Talvirenkaat - yleisketju

Pitää paikkansa ainakin hakkapeliitta 4 - hakkapeliitta 5 ajan nokioissa. Oli aikanaan karseet luistimet paljaalla asfaltilla, verrattuna muihin nastarenkaisiin. Uudemmista ainakaan minä en tiedä.
 
Kiitoksia @uggeli useista neuvoista ja vastauksista. Nyt on kitkat alla ja kelpaa kohti talvea kulkea.

Josko vielä joku osaisi siinä neuvoa, että miten olette tuon jälkikiristyksen hoitaneet? Tsekkaatteko itse tiukkuudet vai hyödynnättekö vaihtoliikkeiden ilmaisia jälkikiristyksiä? Tekisi mieli hommata oma momenttiavain, mutta en tiedä, onko siinä taustalla enemmän ihan vaan halua ostaa uusia kiiltäviä työkaluja : )
Niin pieni homma tehdä jälkikiristys itse, että en näe järkeä siinä teettää sitä muilla. Itse käsimomentilla vääntänyt aina. Helposti sitä ylikiristää pultit liian tiukalle. Valmistajan omalla rimpulalla saa vääntää suht. napakasti. Teleskooppiavaimella lyhyimmällä asennolla lyhyt painallus.
 
Onko nyt oikeat rengaspaineet käytössä? Auton- vai renkaan valmistajan suositukset? Renkaiden paineet tulisi olla hieman alle renkaan valmistajan maximin. Renkaan taittuminen yleensä nyt vaan kertoo siitä, että ajotyyli on muuta kuin tieliikenteeseen sopiva tai aivan liian alhaiset rengaspaineet.
Paineet kohdillaan. Yksi asia toki mikä ei takuulla auttanut oli että alla oli autoja missä oli nopea ohjaus ja talvella normaalia paikoin jopa huomattavasti korkeampi profiili kesänakkeihin verrattuna. Mutta @TeknoR :n havainnot niiden käytöksestä eri pinnoilla tosiaan täsmäävät itsellä alla olleisiin saman ikäluokan Nokialaisiin.
 
Olin yllättynyt siitä, että vm. 2003 hakkapeliitta 4 renkaat pystyivät toimimaan niinkin hyvin vielä vuonna 2018.
Tulivat mukana kun atuon hankin 2017. Yllättävän hyvin jopa toimivat ikäisekseen. Pakko oli vaihtaa sitten uusiin kun jo pelkästään se tieto sen renkaan iästä alko hirvittää. en huomannut ajossa mitään kovin hirveää ja ajelin 200km työmatkaa 3-5 kertaa viikossa.

Tulin kattoneeksi valmistuspäivämäärää vasta kevättalvella :D Auto siis Lancer 2004
Vanhalla ihmisellä ollut auto, jolla ei käytännössä talvella oltu ajettu juuri yhtään.
 
Josko vielä joku osaisi siinä neuvoa, että miten olette tuon jälkikiristyksen hoitaneet? Tsekkaatteko itse tiukkuudet vai hyödynnättekö vaihtoliikkeiden ilmaisia jälkikiristyksiä? Tekisi mieli hommata oma momenttiavain, mutta en tiedä, onko siinä taustalla enemmän ihan vaan halua ostaa uusia kiiltäviä työkaluja : )

Tämä on riittävän hyvä satunnaiseen pyörän pulttien etc kiristelyyn, samasta puljusta löytyy myös sopiva hylsy tai pieni hylsy-sarja.
Momenttiavain motonet
Itse kiristelen aina pyörän pultit ja mutterit momenttiin, niin ei tule sen suhteen yllätyksiä :thumbsup:
 
Kiitoksia @uggeli useista neuvoista ja vastauksista. Nyt on kitkat alla ja kelpaa kohti talvea kulkea.

Josko vielä joku osaisi siinä neuvoa, että miten olette tuon jälkikiristyksen hoitaneet? Tsekkaatteko itse tiukkuudet vai hyödynnättekö vaihtoliikkeiden ilmaisia jälkikiristyksiä? Tekisi mieli hommata oma momenttiavain, mutta en tiedä, onko siinä taustalla enemmän ihan vaan halua ostaa uusia kiiltäviä työkaluja : )
Kyllähän momenttiavain on perustyökalu tekevälle eikä yhdellä pärjää, mutta pyörien jälkikiristys ei sitä vaadi. Olen lähinnä hilpeydellä suhtautunut siihen, että joku näkee vaivan ajaa rengasliikkeeseen jälkikiristystä varten.

Toki rengasliikkeen jäljiltä on yleensä pultit kiristetty johonkin 500+ Nm(anteeksi lapinlisä), vanteet halki ja jarrut kierossa eli sama kiristyksen kanssa. Poikkeuksia on, mutta kannattaa toivoa ettei tarvitse tien päällä vaihtaa.
 
Kyllä pariin kertaan törmänny siihen että rengasliike vetää kunnolla kireelle pulttikoneella niin ettei metrisellä voimavääntimellä meinaa saada keväällä pultteja auki. Se on jo yksi syy siihen miksi vaihdan renkaat itse.
 
Kyllä pariin kertaan törmänny siihen että rengasliike vetää kunnolla kireelle pulttikoneella niin ettei metrisellä voimavääntimellä meinaa saada keväällä pultteja auki. Se on jo yksi syy siihen miksi vaihdan renkaat itse.

Joo monella liikkellä on käytössä ns. "haistelevat" pulttikoneet, joilla saa kuulemma suoraan momenttiin.
Mutta onhan noita tapahtunut, että hyviä vanteita naarmutettu plus ne vannepesurit mitä niillä on niin en tiedä, että miten hiekkasta/paskaista vettä siellä pyörii ja toimiiko ne harjaksilla yms joihin tup hiekka yms naarmuttava materia kerääntyy sitten.
 
Continental Ice Contact 3 vai Michelin X-Ice North 4? Hintaero mitätön, testeissä pärjää molemmat, mutta kokemuksia elävästä elämästä olisi kiva kuulla.
Ite ajoin viimesen kymmenen vuotta kahdella setillä X-Ice North kakkosia ja kolmosia, eka setti oli 14" ja toka setti 15", viime talveksi siirryin 15" Ice Contacteihin. Autossa ei mitään abs-jarruja tai muita turvavarusteita joten persetuntumalla mennään.

Michelinit oli tosi mukavat ajaa ja pito oli jees, ehkä aavistuksen pehmeä ohjaustuntuma kuivalla asfaltilla, mutta ei mitään maata kaatavaa. Neljännen talven aikana molemmista Michelinin seteistä katosi yli puolet nastoista ilman muutoksia ajotavassa eli sanosin johtuneen ihan seoksen kovettumisesta ja renkaan käyttöiän täyttymisestä. Uusin North4 mallisto voi olla paremmilla nastoilla, mutta en usko ainakaan huonompaan suuntaan menneen millään osa-alueella.

Viime talven perusteella Continentalit on...aavistuksen erilaiset. Kenties hieman äänekkäämpi, mutta se on aina autokohtasta, oma on 90-luvun tuotantoa joten kaikki puskee läpi eri tavalla kuin nykyautoissa. Ohjaustuntuma on talvikelissä hyvä, mutta toisaalta vaihto Michelinin nelivuotisista Contin tuoreisiin on niin iso, että ei voi tarkemmin analysoida. Molemmat on hintasikseen erittäin pätevät renkaat ja pitää kuskin tiellä, paremmin saat kummalla tahansa rahalle vastetta kuin Nokialaisilla (jotka ei toki ole huonot, tahtovat vain olla kalliit). Kunhan muistaa, että se rengas on vain apuväline, niihin ei saa luottaa liikaa ja autoa pitää osata ajaa paskassa kelissä olosuhteiden mukaan.
 
Varmaan joku nyrkkipaja, joiden hintatiedot liikkuu puskaradiossa lähinnä. Itse hommannut monesti renkaat juurikin samasta liikkeestä kun missä vanteille laitto tapahtuu, koska sis hintaan. Se yleisin 60-70 euron vanteille laitto plus tasapainotus nostaa muualta ostetun rengassetin hintaa sen verran, että ihan sama tilata ja laitattaa samassa paikassa.

Edit: rengasliike paussu JKL. Winter Pike RS2 W429 380 euroa. Halpa. + vannetyöt 50e = yht. 430 euroa
Paussu lienee halvimpia JKL seudulla. Ellei sitten jossain ole jotain tarjousta päällä. Ja kooksi valitsin siis 205/55R16.

Tuolta eestinmaalta tilattuna 323 euroa tilattuna. Vaihto paussulla 50e...
Hinta yhteensä 373 euroa ja risat.

Summa summarum vajaa 60 euroa säästöä.
Opiskelijalle se 60e säästö on iso.
 
Opiskelijalle se 60e säästö on iso.
Pointti onkin siinä, ettei ole säästöä, jos joudut sen kuitenkin maksamaan.

Esimerkkihinnat hatusta:
Renkaat netistä hintaan 350e + 60e vanteille laitosta rengasliikkeessä
vs
Renkaat rengasliikkeestä allelaitettuna 410e
 
60eur vanteille laitosta alkaa olla jo halpa, tarkoittaa nyrkkipajahintaa ja noissa nyrkkipajoissa on yleensä niin susipaskat vehkeet että alkaa 17-tuumaiset maksimia että saavat ylipäätään laitettua. Isommat liikkeet hyvin vastahakoisesti alkavat netistä tilailtuja renkaita vanteille laittamaan ja jos alkavat niin keksivät sille poskettoman hinnan.
Itsekin nyt pariin otteeseen laitattanut nyrkkipajalla halvimman tarjouksen paikasta kumit vanteille ja aikamoista taistelua oli molemmissa paikoissa 17-tuumaisen saaminen vanteille. Nyt talvirenkaatkin laitatin niin tais melkein kaks tuntia mennä aikaa ko operaatiossa kun jossain vianorissa olis päässyt varmaan alle puolen tunnin kun on pelit ja vehkeet vähän eri luokkaa.
Pitäis vaan löytää nyrkkipaja jolla pikkasen asiallisemmat vehkeet niin ei menis aikaa odotellessa :)
 
Tilasin tänään paikallisesta nyrkkipajasta contin viking seiskat. Koko 205,55,16. Asennuksineen ja tasapainoituksineen hintaa tuli 595€. Torstaina alle. Saas nähdä millon on renkaat paistettu. Edellisessä autossa oli samat ja eipä jäänyt pahaa sanottavaa kyseisistä kumeista.
 
Toki rengasliikkeen jäljiltä on yleensä pultit kiristetty johonkin 500+ Nm(anteeksi lapinlisä), vanteet halki ja jarrut kierossa eli sama kiristyksen kanssa. Poikkeuksia on, mutta kannattaa toivoa ettei tarvitse tien päällä vaihtaa.

Valitettavan usein näin. Itse yleensä vien irtorenkaat liikkeeseen ja vaihdan itse alle kiristäen momenttiin. Momenttisauvaa käyttäen homma menee nopeasti. Kun vaihdattaa liikkeessä niin parempi kotona sitten kokeilla kuinka tiukassa ovat. Useamman kerran olen joutunut kaveria/sukulaista auttamaan renkaan vaihdossa tienpäällä kun niillä auton työkaluilla ei saa rengasliikkeen jäljiltä pultteja/muttereita auki.
 
Yleensä sesonkimiesten jäljiltä nuo tiukassa olevat pultit. Siinä kun on 10min aikaa per auto tehdä, niin herkästi menee siihen että vedetään vaan pyssyllä kiinni siten että pysyy.
 
Ei kukaan näkisi Ruotsin testiä talvirenkaista? Kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta mitä Nexeneistä esimerkiksi sanotaan. Tuli tässä aiemmin syksyllä ostettua kun halvalla sain Virosta.


Testin tulokset saa näkyviin ainakin yksinkertaisesti googlen kuvahaulla.
google haun tarjoama kuvalinkki ei liene vastoin sääntöjä:
Ruotsin talvirengastesti

Jos ei ole sallittu, niin editoidaan linkki pois.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo jälkimmäinen linkki tais olla vielä viime vuoden tuloksia. Vanhan mallin Nokialaiset ja Nexenit ainakin testissä.
 
Vinkataanpa tännekin Motonetin vaihto+rengashotelli (49,90€) -tarjouksesta (ainakin JKL:ssä).

Motonet-korjaamoilla (ainakin jkl, mutta mahdollisesti muuallakin) on kanta-asiakakkaille tarjouksessa renkaiden vaihto+rengashotelli 49,90e. Sisältää siis vaihdon, renkaiden pesun, yhden kauden säilytyksen ja vakuutuksen.

Muualta tuolla hinnalla ei saa edes varastointia. Normaalisti olen vaihtanut itse ja säilyttänyt renkaita omassa varastossa, mutta tuolla hinnalla tulin toisiin ajatuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
60eur vanteille laitosta alkaa olla jo halpa, tarkoittaa nyrkkipajahintaa ja noissa nyrkkipajoissa on yleensä niin susipaskat vehkeet että alkaa 17-tuumaiset maksimia että saavat ylipäätään laitettua. Isommat liikkeet hyvin vastahakoisesti alkavat netistä tilailtuja renkaita vanteille laittamaan ja jos alkavat niin keksivät sille poskettoman hinnan.
Itsekin nyt pariin otteeseen laitattanut nyrkkipajalla halvimman tarjouksen paikasta kumit vanteille ja aikamoista taistelua oli molemmissa paikoissa 17-tuumaisen saaminen vanteille. Nyt talvirenkaatkin laitatin niin tais melkein kaks tuntia mennä aikaa ko operaatiossa kun jossain vianorissa olis päässyt varmaan alle puolen tunnin kun on pelit ja vehkeet vähän eri luokkaa.
Pitäis vaan löytää nyrkkipaja jolla pikkasen asiallisemmat vehkeet niin ei menis aikaa odotellessa :)

Kunnolliset rengaskoneet ( siis sellaiset, millä saa väännettyä vaikka matalan 22" päälle ) eivät oikeasti kiinakoneina montaa tonnia maksa, tiedän koska itselläni on sellainen setti Trommelberginä.
Lähinnä ero kalliiden laatukoneiden ja kiinakoneiden välillä on siinä, että laatukoneet kestävät jatkuvaa käyttöä pidempään ja tietyt osat ( esimerkiksi kumia ohjaava "nokka" ) ovat merkkikoneissa pienempia, kun materiaalit ovat parempia ja osa on oikeasti suunniteltu eikä laitettu isoa klunssia 70-luvun mallilla.

Silti monet rengasliikkeet ja merkkikorjaamot ostavat halvempia koneita lisäkapasiteetiksi sesonkia varten tai satunnaisempaan käyttöön.

Enemmän homma on kiinni tekijän ammattitaidosta eikä koneista, ei kaikilla rengasliikkeilläkään ole viimeisen päälle hienoja koneita, viimeeksi kun kävin Vantaan Vianorilla, niin 15-20 vuotta vanhalla apuvarrettomalla Hofmannilla siellä väännettiin henkilöauton renkaita.
Puoli tuntia alta alle yhdellä miehellä on sellainen suoritus, johon saa jo vähän sykkiä, eikä siihen edes joka kumikimmo kykene vaikka olisi veivannut renkaita 20 vuotta.

Itse maksaisin mielummin hyvästä ja huolellisesta työstä, kuin siitä että joku vuokramies huitoo kumit alle miten sattuu puolessa tunnissa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Eilen asennutin Trianglen Ice Lynx TI501 renkulat vanhojen, 10v rullattujen Hakkapeliitta seiskojen tilalle. Sarja 205/55R16 koossa kustansi asennuksineen 360€, joten ihan järkihintainen rengas Suomihinnoille.

Erona näihin vanhoihin seiskoihin on ainakin rengasmeteli, joka Trianglessa on tasoa "tietää nastojen olevan alla". Lie johtuuko siitä, että seiskoissa ei tainnu enää yksikään nasta koskettaa asfalttia.
 
Uudet kitkat pitäisi ostaa autoon ja haluaisin mahdollisimman hiljaiset, sekä pienellä vierintävastuksella olevat.

Onko niin, että Nokian Hakkapeliitta R3 olisi vierintävastukseltaan hyvät, mutta äänekkäämmät kuin Goodyearin UltraGrip Ice 2?
 
Uudet kitkat pitäisi ostaa autoon ja haluaisin mahdollisimman hiljaiset, sekä pienellä vierintävastuksella olevat.

Onko niin, että Nokian Hakkapeliitta R3 olisi vierintävastukseltaan hyvät, mutta äänekkäämmät kuin Goodyearin UltraGrip Ice 2?
Mikäs conteissa mättää? Itse ostaisin ne jos nyt pitäisi.
 
Renkaat24.com näytti olevan hyvä valinta uusien talvirenkaiden tilauspaikaksi. Tilauksesta kotiovelle kului 49 tuntia ja kaikki neljä rengasta tulivat kerralla perille Postin kuljettamana.

235/60/18 kokoinen Hankook Ipike X W429a tuli maksamaan ~541€ ja näyttävät olevan paistoleimalla 1421 eli melko tuoretta tavaraa.
 
Ei niissä välttämättä mikään mätä, mutta olisi mukava tietää onko Goodyear ja Nokia hiljaisemmat tai vierintävastuksen osalta paremmat.
Veikkaisin, että Contin contisilent tai UG soundcomfort tuottaa parhaan vastineen melun suuntaan. Nokian R2:t ainakan huonolla asfaltilla ovat meluisat, contin CVC6:t pärjää paremmin, mutta kumisivat sitten taas R2:ia enemmän hyvällä asfaltilla. Ajettavuudelta paljaalla asfaltilla conti vei 100-0 nokialaisia. UG pitäisi olla vielä parempi kuin conti. Eli jos etelän paljaalla asfaltilla ajelet ja meluttomuus on tärkeä, niin UG soundcomfortit pistäisin. Todennäköisesti aikalailla halvemmatkin kuin contit. Talvipidon ominaisuuksissa sitten jonkun verran kärsit.
 
Ei hyvänen aika mitä p*skaa tuo Postnord on.

Renkaat tilattu reff.ee:stä 14.10. Toimitus Postnord-apista valittu tälle päivälle kello 8-16. Noh, aamulla klo 8:15 soi puhelin, johon en ehdi vastata töitten vuoksi ja en tietenkään soita takaisin johonkin random numeroon. Ajattelin että toimitus valittu tälle päivälle niin eiköhän ne ovikelloa soita jossain välissä.

Klo 12 huomaan sitten että Postnordin apissa lukee
"Tänään klo 11:22: Lähetystä ei voitu toimittaa, ilmoitus toimintayrityksestä jätetty toimitusosoitteeseen."

Soittoa aspaan, joka huomaa että osoite on puutteellinen. Postnordin appi siis ei voinut siinä toimituspäivää valittaessa näyttää sitä osoitetta "turvallisuussyistä". :facepalm:

Ei mennyt kyllä ihan putkeen reffilläkään jos ne jättää kirjaimen ja numeron osoitteen perästä, mutta pääseekö muutkin katsomaan noita mun postnord-lähetyksia, jos toimitusosoitetta ei voi näyttää turvallisuussyistä.

Aspakin postnordilla oli kyllä sen verran antiikkinen, että puhelussa meni ikuisuus. Saajan nimellä ei tietenkään voi etsiä lähetyksia, vaan jokainen pitää etsiä erikseen omalla lähetystunnuksellaan (8kpl)...
 
PN on kyllä hieman /C:stä, mut Piitun Hankookit olis ollu Reffillä ~25e halvemmat vielä. Kannattaa varmistua, et Postnordin appiin on varmasti laittanu oikeat tiedot ja puhelinnumero +358 tyylillä et tulee viestit perille ulkomailta.

 
Piitun Hankookit olis ollu Reffillä ~25e halvemmat vielä.

No jos tuolla 25€ lisäpanostuksella sai kuranttia tavaraa nopealla toimitusajalla, ilman mitään ylimääräistä säätöä kuljetusliikkeen kanssa, niin ehkä se kannatti tässä kohtaa tuhlata. ;)
 
Renkaat24.com näytti olevan hyvä valinta uusien talvirenkaiden tilauspaikaksi. Tilauksesta kotiovelle kului 49 tuntia ja kaikki neljä rengasta tulivat kerralla perille Postin kuljettamana.

235/60/18 kokoinen Hankook Ipike X W429a tuli maksamaan ~541€ ja näyttävät olevan paistoleimalla 1421 eli melko tuoretta tavaraa.

Renkaat24.com / Rehviring.ee / M&E teenused OÜ on kyllä asiallinen pieni rengaskauppa Tallinnassa ja omistaja Erkki Jogi on mukava mies ( ja puhuu sujuvaa suomea ).
Viimeeksi kävin syyskuun lopulla hakemassa Erkiltä satsin Maxxis kitkoja autotraileriini koossa 165R13, jäivät maksamaan kohtuulliset 252 € veroineen.
 
Uudet kitkat pitäisi ostaa autoon ja haluaisin mahdollisimman hiljaiset, sekä pienellä vierintävastuksella olevat.

Onko niin, että Nokian Hakkapeliitta R3 olisi vierintävastukseltaan hyvät, mutta äänekkäämmät kuin Goodyearin UltraGrip Ice 2?

Vajaa pari talvea sitten oli UG Ice 2:t ja nyt meni alle R3:t. Noilla muistikuvilla sanoisin, että melultaan aika samat vaikka autokin on eri. GY:t ehkä ihan pikkasen tukevammat ajoltaan kuin R3:t, mutta sitten GY:t oli aika surkeat sivuttaispidossa. Aika helposti lähti hakemaan esim liikenneympyröissä.
 
TM:n tuoreessa rengastestissä kehuttiin CVC7:aa hiljaisuudesta. Testirengas taisi olla 205/55/16. Mulla on tuollaiset talvirenkaina ja ovat ne hieman hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Kesärenkaina Hakka Black, jonka kai senkin pitäisi olla ihan ok hiljaisuudeltaan.
 
TM:n tuoreessa rengastestissä kehuttiin CVC7:aa hiljaisuudesta. Testirengas taisi olla 205/55/16. Mulla on tuollaiset talvirenkaina ja ovat ne hieman hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Kesärenkaina Hakka Black, jonka kai senkin pitäisi olla ihan ok hiljaisuudeltaan.
Juuri kävin laittamassa alle ko. renkaat ja ei nuita omalla mittapuulla ainakaan voi äänekkäiksi haukkua. Kesärenkaina premiumcontact 6 ja niihin verrattuna todella hiljaiset.
 
Mikä tilanne nykyään noiden Nokian R3:sten kanssa? Onko jäykkyys ja asfalttiajettavuus parantunut. En saanut Conteja tingattua itse auton mukaan mutta koko on varsin matalaprofiilinen eli ei ehkä niin taittuisi alle/hukkaisi ohjaustuntumaa. Aiemmat kokemukse Nokioista varsin paskoja kuten aiemmin mainitsin. Joo kokeilemallahan se selviää mutta mieluusti ottaisi vähän vinkkejä mihin varautua henkisesti. Ei tässä tällä menolla kuitenkaan toviin tule vaihdettua alle ellei syystä x joudu useammin lähtemään töihin tavallista aiemmin.
 
Juuh edelliset Nokian R2 kitkat oli kyllä aivan kauheat metelin puolesta.

Mulla dot17 r2:set ja on kyllä melultaan ja pidoltaan aivan luokattoman huonot. Toisessa autossa GY ultragrip 2 ja aivan toisenlaiset renkaat.

E: siis nokialaiset olleet koko elinkaarensa ajan huonot.
 
Mikä tilanne nykyään noiden Nokian R3:sten kanssa? Onko jäykkyys ja asfalttiajettavuus parantunut. En saanut Conteja tingattua itse auton mukaan mutta koko on varsin matalaprofiilinen eli ei ehkä niin taittuisi alle/hukkaisi ohjaustuntumaa. Aiemmat kokemukse Nokioista varsin paskoja kuten aiemmin mainitsin. Joo kokeilemallahan se selviää mutta mieluusti ottaisi vähän vinkkejä mihin varautua henkisesti. Ei tässä tällä menolla kuitenkaan toviin tule vaihdettua alle ellei syystä x joudu useammin lähtemään töihin tavallista aiemmin.

On nuo R3:t jo aivan toisenlaiset kuin löysärunkoiset ja luikerot R2:t. Hihasta vedetyllä asteikolla 1-10 ajettavuudessa kuivalla R2:t olkoot 4,5 ja GY UG2:t 8,5 niin nuo R3:t on 8-.

GY:n ultragrip ice 2:t ovat olleet parhaat kitkat kuivalla ajettaessa. Ei ne sentään KE-kitkoille tai Hakkapeliitta 9:lle pärjää tukevuudessa, mutta jotain ihan toista kuin klassiset vanhemman sukupolven nordic-kitkat. R3 sitten melkein yhtä hyvä, kun vain rengaspaineet kohdallaan. Tulevaan autoon tulossa sitten alkuvuodesta CVC7:t niin ehtii saada tälle talvelle niistäkin tuntumaa. Yksikään Conteja ei ole vielä kitkoina ollut.
 
Neljässä arkipäivässä saapui renkaat Riekolta. Tuoreet kumit kyseessä, koska DOT oli 2121.
 
Itsellä toimi tilaus ja toimitus Reffistä ok. Tilasin Hankookin iPike rs2 maanantai iltana/yöllä 11.10. Tiistai aamuna 11.11. Reffiltä tuli viesti, että renkaat lähtevät tiistaina varastolta. Seurantakoodit jouduin kyllä kysymään Reffiltä erikseen torstaina. Toimitus tapahtui maanantaina 18.11 aamupäivästä ja postnordin tietoihin muutin aikaisemmin, että sallitaan toimitus siten, että kenenkään ei tarvitse olla vastaanottamassa. Renkaat oli suht tuoreet, paistettu1821. Minun kohdalla ainakin Reff ja Postnord toimivat molemmat ok. Voi tietysti olla, että jollain toisella yhtiöllä toimitus olisi toiminut vielä nopeammin...
 
Mikä tilanne nykyään noiden Nokian R3:sten kanssa? Onko jäykkyys ja asfalttiajettavuus parantunut. En saanut Conteja tingattua itse auton mukaan mutta koko on varsin matalaprofiilinen eli ei ehkä niin taittuisi alle/hukkaisi ohjaustuntumaa. Aiemmat kokemukse Nokioista varsin paskoja kuten aiemmin mainitsin. Joo kokeilemallahan se selviää mutta mieluusti ottaisi vähän vinkkejä mihin varautua henkisesti. Ei tässä tällä menolla kuitenkaan toviin tule vaihdettua alle ellei syystä x joudu useammin lähtemään töihin tavallista aiemmin.
SUV-koossa ei myöskään moitittavaa ole verrattuna joihinkin vanhempiin renkaisiin.
 
Edellisessä autossa pulleilla ja kapeilla 205/60/16 koon renkailla ei jäänyt mieleeni, että R2 olisi ollut meluisa, mutta V70 tuolla koolla rengastettuna ei mielestäni ollut millään renkailla meluisa oikein missään. CVC6 oli kuitenkin siinä autossa kokonaisvaltaisen tuntuinen parannus R2 jälkeen, joskin se oli tarkka rengaspaineille, ettei olisi ollut löysän tuntuinen. Sellainen fiilis on nykyisen auton kanssa kyllä tullut, että kun meni edelliseen autoon nähden vain hieman ylöspäin rengaskoossa (nyt 225/55/17) niin kitkarenkailla ajaminen muuttui jo hyvinkin eri luonteiseksi renkaan jäykkyyden kasvettua ja eroa kesärenkaisiin ei samalla tavalla enää erota, ehkä jäljellä olevat erot tulevat jossain määrin kitkarenkaiden pehmeämmästä materiaalista. Tietysti nykyisellä autolla ei ole ollut kuin CVC7 alla, ei pysty oikein vertaamaan.

Kylläpä sitten samalla tuli myös huononnusta, 225 kyntää sohjossa jo selvästi heikommin kuin 205.
 
Continental Ice Contact 3 vai Michelin X-Ice North 4? Hintaero mitätön, testeissä pärjää molemmat, mutta kokemuksia elävästä elämästä olisi kiva kuulla.

Vannetukku taisi mainostaa, että Linglong GreenMax Winter Grip 2 jarrutti paremmin kuin kumpikaan noista, mitenhän lie.
 
Vinkataanpa tännekin Motonetin vaihto+rengashotelli (49,90€) -tarjouksesta (ainakin JKL:ssä).
No niin, siellä on nyt suvikumit Motonetin hotellissa. Kyse on ensisijaisesti korjaamosta, joten vaihto ei ole kokonaisuutena ihan yhtä hiottu prosessi kuin pelkissä rengasliikkeissä, mutta muuten kyllä ihan fiksu systeemi noilla oli tosiaan uusissa tiloissa. Varastoitavat renkaat pestään ja niiden kunto ja kulutuspinnat kirjataan järjestelmään, joka kertoo myös mihin paikkaan varastossa renkaat säilötään jne. Varastotilaa oli kuulemma noin 1000 rengassarjalle.

Kuluneista renkaista tulee jossakin vaiheessa asiakkaalle muistutus, että laitetaanko säilytyksen aikana uutta kumia päälle jne.

Ulkona sataa juuri nyt vettä, mutta ennuste sanoo, että viikonloppuna on useampia asteita yöpakkasia, joten ihan hyvään saumaan näyttäisi vaihto osuvan. Tosin ensi viikolla ollaan taas reilusti plussan puolella, mutta tätähän se meillä Suomessa on aina. :D
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Statistiikka

Viestiketjuista
259 636
Viestejä
4 511 397
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom