Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt niinkään kiinnittäisi huomiota siihen miten monta maali tai lakkakerrosta pinnassa on, vaan siihen, että tietyillä väreillä on omat ominaisuutensa ja hoitotarpeensa. Lisäksi sininen tai harmaa Y:ssä on hieno. IMO.
 
Olen teslan pesua lykkäillyt nyt viikkotolkulla. Eilen kotiutin liikkeestä kakkosauton, joka oli siellä puunattu kiiltäväksi. Valkoinen tuokin. 30 kilsan päässä kotona auto oli ihan saman näköinen kuin pihassa odotteleva valkoinen model y. Näillä keleillä varmaan joku harmaa tms muu keskitumma/vaalea väri on eniten saman näköinen kuin puhdas. Musta ja valkoinen ynnä muut shokkivärit näyttää paskalta kun on paskassa, mutta sitäpä näillä leveyspiireillä ei vältetä kuin pesemällä joka päivä.

30tkm jälkeen on tullut muutama kiveniskemä teslaan konepeltiin mistä maali lohjennut. Ostin korjauskyn aiemmin kun avasin kontin parkkihallin kattoon, mutten ole noita frunkin maaleja jaksanut eses paikkailla. Eihän se alumiini ruostu.
 
Tuli tänään testattua tuo perus RWD Y malli. Kilsoja koeajolla tuli n. 150 ja melko monipuolisessa ympäristössä hiekkatiellä, kaupungin mukulakivillä ja motarilla.

Pyyhkijät sekoili muutaman kerran ja auto välillä herjasi antureista, törmäystunnistin ei käytettävissä yms. Varmaankin kosteudesta / huurtumisesta johtuvaa. Miten lie talvella lumipöpperössä(?). 5 tkm ajettu koeajopeli myös rämisi ärsyttävästi ajoittain tuulilasin ja kattolasin välisestä sisäverhoilusta kuskinkohdalta. Sai loppumaan, kun piti kädellä kiinni. 😀

Ihan ok peli ajella ja ajovalojen automatiikka toimi hyvin pimeällä. Kulkupuoltakin oli tuossa "kulimallissa" ihan riittävästi. Kulutus omasta mielestä tosi alhainen +3 - 5 c keleille. Auton kun jätin parkkiin niin 156 Wh/km oli lenkin keskari.

Hieman kaksijakoiset fiilikset alustasta, on kyllä tosi herkkä tienpinnalle ja välillä nypytti omaan makuun ärsyttävästi. En toki lähtökohtaisesti koskaan ole millään pehmeällä lullalla tykännyt ajella, mutta tässä toivoi sellasta tiettyä pinta pehmeyttä lisää, mitä nyt ei ollut. Sivupeilit muuten tosi pienet auton kokoon nähden 😄

Tilat, popit ym. ominaisuudet hyvällä tasolla, eli täytyy hieman mutustella.
 
Tuli tänään testattua tuo perus RWD Y malli. Kilsoja koeajolla tuli n. 150 ja melko monipuolisessa ympäristössä hiekkatiellä, kaupungin mukulakivillä ja motarilla.

Pyyhkijät sekoili muutaman kerran ja auto välillä herjasi antureista, törmäystunnistin ei käytettävissä yms. Varmaankin kosteudesta / huurtumisesta johtuvaa. Miten lie talvella lumipöpperössä(?). 5 tkm ajettu koeajopeli myös rämisi ärsyttävästi ajoittain tuulilasin ja kattolasin välisestä sisäverhoilusta kuskinkohdalta. Sai loppumaan, kun piti kädellä kiinni. 😀

Ihan ok peli ajella ja ajovalojen automatiikka toimi hyvin pimeällä. Kulkupuoltakin oli tuossa "kulimallissa" ihan riittävästi. Kulutus omasta mielestä tosi alhainen +3 - 5 c keleille. Auton kun jätin parkkiin niin 156 Wh/km oli lenkin keskari.

Hieman kaksijakoiset fiilikset alustasta, on kyllä tosi herkkä tienpinnalle ja välillä nypytti omaan makuun ärsyttävästi. En toki lähtökohtaisesti koskaan ole millään pehmeällä lullalla tykännyt ajella, mutta tässä toivoi sellasta tiettyä pinta pehmeyttä lisää, mitä nyt ei ollut. Sivupeilit muuten tosi pienet auton kokoon nähden 😄

Tilat, popit ym. ominaisuudet hyvällä tasolla, eli täytyy hieman mutustella.
Jos hyväksyt, että automaattitilassa pyyhkijät voi joskus pyyhkäistä ilman sadetta (ne saa näppärästi off tilaan ratin painikkeista), penkin jalkatuki on vähän lyhyt, takakontin tavarasuoja on hieman kömpelö joskus ja auto saattaa vakkarilla hidastaa vauhtia joskus oudoissa paikoissa, tuo on hyvä auto. Nämä ovat omassa arjessa ainoa negatiiviset asiat mitä tulee eteen. Positiivisia löytyy paljon pitempi lista. Alustaan tottui nopeasti.

Itsellä MYLR -23. Sadehomma ja hidastelut on asioita, jotka voivat parantua softapäivityksillä, mutta sitä ei toi kannata itselleen luvata. Itsellä ainakin pysynyt lumisateessakin vakkari hyvin toimintakunnossa viime talvena, paremmin kuin aiemman auton (uusin Golf varianta) tutkavakkari.
 
Vakkari ei oikeastaan reagoi olosuhteisiin kuin paksuun sumuun, kovaan vesi/lumisateeseen, silloin sen mielestä voi joutua laskemaan nopeutta.
Suurin osa noista varoituksista tulee peruutuskameran likaisuudesta. Muuten hyvin samaa mieltä edellisen kanssa, 3/5 auto.
 
Vakkari ei oikeastaan reagoi olosuhteisiin kuin paksuun sumuun, kovaan vesi/lumisateeseen, silloin sen mielestä voi joutua laskemaan nopeutta.
Suurin osa noista varoituksista tulee peruutuskameran likaisuudesta. Muuten hyvin samaa mieltä edellisen kanssa, 3/5 auto.
Oletko koskaan katsonut mitä tuo hidastus tekee? Se muuten pysäyttää koko auton.
 
Nyt ekoja talvi( 0C- -5C pakkaskelin) kokemuksia uudesta Y:stä ja kaks ärsyttävyyttä: Akun lämmitys. Tuo lämpöpumppu vai mikä nyt akun lämmityksestä huolehtiikaan on aivan saakelin äänekäs tapaus. Hillitön hurina ulkopuolella. Ja sisäpuolella täristää rattia, penkkiä, polkimia. Ilmankos eivät kestä, kyllähän tuollainen mekaanine vatkaaminen hajottaa laitteen kun laitteen ajan myötä.
Pikkuhiljaa vaimenee sitten käytössä kun saa lämpöä aikaiseksi, mutta kylmänä ekat kilsat käy auto kuin traktori konsanaan.

Toinen vitutusta aiheuttava asia: Automaattinen huurteenpoisto. Menee itsestään päälle jollain logiikalla. Monesti aivan turhaan, ikkunat ei ole huurussa.
Ei väliä lähdetkö kylmänä vai semi lämpimänä vaikka kaupan pihasta.
Ilmastointipaneelissa on nappi huurteenpoistolle. Kun huurtenpoisto automatiikka on päällä, siinä on kaksi asentoa: Päällä / Max. Sitä ei saa millään pois. Ainoastaan jos ottaa koko ilmastointi
automatiikan pois, poistuu myös autom.huurteenpoisto. Mutta jos yrittää liian nopeesti laittaa automatiikan takaisin päälle ilmastointiin, hurahtaa taas huurteenpoisto päälle.
Puhaltaa täysillä kuumaa ilmaa tuulilasiin ja kabiinista tulee sauna.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko koskaan katsonut mitä tuo hidastus tekee? Se muuten pysäyttää koko auton.
Mulla on oikea jalka jolla kumoan automatiikan näkemykset.

Lämpöpumppu pitää kyllä ääntä, (sähköauto ei ole äänetön) mut odotahan jos pääset -30 keleille. :joy:
 
Onhan tuo lämpöpumppu tosiaan miehekkään meluisa. Juuri viime viikolla kun joku aamu oli yli -5 astetta pakkasta ja mietin aamusta että mikä helvetin roska-auto siellä pihassa jo vartin hurissut. kurkkasin ovesta. No teslahan se siellä vain mylvii. Ei se minua niinkään haittaa, mutta kun autokatos on naapurin makkarin ikkunassa niin saattaa siellä parta päristä tuosta jyrinästä. Muutenkin jos auto on ajastettu lähtemään vaikka 7:30 niin se huuto alkaa jo seitsämän korvilla ja auto on valmis 7:15.
 
Normaalistihan se hurisee, mutta odottakaapa kun ajatte lumella ja sinne tuulettimeen menee lunta/jäätä. Alkaa kuulumaan semmonen 70 luvun zetorin ääni ja aika paha rohina. Kysyin asiaa Teslan huollosta, niin vastaus oli että vie auto lämpimään talliin. Jos tuuletin pyörii niin no problems (vaikka se olisi täynnä lunta/jäätä). Kysyin, että miten takuun kanssa jos se sitten myöhemmin hajoaa niin eivät vastanneet mitään. Auto 2024 mallin Y. Rohina on siis todella karmean kuuloinen.. voitte varmasti itsekin kuvitella miltä kuulostaa tuuletin jonka kotelossa on jäätä ja lunta.
 
Uhka vai mahdollisuus. Isosti varmaan liittyy uuden mallin tulemiseen.

FB_IMG_1731069033488.jpg
 
Riippuu kunkin ostajan tilanteesta. Haluaako uuden mallin vai ei. Viikset vai ei. Uusinta uutta kalliimmalla vai vanhempaa halvemmalla.

Mieluummin uusi Juniper jos itse olisin nyt hankkimassa.
 
Riippuu kunkin ostajan tilanteesta. Haluaako uuden mallin vai ei. Viikset vai ei. Uusinta uutta kalliimmalla vai vanhempaa halvemmalla.

Mieluummin uusi Juniper jos itse olisin nyt hankkimassa.

Niin, mikähän lie uuden mallin hinta? No sen näkee sitten....mites model 3:n hinnan kävi?
 
Ei legacy Y huono ole mutta juniper Y on kyllä varmasti kaikinpuolin parempi jos et pidä viiksettömyyttä deal breikkerinä.
Näin varmasti. Toivoisin silti, että siellä oltaisiin hieman kuuneltu highland palautetta.

Ja mitä viiksettömyyteen tulee, niin ainahan sitä voi kunnon kalapuikot itse kasvatella nokan allle. Ei tarvii enään valitella viiksettömyydestä. Tesla kuskien tulevaisuuden tunnusmerkki.
 
Model Y LR käväällä 23 uutena ostettu. Vakio tehtaan kesäkumit ja vanteet. Ekana kesänä ihmettelin että jotain on alustassa oikein kun ei 255 eturenkaista huolimatta vetele urissa. Toki pintakovuus ja muu välillä häiritsi ja häiritsee. Kun tämän vuoden keväällä laitatin kesäkumit takaisin alle, sovittiin että laitetaan ne missä enemmin kuviota taakse kun tuo syö takarenkaita enemmin.
Jumankekka että keväällä veteli urissa. mutta rauhoittui sitten kilometrien myötä.
Luultavasti siis kumien reunojen piti kulua hieman että alkoi kulkemaan suoraan, kun oli vaihtunut edestä taakse.

Nyt autossa 1,5 vuoden jälkeen 45tkm mittarissa ja kesäkumeissa vielä pintaa jäljellä. Mutta vieläkään auto ei ole niin suuntavakaa kuin oli ekana kesänä.
Mietin että onkohan vika alkuperäisrenkaissa vai voikohan olla nivelissä sanomista? Kun vaihdatan talvikumit rengashotelli/huoltoliikkeessä saavat katsoa rengaskulma ja tutkia onko välystä samalla.

Muistelen että täälläkin foorumeilla oli noita alkuperäisiä hankookkeja haukuttu jonkin verran, onko noissa jotain mikä voisi tuon aiheuttaa?
Jatkan omaan viestiini.

Nyt on talvikumit vaihdettu ja samalla tarkistettu nivelet ja ohjauskulmat suunnattu.
Tämän toisen kesän autoa oli siis vaivannut kohtalainen vetely urissa.
Väljiä niveliä ei löytynyt ja ohjauskulmatkin olivat pääsääntöisesti kunnossa. Toki suuntaaja teki perinteisen tempun ja käänsi hieman että sai laskua aikaiseksi säädöstä ettei mennyt pelkällä tarkastuksella. Mutta kääntö oli todella pieni, ei pitäisi vaikuttaa juurikaan.
Mutta nyt taas vuoden ajetuilla nokian nasta-nakeilla mono on rauhallista ja suoraan menevää. Noin 50tkm mittarissa ja alkup kesäkumit vaihtokunnossa. Ja kyllä syyttävä sormi tuohon huonoon ajotuntumaan menee mielestäni alkuperäisten Hankookkien piikkiin. Tarkemmin ei ole tutkittu kun kumit ja vanteet on rengashotellissa, mutta epäilen että jotain on pettänyt niistä. Sinänsä mitään pompotusta tai vastaavaa en ollut kyllä havainnut.

Ensi kesäksi uudet kesäkumit alle. Mikäs kumi olisi suositeltu perus 19" gemineille?
Ja ehkäpä tärkeinä kriteereinä on hiljaisuus ja suuntavakaus. Pidot yms jarrumatkat on kyllä kaikilla merkkirenkailla kunnossa.
 
Vajaa vuosi - 50 viikkoa - takana nyt teslailua ja ajattelin muutaman kokemuksen kirjoittaa jos ja kun ihmisiä pohdituttaa teslat tai sähköautoilu yleisestikin. Omat kokemukseni pohjautuvat Model Y LR -23 ja hieman vajaa 30 tkm ajosuoritteeseen.

Auto oli meidän taloudessa ensimmäinen sähköauto, eli siinä määrin edes hybrid-kokemusta ei ollut aiemmin ollenkaan. Siirtymä tehtiin bensiinistä sähköön. Ensimmäisen viikon jälkeen todettiin jo rouvan kanssa, että ei ole paluuta polttomoottoriautoihin ja samaa mieltä yhä ollaan edelleen. Sähkövoimalinja on vain niin paljon helpompi, jouhevampi, mukavampi ja miellyttävämpi. Osittain varmasti makuasia, mutta meille tämä näyttäytyy näin. Ymmärrän toki wanhanliiton bensalenkkareiden näkemyksetkin, pääasia että jokainen löytää omansa.

Vajaan vuoden aikana Model Y:ssä ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia, niin mekaanisia kuin ohjelmallisiakaan. Päivitykset rullaa hyvin ja auto "paranee" kivasti. Välillä release notesit voisi kyllä olla selkeämmät, ettei tarvitsisi googlettaa tai youtubesta katsoa että mitäs kaikkea uutta autoon on tullut taas.

Latausmahdollisuutta meillä ei ole kotitaloudessa, mutta toisaalta työpaikan hidaslaturilla pärjää enemmänkin kuin hyvin. Lisäksi latausverkosto on niin laaja, läpi Suomen, että tuota lataamista ei tarvitse murehtia juuri ollenkaan. Pitkänmatkan teossa auton latautumista ei ole koskaan tarvinnut odottaa, eli siinä määrin ihmishuolto on kestänyt aina pidempään kuin lataaminen.

Range on ollut talvella 275-400km riippuen "monesta asiasta", kesällä 450-600km.

Vaikka teslaleiriin tulikin siirryttyä, niin autopilottia on tullut käytettyä ehkä 5 kertaa kaiken kaikkiaan. Noina aikoina se on toiminut ihan normaalisti. En pysty kommentoimaan esim. haamujarrutuksia tai niiden esiintyvyyttä. En yksinkertaisesti pidä ajatuksesta, että auto ajaa itsenäisesti (alkaa kuljettajana väsyttämään).

Syy miksi lopulta päädyttiin Teslan Model Y (vrt. Volvo C40 / EX30, XC40, VW) oli tilat ja hinta-/laatusuhde. Kun noita muita autoja kävi koeajamassa, niin niiden kokonaisuus oli jotenkin ontuva. Pääosin softan takia ja sitä myötäilevän suunnittelufilosofian koko kabiinissa. Tuossa autossa on myös tilaa ja litroja aivan järjetön määrä.

Kulutuksen käyttäytymiseen meni tottua jonkin aikaa, eli kuinka fysiikain lait vaikuttavat eri tilanteissa. Pääosin tuuli (vastus) sekä lämpötila (mihin energiaa kuluu ja kuinka akku käyttäytyy eri tilanteissa). Mutta aika äkkiä noihin pääsee käsiksi ja iskostuvat selkärankaan. 17,8 kWh näyttää meillä nyt tämä vajaa vuosi keskikulutukseksi vaikka oli kylmähkö talvikin kyseessä.

En oikein keksi mitä voisin toivoa paremmaksi tuohon rahaan. Tesla fanaatikkoa musta ei kyllä saa, mutta tuohon rahaan auto on kyllä oikein soiva peli. Jos haluaa materiaalien korotusta, statusta, lisää subbaria jne niin sitten seuraavista segmenteistä niitä saa rahalla, jokaiselta valmistajalta.

Jos nyt jotain toivoisi, niin vielä lisää kiihtyvyyttä. Mutta tämäkin johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tuohon nykyiseen 5s/100kmh on jo tottunut alitajunnassa. Todellisuudessa sitä performance-pakettia en todellakaan tarvitsisi, mutta nälkä kasvaa syödessä. :whistling:
 
Pystyykö sanomaan, mikä tekijät/mitkä tekijät erityisesti laskivat rangen talvella luokaan alle 300 km? Pelkästään taajama-ajoa, lyhyitä ajoja ja käynnistyksiä tms. Tarkoitan että menikö range puhtaassa maantiejossa noin alas kun kesällä 600 km?
 
Vajaa vuosi - 50 viikkoa - takana nyt teslailua ja ajattelin muutaman kokemuksen kirjoittaa jos ja kun ihmisiä pohdituttaa teslat tai sähköautoilu yleisestikin. Omat kokemukseni pohjautuvat Model Y LR -23 ja hieman vajaa 30 tkm ajosuoritteeseen.
...
Vaikka teslaleiriin tulikin siirryttyä, niin autopilottia on tullut käytettyä ehkä 5 kertaa kaiken kaikkiaan. Noina aikoina se on toiminut ihan normaalisti. En pysty kommentoimaan esim. haamujarrutuksia tai niiden esiintyvyyttä. En yksinkertaisesti pidä ajatuksesta, että auto ajaa itsenäisesti (alkaa kuljettajana väsyttämään)
Kiitos rapsasta, hyvin kirjoitettua tekstiä.

En minäkään tykkää autopilotilla ajaa. Ajatko kuitenkin vakkarin kanssa? Eikö auto silloin jarruttele tai hidastele oudoissa paikoissa (yleensä ramppien lähistöt tai risteysalueet)?
 
Pystyykö sanomaan, mikä tekijät/mitkä tekijät erityisesti laskivat rangen talvella luokaan alle 300 km? Pelkästään taajama-ajoa, lyhyitä ajoja ja käynnistyksiä tms. Tarkoitan että menikö range puhtaassa maantiejossa noin alas kun kesällä 600 km?
Yksinkertaisesti lämpötila. Akku kun on niin massiivinen omamassaltaan, ja se kun jäähtyy jääkylmäksi, niin se luovuttaa myös energiaa heikommin (ts. maximirange putoaa välittömästi). Tämän lisäksi kun koko koppero on jäässä (meillä auto kylmässä hallissa), niin sen lämmittämiseen kuluu yksinkertaisesti niin älyttömästi energiaa kun ei ole polttomoottorin hukkalämpöä.

Esimerkiksi ensimmäinen "pitkä ajopätkä" on aina heikompi kuin seuraavat siihen perään jos lataa esimerkiksi n. 275km jälkeen lounaan yhteydessä. Seuraava pätkä on rangeltaan jo sitten 350km tuntumassa varmastikin kun suurteholatauksen myötä akku on lämmennyt.

Kiitos rapsasta, hyvin kirjoitettua tekstiä.

En minäkään tykkää autopilotilla ajaa. Ajatko kuitenkin vakkarin kanssa? Eikö auto silloin jarruttele tai hidastele oudoissa paikoissa (yleensä ramppien lähistöt tai risteysalueet)?
En käytä pääosin vakkariakaan, koska menee samaan kategoriaan kuin autopilotti (oma rooli kuljettajana vähenee jolloin altistun "väsymykselle" ja tylsistymiselle).

Niinä kertoina kun olen käyttänyt vakkaria, niin silloin risteysalueet yms. ovat menneet ilman haasteita.

Mainittakoon, että yhdellä vakiokohdalla nelostiellä on sellainen kohta, mistä Tesla muistaa todella kauan sitten olleen työmaan ja sen myötä sen työmaan nopeuden (50kmh). Siinä tulee vauhdinpudotus toki. Jostain syystä se muistista tuleva nopeus on voimakkaampi kuin liikennemerkissä näkyvä. Tämä on hieman erikoista mielestäni koska reaalitilanne, eli asennettu liikennemerkki pitäisi aina olla prioriteettina korkein, ei muistissa oleva tieto.
 
Pystyykö sanomaan, mikä tekijät/mitkä tekijät erityisesti laskivat rangen talvella luokaan alle 300 km? Pelkästään taajama-ajoa, lyhyitä ajoja ja käynnistyksiä tms. Tarkoitan että menikö range puhtaassa maantiejossa noin alas kun kesällä 600 km?
Lyhyet ajot kovalla pakkasella laskevat rangea kaikkein eniten. Pienikin ajo vie aina vähintään 10% jos on 30 astetta pakkasta. Tuo on se kaikkein pahin skenaario, että ajelee jotain 5km matkoja joiden välillä auto ehtii jäähtymään kokonaan. Range on sitten varmaan alle 100km kun lämmitys vie ihan valtavasti energiaa.

Sitten taas jos pääsee suoraan laturilta lähtemään pitkälle matkalle niin range on ihan hyvä kovassakin pakkasessa.
 
Mites muilla on tuon matrixien suuntauksen kanssa kun edessä ajaa auto. Oma tuntuu herkästi valaisevan edellä ajavan perän tasan puolivälistä autoa ojaan päin. Äkkiseltään luulisi että häiritsee edellä ajavaa?
 
Mites muilla on tuon matrixien suuntauksen kanssa kun edessä ajaa auto. Oma tuntuu herkästi valaisevan edellä ajavan perän tasan puolivälistä autoa ojaan päin. Äkkiseltään luulisi että häiritsee edellä ajavaa?
Onko väärin suunnatut ajovalot? Itsellä ei tee vastaavaa.
 
Mutta nyt taas vuoden ajetuilla nokian nasta-nakeilla mono on rauhallista ja suoraan menevää. Noin 50tkm mittarissa ja alkup kesäkumit vaihtokunnossa. Ja kyllä syyttävä sormi tuohon huonoon ajotuntumaan menee mielestäni alkuperäisten Hankookkien piikkiin. Tarkemmin ei ole tutkittu kun kumit ja vanteet on rengashotellissa, mutta epäilen että jotain on pettänyt niistä.
Sama. Nokian nasta hakkapeliitta 10 ev on kumma kyllä "rauhallisempi" kuin kesärengas. Luulen, että johtuu ihan vaan siitä, että kuviota on se 9 mm ja se on "pehmeää". Kesärengas enemmän tiessä kiinni ja tarkempi ohjauskulmista jne. Conti NXT kesärenkaana - parempi kuin orggis Hankook. Ehkä ne kulmat pitää kuitenkin käydä katsomassa. Vetää mikroskooppisesti oikealle, mutta taitaa olla vaan sitä, että tiet ja autot on tehty noin.
Mulla meni hankook ihan vaan rungon osalta rikki, täristi niin paljon että kun +700tkm(?) on ajellut autoilla, niin osasi aika nopsaan epäillä, että ei ole kaikki ihan ok.
edit. ei ole koskaan vedellyt urissa - vähiten autoistani koskaan 10 vuoteen. Testannut tarkoituksella "sähkö pohjassa" -ei mitään vaikutusta vaikka tie alla olisi ihan ruvella- ei käännä rattia.
 
Viimeksi muokattu:
Mites muilla on tuon matrixien suuntauksen kanssa kun edessä ajaa auto. Oma tuntuu herkästi valaisevan edellä ajavan perän tasan puolivälistä autoa ojaan päin. Äkkiseltään luulisi että häiritsee edellä ajavaa?
Ei ongelmia. Ihan täydelliset valot kun nyt on päässyt ajamaan paljon pimeässä. Kukaan ei väläyttele ja valaisevat kokoajan todella hyvin eikä tarvitse itse tehdä mitään.

Tämän jälkeen paluu ajamaan autolla jossa ei ole matriiseja ei ole enää vaihtoehto, tosin monta muutakin asiaa Teslassa miksi mikään .uu auto ei ole enää vaihtoehto. Eli seuraavakin auto varmasti Tesla kun joskus vaihdon aika tulee.

Tosin yksi ongelma alkoi tämän viikon maanantaina ja apissa ei enää näy lataukset, maanantailta jäi iso osa latauksista pois, tiistailta näkyy vain 1 superi lataus, mutta sen jälkeen ei enää mitään.
 
Haamujarrutuksiin liittyen Oulun alueella on yksi vakiopaikka, jossa nopeusrajoitus tippuu 100 km/h --> 50 km/h moottoritiellä. Kohta on 4-tiellä Oulusta pohjoiseen päin ajaessa karkeasti Haukiputaan kohdilla tuollaisen rampin jälkeen. Yleensä tuo tapahtuu vain oikealla kaistalla ajaessa, kun taas vasemmalla kaistalla pääsee ajamaan ilman kummallisuuksia. Aikaisemmin tuo kohta oli 1+1 kaistainen ja muutama vuosi sitten moottoritietä jatkettiin, jolloin tie muutettiin 2+2 kaistaiseksi.

Oma arvaus on, että tuossa on taustalla jokin vanha karttapohja, jonka perusteella auto kuvittelee nousevansa joko rampilta ylös tai sitten se muistelee vanhaa tietyön aikaista rajoitusta. Autona Y LR -23.

Päivitys: Oulusta pohjoiseen 4-tiellä Rovaniemelle ei ollut yhtään vastaavaa kohtaa tai jarrutusta.

ramppi.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Vajaa vuosi - 50 viikkoa - takana nyt teslailua ja ajattelin muutaman kokemuksen kirjoittaa jos ja kun ihmisiä pohdituttaa teslat tai sähköautoilu yleisestikin. Omat kokemukseni pohjautuvat Model Y LR -23 ja hieman vajaa 30 tkm ajosuoritteeseen.

Auto oli meidän taloudessa ensimmäinen sähköauto, eli siinä määrin edes hybrid-kokemusta ei ollut aiemmin ollenkaan. Siirtymä tehtiin bensiinistä sähköön. Ensimmäisen viikon jälkeen todettiin jo rouvan kanssa, että ei ole paluuta polttomoottoriautoihin ja samaa mieltä yhä ollaan edelleen. Sähkövoimalinja on vain niin paljon helpompi, jouhevampi, mukavampi ja miellyttävämpi. Osittain varmasti makuasia, mutta meille tämä näyttäytyy näin. Ymmärrän toki wanhanliiton bensalenkkareiden näkemyksetkin, pääasia että jokainen löytää omansa.

Vajaan vuoden aikana Model Y:ssä ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia, niin mekaanisia kuin ohjelmallisiakaan. Päivitykset rullaa hyvin ja auto "paranee" kivasti. Välillä release notesit voisi kyllä olla selkeämmät, ettei tarvitsisi googlettaa tai youtubesta katsoa että mitäs kaikkea uutta autoon on tullut taas.

Latausmahdollisuutta meillä ei ole kotitaloudessa, mutta toisaalta työpaikan hidaslaturilla pärjää enemmänkin kuin hyvin. Lisäksi latausverkosto on niin laaja, läpi Suomen, että tuota lataamista ei tarvitse murehtia juuri ollenkaan. Pitkänmatkan teossa auton latautumista ei ole koskaan tarvinnut odottaa, eli siinä määrin ihmishuolto on kestänyt aina pidempään kuin lataaminen.

Range on ollut talvella 275-400km riippuen "monesta asiasta", kesällä 450-600km.

Vaikka teslaleiriin tulikin siirryttyä, niin autopilottia on tullut käytettyä ehkä 5 kertaa kaiken kaikkiaan. Noina aikoina se on toiminut ihan normaalisti. En pysty kommentoimaan esim. haamujarrutuksia tai niiden esiintyvyyttä. En yksinkertaisesti pidä ajatuksesta, että auto ajaa itsenäisesti (alkaa kuljettajana väsyttämään).

Syy miksi lopulta päädyttiin Teslan Model Y (vrt. Volvo C40 / EX30, XC40, VW) oli tilat ja hinta-/laatusuhde. Kun noita muita autoja kävi koeajamassa, niin niiden kokonaisuus oli jotenkin ontuva. Pääosin softan takia ja sitä myötäilevän suunnittelufilosofian koko kabiinissa. Tuossa autossa on myös tilaa ja litroja aivan järjetön määrä.

Kulutuksen käyttäytymiseen meni tottua jonkin aikaa, eli kuinka fysiikain lait vaikuttavat eri tilanteissa. Pääosin tuuli (vastus) sekä lämpötila (mihin energiaa kuluu ja kuinka akku käyttäytyy eri tilanteissa). Mutta aika äkkiä noihin pääsee käsiksi ja iskostuvat selkärankaan. 17,8 kWh näyttää meillä nyt tämä vajaa vuosi keskikulutukseksi vaikka oli kylmähkö talvikin kyseessä.

En oikein keksi mitä voisin toivoa paremmaksi tuohon rahaan. Tesla fanaatikkoa musta ei kyllä saa, mutta tuohon rahaan auto on kyllä oikein soiva peli. Jos haluaa materiaalien korotusta, statusta, lisää subbaria jne niin sitten seuraavista segmenteistä niitä saa rahalla, jokaiselta valmistajalta.

Jos nyt jotain toivoisi, niin vielä lisää kiihtyvyyttä. Mutta tämäkin johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tuohon nykyiseen 5s/100kmh on jo tottunut alitajunnassa. Todellisuudessa sitä performance-pakettia en todellakaan tarvitsisi, mutta nälkä kasvaa syödessä. :whistling:
Hyvä kirjoitus kokemuksista näin Teslaa miettivälle. Kiitos tästä.
 
Haamujarrutuksiin liittyen Oulun alueella on yksi vakiopaikka, jossa nopeusrajoitus tippuu 100 km/h --> 50 km/h moottoritiellä. Kohta on 4-tiellä Oulusta pohjoiseen päin ajaessa karkeasti Haukiputaan kohdilla tuollaisen rampin jälkeen. Yleensä tuo tapahtuu vain oikealla kaistalla ajaessa, kun taas vasemmalla kaistalla pääsee ajamaan ilman kummallisuuksia. Aikaisemmin tuo kohta oli 1+1 kaistainen ja muutama vuosi sitten moottoritietä jatkettiin, jolloin tie muutettiin 2+2 kaistaiseksi.

Oma arvaus on, että tuossa on taustalla jokin vanha karttapohja, jonka perusteella auto kuvittelee nousevansa joko rampilta ylös tai sitten se muistelee vanhaa tietyön aikaista rajoitusta. Autona Y LR -23.

ramppi.PNG
Nii no, oma MY 24 tekee juuri tuossa kohtaa ihanan äkkijarrutuksen jos olen oikean puoleiselle kaistalla. Vasemmalla kaistalla vakkari päällä se ei tee tuota.
 
Nii no, oma MY 24 tekee juuri tuossa kohtaa ihanan äkkijarrutuksen jos olen oikean puoleiselle kaistalla. Vasemmalla kaistalla vakkari päällä se ei tee tuota.
Siis auto lyö jarruilla vauhdin äkillisesti alemmas ja painut turvavöihin ja auto piipittää punaista? Se on minusta äkkijarrutus. Vai tarkoitatko että auto alkaa regeneroinnilla hidastamaan vauhtia alemmas, vaikkakin äkillisesti.

Itsellä ainakin 0 kertaa tapahtunut tuo eka, monesti tuo alempi. Ja alempaa ei tapahdu jos jalka koskeekaan kaasupolkimeen, kun se ei pääse tulemaan sieltä alhaalta itse pois jos jalka on siinä päällä. Silloin tulee ruutuun vaan että vakionopeudensäädin ei jarruta tai jotain infotekstiä kun en anna sen alentaa vauhtia sillä jalalla.
 
Onkos porukka huomannu mitään muutoksia Model Y nelivedon käyttäytymisessä talvella? Taisi joku tuonne yleislankaan laittaa että olisi huomannut muutoksia. Luin sen viestin ja olen nyt nelisen päivää ajanut oikeassa talvikelissä ja väittäisin että neliveto on enemmän nyt päällä. VOI olla, että tämä on jotain harhaa joka johtuu tuosta kirjoituksesta. Mutta. Ei ole enää semmoinen olo, että perä heittää koko ajan. Perä heittää mielestäni ajoon lähtiessä kerran ja sitten tuntuu, että sitä ei enää saa irti samalla tavalla kun ennen. Silloin oli ehkä niin, että jos kerkesi olla edes vähän ajoa välissä, niin joka pikkumutkassa heilautti perää hieman ennen nelivedon kunnon aktivoitumista.

Nyt olen mielestäni pystynyt lumimutkissa painamaan poljinta enemmänkin alas ja auto tuntuu lähtevän nelivedolla nätimmin luisuun ja vauhti pysyy paremmin, aiemmin perä heitti ja kuului KRANK ja sitten ei antanut enää tehoa kunnolla.
 
Onkos porukka huomannu mitään muutoksia Model Y nelivedon käyttäytymisessä talvella? Taisi joku tuonne yleislankaan laittaa että olisi huomannut muutoksia. Luin sen viestin ja olen nyt nelisen päivää ajanut oikeassa talvikelissä ja väittäisin että neliveto on enemmän nyt päällä. VOI olla, että tämä on jotain harhaa joka johtuu tuosta kirjoituksesta. Mutta. Ei ole enää semmoinen olo, että perä heittää koko ajan. Perä heittää mielestäni ajoon lähtiessä kerran ja sitten tuntuu, että sitä ei enää saa irti samalla tavalla kun ennen. Silloin oli ehkä niin, että jos kerkesi olla edes vähän ajoa välissä, niin joka pikkumutkassa heilautti perää hieman ennen nelivedon kunnon aktivoitumista.

Nyt olen mielestäni pystynyt lumimutkissa painamaan poljinta enemmänkin alas ja auto tuntuu lähtevän nelivedolla nätimmin luisuun ja vauhti pysyy paremmin, aiemmin perä heitti ja kuului KRANK ja sitten ei antanut enää tehoa kunnolla.
Kyllä kai sen Y:ssäkin kuulee jos etumoottori on päällä (viheltää). Kolmosessahan on ollut pitkään ns. winter mode, jossa ensimmäisen perän luiston jälkeen etumoottori on mukana pelissä useamman minuutin ajan kunnes hiljalleen kytkeytyy pois mikäli luistoa ei havaita. Ja vaikka olisi vain takaveto päällä niin etumoottori kytkeytyy kyllä silmänräpäyksessä mukaan eikä mitään hirmuluistoja ehdi tulla.

Eli, olisivatkohan saaneet Y:hyn myös tuon winter moodin joka siitä on toistaseksi puuttunut?
 
Kyllä kai sen Y:ssäkin kuulee jos etumoottori on päällä (viheltää). Kolmosessahan on ollut pitkään ns. winter mode, jossa ensimmäisen perän luiston jälkeen etumoottori on mukana pelissä useamman minuutin ajan kunnes hiljalleen kytkeytyy pois mikäli luistoa ei havaita. Ja vaikka olisi vain takaveto päällä niin etumoottori kytkeytyy kyllä silmänräpäyksessä mukaan eikä mitään hirmuluistoja ehdi tulla.

Eli, olisivatkohan saaneet Y:hyn myös tuon winter moodin joka siitä on toistaseksi puuttunut?
En kyllä voi sanoa että olisin etumoottorin ääntä ikinä osannut erikseen havaita. Ainakaan missään päivityksiä ei ole ollut mainintaa wintermoodista.
 
Onkos porukka huomannu mitään muutoksia Model Y nelivedon käyttäytymisessä talvella? Taisi joku tuonne yleislankaan laittaa että olisi huomannut muutoksia. Luin sen viestin ja olen nyt nelisen päivää ajanut oikeassa talvikelissä ja väittäisin että neliveto on enemmän nyt päällä. VOI olla, että tämä on jotain harhaa joka johtuu tuosta kirjoituksesta. Mutta. Ei ole enää semmoinen olo, että perä heittää koko ajan. Perä heittää mielestäni ajoon lähtiessä kerran ja sitten tuntuu, että sitä ei enää saa irti samalla tavalla kun ennen. Silloin oli ehkä niin, että jos kerkesi olla edes vähän ajoa välissä, niin joka pikkumutkassa heilautti perää hieman ennen nelivedon kunnon aktivoitumista.

Nyt olen mielestäni pystynyt lumimutkissa painamaan poljinta enemmänkin alas ja auto tuntuu lähtevän nelivedolla nätimmin luisuun ja vauhti pysyy paremmin, aiemmin perä heitti ja kuului KRANK ja sitten ei antanut enää tehoa kunnolla.
En ole kiinnittänyt huomiota mutta jos on s3xy buttonit niin näkee softasta minkä verran tehoa etu ja takamoottori ottaa, eli siitä näkisi ainakin helposti koska on neliveto päällä.

Täytyy huomenna tutkailla asiaa.
 
On kyllä mukava uutinen, jos tuo perän jatkuva lipsuttelu talvella olisi historiaa Y:llä!

Täytyy itsekin pistää S4xyn appi päälle kun tulee seuraavan kerran ajeltua talvikelissä. Eli toivotaan että lauantaina on vielä talvi.

Itellä ollut nyt päällä talvirenkailla non-oem tpm / paineantureiden jatkuva hälyttely. Käsitin että olisi bugi; Onko muilla sama käsitys ja onkohan tämä nyt kuinka yleinen ongelma?
 
Näyttää nuo patch notesit varsin lupaavilta muutenkin.

Mitenhän on tuo "Cold Weather Improvements" oikeasti toteutettu? Seurailin viime talvena tuota superchargerille menoa, ja akku lämmitettiin liki 50c jo matkalla. Mietiskelin sitten noita ekoajoja vasten, että onko lämmitetty akkukemiamielessä vai siksi että akku mahdollisimman tyhjä laturilla, että saadaan paljon energiaa nopeasti sisään. Lämpö sitten käytetään hyttiin seuraavalla stintillä.

Nopeus/ekoajoissa usein nopeampi tapa on ollut välttää akun esilämmitystä talvisin, kunhan sen on hoitanut normaaleihin ajolämpötiloihin, eli varmaan johonkin 10-20c väliin.

Skeptikko tietenkin ajattelee, että ylikuumalla akulla Tesla saa hieman enemmän rahaa Superchargereilta...
 
Seurailin viime talvena tuota superchargerille menoa, ja akku lämmitettiin liki 50c jo matkalla. Mietiskelin sitten noita ekoajoja vasten, että onko lämmitetty akkukemiamielessä vai siksi että akku mahdollisimman tyhjä laturilla, että saadaan paljon energiaa nopeasti sisään. Lämpö sitten käytetään hyttiin seuraavalla stintillä.

Nopeus/ekoajoissa usein nopeampi tapa on ollut välttää akun esilämmitystä talvisin, kunhan sen on hoitanut normaaleihin ajolämpötiloihin, eli varmaan johonkin 10-20c väliin.

Skeptikko tietenkin ajattelee, että ylikuumalla akulla Tesla saa hieman enemmän rahaa Superchargereilta...
Hiukan tarpeetonta salaliittoteorisointia. Teslan panostus energiatehokkuuteen on edelleen sähköautoteollisuuden kärkikastia, joten olisi hyvin erikoista että siellä tuhlattaisiin energiaa huvin vuoksi.

Sähköautojen akussa pätee esimerkiksi nämä pari perussääntöä:
  • Sisäinen resistanssi laskee lämpötilan noustessa. Tässä jotain käppyrää. Alempi sisäinen resistanssi tarkoittaa sitä, että akku vastustaa lataamista tai purkamista vähemmän (eli lämpenee vähemmän ja jännite kyykkää vähemmän)
  • Akun eliniän kannalta alempi lämpötila on lähtököhtaisesti parempi, mitä säilytyslämpötilaan tulee.

Tästä seuraa se, että akulle on terveellisempää kun lataus tehdään korkeassa lämpötilassa (=matala sisäinen resistanssi). Tällöin saadaan parhaiten energiaa sisään ja latauksenaikainen energiahukka on pienempi. Ilmeisesti aiheuttaa myös vähemmän vaurioita akkuun, eli akku ei vaurioidu yhtä paljoa. Ajettaessa riittää pienempikin lämmitys, kun suuri kuormitus on harvoin pitkäkestoista. Sen sijaan esimerkiksi Track-modessa lämmitellään akkua, jotta se antaa paremmin tehoa pihalle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 151
Viestejä
4 503 533
Jäsenet
74 334
Uusin jäsen
BennJohannes

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom