Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kokemuksesta kerron että näin on. Toteutin tossa muutama päivä sitten yhteensä 3h parkkihalliseisotusta pitkien kanssa ja kosteus väheni selvästi lampuista. Itsellä vaan oli aika extreme tapaus jo niin pitäisi varmaan toinen samanlainen käsittely antaa että olisivat kuivat :/


Tai sitten kysyntä ylittää tuotannon, ja varmasti jatkossa yhä pahemmin kun massat alkavat heräämään sähköautoihin. Hinnankorotuksia varmasti luvassa ettei jonot kasva älyttömäksi.

btw. nämä on aika hyviä uutisia meille jo auton omistaville. Ei tarvitse arvonlaskua miettiä kun uusien hinnat nousee ja kysyntä ylittää tarjonnan. :)
Ostat kalliin sähköauton ja sitten joudut pelleileen auton kanssa tuommoisia kikkailuja. Kyllä melkoinen fanipoika pitää olla. Kuinka paljon Teslan poppoo saa perseillä, että asiakas nousee takajaloille? Jos minä joutuisin vastaavia temppuja tekemään, niin siitä lähtisi kunnon lasku eteenpäin. Kohtuu paljon noita suunnittelun kukkasia, tai Teslan tapauksessa featureja.
 
Ostat kalliin sähköauton ja sitten joudut pelleileen auton kanssa tuommoisia kikkailuja. Kyllä melkoinen fanipoika pitää olla. Kuinka paljon Teslan poppoo saa perseillä, että asiakas nousee takajaloille? Jos minä joutuisin vastaavia temppuja tekemään, niin siitä lähtisi kunnon lasku eteenpäin. Kohtuu paljon noita suunnittelun kukkasia, tai Teslan tapauksessa featureja.
FB ryhmät on täynnä tuota. Ei saa valittaa tai sanoa pahaa. Kyllä ne tekee Teslan eteen mitä vain. Yksikin tarjoaa oman yrityksen hallia mihin ranger pääsee tekemään alueen huoltoja. Ilmaiseksi. Mene sanomaan että kyllä Teslan pitäisi tuo tila korvata mutta saat vaan vihat päälle.
 
Huomautus - jätä henkilökohtaisuudet ja nimittelyt pois keskustelusta
Ostat kalliin sähköauton ja sitten joudut pelleileen auton kanssa tuommoisia kikkailuja. Kyllä melkoinen fanipoika pitää olla. Kuinka paljon Teslan poppoo saa perseillä, että asiakas nousee takajaloille? Jos minä joutuisin vastaavia temppuja tekemään, niin siitä lähtisi kunnon lasku eteenpäin. Kohtuu paljon noita suunnittelun kukkasia, tai Teslan tapauksessa featureja.
Googlaa ihan minkä tahansa merkin, niin samoja ongelmia valojen kanssa. Mersulla S63 amg -17 ja lamput vaan tekee tätä, ei kukaan edes valita. Auto kuitenkin useamman kertaa kalliimpi. Se että sinä vihaat Teslaa on tullut selväksi. Itsellä takavaloon jäi kosteutta ja tuo vaihdettiin kotipihassa, vartissa. Onhan se ikävää, mutta kyllä tuo auto paljon antaakin. Saat tykätä ihan mistä autosta haluat, minä tilasin kolmosen tilalle Y:n. Get over it, boomer.
 
FB ryhmät on täynnä tuota. Ei saa valittaa tai sanoa pahaa. Kyllä ne tekee Teslan eteen mitä vain. Yksikin tarjoaa oman yrityksen hallia mihin ranger pääsee tekemään alueen huoltoja. Ilmaiseksi. Mene sanomaan että kyllä Teslan pitäisi tuo tila korvata mutta saat vaan vihat päälle.
Tämä facebookin rinkirunkkaus on kyllä uskomatonta touhua ja Teslallakin on kuskeina aikamoinen kirjo kuskeja. Osa on nimenomaan tätä ekologisuuspaskaa ylistäviä pellejä, mutta monet bemaristit ja audistit ovat siirryneet Teslaan puhtaasti tehojen ja ajettavuuden takia (radalla). Tuskin heitä tuolla facebook-ryhmissä näkyy. En osaa sanoa, en itse edes ole facebookissa, en käy missään miiteissä tai muutenkaan lueskele foorumeja. Tietty se on mukavaa kategorisoida kaikki Teslakuskit idiooteiksi ja kaikki ulkomaalaiset raiskaajiksi, mutta ei noilla mielipiteillä mitään päivänvaloa kestävää keskustelua saa aikaiseksi. Kyllä Tesla-kuski voi autonsa vaihtaa diesel-mersuun, ihan kävelemällä kauppaan.
 
Googlaa ihan minkä tahansa merkin, niin samoja ongelmia valojen kanssa. Mersulla S63 amg -17 ja lamput vaan tekee tätä, ei kukaan edes valita. Auto kuitenkin useamman kertaa kalliimpi. Se että sinä vihaat Teslaa on tullut selväksi. Itsellä takavaloon jäi kosteutta ja tuo vaihdettiin kotipihassa, vartissa. Onhan se ikävää, mutta kyllä tuo auto paljon antaakin. Saat tykätä ihan mistä autosta haluat, minä tilasin kolmosen tilalle Y:n. Get over it, boomer.
Minä en vihaa Teslaa, vaan sitä heidän suorittamaa keskeneräisten tuotteiden toimittamista asiakkaille. Tämä johtaa ennenpitkää siihen, että kaikki muutkin autonvalmistajat alkavat tekemään samoin. Auton valmistajien vastuuta ollaan selkeästi heikentämässä, eikä se ole hyvä asia. Se, että jenkkien viranomaiset ovat helppoja lahj. lobbauksien uhreja ei tarkoita sitä, että kuluttajien ja EU:n viranomaisien tulisi toimia samoin. Teslan omistajien tulisi löytää oma selkärankansa, sekä reklamoida näistä ja vaatia korvausta/korjausta/parannusta näihin.
 
Ketäs sitten pitäisi syyttää jos ei valmistajaa? Kaikkia ei kiinnosta harrastaa uuden auton vikojen kanssa omatoimisia korjauksia harrastusmielessä kun on ihan oikeitakin harrastuksia ja elämää.
 
Valitettavasti LED-tekniikkaan ja päiväajovalojen käyttöön siirtyminen on aiheuttanut sen, ettei kondension poistoon tarvittavaa hukkalämpöä synny.

Miksi kondensaatiota syntyisi alkujaankaan, jos umpio on oikeasti umpinainen? Senkus täyttää typellä / kuivatulla ilmalla jos ei haluta tyhjiötä sinne. Vai onko tässä nyt kyse siitä, ettei uskota että tuotteesta saa umpinaisen tehtaalla, niin tehdään mielummin reikä? Toimii mainiosti lämpimissä maissa, mutta kuvastaa ettei tuotetta osata suunnitella kylmään.

Tai toisaalta, onko hengitysaukko oikeassa paikassa? Kyllähän se LEDin pienoinenkin lämpö auttaa pitämään kondensaatiopisteen umpion ulkopuolella. Tuo huurtuminen ja jään muodostuminen indikoi että umpio pääsee jäähtymään ulkolämpötilaa kylmemmäksi jossain tilanteessa.
 
Miksi kondensaatiota syntyisi alkujaankaan, jos umpio on oikeasti umpinainen? Senkus täyttää typellä / kuivatulla ilmalla jos ei haluta tyhjiötä sinne. Vai onko tässä nyt kyse siitä, ettei uskota että tuotteesta saa umpinaisen tehtaalla, niin tehdään mielummin reikä? Toimii mainiosti lämpimissä maissa, mutta kuvastaa ettei tuotetta osata suunnitella kylmään.

Tai toisaalta, onko hengitysaukko oikeassa paikassa? Kyllähän se LEDin pienoinenkin lämpö auttaa pitämään kondensaatiopisteen umpion ulkopuolella. Tuo huurtuminen ja jään muodostuminen indikoi että umpio pääsee jäähtymään ulkolämpötilaa kylmemmäksi jossain tilanteessa.
Helpostihan se umpio jää sisältä kylmemmäksi kun yön jälkeen ulkolämpötila vaihtuu nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Teslassa ainakin (ja muisssakin?) umpio ei ole oikea umpio, vaan siinä on kosteuden haihtumista varten ihan tarkoituksella väylä. Eli myös siinä vaihdetussa lampussa on se sama reikä. Tästä reiästä kosteus menee sisään, mutta myös ulos. Kyllä ne teslalla on niitä vaihtanut jos on oikeasti märkää sisällä, mutta noista huuruista vissiin ei.
Kyllä ne on ihan kiinteärakenteisia umpioita, joiden tarkoitus on pitää kosteus ulkona. Jos umpioon pääsee kosteutta, se ensinnäkin heikentää valaisunominaisuuksia, ja toisekseen on vahingollinen elektroniikalle. Varsinkin LED-elementit on melko allergisia kosteudelle, puhumattakaan suolaisesta kosteudesta.

Siellä on yksisuuntaiset venttiilit, joiden on tarkoitus laskea ylimääräinen ulos, mutta joskus nämä vuotaa takaisinpäin, eli imee kosteaa ilmaa sisään kun umpio jäähtyy käytön jälkeen. Tai sitten vika on ihan siinä asetelman kasaamisessa, ja joku tiiviste vuotaa.

Mutta yhtä kaikki, kosteus umpiossa ei ole hyväksyttävää, ei osan elinkaaren eikä tieliikennelain puitteissa. Jos umpion vuotaminen olisi ominaisuus, kaikkien autojen kaikki umpiot olisi märät.

Joskus vuonna 19nakki ne oli sellaisia ämpäreitä mitkä pystyi itse huoltamaan, mutta tätä nyt ei ole enää vuosikymmeniin käytetty.
 
Miksi kondensaatiota syntyisi alkujaankaan, jos umpio on oikeasti umpinainen? Senkus täyttää typellä / kuivatulla ilmalla jos ei haluta tyhjiötä sinne. Vai onko tässä nyt kyse siitä, ettei uskota että tuotteesta saa umpinaisen tehtaalla, niin tehdään mielummin reikä? Toimii mainiosti lämpimissä maissa, mutta kuvastaa ettei tuotetta osata suunnitella kylmään.

Tai toisaalta, onko hengitysaukko oikeassa paikassa? Kyllähän se LEDin pienoinenkin lämpö auttaa pitämään kondensaatiopisteen umpion ulkopuolella. Tuo huurtuminen ja jään muodostuminen indikoi että umpio pääsee jäähtymään ulkolämpötilaa kylmemmäksi jossain tilanteessa.
Tuo olisi toki vaihtoehto, mutta ei kai kukaan valmistaja tee noin, eli täytä jollain typellä umpioita jne?
 
Pakkasilla auto lataa paremmin lämmintä akkua. Miksiköhän sähkärissä ei ole manuaalista pakotettua lämmitystä akulle?
Toinen kysymys: tunnistaako tesla pohjois-suomessa latureita mille alkaa lämmittämään akkua kun se on asetettu kohteeksi? Oulussa, kajaanissa tai rovaniemellä tällaisia latureita?
 
Pakkasilla auto lataa paremmin lämmintä akkua. Miksiköhän sähkärissä ei ole manuaalista pakotettua lämmitystä akulle?
Toinen kysymys: tunnistaako tesla pohjois-suomessa latureita mille alkaa lämmittämään akkua kun se on asetettu kohteeksi? Oulussa, kajaanissa tai rovaniemellä tällaisia latureita?
Korealaiseen tulossa.

Vain osa 3rd latureista on kartalla. Jos sellainen löytyy ja siihen navigoi niin lämmittää.
 
En ymmärrä miksi tuosta akun lämmittämisestä ja akun lämmöistä on tehty tuollaista "salatiedettä", jossa käyttäjä pidetään täysin pimennossa akun lämmöistä ja navigaattorilla kikkaillaan navigoimalla väärään osoitteeseen kuin minne oikeasti ollaan menossa. Kuitenkin akun lämmöt ja lämmitys on oleellinen osa talvikäyttöä.

Miksei voi yksinkertaisesti toimia niin, että kun käyttäjä navigoi ihan minne haluaa, niin navigaattorissa voisi ruksittaa kohdetta valitessa että lämmitä akku kohteeseen. Ja tämän lisäksi akkunäkymään näkyville akun lämpötiedot sekä manuaalinen lämmityspainike, jolla voi heti aloittaa akun lämmityksen jos käyttäjä niin haluaa.
 
En ymmärrä miksi tuosta akun lämmittämisestä ja akun lämmöistä on tehty tuollaista "salatiedettä", jossa käyttäjä pidetään täysin pimennossa akun lämmöistä ja navigaattorilla kikkaillaan navigoimalla väärään osoitteeseen kuin minne oikeasti ollaan menossa. Kuitenkin akun lämmöt ja lämmitys on oleellinen osa talvikäyttöä.

Miksei voi yksinkertaisesti toimia niin, että kun käyttäjä navigoi ihan minne haluaa, niin navigaattorissa voisi ruksittaa kohdetta valitessa että lämmitä akku kohteeseen. Ja tämän lisäksi akkunäkymään näkyville akun lämpötiedot sekä manuaalinen lämmityspainike, jolla voi heti aloittaa akun lämmityksen jos käyttäjä niin haluaa.

Tämä. Olisi kyllä erittäin tervetullut ominaisuus jos sais itse laittaa akun lämmityksen päälle. Varmaan tässä on takana, autonvalmistajasta riippumatta, et ei uskota tavallisen massakansalaisen osaavan sitä käyttää ja sitten itkettäisiin että lataa hitaasti tai akku ei riitä minnekkään. :/
Olisin toki Teslan osalta tyytyväinen jos saataisiin Virran lisäksi näkyville fortumin/rechargen ja abc:n laturit niin pärjäisi jo pitkälle. :rolleyes:

Kustannusmielessä oon jonkun kerran lataillu 24kw ccs:stä sen 10min et saa akun lämpöjä ylös ja sit siirtyny HPC:lle. Tätä suosittelen jos ei oo älytön hoppu. Tuo 10min 24kw:sta riittää siihen et pääsee yli 100kw vauhtiin -15c kelistä 30km ajolla.
 
Jos tilaa uuden teslan niin vaihtoehtoina on pari erilaista vakkaria/autopilottia. Jos näitä ei ota auton tilaamisen yhteydessä niin voiko niitä ostaa myöhemmin jo olemassa olevaan autoon?
 
Jos tilaa uuden teslan niin vaihtoehtoina on pari erilaista vakkaria/autopilottia. Jos näitä ei ota auton tilaamisen yhteydessä niin voiko niitä ostaa myöhemmin jo olemassa olevaan autoon?
Voi ostaa ja hinnat ovat ainakin toistaiseksi samat.
 
Ja kaikkea se leipä elättää. Omnia autem probate: quod bonum est tenete.

Valitettavasti LED-tekniikkaan ja päiväajovalojen käyttöön siirtyminen on aiheuttanut sen, ettei kondension poistoon tarvittavaa hukkalämpöä synny.
Ainakin mun autossa on umpioiden takana jäähdytys siili.. eikös tehokas LED myös tuota aika hyvin lämpöä?

Pitäisi osa lämmöstä siirtää jollain heatpipellä myös umpion sisään

Ehkä jotku päivävalot ei taida tuottaa tarpeeksi lämpöä..
 
Ainakin mun autossa on umpioiden takana jäähdytys siili.. eikös tehokas LED myös tuota aika hyvin lämpöä?

Pitäisi osa lämmöstä siirtää jollain heatpipellä myös umpion sisään

Ehkä jotku päivävalot ei taida tuottaa tarpeeksi lämpöä..
Ehkä se helpoin ratkaisu olisi ihan pari ohutta vastuslankaa siihen umpioon. Me lumen kanssa touhuavat olemme vaan maailman mittakaavassa niin pieni markkina ettei vissiin kannata.
 
Ainakin mun autossa on umpioiden takana jäähdytys siili.. eikös tehokas LED myös tuota aika hyvin lämpöä?

Pitäisi osa lämmöstä siirtää jollain heatpipellä myös umpion sisään

Ehkä jotku päivävalot ei taida tuottaa tarpeeksi lämpöä..
Ehkä halogeenilamput eivät välitä kuumasta joten niiden lämpöä ei tarvitse johtaa pois ja se jää umpion sisään jolloin ei ole ongelmia?

Ledit eivät siedä kuumaa joten niiden hukkalämpö pitää johtaa pois ja sitten on umpiot täynnä vettä/jäätä.
 
Noniin matka Lempäälään ilmastointia huoltamaan alko eilen ihan lämpimissä merkeissä, mutta niinhän se 100km ajon jälkeen alkoi puhaltamaan kylmää ja ilmastointi huollettava-herja ilmestyi näytölle. Pulkkilan ABC:lle pysähdyttiin tuumaamaan miten edetään, tuolloin sisälämmöt oli +5 astetta. Hetken aikaa veti tuulilasiakin huuruun kun ajoin hieman ylinopeutta hetken, mutta selvisi kuitenkin. Rattibootti ja vannebootti kokeiltiin ja yllättäen vannebootilla lämmitys pörähti käyntiin ja auto alkoi lämmetä. Loppumatka Pyhäjärvelle menikin ongelmitta, mitä nyt pikkasen vitutti, hajoais edes kunnolla niin vois soittaa lavetin hakemaan. Tänään pitää käydä lataamassa ja asioilla, saa nähdä miten tänään toimii. Sunnuntaina olisi tarkotus jatkaa etenemistä Tampereen suuntaan jos auto sen sallii.
BTW kuulosti hieman en voi hyvin-tyyliseltä siellä Pulkkilassa ilmastointi käynnistyessään, jurinaa joka pumppaa eri taajuuksilla, jopa melko häiritsevä ääni. Ja muuten tasanen jurina päällä jonka huomaa parkissa ja hitaasti ajaessa... jotenkin tuntuu että ei taida pelkillä antureilla selvitä.
 
Viikon päästä alkaa hiihtolomat. Ei vissiin kovin kylmää luvassa, mutta lomien synnyttämät pitkät lapinreissut varmaan kertoo suuntaa, että onko lämpöpumppuongelman kanssa saatu aikaiseksi huomattavaa parannusta.
 
Noniin matka Lempäälään ilmastointia huoltamaan alko eilen ihan lämpimissä merkeissä, mutta niinhän se 100km ajon jälkeen alkoi puhaltamaan kylmää ja ilmastointi huollettava-herja ilmestyi näytölle. Pulkkilan ABC:lle pysähdyttiin tuumaamaan miten edetään, tuolloin sisälämmöt oli +5 astetta. Hetken aikaa veti tuulilasiakin huuruun kun ajoin hieman ylinopeutta hetken, mutta selvisi kuitenkin. Rattibootti ja vannebootti kokeiltiin ja yllättäen vannebootilla lämmitys pörähti käyntiin ja auto alkoi lämmetä. Loppumatka Pyhäjärvelle menikin ongelmitta, mitä nyt pikkasen vitutti, hajoais edes kunnolla niin vois soittaa lavetin hakemaan. Tänään pitää käydä lataamassa ja asioilla, saa nähdä miten tänään toimii. Sunnuntaina olisi tarkotus jatkaa etenemistä Tampereen suuntaan jos auto sen sallii.
BTW kuulosti hieman en voi hyvin-tyyliseltä siellä Pulkkilassa ilmastointi käynnistyessään, jurinaa joka pumppaa eri taajuuksilla, jopa melko häiritsevä ääni. Ja muuten tasanen jurina päällä jonka huomaa parkissa ja hitaasti ajaessa... jotenkin tuntuu että ei taida pelkillä antureilla selvitä.
Mulla kävi sillon joulukuun lopussa sama, lämmitys kokonaan pois ja sama virheilmo, bootilla korjaantu. Eivät lopulta suostuneet ottamaan Teslalla tarkastukseen kun vika ei ole kertaakaan uusiutunut, sanoivat että ohjelmistopäivitys on nyt sen korjannu (niinkuin ehkä onkin, mulla on tosiaan nyt ollu kaikki kunnossa). Mikä ohjelmistoversio sulla muuten on?
 
Casting ei tuota näyttävästi korjaa eli jos haluaa tarkistaa, niin takaa vähän suojaa pois ja valolla näyttää tuleeko läpi.
Tesla starts production of Model Y with massive single-piece rear casting
Tuosta kuvastahan näkee ettei singlecast ylety juurikin tuohon sivupaneeliin ja kun sivupaneeli liitetään castingiin jää tuollainen rako. Kannattaa ruostesuojata auto tai itse laittaa umpeen reikä. Täyttä kuraa tuommoinen viritys. Saa nähdä miten Berliinin tekeleessä tuon laita.
 
Tesla starts production of Model Y with massive single-piece rear casting
Tuosta kuvastahan näkee ettei singlecast ylety juurikin tuohon sivupaneeliin ja kun sivupaneeli liitetään castingiin jää tuollainen rako. Kannattaa ruostesuojata auto tai itse laittaa umpeen reikä. Täyttä kuraa tuommoinen viritys. Saa nähdä miten Berliinin tekeleessä tuon laita.
Niiden pitäisi ymmärtää tuon olevan ongelma ja säätää robotit kuntoon.

Aika mielenkiintoinen analyysi miten parantunut jäähdytys ässässä ja sitä myöten SC

Sama idea/tekniikka on myös Ford ja Kia/Hyundai käytössä.
 
Tesla starts production of Model Y with massive single-piece rear casting
Tuosta kuvastahan näkee ettei singlecast ylety juurikin tuohon sivupaneeliin ja kun sivupaneeli liitetään castingiin jää tuollainen rako. Kannattaa ruostesuojata auto tai itse laittaa umpeen reikä. Täyttä kuraa tuommoinen viritys. Saa nähdä miten Berliinin tekeleessä tuon laita.

Nämä on taas näitä millä ei ole yhtään mitään merkitystä ensimmäisen omistajan kannalta joka pitää autoa max. takuuajan. Ihan sama onko ruostunut puhki 10v ikäisenä vai ei
 
Mulla kävi sillon joulukuun lopussa sama, lämmitys kokonaan pois ja sama virheilmo, bootilla korjaantu. Eivät lopulta suostuneet ottamaan Teslalla tarkastukseen kun vika ei ole kertaakaan uusiutunut, sanoivat että ohjelmistopäivitys on nyt sen korjannu (niinkuin ehkä onkin, mulla on tosiaan nyt ollu kaikki kunnossa). Mikä ohjelmistoversio sulla muuten on?
Ohjelmisto on 2022.4.5, just torstaina asensin. Kävi taas mielessä että kannattaako just ennen reissua, mutta ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa ajossa osalla porukkaa ilman ongelmia.
Tämä veti ilmastoinnin taas tilttiin, nyt alle 5km ajon lopulla, just sain kiinni superchargeriin kun tuli virheilmo. Soitin suoraan roadsideen ja sieltä oli jo lavetti ja vaihdokki lähdössä kun poweroff ja rattibootti ei auttanut. Kävin kuitenkin ulkona autosta (eli ovet lukkoon) ja palatessa lähti taas henkiin. No nyt sitten ohje on että jos vielä temppuilee niin soittaa uudestaan... Service-heppu auki soitella huomenna ja tsekata mikä tilanne. Saapa nähdä taas miten tämä etenee, nyt auto on taas lämmin.

Edit: jännä että auto väittää Pyhäjärven laturin olevan kaputt, mutta nytkin 3 Tessua imee virtaa
 
Mikä se lämmitysteho on milläkin asteella järjestelmän toimiessa? Millä asteella se ei riitä ja mistä sen tiedät? Onhan sitä ollut toisenkinsuuntaistakin juttua kuten tässä twiitissä kuukausi sitten puhuttiin. Tuosta oli pidempikin juttu jossain, mutta ideana on kahden pumpun avulla käyttää laitetta vastustyyppisesti (luoda lämpöenergiaa sähköstä, ei siirtää sitä), koitan ettiä jos löydän sen pidemmän selityksen.


Jaaha... Tesla keksinyt fysiikan ja kemian lait uudelleen kun saaneet yhtäkkiä kylmäaineen höyrystymään matalemmalla lämpötilalla mitä ennen.
 
Nämä on taas näitä millä ei ole yhtään mitään merkitystä ensimmäisen omistajan kannalta joka pitää autoa max. takuuajan. Ihan sama onko ruostunut puhki 10v ikäisenä vai ei
No kai se jälleenmyyntiarvoon vaikuttaa jos auto on puhkiruostunut/kaikkien tietämä tyyppivika on että auto on paalauskunnossa 10 vuotiaana?
 
No kai se jälleenmyyntiarvoon vaikuttaa jos auto on puhkiruostunut/kaikkien tietämä tyyppivika on että auto on paalauskunnossa 10 vuotiaana?

Minulla on jäänyt fiilis - ja tämä voi olla täysin vääristynyt kuva - että hyvin suuri osa Tesla 3/Y kuskeista on hommannut autonsa liisarina, verrattuna siis muihin samanhintaisiin autoihin. Voi olla tosiaan että olen täysin väärässä mutta jotenkin sellainen kuva on. Ja tämä selittää myös suurelta osin sen miksi näitä laatuongelmia vähätellään tai ei suoraan edes välitetä koska ei ole ns. jeniäkään kiinni oikeasti.
 
Minulla on jäänyt fiilis - ja tämä voi olla täysin vääristynyt kuva - että hyvin suuri osa Tesla 3/Y kuskeista on hommannut autonsa liisarina, verrattuna siis muihin samanhintaisiin autoihin. Voi olla tosiaan että olen täysin väärässä mutta jotenkin sellainen kuva on. Ja tämä selittää myös suurelta osin sen miksi näitä laatuongelmia vähätellään tai ei suoraan edes välitetä koska ei ole ns. jeniäkään kiinni oikeasti.
No se voi tietysti olla, ehkä suuntaus on jatkossakin enemmän liisareihin kun sähköautot on niin kalliita ettei ihmisillä ole varaa nii ostaa.
 
Jaaha... Tesla keksinyt fysiikan ja kemian lait uudelleen kun saaneet yhtäkkiä kylmäaineen höyrystymään matalemmalla lämpötilalla mitä ennen.

Ideana ei olekkaan käyttää sitä lämpöpumppuna, vaan tuottaa hukkaenergiaa jota käytetään lämmitykseen, eli siis käytännössä vastuksena. Tässä juttua tuosta:

"Under extreme cold weather conditions, there is not enough heat energy in the ambient air for the heat pump system to harvest. Besides, the vehicle drive train gets cooled by the extremely cold ambient air. Furthermore, the battery system is not only unable to spare any heat but it needs heating also to maintain vehicle performance. In such a dire situation, the vehicle thermal management system will manipulate the slip angle of the electric motor of the compressor and the blower fan in order to force them to operate inefficiently (lossy mode). When the compressor and the blower fan operate inefficiently, they generate an excessive amount of heat energy which is then harvested for cabin heating. -- Such a heating method may look silly and somewhat waste energy. However, it resulted in net heating to the cabin due to the heat energy from the compressor and the blower fan. When there is no heat source available for the heat pump system to harvest, it heats up its own components to generate heat. "

Koko juttu löytyy How Tesla Heat Pump Works (vs HVAC Heat Pumps) - aircondlounge kohdasta 3. Selkeästi siis nämä suunnitelmat ei nyt ole toimineet kovin hyvin kun ongelmia on :D, mutta tuo on se idea millä se lämpö saataisiin tulemaan siellä alle -30C.
 
Ideana ei olekkaan käyttää sitä lämpöpumppuna, vaan tuottaa hukkaenergiaa jota käytetään lämmitykseen, eli siis käytännössä vastuksena. Tässä juttua tuosta:

Ongelma on siinä, ettei sitä hukkatehoa saa ihan hurjaa määrää luotua noin. En ole Teslan kompuran tehoa nähnyt, mutta en usko siinä olevan ihan valtavan suurta sellaista (kuvien perusteella se tila ei ole valtava mihin sen voi tunkea).
 
Eikö tuo lämpöongelma olisi ratkaistavissa ihan lämmitysvastuksella, kun ilpin teho ei riitä, eli vastaava kuin antiikkisilla poltoainekäyttöisillä ajoneuvoilla?
 
Ongelma on siinä, ettei sitä hukkatehoa saa ihan hurjaa määrää luotua noin. En ole Teslan kompuran tehoa nähnyt, mutta en usko siinä olevan ihan valtavan suurta sellaista (kuvien perusteella se tila ei ole valtava mihin sen voi tunkea).
Joo ei sitä tiedä paljon se teho todellisuudessa on, moottoreiden lämpöteho toki siihen päälle. Netistä löytyi erinäisiä arvauksia, mutta kuka tietää kun ei tesla kerro.

Eikö tuo lämpöongelma olisi ratkaistavissa ihan lämmitysvastuksella, kun ilpin teho ei riitä, eli vastaava kuin antiikkisilla poltoainekäyttöisillä ajoneuvoilla?
Olisi toki, tesla on vain halunnut että lämmitetään yhdellä monimutkaisella systeemillä. Käytännössä vastuksenahan pumppu tuon hyötysuhteen puolesta toimiikin tuossa "lossy modessa" kun on tarpeeksi kylmä.
 
Joo ei sitä tiedä paljon se teho todellisuudessa on, moottoreiden lämpöteho toki siihen päälle. Netistä löytyi erinäisiä arvauksia, mutta kuka tietää kun ei tesla kerro.


Olisi toki, tesla on vain halunnut että lämmitetään yhdellä monimutkaisella systeemillä. Käytännössä vastuksenahan pumppu tuon hyötysuhteen puolesta toimiikin tuossa "lossy modessa" kun on tarpeeksi kylmä.
Kohtuu typerää keksiä pyörä uudestaan, kun oikeasti toimivia ratkaisuja on jo olemassa.
 
Mutta, noin malliuutuuksiin. Ilmeisesti Model Y:n "SR"-versio näyttää leviävän muuallekin kuin Kiinaan. Ainakin Australiaan odotettavissa ja jostain syystä noissa tiedoissa luki että 62kWh akku (virhe?). Teho laskee entisestään, eli 0-100km/h on 6,9s. Sinäänsä hauskaa, että Model Y / Model 3 vertailussa rangen puolesta nykyinen 3-SR on Y-LR, mutta Y-LR on tehojen puolestaan entinen 3-SR.

Onkohan tuo tehon tiputtaminen komponenttipulasta, säästösyistä vai oliko LR liian lähellä SR:ää jo?
 
Mutta, noin malliuutuuksiin. Ilmeisesti Model Y:n "SR"-versio näyttää leviävän muuallekin kuin Kiinaan. Ainakin Australiaan odotettavissa ja jostain syystä noissa tiedoissa luki että 62kWh akku (virhe?).
Oliko tästä jotain vahvistusta jo? Jos tulee eurooppaan, niin hinta lienee jossain 55000 euron paikkeilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 636
Viestejä
4 511 391
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom