Miten määrittelet velvollisuuden? Ketä kohtaan? Suomea? EU:ta? Ihmiskuntaa? Maailmaa? Maapalloa? Itse koen että meillä tulisi olla velvollisuus jo tulevia sukupolvia kohtaan jättää niille maailma jossa pystyy elämään, tämä velvollisuus ei millään tavalla liity mihinkään kansallisvaltioon, poliittiseen järjestelmään, jne paskaan.
Vielä ärsyttävämpää on ajattelu että "kun kiinalaiset paskoo paikat niin miksi minä en saa paskoa paikkoja", ihan kun se että joku tekee väärin olisi oikeutus sille että itsekkin saa paskoa paikat.
Se miksi tuo "itse hakkasivat metsänsä" argumentti ärsyttää minua, niin rivien välissä siinä lukee että "mekin halutaan tuhota metsämme jos vain niin haluamme eikä meitä saa arvostella siitä, koska te olette tehneet saman virheen satoja vuosia aikaisemmin".
Siitä en ole eri mieltä että jos suomesta toivotaan hiilinielua niin se pitää tietysti korvata täysimääräisesti ja tämä pitäisi tehdä jopa voitollisesti, koska tämä tekee hiilinielujen luomisesta muuallakin haluttavaa kun se olisi hyvää bisnestä. Tämä olisi sitten hyvä asia maapallon kannalta, samalla saastuttaville ja ympäristöään tuhoaville maille tulisi pistää tulleja niin paljon että riistämisestä syntynyt hyöty kuolettuu ja muuttuu tappiolliseksi verrattuna ei-riistävään tuotantoon.
Se että paperin hinta nousisi reippaasti tarkoittaa että saman rahamäärän saa pienemästä määrästä kaadettuja puita, tällä hetkellä huomaa että paperi on ihan liian halpaa, sillä silloin kun asuin suomessa niin mainospaskaa tuli paperilla ovesta 10+kg joka kuukausi, jonka käytännössä kannoin suoraan paperinkeräykseen. Tietysti joku tämänkin mainosroskan pystyy kääntämään hienoksi asiaksi, mutta itsen näen sen esimerkkinä järjettömästä tuhlauksesta jossa puu kaadetaan selluksi, käsitellään. painetaan, jaetaan ja suurimmaksi osaksi päätyy suoraan kierrätykseen kun ei ihmisiä keskimäärin ne mainokset kiinnosta.