Meinaan mitkä ovat sellaisia ammattiautoilijoita jotka tarvitsevat tuollaisia todella pitkiä ajoaikoja henkilöautoilla? Taksit ja ehkä poliisit? Toki noille voi tulla ongelmia siinä että pitää järjestellä vuorot ja/tai autojen käyttö niin että ne ehditään lataan. Mutta kuitenkin, se mikä määrää niiden henkilöautojen kehityksen suunnan on tuo iso yksityisautoilijoiden massa.
Tiukalla asenteella poissulkee tehokkaimman vaihtoehdon.
Toki kuplasta poikkeavat siirtyvä muihin vaihtoehtoihin, jos ei niitäkin lähdettä torppaan.
Mutta kuitenkin, se mikä määrää niiden henkilöautojen kehityksen suunnan on tuo iso yksityisautoilijoiden massa.
Toki ja jos EU kieltää vaihtoehtoja niin miksi edes yrittää, ja rajan ulkopuolelta tulevat jätetään ulkopuolelle.
Siis miten isot akut nostaa sähkönhintaa? Joo, ne vaatii lisää hiilijalanjälkeä siinä valmistusvaiheessa mutta ei kuitenkaan hirveän paljon.
No termivalintani oli vähän oikova, mutta mielestäni sopi keskusteluun.
Käyttäjää kiinnostaa paljonko se liikuttaminen maksaa, eli akkuautossa se sähköenergia hinta on halpaa, siinä maksaa se jakelu, mutta ennekaikkea siinä maksaa se akku. Kun kasvatat akunkokoa, kasvaa sen liikuttavan energian hinta siellä rankaalla, akkujen kohdalla lisäksi joudut investoimaan tehokkaamaan "moottoriin" ja järeämpään autoon , josta taasen seuraa suurempi sähkönkulutus.
Laskit sen varaan että rakennetaan jakeluverkko, se taasen nostaa sen sähkön töpselihintaa, jos ajatus on että kustannusta jaetaan, niin ei ole kovin tehokasta ajatus rakkennuttaa epätehokasta järjestelmää.
Tätä jauhan sen takia , kun pidit vetyautoissa negatiivisena sen tekemisen hyötysuhdatta ja sitä että jakelussa on välikäsiä. Ja akkusähkössä vedit viivat jakustannukset suoriksi pistorasiaan asti.
No eihän tässä suljeta pois ratkaisuja. Tavoitteena on se nollapäästöisyys, se millä se saavutetaan jätetään avoimeksi. Toki niitä kahta tällä hetkellä selkeästi pinnalla olevaa teknologiaa yritetään boostata noilla infravaatimuksilla. Mutta jos joku keksii toimivan kolmannen ratkaisun (ja ei, etanoli ei ole sitä) niin eiköhän sekin ole käypä vaihtoehto.
Kannatan avoimuutta, mutta nyt haisteltavissa että torpataan muitavaihtoehtoja.
Jos yksioikoisesti lähdetään siitä että auton pitää olla paikallispäästötön, niin siinä lopetetaan muiden vaihtoehtojen kehitys. Ja Unohdetaan että liikenteen päästöistä vain osa tulee yksityisautoilusta henkilöautoilla.
*****
Lopuksi vielä, kaikki ihmiset eivät ole toimistohenkilökuntaa, jokin työhönottopaikka on mutta, kaikki ei ole siellä välttämättä montaakertaa käynneet jotkut eivät ehkä koskaan.
Yleensä työpaikalla pitää olla jonkinlainen vessa, mutta jos nyt vaadit että jokapaikkaan pitää vetää sähkö + latausmahdollisuus (pikalataus) hmm....
No jos EU ajatuksesi toteutuu, niin sitten varmaan roudataan jotan dieselgeneraattoria, tai no polttokenno latauspistetta. No jos ei lähdetä rajoittaan pakettiautoja, niin siirtyvät niitä käyttään.
Tauoissa muista, että jos pakotat tautot latauspisteiden luo, niin tehokkuus kärsii.