Eihän toi eroa VAG ongelmista millään lailla. Vuosia tiedettiin, että öljyä kuluu ja ketjut paukkuu, mutta niitä myytiin kuin vettä Saharassa. Ei keskivertokuluttaja tutki mitään autojen tyyppivikoja, se menee kauppaan pyörimään ja ostaa sen kivantuntuisen auton ja onhan siinä uudessa nyt täysi takuu ja huolettomia vuosia ja...
Ihan hyvä pointti. Iso osa Teslojan ongelmista ovat olleet enemmän kosmeettisia, joiden julkisuus on ollut suhteetonta muihin valmistajiin. Muilla on paljon myös muita vikoja kuten mainitsemasi öljynsyönti sekä ketjuviat. Mielestäni oikeista ongelmista Teslaa kuuluu kritisoida, mutta jos suhteuttaa sitä ongelmien vakavuuteen niin ollaan jostain syystä unohdettu että polttomoottoreissa on runsaasti vikoja jotka ovat kalliita korjata. Isän vanhassa audissa oli ikuinen nokkaketju mikä täytyi vaihtaa. Ja tottakai se edellytti koko moottorin irroittamista kun ketju on palopellin puolella. BMW:lläkin on ollut ketjuongelmia. Sekä VANOS, HPFP, M malleissa kiertokangen laakerit, leipomiset. Focus RS:än heikko lohko jonka johdosta palotilaan menee vettä ja voi tuhota moottorin. Lukemattomia tyyppivikoja jotka ovat paljon vakavampia kuin pölyhiukkanen maalipinnassa.
Myöskään tuo lasien hajoaminen ei ole mitenkään Teslan yksinomainen vika. Edes puskurin irtoaminen ei ole isossa skaalassa mikään iso ongelma. Suunnittelukukkanen toki, mutta kahlatessa kastuu.
Julkisuus mitä pienimmätkin Teslan viat saa, on täysin epäsuhtaista ongelman vakavuuteen ja yleisyyteen.
Seuraavat esimerkit redditistä joka kyllä kuvaa hyvin asioiden uutisointia ja mihin ihmiset kiinnittää huomiota.
GCM Yukon jossa takaluukku eri värinen kuin loput autosta, alle 60 ääntä ja 48 kommenttia
www.reddit.com
Tesla käyttää puunväristä listaa kulmapalana, millä ei ole mitään merkitystä eikä sitä näe ilman että ottaa frunk suojuksen pois: 7.2k ääntä ja 827 kommenttia
www.reddit.com
Täytyy olla erittäin vakava ongelma muilla valmistajilla että sitä huomioidaan. Ford explorer moottorikiinnikkeet saataa irrota kokonaan: 6.7k ääntä ja 995 kommenttia.
www.reddit.com
Onko moottorikiinnikkeiden irtoaminen verrattavissa puunväriseen listaan jota käytetään kulmapalana ettei side ota terävään reunaan kiinni? Side joka ei edes ollut välttämätön auton toimintaan, sillä se on tietääkseni poistettu kokonaan myöhemmistä malleista.
En vain käsitä sitä tekopyhyyttä että joku väittää että Teslan laatu on erittäin huonoa eikä osta sen takia Teslaa, vaikka muilla on erittäin vakavia ongelmia, mutta ketään ei diskaa heitä niiden takia.
En siis sano että kaikkien täytyy ostaa Tesloja.
Se tekopyhyys vain paistaa silmiin tälläisissa kommenteissa
Itse en mokomaa osta ennen kuin laatu on saatettu vastaamaan ajoneuvon hintaa.
Samaa voisi sanoa joka ikisestä valmistajasta jos katsotaan oikeasti mitä ongelmia siellä on. Tällä logiikalla et osta siis ikinä mitään autoa tai oikeastaan mitään tuotetta.