Näin sivusta seuraajana tulee mieleen ajatus, että Tesla pyrkii viivitystaistelulla väsyttämään tyytymättömät asiakkaat;
Joko tyytyvät kohtaloonsa ja jatkavat omistajuutta sietäen/takuukorjauksilla/omalla rahalla
tai
tekevät "Teget" ja ottavat osuman lompakkoonsa vaihtaen pois ennenaikaisesti uuteen Teslaan tai muuhun merkkiin.
Eli kätkeydytään
organisaatiorakenteen taakse, jossa vastuuhenkilöä ja vastauksia ei saa kiinni millään, aikaa saadaan kulumaan ja päästään riittävän pitkälle, että ei kaupan purku enää onnistu > rahaa palaa ostajalta tavalla tai toisella, mutta jälleen yksi myyty ajoneuvo mahdollisilla "lämpimällä ilmalla" taotulla katteella. (FSD) En usko, että kantaa enää kovin kauan, koska kolmosia on saatavilla taloudellisessa mielessä aika isolle joukolle ihmisiä, jotka voivat katsoa itse millainen se nyt sitten on/oli. Norjan myyntiluvut mielestäni näyttää suuntaa, kun uutuuden viehätys autossa on ohi ja totuus selvillä, kiinnostus lopahtaa kun
vaihtoehtoja on markkinoilla.
"Just my two cents." Tegelle avoimuudesta
Norjan markkinoita olen seurannut, niin siellä on heti näkynyt kun on tullut vaihtoehtoja, joko niitä sitten ostetaan uutuuden viehätyksestä tai sitten edellisen kanssa tappelu riitti.
Softasta voi moni myös olla montaa mieltä mutta itse en pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä sitten ensimmäisen parin viikon jälkeen. Onhan se kiva, että härpäkkeet on laitettu minimiin ja auto tekee työtä käskettyä. Mutta se kun tulee softaa tarjolle, niin tilanne on se, että joko se parantaa jotain tai tulee jotain bugeja, joka vaikeuttaa/epävakauttaa toimintoja tai joku ei vaan toimi. Softan laatu ei siis mitenkään ole tasapaksua vaan se heittelee julkaisusta toiseen. Tuona aikana jos oikein muista, niin autoni sai viisi päivitystä. Ominaisuuksia tuli lisää, yleensä parannettiin jotain pelejä tai tuotiin jotain uutta viihdettä. Suurimmat päivitykset olivat ehkä dashcam, eikä oikeastaan muuta, ellei nyt laske näytöllä näkyvää tunnistusta missä joku kävelee tai auto liikkuu. Sehän ei vielä kertonut miten FSD toimisi vaan se oli enemmän demo, että hei kyllä me osataan, osta ja tue meitä. Totuus on silti omasta mielestäni aika heikko. FSD:ta on luvattu Teslan alusta asti ja mielestäni M3:n kohdalla se vielä painottui kun tuli uusi rauta. Aikaa on siitäkin kulunut kolmisen vuotta ja mitään ns. suurta ei ole tapahtunut. Kysyin myös yhdeltä palstalta, että kun päivityksiä tulee, niin Tesla ei niissä suoraan kerro, että AI päivittyy taustalla tai neuraaliverkkoon tulee jotain päivityksiä. Sain tähän sieltä vastauksen, että istuppa autossa sinä aikana kun päivittää, niin näet vilauksen kun tuollaisen elementin päivitys suoritetaan. Minua ei todellakaan kiinnosta istua autossa katsomassa päivitystä, jotta saan tietooni mitä taustalla on päivitetty. Tesla saisi suoraan kertoa release noteissa, että mitä on tehty mutta yleensä ne olivat enemmän siihen viihteeseen ja muutamaan hassuun uuteen ominaisuuteen päivittyvää.
Tuo älyn päivitys tuli itselläni esiin kun ihmettelin sitä, että eikö tuota koskaan päivitetä kun kohtasin näitä haamujarruksia. Näille ei suoraan selitystä oikein ole kuin se, että joko varjo luo sen efektin, että järjestelmä tulkitsee esteen tai sitten joku aurinko paistaa väärässä asennossa tai joku kamera peittyy. Eihän näissä jarrutuksissa oikein muuta vikaa ole kuin se, että ne tapahtuu sopivasti kun missään ei ole ketään ja koska regenerointi on voimakasta, niin odottamaton tapahtuma saa äkkiä naaman rattiin. Sitten tulikin yleensä kirottua, että mitä prkl nyt taas. Vaarallisimmat tilaneet ehkä olivat näitä kun ajoin kahden auton välissä ja ohitin rekkaa kunneas 120km/h vauhdista tulee haamujarrutus ja muutamassa sekunnissa nopeus onkin 90km/h. Siinä saa itsellä olla nopea kaasujalka, että saa vauhtia lisää mutta onneksi auto sentään kiihtyy, niin kerkiää pois alta ennen kuin joku on perässä.
Autossani oli siis molemmat ominaisuudet tämä Autopilot eli ns. normaali cruisailu avustin ja sitten tämä FSD. FSD toi ominaisuutena summonit, automaattiset kaistanvaihdot ja muut. Kaistanvaihto toimii kuten Teslaskin sanoo vain moottoritiellä ja myöhemmin FSD ehkä loppuvuodesta tukee tuota kaupunkiajoakin. Tiedä sitten. Kaistanvaihto toimii ihan hyvin ja koska EU määrää, niin kuskin pitää itse laittaa vilkku päälle ja nykäistä rattia siihen suuntaan. Itse kaistanvaihto on hiukan ehkä hidas Suomen moottoritielle, jotenka turvallisemman kaistanvaihdon sai tehtyä itse. Pääosin sitten tulikin käytettyä normaalia Autopilottia mutta siinä tämä ACC oli ehkä hiukan nykivä. En tiedä sitten mitä pääosin Tesla käyttää etäisyyden mittaamiseen oliko se kamera tai etututka mutta se välillä nyki/pumppasi etäisyyttä liiakseen, että joskus vaan teki mieli ottaa sekin pois ja ajaa itse. Silloin kun FSD toimi, niin kyllähän se ajoi mutta toisinaan liiankin holtittomasti. Kun kesken kaiken otat auton haltuun se nyppäisee mielestäni liikaa, joka sitten aiheuttaa heilahtelua kun ohjaus on itsellään. Auto siis pistää aika kovaan hanttiin jos sitä menee kesken kaiken ottamaan haltuun. Parhaiten sen sai haltuun vivulla kun kytki Autopilotin/FSD pois päältä. Harvemmin sitä muisti kun yleensä auton otti haltuun siinä vaiheessa kun tuntui, että nyt ei vauhti ihan hidastu mutkaan tarpeeksi tai sitten jos hidastui, niin se tapahtui liian myöhään siihen nähden missä kohtaa olit jo rampissa tai mutkassa. Tähänkin on tullut toki parannusta mutta itse en saanut luottoa vielä luotua 100%. Suurimmaksi syyksi ehkä nämä haamujarrutukset, kun niitä vain tulee randomisti ja etkä oikein koskaan osaa ennustaa koska mitä ja milloin. Softahan ei ole sitten AP1 jälkeen enää tunnistanut nopeusmerkkejä, niin se GPS pohjautuva karttadata on yleensä aika vanhaa. Tähän on luvattu kyllä muutosta mutta tiedä sitten koska. Voi tulla pian tai sitten voi mennä vuosiakin kunnes se tulee.
Mitä tulee sitten viihdepuoleen, ne toimivat päästääntöisesti hyvin mutta välillä hitaasti. Johtui ehkä Teslan netistä, että se LTE ei aina ihan maksimeita antanut ja sen takia miettiä tai sitten Atomista otetaan enemmän irti kuin se voi antaa. Yleisesti ottaen käyttöliittymä toimii ihan hyvin ja nykimättä mutta suurimmaksi osaksi käytin radiota, se toimi hyvin mutta Spotify ei. Koska Tesla on halunnut integroida sen, niin normaali tapa kun autoon meni oli, että käytti radiolla tai caraokella, sitten takaisin Spotifyhyn ja homma toimi. Tai sitten rattiboottia, jos netti jumitti tai softat ei vaan toimineet. Olisinko näitä muutaman kerran tehnyt tuon omistuksen aikana.
Kokonaisuutena parasta mikä autossa on tämän tekniikka eli akku/moottorit ja ajettavuus. Ne ovat kyllä hyvät mutta itselläni myös vaakakupissa olivat näiden lisäksi toiminta, että softa on luotettava, laadukkuus (siitä olettekin jo lukeneet minkälainen se oli sisältä ja ulkoa) jne. Omaan mieleen kohtasin enemmän vaarallisia tilanteita Teslan kanssa kuin aikaisemman VAGin ACC:lla ja kaistanpitoavustimella.
Edit. Se tuli vielä mieleen, että kun tällä ajeli hiukan lumisessa kelissä, niin etututka meni aika nopeasti "tukkoon" ja sitten kaikki oli omassa hallussa kunnes sen putsasi (Y:ssa ilmeisesti tähänkin tullut lämmitys). Kylmimpinä aamuina aika useasti sivukamerat olivat peitossa mutta yleensä aukenivat kun ajeli jonkun aikaa. Tällöin ei kaistavahti tai muutkaan oikein toimineet. Kaistavahti toimi yleensä joten kuten mutta mitään ns. varmuutta en siitä saanut ja en voinut siihen luottaa samalla tapaa kuin edeltäkään. Enemmänkin se astui mukaan siinä vaiheessa kun oltiin jo reippaasti menossa ylitse viivan. Joskus sivukamerat eivät toimineet jos aurinko osui sopivasti, mutta näitä tapahtui harvoin. Yleensä keltaisen kolmion ilmoituksen näytössä, että jotain on "vialla" tulivat myös tutuksi päivittäisessä ajossa. Y:ssa näitä onkin parannattu pienentämällä tuota kameran aukkoa, että lämmitys jne. toimivat paremmin.