Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Jotta regulaatio olisi oikeutettua, sen pitää olla suhteellisuusperiaatteen mukaista. EU:n regulaatio on kuin joukkotuhoase: kohteeksi joutunut aine hävitetään niin, että kiveäkään ei jää toisen päälle.
Hä, uudenvuodentina, juotostina nyt kaihertaa ?Tämä taas johtaa siihen, että kielletään valtava määrä hyötykäyttöä vaikka ko. toiminnassa ko. aineet eivät aiheuttaisi olennaisia haittoja.
Tuomas Malisen jutut olleet viime aikoina kotimaassa omaan makuun osin vähän liian huuruisia ja pimeitä, mutta tässä Daniel Lacallen haastattelussa kyllä hyvää settiä. Keskustelu paranee loppua kohden, eikä pääpaino ole kryptovaluutoissa, vaan useita aiheita liittyen tämän hetkiseen talouspolitiikkaan.
Varovaisuusperiaatteella on paikkansa, kun markkinoille tuodaan jotain uutta, jonka vaikutuksista ei ole tietoa, mutta miten soveltaisit varovaisuusperiaatetta rationaalisesti tuotteisiin, joista on laajat, pitkäaikaiset kokemukset? Lyijyn ja lyijytuotteiden osalta puhutaan jopa parista tuhannesta vuodesta.En jotenkin usko, että varovaisuusperiaatteesta luopumisella on suurta kannatusta. Edes Suomessa.
Varovaisuusperiaatteella on paikkansa, kun markkinoille tuodaan jotain uutta, jonka vaikutuksista ei ole tietoa, mutta miten soveltaisit varovaisuusperiaatetta rationaalisesti tuotteisiin, joista on laajat, pitkäaikaiset kokemukset? Lyijyn ja lyijytuotteiden osalta puhutaan jopa parista tuhannesta vuodesta.
Melkolailla kaikesta kertakäyttöisestä olisi hyvä päästä eroon, jos kestävä vaihtoehto vain on ekologisempi. Tästä täydet pisteet EU:lle.EU osoittaa taas herttaiset piirteensä kollektiivirangaistuksen muodossa: kiitoksena siitä, että on kantanut muovit roskiin on täyskielto. Kylläpä kannatti olla vastuullinen - mutta tämäkään ei unohdu.
Melkolailla kaikesta kertakäyttöisestä olisi hyvä päästä eroon, jos kestävä vaihtoehto vain on ekologisempi. Tästä täydet pisteet EU:lle.
Se nyt ei tainnut olla ongelma että ihmiset niitä söisi.Vaikka lyijy voisi ääritapauksissa aiheuttaa terveyshaittoja, niin miksi sekään olisi mikään peruste sen kieltämiseen kuluttajatuotteista? Eikö silloinkin riitä varoitustarra: "Sisältää lyijyä. Lyijy on epäterveellistä"?
Ei, vaan pikemminkin niin, että haittoja aiheuttavasta lyijyaltistuksen määrästä on hyvät, laajat, kokemusperäiset tiedot. Ei voi olettaa, että näitä selvästi vähäisempi altistus aiheuttaisi olennaisia haittoja. Ei ole mitään syytä kieltää tai edes rajoittaa toimintaa tai tuotteita, joiden aiheuttama todennäköinen altistus jää vaikka useita kertaluokkia riskirajoja vähäisemmäksi.Niin lyijytuotteista on laajat, pitkäaikaiset kokemukset jopa parin tuhannen vuoden ajalta. Ja nuo laajat ja pitkäaikaiset kokemukset ovat osoittaneet että se lyijy ei todellakaan ole hyväksi ihmisille ja sen käytöstä kannattaa luopua siellä missä suinkaan mahdollista.
Ei se minua haittaa, jos haluat luopua kaikesta kertakäyttöisyydestä. Hieno juttu! Älä kuitenkaan rupea holhoamaan muita. Leben und leben lassen.Melkolailla kaikesta kertakäyttöisestä olisi hyvä päästä eroon, jos kestävä vaihtoehto vain on ekologisempi. Tästä täydet pisteet EU:lle.
Ei kokonaan kielletty, tähän tapaan:Lyijy ei ole kokonaan kielletty, mutta siinä pääset ongelma äärelle, jos sallitaan jotain, niin sitten itketään että pitäisi sallia jotain toistakin, sallimisessa kai juju siinä että jos ei ole korvattavissa ja käyttö isossa kuvassa niin tärkeää kiellosta kohtuutonta haittaa.
Vaikka lyijy voisi ääritapauksissa aiheuttaa terveyshaittoja, niin miksi sekään olisi mikään peruste sen kieltämiseen kuluttajatuotteista? Eikö silloinkin riitä varoitustarra: "Sisältää lyijyä. Lyijy on epäterveellistä"?
Asennoituminen pitäisi kääntää päälaelleen: sen sijaan, että mietitään sallimisen aiheuttamia ongelmia, pitäisi pohtia mikä on aivan välttämätöntä kieltää. On autoritääristä tyranniaa pohdiskella sallimista. Liberaali suostuu pitkin hampain mahdollisimman suppeisiin rajoituksiin. Liberaali ei myöskään puutu siihen mitä joku muu tekee.
Varovaisuusperiaatteella on paikkansa, kun markkinoille tuodaan jotain uutta, jonka vaikutuksista ei ole tietoa, mutta miten soveltaisit varovaisuusperiaatetta rationaalisesti tuotteisiin, joista on laajat, pitkäaikaiset kokemukset? Lyijyn ja lyijytuotteiden osalta puhutaan jopa parista tuhannesta vuodesta.
Laaja varovaisuusperiaatteen soveltaminen johtaa yliregulaatioon, jossa kielletään tai ainakin rajoitetaan paljon sellaista, millä ei ole olennaisia haittoja. Muistaako joku saunapalvin joutumisen tulilinjalle? Varovaisuusperiaatteen mukaan ihmisiltä pitäisi kieltää keittiöt tai ainakin liedet ja terävät veitset joutuisivat kieltolistalle.
Kieltolistasta puheen ollen, nyt onkin ilmeisesti viimeiset hetket hankkia varastoon muovisia kertakäyttöastioita ja muovipillejä. EU osoittaa taas herttaiset piirteensä kollektiivirangaistuksen muodossa: kiitoksena siitä, että on kantanut muovit roskiin on täyskielto. Kylläpä kannatti olla vastuullinen - mutta tämäkään ei unohdu.
Tumpit voisi hyvin olla maailman yleisin roska, eikä oikein mahdu kaaliin miten niitä edelleen saa kylvää ympäriinsä.Muovikiellossa voisi myös kieltää filtteritupakat ja filtterit. Eli vain raakaa kamaa saa myydä. Tumppeja on vitusti liikaa joka puolella, ja ne ei maadu ikinä...
Maatumattomat varmaan saisi kieltää ja vähän yllättävää ettei niin ole tehty, koska muuten tupakkarajoitukset on menneet laajasti euroopassa läpi, onko jotain maita mihin kaatuu ?Muovikiellossa voisi myös kieltää filtteritupakat ja filtterit. Eli vain raakaa kamaa saa myydä. Tumppeja on vitusti liikaa joka puolella, ja ne ei maadu ikinä...
Etä ehkä ihan tätä tarkoittanut, mutta mielenkiinnosta kysyn, onko se sallittua ? (jos jotain erija, niin noita filtteri versioita jotka ei maadu tehokkaasti)eikä oikein mahdu kaaliin miten niitä edelleen saa kylvää ympäriinsä.
Itse nostit varovaisuusperiaatteen esille, ja kysyin, että miten sitä sinusta pitäisi soveltaa vanhoihin, tunnettuihin riskeihin. Kai sinulla on tästä joku näkemys, kun asia on mielestäsi relevantti?Sinulta meni vähän pointti ohi, mitä itseasiassa yritin argumentoida.
Älä olkiukkoile sellaista, mitä en ole väittänyt. Totean selvästi, että varovaisuusperiaatteella on paikkansa.Jos sinusta varovaisuusperiaate pitäisi heittää roskakoriin, niin fine, se on ihan legitiimi poliittinen näkemys.
Luitko edes itse mitä kirjoitit?Yrität antaa kuvaa Suomesta jonain passiivisena toimijana jonka EU pakottaa tekemään asian X josta et henkilökohtaisesti pidä.
...
Sitten vain pitää vakuuttaa suurin osa suomalaisista ja suurin osa EU:n kansalaisista, että näin pitäisi toimia.
Ainahan tyrannian rakentajilla on mielestään jalo oikeutus tyrannialleen....puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä (heh) ja tämä johtaa siihen että niitä pitää suojella itseltään ja sitä kautta suojella muita näiltä idiooteilta.
Olkipaalit on tuleentuneet tänä kesänä varhain vai onko viimekesäiset oljet vielä käytössä?On myös hyvin vähän asioita jotka vaikuttavat tekijään itseensä, meneekö yksilön oikeus tehdä mitä haluaa muiden ihmisten oikeuksien ylitse? Jos ei niin miten rajat sitten vedetään? Saatko kaataa jäteöljysi maahan jos niistä osa päätyy naapurin kaivoon? Kenen oikeutta tässä pitää kunnioittaa sinun oikeuttasi kaataan jäteöljyt ojaan vai naapurin oikeutta puhtaaseen kaivoon?
Luitko edes itse mitä kirjoitit?
Kun Suomi on n. prosentti EU:sta, niin Suomen mahdollisuudet vaikuttaa EU:n toimintaan on aivan marginaaliset
Itse nostit varovaisuusperiaatteen esille, ja kysyin, että miten sitä sinusta pitäisi soveltaa vanhoihin, tunnettuihin riskeihin. Kai sinulla on tästä joku näkemys, kun asia on mielestäsi relevantti?
Luitko edes itse mitä kirjoitit?
Kun Suomi on n. prosentti EU:sta, niin Suomen mahdollisuudet vaikuttaa EU:n toimintaan on aivan marginaaliset, eli Suomi on de-facto passiivinen vastaanottaja, joka ei voi muuta kuin panna täytäntöön sen mitä Bryssel määrää. Olemalla aina "joo"-maa Suomi voi toki ylläpitää illuusiota vaikutusvallasta.
Mitä tehokkaita oikeussuojakeinoja on ylipäänsä käytettävissä, jos kahelit EU-byrokraatit tekevät pösilön kemikaaliluokituksen, tjsp? Miten luokitus saadaan kumottua ja byrokraatit leivättömän pöydän ääreen?
On aika masentavaa että kuinka huonosti EU-kriitikot tietää miten EU:n päätöksenteko toimii.
Näin ehkä on, mutta miten varovaisuusperiaatetta pitäisi _sinun_ mielestä soveltaa vanhoihin, tunnettuihin riskeihin?Sitä vaan, että se varovaisuusperiaate on muokkautunut EU:n parissa vuosikymmenien...
No ei, vaan oikeussuojakeinoissa on kyse siitä, että jokaisella on oikeus saada asia puolueettoman ja riippumattoman oikeusistuimen käsittelyyn. Se ei todellakaan ole mikään "laita ministeri asialle"-asia.Sehän hoidetaan jäsenvaltioiden ministerien kesken.
...
Eli oikea osoite on Suomen puolueet, hallitus ja eduskunta ja saada se yleinen mielipide omalle kannalle.
Näin ehkä on, mutta miten varovaisuusperiaatetta pitäisi _sinun_ mielestä soveltaa vanhoihin, tunnettuihin riskeihin?
No ei, vaan oikeussuojakeinoissa on kyse siitä, että jokaisella on oikeus saada asia puolueettoman ja riippumattoman oikeusistuimen käsittelyyn. Se ei todellakaan ole mikään "laita ministeri asialle"-asia.
Vertailun vuoksi viranomaisasian voi viedä Suomessa hallinto-oikeuteen tai rikosprosessissa käräjille. Onko EU-asiassa poliisilla edes toimivaltaa tutkia sitä?
Olkipaalit on tuleentuneet tänä kesänä varhain vai onko viimekesäiset oljet vielä käytössä?
Oletko tosissasi rinnastamassa elektroniikkaharrastajan oikeutta ostaa juotostinaa itselleen tai lyijykristallia koriste-esineiksi naapurin kaivon myrkyttämiseen jäteöljyllä?
Tämä on nykyajan ongelma, että viranomaisista haetaan ratkaisua ihmistenvälisiin asioihin. Eikö muka riitä, että kaverit kertovat kuinka dorkaa on tilata uiguurien koriste-esineitä alibabasta? Täytyykö viranomaisten puuttua kaikkeen?
Jos kerran vuodessa sulattelee uudenvuodentinoja, niin tietääkseni tästä ei ole osoitettu aiheutuvan mitään haittaa kenellekään. Tästä huolimatta EU on kieltänyt lyijyä sisältävät uudenvuodentinat. Tämä on silkkaa suhteetonta mielivaltaa.
Näin ehkä on, mutta miten varovaisuusperiaatetta pitäisi _sinun_ mielestä soveltaa vanhoihin, tunnettuihin riskeihin?
Geeniteknologiaa nyt ei oikein voi pitää vanhana teknologiana, jonka haitoista ja riskeistä olisi laajaa, kokemusperäistä tietoa. Sen osalta varovaisuusperiaatteellekin on syytä antaa painoa.Minusta ehdottomasti arvioita pitäiso miettiä varsinkin geeniteknologian osalta.
Ei, vaan pikemminkin soveltamisesta.Tässä puhutaan lainsäädännöstä ja sen tekemisestä.
Miten asian saa EUT:n käsittelyyn ja miten EUT toteuttaa EU-byrokraatin virkavastuun käytännössä?EUT on olemassa. Ehkä yksi tunnetuin viimeaikasin asia, josta se teki ratkaisun, oli mitätöidä komission päätös Privacy Shieldistä.
Tämän keskustelun ydinteema on se, että EU puuttuu mm. kemikaalisääntelyllään hyvin syvälle ihmisten toimintaan riippumatta siitä aiheuttaako ko. toiminta muille olennaista haittaa. Ei tarvitse mennä detaljeihin siitä, missä rajan on oltava, jotta voi tuomita ihmisten omaan toimintaan puuttumisen.Kysyin mielipidettäsi siihen että mihin raja mielestäsi pitäisi vetää, tuo juotostina on vain yksi asia.
Geeniteknologiaa nyt ei oikein voi pitää vanhana teknologiana, jonka haitoista ja riskeistä olisi laajaa, kokemusperäistä tietoa. Sen osalta varovaisuusperiaatteellekin on syytä antaa painoa.
Tässä on kuitenkin kyse lyijyn tapaisista, kauan hyödynnetyistä teknologioista. Miten varovaisuusperiaatetta tulisi soveltaa näihin?
Miten asian saa EUT:n käsittelyyn ja miten EUT toteuttaa EU-byrokraatin virkavastuun käytännössä
Muovinkeräykseen kuuluvan tavaran kippaaminen sekajätteeseen on sinusta joku suurikin osoitus uhrautuvasta vastuullisuudesta?Kieltolistasta puheen ollen, nyt onkin ilmeisesti viimeiset hetket hankkia varastoon muovisia kertakäyttöastioita ja muovipillejä. EU osoittaa taas herttaiset piirteensä kollektiivirangaistuksen muodossa: kiitoksena siitä, että on kantanut muovit roskiin on täyskielto. Kylläpä kannatti olla vastuullinen - mutta tämäkään ei unohdu.
Miten aikuiset elektroniikkaharrastajat on altistamassa lapsia merkittäville määrille lyijyä? Mitä pieneen altistukseen tulee, niin lyijybensalla on tehty erittäin laaja ihmiskoe. Jos olennaisia haittoja esiintyy, niin ei pitäisi olla vaikeaa osoittaa niitä.Sä nyt vähän venytät tunnetun riskin määritelmää. Tiedetään että lyijy on haitallista mutta ei tiedetä että kuinka paljon sitä lyijyä pitää olla veressä jotta se olisi haitallista. Mitä enemmän asiaa on tutkittu niin sitä enemmän on saatu näyttöä myös pienten lyijypitoisuuksien haitoista, etenkin lapsissa. Ja tällä hetkellä lääketieteellinen näkemys on että ei ole olemassa sellaista asiaa kuin turvallinen määrä lyijyä veressä.
Kun nyt kysyt, niin ei, en huomaa. Puhuit yleisesti geeniteknologiasta, et jostain sen rajatuista sovelluksista. Jos nämä tiedetään kokemusperäisesti turvallisiksi, niin ei varovaisuusperiaatteen pitäisi estää niiden tuloa markkinoille.No niin, huomaatko olet eri mieltä asiasta (puhun siis varsinkin ns. gmo lajikkeiden käytöstä maataloudessa joista on vuosikymmenien edestä tutkimustietoa ja tieteellinen konsensus).
On huomattavan eri asia, että virkamiehelle annetaan potkut kuin että oikeus toteaa virkamiehen menettelyn epäkelvoksi ja panee virkamiehen viralta.Vaikea tietää, ketä tarkoitat "EU byrokraatilla" eiköhän potkut ole aika normaali tie tai jäsenvaltion lainsäädäntö, jossa kyseinen "EU byrokraatti" on.
Miten Privacy Shieldsin luoneita EU-virkamiehiä rangaistiin? Pantiinko näitä edes viralta?EUT on olemassa. Ehkä yksi tunnetuin viimeaikasin asia, josta se teki ratkaisun, oli mitätöidä komission päätös Privacy Shieldistä.
EU:lla ei ole oikeutta tehdä yhtään mitään, mitä se ei tee laillisuusperiaatteen mukaisesti. Olennainen osa laillisuusperiaatetta on virkamiesten vastuu lain edessä. Onko EU-virkamiehet tosiasiallisesti haastettavissa oikeuteen väärinkäytöksistään?Miten tää nyt oikein enää liittyy otsikon aiheeseen? EU saa kieltää, sallia, vaatia asioita sopimuskessa, olla vaatimatta jne.
Miten aikuiset elektroniikkaharrastajat on altistamassa lapsia merkittäville määrille lyijyä? Mitä pieneen altistukseen tulee, niin lyijybensalla on tehty erittäin laaja ihmiskoe. Jos olennaisia haittoja esiintyy, niin ei pitäisi olla vaikeaa osoittaa niitä.
Lead affects the peripheral nervous system (especially motor nerves) and the central nervous system.[26] Peripheral nervous system effects are more prominent in adults and central nervous system effects are more prominent in children.[32] Lead causes the axons of nerve cells to degenerate and lose their myelin coats.[26]
Lead exposure in young children has been linked to learning disabilities,[71] and children with blood lead concentrations greater than 10 μg/dL are in danger of developmental disabilities.[35] Increased blood lead level in children has been correlated with decreases in intelligence, nonverbal reasoning, short-term memory, attention, reading and arithmetic ability, fine motor skills, emotional regulation, and social engagement.[68]
The effect of lead on children's cognitive abilities takes place at very low levels.[49][68][72] There is apparently no lower threshold to the dose-response relationship (unlike other heavy metals such as mercury).[73] Reduced academic performance has been associated with lead exposure even at blood lead levels lower than 5 μg/dL.[74][75] Blood lead levels below 10 μg/dL have been reported to be associated with lower IQ and behavior problems such as aggression, in proportion with blood lead levels.[14] Between the blood lead levels of 5 and 35 μg/dL, an IQ decrease of 2–4 points for each μg/dL increase is reported in children.[35] However, studies that show associations between low-level lead exposure and health effects in children may be affected by confounding and overestimate the effects of low-level lead exposure.
Olen ilmeisesti kovakin EU-fanipoika, kun en halua, että ruokaani tungetaan mitään, mitä ei voida osoittaa turvalliseksi. Et sinäkään halua, mutta ulista pitää, koska EU teki asialle jotain, pakkohan sen on pielessä olla.No kieltohan se EU:n ratkaisu on. Ei siis tiedetä, että titaanioksidi olisi vaarallista, mutta kun sitä ei ole onnistuttu osoittamaan turvalliseksi, EU ei ala puuhata suosituksia tai rajoituksia - vaan kieltoa.
Varovaisuusperiaatteen mukaan jonkintasoinen näyttö turvallisuudesta on syytä olla siinä vaiheessa, kun ruokaan halutaan tunkea jotain aivan uutta kemikaalia. Nyt on kuitenkin kyse aineesta, jota on käytetty ruuan lisäaineena jo vuosikymmeniä, eikä ilmeisesti nytkään ole todettu mitään konkreettista haittaa.Olen ilmeisesti kovakin EU-fanipoika, kun en halua, että ruokaani tungetaan mitään, mitä ei voida osoittaa turvalliseksi. Et sinäkään halua, mutta ulista pitää, koska EU teki asialle jotain, pakkohan sen on pielessä olla.
Siitä ei ole järin suurta epäilystä, etteikö ko. kokeessa olisi saavutettu (myös) haittoja aiheuttavaa tasoa. Käsittääkseni Euroopassakin on pahimmillaan ylitetty rajat yli 10-kertaisesti. Kyse onkin siitä, että mitä _pieni_ altistus aiheuttaa, jos mitään.Ja mitä tulee lyijybensalla tehtyyn ihmiskokeeseen niin:
Varovaisuusperiaatteen mukaan jonkintasoinen näyttö turvallisuudesta on syytä olla siinä vaiheessa, kun ruokaan halutaan tunkea jotain aivan uutta kemikaalia. Nyt on kuitenkin kyse aineesta, jota on käytetty ruuan lisäaineena jo vuosikymmeniä, eikä ilmeisesti nytkään ole todettu mitään konkreettista haittaa.
Jos/kun näitä rajoituksia lätkitään poliittisin perustein, niin ihan oikeasti alkaa loppua ymmärrys sille, että kuinka kukaan järkevä ihminen voi tätä hyväksyttävänä.Myös se onko jokin asia turvallista vai ei on osaltaan politiikkaa, jenkeissä ruokaan työnnetään paljon aineita jotka on jenkkien mielestä "turvallisia".
Jos/kun näitä rajoituksia lätkitään poliittisin perustein, niin ihan oikeasti alkaa loppua ymmärrys sille, että kuinka kukaan järkevä ihminen voi tätä hyväksyttävänä.
Se vie myös pohjan siltä, että miksi kenenkään pitäisi sietää rajoituksia kapinoimatta. Rajoitusten vähäkin hyväksyttävyys menetetään, jos samoja kriteerejä ei sovelleta objektiivisesti aivan kaikkeen.
Jos se ei ole vaarallista, haitaksi, ja jos se on tehokkaampaa, niin eikö se silloin ole järkevää.Se että kuinka vaarallista tämä on sitten eri asia, mutta jos asia voidaan hoitaa hygieniaa parantamalla niin mikä hyöty on leikkiä kloorilla vain siksi että joku osakkeenomistaja saa enemmän voittoja?
Jos se ei ole vaarallista, haitaksi, ja jos se on tehokkaampaa, niin eikö se silloin ole järkevää.
Mutta jos se vaaraksi tai haitaksi asiakkaalle niin paljon että asiakkaan kannattaa maksaa enemmän jostain toisesta tekniikasta, niin sitten miettiä onko haitta niin iso ettei päätöstä voi jättää asiakkaalle. (eli kiellettävä)
Onko järkevämpää ?Riippuu poliittisesta mittatikusta, käytännössä klooribroikun tapauksessa kyse on vain että kasvatusolosuhteet ja teurastusprosessi on niin surkea että liha on pakko pestä puhtaaksi kloorilla. Eikö olisi järkevämpää pistää asiat kuntoon niin ei tartteisi tälläisiä kikkakolmosia?
Onko järkevämpää ?
Siis oletan että sinulla on siihen tarina miksi se on järkevämpää.
Ok, nyt tajusin, eli kyse siitä että jos viljellää sanoja ja mielikuvia jotka ei tunnut kivoilta, niin sitten voidaan ajaa poliittisia päätöksiä (rajoituksia) joilla ei ole sinänsä mitää muuta syytä saati tieteellisiä syytä, jotka vielä voi olla haitaksi.Kuten sanoin riippuu poliittisesta mittatikusta, se että broilerikasvattamoiden ja teurastamoiden hygieniaa ja oloja parannetaan niin ettei tarvita klooripesua kuulostaa minusta järkevältä. Joku kokoomuslainen voi haistattaa vitut eläinten hyvinvoinnille kunhan tulee maksimaalisesti rahaa osinkoina. Arvovalintoja ja siksi puhuin aikaisemmin Valuraudalle että nämä ovat myös poliittisia päätöksiä eivätkä perustu vain tieteeseen.
Ok, nyt tajusin, eli kyse siitä että jos viljellää sanoja ja mielikuvia jotka ei tunnut kivoilta, niin sitten voidaan ajaa poliittisia päätöksiä (rajoituksia) joilla ei ole sinänsä mitää muuta syytä saati tieteellisiä syytä, jotka vielä voi olla haitaksi.
Miten elintarvikekananmunat liittyy broilereihin ?No, esimerkiksi salmonellaan kuolee jenkeissä ihmisiä. Kananmunat valkaistaan. Tämä huonontaa niiden säilyvyyttä ja lisää ruokamyrkytyksiä.
Miten elintarvikekananmunat liittyy broilereihin ?
CDC estimates Salmonella bacteria cause about 1.35 million infections, 26,500 hospitalizations, and 420 deaths in the United States every year. Food is the source for most of these illnesses.
Ok, nyt tajusin, eli kyse siitä että jos viljellää sanoja ja mielikuvia jotka ei tunnut kivoilta, niin sitten voidaan ajaa poliittisia päätöksiä (rajoituksia) joilla ei ole sinänsä mitää muuta syytä saati tieteellisiä syytä, jotka vielä voi olla haitaksi.
Eihän titaanidioksidin kiellolle esitetty mitään kunnollista perustelua vaan ainoastaan "ei voida sulkea pois"-tasoinen väite. Ei se ole mikään tieteellinen osoitus haitoista. Silti komissio alkoi valmistella sen kieltämistä.Jos mietitään EU:n (lisä)ainekieltoja, niin osaatko sano yhtään joka on tehty täysin haihattelemalla ja poliittisin perustein ilman mitään tieteellistä perustelua? Moni asia voi olla kiistanalainen, mutta niissä käytössä silloin on jo täällä mainittu varovaisuusperiaate.
Ideaalisessa maailmassa ehkä näin, mutta entä jos EU:n hienot hygienianormit sattuvat joskus pettämään käytännössä? Sitten on kuluttajien keittiössä saastunutta kanaa, josta taudinaiheuttajat siirtyvät helposti muihin elintarvikkeisiin. Todennäköisesti elintarviketurvallisuuden kannalta olisi parempi pyrkiä kohtuullisen hyvään hygieniaan ja yhdistää tämä kohtuullisen tehokkaaseen patogeenien torjuntaan kuin yrittää tehdä kummastakaan täydellistä.Väittäisin että klooribroilerissakin tieteen kanta on että parempi hygienia on parempi asia kuin saastuneen lihan "korjaaminen" kloorikylvyllä, jälkimmäinen on kummiskin juurisyyn korjaamista jälkikäteen kun voitaisiin sen sijaan korjata alkuperäinen ongelma, jolloin jenkkien ja EUn välinen vääntö klooribroilerista voitaisiin välttää.
Ideaalisessa maailmassa ehkä näin, mutta entä jos EU:n hienot hygienianormit sattuvat joskus pettämään käytännössä? Sitten on kuluttajien keittiössä saastunutta kanaa, josta taudinaiheuttajat siirtyvät helposti muihin elintarvikkeisiin. Todennäköisesti elintarviketurvallisuuden kannalta olisi parempi pyrkiä kohtuullisen hyvään hygieniaan ja yhdistää tämä kohtuullisen tehokkaaseen patogeenien torjuntaan kuin yrittää tehdä kummastakaan täydellistä.
Eihän titaanidioksidin kiellolle esitetty mitään kunnollista perustelua vaan ainoastaan "ei voida sulkea pois"-tasoinen väite. Ei se ole mikään tieteellinen osoitus haitoista. Silti komissio alkoi valmistella sen kieltämistä.
Miten varovaisuusperiaatetta tulee sinusta soveltaa tunnettuihin, yleisessä käytössä aineisiin?
Ideaalisessa maailmassa ehkä näin, mutta entä jos EU:n hienot hygienianormit sattuvat joskus pettämään käytännössä? Sitten on kuluttajien keittiössä saastunutta kanaa, josta taudinaiheuttajat siirtyvät helposti muihin elintarvikkeisiin. Todennäköisesti elintarviketurvallisuuden kannalta olisi parempi pyrkiä kohtuullisen hyvään hygieniaan ja yhdistää tämä kohtuullisen tehokkaaseen patogeenien torjuntaan kuin yrittää tehdä kummastakaan täydellistä.
Eli jos pettää, niin päädytään joskus jenkkien tasolle, ja parempi olisi olla koko ajan siellä?
.
.
Esitän, että todennäköisesti olet täysin väärässä todennäköisyysarviosi suhteen.
Kuinka vaikeaa voi olla ymmärtää sitä, että yhden kortin varaan jättäytyminen voi johtaa ongelmiin? Ei ole väliä tavoitellaanko täydellistä hygieniaa vaiko täydellistä patogeenien torjuntaa. Jos kaikki lasketaan tämän kortin varaan, niin häiriöt johtavat siihen, että saastunutta kanaa päätyy kuluttajille.
Jos yhdistetään molemmat, kummankaan ei tarvitse olla täydellinen vaan toisen pettäessä toinen paikkaa.