaa ja Berliinistä eivät anna lupaa aloittaa ennen kuin laatu hyvä. Se että esim jossain tietyssä osassa valmistusvirhe on sitten toinen juttu niinkuin nähtiin juuri 26k auton takaisinkutsu ilpistä. En lähtisi syyttävällä sormella kuin korkeintaan tavarantoimittajaa tuomitsemaan. Aika vähän odotan draamaa Saksan ramp upista koituvan, mutta toki uusia kommelluksia voi tulla esiin Teksasin structural batteryllä esille, johon Saksan tehdas kerkeää reagoida kun tulee sinne puolisen vuotta myöhemmässä aallossa.
Mutta itse model 3 made in germany tuskin vuoteen ajankohtaista eli jos ei kiire ole niin saa odotella tovin. En osaa sanoa viivästyykö pitemmälle M3 tuotanto Berliinistä kun laittoivat ainakin jäihin lisälaajennuksen Saksan tehtaalla.
Mistä nyt joku Berliinin hyvälaatu on saatu aikaan? Että eivät aloita?
Elon kyllä pistää kaikki ulos, että toimitukset täyttyy.
 
Mistä nyt joku Berliinin hyvälaatu on saatu aikaan? Että eivät aloita?
Elon kyllä pistää kaikki ulos, että toimitukset täyttyy.
Ihan yhtälailla siitä kuin Shanghain tehtaan laatu ja laadunvalvontakin? Ei voi tulla ulos auto, jonka ovipaneelit eriväriset tai puskurit tippuu vesilammikoissa jne. se vaan on ollutta ja mennyttä. Turhaa vanhoja muistella, kun laatu kohenee.
Tesla receives greenlight to build 2,000 Model Y bodies at Gigafactory Berlin ahead of final approval
Tuossakin artikkelissa jo huomaa, että teslalle tärkeää että tuote on mitä halutaan, eikä sikasäkissä kun enää ei tuoteta kymmeniä tai satojatuhansia autoja vaan miljoonia vuodessa. Ei tuotetta voi myydä huonolla laadulla pitkään ellei asiaa korjata. Huomaahan tämän jo yleisesti perinteisillä merkeilläkin kun ei enää tuotetta päivitetä 4-8 vuoden välein kun upgradetaan 1-3 vuodessa mallia ja korjataan puutteet. Ei Tesla ole yksin näiden pulmien kanssa ja sähköautot ole loppuun asti jalostettuja.
 
Ihan yhtälailla siitä kuin Shanghain tehtaan laatu ja laadunvalvontakin? Ei voi tulla ulos auto, jonka ovipaneelit eriväriset tai puskurit tippuu vesilammikoissa jne. se vaan on ollutta ja mennyttä. Turhaa vanhoja muistella, kun laatu kohenee.
Tesla receives greenlight to build 2,000 Model Y bodies at Gigafactory Berlin ahead of final approval
Tuossakin artikkelissa jo huomaa, että teslalle tärkeää että tuote on mitä halutaan, eikä sikasäkissä kun enää ei tuoteta kymmeniä tai satojatuhansia autoja vaan miljoonia vuodessa. Ei tuotetta voi myydä huonolla laadulla pitkään ellei asiaa korjata. Huomaahan tämän jo yleisesti perinteisillä merkeilläkin kun ei enää tuotetta päivitetä 4-8 vuoden välein kun upgradetaan 1-3 vuodessa mallia ja korjataan puutteet. Ei Tesla ole yksin näiden pulmien kanssa ja sähköautot ole loppuun asti jalostettuja.
Sanoit viestissäsi että eivät anna lupaa Berliinistä toimittaa ellei laatu ole hyvää. Kuka ei anna lupaa?
Vaikka auton gapit ja muut on ok niin ei se laadullisesti ole parantunut vaan asioissa on oiottu että auto saatu toimitettua.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoit viestissäsi että eivät anna lupaa Berliinistä toimittaa ellei laatu ole hyvää. Kuka ei anna lupaa?
Vaikka auton gapit ja muut on ok niin ei se laadullisesti ole parantunut vaan asioissa on oiottu että auto saatu toimitettua.
Ei ylemmältä johtoportaalta lupaa heltiä ennenkuin Teslan standardin mukaista laatua puskee tuotantolinjalta, mikä on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan verrattuna esim. 2019 viritelmiin. Se että kaikilla valmistajilla kiireellä tuodaan puolivalmista kertoo vain suuren suosion saavuttanutta sähköautobuumia ja tuote päivittyy monella valmistajalla joka vuosi parempaan. Esim. tuo VAG autojen 6 tunnin OTA päivitykset, näyttöjen sammumiset matkan aikana lukuisasti ei juurikaan ole sen kummempaa teslaan verrattuna. Ihmiset ajelee tyytyväisinä ja nuo lastentaudit voitetaan pitkällä juoksulla. Uskoisin että trinity 2026 on jo kohtuu laadukas tekele volkkarilta. Autohan on pääasiassa monelle vain paikasta a liikkumista b:hen eikä Teslan laatu siinä ole huonoa kun eipä noita loju pitkin teitä alvariinsa. Autot on hyvälaatuisia 2000- luvulla, johtuen pitkälti siitä että on kourallinen eri merkkejä, jotka käyttävät eri osia. Stellantis aikoo myös käyttää uusimpien tietojen mukaan 14 eri merkissä 4 eri alustaa ja yhtenäistää näin samojen tavarantoimittajien osia autoihinsa samaan tyyliin kuin VAG konsernin. Olihan noissa Sandy Munron purkuvideossa hyvä näyttö että käytännössä s/x/3/y käyttää identtisiä osia ja niitä vain kehitetään parempaan suuntaan hetki hetkeltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 626
Viestejä
4 511 325
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom