Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Elon vaikuttaa ihan samanlaiselta sarjaväärinymmärtäjältä ja lupailijalta kuin mun ex pomo. Mä aina sen laitoin laatikkoon "ei se vaan tajua". Jos joku haluaa miettiä asian niin, että elon valehtele tietoisesti niin tää maailma on vapaa. Ei meistä kukaan liene tunne elonia niin hyvin, että voisi todistaa tän asian niin tai näin.

Elon vaikuttaa aivan samalta kuin Elizabeth Holmes. Erona on ainoastaan, että Holmes joutuu vankilaan koska ei tehnyt sijoittajilleen rahaa, Elon tekee huijaamalla rahaa sijoittajilleen. Missä vaiheessa napanuora katkeaa?
 
1643631898642.png

Hyi saatana mikä kuolemanloukku :eek:
 
Elon vaikuttaa aivan samalta kuin Elizabeth Holmes. Erona on ainoastaan, että Holmes joutuu vankilaan koska ei tehnyt sijoittajilleen rahaa, Elon tekee huijaamalla rahaa sijoittajilleen. Missä vaiheessa napanuora katkeaa?
Ei kyllä vaikuta, toisella ei ollut yhtään mitään oikeaa tuotetta ja toisella on päällisin puolin ihan toimiva, jatkokehityskelpoinen tuote. Teslakin luultavasti jatkaisi pyörimistä (ehkä jopa paremmin..), vaikka Musk häipyisi, siinä missä Holmesin firman piti pystyssä vain valehtelu ja manipulointi.
 
Hohhoijaa tätä keskustelua ja offtopiccia. Taas on myrsky vesilasissa. Omg mikä tunneli!! Asia koskettaa promillen miljoonasosaa populaatiosta tai jotain sinnepäin. Ketä kiinnostaa, ei ilmeisesti ainakaan paikallisia. Elon sitä Elon tätä, Tesla, KÄÄK! Kaikki kuolee!! Ja on kommenttia, kun Tesla ei tee mitään julkisen liikenteen puolesta. Tekeekö muut autonvalmistajat? Keksitäänkö vielä jotain?! Ei vaan…

Mitä jos jatkettaisiin taas otsikon mukaisilla aiheilla ja yritettäisiin pysyä aiheessa jossain määrin :thumbsup:
 
Hyi saatana mikä kuolemanloukku :eek:

Itsekin tuli heti katsottua, että missä on hätäpoistumistiet. Kuulemma tunnelin ilmanvaihdon saa käännettyä kumpaa tahansa suuntaan, jolloin pitää toivoa olevansa siinä päässä johon ei pusketa savukaasuja.
 
No niin pakkanene kiristyi ja sai testattua uudemman softan toimintaa lämmityksen osalta ja samaan tyyliin toimii, vähän heikoksi jää sisälämmöt jos lähtee ajamaan ilman kunnon (~30min) esilämmitystä. 10 min annoin lämmitä ja normiajossa meni n. 20 min että sisätila saavutti 15 astetta, johon jämähti. Vähän siinä kintaalla että viittiikö ilman kintaita ajaa. Lämmintä tuntuu kanavista tulevan, mutta ei tarpeeksi.
Parkissa laturilla kyllä lämpesi ja kotimatkalla alko jo olla liiankin lämmin. Kotiin kun pääsi niin ilmeisesti lämmitys toimi jo täysin akun lämmöillä tai jotain kun auto oli täysin hiljainen eli keulasta ei pöhinää kuulunut minkäänlaista.
Viimeksi tällasen ajon jälkeen seuraavana päivänä auto valitti suoraan että lämmitys pitää huoltaa eikä lämmittänyt ollenkaan. Katotaas huomenna pitääkö taas pyöräyttää kallioparkkiin sulamaan... :cautious:
 
No niin pakkanene kiristyi ja sai testattua uudemman softan toimintaa lämmityksen osalta ja samaan tyyliin toimii, vähän heikoksi jää sisälämmöt jos lähtee ajamaan ilman kunnon (~30min) esilämmitystä. 10 min annoin lämmitä ja normiajossa meni n. 20 min että sisätila saavutti 15 astetta, johon jämähti. Vähän siinä kintaalla että viittiikö ilman kintaita ajaa. Lämmintä tuntuu kanavista tulevan, mutta ei tarpeeksi.
Parkissa laturilla kyllä lämpesi ja kotimatkalla alko jo olla liiankin lämmin. Kotiin kun pääsi niin ilmeisesti lämmitys toimi jo täysin akun lämmöillä tai jotain kun auto oli täysin hiljainen eli keulasta ei pöhinää kuulunut minkäänlaista.
Viimeksi tällasen ajon jälkeen seuraavana päivänä auto valitti suoraan että lämmitys pitää huoltaa eikä lämmittänyt ollenkaan. Katotaas huomenna pitääkö taas pyöräyttää kallioparkkiin sulamaan... :cautious:
Ei ne vaan kehtaa myöntää sitä että "softakorjaus" on vaan tapa pitää asiakas pidempään hiljaisena korjaamatta itse ongelmaa. Se päivitys ei sitä kylmäaineen höyrystymislämpötilaa muuta.
 
Ei ne vaan kehtaa myöntää sitä että "softakorjaus" on vaan tapa pitää asiakas pidempään hiljaisena korjaamatta itse ongelmaa. Se päivitys ei sitä kylmäaineen höyrystymislämpötilaa muuta.
Jep hieman olen skeptinen softapaikan toimivuudesta. Mulla nyt on kuitenkin parin viikon päästä huolto jossa pitäisi pari anturia vaihtua tuohon liittyen, saas nähdä onko apua. Auto on aika alkupään -21 kampe, voihan olla että tässä antureiden vaihto on ihan aiheellinen...
Ja niin, tässä ei ihan viimeisin softa tai olla, ilmeisestti joku 30.11 olisi viimeisin tähän liittyvä. Nyt autossa siis 30.7 sisässä. Ei sillä että uskoisin uudemman tilannetta muuttavan, ihmettelen vain kun kaiketi parikin uudempaa tullut...
 
Ei ne vaan kehtaa myöntää sitä että "softakorjaus" on vaan tapa pitää asiakas pidempään hiljaisena korjaamatta itse ongelmaa. Se päivitys ei sitä kylmäaineen höyrystymislämpötilaa muuta.
Itse kyllä en usko tuohon höyrystymislämpötilaan pätkääkään kun tässä uudemmassa on vanhaan verrattuna kolme astetta kestävämpi. Kuulostaa todella oudolta kun ongelmat alkaa jo -15 paikkeilla. On tuossa hätäapuna nyt käytettävä esilämmitystä 30-60 min ja pistettävä auto modelle niin suurimmalla osalla häipyy ongelma jossain määrin. Se jäätynyt etusäleikkö se kiusaa eniten kun ei sulkeudu ja estä ajoviimaa. Kyllähän tuota nykyistä kylmäainetta on testailtu -30 asteessa nii voi sulkea jo pikku hiljaa tuon höyrystys höyryämisen. No odotellaan mikä korjaa tilanteen, onhan tuo jo pitkään ollut ongelma ja toivottavasti selviää ensi kuun aikana ongelmanlähde, ettei mene taas ensi talvi testailuun.
 
Mitä jos jatkettaisiin taas otsikon mukaisilla aiheilla ja yritettäisiin pysyä aiheessa jossain määrin :thumbsup:
Ketjun aihe on "Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä". Teslan ympärillä pyörivistä Muskin tekemisistä keskustelu liittyy mielestäni aika olennaisesti näihin. Vai oliko tarkoitus, että täällä keskustellaan vain ja ainoastaan niistä autoista? En yritä viisastella, vaan tämä oli ihan vilpitön kysymys, kun en ole ketjua niin aktiivisesti seurannut.

Musk ja tämän firmojen tekemiset kyllä kiinnostavat ja jos täällä ei sovi niistä keskustella, niin sitten lienee syytä perustaa sille kokonaisuudelle oma ketjunsa.

Mahtuukohan tuolla edes avaamaan ovia kunnolla kun näyttää niin kapealta.
Tässä videossa kuski sanoo, että tunneli on 12 jalkaa (3,66m) leveä ja molemmille puolille autoa jää 17 tuumaa (43cm) tyhjää. Ei siis käytännössä saa kunnolla ovia auki, mutta varmaan sen verran kuitenkin että ainakin osa kävelemään kykenevistä matkustajista pääsee ujuttautumaan ulos hätätilanteessa. :D

Boring Companyn porakin on vain 4,3m halkaisijaltaan, kun taas normaalisti tunneliporat ovat 3-4x isompia. Pienempi pora on varmasti näppärämpi siirtää ja sillä saa porattua nopeammin, mutta aika pienillä marginaaleilla tuntuvat joka tapauksessa pelaavan.

Vähän arveluttaa myös se, että kuinka kustannustehokasta on ajattaa 80 autoa ja kuskia 24/7 tuossa nyt käytössä olevassa ensimmäisessä pikkutunnelissa? Suunnitelmissa on kuulemma laajentaa verkostoa Las Vegasin alla 10 mailin mittaiseksi (edit. tässä jutussa puhutaan 29 mailista), joka luonnollisesti nostaa myös kuskien ja autojen määrää. Kasinot maksavat itse omat liittymänsä, mutta se on pieni osa kokonaisuudesta.

Väkisinkin tulee mieleen, että sama olisi jollakin kiskoilla liikkuvalla ja useampia matkustajia kerralla kuljettavalla sähkökulkineella aika paljon kustannustehokkaampaa ja melko varmasti turvallisempaakin. Tällaisenaan tämä toimii samalla mainoksena Teslalle, joten ehkä kustannukset koetaan sitä kautta oikeutetuiksi?

Jotain tällaisia taisi Teslakin alunperin suunnitella, mutta en tiedä mikä on näiden tilanne nyt:

1643664716448.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 3 Tesla nyt vaikuttaa vähän talvella joltain vitsiltä. Ei oikein lämmitys toimi eikä oikein alustakaan. Oven kahvat ihan perseestä ja ikkunat myös.

Eipä tuossa kait muuta hyvää ole kuin voimalinja. Kulutuskin on alhainen kun auto näyttää joltain valkoiselta saippuarasialta. Ilmeisesti se väri maksaa lisää koska en ole muita nähnyt kuin nuita valkoisia saippuarasioita.

edit. Puhumattakaan noista muista ongelmistä(maali/paneelit). Aika premiumia joo 50-60k hintaan. Lähinnä kaupan pihassa kun näin tänään tälläisen valkoisen niin ekana ei tullut mieleen että onpa siisti, vaan että mikähän tuossakin on paskana.

edit2. Lisättäköön vielä että vakkarikaan ei toimi näköjään näissä lumikeleissä. @Pyrres varmaan kertoo lissää.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä videossa kuski sanoo, että tunneli on 12 jalkaa (3,66m) leveä ja molemmille puolille autoa jää 17 tuumaa (43cm) tyhjää. Ei siis käytännössä saa kunnolla ovia auki, mutta varmaan sen verran kuitenkin että ainakin osa kävelemään kykenevistä matkustajista pääsee ujuttautumaan ulos hätätilanteessa. :D

Boring Companyn porakin on vain 4,3m halkaisijaltaan, kun taas normaalisti tunneliporat ovat 3-4x isompia. Pienempi pora on varmasti näppärämpi siirtää ja sillä saa porattua nopeammin, mutta aika pienillä marginaaleilla tuntuvat joka tapauksessa pelaavan.

Vähän arveluttaa myös se, että kuinka kustannustehokasta on ajattaa 80 autoa ja kuskia 24/7 tuossa nyt käytössä olevassa ensimmäisessä pikkutunnelissa? Suunnitelmissa on kuulemma laajentaa verkostoa Las Vegasin alla 10 mailin mittaiseksi, joka luonnollisesti nostaa myös kuskien ja autojen määrää. Kasinot maksavat itse omat liittymänsä, mutta se on pieni osa kokonaisuudesta.

No USA n säädöksistä juuri tiedä onko moiset pikkutunnelit laillisia yleiseen käyttöön. Mutta sen tiedän että ainakaan Suomessa (ja epäilisin että yleis eurooppalaisesti) ne eivät ole. Viime ajoilta tulee mieleen tämä Tampereen tunneli. Kyllä tarvii olla jos ties minkänäköistä turvalaitetta ja pakenemistietä sadan metrin välein. Ei saattaisi ihan tuommoinen 3metrinen mennä läpi mistään mahdollisista asetuksista. Yksi auto syttyy niin kuolee koko tunneli. Savuun.
 
Vähän arveluttaa myös se, että kuinka kustannustehokasta on ajattaa 80 autoa ja kuskia 24/7 tuossa nyt käytössä olevassa ensimmäisessä pikkutunnelissa? Suunnitelmissa on kuulemma laajentaa verkostoa Las Vegasin alla 10 mailin mittaiseksi, joka luonnollisesti nostaa myös kuskien ja autojen määrää. Kasinot maksavat itse omat liittymänsä, mutta se on pieni osa kokonaisuudesta.

Väkisinkin tulee mieleen, että sama olisi jollakin kiskoilla liikkuvalla ja useampia matkustajia kerralla kuljettavalla sähkökulkineella aika paljon kustannustehokkaampaa ja melko varmasti turvallisempaakin. Tällaisenaan tämä toimii samalla mainoksena Teslalle, joten ehkä kustannukset koetaan sitä kautta oikeutetuiksi?

Jotain tällaisia taisi Teslakin alunperin suunnitella, mutta en tiedä mikä on näiden tilanne nyt:

1643664716448.png
Sinänsähän Tesla saa rakennella, omalla rahallaan ja kaupungin suostumuksella mitä haluaa, mutta vähän hölmöltähän tuo tuntuu siltikin. Kunkin välineen akustojen raahaileminen ja edelleen myös lataaminen virroittimen tai kaapelikiskon sijaan...eikun sehän olisikin sitten perinteinen metro...

Mutta mikäs siinä jos joku tuon kustantaa.

Muissa Tesla-pohdinnoissa: odotan mielenkiinnolla milloin Semi putkahtaa ulos ja saavatko akuston siihen jamaan, että siihen saadaan jotakuinkin järkevät määrät kantavuutta, että nuo yleistyisivätkin rahtikäytössä.

E: Eikun jaa vittu, Las Vegashan maksoi tuosta $55 M. Ei jeesus sentään.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän monta päivitystä julkaisivat heti kun ongelmat havaittiin, jos niillä ei mitään vaikutusta olisi. Tuo octovalve on hyvin monimutkainen kokonaisuus ja uskon, että softalla tämä ongelma lopulta ratkeaa.

Yllättävän monta päivitystä softakehityksessä merkitsee "ei me tiedetä miten tää oikeasti pitää korjata, kokeillaan kaikkea mahdollista".
 
Ketjun aihe on "Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä". Teslan ympärillä pyörivistä Muskin tekemisistä keskustelu liittyy mielestäni aika olennaisesti näihin. Vai oliko tarkoitus, että täällä keskustellaan vain ja ainoastaan niistä autoista? En yritä viisastella, vaan tämä oli ihan vilpitön kysymys, kun en ole ketjua niin aktiivisesti seurannut.
Jos ketjun otsikko on Toyota Yaris ja Corolla, se ei todennäköisesti tarkoita, että tarkoitus on keskustella riisinkeiitimistä, Godzillasta ja siitä, miten paska tyyppi Nintendon pomo on.
 
Jos ketjun otsikko on Toyota Yaris ja Corolla, se ei todennäköisesti tarkoita, että tarkoitus on keskustella riisinkeiitimistä, Godzillasta ja siitä, miten paska tyyppi Nintendon pomo on.
Niinnoh, eikös tuolla Loopissa Tesla 3:lla liikuteta ihmisiä eli liittyy aika olennaisestikin ketjuun?

Vai liittyykö uutinen Tesla 3 vasta kun pierutyyny saa OTA-päivityksenä ripuliefektin roiskumaan näyttöön ja sitten täällä kilvan kehuskellaan miten hassun hauska velikulta Elon onkaan?
 
Jos ketjun otsikko on Toyota Yaris ja Corolla, se ei todennäköisesti tarkoita, että tarkoitus on keskustella riisinkeiitimistä, Godzillasta ja siitä, miten paska tyyppi Nintendon pomo on.
Täydellisen paska vertaus. Sekä Tesla että Boring company ovat Muskin yrityksiä. Loop perustuu Teslojen käyttämiseen Boring Companyn tunneleissa.

Moderaattorit varmaan ohjaavat keskustelun erilleen jos kokevat tarpeelliseksi, eli sinun ei tarvitse vaivautua.
 
Yllättävän monta päivitystä julkaisivat heti kun ongelmat havaittiin, jos niillä ei mitään vaikutusta olisi. Tuo octovalve on hyvin monimutkainen kokonaisuus ja uskon, että softalla tämä ongelma lopulta ratkeaa.
Aika pieni tuo Teslan höyrystin on ja jos ollaan todella lähellä sitä rajaa että höyrystyykö kylmäaine ylipäätään niin kyllä tuon voisi luokitella melko kötöstykseksi.
 
Ei ne vaan kehtaa myöntää sitä että "softakorjaus" on vaan tapa pitää asiakas pidempään hiljaisena korjaamatta itse ongelmaa. Se päivitys ei sitä kylmäaineen höyrystymislämpötilaa muuta.
Toisaalta kun siinä on ollut ongelmia ihan muissakin lämpötiloissa kun vain lähellä sitä -30, näitä ongelmia softapäivitykset kyllä korjaavat. Mulla oli aiemmin -10 ja -15 keleissäkin sitä että motarille siirryttäessä sisäilma hieman viileni, ei nyt kuitenkaan kylmäksi muuttunut. Tämä ongelma on korjaantunut nyt täysin, eli ei ne ihan tyhjiä päivityksiä ole. -30 kelejä on hankala mun testailla täällä eteläsuomessa, niistä ei ole mitään tietoa miten käyttäytyy. Kuitenkin toistaiseksi tilanne on sellainen että softapäivitysten jälkeen mitään ongelmaa ei ole itselläni esiintynyt, ei auta kun seurailla. Kylmin keli missä olen itse ajanut oli -27, ja silloin kyllä lämpöä auto jaksoi pumpata ohjaamoon ihan reilusti. Toisella kertaa taas -15 kelissä lämpöä tuli paljon huonommin. Tuollainen käyttäytyminen viittaa nimenomaan bugiin (tai ehkä siihen auki jäätyneeseen etuläppään).
 
Viimeksi muokattu:
Itse kyllä en usko tuohon höyrystymislämpötilaan pätkääkään kun tässä uudemmassa on vanhaan verrattuna kolme astetta kestävämpi. Kuulostaa todella oudolta kun ongelmat alkaa jo -15 paikkeilla. On tuossa hätäapuna nyt käytettävä esilämmitystä 30-60 min ja pistettävä auto modelle niin suurimmalla osalla häipyy ongelma jossain määrin. Se jäätynyt etusäleikkö se kiusaa eniten kun ei sulkeudu ja estä ajoviimaa. Kyllähän tuota nykyistä kylmäainetta on testailtu -30 asteessa nii voi sulkea jo pikku hiljaa tuon höyrystys höyryämisen. No odotellaan mikä korjaa tilanteen, onhan tuo jo pitkään ollut ongelma ja toivottavasti selviää ensi kuun aikana ongelmanlähde, ettei mene taas ensi talvi testailuun.
Kuka on testannut? Teslako? En usko pätkääkään tuohon viimaan. Ne voisi luukut pistää kiinni softalla.
 
Kuka on testannut? Teslako? En usko pätkääkään tuohon viimaan. Ne voisi luukut pistää kiinni softalla.
Frozen Front Flap Leads To Cold Cabins For Teslas With Heat Pumps
On tuosta Alaskan testauksesta -30 asteessa ollu juttua jo 2020 ja tuo jäätynyt etusäleikkö ei pahemmin mene softalla kiinni enää siinä vaiheessa kun jäätä ja lunta jo kertynyt. Tietysti näin jälkiviisaana on helppo tuohon keksiä softa esim. kun lämpötila menee alle +10 asteen niin jäähdytys säleikkö pysyy aina kiinni, mutta joo katsellaan mitä keksivät. Toinen seikka tietysti tuo hiilidioksidi voisi olla vaihtoehto, jolloin aika sama onko läppä jäätynyt auki.
 
Frozen Front Flap Leads To Cold Cabins For Teslas With Heat Pumps
On tuosta Alaskan testauksesta -30 asteessa ollu juttua jo 2020 ja tuo jäätynyt etusäleikkö ei pahemmin mene softalla kiinni enää siinä vaiheessa kun jäätä ja lunta jo kertynyt. Tietysti näin jälkiviisaana on helppo tuohon keksiä softa esim. kun lämpötila menee alle +10 asteen niin jäähdytys säleikkö pysyy aina kiinni, mutta joo katsellaan mitä keksivät. Toinen seikka tietysti tuo hiilidioksidi voisi olla vaihtoehto, jolloin aika sama onko läppä jäätynyt auki.
Jep mutta hilidioksidilla menisi kaikki kylmäaineeseen liittyvät komponentit uusiksi kuten jo täällä aiemmin sanoin kun hiilari vaatii niin rajun paineenkeston.
 
Jep mutta hilidioksidilla menisi kaikki kylmäaineeseen liittyvät komponentit uusiksi kuten jo täällä aiemmin sanoin kun hiilari vaatii niin rajun paineenkeston.
Jep ja lisäksi sähkönkulutus kasvaa isomman paineistuksen myötä, joten nykyinen kylmäaine paras ja täysin riittävä.
Joku voi testata kun pari vuorokautta sulattelee autoansa autotallissa ja teippaa etusäleikön kiinni ettei softalla voi aukaista että oliko tuo säleikkö ainoa ongelma.
 
Frozen Front Flap Leads To Cold Cabins For Teslas With Heat Pumps
On tuosta Alaskan testauksesta -30 asteessa ollu juttua jo 2020 ja tuo jäätynyt etusäleikkö ei pahemmin mene softalla kiinni enää siinä vaiheessa kun jäätä ja lunta jo kertynyt. Tietysti näin jälkiviisaana on helppo tuohon keksiä softa esim. kun lämpötila menee alle +10 asteen niin jäähdytys säleikkö pysyy aina kiinni, mutta joo katsellaan mitä keksivät. Toinen seikka tietysti tuo hiilidioksidi voisi olla vaihtoehto, jolloin aika sama onko läppä jäätynyt auki.
Alaskan testauksen tiedän ja yhden tubettajan pätkän mutta mitään konkreettista Tesla ei ole antanut julkisuuteen mitä siellä testataan. Oliko vain promoa?

Tesla ei myöskään ole myöntänyt tai kertonut että onko nämä läpät se syy vai mikä. Missään ei ole mitään konkreettista tietoa valmistajalta itseltään. Vain arvailuja missä vika voi olla ja Muskin hämärät twiitit.
 
Moderneilla autoilla taitaa olla erittäin harvinaista että auto syttyy kolarissa palamaan, toki jos sopivassa kulmassa vetää puuhun tai vastaantulevaan niin se tankki kyllä hajoaa.
Tankki on auton perässä törmäysrakenteiden sisällä, eli aika saatana kovaa saat ladata puuhun että tankki halkeaa. Bensiini kyllä leimahtaa äkkiseltään, mutta palamiseen pitää ylläpitää sitä ~1:14,5 seossuhdetta ilman kanssa, joten sen takia se ulkoilmassa valuva bensa ei aivan välittömästi moottoritilassa lähde palamaan. Useimmat moottoripalot lähtee yleensä sen öljyisen paskan ja muovin syttyessä ylikuumentuneessa moottorissa. Ja esimerkiksi Bemarin legendaarinen moottorivika oli sähköpalo oikosulun seurauksena.

Sattumalta litiumkenno generoi oikosulkiessaan kaikki kolme palamisen edellytystä käytännössä välittömästi, minkä takia ne akkupalot lähtee niin helvetin nopeasti käsistä. Yksi kenno oikosulkee, alkaa tuottamaan lämpöä, joka oikosulkee seuraavan, ja seuraavan, ja mikään järkevä ratkaisu ei sitä estä.
 
Alaskan testauksen tiedän ja yhden tubettajan pätkän mutta mitään konkreettista Tesla ei ole antanut julkisuuteen mitä siellä testataan. Oliko vain promoa?

Tesla ei myöskään ole myöntänyt tai kertonut että onko nämä läpät se syy vai mikä. Missään ei ole mitään konkreettista tietoa valmistajalta itseltään. Vain arvailuja missä vika voi olla ja Muskin hämärät twiitit.
No eihän ne varmaan tarkasti täysin tiedäkkään missä ongelma on ni vaikea tiedottaa. Mutta ei se pelkässä kylmäaineessa ole, se on varmaa. Jos ongelma johtuisi vain kylmäaineen aiheuttamasta tehonpuutteesta, vähenisi lämmitysteho lineaarisesti ja ennakoitavasti mitä kylmemmäksi mennään. Nyt ne tehonlaskut menevät ihan randomilla. Jos mun täysin kylmiltään oleva auto pystyi lämmittämään -25 ihan normaalisti, ei se voi kylmäaineesta johtua että toisella kertaa se ei lämmitä niin hyvin -15. Akun jälkilämpö latauksen jälkeen ei selitä kumpaakaan tapausta, sillä en ollut ladannut tai ajanut ennakkoon. Eli kyllä tossa vehkeessä se lämmitysteho riittää ainakin sinne lähelle -30, sillä ei se lämpö itsestäänkään syntynyt. Sitä kylmemmästä nyt en tiedä, voi olla ettei alle -30 jaksakkaan lämmittää, mutta ei sinänsä vaikuta omaan käyttöön tämä.
 
No eihän ne varmaan tarkasti täysin tiedäkkään missä ongelma on ni vaikea tiedottaa. Mutta ei se pelkässä kylmäaineessa ole, se on varmaa. Jos ongelma johtuisi vain kylmäaineen aiheuttamasta tehonpuutteesta, vähenisi lämmitysteho lineaarisesti ja ennakoitavasti mitä kylmemmäksi mennään. Nyt ne tehonlaskut menevät ihan randomilla. Jos mun täysin kylmiltään oleva auto pystyi lämmittämään -25 ihan normaalisti, ei se voi kylmäaineesta johtua että toisella kertaa se ei lämmitä niin hyvin -15. Akun jälkilämpö latauksen jälkeen ei selitä kumpaakaan tapausta, sillä en ollut ladannut tai ajanut ennakkoon. Eli kyllä tossa vehkeessä se lämmitysteho riittää ainakin sinne lähelle -30, sillä ei se lämpö itsestäänkään syntynyt. Sitä kylmemmästä nyt en tiedä, voi olla ettei alle -30 jaksakkaan lämmittää, mutta ei sinänsä vaikuta omaan käyttöön tämä.
Miksi tämä yksi sankari täälllä sitten postailee aivan huuhaa uutisia joilla ei ole todellisuuden kanssa merkitystä?
 
Jos pelkkä kylmäaine olisi syy niin ongelmat koskettaisi luonnollisesti joka ikistä Teslan valmistamaa lämpöpumpullista autoa. Nyt kuitenkin on useita yksilöitä, jotka pelittää täysin ongelmitta -30'C keleissä asti.

Onko? Vai ainoastaan niitä autoja, joilla ei niissä keleissä ole ajettu? Eihän etelässä ole ollut yhtään -30C päivää tänä vuonna. PK-seudulla ei olla päästy edes -20C lämpötilaan tänä talvena.
 
Kyllä tuolla Facessa on tyyppejä, jotka ajaa lapissa eikä ongelmia ole ollut. Kyllä nuo ongelmat on alkaneet jo -15'C tienoilla niillä jotka niistä ovat kärsineet. Uudellamaalla on kyllä mitattu tänä talvena 20'C pakkasiakin.

PK-seudulla ei, Uudellamaalla ehkä kauempana rannikosta. Meillä ei ole alittanut edes -18C vielä (ainakaan VILPin lämpömittarin mukaan, se kun tahtoo mennä pois päältä -18C:ssä).
 
Kuka on testannut? Teslako? En usko pätkääkään tuohon viimaan. Ne voisi luukut pistää kiinni softalla.
Ajatusleikkinä jos miettii -15 pakkasta ja ajaa 80kmh tyvenessä kelissä tuntuu about -30 että kyllä se räppänä edessä olisi syytä olla kiinni. Eipä mikään ihme ole kun ihmiset sitten lähtevät räppänä auki liikkeelle -25 ja ajaa 100kmh vastatuulessa nii voi olla aika toimeton ilppi siinä vaiheessa. Hiljaiseloa ollut Teslalla eli varmaan tutkivat kaikki syyt kun tuo esittämäni luukku auki tuskin ainoa syy. Siinähän voi softalla olla esim ongelmia tunnistaa juurikin kun luukku on jämähtänyt kiinni tarvitsee softan ohittaa se tieto ja puskea kuumaa eritavalla kuin luukku kiinni.
 
PK-seudulla ei, Uudellamaalla ehkä kauempana rannikosta. Meillä ei ole alittanut edes -18C vielä (ainakaan VILPin lämpömittarin mukaan, se kun tahtoo mennä pois päältä -18C:ssä).
Noh mutta uudenmaan keleissä siis nykyisellä kylmäaineella pitäisi pärjätä täydellisesti, silti ongelmia on. Ja kuten kerroin aiemmin, itselläni ongelmat on menneet ihan randomisti, välillä antaa hyvin lämpöä kylmemmässä ja välillä huonommin lämpimämmässä. Alle -30 en uskalla sanoa mitään, mutta kyllä uskon että noihin omakohtaisiin ongelmiin nimenomaan voidaan ohjelmistopäivityksillä vaikuttaa, niin satunnaisia ja erikoisia ne on. Teslan käyttöohjekirjassahan muuten sanotaan että autoa ei suositella jätettävän juuri tämän alle -30c yli 24h ajaksi, hauska yksityiskohta minkä ykspäivä bongasin :)
 

Liitteet

  • Screenshot 2022-02-02 154809.png
    Screenshot 2022-02-02 154809.png
    13,4 KB · Luettu: 24
Noh mutta uudenmaan keleissä siis nykyisellä kylmäaineella pitäisi pärjätä täydellisesti, silti ongelmia on.

Tietysti, eihän kukaan sanonut etteikö muitakin ongelmia voisi olla. Mutta siellä on sitten se loppujännäri kun ilmasta ei voi enää puristaa lämpöä, mistä järjestelmä sen jälkeen sitä kaivaa. 3,5kW jos SR+:ssakin sitä ainoastaan on muualta saatavissa, niin lopulta voi tulla kylmä.
 
Tietysti, eihän kukaan sanonut etteikö muitakin ongelmia voisi olla. Mutta siellä on sitten se loppujännäri kun ilmasta ei voi enää puristaa lämpöä, mistä järjestelmä sen jälkeen sitä kaivaa. 3,5kW jos SR+:ssakin sitä ainoastaan on muualta saatavissa, niin lopulta voi tulla kylmä.
Toki jonkinlainen loppujännäri niissä oikeissa alle -30 keleissä varmaan tuleekin, mutta ne ovat ongelmana oikeasti aika marginaalissa. Tuokin 3.5kw per moottori on outo homma, sillä ainakin ongelmien samankaltaisuuden perusteella long range mallit eivät tunnu SR+ verrattuna tällä hetkellä juuri enempää lämpöä tuottavan, saati sitten tuplasti enempää.
 
Tietysti, eihän kukaan sanonut etteikö muitakin ongelmia voisi olla. Mutta siellä on sitten se loppujännäri kun ilmasta ei voi enää puristaa lämpöä, mistä järjestelmä sen jälkeen sitä kaivaa. 3,5kW jos SR+:ssakin sitä ainoastaan on muualta saatavissa, niin lopulta voi tulla kylmä.
Tämä... ja vaikka oltais höyrystymisrajan yläpuolella niin silti mitä enemmän lämpöä tarvii niin sitä isomman pinta-alan kylmäaine tarvii että se saa kerättyä sitä lämpöä ilmasta. Jos on vähänkää liian pieni höyrystin niin siitä loppuu äkkiä kyky höyrystää kylmäainetta tarpeeksi kun pinta-ala on liian pieni mistä lämpöä kerää. Ajaessa voi toimia kun ilmavirta antaa lämpöä höyrystimelle mutta parkissa ollessa käy kovilla pakkasilla sama efekti kuin näissä vähäkulutteisissa dieseleissä että lämmöntuotto on kuin lehmän henkäys. Mitä lähempänä ollaan kylmäaineen sitä rajaa milloin neste alkaa höyrystymään niin sitä isompi pinta-ala höyrystimellä täytyy olla.
 
Toki jonkinlainen loppujännäri niissä oikeissa alle -30 keleissä varmaan tuleekin, mutta ne ovat ongelmana oikeasti aika marginaalissa. Tuokin 3.5kw per moottori on outo homma, sillä ainakin ongelmien samankaltaisuuden perusteella long range mallit eivät tunnu SR+ verrattuna tällä hetkellä juuri enempää lämpöä tuottavan, saati sitten tuplasti enempää.
Eikös tuo neliveto käytännössä oo maantieajossa takapotku kun vain tarvittaessa Tesla käyttää molempia moottoreita ja taisi olla björnin videossa että neliveto käyttää takamoottoria pelkästään hyödyksi lämpöä tuottaessa? Silloin taitaa olla ero lähinnä olla takamoottorin tehoissa sr vs perf.
 
Tämä... ja vaikka oltais höyrystymisrajan yläpuolella niin silti mitä enemmän lämpöä tarvii niin sitä isomman pinta-alan kylmäaine tarvii että se saa kerättyä sitä lämpöä ilmasta. Jos on vähänkää liian pieni höyrystin niin siitä loppuu äkkiä kyky höyrystää kylmäainetta tarpeeksi kun pinta-ala on liian pieni mistä lämpöä kerää. Ajaessa voi toimia kun ilmavirta antaa lämpöä höyrystimelle mutta parkissa ollessa käy kovilla pakkasilla sama efekti kuin näissä vähäkulutteisissa dieseleissä että lämmöntuotto on kuin lehmän henkäys. Mitä lähempänä ollaan kylmäaineen sitä rajaa milloin neste alkaa höyrystymään niin sitä isompi pinta-ala höyrystimellä täytyy olla.
Toisaalta tuohon kuvaukseesi nähden on nimenomaan hassua että M3 painaa nimenomaan parkissa lämpöä kivasti sisään ja liikkeelle lähtiessä mitä kovempaa ajetaan, sen vähemmän lämpöä tulee. Käsittääkseni ongelma toistuu useimmilla nimenomaan näin, eli paikallaan toimii parhaiten.

Eikös tuo neliveto käytännössä oo maantieajossa takapotku kun vain tarvittaessa Tesla käyttää molempia moottoreita ja taisi olla björnin videossa että neliveto käyttää takamoottoria pelkästään hyödyksi lämpöä tuottaessa? Silloin taitaa olla ero lähinnä olla takamoottorin tehoissa sr vs perf.
Taitaa olla joo, toki kai tuonkin voisi softalla säätää että lämmöntuoton takia etumoottori olisi enemmän mukana? Mitä se sitten tietäisikään kulutukselle, ei varmaan hyvää.
 
Toisaalta tuohon kuvaukseesi nähden on nimenomaan hassua että M3 painaa nimenomaan parkissa lämpöä kivasti sisään ja liikkeelle lähtiessä mitä kovempaa ajetaan, sen vähemmän lämpöä tulee. Käsittääkseni ongelma toistuu useimmilla nimenomaan näin, eli paikallaan toimii parhaiten.


Taitaa olla joo, toki kai tuonkin voisi softalla säätää että lämmöntuoton takia etumoottori olisi enemmän mukana? Mitä se sitten tietäisikään kulutukselle, ei varmaan hyvää.
En tiedä miten M3 on suunniteltu mutta kyllä siihenkin joku järkeenkäypänen syy löytyy jos vaan pääsis hieman tutkii moista autoa mutta hatusta heittämällä autoa tuntematta hankala veikata syytä.
 
En tiedä miten M3 on suunniteltu mutta kyllä siihenkin joku järkeenkäypänen syy löytyy jos vaan pääsis hieman tutkii moista autoa mutta hatusta heittämällä autoa tuntematta hankala veikata syytä.
Siitä vaan hakemusta teslalle töihin, kai ne siellä nyt pää punasena tutkii :D
 
Siitä vaan hakemusta teslalle töihin, kai ne siellä nyt pää punasena tutkii :D
Aa nyt äkkäsin... siis Model 3 luulin että jotai muuta autoa meinattiin. Oma veikkaus se että ajoviima jäähdyttää osia mistä tuota lämpöä koitetaan kerätä talteen niin se selittäisi kyllä tuon että ajon aikana ei lämpene.
 
Tähän olisi myös syytä ruveta tulemaan korjausta. Toivottavasti lisähuomio asiaan auttaa:

Myös lämpöpumpun osalta tullut uutinen.
 
Odotetusti softa"korjaukset" eivät auttaneet lämmitysongelmiin. Naamakirjassa taas uusia tapauksia uusilla softilla kun vähän tuli pakkasia.
 
Odotetusti softa"korjaukset" eivät auttaneet lämmitysongelmiin. Naamakirjassa taas uusia tapauksia uusilla softilla kun vähän tuli pakkasia.

Jotta mittakaava taas pysyy mielessä niin facessa oli 2 autoa menossa kohti huoltoa lämmitysvian takia. Toinen hyytynyt -6c asteen kelissä ja toinen -9c kelissä.
Edellisen softan aikaan autoja oli kymmenittäin jonossa. En vetäisi tästä mitään johtopäätöksiä vielä, katsotaan kun kelit kylmenee.
 
Pärjääkö Model 3:n tavaratilan kanssa jos on pieniä lapsia? Meneekö lastenvaunut sinne? Itse tavaratilahan on ihan hyvä mutta toi lastausluukku mietityttää.
 
Pärjääkö Model 3:n tavaratilan kanssa jos on pieniä lapsia? Meneekö lastenvaunut sinne? Itse tavaratilahan on ihan hyvä mutta toi lastausluukku mietityttää.
Verrattuna esimerkiksi bmw 3 sarjalaiseen niin huomattavasti tilavampi, varsinkin korkeussuuntaan tuli muutama kriittinen cm lisää.. Itse käytetty tälläisiä Cybeksejä ja näitä voisi juuri ja juuri mahtua toisetkin ronttiin ja silti jäisi vielä se alaosan iso saavi lopuille tavaroille, mutta yksinään taittuvat näppärästi mukaan viereen voi latoa 4 kauppakassia.

Isofix kiinnikkeet on sitten vähän rujommat, eli puuttuu ohjurit yms niin kannattaa säilyttää ne turvaistuinten muoviohjurit. Ilkeyttää runtata metallia metalliin kun penkki on muovia :)
 
Tyyppi on hakemassa uutta Teslaa ja kohdasta 1:56:50 lähtien muutaman minuutin ajan tulee vaivaantunut olo pelkästään katsoessa (mm. keskikonsolin luukut eivät mene kiinni ja näyttö toimii sujuvasti kuin täi tervassa). Onko tuo ihan normaalia, vai mistä tuossa on kyse?

Heppu videossa on joku kryptokusetuksella rahansa kerännyt urpo, mutta se ei ole olennaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 797
Viestejä
4 496 962
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom