Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt niinkään kiinnittäisi huomiota siihen miten monta maali tai lakkakerrosta pinnassa on, vaan siihen, että tietyillä väreillä on omat ominaisuutensa ja hoitotarpeensa. Lisäksi sininen tai harmaa Y:ssä on hieno. IMO.
 
Olen teslan pesua lykkäillyt nyt viikkotolkulla. Eilen kotiutin liikkeestä kakkosauton, joka oli siellä puunattu kiiltäväksi. Valkoinen tuokin. 30 kilsan päässä kotona auto oli ihan saman näköinen kuin pihassa odotteleva valkoinen model y. Näillä keleillä varmaan joku harmaa tms muu keskitumma/vaalea väri on eniten saman näköinen kuin puhdas. Musta ja valkoinen ynnä muut shokkivärit näyttää paskalta kun on paskassa, mutta sitäpä näillä leveyspiireillä ei vältetä kuin pesemällä joka päivä.

30tkm jälkeen on tullut muutama kiveniskemä teslaan konepeltiin mistä maali lohjennut. Ostin korjauskyn aiemmin kun avasin kontin parkkihallin kattoon, mutten ole noita frunkin maaleja jaksanut eses paikkailla. Eihän se alumiini ruostu.
 
Tuli tänään testattua tuo perus RWD Y malli. Kilsoja koeajolla tuli n. 150 ja melko monipuolisessa ympäristössä hiekkatiellä, kaupungin mukulakivillä ja motarilla.

Pyyhkijät sekoili muutaman kerran ja auto välillä herjasi antureista, törmäystunnistin ei käytettävissä yms. Varmaankin kosteudesta / huurtumisesta johtuvaa. Miten lie talvella lumipöpperössä(?). 5 tkm ajettu koeajopeli myös rämisi ärsyttävästi ajoittain tuulilasin ja kattolasin välisestä sisäverhoilusta kuskinkohdalta. Sai loppumaan, kun piti kädellä kiinni. 😀

Ihan ok peli ajella ja ajovalojen automatiikka toimi hyvin pimeällä. Kulkupuoltakin oli tuossa "kulimallissa" ihan riittävästi. Kulutus omasta mielestä tosi alhainen +3 - 5 c keleille. Auton kun jätin parkkiin niin 156 Wh/km oli lenkin keskari.

Hieman kaksijakoiset fiilikset alustasta, on kyllä tosi herkkä tienpinnalle ja välillä nypytti omaan makuun ärsyttävästi. En toki lähtökohtaisesti koskaan ole millään pehmeällä lullalla tykännyt ajella, mutta tässä toivoi sellasta tiettyä pinta pehmeyttä lisää, mitä nyt ei ollut. Sivupeilit muuten tosi pienet auton kokoon nähden 😄

Tilat, popit ym. ominaisuudet hyvällä tasolla, eli täytyy hieman mutustella.
 
Tuli tänään testattua tuo perus RWD Y malli. Kilsoja koeajolla tuli n. 150 ja melko monipuolisessa ympäristössä hiekkatiellä, kaupungin mukulakivillä ja motarilla.

Pyyhkijät sekoili muutaman kerran ja auto välillä herjasi antureista, törmäystunnistin ei käytettävissä yms. Varmaankin kosteudesta / huurtumisesta johtuvaa. Miten lie talvella lumipöpperössä(?). 5 tkm ajettu koeajopeli myös rämisi ärsyttävästi ajoittain tuulilasin ja kattolasin välisestä sisäverhoilusta kuskinkohdalta. Sai loppumaan, kun piti kädellä kiinni. 😀

Ihan ok peli ajella ja ajovalojen automatiikka toimi hyvin pimeällä. Kulkupuoltakin oli tuossa "kulimallissa" ihan riittävästi. Kulutus omasta mielestä tosi alhainen +3 - 5 c keleille. Auton kun jätin parkkiin niin 156 Wh/km oli lenkin keskari.

Hieman kaksijakoiset fiilikset alustasta, on kyllä tosi herkkä tienpinnalle ja välillä nypytti omaan makuun ärsyttävästi. En toki lähtökohtaisesti koskaan ole millään pehmeällä lullalla tykännyt ajella, mutta tässä toivoi sellasta tiettyä pinta pehmeyttä lisää, mitä nyt ei ollut. Sivupeilit muuten tosi pienet auton kokoon nähden 😄

Tilat, popit ym. ominaisuudet hyvällä tasolla, eli täytyy hieman mutustella.
Jos hyväksyt, että automaattitilassa pyyhkijät voi joskus pyyhkäistä ilman sadetta (ne saa näppärästi off tilaan ratin painikkeista), penkin jalkatuki on vähän lyhyt, takakontin tavarasuoja on hieman kömpelö joskus ja auto saattaa vakkarilla hidastaa vauhtia joskus oudoissa paikoissa, tuo on hyvä auto. Nämä ovat omassa arjessa ainoa negatiiviset asiat mitä tulee eteen. Positiivisia löytyy paljon pitempi lista. Alustaan tottui nopeasti.

Itsellä MYLR -23. Sadehomma ja hidastelut on asioita, jotka voivat parantua softapäivityksillä, mutta sitä ei toi kannata itselleen luvata. Itsellä ainakin pysynyt lumisateessakin vakkari hyvin toimintakunnossa viime talvena, paremmin kuin aiemman auton (uusin Golf varianta) tutkavakkari.
 
Vakkari ei oikeastaan reagoi olosuhteisiin kuin paksuun sumuun, kovaan vesi/lumisateeseen, silloin sen mielestä voi joutua laskemaan nopeutta.
Suurin osa noista varoituksista tulee peruutuskameran likaisuudesta. Muuten hyvin samaa mieltä edellisen kanssa, 3/5 auto.
 
Vakkari ei oikeastaan reagoi olosuhteisiin kuin paksuun sumuun, kovaan vesi/lumisateeseen, silloin sen mielestä voi joutua laskemaan nopeutta.
Suurin osa noista varoituksista tulee peruutuskameran likaisuudesta. Muuten hyvin samaa mieltä edellisen kanssa, 3/5 auto.
Oletko koskaan katsonut mitä tuo hidastus tekee? Se muuten pysäyttää koko auton.
 
Nyt ekoja talvi( 0C- -5C pakkaskelin) kokemuksia uudesta Y:stä ja kaks ärsyttävyyttä: Akun lämmitys. Tuo lämpöpumppu vai mikä nyt akun lämmityksestä huolehtiikaan on aivan saakelin äänekäs tapaus. Hillitön hurina ulkopuolella. Ja sisäpuolella täristää rattia, penkkiä, polkimia. Ilmankos eivät kestä, kyllähän tuollainen mekaanine vatkaaminen hajottaa laitteen kun laitteen ajan myötä.
Pikkuhiljaa vaimenee sitten käytössä kun saa lämpöä aikaiseksi, mutta kylmänä ekat kilsat käy auto kuin traktori konsanaan.

Toinen vitutusta aiheuttava asia: Automaattinen huurteenpoisto. Menee itsestään päälle jollain logiikalla. Monesti aivan turhaan, ikkunat ei ole huurussa.
Ei väliä lähdetkö kylmänä vai semi lämpimänä vaikka kaupan pihasta.
Ilmastointipaneelissa on nappi huurteenpoistolle. Kun huurtenpoisto automatiikka on päällä, siinä on kaksi asentoa: Päällä / Max. Sitä ei saa millään pois. Ainoastaan jos ottaa koko ilmastointi
automatiikan pois, poistuu myös autom.huurteenpoisto. Mutta jos yrittää liian nopeesti laittaa automatiikan takaisin päälle ilmastointiin, hurahtaa taas huurteenpoisto päälle.
Puhaltaa täysillä kuumaa ilmaa tuulilasiin ja kabiinista tulee sauna.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko koskaan katsonut mitä tuo hidastus tekee? Se muuten pysäyttää koko auton.
Mulla on oikea jalka jolla kumoan automatiikan näkemykset.

Lämpöpumppu pitää kyllä ääntä, (sähköauto ei ole äänetön) mut odotahan jos pääset -30 keleille. :joy:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom