- Liittynyt
- 25.10.2016
- Viestejä
- 892
Oliko ehkä niin, että quicksilverssä ja cherry redissä on eniten niitä maalikerroksia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mun mielestä valkonen on kans tuossa porukassa. Sinisessä vähemmän vaikka on metalliväri.Oliko ehkä niin, että quicksilverssä ja cherry redissä on eniten niitä maalikerroksia?
Googlailun perusteella cherry redissä on 13 kerrosta, ja quicksilverissä 8 kerrosta. Valkoisessa niitä taitaa olla kuitenkin vähemmän.Mun mielestä valkonen on kans tuossa porukassa. Sinisessä vähemmän vaikka on metalliväri.
Jos hyväksyt, että automaattitilassa pyyhkijät voi joskus pyyhkäistä ilman sadetta (ne saa näppärästi off tilaan ratin painikkeista), penkin jalkatuki on vähän lyhyt, takakontin tavarasuoja on hieman kömpelö joskus ja auto saattaa vakkarilla hidastaa vauhtia joskus oudoissa paikoissa, tuo on hyvä auto. Nämä ovat omassa arjessa ainoa negatiiviset asiat mitä tulee eteen. Positiivisia löytyy paljon pitempi lista. Alustaan tottui nopeasti.Tuli tänään testattua tuo perus RWD Y malli. Kilsoja koeajolla tuli n. 150 ja melko monipuolisessa ympäristössä hiekkatiellä, kaupungin mukulakivillä ja motarilla.
Pyyhkijät sekoili muutaman kerran ja auto välillä herjasi antureista, törmäystunnistin ei käytettävissä yms. Varmaankin kosteudesta / huurtumisesta johtuvaa. Miten lie talvella lumipöpperössä(?). 5 tkm ajettu koeajopeli myös rämisi ärsyttävästi ajoittain tuulilasin ja kattolasin välisestä sisäverhoilusta kuskinkohdalta. Sai loppumaan, kun piti kädellä kiinni.
Ihan ok peli ajella ja ajovalojen automatiikka toimi hyvin pimeällä. Kulkupuoltakin oli tuossa "kulimallissa" ihan riittävästi. Kulutus omasta mielestä tosi alhainen +3 - 5 c keleille. Auton kun jätin parkkiin niin 156 Wh/km oli lenkin keskari.
Hieman kaksijakoiset fiilikset alustasta, on kyllä tosi herkkä tienpinnalle ja välillä nypytti omaan makuun ärsyttävästi. En toki lähtökohtaisesti koskaan ole millään pehmeällä lullalla tykännyt ajella, mutta tässä toivoi sellasta tiettyä pinta pehmeyttä lisää, mitä nyt ei ollut. Sivupeilit muuten tosi pienet auton kokoon nähden
Tilat, popit ym. ominaisuudet hyvällä tasolla, eli täytyy hieman mutustella.
Oletko koskaan katsonut mitä tuo hidastus tekee? Se muuten pysäyttää koko auton.Vakkari ei oikeastaan reagoi olosuhteisiin kuin paksuun sumuun, kovaan vesi/lumisateeseen, silloin sen mielestä voi joutua laskemaan nopeutta.
Suurin osa noista varoituksista tulee peruutuskameran likaisuudesta. Muuten hyvin samaa mieltä edellisen kanssa, 3/5 auto.
Mulla on oikea jalka jolla kumoan automatiikan näkemykset.Oletko koskaan katsonut mitä tuo hidastus tekee? Se muuten pysäyttää koko auton.
Riippuu kunkin ostajan tilanteesta. Haluaako uuden mallin vai ei. Viikset vai ei. Uusinta uutta kalliimmalla vai vanhempaa halvemmalla.
Mieluummin uusi Juniper jos itse olisin nyt hankkimassa.
Niin, mikähän lie uuden mallin hinta? No sen näkee sitten....mites model 3:n hinnan kävi?
Ei legacy Y huono ole mutta juniper Y on kyllä varmasti kaikinpuolin parempi jos et pidä viiksettömyyttä deal breikkerinä.Niin, mikähän lie uuden mallin hinta? No sen näkee sitten....mites model 3:n hinnan kävi?
Näin varmasti. Toivoisin silti, että siellä oltaisiin hieman kuuneltu highland palautetta.Ei legacy Y huono ole mutta juniper Y on kyllä varmasti kaikinpuolin parempi jos et pidä viiksettömyyttä deal breikkerinä.
Jatkan omaan viestiini.Model Y LR käväällä 23 uutena ostettu. Vakio tehtaan kesäkumit ja vanteet. Ekana kesänä ihmettelin että jotain on alustassa oikein kun ei 255 eturenkaista huolimatta vetele urissa. Toki pintakovuus ja muu välillä häiritsi ja häiritsee. Kun tämän vuoden keväällä laitatin kesäkumit takaisin alle, sovittiin että laitetaan ne missä enemmin kuviota taakse kun tuo syö takarenkaita enemmin.
Jumankekka että keväällä veteli urissa. mutta rauhoittui sitten kilometrien myötä.
Luultavasti siis kumien reunojen piti kulua hieman että alkoi kulkemaan suoraan, kun oli vaihtunut edestä taakse.
Nyt autossa 1,5 vuoden jälkeen 45tkm mittarissa ja kesäkumeissa vielä pintaa jäljellä. Mutta vieläkään auto ei ole niin suuntavakaa kuin oli ekana kesänä.
Mietin että onkohan vika alkuperäisrenkaissa vai voikohan olla nivelissä sanomista? Kun vaihdatan talvikumit rengashotelli/huoltoliikkeessä saavat katsoa rengaskulma ja tutkia onko välystä samalla.
Muistelen että täälläkin foorumeilla oli noita alkuperäisiä hankookkeja haukuttu jonkin verran, onko noissa jotain mikä voisi tuon aiheuttaa?
Kiitos rapsasta, hyvin kirjoitettua tekstiä.Vajaa vuosi - 50 viikkoa - takana nyt teslailua ja ajattelin muutaman kokemuksen kirjoittaa jos ja kun ihmisiä pohdituttaa teslat tai sähköautoilu yleisestikin. Omat kokemukseni pohjautuvat Model Y LR -23 ja hieman vajaa 30 tkm ajosuoritteeseen.
...
Vaikka teslaleiriin tulikin siirryttyä, niin autopilottia on tullut käytettyä ehkä 5 kertaa kaiken kaikkiaan. Noina aikoina se on toiminut ihan normaalisti. En pysty kommentoimaan esim. haamujarrutuksia tai niiden esiintyvyyttä. En yksinkertaisesti pidä ajatuksesta, että auto ajaa itsenäisesti (alkaa kuljettajana väsyttämään)
Yksinkertaisesti lämpötila. Akku kun on niin massiivinen omamassaltaan, ja se kun jäähtyy jääkylmäksi, niin se luovuttaa myös energiaa heikommin (ts. maximirange putoaa välittömästi). Tämän lisäksi kun koko koppero on jäässä (meillä auto kylmässä hallissa), niin sen lämmittämiseen kuluu yksinkertaisesti niin älyttömästi energiaa kun ei ole polttomoottorin hukkalämpöä.Pystyykö sanomaan, mikä tekijät/mitkä tekijät erityisesti laskivat rangen talvella luokaan alle 300 km? Pelkästään taajama-ajoa, lyhyitä ajoja ja käynnistyksiä tms. Tarkoitan että menikö range puhtaassa maantiejossa noin alas kun kesällä 600 km?
En käytä pääosin vakkariakaan, koska menee samaan kategoriaan kuin autopilotti (oma rooli kuljettajana vähenee jolloin altistun "väsymykselle" ja tylsistymiselle).Kiitos rapsasta, hyvin kirjoitettua tekstiä.
En minäkään tykkää autopilotilla ajaa. Ajatko kuitenkin vakkarin kanssa? Eikö auto silloin jarruttele tai hidastele oudoissa paikoissa (yleensä ramppien lähistöt tai risteysalueet)?
Lyhyet ajot kovalla pakkasella laskevat rangea kaikkein eniten. Pienikin ajo vie aina vähintään 10% jos on 30 astetta pakkasta. Tuo on se kaikkein pahin skenaario, että ajelee jotain 5km matkoja joiden välillä auto ehtii jäähtymään kokonaan. Range on sitten varmaan alle 100km kun lämmitys vie ihan valtavasti energiaa.Pystyykö sanomaan, mikä tekijät/mitkä tekijät erityisesti laskivat rangen talvella luokaan alle 300 km? Pelkästään taajama-ajoa, lyhyitä ajoja ja käynnistyksiä tms. Tarkoitan että menikö range puhtaassa maantiejossa noin alas kun kesällä 600 km?
Onko väärin suunnatut ajovalot? Itsellä ei tee vastaavaa.Mites muilla on tuon matrixien suuntauksen kanssa kun edessä ajaa auto. Oma tuntuu herkästi valaisevan edellä ajavan perän tasan puolivälistä autoa ojaan päin. Äkkiseltään luulisi että häiritsee edellä ajavaa?
Sama. Nokian nasta hakkapeliitta 10 ev on kumma kyllä "rauhallisempi" kuin kesärengas. Luulen, että johtuu ihan vaan siitä, että kuviota on se 9 mm ja se on "pehmeää". Kesärengas enemmän tiessä kiinni ja tarkempi ohjauskulmista jne. Conti NXT kesärenkaana - parempi kuin orggis Hankook. Ehkä ne kulmat pitää kuitenkin käydä katsomassa. Vetää mikroskooppisesti oikealle, mutta taitaa olla vaan sitä, että tiet ja autot on tehty noin.Mutta nyt taas vuoden ajetuilla nokian nasta-nakeilla mono on rauhallista ja suoraan menevää. Noin 50tkm mittarissa ja alkup kesäkumit vaihtokunnossa. Ja kyllä syyttävä sormi tuohon huonoon ajotuntumaan menee mielestäni alkuperäisten Hankookkien piikkiin. Tarkemmin ei ole tutkittu kun kumit ja vanteet on rengashotellissa, mutta epäilen että jotain on pettänyt niistä.
Ei ongelmia. Ihan täydelliset valot kun nyt on päässyt ajamaan paljon pimeässä. Kukaan ei väläyttele ja valaisevat kokoajan todella hyvin eikä tarvitse itse tehdä mitään.Mites muilla on tuon matrixien suuntauksen kanssa kun edessä ajaa auto. Oma tuntuu herkästi valaisevan edellä ajavan perän tasan puolivälistä autoa ojaan päin. Äkkiseltään luulisi että häiritsee edellä ajavaa?
Hyvä kirjoitus kokemuksista näin Teslaa miettivälle. Kiitos tästä.Vajaa vuosi - 50 viikkoa - takana nyt teslailua ja ajattelin muutaman kokemuksen kirjoittaa jos ja kun ihmisiä pohdituttaa teslat tai sähköautoilu yleisestikin. Omat kokemukseni pohjautuvat Model Y LR -23 ja hieman vajaa 30 tkm ajosuoritteeseen.
Auto oli meidän taloudessa ensimmäinen sähköauto, eli siinä määrin edes hybrid-kokemusta ei ollut aiemmin ollenkaan. Siirtymä tehtiin bensiinistä sähköön. Ensimmäisen viikon jälkeen todettiin jo rouvan kanssa, että ei ole paluuta polttomoottoriautoihin ja samaa mieltä yhä ollaan edelleen. Sähkövoimalinja on vain niin paljon helpompi, jouhevampi, mukavampi ja miellyttävämpi. Osittain varmasti makuasia, mutta meille tämä näyttäytyy näin. Ymmärrän toki wanhanliiton bensalenkkareiden näkemyksetkin, pääasia että jokainen löytää omansa.
Vajaan vuoden aikana Model Y:ssä ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia, niin mekaanisia kuin ohjelmallisiakaan. Päivitykset rullaa hyvin ja auto "paranee" kivasti. Välillä release notesit voisi kyllä olla selkeämmät, ettei tarvitsisi googlettaa tai youtubesta katsoa että mitäs kaikkea uutta autoon on tullut taas.
Latausmahdollisuutta meillä ei ole kotitaloudessa, mutta toisaalta työpaikan hidaslaturilla pärjää enemmänkin kuin hyvin. Lisäksi latausverkosto on niin laaja, läpi Suomen, että tuota lataamista ei tarvitse murehtia juuri ollenkaan. Pitkänmatkan teossa auton latautumista ei ole koskaan tarvinnut odottaa, eli siinä määrin ihmishuolto on kestänyt aina pidempään kuin lataaminen.
Range on ollut talvella 275-400km riippuen "monesta asiasta", kesällä 450-600km.
Vaikka teslaleiriin tulikin siirryttyä, niin autopilottia on tullut käytettyä ehkä 5 kertaa kaiken kaikkiaan. Noina aikoina se on toiminut ihan normaalisti. En pysty kommentoimaan esim. haamujarrutuksia tai niiden esiintyvyyttä. En yksinkertaisesti pidä ajatuksesta, että auto ajaa itsenäisesti (alkaa kuljettajana väsyttämään).
Syy miksi lopulta päädyttiin Teslan Model Y (vrt. Volvo C40 / EX30, XC40, VW) oli tilat ja hinta-/laatusuhde. Kun noita muita autoja kävi koeajamassa, niin niiden kokonaisuus oli jotenkin ontuva. Pääosin softan takia ja sitä myötäilevän suunnittelufilosofian koko kabiinissa. Tuossa autossa on myös tilaa ja litroja aivan järjetön määrä.
Kulutuksen käyttäytymiseen meni tottua jonkin aikaa, eli kuinka fysiikain lait vaikuttavat eri tilanteissa. Pääosin tuuli (vastus) sekä lämpötila (mihin energiaa kuluu ja kuinka akku käyttäytyy eri tilanteissa). Mutta aika äkkiä noihin pääsee käsiksi ja iskostuvat selkärankaan. 17,8 kWh näyttää meillä nyt tämä vajaa vuosi keskikulutukseksi vaikka oli kylmähkö talvikin kyseessä.
En oikein keksi mitä voisin toivoa paremmaksi tuohon rahaan. Tesla fanaatikkoa musta ei kyllä saa, mutta tuohon rahaan auto on kyllä oikein soiva peli. Jos haluaa materiaalien korotusta, statusta, lisää subbaria jne niin sitten seuraavista segmenteistä niitä saa rahalla, jokaiselta valmistajalta.
Jos nyt jotain toivoisi, niin vielä lisää kiihtyvyyttä. Mutta tämäkin johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tuohon nykyiseen 5s/100kmh on jo tottunut alitajunnassa. Todellisuudessa sitä performance-pakettia en todellakaan tarvitsisi, mutta nälkä kasvaa syödessä.
Nii no, oma MY 24 tekee juuri tuossa kohtaa ihanan äkkijarrutuksen jos olen oikean puoleiselle kaistalla. Vasemmalla kaistalla vakkari päällä se ei tee tuota.Haamujarrutuksiin liittyen Oulun alueella on yksi vakiopaikka, jossa nopeusrajoitus tippuu 100 km/h --> 50 km/h moottoritiellä. Kohta on 4-tiellä Oulusta pohjoiseen päin ajaessa karkeasti Haukiputaan kohdilla tuollaisen rampin jälkeen. Yleensä tuo tapahtuu vain oikealla kaistalla ajaessa, kun taas vasemmalla kaistalla pääsee ajamaan ilman kummallisuuksia. Aikaisemmin tuo kohta oli 1+1 kaistainen ja muutama vuosi sitten moottoritietä jatkettiin, jolloin tie muutettiin 2+2 kaistaiseksi.
Oma arvaus on, että tuossa on taustalla jokin vanha karttapohja, jonka perusteella auto kuvittelee nousevansa joko rampilta ylös tai sitten se muistelee vanhaa tietyön aikaista rajoitusta. Autona Y LR -23.
Siis auto lyö jarruilla vauhdin äkillisesti alemmas ja painut turvavöihin ja auto piipittää punaista? Se on minusta äkkijarrutus. Vai tarkoitatko että auto alkaa regeneroinnilla hidastamaan vauhtia alemmas, vaikkakin äkillisesti.Nii no, oma MY 24 tekee juuri tuossa kohtaa ihanan äkkijarrutuksen jos olen oikean puoleiselle kaistalla. Vasemmalla kaistalla vakkari päällä se ei tee tuota.
Kyllä kai sen Y:ssäkin kuulee jos etumoottori on päällä (viheltää). Kolmosessahan on ollut pitkään ns. winter mode, jossa ensimmäisen perän luiston jälkeen etumoottori on mukana pelissä useamman minuutin ajan kunnes hiljalleen kytkeytyy pois mikäli luistoa ei havaita. Ja vaikka olisi vain takaveto päällä niin etumoottori kytkeytyy kyllä silmänräpäyksessä mukaan eikä mitään hirmuluistoja ehdi tulla.Onkos porukka huomannu mitään muutoksia Model Y nelivedon käyttäytymisessä talvella? Taisi joku tuonne yleislankaan laittaa että olisi huomannut muutoksia. Luin sen viestin ja olen nyt nelisen päivää ajanut oikeassa talvikelissä ja väittäisin että neliveto on enemmän nyt päällä. VOI olla, että tämä on jotain harhaa joka johtuu tuosta kirjoituksesta. Mutta. Ei ole enää semmoinen olo, että perä heittää koko ajan. Perä heittää mielestäni ajoon lähtiessä kerran ja sitten tuntuu, että sitä ei enää saa irti samalla tavalla kun ennen. Silloin oli ehkä niin, että jos kerkesi olla edes vähän ajoa välissä, niin joka pikkumutkassa heilautti perää hieman ennen nelivedon kunnon aktivoitumista.
Nyt olen mielestäni pystynyt lumimutkissa painamaan poljinta enemmänkin alas ja auto tuntuu lähtevän nelivedolla nätimmin luisuun ja vauhti pysyy paremmin, aiemmin perä heitti ja kuului KRANK ja sitten ei antanut enää tehoa kunnolla.
En kyllä voi sanoa että olisin etumoottorin ääntä ikinä osannut erikseen havaita. Ainakaan missään päivityksiä ei ole ollut mainintaa wintermoodista.Kyllä kai sen Y:ssäkin kuulee jos etumoottori on päällä (viheltää). Kolmosessahan on ollut pitkään ns. winter mode, jossa ensimmäisen perän luiston jälkeen etumoottori on mukana pelissä useamman minuutin ajan kunnes hiljalleen kytkeytyy pois mikäli luistoa ei havaita. Ja vaikka olisi vain takaveto päällä niin etumoottori kytkeytyy kyllä silmänräpäyksessä mukaan eikä mitään hirmuluistoja ehdi tulla.
Eli, olisivatkohan saaneet Y:hyn myös tuon winter moodin joka siitä on toistaseksi puuttunut?
En ole kiinnittänyt huomiota mutta jos on s3xy buttonit niin näkee softasta minkä verran tehoa etu ja takamoottori ottaa, eli siitä näkisi ainakin helposti koska on neliveto päällä.Onkos porukka huomannu mitään muutoksia Model Y nelivedon käyttäytymisessä talvella? Taisi joku tuonne yleislankaan laittaa että olisi huomannut muutoksia. Luin sen viestin ja olen nyt nelisen päivää ajanut oikeassa talvikelissä ja väittäisin että neliveto on enemmän nyt päällä. VOI olla, että tämä on jotain harhaa joka johtuu tuosta kirjoituksesta. Mutta. Ei ole enää semmoinen olo, että perä heittää koko ajan. Perä heittää mielestäni ajoon lähtiessä kerran ja sitten tuntuu, että sitä ei enää saa irti samalla tavalla kun ennen. Silloin oli ehkä niin, että jos kerkesi olla edes vähän ajoa välissä, niin joka pikkumutkassa heilautti perää hieman ennen nelivedon kunnon aktivoitumista.
Nyt olen mielestäni pystynyt lumimutkissa painamaan poljinta enemmänkin alas ja auto tuntuu lähtevän nelivedolla nätimmin luisuun ja vauhti pysyy paremmin, aiemmin perä heitti ja kuului KRANK ja sitten ei antanut enää tehoa kunnolla.
On kuulemma softassa 2024.44.3 korjattu.Itellä ollut nyt päällä talvirenkailla non-oem tpm / paineantureiden jatkuva hälyttely. Käsitin että olisi bugi; Onko muilla sama käsitys ja onkohan tämä nyt kuinka yleinen ongelma?
Tämä olisi kyllä hienoa. Missä näin sanotaan?On kuulemma softassa 2024.44.3 korjattu.
Tämä olisi kyllä hienoa. Missä näin sanotaan?
Tuon mukaan näyttää tosiaan lupaavalta. Kunhan vaan itsekin joskus saisi 44.3 version.
Hiukan tarpeetonta salaliittoteorisointia. Teslan panostus energiatehokkuuteen on edelleen sähköautoteollisuuden kärkikastia, joten olisi hyvin erikoista että siellä tuhlattaisiin energiaa huvin vuoksi.Seurailin viime talvena tuota superchargerille menoa, ja akku lämmitettiin liki 50c jo matkalla. Mietiskelin sitten noita ekoajoja vasten, että onko lämmitetty akkukemiamielessä vai siksi että akku mahdollisimman tyhjä laturilla, että saadaan paljon energiaa nopeasti sisään. Lämpö sitten käytetään hyttiin seuraavalla stintillä.
Nopeus/ekoajoissa usein nopeampi tapa on ollut välttää akun esilämmitystä talvisin, kunhan sen on hoitanut normaaleihin ajolämpötiloihin, eli varmaan johonkin 10-20c väliin.
Skeptikko tietenkin ajattelee, että ylikuumalla akulla Tesla saa hieman enemmän rahaa Superchargereilta...