Omassa autossa on CVT. Kun kaasua painaa, niin ensin odotellaan että moottorin kierrokset lähtee kasvamaan, sitten odotellaan että renkaatkin alkaisi pyörimään kovempaa = kuminauhaefekti.
Mikäli moottorin kierrokset ovat jo siellä missä niiden pitää, niin tunne ei muutu. Se pysyy kuminauhamaisena, eli käyttäytyminen ei muutu mihinkään, se vain hidastaa kiihtyvyyttään kun ilmanvastus kasvaa. Samalla tavalla kuin oikea kuminauha. Voit ottaa käyttöösi vaikkapa urheilukuminauhan, asetat sen siihen pisteeseen että se on jännittynyt ja alat vetämään. Huomaatko? Se jatkaa venymistään pamahtamispisteeseen asti ilman että siinä olisi välissä mitään muutoksia.
Se noudattaa jousivakiota aika hyvin, eli F = -kz, ja kuten huomaat siinä ei ole välissä mitään eläväisyyttä. Sähköautolla toki voi olla vaihteistokin, kuten Taycanissa.
Sen sijaan tuo alussa kierrosten nouseminen ilman muutosta tarkoittaisi jotain mitä kuminauha ei noudata (CVT:n toiminnassakin tuo kierrosten nouseminen on eri tapahtuma kuin loppukiihdytys olisi).