Talvirenkaat - yleisketju

R3 ja R5 on hyvät. Nordman versiot ei ole hyviä. Nordman R2 oli tajuttoman liukkaat ja vaihdoin suosiolla pois
Sen minkä nokia pidossa voittaa, niin ajotuntumassa häviää. Contit pitävät aavistuksen enemmän ääntä, mutta se on tasainen. Nokialainen vollottaa ihan perkeleesti ja huolella urapinnalla. Ei voi suositella, jos omaa kuulon. Goodyear vetelee märällä asfaltilla sekä nokiaa että contia 100-0. Talvipidossa riittävä, mutta ei parhaimmillaan jäällä.
 
R3 ja R5 on hyvät. Nordman versiot ei ole hyviä. Nordman R2 oli tajuttoman liukkaat ja vaihdoin suosiolla pois

Nordman RS2 oli nimestään huolimatta kopio alkuperäisestä R:stä, joten se on selvästi vanhempaa tekniikkaa. Nordman RS3 voinee olla ihan hyvä, ainakin pintakuvioltaan se on Hakkapeliitta R3, toki kumissa on voitu tehdä jotain säästöjä - se pitäisi selvittää rengastesteillä.

Hakkapeliitta R:

1738173962276.png


Nordman RS2:

1738173991133.png


Hakkapeliitta R2, josta ei ikinä tullut Nordman-halpisversiota:

1738174027820.png


Mitäs mieltä Nordman nastarenkaista? Vianorilla varastontyhjennysmyynti esim. Nordman North 9: 195/65R15 499€ asennettuna. Toisaalta "30 pv alin hinta: 458,00 €" niin onko sittenkään hyvä tarjous.


Jos etelään ei enää tule kunnon talvea, niin koska rupeaa rengasliikkeiden varastot ahdistamaan vai tuleeko parhaat tarjoukset vasta keväämmällä?

Mulla on Nordman 8:t alla toista talvea, viimeisiä laillisia Pietarin-tehtaan tuonteja. Liukkaillakin keleillä pidoltaan hyvä ja loogisen oloinen rengas, ainoa valituksenaihe on viidestäkympistä alkava ulina, joka on nähtävästi periytynyt Hakkapeliitta 8:sta. Mutta korkeammissa nopeuksissa sekin peittyy muun metelin alle vanhassa autossa. Ei luulisi ysin olevan ainakaan huonompi.
 
Nordman RS2 oli nimestään huolimatta kopio alkuperäisestä R:stä, joten se on selvästi vanhempaa tekniikkaa. Nordman RS3 voinee olla ihan hyvä, ainakin pintakuvioltaan se on Hakkapeliitta R3, toki kumissa on voitu tehdä jotain säästöjä - se pitäisi selvittää rengastesteillä.

Hakkapeliitta R:

1738173962276.png


Nordman RS2:

1738173991133.png


Hakkapeliitta R2, josta ei ikinä tullut Nordman-halpisversiota:

1738174027820.png




Mulla on Nordman 8:t alla toista talvea, viimeisiä laillisia Pietarin-tehtaan tuonteja. Liukkaillakin keleillä pidoltaan hyvä ja loogisen oloinen rengas, ainoa valituksenaihe on viidestäkympistä alkava ulina, joka on nähtävästi periytynyt Hakkapeliitta 8:sta. Mutta korkeammissa nopeuksissa sekin peittyy muun metelin alle vanhassa autossa. Ei luulisi ysin olevan ainakaan huonompi.
Oli RS2. Kuitenki ihan sukka renkaat. Hankook kitkat tuli tilalle ja luistelu loppui siihen. Vaimolle tuli michelin snow ja ne on kanssa ollut loistavat, kevyt auto ilman ESP eikä mitään ongelmia
 
Sen minkä nokia pidossa voittaa, niin ajotuntumassa häviää. Contit pitävät aavistuksen enemmän ääntä, mutta se on tasainen. Nokialainen vollottaa ihan perkeleesti ja huolella urapinnalla. Ei voi suositella, jos omaa kuulon. Goodyear vetelee märällä asfaltilla sekä nokiaa että contia 100-0. Talvipidossa riittävä, mutta ei parhaimmillaan jäällä.
Vollottava kitkarengas, onko edes Nokialla semmoista?
Onneksi on rengastestejä ja jokainen voi valita omien ajo-olosuhteiden mukaisen renkaan.
Esim. tänä "talvena", joku keskieuroopan paske olisi ollut aivan riittävä etelä-suomeen, idässä taas sellaiset peilijäät pikkuteillä että ei edes paras nasta pidä... elämä on valintoja ja kompromisseja.
On silti aika erikoista viljellä tuollaisia yleistyksiä tai "totuuksia" renkaista, koska käyttöolosuhteet vaihtelevat niin paljon.
Ostatko AutoBIldin "talvirengastestin" voittajat Suomen talveen?
 
Vollottava kitkarengas, onko edes Nokialla semmoista?
Onneksi on rengastestejä ja jokainen voi valita omien ajo-olosuhteiden mukaisen renkaan.
Esim. tänä "talvena", joku keskieuroopan paske olisi ollut aivan riittävä etelä-suomeen, idässä taas sellaiset peilijäät pikkuteillä että ei edes paras nasta pidä... elämä on valintoja ja kompromisseja.
On silti aika erikoista viljellä tuollaisia yleistyksiä tai "totuuksia" renkaista, koska käyttöolosuhteet vaihtelevat niin paljon.
Ostatko AutoBIldin "talvirengastestin" voittajat Suomen talveen?
Heh, nokiallahan ei ole rengasta mikä ei pitäisi ylimääräistä ääntä. Onko se sitten runko vai pintakuvio mikä sen tekee, mutta nokialaisilla urassa ja uran vieressä ajaessa on aivan valtava ero. Uran vieressä ovat contia vähän hiljaisemmat, urassa täysi katastrofi.

Yleistyksistä niin nyt tiedä, sen toki olisin voinut mainita, että pääasiassa rannikolla etelässä liikun. Pääasiassa siis paljasta asfalttia ja paikoin karseaa jäätä. Noissa olosuhteissa (asfaltti) Goodyear on niin paljon parempi nakki kuin muut pohjoismaiset kitkat, että ajan muutamat liukkaat kelit sitten rauhallisemmin. Pohjoisen kunnon talvessa kitka kuin kitka toimii. Pitää kuin tauti. Ehkä nokialaisetkin jossain -30 asteessa saisivat sen verran runkoon jäykkyyttä, että olisivat vertailukelpoiset muihin.

Pitkään roikuin erilaisissa nokialaisissa ja paras rengaspuolen päätös oli lakata niitä ostamasta. Ajan suht paljon ja pitkää pätkää vuokra-autoilla Suomessa, niin pääsee hyvin testaamaan eri renkaita. Yleensä alla V60 tai XC60, satunnaisesti S90/V90.
 
GY UG Ice 2:t olivat aivan tolkuttoman hyvät asfaltilla, nyt mulla on Ice 3:t, jotka eivät ole niin hyvät, mutta talvikelissä paremmat. Välissä oli Contin CVC7:t, mitkä eivät myöskään olleet asfaltilla Ice 2:ten veroiset, mutta kuitenkin kelvolliset, talvipito kuitenkin paremmalla tasolla. Ice 3:t ovat hyvä kompromissi talvipidon ja kuivan/märän asfaltin välillä, kyllä näitä voi suositella hyvillä mielin. CVC8:t olisi kiva testata, mutta ei ole ajankohtainen vielä, kun nykyisillä ajettu vasta 1,5 talvea.

Nokian kitkoilla en ole tainnut koskaan ajaa metriäkään, nastoilla sitten toki. Nokian nastoissa talvipito on aina ollut hyvä. Muista ominaisuuksista en ole sitten niin tykännyt, eniten ärsytti, kun Hakkapeliitta 8 luovutti nastat hyvin nopeasti. Pintaa hitosti jäljellä, mutta nastat vaan katosivat (ei mitään revittelyä edes).
 
Viimeksi muokattu:
Samankaltaisia kokemuksia kuin aiemmilla kirjoittajilla, Nokialaisissa R3 & R5 riittää kyllä absoluuttista pitoa liukkaalla kelillä mutta paljaalla asfaltilla varsin ikävät ja epämääräisen tuntuiset. Edellämainitut Goodyearin UG Ice 3 ovat sen suhteen aivan eri luokassa, jos pääasiassa ajelee etelässä niin aika helppo valinta. Contin kitkoista ei omakohtaista kokemusta.
 
Vollottava kitkarengas, onko edes Nokialla semmoista?
Onneksi on rengastestejä ja jokainen voi valita omien ajo-olosuhteiden mukaisen renkaan.
Esim. tänä "talvena", joku keskieuroopan paske olisi ollut aivan riittävä etelä-suomeen, idässä taas sellaiset peilijäät pikkuteillä että ei edes paras nasta pidä... elämä on valintoja ja kompromisseja.
On silti aika erikoista viljellä tuollaisia yleistyksiä tai "totuuksia" renkaista, koska käyttöolosuhteet vaihtelevat niin paljon.
Ostatko AutoBIldin "talvirengastestin" voittajat Suomen talveen?
Meillä taloudessa kaksi samanlaista autoa luonnollisesti saman kokoisella rengastuksella, toisessa contin kitkat ja toisessa Nokian kitkat, nokialaiset on ajotuntumalta ja ääneltään paljon epämielyttävämmät.

Nokiat on hiljaiset ja mukavat kaupunkinopeuksissa, mutta 60 ylöspäin pehmeys ja jollottova ääni alkaa häiritsemään.
 
Mulle jäi vara-autoon (laiskuutta) jokakelin Cross Climatet ja niilläkin on hyvin pärjännyt Satakunnan talven, vaikkakin tämä talvi on ollut leudompi sekä vaihtelevampi ja täten sivukulmilla liukkaampi kuin "kunnon" edeltänyt talvi.

Yhdyn "mistä kukakin tykkää" ja omien preferenssien mukaan renkaiden ostajien näkemykseen.
 
Pirelleistä vois lausua nyt muutaman sanasen lyhyen tutustumisen perusteella.

Hyvin Goodyearin tuntuinen, maantieajettavuus tarkka, hiljaiset, ohjautuu hyvin. Nollan molemmin puolin tuntuvat asiallisilta, veto-jarrutus sekä kaarrepito on hyvää tasoa, pidon raja ehkä tarkempi kuin Misukoilla.

Jos laaturengasta on etsimässä niin kannattaa harkita jos saatavuus ja hinta osuu omalle kohdalle, lähimmät verrokit laittaisin Continental ja Goodyear kitkarenkaina.
 
Sen minkä nokia pidossa voittaa, niin ajotuntumassa häviää. Contit pitävät aavistuksen enemmän ääntä, mutta se on tasainen. Nokialainen vollottaa ihan perkeleesti ja huolella urapinnalla. Ei voi suositella, jos omaa kuulon. Goodyear vetelee märällä asfaltilla sekä nokiaa että contia 100-0. Talvipidossa riittävä, mutta ei parhaimmillaan jäällä.
Juuri vaihdoin R5:t uusiin R5:iin eikä kummatkaan vollottanut yhtään. Hakkapeliitta 8 taisi ensimmäiset 1000 km vollottaa 80 km/h-nopeudessa. Kyllä nuo vanhat jo selkeästi äänekkäämmät oli.
 
Juuri vaihdoin R5:t uusiin R5:iin eikä kummatkaan vollottanut yhtään. Hakkapeliitta 8 taisi ensimmäiset 1000 km vollottaa 80 km/h-nopeudessa. Kyllä nuo vanhat jo selkeästi äänekkäämmät oli.
Joo, eipä tuo Hakka10 myös vollota kuin pikku ääni kuuluu, sekin saattaisi kadota jos laittaisi enemmän ilmaa.

Kysyin niiden aspasta että kun 944 volvon omapaino 1525kg ja suosituspaine 1.9 baria, niin kai nykyrenkaisiin voi enemmän laittaa.
Joku insinööri vastasi että suosittelee 2.7bar Hakka10 ja ei suosittele alle 2.5bar .
Liian kovat 2.7bar oli kyllä omaan makuun.
 
Juuri vaihdoin R5:t uusiin R5:iin eikä kummatkaan vollottanut yhtään. Hakkapeliitta 8 taisi ensimmäiset 1000 km vollottaa 80 km/h-nopeudessa. Kyllä nuo vanhat jo selkeästi äänekkäämmät oli.
Jollottaa, vollottaa miten sen nyt sitten määrittelee. Rengaskoko ja autokin ratkaisee kuskin lisäksi mikä on häiritsevää ja mikä ei. Ehdottomasti vähiten nokilaiset ovat haitanneet äänen puolesta S90/V90 sarjan autoissa, tuntuma toki silti taattua nokiaa noissakin autoissa.
 
Ei pystynyt enää ajeleen neljättä talvea Contintal VikingContact7 rinkuloilla vaikka nuukuuksissani ajattelin kokeilla :eek: Pintaa alkoi olla alle 5mm ja 50 000km lasissa. Kumi kovaa ja jäällä alettiin luistella ja etenemiskyky katosi hangessa.

Sain aika hyvän diilin 2,5v sitten paistetuista 245/65r17 Bridgestone BLIZZAK DM-V3 kitkoista 650€ alle laitettuna... Katsotaan nyt onko nämä mistään kotoisin. Kuvio on ainakin suht rouhea, kuvittelisin että kaivaa hangessa eteenpäin mukavasti.

Paritonnia rullailtua DM-V3 kitkoilla vähän kaikenlaisissa olosuhteissa. Jopa kärry perässä täysin vesi pinnassa olevalla kaljamalla. Ei ole pidossa valittamista mutta ei nyt ihme kun tottui jo kivettyineisiin Continentaleihin :)

Ainoa negatiivinen asia on rungon löysyys verrattuna Continentaliin. 100km/h vauhdissa alkaa jo vähän vaeltamaan/epämääräinen ohjaustuntuma, ei mene niin suoraan. Ero selittyy varmaan kantavuudella, 111 vs 107. Vierinvastuskin olisi ainakin paperilla monta pykälää huonompi mutta vaikea havaita, siihen vaikuttaa niin moni muu asia talvella.

Melusta vaikea sanoa mitään, mersu sen verta hiljainen että tuntuu että se ja sama mitkä renkaat siellä alla on. Ostaisin uudestaankin jos samalla hintaa saisi...mutta jos hinnassa ei eroa niin sitten Continental.
 

KUMHO WI32 98T XL NASTA​

Onko näistä talven jälkeen kokemuksia. Pojalle taajamapyörityksiin joten melu ei este.
 

KUMHO WI32 98T XL NASTA​

Onko näistä talven jälkeen kokemuksia. Pojalle taajamapyörityksiin joten melu ei este.
Hyvät on. Tosi hyvä pito, mutta on myös todella äänekkäät paljaalla asfaltilla, etenkin 50-60 km/h nopeuksissa. Lumella hiljaiset. Eikä siis ole mikään nastojen ääni vaan outo "ujeltavajyrinä" mikä noista tulee. Riippuu varmasti pitkälti autosta minkä alle tulee, mutta edellisen pirssin alla nuo oli ja siinä ne oli äänekkäät, vaikkakin tuo mk2.5 Focus ei mikään hiljaisin ollut kyllä muutenkaan.
 

KUMHO WI32 98T XL NASTA​

Onko näistä talven jälkeen kokemuksia. Pojalle taajamapyörityksiin joten melu ei este.
Mulla on ollu nuo talven nyt alla suupertissa. (superb mk3 tdi 4x4) Ajoa tullut nastoilla n. 10tkm, hyvin on nastat pysyneet paikallaan vaikka on aika paljon ajosta ollut paljailla maanteillä/moottoritiellä.

Sivuttaispito on vähän heikohko takapäässä, aika helposti perä meinaa lähtä alta kun on liukasta liikenneympyröissä yms, toki ei ole ongelma kun tiedostaa asian ja ei isommissa vauhdeissa ole ollut tästä huomauttamista, välillä jos lumikelillä on vähän leikityttänyt niin hyvin loogisesti käyttäytyy.

Pitkittäispito on hyvä ja tosiaan tuo ihmeellinen ujellus on läsnä, paineita nostamalla sitä sai vaimennettua jonkinverran mutta ei kokonaan. Radion volyymiä säätämällä siittä pääsee eroon, ei ole kummiskaan kovin häiritsevä taajuus mikä kuuluu.

Näitä ilmeisesti on olemassa sitten erilaisilla nastoilla että en tiedä kuinka korrekti tämä vertailu on loppupeleissä käyttäjäkokemusten osalta, itselläni ainakin on pienemmillä nastoilla mitä jossain vertailussa oli. (suomesta rengasliikkeestä tuli mun renkaat, ei ole tilattu mistään, tai mistä minä tiedän mistä se rengasliike ne on tilannut kun kyseessä oli pieni paikallinen paja..)
 
Kitkarenkaat alkaisi kaipailemaan vaihtoa ja nyt saisi Nordman RS3:sta noin 150e edullisemmin kuin Nokialaista. Ilmeisesti Nordman on uudelleen brändätty Nokian R3. Kovasti mietityttää, että onko kitkarenkaissa tapahtunut parissa sukupolvessa suurta kehitystä vai selviäisikö vanhemmalla mallilla.
Päädyin lopulta tuttuun ja turvalliseen Nokian R5:een. Kokona 195/60R15 ja vaikea ymmärtää, miten näitä niin moni moittii. Varsin hiljainen ja miellyttävä rengas ajaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 796
Viestejä
4 649 062
Jäsenet
76 306
Uusin jäsen
TopiKu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom