Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Paljonko on renkailla pintaa jäljellä? Vähän vaikuttaa siltä, että noissa VC7 on parhaimman pidon kumiseosta sen ensimmäset 2 millimetriä ja sen jälkeen kuluminen hidastuu radikaalisti. Takarenkaat eivät viime talvena kuluneet kuluneet niin että mittarilla olisi eroa nähtävissä ja etuset kuluivat samaan 6 millin asti. Kyllähän tuolla vielä pääkaupunkiseudulla ja lyhyet ajot maaseudun hiekkapohjaisia teitä pärjää, mutta varsinkin se jäisen kiillottuneen risteyksen vetopito on heikentynyt selkeästi.Olen ollut aikaisemmin kitkojen puolestapuhuja mutta nyt kun vaihdoin autoa ID3:een niin olen alkanut haikailemaan takaisin nastoihin. En tiedä onko vika auton paino ja sähköauton välitön teho mutta eteneminen on aika liukasta CVC7:lla. Ihan normaalissa mutkassa saattaa pito hävitä kun vähän kaasua painaa. Edellisessä etuvedossa oli samat renkaat alla ja pito oli kuin nastarenkaissa. Kaikki kombot ei vaan näemmä toimi niin optimaalisesti.
etu | 8.2 | 7 | 10000 | 0.12 | mm/1000km | etu | 8.2 | 7.5 | 1800 | 0.39 | mm/1000km |
taka | 7 | 6.7 | 2806 | 0.11 | mm/1000km | etu | 7.5 | 7 | 7000 | 0.07 | mm/1000km |
taka | 6.7 | 6 | 7000 | 0.10 | mm/1000km | etu | 7 | 6 | 8890 | 0.11 | mm/1000km |
taka | 6 | 6 | 8890 | 0.00 | mm/1000km | | | | | | |
etu | 6.3 | 5 | 7194 | 0.18 | mm/1000km | taka | 6.3 | 5.8 | 7194 | 0.07 | mm/1000km |
taka | 5 | 4.8 | 4600 | 0.04 | mm/1000km | etu | 5.8 | 5.1 | 4600 | 0.15 | mm/1000km |
taka | 4.9 | 4.8 | 7119 | 0.01 | mm/1000km | etu | 5.1 | 4.9 | 7119 | 0.03 | mm/1000km |
Kokemuksia yksi talvi uusilla Nokian kitkarenkailla, eikä ikinä enää. Voi jeesus sitä liukastelua ja liikkeellelähdön vaikeutta ainakin etuvetoisella autolla. Ajot siis itsellänikin pääosin kaupunkialueella ja isoilla auratuilla teillä, mutta ei kitkoissa vaan omasta mielestä ole mitään ideaa, kun ei niissä ole mitään mikä tarttuu tiehen ja tuo pitoa?
Ite vaihtelin omat neljä täyttä talvikautta, eli > 40 tkm, ajetut CVC7:t kesärenkaisiin ja mittailin urasyvyydet. Urasyvyyksien vaihteluväli oli 4,5 - 4,8 mm. Voi kyllä sanoa, että ensi kaudeksi vaihtuu, vaikka lailliset ovatkin.Paljonko on renkailla pintaa jäljellä? Vähän vaikuttaa siltä, että noissa VC7 on parhaimman pidon kumiseosta sen ensimmäset 2 millimetriä ja sen jälkeen kuluminen hidastuu radikaalisti. Takarenkaat eivät viime talvena kuluneet kuluneet niin että mittarilla olisi eroa nähtävissä ja etuset kuluivat samaan 6 millin asti. Kyllähän tuolla vielä pääkaupunkiseudulla ja lyhyet ajot maaseudun hiekkapohjaisia teitä pärjää, mutta varsinkin se jäisen kiillottuneen risteyksen vetopito on heikentynyt selkeästi.
etu 8.2 7 10000 0.12 mm/1000km etu 8.2 7.5 1800 0.39 mm/1000km taka 7 6.7 2806 0.11 mm/1000km etu 7.5 7 7000 0.07 mm/1000km taka 6.7 6 7000 0.10 mm/1000km etu 7 6 8890 0.11 mm/1000km taka 6 6 8890 0.00 mm/1000km
etu 6.3 5 7194 0.18 mm/1000km taka 6.3 5.8 7194 0.07 mm/1000km taka 5 4.8 4600 0.04 mm/1000km etu 5.8 5.1 4600 0.15 mm/1000km taka 4.9 4.8 7119 0.01 mm/1000km etu 5.1 4.9 7119 0.03 mm/1000km
Onko nyt hyvä aika hankkia uudet talvirenkaat? Vaihdoin hiljattain autoa ja mukana tuli Hakkapeliitta Ysit, joissa oli 5mm pintaa. Sain 500€ alennusta uusien renkaiden hankintaan, kun valitin.
Rengas24:llä on Pirellin Ice Zero FR:t 370€/sarja, mikä on mielestäni todella hyvä hinta 205/55/16 koon laatukitkoille. Edelliseen autoon ostin samat renkaat rengastestien perusteella ja ajoin kolme vuotta. Olivat rauhalliset ja hyvät renkaat, minkä toki osasi odottaa jo rengastestien perusteella.
”Pirelli päivitti Pirelli Ice Zero FR -kitkarenkaan ominaisuuksia syksyksi 2018. Edeltäneen, vuonna 2015 esitellyn version oli tarkoitus poistua markkinoilta toukokuussa 2018. Uuden renkaan oli tarkoitus korvata se lokakuusta 2018 alkaen”, sanoo Robert Pfenning Pirelli Deutschland Gmbh:sta.
”Edeltävä versio pitää paremmin märällä asfaltilla, ja siksi sen myyntiä jatketaan markkina-alueilla, joilla painotetaan märkäpitoa. Uusi versio pitää paremmin jäällä, joten sitä on tarkoitus myydä Skandinaviassa ja Venäjällä.”
Pohdin tuota jo kolme vuotta sitten, kun tilasin samoja renkaita. Silloin tulin tulokseen, että vanha malli on korvattu uudella 2018 ja myytävänä on lähinnä uudempaa mallia. En usko, että varsinkaan enää vuonna 2023 on vanhaa mallia myynnissä. Lisäksi Rengas24 mainostaa soveltuvan haastaviin jääolosuhteisiin, mitä ei Keski-Euroopan kitkoilla ole.Onkohan ne Eurooppaan vai Pohjolaan tarkoitettua versiota tuosta rengasmallista?
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Määrittele edullinen ja puhutaanko halvoista kusiluistimista vai hyvällä tarjouksella liikkuvista keski/kalliimman pään laatutuotteista. Ja tarkempi kokokin olis jees.
Postaus päivittyy;
Esim joku tuollainen. Hinnoissa ei ollut juurikaan eroja. Goodyear oli aika halpa.varmastikin hyvä hinta-laatusuhde tärkein. Toki hinta edellä prioriteeteissa. Luulisi että tuotteessa, joka on lopulta noin bulk, olisi valmistajat aika lähellä toisiaan..
215-225 ja 55-60 lienee paras sopivuus.
Noin 350-400e asennettuna vanteille.Määrittele 'tiukka budjetti.'
On tossa yks asennuspaikka missä on käyny ja se ottaa 50e vanteille asentamisesta.Onko sulla asennuspaikka joka tekee päällelaiton tulee renkaat mistä tulee vai...
Oli yhden talven alla nuo sailun ice Blazer wst3 nastat. Ekan talven olivat ihan ok, mutta seuraavana talvena TODELLA liukkaat myös lumella. Ekana talvena ehdin Lapin lumilla ajaa alle 5tkm, joten suuresta kulumastakaan ei voida puhua. Olen aikaisemminkin tähän ketjuun kirjoittanut kokemuksia.Pitäis tiukalla budjetilla hommata uudet nastarenkaat koossa 205/55r16. Oon miettiny Sailun ice blazer wst3. Onko näistä kellään kokemusta?
Edelliset renkaat on Tigar ice ja niillä on nyt jotenkuten pärjännyt 4 tai 5 vuotta, joten vois miettiä Kormoran stud2 joka on vissiin samanlainen.
Voi toki ehdottaa muitakin edullisemman pään nastarenkaita.
Kiitos. Niin muistelin itsekin aikaisemmista lukeneeni. Tämä Wi32 taitaa olla uusin malli ja tuohan sai Hankookin 8.2 jälkeen 8.0. eli olisi varmaan ihan hyvä. Tämä on tätä miettimistä onko tuossa sitten erotuksen verran parempi rengas...Kokemusta ainoastaan hankookeista ja oli hyvät.
Testeissä tuo kumho ei ole oikein pärjännyt., löytynyt häntäpäästä.
Hankook taasen noiden premium merkkien jälkeen kärkipäässä.
Test World: Large Winter Tire Test R16 2021 - Tire Professional Test
Hankookit testien top3, kumhot aika surkeat niihin verrattuna. Itsellä sellainen että jarruista enkä renkaista tingi. Monet toki tinkivät kun "ennakoimalla" selviää.Onko kokemusta Kumho WinterCraft Ice WI32 renkaista? En pääse lukemaan TM testejä, niin oisko täällä kokemusta. Vai laittaako 140€ lisää ja sais Hankook Winter i*Pike RS2 W429?
Kiitos paljon, päädyn varmaan Michelin tai GY akselille.205 55 R16 Ultragrip Ice 3 XL ~460€
205 55 R16 X-Ice Snow XL 492€
205 55 R16 BLIZZAK ICE (Valmistettu 2022) 380€
205 55 R16 Winter I Cept IZ2 (W616) XL RP 388€
Ostaisin Michelin tai Goodyear, Ice 2 on hiton hyvä ajaa ja Michelin toimi myös Teslan alla hyvin.
Rengas24:lta saa Pirellit 387€ toimitettuna. Itse tilasin hiljattain sieltä ja tuli muutamassa päivässä perille. Nuo ovat selvästi halvimmasta päästä ns. laatukitkoissa ja pärjänneet testeissä hyvin.Ajattelin ostaa uudet talvirenkaat koossa 205/55 R16, mieluiten kitkat mutta myös nastat käy jos löytyy huippurenkaat kohtuulliseen hintaan. Löytämäni vaihtoehdot ovat:
Pirelli Winter Ice Zero FR 435,15€
Michelin X-Ice Snow 515€
Goodyear Ultragrip Ice 3 520,89€
Hinnat ovat toimituskukuineen. Mikä näistä olisi paras vaihtoehto? Voi ehdottaa muita jos löytyy näitä parempia jostain.
Kiitos, tämäkin on kyllä hyvä vaihtoehto.Rengas24:lta saa Pirellit 387€ toimitettuna. Itse tilasin hiljattain sieltä ja tuli muutamassa päivässä perille. Nuo ovat selvästi halvimmasta päästä ns. laatukitkoissa ja pärjänneet testeissä hyvin.
EDIT: Suomessa ei ole tainnut olla 2020 jälkeen testeissä Pirellit. 2021 Vi Bilägaressa ja 2022 Tyre Reviewissä pärjännyt kuitenkin edelleen hienosti.
2022 Tyre Reviews Studless Winter Tyre Test - Tyre Reviews and Tests
Hankookit lähti tilaukseen, sen verran kovia myyntipuheita oli täälläKumho ihan täys paska, Hankook on hyvä!
Ite ajoin neljä talvea Contin CVC7:lla. Yli 40 tkm arvioisin ajomääräksi, vaikken tarkkaa kirjaa pitänytkään. Eihän se pito enää uutta vastannut, mutta ihan ok (pärjäsi siis). Urasyvyydet lopussa 4,5mm paikkeilla, niin loskassa ja pöpperössä huomasi.Montako talvea tuollaisilla laatukitkoilla voi olettaa ajavansa jos kilometrit itsessään ei ole valtavat? Tähän asti lähinnä Nokialaisilla nastoilla menty ja n. 5 vuoden kohdalla vaihtoon.
Olin jo päätymässä Michelinin X-Ice Snow -kitkoihin, mutta toi UG Ice 3 tuli puskista sekoittamaan pakkaa. Niin uusi malli, ettei testejä ole ajettu, paitsi näemmä GoodYearin tilaama testi, jonka perusteella varsin varteenotettava vaihtoehto. Lisäksi itselläni oli UG Ice 2:t vuosia sitten ja ne olivat hyvät kumit silloin.Tuli tänään käytyä tekemässä talvirengaskaupat paikallisessa rengasliikkeessä (Joensuu, Pohjolan Rengas). Marraskuun ensimmäisenä päivänä auto (Ford Mondeo mk5 vm. 2015) saa alleen Goodyear UltraGrip Ice 3 -kitkarenkaat, tuolloin varattu aika autolle renkaanvaihtoon. Tuo kyseinen Goodyearin kitkarengasmalli on aivan uusi malli, vasta tänä kesänä tullut myyntiin:
Uusi UltraGrip Ice 3 Goodyearilta
Goodyear on ilmoittanut tuovansa markkinoille uusimman pohjoismaisen kitkarenkaansa UltraGrip Ice 3. Tämä innovatiivinen tuote ottaa askeleen eteenpäin...www.mynewsdesk.com
Sovittu hinta allelaitettuna 875€, rengaskoko 225/55R17.
Itse tähyillyt myös tuota Ultragrip Ice 3:ta. Vaikuttaa hyvältä.Olin jo päätymässä Michelinin X-Ice Snow -kitkoihin, mutta toi UG Ice 3 tuli puskista sekoittamaan pakkaa. Niin uusi malli, ettei testejä ole ajettu, paitsi näemmä GoodYearin tilaama testi, jonka perusteella varsin varteenotettava vaihtoehto. Lisäksi itselläni oli UG Ice 2:t vuosia sitten ja ne olivat hyvät kumit silloin.
Tässä se GY:n tilaama testi (valitettavasti tarkkoja testituloksia ei ole jaettu yleisölle, vaan pelkkä indeksiluku, jossa siis suurempi parempi ja Nokian R5 ollut testiviisikon vertailurengas indeksiluvulla 100): https://www.goodyear.eu/content/dam..._utac-ivalo-oy-2023_report-tw-tt22-mt3908.pdf
Varmasti kyllä jokainen noista testatuista isoista merkeistä on riittävän hyvä, että makuasioita lähinnä. Contit itselläni olikin eikä pahaa sanottavaa, mutta kiva kokeilla jotain muuta.
Itse tähyillyt myös tuota Ultragrip Ice 3:ta. Vaikuttaa hyvältä.
Edullisimman hinnan olen löytänyt skruvat.fi joka toimittaa Suomeen. (164€ 225/55/17 mallista)
Mitkä nastarenkaat on hyvät sulalla motarilla?
Kyllästynyt vähän VikingContact 7 raskaat mutkissa ja Hankook iPike rs2 äänekkäät ja jurraavat motarilla.
Hakkapeliitta 10 ei kai..?
Kai kitkat kestävät saman verran kun nastarenkaatkin? Ajoin nykyisillä Bridgestone Noranza 001:llä 5 talvea yhteensä noin 60-65tkm. Ekat kolme talvea olivat erittäin hyvät, neljännellä huomasi että ominaisuudet olivat vähän heikommat ja viidennellä joutui jo ajamaan hieman varman päälle mutta pärjäsi kyllä hyvin kuitenkin.Montako talvea tuollaisilla laatukitkoilla voi olettaa ajavansa jos kilometrit itsessään ei ole valtavat? Tähän asti lähinnä Nokialaisilla nastoilla menty ja n. 5 vuoden kohdalla vaihtoon.
Periaatteessa kitkahan "säilyy" pidempään, nastarenkaassa vaikuttaa nastojen kunto ja irtoaminen siihen että missä vaiheessa on jo ihan susi talvikäyttöön vaikka pintaa olisi vielä. Jos jatkuvasti joutuu kuivalla asfaltilla nastoja raapimaan niin eihän ne kestä. Mutta renkaassa kuin renkaassa se on sitten kun se kumi alkaa kovettua muutamassa vuodessa niin ominaisuudet alkavat hiljalleen huonontua.Montako talvea tuollaisilla laatukitkoilla voi olettaa ajavansa jos kilometrit itsessään ei ole valtavat? Tähän asti lähinnä Nokialaisilla nastoilla menty ja n. 5 vuoden kohdalla vaihtoon.
Montako talvea tuollaisilla laatukitkoilla voi olettaa ajavansa jos kilometrit itsessään ei ole valtavat? Tähän asti lähinnä Nokialaisilla nastoilla menty ja n. 5 vuoden kohdalla vaihtoon.
En nyt sanoisi kitkojen automaattisesti kuluvan kauhean nopeasti, 4v ja reilu 110k ajetuissa autossa (eli tuosta puolet ellei vähän yli talvinakeilla) Hakka 3:ssa oli paremmassa parissa vielä häilyvästi 8 millin merkki näkyvissä ja huonommassakin parissa reippaasti yli sen kuuden merkin. Ei niissä toki enää uudenveroinen pito ollut mutta ihan ok, todennäköisesti jatkoivat elämäänsä seuraavalla omistajalla.Kitlat pehmeämpänä kumina kuluvat paljon nopeammin. Hakkapeliitan nasta ovat kuuluisia siitä että nastoja ei saa irti edes pihdeillä
Varmasti paremmat kuin firman pakussa koetut Kumhon pakukitkat muutama talvi sitten, joka oli huonoin talvirengas josta omaa kokemusta. Siltikin tuo mallisi edustaa oikeissa talvirengastesteissä häntäpäätä, ollen hyvä ei missään, ja jättäeen taakseen vain muita aasialaisia merkkejä.Muilla kokemuksia noista Kumhoista?
Varmasti paremmat kuin firman pakussa koetut Kumhon pakukitkat muutama talvi sitten, joka oli huonoin talvirengas josta omaa kokemusta. Siltikin tuo mallisi edustaa oikeissa talvirengastesteissä häntäpäätä, ollen hyvä ei missään, ja jättäeen taakseen vain muita aasialaisia merkkejä.
Kaikki on tietysti suhteellista, ajeleehan jotkut kesärenkaillakin talvikelillä, ja itsekin ajelin yhden talven 11v vanhoilla hakkapeliitoilla jotka tuli ostetun auton alla. Mutta huvittaa se kuitenkin kun ökymersuun laitetaan jotain ns. paskarenkaita varsinkin talvella.