Uusin FSD Beta 10.10 ja ei tunnista tolppaa ja pamauttaa sellaiseen. 3.25 eteenpäin.
Aika vauhilla vetelee mutkiin, ei tarvis olla ihan noin kova tilannenopeus?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Uusin FSD Beta 10.10 ja ei tunnista tolppaa ja pamauttaa sellaiseen. 3.25 eteenpäin.
Aika vauhilla vetelee mutkiin, ei tarvis olla ihan noin kova tilannenopeus?
Niillä tiloissa ei vaikuteta nopeuteen. Auto seuraa niitä nopeuksia mitä on.
Tiloilla valitaan miten auto käyttäytyy.
Tesla FSD Now Has Selectable Modes: Chill, Average and Assertive
In two of the modes, Average and Assertive, the vehicle will even perform rolling stops instead of fully stopping as is legally required.insideevs.com
Se mitä tulee tuohon videoon niin FSDn pitäisi mennä asioissa eteenpäin ja eikä ottaa takapakkia.
Voi säätää mutta onko se automaattista ajoa?Se kuski voi kuitenkin säätää vauhtia alaspäin jos niin haluaa. Tilat on sit kuin agressiivisesti mennään. Hulluinta tuossa törmäysvideolla on, että se auto pyrkii pyöräkaistalle tms. Ei sen alunalkaenkaan olisi edes pitänyt yrittää mennä sinne minne se oli menossa.
Voi säätää mutta onko se automaattista ajoa?
Tuollaista keskeneräinen pasketta ei saisi päästää liikenteeseen.Onko finaalisofta? Kyseessä beta, jossa käyttäjän pitäisi olla hereillä. Se on sit henkilökohtainen valinta miten paljon luottaa ja millaisilla nopeuksilla ajattaa systeemiä. Mä en niin luottaisi tuohon systeemiin, että tuolla videon vauhdilla olisin antanut auton ajaa. Mut siperia opettaa, jos ei muuten opi.
edit. Ja edelleen auton ja softan vika. Mutta varovaisempi käyttäjä olisi saanut automatiikan virheen estettyä. Beta on betaa, ei ehkä ihan liikaa kannattaisi siihen automatiikkaan vielä luottaa. Sama kuin itse ajaessa. Oleta, että jotain menee pieleen ja anna itsellesi tarpeellinen aika estää virheet. aka. defensive driving.
Mahdotonta liikenteessä toimivaa itseajavaa autoa on vain kehittää muualla kun liikenteessä. Olisi täysin mahdotonta tehdä suljetulle alueelle joku kylä missä olisi kaikki mahdolliset tilanteet ympäri maailman. Noitakaan vihreitä tolppia pyöräkaistan ja autokaistan välissä ei varmaan tässä testiympäristössä olisi, ja jäisi tämäkin asia huomaamatta. Pitää muistaa että FSD beta on atm johtanut tasan 0 ihmisen loukkaantumiseen (ainakin muskin mukaan).Tuollaista keskeneräinen pasketta ei saisi päästää liikenteeseen.
Sitten on taas aika palata maan päälle. Voivat ajaa julkisessa liikenteessä kunhan testaajat ovat omia. Ei ketä vain. Nyt jos tuleekin se kuolema. Se on voi voi.Mahdotonta liikenteessä toimivaa itseajavaa autoa on vain kehittää muualla kun liikenteessä. Olisi täysin mahdotonta tehdä suljetulle alueelle joku kylä missä olisi kaikki mahdolliset tilanteet ympäri maailman. Noitakaan vihreitä tolppia pyöräkaistan ja autokaistan välissä ei varmaan tässä testiympäristössä olisi, ja jäisi tämäkin asia huomaamatta. Pitää muistaa että FSD beta on atm johtanut tasan 0 ihmisen loukkaantumiseen (ainakin muskin mukaan).
Sitten on taas aika palata maan päälle. Voivat ajaa julkisessa liikenteessä kunhan testaajat ovat omia. Ei ketä vain. Nyt jos tuleekin se kuolema. Se on voi voi.
Lisäksi se kommentti kyllä. Ei ole tullut loukkaantumisia tai muita mutta ei kuitenkaan ole otettu esiin läheltä piti tilanteita.
Miten se kuolijan suhteen vaikuttaa oliko ratissa firman palkkaama testikuski vai vapaaehtoinen testikuski? Joku siitä on joka tapauksessa yhtä vakavassa rikosoikeudellisessa vastuussa.
Niin, firman testikuskilla firma on vastuussa, eli tällöin kyseinen kuski on henkilökohtaisesti vähemmän vastuussa toiminnastaan? Ihmiset ovat itsekkäitä ja tykkäävät ajatella itseään eikä työnantajaansa. Eikö ole parempi että kuski on oikeasti itse henkilökohtaisesti rikosoikeudellisessa vastuusa FSD toiminnasta, tällöin kuski todennäköisemmin kiinnittää huomiota liikenteesen.Jos random autoilija niin hän on vastuussa yksityisoikeudellisesti, jos firman testiajaja niin oikeudessa on tämä firmakin kuskin lisäksi. Ja jenkeissä tällä on taloudellisesti erittäin suuri ero.
Niin, firman testikuskilla firma on vastuussa, eli tällöin kyseinen kuski on henkilökohtaisesti vähemmän vastuussa toiminnastaan? Ihmiset ovat itsekkäitä ja tykkäävät ajatella itseään eikä työnantajaansa. Eikö ole parempi että kuski on oikeasti itse henkilökohtaisesti rikosoikeudellisessa vastuusa FSD toiminnasta, tällöin kuski todennäköisemmin kiinnittää huomiota liikenteesen.
Toinen on firman alainen ja toinen on yksityinen henkilö, jonka korvaus otetaan sen vakuutuksesta, jos otetaan. Kukaan ei tiedä mutta toistaiseksi kuski/omistaja on vastuussa.Miten se kuolijan suhteen vaikuttaa oliko ratissa firman palkkaama testikuski vai vapaaehtoinen testikuski? Joku siitä on joka tapauksessa yhtä vakavassa rikosoikeudellisessa vastuussa. Jos yksityishenkilö erikseen haluaa testata betaa ja hyväksyy että hän itse kantaa vastuun ajaessaan jonkun yli, mielestäni siinä ei ole mitään väärää. Maailma on täynnä vaaroja, itseäni ei kiinnosta pelätä tuollaista että testikuski ei saa hommasta palkkaa ja on siksi ehkä "huonompi" kun firman oma. Enemmän mua kuumottaa että joku ajelee kännipäissään mua keulaan pimeällä talvitiellä.
Laita sähköpostia tai soita Teslalle, niin saat VINin. Sillä voit jo kilpailuttaa vakuutukset.Tylsä keskeyttää fsd-keskustelua mutta taas pari kysymystä teslan ostoon liittyen: m3 toimitus maaliskuun alkupuolella mutta Vin-numeroa en ole saanut. Milloinkohan vin tulee ja otanko vakuutuksen vin-numeron perusteella vai miten yksilöin auton vak yhtiölle? Entäs maksu, pitääkö se olla maksettu vaikka ei ole varma lunastaako ko autoa (jos ei olekaan ryzen jne uudistuksia) ja jäädä odottamaan seuraavaa toimitusta?
Laita sähköpostia tai soita Teslalle, niin saat VINin. Sillä voit jo kilpailuttaa vakuutukset.
Kysy etukäteen saatko nuo uudistukset vai ei. Jos et saa niin voit lykätä kerran sitä toimitusta.
Jotkut antavat sinnepäin tarjouksia ja toiset ei.Eikö muka vakuutuksia saa vaikka ei olisi VINiä tai rekkaria tiedossa? Itsellä aikoinaan oli Saksasta tuontiauto tulossa josta ei ollut mitään tietoja vielä, vakuutusyhtiö otti vaan auton mallin ja speksit ylös ja sanoi että vakuutus voimassa.
En nyt tiedä miten noita testataan, mutta jos joku työkseen testaisi niin hän ehkä olisi lähtökohtaisesti hereillä ja puuttuisi jarruttamalla tms tilanteeseen ennenkuin sattuu vahinkoja? Jos sitten taas kaikki random autoilijat testaavat tuota niin mukaan mahtuu aina joku rane joka ajattelee että auto hoitaa, itse voin ottaa huikkaa jne. Tai muuten vaan porukkaa jotka ei tajua mistä on kyse, mitään auton varoitustekstejä ei jakseta lukea ja kuvitellaan että auto hoitaa 100% varmuudella kaiken (näin typeriä ihmisiä kyllä varmasti löytyy enemmän kuin tarpeeksi)Miten se kuolijan suhteen vaikuttaa oliko ratissa firman palkkaama testikuski vai vapaaehtoinen testikuski? Joku siitä on joka tapauksessa yhtä vakavassa rikosoikeudellisessa vastuussa. Jos yksityishenkilö erikseen haluaa testata betaa ja hyväksyy että hän itse kantaa vastuun ajaessaan jonkun yli, mielestäni siinä ei ole mitään väärää. Maailma on täynnä vaaroja, itseäni ei kiinnosta pelätä tuollaista että testikuski ei saa hommasta palkkaa ja on siksi ehkä "huonompi" kun firman oma. Enemmän mua kuumottaa että joku ajelee kännipäissään mua keulaan pimeällä talvitiellä.
En nyt tiedä miten noita testataan, mutta jos joku työkseen testaisi niin hän ehkä olisi lähtökohtaisesti hereillä ja puuttuisi jarruttamalla tms tilanteeseen ennenkuin sattuu vahinkoja? Jos sitten taas kaikki random autoilijat testaavat tuota niin mukaan mahtuu aina joku rane joka ajattelee että auto hoitaa, itse voin ottaa huikkaa jne. Tai muuten vaan porukkaa jotka ei tajua mistä on kyse, mitään auton varoitustekstejä ei jakseta lukea ja kuvitellaan että auto hoitaa 100% varmuudella kaiken (näin typeriä ihmisiä kyllä varmasti löytyy enemmän kuin tarpeeksi)
Siis mitä? Nehän seuraa sillä safety corella sitä ja nyt ovat ottaneet 97 ylöspäin päässeet mukaan.Teslalla on aika nihilistinen vaatimustaso siihen, että pääsee betaan ja ei potkita pois betasta. Jos ei kiinnitä huomiota ajamiseen niin potkitaan pois FSD betasta. Lisäksi käyttäjä kirjoittaa laput alle, että on vastuussa auton käyttäytymisestä eli oma moka, jos ei ole hereillä FSD:ta käyttäessä. FSD betaa myydään nimenomaan betana missä käyttäjän pitää olla koko ajan valmiina ottamaan auto hanskaan ja estämään FSD:n pöljäilyt.
Teslalla Model Y on etusijalla uudistuksissa. Eka performancet sitten LR mallit. Sen jälkeen vasta Model 3. Todennäköisesti ei 3 saa vielä uudistuksia.Kiitos tege vastauksesta. Olen yhteydessä teslaan. Kaikenkaikkiaan tuntuu olevan kovin epäselvää kuka saa vin ja kuka ei, sekä millä aikataululla. No, auto tulee aikanaan, se on pääasia. Olisi varmaan pitänyt tehdä kaupat livenä niin olisi saanut samalla yleisinfoa toimitusprotokollasta.
Jollain palstalla (britti) tiedettiin varmana että 15.12 shangaista loppui intel-suorittimet ja sen jälkeen on tullut vain ryzeniä. Myöhemmin samalla palstalla joku kertoi saavansa bucarestiin m3 intelin mcu:n. Tietoa on siis monenlaista.
Kyllä ainakin itsellä OP:lta sai vakuutuksen voimaan ilman rekkaria ja VIN:iä. Toki sitten kun jompi kumpi oli tiedossa niin se piti antaa yhtiölle.Jotkut antavat sinnepäin tarjouksia ja toiset ei.
Kaikki kenen kanssa ollut tekemisissä, If, Lähitapiola, Turva, Pohjantähti, OP jne. niin VIN tai rekkari pitänyt olla, että asia etenee.
En osaa sen enempää ottaa kantaa kuin aluksi antoivat sinne päin tarjouksen ja hinta tarkistui vasta kun jompi kumpi oli. Myöskin vakuutuksen voimaan laitto vaati jomman kumman.Kyllä ainakin itsellä OP:lta sai vakuutuksen voimaan ilman rekkaria ja VIN:iä. Toki sitten kun jompi kumpi oli tiedossa niin se piti antaa yhtiölle.
Ei. Sinun tulee tehdä se.Siis eikö Tesla hoida vakuutusta ostajan puolesta valmiiksi kun vain ilmoittaa mistä yhtiöstä vakuutuksen ottaa?
Hienoa palvelua kun eihän tuollaisen homman ulkoistaminen jollekin vakuutusmyyjälle maksaisi yhtään mitään.Ei. Sinun tulee tehdä se.
Se on taas yksi kuluerä ja nostaa kustannuksia.Hienoa palvelua kun eihän tuollaisen homman ulkoistaminen jollekin vakuutusmyyjälle maksaisi yhtään mitään.
Tarkoitat varmaan parantaa katetta saamalla provikka jokaisesta myydystä vakuutuksesta.Se on taas yksi kuluerä ja nostaa kustannuksia.
No eihän se ole kun vakuutusmyyjät saa provikan eikä Teslan tarvitse maksaa siitä mitään. Heittää vaan VINin / rekkarin ja asiakkaan yhteystiedot vakuutusmyyjälle.Se on taas yksi kuluerä ja nostaa kustannuksia.
Jaa a. Toimiiko noin? Perus autoliikkeessä ne kertoo millä firmalla tarjous ja aktivoi vakuutuksen.No eihän se ole kun vakuutusmyyjät saa provikan eikä Teslan tarvitse maksaa siitä mitään. Heittää vaan VINin / rekkarin ja asiakkaan yhteystiedot vakuutusmyyjälle.
Jos pitää paikkaansa niin fsd ostajille vaan ilmainen retrofit ja done. Muiden elämään ei vaikuta mitenkään. Aasian ja Eu markkinoilla fsd myyntiprosentti on jotain 2%, joten ei vaikuta moneen autoon - ainakaan välittömästi. Ja voihan se olla että fsd:n tilanneille on priorisoitu osat.En ylläty jos tämä tulee pitämään paikkansa. Aikaisemmat muutokset ovat olleet ”näkyviä”.
Tesla cut a steering component from some cars to deal with chip shortage, sources say
Tesla omitted one of two electronic control units in the cars' electrical power assisted steering systems. Tens of thousands of cars are affected, sources say.www.cnbc.com
Joo ne priorisoi. Kyllä se raaka fakta on että toimituksia vaan ulos. Nähtiinhän se jo monen muun asian kanssa mitä vain katosi.Jos pitää paikkaansa niin fsd ostajille vaan ilmainen retrofit ja done. Muiden elämään ei vaikuta mitenkään. Aasian ja Eu markkinoilla fsd myyntiprosentti on jotain 2%, joten ei vaikuta moneen autoon - ainakaan välittömästi. Ja voihan se olla että fsd:n tilanneille on priorisoitu osat.
Niin no siis ei varmastikkaan yhteenkään autoon asenneta kahta ohjaustehostinta jatkossa, fsd ostajat sitten saavat hakea toisen jälkiasennuksena. Nykyinen fsd nyt ei tuota vaadi, vaan se "tuleva" oikea fsd. Tällöin on tärkeä että ohjaus on tuplavarmistettu jos toinen hajoaa kesken ajon. Mutta toki perus autopilotillakin ajavalle olisi kiva tuo nykyinen tuplavarmitus, eli onhan tuo nyt ikävä downgrade.Joo ne priorisoi. Kyllä se raaka fakta on että toimituksia vaan ulos. Nähtiinhän se jo monen muun asian kanssa mitä vain katosi.
Ei siellä tehtaalla tiedetä kenelle tulee FSD ja kenelle ei. Lajittelu tapahtuu kun auto on tulossa tänne päin.
Näitä varmaan tulee vielä enemmänkin, että mitä vaihtuu/poistuu.Niin no siis ei varmastikkaan yhteenkään autoon asenneta kahta ohjaustehostinta jatkossa, fsd ostajat sitten saavat hakea toisen jälkiasennuksena. Nykyinen fsd nyt ei tuota vaadi, vaan se "tuleva" oikea fsd. Tällöin on tärkeä että ohjaus on tuplavarmistettu jos toinen hajoaa kesken ajon. Mutta toki perus autopilotillakin ajavalle olisi kiva tuo nykyinen tuplavarmitus, eli onhan tuo nyt ikävä downgrade.
Noh siis olettaisin teslan ajattelevan näin, että tuplavarmistettuja laitteita ei tarvita niin kauan kun se ihminen käsketään olemaan jatkuvassa valppaudessa kädet ratilla. Niitä tarvitaan sitten kun auto ajaa oikeasti itsenäisesti ilman ihmisen kosketusta, eli fsd siirtyessä korkeammille "tasoille". En kehtaa edes arvata monenkohan vuoden päästä tämä tapahtuu.Näitä varmaan tulee vielä enemmänkin, että mitä vaihtuu/poistuu.
Miten voi testata FSD:ta jos ei ole tarvittavaa laitteistoa autossa? Vai skippaavatko nyt ne autot joissa on FSD mutta laitteet puuttuu? Vai odotetaanko tässä kuten HW:n päivitystä niin vuosia, että saa sen, että voi edetä FSD:n kanssa?
Mulla oli pari kertaa talven aikana uusissa matriiseissa jäätynyttä huurua myös lasin sisällä. Toteutin sen kikan mikä neuvottiin, eli lämpimään halliin sulamaan pitkät päällä niin kosteus häipyi, sen jälkeen on ollut jonkun kuukauden nyt ok, mutta varmaan taas saa joskus tehdä saman kikan.Kun Teslassa on tyyppivikana kosteuden kertyminen valojen sisään, niin onko tietoa koskeeko ongelma vielä näitä uusiakin "matriisivalo" versioita.
Elonin hype ottaa takapakkia tämän uutisen perusteella.Noh siis olettaisin teslan ajattelevan näin, että tuplavarmistettuja laitteita ei tarvita niin kauan kun se ihminen käsketään olemaan jatkuvassa valppaudessa kädet ratilla. Niitä tarvitaan sitten kun auto ajaa oikeasti itsenäisesti ilman ihmisen kosketusta, eli fsd siirtyessä korkeammille "tasoille". En kehtaa edes arvata monenkohan vuoden päästä tämä tapahtuu.
Kyllä minulla VIN alkoi näkymään Tesla tilin autosivun html/js koodissa n. 1kk sitten kun kaivelee LRW alkuista koodia (tilattu marraskuun lopuilla, toimitus tulee 4.3).
Samalla VIN:llä näkyy myös Trafin järjestelmissä jo ja tuleva rekisterinumero näkyy myös.
VIN ei näy sivulla suinkaan normaalisti vielä.
The company is planning to target European countries next, which will happen in 2023, or even late 2022 if progress is smooth in the US.