Tesla Model 3 tyyppiviat sekä maalijutut

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 057
Alkuperäinen ketjun aloittaja on pyytänyt poistamaan käyttäjätunnuksensa.

----

Tesla Model 3 performance omistaja kokoaa vikoja alle ja täydentää sitä mukaan kun löytyy mallivikoja.

Teslalla on 3x eri porukkaa: Shorttajaat, Fanboit ja TSLAQ ( eli konkurssi porukka).

Scot_Work seuraa pitkälti Teslaan liittyviä ongelmia ja hän mulle kertoi näistä Teslan haasteista esim. Maalista.

Scot Work (@scot_work) | Twitter

Mutta niihin vikoihin ohessa listaa mun autosta noin 5.000 km kohdalla. ( 2.5 kuukautta ajoa pk seudulla )

Kuvia 2100 km kohdalla mun autosta: Tesla Model 3 after 1300 miles – Google Drive


1. Kaikki ovet asennettu vinoon, niin että ovet & tiivisteet hakkaavat jälkiä auton koriin (lakka liian pehmeää tai sitä on liian vähän?)
2. Vasen takaovi asennettu liian ulos, niin että sieltä lähtee alhaalta etureunasta maalit kun ajaa asfalttilla.
3. Kaikista auton saranoista paistaa pohjamaali läpi.
4. Auton maali ei ole kestävää eikä se kestä normaalia käyttöä ja siihen tulee liian helposti jälkiä.
5. Auton etupuskuri näyttää siltä, että sillä on ajettu 200.000 km se ei ole enää täysin musta vaan kuin kevyen hiekkapuhalluksen jäljiltä mustavalkoinen.
6. Auton helmapaneeleista on lähtenyt jo suurelta osalta maali (lakka liian pehmeää tai sitä on liian vähän?)
7. Auton kummassakin etuovissa on pahimmat jäljet + taka-ovissa on jo jälkiä noin 25 senttimetriin saakka auton ovien alapinnasta.
8. Auton takakontin suojamutterien runkokiinnityksen tyvessä on ruostetta jo näkyvissä.
9. Auton takapuskuri ja takakontti asennettu vinoon ja takakontti hakkaa maalit pois takapuskurista.
10. Auton vasen takakulma maalattu uusiksi suurella todennäköisyydellä ja maalissa likaa maalin & lakan alla useassa kohdassa.
11. Autossa useita kohtia missä on likaa & jotain outoja jälkiä lakan alla ( ei lähtenyt värivahalla tai muuten pois )
12. Auton takakontin kun avaa tiivisteiden vieressä oikealla ja vasemmalla paistaa pohjamaalit läpi.
13. Auton jokaisen oven alakulmasta paistaa pohjamaali läpi ja sen sivuista, niitä ei ole maalattu kunnolla.
14. Auton A pilarit etukontin puolella maalaamatta paistaa pohjamaali läpi.
15. Auton etukontin saranoista paistaa pohjamaali läpi.
16. Apukuskin etu, oikea rungosta paistaa pohjamaalit läpi.
17. Auton vasen oven, taka rungosta paistaa pohjamaalit läpi.
18. Auton takarenkaiden helmoista maali on jo lähtenyt.
19. Auton takarenkaiden edusta jälkiä täynnä noin 35-50 senttiin asti.
20. Auton maalipinta kuultaa läpi takaluukun rekisterikilven valojen taitekohdassa
21. Auton oikeassa etuvalossa on jälkiä umpion sisällä jotka ei lähde pois.
22. Auton etuovien alatiivisteet roikkuvat jo alle 5600 km kohdalla ( ei ole liimattu hyvin. )
23. Auton takakontti asennettu vinoon ja se osuu auton oikeaan takakulmaan ja ottaa maalia pois.
24. Autosta uupuu muttereita & kiinnitysruuveja takarenkaiden taustalta sekä oikealta eturenkaan takaosasta.
25. Auton kuljettajan penkki heiluu. ( tunnettu vika. )
26. Auton kuljettajan penkin ristiseläntuen säädöt ei toimi enää
27. Auton autopilot jarruttaa epäsäännöllisesti kokoajan "phantom braking"
28. Takakontin kaasujouset ei enää avaa takakonttia kuuden kuukauden jälkeen kunnolla, ilman, että tarvii käyttää omaa voimaa.
29. Auto pamahtelee & jysähtelee kun sitä lataa kylmällä pikalaturilla. Tähän on korjaus olemassa maailmanlaajuisesti, mutta tesla sanoo, että pitää maksaa itse...
30. Auton a-pilari osuu vasemmassa kulmassa maaliin joka aiheuttaa ruostumisen jossain vaiheessa jos sitä ei säädetä kuntoon.

UPDATE 29.8.2019

Muita tunnettuja mallivikoja:



1. Takalasi asennettu vinoon useissa autoissa ( jouduttu vaihtamaan kun menee rikki kun takakontti osuu siihen )
2. Takalasi hajoaa ja sinne tulee T kirjaimen muotoisia halkeamia useissa autoissa
3. Takana pohjapanssari kerää mutaa ja vettä ja voi tippua ajossa pois ja samalla tippuu takapuskuri.
4. Softabugeja, niin että näyttö jumittaa välillä, mutta ne yleensä lähtee boottaamalla pois.
5. Spotify jumittaa hyvin usein ja näytön joutuu boottaamaan
6. Ilmastoinnista tulee outoa hajua sisään.
7. Takakontti vuotaa vettä sisään ja ikkunoita asennettu vinoon.
8. Takalasi & etulasi asennettu vinoon, niin että sateella vettä valuu sisään.
9. Ei kestä harjapesua. ( Kieletty ohjekirjassa.... )
10. Vasen vilkku ei palauta ja niitä on vaihdettu useissa autoissa eu:ssa.
11. Autoon tulee jälkiä liian helposti AINAKIN mustaan
12. Autosta uupuu säännöllisesti muttereita & kiinnityosia.
13. Auton takakontti & takapuskuri on asennettu väärin & vinoon. ESIM. mulla
14. Auton kuljettajan penkki heiluu. ( tunnettu vika. )
15. Auton kuljettajan penkin ristiseläntuen säädöt ei toimi enää.
16. Autoista puuttuu pääsääntöisesti ruuveja ja kiinnikkeitä useasta kohtaa.
17. Auton etuumpioissa valmistusjälkiä & heijastumia. ( vaihdettu uusiksi takuun piirissä )
18. Auton takavaloissa kosteusongelmia ( useasti raportoitu )
19. Kaikki ennen 2019 toukokuuta valmistetut autot pamahtelevat kylmällä ilmalla latautuessa.
20. Tiivisteet asennettu väärin ja vinoon ja osassa ovissa ne repsottaa.
21. Auton osat asennettu väärin, niin että aiheuttavat maaliongelmia itselleen.
22. Auton ovet hinkkaavat auton runkoa, niin että maalit lähtee.
23. Auton etupenkit alkavat liikkumaan pysähtyessä ja kiihdyttäessä. ( Muttereita pitää vaihtaa )
24. Takakontin kaasujouset kuoleutuu. Myös saksassa havaittu samaa.
25. Auto pamahtelee & jysähtelee kun sitä lataa kylmällä pikalaturilla. Tähän on korjaus olemassa maailmanlaajuisesti, mutta tesla sanoo, että pitää maksaa itse...


UPDATE 29.7.2019

Lähde: minun youtube ja CNBC teslan työntekijät.

Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals

Lisää päivittelen kuhan muistan mitä kaikkea ollut

Mistä nämä ongelmat on kerätty: Facebook, Twitter, Teslaowners online, Tesla Motors club jne.

Linkkejä:

Model 3 paint wearing off
Rockers look sandblasted

r/teslamotors - Tesla owners in Quebec going to court against Tesla because paint is coming off in less than a year (French article)
Paint issues at only 190 miles?
Tesla cutting costs and refusing to repair paint damage
If you live where they sand the roads during bad weather. Wrap your car, don't be like me. : teslamotors
New Tesla Model 3 Paint Defects | Tesla
Model 3 Paint Issues at Factory | Tesla
Paint Issue
What caused this to my paint?
Tesla cutting costs and refusing to repair paint damage
Tesla Air Quality Compliance Violations Center On Troubled Paint Shop
Documents Show Persistent Air Quality Non-Compliance At Tesla Factory
Tesla Model 3 Uneven Thin Paint Issue - Model 3 Club
Is #TeslaPaintIssues the next headline hurdle for Tesla? - Grit Daily
Model 3 Scratches All Over And What Tesla's Tech Said

Hintere Kotflügel nach 2 Monaten eine Kraterlandschaft • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde
Paint Issues : TeslaLounge
Tesla Axes Free Black Paint Color, Will Now Charge $1,000
https://trends.google.com/trends/explore?date=2017-07-07 2019-06-03&q=tesla model 3 paint issues
Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/anyone’s-trunk-look-like-this.155667/
UPDATE 29.7.2019
Mulle esiteltiin Tesla model 3 oikeustapaukset jenkkilästä ja löysin sieltä ihan mun keissiin viittaaviakin. Tässä kerättäny kaikki yhteen:

Tags :: Tesla Model 3

Mun tapauksen piirteitä:
Early v. Tesla, Inc. :: Superior Court of New Jersey, County of Gloucester :: State Civil Lawsuit No. GLO-L-000302-19

Yleensä nämä on maksettu hiljaiseksi ja allekirjoitettu NDAt joten lisätietoja ei ole miten on hoidettu.

UPDATE 31.7.2019

Laitettiin pystyyn 2-3 kk sitten globaali maaliongelma ryhmä.

Tesla Model 3 owners worldwide with paint issues

UPDATE 2.8.2019

Tesla Model 3 tavarantarkastus raportti 4.7.2019 tarkastuksesta.

"EI VASTAA edes Teslan standardeja.."

TavarantarkastuskertomusTesla_YLG_880_maalipinta.pdf


T. Joni
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin MB cla45:llä ja perään TeslaModel 3 performancella pikku lenkit, ihan urheilullisesti. Olihan tuo Tesla vuosia edellä yleisesti ottaen. Painava kun ajaa mutkaan yhtään liikaa, voi olla talvella yllätyksiä luvassa. Tai sitten ei. Mutta kun se alkoi itse ajaa motaria niin onhan se nyt kova juttu.
 
Ajoin MB cla45:llä ja perään TeslaModel 3 performancella pikku lenkit, ihan urheilullisesti. Olihan tuo Tesla vuosia edellä yleisesti ottaen. Painava kun ajaa mutkaan yhtään liikaa, voi olla talvella yllätyksiä luvassa. Tai sitten ei. Mutta kun se alkoi itse ajaa motaria niin onhan se nyt kova juttu.
Hinta/nopeussuhde on ilmeisesti ihan hyvä tuossa Model 3 Performancessa. Ei vaan ole tullut koeajettua.
Tesla on paikaltaan kiihdytettäessä todella nopea, mutta moottoritienopeuden yläpuolella kiihtyvyys alkaa hiipua. Tämä näkyy pääsuorallakin.
Jarruja ei ole suunniteltu rata-ajoon. Ne toki pysäyttävät auton, mutta ne kuumenevat nopeasti, jolloin teho ja tunto heikkenevät.
Kierrosaika on silti hyvä, koska Tesla kiihtyy nopeasti kaarteesta. Optimikierroksen ajaminen on kuitenkin vaikeampaa kuin muilla yhtä nopeilla autoilla. Pehmeä jousitus tekee menosta levotonta, eikä ohjauksen teennäinen vastus auta asiaa.
Hitaista mutkista on kiihdytettävä pehmeästi, muuten mennään kierrosaikaa heikentävään nelipyöräluistoon.

Jarrutuksissa siirtyminen regeneroinnista pyöräjarruihin tuntuu oudolta. Ääntä kuuluu vain renkaista, mikä lisää outousefektiä. Kolme kierrosta vie akun varauksesta 20 prosenttia.
URHEILUAUTOT – SCANDINAVIAN SPORTS CAR OF YEAR 2019
Tekniikan Maailma

Parannettavaa olisi ilmeisesti jarruissa, alustassa ja ohjauksessa. Jos siis radalla haluaisi enemmänkin ajaa.
 
Laadukas edelläkävijöiden auto /s
Tesla hehkutti kyllä nyt kovasti. Vaikka Q2 tulos oli -408 miljoonaa dollaria. Jos on edelläkävijoiden auto, niin ehkä se tulos menee joskus tuosta plussalle?
Yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Tesla teki odotettua enemmän tappiota toisella vuosineljänneksellä, yhtiö kertoi osavuosikatsauksessaan keskiviikon ja torstain välisenä yönä.
Teslan julkistamat huhti–kesäkuun 408 miljoonan dollarin tappiot saivat yhtiön osakkeen jyrkkään laskuun.
”Me odotamme kasvun jatkuvan useita vuosia 50-100 prosentin tasolla”, Musk sanoi. Näin nopeasti kasvuputket ovat ihmisille vaikeita ymmärtää, hän sanoi.
”Me voimme ymmärtää eksponentiaalista kasvua kognitiivisella tasolla. Jos tuo trendi jatkuu, tuloksista tulee melko hämmästyttäviä. Ja minä uskon sen jatkuvan.”
Tekniikan Maailma

Koko juttu.
Teslan tulos painui syvälle tappiolle autojen myyntiennätyksestä huolimatta – Elon Musk lupaa kasvua, joka koettelee ihmisen käsityskykyä
tesla-model-3-1-768x432.jpg

TEKSTI TEKNIIKAN MAAILMA

Yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Tesla teki odotettua enemmän tappiota toisella vuosineljänneksellä, yhtiö kertoi osavuosikatsauksessaan keskiviikon ja torstain välisenä yönä.

Teslan julkistamat huhti–kesäkuun 408 miljoonan dollarin tappiot saivat yhtiön osakkeen jyrkkään laskuun.


Sen sijaan Teslan liikevaihto kasvoi 5,2 miljardiin dollariin, ja autojen tuotanto- ja toimitusmäärät kasvoivat uusiin ennätyksiin. Tesla toimitti huhti–kesäkuussa asiakkaille 96 000 autoa ja valmisti 87 000 autoa.

Tesla kertoi toimittaneensa toimitti edullisinta malliaan Model 3:a 78 000 kappaletta. Model 3 oli yhtiön mukaan huhti–kesäkuussa Yhdysvaltain myydyin premium-luokan auto. Euroopassa Model 3 ”lähestyy vakiintuneiden premium-valmistajien myyntilukuja”, Tesla sanoo tiedotteesaan.

Yhtiö selittää tappioita muun muassa tuotannon ja logistiikkansa laajentamisella. Pääjohtaja Elon Musk sanoo odottavansa tuloksen nousevan voitolle kuluvalla vuosineljänneksellä ja voitolle loppuvuonna.

HYVÄÄ TULOKSESSA oli, että vapaa kassavirta kasvoi 614 miljoonaan dollariin, ja yhtiön kassa on paisunut vuoden takaisesta 3 miljardista dollarista noin 5 miljardiin, osin keväällä sijoittajille suunnatun osakeannin ansiosta. Kassavirran kasvua kuitenkin selittää pitkälti se, että edellisellä vuosineljännekselä tuotanto-ongelmien vuoksi autojen toimituksia siirtyi nyt päättyneelle vuosineljännekselle, ja tämä ei ole mitenkään kestävä strategia kassavirran kasvattamiseksi pitkällä aikavälillä, kuten The Wall Street Journal toteaa.

Pääjohtaja Elon Musk korosti sijoittajapuhelussa yhtiön pitkän aikavälin kasvunäkymiä.


”Me odotamme kasvun jatkuvan useita vuosia 50-100 prosentin tasolla”, Musk sanoi. Näin nopeasti kasvuputket ovat ihmisille vaikeita ymmärtää, hän snaoi.

”Me voimme ymmärtää eksponentiaalista kasvua kognitiivisella tasolla. Jos tuo trendi jatkuu, tuloksista tulee melko hämmästyttäviä. Ja minä uskon sen jatkuvan.”
 
Mielenkiintoinen aihe, kiitos ketjun avaajalle! Minulla, kuten monilla muillakin, sähköauton hommaaminen on käynyt mielessä, kun nykyisen hopan käyttöaika alkaa tulla täyteen. Luettuani avausviestin linkkejä, taidan vielä odotella, että konventionaaliset valmistajat rynnivät markkinoille.
 
Tesla taitaa olla kuten Netflix. Molemmat loi uuden markkinan mutta tekevät sen tappiolla. Myöhemmin isot ja vanhat pelurit tulee mukaan isolla kassalla ja käärivät voitot. Netflixin puolella esim. Disney ja autopuolella....no aika moni.

Viime vuonna pelkästään VW ilmoitti investoivansa 50 miljardia dollaria sähköistykseen ja Daimler hönkii niskaan. Näillä valmistajilla tuskin listat repsottaa ja saumat irvistele.

Mitään pysyviä kilpailuetuja autobisneksessä ei ole. Korkeintaan lyhytaikaisia ja mainekin on katoavaista. Kiistämättä Teslalla on tällä hetkellä edelläkävijän etu mutta kuinka kauan? Tesla kasvaa niin kauan kuin Musk pystyy palopuheillaan hankkimaan rahoitusta kasvuun. Sitten kun muilta valmistajilta alkaa toden teolla vyörymään massatuotantomalleja, niin kuluttaja tuskin katsoo läpi sormien maalivikoja yms. laatuongelmia kun on valinnanvaraa.
 
Miltäköhän noi model kolmoset näyttää vaikka kolmen vuoden ikäisinä? :D

Taitaa olla hieman Mazdaa huonommin tehty kori, eli veikkaan että pikkaisen tätä pahemmassa hapessa :D

687474703a2f2f692e6b696e6a612d696d672e636f6d2f6761776b65722d6d656469612f696d6167652f75706c6f61642f732d2d637573766e7a63362d2d2f635f6669742c666c5f70726f67726573736976652c715f38302c775f3633362f3830373339373733323235333038393630352e6a7067


Kuva taitaa olla melko varmasti Jenkkilästä, jossa ei autoja tarvii katsastaa (useimmissa osavaltioissa).
Paljon olen USA:ssa liikkunut ja kauhulla katsonut kuinka autoissa ei mitään koria jäljellä, mutta liikenteessä mennään.
 
Akkutuotanto on tällähetkellä se Teslan kovin kortti. Vaikka se touchpanel käyttöliittymä onkin vaikuttavan oloinen juttu, niin teknisesti se ei olisi kovinkaan iso projekti mihinkään nykyautoon, koska toiminnot ovat kuitenkin jo väyläpohjaisia, kyse on vain siitä käyttöliittymästä.
 
Tesla taitaa olla kuten Netflix. Molemmat loi uuden markkinan mutta tekevät sen tappiolla. Myöhemmin isot ja vanhat pelurit tulee mukaan isolla kassalla ja käärivät voitot. Netflixin puolella esim. Disney ja autopuolella....no aika moni.

Viime vuonna pelkästään VW ilmoitti investoivansa 50 miljardia dollaria sähköistykseen ja Daimler hönkii niskaan. Näillä valmistajilla tuskin listat repsottaa ja saumat irvistele.

Mitään pysyviä kilpailuetuja autobisneksessä ei ole. Korkeintaan lyhytaikaisia ja mainekin on katoavaista. Kiistämättä Teslalla on tällä hetkellä edelläkävijän etu mutta kuinka kauan? Tesla kasvaa niin kauan kuin Musk pystyy palopuheillaan hankkimaan rahoitusta kasvuun. Sitten kun muilta valmistajilta alkaa toden teolla vyörymään massatuotantomalleja, niin kuluttaja tuskin katsoo läpi sormien maalivikoja yms. laatuongelmia kun on valinnanvaraa.

On toivottavaa, että muut valmistajat haastaisivat Teslan. On kuitenkin hyvä muistaa, että tätä samaa mantraa on hoettu suurin piirtein siitä asti, kun Model S tuotiin markkinoille ~2012. Nyt seitsemän vuotta myöhemmin perinteisillä valmistajilla on edelleen tarjota lähinnä suunnitelmia, visioita ja pari prototyyppiluvuissa pyörivää sähköautomallia, jotka eivät sähköautoina päihitä edes sitä vanhaa S:ää.

Kysymys ei myöskään ole vain teknologiasta vaan valmistuskapasiteetista. Teslalla on pian kaksi jättimäistä tehdasta, jotka tuottavat autojen lisäksi akkuja niiden käyttöön. Ja tässähän Netflix-Disney-vertaus meneekin pahasti metsään. Tesla ei ole sähköautoissa Netflix vaan Disney, koska se omistaa ip:n ja tuotannon. Perinteisten autovalmistajien täytyy sen sijaan luoda lähes tyhjästä miljardien eurojen tuotantokapasiteetti ja ne varsinaiset sähköautot ennen kuin ne voivat millään muotoa haastaa Teslan.

Tästä vaikeasta asetelmasta huolimatta uutisista voi lukea, kuinka Tesla rakentaa ennätysajassa tehtaan Kiinaan ja suunnittelee ehkä toista Eurooppaan. VW ilmoitti investointitavoitteesta ja yhteistyöstä korealaisten kanssa, mutta mitään vastaavanlaista konkretiaa ei ole tullut vastaan. Pikemminkin korealaisilla tuntuu olevan kiusallisen tiukka ote eurooppalaisista autojäteistä. Nyt olisi varmaan jo aika kiire iso pyörä pyörimään.
 
Aika karmeaa luettavaa. Jälleenmyyntiarvo näissä on kolmen vuoden jälkeen varmaan olematon? Meneekö suoraa kaatopaikalle?
 
Aika karmeaa luettavaa. Jälleenmyyntiarvo näissä on kolmen vuoden jälkeen varmaan olematon? Meneekö suoraa kaatopaikalle?
Takuu on 4 vuotta tai 80 tkm. Jos se sitten ruostuu pahemmin vähän takuun päättymisen jälkeen? :)

Takuu akku ja voimansiirtoyksikkö 8 vuotta tai 160 000 km (SR+).
 
Kannattaa tutustua takuuehtoihin hieman tarkemmin, voin kyl luvata, että näistä tullaan tappelemaan vielä. Heti ensinnä tuo lisäruostesuojauksen syrjiminen...

Korin ruostumisen rajoitettu takuu
Korin ruostumisen rajoitettu takuu kattaa korin läpisyöpymisen (ruoste aiheuttaa koripaneelin
sisäpuolelta ulospäin muodostuvan reiän), joka johtuu materiaalivirheestä tai työn laadusta. Takuu
on voimassa 12 vuotta ilman kilometrirajoitusta seuraavin poikkeuksin:
Ruostesuojatut ajoneuvot, eli ajoneuvot, joille on suoritettu niin kutsuttu ruostesuojaus tai
alustamassaus.

• Muiden kuin Teslan valmistamista tai toimittamista materiaaleista tai työn laadusta johtuvat
korroosioviat, jotka aiheuttavat sisäpinnalta ulospäin muodostuvia reikiä koripintoihin tai
alustan osiin.
Pintakorroosio tai kosmeettiset korroosiovauriot, jotka aiheuttavat ulkopinnalta sisäänpäin
muodostuvia reikiä koripintoihin tai alustan osiin. Tällaisia ovat esimerkiksi kiveniskemät ja
naarmut.

• Korroosio, jonka aiheuttaja on onnettomuus, ajoneuvon väärinkäyttö, laiminlyönti,
puutteellinen huolto tai käyttö, varusteen asennus, altistuminen kemikaaleille, ympäristötekijät
tai ylivoimaiset esteet, tulipalo tai virheellinen varastointi.
 
Kysymys ei myöskään ole vain teknologiasta vaan valmistuskapasiteetista. Teslalla on pian kaksi jättimäistä tehdasta, jotka tuottavat autojen lisäksi akkuja niiden käyttöön. Ja tässähän Netflix-Disney-vertaus meneekin pahasti metsään. Tesla ei ole sähköautoissa Netflix vaan Disney, koska se omistaa ip:n ja tuotannon. Perinteisten autovalmistajien täytyy sen sijaan luoda lähes tyhjästä miljardien eurojen tuotantokapasiteetti ja ne varsinaiset sähköautot ennen kuin ne voivat millään muotoa haastaa Teslan.

Tyhjästä tuotantokapasiteetti? Aika kova väite, tuotantolinjoja muokataan tämän tästä teollisuudessa: Mercedes-Benz 'Flips The Switch' On EQC Production At Its Bremen Factory | CleanTechnica

Akut lienee suurin ongelma ja niissä Teslalla on selvä etumatka ei siinä mitään. Toistan että itse en jaksa uskoa mihinkään pysyviin kilpailuetuihin autoteollisuudessa. Teslaan sijoittaneet selvästi uskovat ja ei siinä mitään, itse näen liikaa riskejä tässä. Jonkin verran on tullut ihmeteltyä autonvalmistajia sijoitusmielessä :btooth: Tällä hetkellä ei ole pelimerkkejä kiinni mihinkään suuntaan kun tilanne on aivan levällään. Pitää katsoa mikä on tilanne n. 5v päästä kun sähköautot eivät ole vain puuhastelua isossa kuvassa. Isot laivat kääntyy hitaasti.

Tosin tämä alkaa olemaan enemmän finanssipuolen keskustelua kuin itse auton :confused2: Väitän kuitenkin että tämmöiset maali/viimeistely/laatuongelmat ei menisi läpi millään muulla autonvalmistajalla mutta toistaiseksi Teslaa katsotaan läpi sormien.
 
Jenkeissähän on ruosteherkkiä alueita kanssa. Ensin ajattelin varmaan rannikkoalueet, kuten florida. Ja mutulla muistelin että jossain auto restoration ohjelmissäkin noista paikoista on mainittu, mutta piti vähän googlata:

Salt Belt States and Car Corrosion

Autothan saa kai olla suhteellisen mätiä tuolla, eikä paljoa välitetä. Paitsi jos kalliimmat uudet lahoaa käsiin, ja oikeudenkäytäntöjen mukaan voi tulla sanomista tulevaisuudessa, ja se ei ole ihan halpaa. Eiköhän tuo vuodessa, parissa ala näkymään miten suola ja Tesla reagoi toisiinsa, ja meri-ilmasto tietenkin.
 
Siis käsitin, että lakka puuttuu?
Heti vaan kunnon lakka päälle, vaikka paukkupulloilla tuohon karvalakimalliin. Ladassakin paremmat maalit?
 
Siis käsitin, että lakka puuttuu?
Heti vaan kunnon lakka päälle, vaikka paukkupulloilla tuohon karvalakimalliin. Ladassakin paremmat maalit?

No voihan sen vaikka lakata pensselillä tai sukalla, sama se kai on. Siltikään ei pääse kovin hyvin käsiksi paikkoihin missä on vain pohjamaali jos sitäkään, kun pitäisi koko laitos purkaa osiin.
 
Kannattaa tutustua takuuehtoihin hieman tarkemmin, voin kyl luvata, että näistä tullaan tappelemaan vielä. Heti ensinnä tuo lisäruostesuojauksen syrjiminen...

Jeps. Neljässä vuodessa ei ruoste ehdi maalattomassakaan pellissä läpi. Joten koko takuu on täysin yhtä tyhjän kanssa. Mut näinhän noi läpiruostimistakuut melkein aina on.

Vähän vaihtelua ajoissa ja siinä millaisells ohjeella kotelosuojaukset saa tehdä. Sinällään kotelosuojaukset menee sitten jo sen tekijän takuuseen joka vaatii säännöllisesti uusimista.
 
No voihan sen vaikka lakata pensselillä tai sukalla, sama se kai on. Siltikään ei pääse kovin hyvin käsiksi paikkoihin missä on vain pohjamaali jos sitäkään, kun pitäisi koko laitos purkaa osiin.

Saisi edes tuon sorminaarmuttelun pois. Ei sen puoleen jenkkiautot ollut ainakin joskus erittäin hyvin kukkivia muihin merkkeihin verrattuna. Paksusta metallista toki plussaa niin ei mene nyrkki ihan äkkiä läpi.
 
Mites näissä noitten Tesla tapaan keskusyksikön muistipiirin eli eMMc / NAND kesto onko parantunut kun taitaa noita alkaa kuolemaan siinä 4-5v iässä koska login kirjoittaminen ja luenta on hyvin vauhdikas Tesloissa tietääkseni jostain syystä vaikka RAM on keksitty..
 

8:45 ->

Tuossapa aika hyvin DIY fiksaamista.
Kaverit juottelee uusia piirejä ja disabloi linux logit pois, niin saa flash piirit kestämään.

Tesla siis jätti Linux loggauksen päälle tyyliin defaulttina ja sitä kirjotetaan koko ajan flash piirille. Tuolla ei siltikään taida mitään jälkitakuuta olla, vaikka on ihan huonosta suunnittelusta johtuvaa.

EDIT:
Mutta jotenkin omaan korvaan särähtää tuo login kirjoittelun syyttäminen.
Linux nyt kuitenkim pyörii vaikkapa 247 Rasperryssä muistikortilta vuosia ja login kirjottelusta ei gigoja tule, kirjoituskertoja kyllä mutta ei määrältään suurta.
 
Viimeksi muokattu:
Saisi edes tuon sorminaarmuttelun pois. Ei sen puoleen jenkkiautot ollut ainakin joskus erittäin hyvin kukkivia muihin merkkeihin verrattuna. Paksusta metallista toki plussaa niin ei mene nyrkki ihan äkkiä läpi.

Onhan mullakin ollut jenkkejä jonkun verran, ihan käyttiksinä mille ei ole mitään huoltoja kummempaa tehty. Lähinnä GM vehkeitä -80 -90 luvuilta. Maalipintahan noissa oli mitä sattuu, pari tosin oli uudestaan maalattuja, toinen ollut lunastuksessa lähes uutena, ja toiseen muuten vaan haluttu parempi pinta. Paksua peltiä kuitenkin, ja vaikka joistain maalit rapisi pois, niin sinkki näkyi alta, eikä mitään pahempia kukkasia missään. Laatuvaikutelma, tai sen puute kyllä oli omaa luokkaansa noissa. Paras sattui olemaan Dodge missä ei ollut mitään pahaa sanottavaa, sekin Canadan muuttoauto, eli ei mitään varusteita mitkä voisi hajota.
Eiköhän ne ole paalissa jo jokainen noista. Vastaavia mitä jälkikäteen ajanut, niin kyllä aika on kullannut muistot, että sellaisia rohjakkeita ne sitten olikin.

Meanwhile etsiessä kuvia ruosteisista tessuista, löytyikin tuollainen linkki missä nyt sitten kaikkea muuta, no ruostettakin toki oli.

Elon Musk Would Prefer We Not See These 19 Tesla Photos

maxresdefault.jpg


No pistetään nyt ainakin yksi Model 3 kuva:) Kun tuo on käytännössä uudesta autosta, niin mitäpä ne tosiaan on vaikkapa viiden vuoden jälkeen. Jokuhan heitti vertailukuvan Mazdasta tuonne ylemmäs:tup:
 
Teslan paras ja ainoa kilpailuetu on se, että firman omistajat on niin tyhmiä kun subventoivat autoja ostajille. 16 vuotta Tesla on tehnyt persnettoa ja myynyt 7 vuotta "monopoli" tilanteessa pitkän matkan sähköautoja. Senttiäkään ei ole jäänyt sijoittajille tuottoja tästä(jos katsotaan firmaa...ei osakekurssia). Teslan poistot(Depreciation) ylittää niiden investoinnit(CapEx), joten älkää tulko tänne selittämään miten Tesla uudelleen "sijoittaa" voittonsa.
 
Linux nyt kuitenkim pyörii vaikkapa 247 Rasperryssä muistikortilta vuosia ja login kirjottelusta ei gigoja tule, kirjoituskertoja kyllä mutta ei määrältään suurta.
Sitä logia "rotatoidaan", eli kerralla on tallessa vain tietty ikkuna logia taaksepäin, ja vanhempaa logia poistetaan. Logia voidaan kirjoittaa vaikka kuinka paljon aikayksikössä, mutta sen kokonäismäärä levyllä kerrallaan voi olla pienikin. Mulla kupsahti Raspberry Pi:n muistikortti jokusen vuoden jälkeen, ja näköjään samaa käy Tesloissa.

E: Jaa, kirjoititkin ettei sitä dataa gigoja tulisi. Eikai me kuitenkaan varmaksi tiedetä mitä kaikkea sinne logiin noissa autoissa tungetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Savolaista olen seuraillut jo pidemmän aikaa Twitterin puolella.

Jos oikein käsitin teillä on joukkokanne tai vastaavanlainen menossa muiden suomalaisten kanssa (18 m3 omistajaa?), miten tämä on edennyt?



Kieltämättä kuulun Elon faneihin, mutta ei voi olla laadunvalvonta noin huonoa tuon hintaisessa autossa!
 
Kieltämättä kuulun Elon faneihin, mutta ei voi olla laadunvalvonta noin huonoa tuon hintaisessa autossa!
Menestyksen fanittamisessahan on se ongelma ja puute, ettei siinä arvosteta älyä vaan sopivaa yhdistelmää tuuria, toisten hyvää uskoa, tekijän häikäilemättömyyttä, ahkeruutta, pakkomiellettä ja kohtalaista älyä. Ei neroutta. Siksi pidän sitä nolona.
 
On toi Teslajonin auto kyllä aika pahan näköinen :eek:



On synkässä kunnossa. Kahdesta pesusta tollaset naarmut ja ”hiekan”iskemät helmoissa. Saati noi ihme jäljet lakan alla(vai puuttuko se kokonaan) ja vähän joka puolella. Sitä kyllä vähän ihmettelen asiaan enempiä perehtymättä, miksi auto on otettu vastaan jos luovutuksessa oli jo ton luokan maalivauriot mitä tossa esiteltiin.

Ainoa mikä Tesloissa vakuuttaa on huippumallien järjetön kiihtyvyys, kaikesta muusta paistaa vähän liikaa läpi kokemattomuus autojen kori, alusta ym puolella.
 
Kannattaisi liisata akku- ja moottoriteknologia muille käyttöön, nehän ovat käsittääkseni hyviä, ja luopua autonvalmistuksena kokonaisbisneksenä. Sitten voisi keskittyä muihin yritysharrasteisiin, joita kyseisen firman perustajalla on enemmän kuin tarpeeksi. SpaceX on esimerkiksi IMO sellainen firma, jonka onnistuneita tuotoksia on mukava nähdä.
 
Ainoa mikä Tesloissa vakuuttaa on huippumallien järjetön kiihtyvyys, kaikesta muusta paistaa vähän liikaa läpi kokemattomuus autojen kori, alusta ym puolella.
Onhan jotain parannuksia tullut Model S -> uudempi Model 3. Ja kolmonen tietysti halvempi, kun koko on pienempi. Ainakin tuossa mustassa maalipinnassa taas kolmosen maalaus on huonompi. Varmaan jotain eroa on myös valkoisissa S ja 3, mutta ei ehkä enää aivan niin paljon.

Varmaan aika suureen osaan kolmosia laitetaan suojateippaukset ja kuraläpät, että maalipinta pysyisi edes jonkunlaisena. Vaatii siis pientä säätämistä, että auto ei menisi pilalle liian nopeasti. Kunhan Teslalle tulisi jotain kilpailua, niin itse ainakin valitsisin jonkun vähän kestävämmän merkin.

Se vaan että Teslan on vaikea toimia voitollisesti, niin onko yhtä hankalaa myös Teslan kilpailijoilla? Eli onko kilpailijoiden autot sitten kalliimpia.
 

8:45 ->

Tuossapa aika hyvin DIY fiksaamista.
Kaverit juottelee uusia piirejä ja disabloi linux logit pois, niin saa flash piirit kestämään.

Tesla siis jätti Linux loggauksen päälle tyyliin defaulttina ja sitä kirjotetaan koko ajan flash piirille. Tuolla ei siltikään taida mitään jälkitakuuta olla, vaikka on ihan huonosta suunnittelusta johtuvaa.

EDIT:
Mutta jotenkin omaan korvaan särähtää tuo login kirjoittelun syyttäminen.
Linux nyt kuitenkim pyörii vaikkapa 247 Rasperryssä muistikortilta vuosia ja login kirjottelusta ei gigoja tule, kirjoituskertoja kyllä mutta ei määrältään suurta.


EIhän tuossa ongelma olekaan se varsinainen kirjoitettavan datan määrä, vaan juuri ne kirjoituskerrat joita flsah muistilla on rajallinen määrä.

Raspien imageissa on yleensä tuo logi pois päältä tai ramdiskissä, tuo kernelin logidata voi olla hyödylläistä lähinnä jos jotain virheitä täytyy debugata, ei tuollaiseen pitäisi mitään tarvetta olla tuotantoversiossa.

Jos halutaan tehdä suunnitelmallista vanhentamista, niin tuo on kyllä erinomainen keino siihen.
 
Se vaan että Teslan on vaikea toimia voitollisesti, niin onko yhtä hankalaa myös Teslan kilpailijoilla? Eli onko kilpailijoiden autot sitten kalliimpia.

Tässä varmaan syy miksi oikeat valmistajat ei ole kovinkaan innokkaasti lähteneet sähköautobisnekseen.
Jos olisi kannattavaa en epäile hetkeäkään etteikö esim mersu kykenisi tekemään vastaavaa (parempaa) kuin tesla.
 
Tässä varmaan syy miksi oikeat valmistajat ei ole kovinkaan innokkaasti lähteneet sähköautobisnekseen.
Jos olisi kannattavaa en epäile hetkeäkään etteikö esim mersu kykenisi tekemään vastaavaa (parempaa) kuin tesla.
Totta. Kokonaan uuden mallin valmistus on niin kallista. Itse epäilen että Teslan rekka-autoa tai uutta roadsteria ei tule, koska ei ole kannattavaa, eikä Teslalla ole rahaa rakennuttaa uusia tehtaita niille?

BMW i3 on alusta asti tehty sähköauto, mutta ongelmana on aivan liian kallis hinta uutena. Mersullakin on jo sähköauto, mutta on "pappamallia", eikä ole erityisen hieno. Eli mersu B. Siinäkin varmaan ongelmana on liian kallis hinta ja että auto ei ole riittävän hyvä.
Myydään Mercedes-Benz sähköautot - Nettiauto

Mersu tai BMW on muutenkin turhan kalliita merkkejä verrattuna vaikka Nissaniin tai Hyundai/Kia sähköautoihin. Toki käytettynä voi saada premiumiakin sopivaan hintaan.
 
Ok, Eli esimerkiksi autonominen ajaminen ei vakuuta? Tai sähkötekniikka?
Autonominen ajaminen on liian raakile että vakuuttaisi. Ei ole saatu vielä tasolle että siihen voisi luottaa jota toi kädet ratissa pakotus juuri on. Eli vaatii kokoaika valpasta ihmisen seurantaa.


Jos tuota videota tarkemmin miettii niin jos tuolla tavoin havaitaan että autoja tulisi kohti siihen pitäisi reakoida väistäen. Mutta onneksi Tesla ei ymmärrä väistää takaviistosta tulevia, koska silloin oltaisiin metsässä. Samalla on noita haamujarrutuksia rampissa olleen kuten myös keilojen yli ajaminen. Noita ongelmia on netti piukassa kuinka kuskin väliin tulo estänyt tapahtumasta mitään.

Sähkötekniikan suhteen tuossa ei ole mitään erikoista. Autoihin laitettuna vaan mitä käytetään muualla.

Vähän jokapaikassa sellaista testataan tuotannossa meininkiä. Jolloin toki saadaan paljon uutta tekniikkaa äkkiä, mutta sen testaaminen jää täysin kuluttajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi plussa taitaa olla, että Tesla päivittyy nopeasti. Jos vaikka on jotain bukia, niin se pystytään nopeasti korjaamaan ja vaikka vuoden päästä auto voi olla taas vähän parempi kuin nyt.

Samaa tekniikkaa myös halpis mallissa eli Model 3:ssa, kuin kalliimmissa S ja X malleissa. Lisäksi kolmonen on muutenkin vähän tuoreempaa tekniikkaa ja suunnittelua. Kolmosen heikkoutena varmaan tuo maalipinnan laatu ja varmaan myös työn vähän sinnepäin laatu. Maalipinta saattaa naarmuuntua, kun esim ovet voi olla vähän miten sattuu asemoitu.
 
En ole noin tarkkaan tutustunut mutta ymmärtääkseni lainsäädäntö täällä vaatii tuon kädet ratissa. Itse tykästyin heti autopilottiin. Vähän kuin dynaaminen vakkari, kerran kun kokeilee...
Kaippa se siitä kehittyy kun muut tekee samaa tai vastaavaa pakon edessä että pysyy kehityksessä mukana.
Yks juttu mikä teki vaikutuksen oli et antoivat etänä maksimi ranget Floridassa oleville autoille hurrikaanin aikaan että porukka pääsee pois. Mitä vastaavaa vaikka Audi on tehnyt? Aika hiljaista sillä rintamalla.

Ja ihan luokaton tuo maalinta. Mun vanhassa premiumissa parempi vaikka kilsoja kymmeniä kertoja enemmän.
 
Niin ja siis tuo autonominen ajaminen on kokoajan kehittyvä ominaisuus. Se seuraava aste/luokka tulee ymmärtääkseni vuoden sisään eli isoja parannuksia voi odottaa. Toivotaan parasta.
 
Ok, Eli esimerkiksi autonominen ajaminen ei vakuuta? Tai sähkötekniikka?

Teslan autonominen ajaminen on esillä lähinnä siksi kun ovat tuoneet sen niin aikaisessa testivaiheessa käyttäjille. Ei se teknisesti ole kilpailijoita edellä, vaan lähinnä ovat uskaltaneet ottaa riskin ja ottaa sen tuotantoon, sen sijaan että ne ajelisivat vielä labratasolla, kuten muilla toimijoilla. Loppujenlopuksi Teslalla on vähemmän hävittävää kuin vanhoilla toimijoilla.

Mitä erikoista Teslan "sähkötekniikassa" on? Tai ylipäätään mitä tarkoitat tuolla sähkötekniikalla?

Yksi plussa taitaa olla, että Tesla päivittyy nopeasti. Jos vaikka on jotain bukia, niin se pystytään nopeasti korjaamaan ja vaikka vuoden päästä auto voi olla taas vähän parempi kuin nyt.

Samaa tekniikkaa myös halpis mallissa eli Model 3:ssa, kuin kalliimmissa S ja X malleissa. Lisäksi kolmonen on muutenkin vähän tuoreempaa tekniikkaa ja suunnittelua. Kolmosen heikkoutena varmaan tuo maalipinnan laatu ja varmaan myös työn vähän sinnepäin laatu. Maalipinta saattaa naarmuuntua, kun esim ovet voi olla vähän miten sattuu asemoitu.

Toisaalta siellä on myös jotain bugeja joita ei jostain syystä korjata etänä.. Joko siksi että se etäpäivitys on syystä tai toisesta pahasti puutteellinen, tai sitten siksi että jotkut bugit ovat liian tuotoisia korjattavaksi - esimerkkinä tämä flashmuistin loppuun käyttäminen.

Teknisestihän Model 3 on oikeastaan edistyneempi kuin S ja X, mutta samalla se on tuotannollisesti lähempänä perinteisiä autoja, jossa Tesla ottaa huolella turpiin. 70-luvulla tuo Teslan nykyinen laatu olisi ollut ihan hyvää.
 
Teslan autonominen ajaminen on esillä lähinnä siksi kun ovat tuoneet sen niin aikaisessa testivaiheessa käyttäjille. Ei se teknisesti ole kilpailijoita edellä, vaan lähinnä ovat uskaltaneet ottaa riskin ja ottaa sen tuotantoon, sen sijaan että ne ajelisivat vielä labratasolla, kuten muilla toimijoilla. Loppujenlopuksi Teslalla on vähemmän hävittävää kuin vanhoilla toimijoilla.

Mitä erikoista Teslan "sähkötekniikassa" on? Tai ylipäätään mitä tarkoitat tuolla sähkötekniikalla?



Toisaalta siellä on myös jotain bugeja joita ei jostain syystä korjata etänä.. Joko siksi että se etäpäivitys on syystä tai toisesta pahasti puutteellinen, tai sitten siksi että jotkut bugit ovat liian tuotoisia korjattavaksi - esimerkkinä tämä flashmuistin loppuun käyttäminen.

Teknisestihän Model 3 on oikeastaan edistyneempi kuin S ja X, mutta samalla se on tuotannollisesti lähempänä perinteisiä autoja, jossa Tesla ottaa huolella turpiin. 70-luvulla tuo Teslan nykyinen laatu olisi ollut ihan hyvää.

Heitä tähän tarkka esimerkiksi 70 luvun autosta niin vertaillaan. :)
Ja siis en mä sokea teslafani ole, tykkään lähinnä kehityssuunnasta.
 
OT: Ei 70-luvulla ollut ainakaan maaleiltaan paskempia autoja tarjolla.
 
OT: Ei 70-luvulla ollut ainakaan maaleiltaan paskempia autoja tarjolla.

Wartburgit olivat kovia ruostumaan. Ihan viimeisimmät yksilöt seisoivat jälleenmyyjien pihalla niin pitkään että olivat jo lopulta kukkasia täynnä, kunnes loppuviimein menivät jotenkin kaupaksi. Olihan niissä kaikkea muutakin, muttei mitään mitä ei olisi voinut itsekin korjata. Takuu 3kk...

Näin kertoi siis entinen warrekauppias, nyt jo eläkkeellä.
 
Heitä tähän tarkka esimerkiksi 70 luvun autosta niin vertaillaan. :)
Ja siis en mä sokea teslafani ole, tykkään lähinnä kehityssuunnasta.
Oikeastaan sama mihin verrataan.. Tietysti silloin maali oli paksumpi, mutta itse pelti huonompi, lopputulos oli kuitenkin sama.

Samoin silloin autojen viimeistely taso ei ollut yhtä korkealla kuin nykyään, ne luukut olivat usein tehtaan jäljiltä hieman vinossa yms, ja korin toleranssit ylipäätään isompia. Luovutushuolto oli silloin ihan eri asia kuin nykyään, jossa normaalisti lähinnä poistetaan erilaisia suojamuoveja.

Sinänsä noiden vertailu ei ole niin helppoa, mistä löytyisi täysin alkuperäisessä tehtaan asussa oleva 70-luvun auto? Johonkin tehtaan omaan museoon in tietysti joku yksilö viety, mutta todennäköisesti se yksilö on ollut huolellisemmin tehty, aivan kuten lehdistölle yms käyttöön päätyneet autot joita on dokumentoitu huolellisemmin. Entisöidyt autot ovat olleet kautta historian laadultaan parempia kuin tehtaalta alunperin tulleet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 699
Viestejä
4 544 448
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom