Tesla Model Y mallikeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AAtte
  • Aloitettu Aloitettu
Sekin on vähän niin ja näin, että kannattaako kuluttaa 30% akkua sen lämmittämiseen että saa ladattua nopeammin kun sitten pitää ladata 30 prosenttiyksikköä enemmän niin onko se sitten lopulta juurikaan nopeampaa, mutta ainakin paljon kalliimpaa.

Itse olen lämmittänyt paljon vähemmän kuin mitä auto haluaa tehdä ja riittänyt omiin tarpeisiin oikein hyvin.
 
Joo noissa asioissa usein se automatiikka ei välttämättä kuitenkaan voita ihmisen päättelykykyä ellei sitten ole täysin mistään tietämätön. Silloin vain "kaikki napit pohjaan". Mutta jos tuntee logiikan auton toimintojen takana, niin voi saada hyvinkin optimoitua eri lataustilanteita. Meiilä kotona asuu ainakin yksi henkilö, jolle kaikki automatiikka on lopulta kuitenkin pelastus jossain määrin :lol:
 
Sekin on vähän niin ja näin, että kannattaako kuluttaa 30% akkua sen lämmittämiseen että saa ladattua nopeammin kun sitten pitää ladata 30 prosenttiyksikköä enemmän niin onko se sitten lopulta juurikaan nopeampaa, mutta ainakin paljon kalliimpaa.

Itse olen lämmittänyt paljon vähemmän kuin mitä auto haluaa tehdä ja riittänyt omiin tarpeisiin oikein hyvin.
Leaf mies on huuli pyöreenä ihmetellyt tätä lämmittelyä
 
Taas pidempi siivu -20 kelissä 110km/h vauhtia ja noin 11c saa auto pidettyä akun lämmöt.

Tästä jos lähtisi pikalaturilla lataamaan niin kyllä siinä useampi minuutti menisi että saisi tavoitelämmön (noin 40c) ja täydet tehot.
 
Taas pidempi siivu -20 kelissä 110km/h vauhtia ja noin 11c saa auto pidettyä akun lämmöt.

Tästä jos lähtisi pikalaturilla lataamaan niin kyllä siinä useampi minuutti menisi että saisi tavoitelämmön (noin 40c) ja täydet tehot.
Pitää myös muistaa se, että eihän lämmitys hukkaan mene ainakaan kokonaan. Jos ei lämmitä niin laturilla lämmitetään sitten, mikä todennäköisesti pudottaa latauksen hyötysuhdetta (akkuun mennyt energia jaettuna lataukseen käytetty energia) tai jos on hyvin lyhyt lataus, niin lämpimästä akusta saadaan kabiiniin otettua energiaa ja kulutus putoaa lähelle kesälukemia. Ja ei akun esilämmitys kuitenkaan 30% vie lähellekään, joku 10% tai ehkä 15% voi viedä.

Tämä siis jos on tarkoitus edetä nopeasti lyhyillä tauoilla. Täysin eri asia jos pitää pidemmän tauon ja on hyvin aikaa latailla, niin silloin esilämmityksestä voi olla vain haittaa.
 
Sekin on vähän niin ja näin, että kannattaako kuluttaa 30% akkua sen lämmittämiseen että saa ladattua nopeammin kun sitten pitää ladata 30 prosenttiyksikköä enemmän niin onko se sitten lopulta juurikaan nopeampaa, mutta ainakin paljon kalliimpaa.

Itse olen lämmittänyt paljon vähemmän kuin mitä auto haluaa tehdä ja riittänyt omiin tarpeisiin oikein hyvin.
Niinkö paljon se vie? Ite ainakin kun navigoin laturille vs navigoin samaan paikkaan ilman laturille navigointia, ei ennusteessa ole juurikaan eroa?
 
Se ei näy arviossa se lämmitykseen kuluva akku. Se valuu pikkuhiljaa pitkin matkaa. Ainakin LFP akkuisessa.

Viikko sitten menin kylmällä akulla 2 kiometrin siivun pikalaturille. 15 minuuttia lämmitti akkua ennen kuin suostui edes aloittamaan latausta. Kyllä se esilämmitys olisi ollut fiksumpi tuossa. Toki akkua ei olisi ollut tarpeeksi. (kiitos parempien puoliskojen ilta-ajelut).
 
Niinkö paljon se vie? Ite ainakin kun navigoin laturille vs navigoin samaan paikkaan ilman laturille navigointia, ei ennusteessa ole juurikaan eroa?
No riippuu varmaan pakkasesta. Mutta nyt kun on -30 niin kyllä se aika paljon vie. Tuo nyt oli vain karrikoitu esimerkki. Itse juuri laturilla ja nyt on vain -20 astetta ja en esilämmittänyt ollenkaan ja silti päälle 100kW, joka hyvin riittää nyt.

Toki ajoa 250km takana niin akku lämmennyt siinä.
 
No riippuu varmaan pakkasesta. Mutta nyt kun on -30 niin kyllä se aika paljon vie. Tuo nyt oli vain karrikoitu esimerkki. Itse juuri laturilla ja nyt on vain -20 astetta ja en esilämmittänyt ollenkaan ja silti päälle 100kW, joka hyvin riittää nyt.

Toki ajoa 250km takana niin akku lämmennyt siinä.
On ne näköjään eripelejä lataamaan kuin LFP. LFP lataa 35kWlla ilman esilämmitystä näillä keleillä.
 
On ne näköjään eripelejä lataamaan kuin LFP. LFP lataa 35kWlla ilman esilämmitystä näillä keleillä.
Ei ole kokemusta LFP:stä minulla, pelkästään NMC (MY LR) mutta ilmeisesti tosiaan ne vaativat aika paljon enemmän lämmitystä.

Hieman vajaa 130tkm takana pääasiassa pitkiä matkoja niin aika hyvin tiedän jo miten kannattaa lämmittää, miten nopeus ja lämpötila vaikuttaa kulutukseen jne. Joten ei tule oikein tota automaattista lämmitystä tai reititystä käytettyä.
 
Syksyllä oli n. viikon verran oma -23 MY LR lainassa ja vaihdokkina -20 M3 RWD. Kaiketi tuossa M3:ssa LFP on, ainakin yllätyin kun kävin kauppareissulla ja auto oli Superchargerissa kiinni niin kylmällä akulla oli tosiaan tuon 35kW teho jonkin aikaa. Y LR ja edellinen M3 LR vetää kylmälläkin akulla huomattavasti kovemmalla teholla joten se akun lämmitys on tosiaan vähän niin ja näin tarviiko sitä. Paitsi jos akun lämpö on -20 tienoilla niin sitten joutuu odottelemaan 20 min laturissa että akkuun menee mitään :). Oli tosiaan pari vuotta sitten -30 ja auto aika lyhyellä lämmityksellä Superchargerille, lähtiessä katoin että akku tosiaan about -20c. Tehoja ei autosta irronnut kun joku alle 50kW ja ei meinannut päästä 80 km/h....
 
Onkos täällä kokemusta S3xy commanderin autowiper-eston toimivuudesta Juniperissa? Ainoita asioita mikä autossa isommin nyppii on tuo, että joutuu jokaisen vakkarin aktivoinnin jälkeen klikkaamaan pyyhkijät takaisin offille. Vähän ristiriitaisia kokemuksia lueskellut netistä: joillain tuntuisi toimivan hyvin, joillain huonommin ja Enhancen omien kommenttienkin mukaan estäisi "vain" ~90% turhista pyyhkäisyistä. Ilmeisesti jotain eroa myös sillä käyttääkö "Force manual wipers" vai "Keep wipers off" toimintoa. Saahan tuossa commanderissa muutakin kivaa, mutta tämä pyyhkijöiden paskuuden korjaaminen olisi kyllä killer feature.
 
Ei ole kokemusta kuin vanhassa mallissa ja siinä toimii 100%. Joku uusimmista päivityksistä oli kyllä surkea tuo osalta Teslalla. Eli vaikka valitsee off niin auto silti ajoittain jostain keksii että pitäisi olla auto asennossa. Mutta onneksi commanderi estää tämän. Mutta vaikka olisi vain 90% niin onhan sekin jo aika hyvä ja s3xy appi ja kommanderi tuntuvat päivittyvän kokoajan niin veikkaisin että keksivät keinon millä tuo estää kaikki turhat pyyhkimiset, joten ostaisin kyllä Juniperiinkin.
 
Pari viikkoa ollut v2 commander Juniperissa ja ei tuo kaikkea saa blokattua, välillä pyyhkäisee vaikka laitoin eston päälle, en nyt muista oliko se tuo Keep wipers off vai mikä asetus tarkalleen.
 
Onko joku onnistunut saamaan kolme turvaistuinta takapenkille? Periaatteessa kesken ehkä kelpaisi istuinkorokekin, jos se vain käy noin 120cm:lle.
 
Onko joku onnistunut saamaan kolme turvaistuinta takapenkille? Periaatteessa kesken ehkä kelpaisi istuinkorokekin, jos se vain käy noin 120cm:lle.
Itsellä tämä sama homma edessä kesällä kun kolmas syntyy, tällä hetkellä 6v ja 4v kasvot menosuuntaan -penkeissä (isofixeillä). Telakkaahan ei taida nykyään saada turvavyöversiona vaan kaikki isofixejä, joten todennäköisesti molemmat KMS-penkit joutuu jättämään "turvavyön varaan" jotta saa telakan isofixiin.
 
Se ei näy arviossa se lämmitykseen kuluva akku. Se valuu pikkuhiljaa pitkin matkaa. Ainakin LFP akkuisessa.

Viikko sitten menin kylmällä akulla 2 kiometrin siivun pikalaturille. 15 minuuttia lämmitti akkua ennen kuin suostui edes aloittamaan latausta. Kyllä se esilämmitys olisi ollut fiksumpi tuossa. Toki akkua ei olisi ollut tarpeeksi. (kiitos parempien puoliskojen ilta-ajelut).

Vaikka ei ole Y niin testailin ja superille navigoitaessa se kyllä arvioi heti lämmitykseen kuluvat prosentit. Kolmannen osapuolen laturille ei näyttänyt.

Esmes superille näytti että 20% jäljellä kun saavutaan, vaihdoin siinä testin vuoksi kohteen eri laturille mutta samalla tontilla ja prosentit pomppasi viidellä eli nyt näytti 25%
 
Kannattaakos autoon kerralla vaihdattaa ilmansuodatin ja HEPA-suodattimet? Sovellus suosittelee ilmansuodattimen vaihtoa, mutta HEPA-suodattimissa olisi "oikeaan" vaihtoaikaan vielä 23% jäljellä.
 
Kannattaakos autoon kerralla vaihdattaa ilmansuodatin ja HEPA-suodattimet? Sovellus suosittelee ilmansuodattimen vaihtoa, mutta HEPA-suodattimissa olisi "oikeaan" vaihtoaikaan vielä 23% jäljellä.
Itse en noita suosituksia oikein ymmärrä. Jos jotain kannattaa vaihtaa niin ne konepellin alla olevat suodattimet. Mutta itse vaihdoin ne jalkatilassakin olevat samalla. Suosituksessa kai siis pitäisi useammin vaihtaa ne jalkatilassa olevat mutta oma logiikkani ei riitä käsittämään mikä järki olisi vaihtaa viimeiset suodattimet useammin kuin ulommaiset? Jos joku likaantuu niin se ulommaisin, eikä ne jalkatilan suodattimet jotka ovat vasta kolmantena.

Vaihdoin kaikki 6 suodatinta kun auto oli 2,5v ikäinen. Olivat kyllä aika puhtaita kaikki vielä. Seuraavaksi vaihdan ehkä kun auto on 6v.
 
Itse en noita suosituksia oikein ymmärrä. Jos jotain kannattaa vaihtaa niin ne konepellin alla olevat suodattimet. Mutta itse vaihdoin ne jalkatilassakin olevat samalla. Suosituksessa kai siis pitäisi useammin vaihtaa ne jalkatilassa olevat mutta oma logiikkani ei riitä käsittämään mikä järki olisi vaihtaa viimeiset suodattimet useammin kuin ulommaiset? Jos joku likaantuu niin se ulommaisin, eikä ne jalkatilan suodattimet jotka ovat vasta kolmantena.

Vaihdoin kaikki 6 suodatinta kun auto oli 2,5v ikäinen. Olivat kyllä aika puhtaita kaikki vielä. Seuraavaksi vaihdan ehkä kun auto on 6v.

Auto osaa kierrättää tarpeen mukaan sisäilmaa ja toisekseen veikkaan et suurinosa sen keräämistä partikkeleista on semmoisia mitä et voi silmin nähdä.
 
Itse en noita suosituksia oikein ymmärrä. Jos jotain kannattaa vaihtaa niin ne konepellin alla olevat suodattimet. Mutta itse vaihdoin ne jalkatilassakin olevat samalla. Suosituksessa kai siis pitäisi useammin vaihtaa ne jalkatilassa olevat mutta oma logiikkani ei riitä käsittämään mikä järki olisi vaihtaa viimeiset suodattimet useammin kuin ulommaiset? Jos joku likaantuu niin se ulommaisin, eikä ne jalkatilan suodattimet jotka ovat vasta kolmantena.

Vaihdoin kaikki 6 suodatinta kun auto oli 2,5v ikäinen. Olivat kyllä aika puhtaita kaikki vielä. Seuraavaksi vaihdan ehkä kun auto on 6v.

En mäkään niitä ole vielä kolmen vuoden jälkeen vaihtanut mutta käsittääkseni syy miksi sisätilan suodattimet pitäisi vaihtaa useammin kuin HEPA suodattimet on se että HEPAn pinta-ala on suurempi ja sisäsuodattimet suodattavat myös sisätilassa kierrätettävän ilman kun HEPAn menee vaan ulkoa tuleva ilma.

Teslahan kierrättelee tuota sisäilmaa enemmän kuin muut autot lämmönhallinnan optimoinnin takia.
 
Itsellä tämä sama homma edessä kesällä kun kolmas syntyy, tällä hetkellä 6v ja 4v kasvot menosuuntaan -penkeissä (isofixeillä). Telakkaahan ei taida nykyään saada turvavyöversiona vaan kaikki isofixejä, joten todennäköisesti molemmat KMS-penkit joutuu jättämään "turvavyön varaan" jotta saa telakan isofixiin.
Löysitkö mitään ratkaisua asiaan? Ilmeisesti nämä Minikid 4 Pro | Axkid voisivat mennä 3kpl vierekkäin jos askartelee turvavöiden kanssa. Rajoituksena on kuitenkin se, ettei nuo sovellu vastasyntyneelle, eikä esim noin eskari-ikäiselle.

Jotkut nettikaupat myyvät ISOFIX-sivuttaisadaptereita, joilla turvaistuimet saa hieman kauemmaksi toisistaan.

WIDFIX PLUS ISOFIX - KidsPero


1773322089640.png


1773322103101.png


Tietysti todellinen turvallisuus on mikä mietityttää noissa.


Tässä ovat Model Y:lle sopivat attachment loop-palat joita kiinnitetään etuistuimien kiskoihin kiinni. Axkid attachment loops 120 mm (asiakaskommenteissa joku väittää näiden sopivan ainakin 2023 Model Y:hyn.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=fbiD6hjuokI
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ovat Model Y:lle sopivat attachment loop-palat joita kiinnitetään etuistuimien kiskoihin kiinni. Axkid attachment loops 120 mm (asiakaskommenteissa joku väittää näiden sopivan ainakin 2023 Model Y:hyn.
Tällaiset lenkit ovat olleet käytössä Model 3 2021 jo useamman vuoden ja hyvin ovat palvelleet selkä menosuuntaan olevien istuinten (Britax Max-Way) kanssa. Samat lenkit asennettiin myös kakkosautoon (Focus 07).
 
Löysitkö mitään ratkaisua asiaan? Ilmeisesti nämä Minikid 4 Pro | Axkid voisivat mennä 3kpl vierekkäin jos askartelee turvavöiden kanssa. Rajoituksena on kuitenkin se, ettei nuo sovellu vastasyntyneelle, eikä esim noin eskari-ikäiselle.

Jotkut nettikaupat myyvät ISOFIX-sivuttaisadaptereita, joilla turvaistuimet saa hieman kauemmaksi toisistaan.

WIDFIX PLUS ISOFIX - KidsPero

Tietysti todellinen turvallisuus on mikä mietityttää noissa.

Tässä ovat Model Y:lle sopivat attachment loop-palat joita kiinnitetään etuistuimien kiskoihin kiinni. Axkid attachment loops 120 mm (asiakaskommenteissa joku väittää näiden sopivan ainakin 2023 Model Y:hyn.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=fbiD6hjuokI


Rupesi kyllä kiinnostamaan nuo WIDFIX ISOFIX:t. Pitääpä tutustua ja melkein tilatakin. Pari kappaletta kylläkin tekisi noin 600€, huhhuh! Mutta kyllä helpottaisi huomattavasti tilaongelmaa, varmasti autossa kuin autossa.
 
Rupesi kyllä kiinnostamaan nuo WIDFIX ISOFIX:t. Pitääpä tutustua ja melkein tilatakin. Pari kappaletta kylläkin tekisi noin 600€, huhhuh! Mutta kyllä helpottaisi huomattavasti tilaongelmaa, varmasti autossa kuin autossa.
Tässä on jonkun britin tarinaa kolmen (axkid mini kid 3 | axkid mini kid 4 | avionaut pixel pro 2.0.) istuimen survomisesta Y:hyn. Reddit - Netin sydän

TLDR: On suoritettavissa ja suurin haaste lienee saada turvavyöt etuistuimien kiskon ja pohjamaton väliin. Kaikki kolme istuinta ovat selkä menosuuntaan, joka soveltuu hyvin suomalaiseen käytäntöön.

WIFDIXin kohdalla on syytä olla varvoainen, koska kolaritilanteessa sivuturvatyynyt saattavat laueta lapsen päälle, mikäli istuin liian lähellä ovea. En tiedä onko tämä kuinka järkevästi speksattu mm. Model Y:n kanssa, mutta kuitenkin.

1773389698014.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä silti käyttäisin hetken ajatusta sen kanssa, että kuinka mukavaa se on arjessa saada lapsia tuonne houkuteltua... Jos muksut on jo isoja eivätkä saa kummoisia kilareita niin sitten ehkä, mutta jos on vähänkään nuorempaa kolmikkoa niin onhan toi aikamoinen henkinen itsemurha.

Siinä on syynsä että ne erillispenkit ja iso liukuovi on perhelaivoihin keksitty :D
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jahans kesä tulee varmaan tänäkin vuonna ja pitäisi päättää laitanko alle vanhan Y:n 20" Induction + Pilot Sport setin vai Juniperin Crossflow + mikälie setin. Vanhoilla ajettu alle 20tkm ja pintaa on yli 6mm kaikissa renkaissa. Uudet ajamattomat luonnollisesti järkevämpi vaihtoehto niin melun, mukavuuden kuin renkaiden käyttöiänkin suhteen mutta toisaalta kiinnostaisi nähdä kuinka paljon Juniperin parempi alusta ja äänenvaimennus auttaa Induction-paketin kanssa, vanhassa alkoi ärsyttää melu ja kovuus. Ulkonäöstä tykkään kyllä. Toinen setti menee kuitenkin myyntiin. Jos olisin Induction-setin antanut vaihdossa, Tesla olis niistä hyvittänyt 800eur mikä omasta mielestä alakanttiin. Jos taas uudet myy niin saaneeko lähellekään sitä mitä ostohinta on? Vois kyllä laittaa kummatkin myyntiin ja kattoa ostaako kukaan kumpiakaan... :)
 
Hommasin muutama kuukausi sitten Juniperiin S3xy commanderin + 4 buttonia kun ne sai kyljessä lähes ilmaiseksi. Commander on hankkinut hintansa ja enemmänkin kesyttämällä pyyhkimet, Continuous autopilotilla ja ambient-valoon liittyvillä ominaisuuksilla. Buttoneille ei vaan tahdo oikein keksiä käyttöä. Ensimmäisenä yllätti miten harva noista ominaisuuksista näkyy näytöllä, tuntuu että suurimmassa osassa on klausuuli "state change will not display on screen", mikä on aika nihkeää esim. regen-säätöjen kanssa. Lisäksi tuo regen-säätö tulee aika isolla viiveellä, tuntuu menevän ainakin kymmenen sekuntia "Set regen to 0%" painalluksesta että auto alkaa rullaamaan täysin.

Enhancen tai Redditin esimerkit ei oikein inspiroi: en koe tarvetta vaihdella kiihtyvyystilaa kesken ajon, säätää ilmastointia, tai avata hanskalokeroa tai taka-/etukonttia kun sama hoituu näytöltä. Oikeastaan ainoa mitä käytän tällä hetkellä on peilien taitto autopesuun ajaessa. Onko jollain tiedossa jokin killeri toiminto napeille mitä ei tule ajatelleeksi?
 
Hommasin muutama kuukausi sitten Juniperiin S3xy commanderin + 4 buttonia kun ne sai kyljessä lähes ilmaiseksi. Commander on hankkinut hintansa ja enemmänkin kesyttämällä pyyhkimet, Continuous autopilotilla ja ambient-valoon liittyvillä ominaisuuksilla. Buttoneille ei vaan tahdo oikein keksiä käyttöä. Ensimmäisenä yllätti miten harva noista ominaisuuksista näkyy näytöllä, tuntuu että suurimmassa osassa on klausuuli "state change will not display on screen", mikä on aika nihkeää esim. regen-säätöjen kanssa. Lisäksi tuo regen-säätö tulee aika isolla viiveellä, tuntuu menevän ainakin kymmenen sekuntia "Set regen to 0%" painalluksesta että auto alkaa rullaamaan täysin.

Enhancen tai Redditin esimerkit ei oikein inspiroi: en koe tarvetta vaihdella kiihtyvyystilaa kesken ajon, säätää ilmastointia, tai avata hanskalokeroa tai taka-/etukonttia kun sama hoituu näytöltä. Oikeastaan ainoa mitä käytän tällä hetkellä on peilien taitto autopesuun ajaessa. Onko jollain tiedossa jokin killeri toiminto napeille mitä ei tule ajatelleeksi?
Eikös peilien taittoon ole ihan oma nappi siinä pesutilanäytössä, väitän että tuokin on ihan turha. :D
 
Hommasin muutama kuukausi sitten Juniperiin S3xy commanderin + 4 buttonia kun ne sai kyljessä lähes ilmaiseksi. Commander on hankkinut hintansa ja enemmänkin kesyttämällä pyyhkimet, Continuous autopilotilla ja ambient-valoon liittyvillä ominaisuuksilla. Buttoneille ei vaan tahdo oikein keksiä käyttöä. Ensimmäisenä yllätti miten harva noista ominaisuuksista näkyy näytöllä, tuntuu että suurimmassa osassa on klausuuli "state change will not display on screen", mikä on aika nihkeää esim. regen-säätöjen kanssa. Lisäksi tuo regen-säätö tulee aika isolla viiveellä, tuntuu menevän ainakin kymmenen sekuntia "Set regen to 0%" painalluksesta että auto alkaa rullaamaan täysin.

Enhancen tai Redditin esimerkit ei oikein inspiroi: en koe tarvetta vaihdella kiihtyvyystilaa kesken ajon, säätää ilmastointia, tai avata hanskalokeroa tai taka-/etukonttia kun sama hoituu näytöltä. Oikeastaan ainoa mitä käytän tällä hetkellä on peilien taitto autopesuun ajaessa. Onko jollain tiedossa jokin killeri toiminto napeille mitä ei tule ajatelleeksi?
Toi buttonien käyttö on kyllä vähän hakusessa. Itellä on kans commander mut en oo jaksanu hankkia niitä nappeja, kun tuntuu et ne ois vaan ylimäärästä säätöä. Oon kuullu et jotkut käyttää niitä vaikka avaamaan takakontin tai frunkin, mut eipä se nyt niin paljon nopeempaa oo ku näytöltä. Ehkä se on eenmmän fiilispohjasta, tykkääks fyysisistä napeista. Mut toi autowiper-esto kuulostaa kyl siltä et se yksinään ois hintansa väärti, kun ne pyyhkijät on iahn perseestä. Pitää varmaan itekki hankkii se commander. Mites toi continuous autopilot, onks se toiminu hyvin? Kuullu et se helpottaa just tota vakkari/ap vaihtelua. Tääl on moni valittanu tosta et pitää aina erikseen valita kumpi on päällä.
 
Toi buttonien käyttö on kyllä vähän hakusessa. Itellä on kans commander mut en oo jaksanu hankkia niitä nappeja, kun tuntuu et ne ois vaan ylimäärästä säätöä. Oon kuullu et jotkut käyttää niitä vaikka avaamaan takakontin tai frunkin, mut eipä se nyt niin paljon nopeempaa oo ku näytöltä. Ehkä se on eenmmän fiilispohjasta, tykkääks fyysisistä napeista. Mut toi autowiper-esto kuulostaa kyl siltä et se yksinään ois hintansa väärti, kun ne pyyhkijät on iahn perseestä. Pitää varmaan itekki hankkii se commander. Mites toi continuous autopilot, onks se toiminu hyvin? Kuullu et se helpottaa just tota vakkari/ap vaihtelua. Tääl on moni valittanu tosta et pitää aina erikseen valita kumpi on päällä.
Juniperissa ei se pyyhkijöiden esto oikein toimi.

Juniperissa ja uusissa Highlandissa jatkuva AP vaatii, että ajat kaistanvaihdon omalla kaasulla ja sen jälkeen aktivoi AP takaisin. Vakkaria ei saa tuohon väliin koska Tesla poistanut sen. Nykyään ei myöskään profiiilin vaihdolla.
 
Eikös peilien taittoon ole ihan oma nappi siinä pesutilanäytössä, väitän että tuokin on ihan turha. :D
Totta joo, mutta taitolle on välissä ollut muutakin käyttöä niin se on jotenkin kiva klikata napista. Mutta ei millään tavalla välttämätön ominaisuus tuokaan.

Toi buttonien käyttö on kyllä vähän hakusessa. Itellä on kans commander mut en oo jaksanu hankkia niitä nappeja, kun tuntuu et ne ois vaan ylimäärästä säätöä. Oon kuullu et jotkut käyttää niitä vaikka avaamaan takakontin tai frunkin, mut eipä se nyt niin paljon nopeempaa oo ku näytöltä. Ehkä se on eenmmän fiilispohjasta, tykkääks fyysisistä napeista. Mut toi autowiper-esto kuulostaa kyl siltä et se yksinään ois hintansa väärti, kun ne pyyhkijät on iahn perseestä. Pitää varmaan itekki hankkii se commander. Mites toi continuous autopilot, onks se toiminu hyvin? Kuullu et se helpottaa just tota vakkari/ap vaihtelua. Tääl on moni valittanu tosta et pitää aina erikseen valita kumpi on päällä.
Autowipe-esto vaikuttaa ainakin mulla toimivan oikein hyvin. Ongelmallisin aika eli talvipakkaset kerkesi juuri loppua ennen commanderin asennusta, mutta nyt kesäkeleillä ei ole oman muistin mukaan pyyhkinyt turhaan kertaakaan.

Continuous autopilot ei vaikuta tuohon AP/TACC valintaan, vaan säästää "vaivan" klikata AP takaisin päälle kaistanvaihdon jälkeen. Eli esim. ajat motaria Autopilot päällä ja haluat vaihtaa kaistaa -> vilkku vasemmalle ja käännät rattia että AP menee pois päältä -> kun vilkku kytkeytyy pois niin AP menee taas itsestään päälle määritetyn ajan, esim. 2s jälkeen. Tuollanen pirkka-versio siitä Teslan omasta kolmen tonnin Enhanced autopilot -paketin kaistanvaihto-ominaisuudesta. Ei mitenkään pakollinen mutta ihan jees.
 
Kieltämättä jäi ohueksi omakin käyttö Commanderille ja Knobille. Commanderi kyllä mielestäni maksaa itsensä takaisin jo nopeusvaroituspiipityksen poistolla ja volume down on exit -toiminnolla, nämä kaksi lienee ainoat käytössä olevat toiminnot. Tulee niin vähän ajettua motarilla ettei kuolleen kulman valoja muista edes vilkuilla. Syksyllä sitten testataan jos tarvii pyyhkijöitä koittaa taltuttaa kelien muuttuessa. Knobin otin jo autosta pois kun en sille keksinyt tarpeeksi käyttöä. Ehkä sen voisi dedikoida rullaamaan pelkästään äänenvoimakkuutta jos ei mene kaupaksi.
 
Mulla on commander, kaksi nappia, knob ja stripe.

Commanderin continuous autopilot ja pyyhkimien disablointi on tietysti ehdottomat. Kickdown normal tilan aktivoinniksi on kanssa ihan jees (chill muuten päällä jatkuvasti)

Stripe on kanssa todella kiva liittyen kuolleenkulman varoitukseen ja autopilotin ratin kääntämiseen.

Napeissa on pyyhkimien laittaminen autolle / off ja peilien kääntäminen. Peilien kääntämisellä ei nyt niin väliä, sen vois kaivaa menustakin mutta toi pyyhkimien säätö on kiva napissa, niin saa ne päälle/pois tarvittaessa.

Knobilla tulee harvemmin käyttöä ja sieltä tulee yleensä kaivettua maastotilaa tai regenin säätöä, joskus avattua ovia.
 
Commanderin continuous autopilot ja pyyhkimien disablointi on tietysti ehdottomat. Kickdown normal tilan aktivoinniksi on kanssa ihan jees (chill muuten päällä jatkuvasti)
Ihan mielenkiinnosta, millaisissa tilanteissa koet tuosta kickdownista olevan hyötyä? Omaan mieltymykseen sopii jotenkin paremmin jatkuva normal-tila, kun rauhallisessa ajossa kiihtyvyyttä on edelleen helppo säädellä, mutta nilkkaa suoristamalla tehoreserviä löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Talvellahan Chill-mode taitaa parantaa kulutuslukemia kun akkua ei tarvitse lämmittää niin paljon (?), mutta liekö kesäaikaan paljoa merkitystä. Tosiaan internetissä aika monella tuntui olevan s3xynappeja mäpätty kiihtyvyystilan vaihtoon, mikä ei taas omaan mielenlaatuun sovi ollenkaan kun tykkään että poljintuntuma pysyy samanlaisena.
 
Ihan mielenkiinnosta, millaisissa tilanteissa koet tuosta kickdownista olevan hyötyä? Omaan mieltymykseen sopii jotenkin paremmin jatkuva normal-tila, kun rauhallisessa ajossa kiihtyvyyttä on edelleen helppo säädellä, mutta nilkkaa suoristamalla tehoreserviä löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Talvellahan Chill-mode taitaa parantaa kulutuslukemia kun akkua ei tarvitse lämmittää niin paljon (?), mutta liekö kesäaikaan paljoa merkitystä. Tosiaan internetissä aika monella tuntui olevan s3xynappeja mäpätty kiihtyvyystilan vaihtoon, mikä ei taas omaan mielenlaatuun sovi ollenkaan kun tykkään että poljintuntuma pysyy samanlaisena.
Ehkä joku tykkää chillin poljintuntumasta siellä perusajon alueella, mikä normal-tilassa on varmaan lähempänä aluetta 0-20 ja chillissä oikeastaan koko polkimen alue. Ja laittaisi sen "crossover" alueen jonnekin ylös niitä harvinaisia hetkiä varten, kun oikeasti haluaa/tarvitsee tehoa. Onhan chillillä helpompaa moduloida pedaalia tasaista ajoa ajatellen, kun ei tarvitse niin tarkasti nilkkan asentoa säätää tai pitää.

En siis itse käytä, mutta voisin ehkä kuvitella käyttäväni talvella mikäli kiihtyvyystilan vaihdon saisi jotenkin välittömäksi mutta kuitenkin ennakoitavaksi ja hyvän tuntuiseksi. Nyt käsittääkseni se kickdown aktivoituu viivellä tai pikkuhiljaa, ei välittömästi.
 
Ihan mielenkiinnosta, millaisissa tilanteissa koet tuosta kickdownista olevan hyötyä? Omaan mieltymykseen sopii jotenkin paremmin jatkuva normal-tila, kun rauhallisessa ajossa kiihtyvyyttä on edelleen helppo säädellä, mutta nilkkaa suoristamalla tehoreserviä löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Talvellahan Chill-mode taitaa parantaa kulutuslukemia kun akkua ei tarvitse lämmittää niin paljon (?), mutta liekö kesäaikaan paljoa merkitystä. Tosiaan internetissä aika monella tuntui olevan s3xynappeja mäpätty kiihtyvyystilan vaihtoon, mikä ei taas omaan mielenlaatuun sovi ollenkaan kun tykkään että poljintuntuma pysyy samanlaisena.

Torz vastasikin aika tyhjentävästi. Tykkään chillin chillimmästä poljinvasteesta. Se antaa normaaliajoon suuremman dynamiikan, kun ei sitä maksimitehoa yleensä tarvita.

Voi painaa reippaamminkin kaasua ilman että tulee erityisemmin reviteltyä. Ja sitten jos haluaa fiilistellä niin kickdown antaa normalin käyttöön. Jos viivalta haluaa lähteä niin kickdownilla ei saa optimaalista kiihtyvyyttä mutta mun fiilistelyt rajoittuu kiihdytyskaistalle ja siihen se sopii hienosti.

Sama oli myös perfissä. Ei oikein innostanut sport päällä ajella, vaikka kyllähän kiihtyvyys tuntui ihan kivalta.
 
Mistähän saisi Juniper Y:hyn kohtuullisia lattiamattoja, etenkin tavaratilaan? Tuntuu olevan enemmän vanhempaan malliin ja/tai tarjonta on jotain epämääräistä kiina-sloppia. Virallisia tesla mattoja ei viitsi ostaa yli 200 € hintaan.
 
Mistähän saisi Juniper Y:hyn kohtuullisia lattiamattoja, etenkin tavaratilaan? Tuntuu olevan enemmän vanhempaan malliin ja/tai tarjonta on jotain epämääräistä kiina-sloppia. Virallisia tesla mattoja ei viitsi ostaa yli 200 € hintaan.
Kurkkaappas virtasenkauppa.fi
 
Mistähän saisi Juniper Y:hyn kohtuullisia lattiamattoja, etenkin tavaratilaan? Tuntuu olevan enemmän vanhempaan malliin ja/tai tarjonta on jotain epämääräistä kiina-sloppia. Virallisia tesla mattoja ei viitsi ostaa yli 200 € hintaan.
Virtatarvike ja Vempele.
 
Oletteko nähneet netissä keskusteluja 2026 talven tilanteesta, vieläkö on rikkoontunut model y lämpöpumppuja pakkasilla? Ja onko korjauksien hinnoissa tapahtunut kehitystä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 078
Viestejä
5 239 683
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom