Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt niinkään kiinnittäisi huomiota siihen miten monta maali tai lakkakerrosta pinnassa on, vaan siihen, että tietyillä väreillä on omat ominaisuutensa ja hoitotarpeensa. Lisäksi sininen tai harmaa Y:ssä on hieno. IMO.
 
Olen teslan pesua lykkäillyt nyt viikkotolkulla. Eilen kotiutin liikkeestä kakkosauton, joka oli siellä puunattu kiiltäväksi. Valkoinen tuokin. 30 kilsan päässä kotona auto oli ihan saman näköinen kuin pihassa odotteleva valkoinen model y. Näillä keleillä varmaan joku harmaa tms muu keskitumma/vaalea väri on eniten saman näköinen kuin puhdas. Musta ja valkoinen ynnä muut shokkivärit näyttää paskalta kun on paskassa, mutta sitäpä näillä leveyspiireillä ei vältetä kuin pesemällä joka päivä.

30tkm jälkeen on tullut muutama kiveniskemä teslaan konepeltiin mistä maali lohjennut. Ostin korjauskyn aiemmin kun avasin kontin parkkihallin kattoon, mutten ole noita frunkin maaleja jaksanut eses paikkailla. Eihän se alumiini ruostu.
 
Tuli tänään testattua tuo perus RWD Y malli. Kilsoja koeajolla tuli n. 150 ja melko monipuolisessa ympäristössä hiekkatiellä, kaupungin mukulakivillä ja motarilla.

Pyyhkijät sekoili muutaman kerran ja auto välillä herjasi antureista, törmäystunnistin ei käytettävissä yms. Varmaankin kosteudesta / huurtumisesta johtuvaa. Miten lie talvella lumipöpperössä(?). 5 tkm ajettu koeajopeli myös rämisi ärsyttävästi ajoittain tuulilasin ja kattolasin välisestä sisäverhoilusta kuskinkohdalta. Sai loppumaan, kun piti kädellä kiinni. 😀

Ihan ok peli ajella ja ajovalojen automatiikka toimi hyvin pimeällä. Kulkupuoltakin oli tuossa "kulimallissa" ihan riittävästi. Kulutus omasta mielestä tosi alhainen +3 - 5 c keleille. Auton kun jätin parkkiin niin 156 Wh/km oli lenkin keskari.

Hieman kaksijakoiset fiilikset alustasta, on kyllä tosi herkkä tienpinnalle ja välillä nypytti omaan makuun ärsyttävästi. En toki lähtökohtaisesti koskaan ole millään pehmeällä lullalla tykännyt ajella, mutta tässä toivoi sellasta tiettyä pinta pehmeyttä lisää, mitä nyt ei ollut. Sivupeilit muuten tosi pienet auton kokoon nähden 😄

Tilat, popit ym. ominaisuudet hyvällä tasolla, eli täytyy hieman mutustella.
 
Tuli tänään testattua tuo perus RWD Y malli. Kilsoja koeajolla tuli n. 150 ja melko monipuolisessa ympäristössä hiekkatiellä, kaupungin mukulakivillä ja motarilla.

Pyyhkijät sekoili muutaman kerran ja auto välillä herjasi antureista, törmäystunnistin ei käytettävissä yms. Varmaankin kosteudesta / huurtumisesta johtuvaa. Miten lie talvella lumipöpperössä(?). 5 tkm ajettu koeajopeli myös rämisi ärsyttävästi ajoittain tuulilasin ja kattolasin välisestä sisäverhoilusta kuskinkohdalta. Sai loppumaan, kun piti kädellä kiinni. 😀

Ihan ok peli ajella ja ajovalojen automatiikka toimi hyvin pimeällä. Kulkupuoltakin oli tuossa "kulimallissa" ihan riittävästi. Kulutus omasta mielestä tosi alhainen +3 - 5 c keleille. Auton kun jätin parkkiin niin 156 Wh/km oli lenkin keskari.

Hieman kaksijakoiset fiilikset alustasta, on kyllä tosi herkkä tienpinnalle ja välillä nypytti omaan makuun ärsyttävästi. En toki lähtökohtaisesti koskaan ole millään pehmeällä lullalla tykännyt ajella, mutta tässä toivoi sellasta tiettyä pinta pehmeyttä lisää, mitä nyt ei ollut. Sivupeilit muuten tosi pienet auton kokoon nähden 😄

Tilat, popit ym. ominaisuudet hyvällä tasolla, eli täytyy hieman mutustella.
Jos hyväksyt, että automaattitilassa pyyhkijät voi joskus pyyhkäistä ilman sadetta (ne saa näppärästi off tilaan ratin painikkeista), penkin jalkatuki on vähän lyhyt, takakontin tavarasuoja on hieman kömpelö joskus ja auto saattaa vakkarilla hidastaa vauhtia joskus oudoissa paikoissa, tuo on hyvä auto. Nämä ovat omassa arjessa ainoa negatiiviset asiat mitä tulee eteen. Positiivisia löytyy paljon pitempi lista. Alustaan tottui nopeasti.

Itsellä MYLR -23. Sadehomma ja hidastelut on asioita, jotka voivat parantua softapäivityksillä, mutta sitä ei toi kannata itselleen luvata. Itsellä ainakin pysynyt lumisateessakin vakkari hyvin toimintakunnossa viime talvena, paremmin kuin aiemman auton (uusin Golf varianta) tutkavakkari.
 
Vakkari ei oikeastaan reagoi olosuhteisiin kuin paksuun sumuun, kovaan vesi/lumisateeseen, silloin sen mielestä voi joutua laskemaan nopeutta.
Suurin osa noista varoituksista tulee peruutuskameran likaisuudesta. Muuten hyvin samaa mieltä edellisen kanssa, 3/5 auto.
 
Vakkari ei oikeastaan reagoi olosuhteisiin kuin paksuun sumuun, kovaan vesi/lumisateeseen, silloin sen mielestä voi joutua laskemaan nopeutta.
Suurin osa noista varoituksista tulee peruutuskameran likaisuudesta. Muuten hyvin samaa mieltä edellisen kanssa, 3/5 auto.
Oletko koskaan katsonut mitä tuo hidastus tekee? Se muuten pysäyttää koko auton.
 
Nyt ekoja talvi( 0C- -5C pakkaskelin) kokemuksia uudesta Y:stä ja kaks ärsyttävyyttä: Akun lämmitys. Tuo lämpöpumppu vai mikä nyt akun lämmityksestä huolehtiikaan on aivan saakelin äänekäs tapaus. Hillitön hurina ulkopuolella. Ja sisäpuolella täristää rattia, penkkiä, polkimia. Ilmankos eivät kestä, kyllähän tuollainen mekaanine vatkaaminen hajottaa laitteen kun laitteen ajan myötä.
Pikkuhiljaa vaimenee sitten käytössä kun saa lämpöä aikaiseksi, mutta kylmänä ekat kilsat käy auto kuin traktori konsanaan.

Toinen vitutusta aiheuttava asia: Automaattinen huurteenpoisto. Menee itsestään päälle jollain logiikalla. Monesti aivan turhaan, ikkunat ei ole huurussa.
Ei väliä lähdetkö kylmänä vai semi lämpimänä vaikka kaupan pihasta.
Ilmastointipaneelissa on nappi huurteenpoistolle. Kun huurtenpoisto automatiikka on päällä, siinä on kaksi asentoa: Päällä / Max. Sitä ei saa millään pois. Ainoastaan jos ottaa koko ilmastointi
automatiikan pois, poistuu myös autom.huurteenpoisto. Mutta jos yrittää liian nopeesti laittaa automatiikan takaisin päälle ilmastointiin, hurahtaa taas huurteenpoisto päälle.
Puhaltaa täysillä kuumaa ilmaa tuulilasiin ja kabiinista tulee sauna.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko koskaan katsonut mitä tuo hidastus tekee? Se muuten pysäyttää koko auton.
Mulla on oikea jalka jolla kumoan automatiikan näkemykset.

Lämpöpumppu pitää kyllä ääntä, (sähköauto ei ole äänetön) mut odotahan jos pääset -30 keleille. :joy:
 
Onhan tuo lämpöpumppu tosiaan miehekkään meluisa. Juuri viime viikolla kun joku aamu oli yli -5 astetta pakkasta ja mietin aamusta että mikä helvetin roska-auto siellä pihassa jo vartin hurissut. kurkkasin ovesta. No teslahan se siellä vain mylvii. Ei se minua niinkään haittaa, mutta kun autokatos on naapurin makkarin ikkunassa niin saattaa siellä parta päristä tuosta jyrinästä. Muutenkin jos auto on ajastettu lähtemään vaikka 7:30 niin se huuto alkaa jo seitsämän korvilla ja auto on valmis 7:15.
 
Normaalistihan se hurisee, mutta odottakaapa kun ajatte lumella ja sinne tuulettimeen menee lunta/jäätä. Alkaa kuulumaan semmonen 70 luvun zetorin ääni ja aika paha rohina. Kysyin asiaa Teslan huollosta, niin vastaus oli että vie auto lämpimään talliin. Jos tuuletin pyörii niin no problems (vaikka se olisi täynnä lunta/jäätä). Kysyin, että miten takuun kanssa jos se sitten myöhemmin hajoaa niin eivät vastanneet mitään. Auto 2024 mallin Y. Rohina on siis todella karmean kuuloinen.. voitte varmasti itsekin kuvitella miltä kuulostaa tuuletin jonka kotelossa on jäätä ja lunta.
 
Uhka vai mahdollisuus. Isosti varmaan liittyy uuden mallin tulemiseen.

FB_IMG_1731069033488.jpg
 
Riippuu kunkin ostajan tilanteesta. Haluaako uuden mallin vai ei. Viikset vai ei. Uusinta uutta kalliimmalla vai vanhempaa halvemmalla.

Mieluummin uusi Juniper jos itse olisin nyt hankkimassa.
 
Riippuu kunkin ostajan tilanteesta. Haluaako uuden mallin vai ei. Viikset vai ei. Uusinta uutta kalliimmalla vai vanhempaa halvemmalla.

Mieluummin uusi Juniper jos itse olisin nyt hankkimassa.

Niin, mikähän lie uuden mallin hinta? No sen näkee sitten....mites model 3:n hinnan kävi?
 
Ei legacy Y huono ole mutta juniper Y on kyllä varmasti kaikinpuolin parempi jos et pidä viiksettömyyttä deal breikkerinä.
Näin varmasti. Toivoisin silti, että siellä oltaisiin hieman kuuneltu highland palautetta.

Ja mitä viiksettömyyteen tulee, niin ainahan sitä voi kunnon kalapuikot itse kasvatella nokan allle. Ei tarvii enään valitella viiksettömyydestä. Tesla kuskien tulevaisuuden tunnusmerkki.
 
Model Y LR käväällä 23 uutena ostettu. Vakio tehtaan kesäkumit ja vanteet. Ekana kesänä ihmettelin että jotain on alustassa oikein kun ei 255 eturenkaista huolimatta vetele urissa. Toki pintakovuus ja muu välillä häiritsi ja häiritsee. Kun tämän vuoden keväällä laitatin kesäkumit takaisin alle, sovittiin että laitetaan ne missä enemmin kuviota taakse kun tuo syö takarenkaita enemmin.
Jumankekka että keväällä veteli urissa. mutta rauhoittui sitten kilometrien myötä.
Luultavasti siis kumien reunojen piti kulua hieman että alkoi kulkemaan suoraan, kun oli vaihtunut edestä taakse.

Nyt autossa 1,5 vuoden jälkeen 45tkm mittarissa ja kesäkumeissa vielä pintaa jäljellä. Mutta vieläkään auto ei ole niin suuntavakaa kuin oli ekana kesänä.
Mietin että onkohan vika alkuperäisrenkaissa vai voikohan olla nivelissä sanomista? Kun vaihdatan talvikumit rengashotelli/huoltoliikkeessä saavat katsoa rengaskulma ja tutkia onko välystä samalla.

Muistelen että täälläkin foorumeilla oli noita alkuperäisiä hankookkeja haukuttu jonkin verran, onko noissa jotain mikä voisi tuon aiheuttaa?
Jatkan omaan viestiini.

Nyt on talvikumit vaihdettu ja samalla tarkistettu nivelet ja ohjauskulmat suunnattu.
Tämän toisen kesän autoa oli siis vaivannut kohtalainen vetely urissa.
Väljiä niveliä ei löytynyt ja ohjauskulmatkin olivat pääsääntöisesti kunnossa. Toki suuntaaja teki perinteisen tempun ja käänsi hieman että sai laskua aikaiseksi säädöstä ettei mennyt pelkällä tarkastuksella. Mutta kääntö oli todella pieni, ei pitäisi vaikuttaa juurikaan.
Mutta nyt taas vuoden ajetuilla nokian nasta-nakeilla mono on rauhallista ja suoraan menevää. Noin 50tkm mittarissa ja alkup kesäkumit vaihtokunnossa. Ja kyllä syyttävä sormi tuohon huonoon ajotuntumaan menee mielestäni alkuperäisten Hankookkien piikkiin. Tarkemmin ei ole tutkittu kun kumit ja vanteet on rengashotellissa, mutta epäilen että jotain on pettänyt niistä. Sinänsä mitään pompotusta tai vastaavaa en ollut kyllä havainnut.

Ensi kesäksi uudet kesäkumit alle. Mikäs kumi olisi suositeltu perus 19" gemineille?
Ja ehkäpä tärkeinä kriteereinä on hiljaisuus ja suuntavakaus. Pidot yms jarrumatkat on kyllä kaikilla merkkirenkailla kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom