Talvirenkaat - yleisketju

Luulin, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Kuvat kertoo toista.

Järkevästi on tuo jonotus-letka ryhmittynyt. Koska luultavammin autoissa on pelkästään vain kuski paikalla, niin kusihädän yllättäessä on parempi avata auton ovi pientareen puolelle kuin keskelle ajorataa.
Eniten ihmetyttää se, että ylipäänsä jonoa on ja renkaanvaihdosta pitää ihmisiä ohjeistaa videoiden muodoissa.

Hyvin kestivät hakkapelitan kitkat kesät-talvet autossa. Yli seitsemän vuotta pyörivät alla ja kilometrejä kerty 80t. Liukkaat alkoivat toki olemaan loppuvuosina ja niin kovat, että varmaan olisivat kestäneet seuraavan talvenkin vielä. Jäi yli 5mm kulutus pintaa jäljellekin. Hieno rengas-sarja:tup:
Jokin terävä terä nappasi kunnon slaissin takarenkaasta pois niin loppu noiden ura siihen.

Alle meni nyt peltivanteisiin pultatut Linglong GreenMax Winter Grip renkaat. Ulkoisesti ihan ok näköiset. Harvat nastat ovat ainakin pinnassa, mutta eiköhän ne hiukka painu kun kilometrejä kertyy mittariin. Kolme hunttia makso laitto vanteille.
 
Riitta jonotti renkaanvaihtoon 4 tuntia 55 minuuttia – näin hän sai aikansa kulumaan

- Raahaa vannetta pitkin betonialustaa.
- Kiristä renkaan pultit niin tiukalle kun käsivoimin saat, tarkista sen jälkeen monenttiavaimella, että ovat riittävän tiukalla. :D

Saa kyllä aika masokisti olla jos jonottaa melkein 5 tuntia tollasen takia :D

Itse vaihtaa renkaat paskallakin tunkilla 20-40 minuutissa pihalla. Ja onnistuu naisiltakin, moni naispuoleinen vaihtaa itse jotka tunnen. Onhan se perseestä niitä renkaita puljata varastosta vaan siinä vaiheessa jo samalla vaivalla vaihtaa ne alle.

No, huvinsa kullakin. Ite päätin ostaa paskan tunkin tilalle 25e hallitunkin ja tää helpotti omaa kärsimystä 500% :) Nyt ei mene kun vartti ite vaihtoon, eka löysyttää kaikki pultit pikkasen, sit vaan kulma kerrallaan ylös ja uus tilalle.
 
kädetöntä laiskaa uusavutonta porukkaa...no vähän hävettäs jonottaa 5 tuntia renkaanvaihtoon:facepalm:
 
Tuli laitettua nuo Hankook I Pike Rs2 alle. Onhan nuo aika mieluisat. Ja testeissä vissiin oli meluisammasta pääse.Toki ei ole mitään mihin verrata. Kesärenkaat nyt on hiljaisemmat muutenkin. Exällä on Skodasaan jotkut Nokian Hakkapeliitat ja ovat kyllä jonkun verran hiljaisemmat.

Vaimeneeko melu yhtään sisäänajon jälkeen?

Itse vielä vaihdan renkaat. Sitten kun alkaa laiskottaa niin vien paikalliseen juoden sumpit odottelun aikana.
 
täällä vissiin aika moni tilannu rengas24:stä renkaansa,niin kauankos teillä on mennyt lähetyksestä/seurantakoodin saannista siihen kun renkaat on suomen puolella?
torstaina sain seurantakoodin eikä vielä näy seurannassa.eihän tässä nyt muuten niin jäniksen selässä olla mutta sisäistin vasta nyt että sen postin lakonhan piti alkaa ensi maanantaina,eli mulla on talvirenkaat alla ehkä jouluksi :facepalm::grumpy:

ja postilla joskus töissä olleena kun työilmapiirin ja toimintatavat tietää,niin lakon etkot on jo varmaan menossa... :mad:
 
Tuli laitettua nuo Hankook I Pike Rs2 alle. Onhan nuo aika mieluisat. Ja testeissä vissiin oli meluisammasta pääse.Toki ei ole mitään mihin verrata. Kesärenkaat nyt on hiljaisemmat muutenkin. Exällä on Skodasaan jotkut Nokian Hakkapeliitat ja ovat kyllä jonkun verran hiljaisemmat.

Vaimeneeko melu yhtään sisäänajon jälkeen?

Itse vielä vaihdan renkaat. Sitten kun alkaa laiskottaa niin vien paikalliseen juoden sumpit odottelun aikana.
Itse huomasin että ilmanpaineet vaikuttaa meluun todella paljon tässä Hankook:ssa.
 
täällä vissiin aika moni tilannu rengas24:stä renkaansa,niin kauankos teillä on mennyt lähetyksestä/seurantakoodin saannista siihen kun renkaat on suomen puolella?
torstaina sain seurantakoodin eikä vielä näy seurannassa.eihän tässä nyt muuten niin jäniksen selässä olla mutta sisäistin vasta nyt että sen postin lakonhan piti alkaa ensi maanantaina,eli mulla on talvirenkaat alla ehkä jouluksi :facepalm::grumpy:

ja postilla joskus töissä olleena kun työilmapiirin ja toimintatavat tietää,niin lakon etkot on jo varmaan menossa... :mad:
Itse tilasin muutama viikko sitten maanantai-aamuna, ma illalla tuli seurantakoodi ja keskiviikkona päivällä renkaat jo tuotiin.
 
Viikon verran alla GY Ultra Grip Ice2 215-50-17 sct XL (2,7 bar). Aivan on tuntuma kuin kesärenkailla ajelis; tukevat vailla mitään huojakkuutta/löysyyttä, vähemmän vaan vetelyä, hiljaisemmat ja rullaavammat.
Jäällähän varmasti Conti/Nokian nämä pesee, vaan ovatkin pehmeämpiä ja siten saattaa sulalla/märällä asfaltilla olla tuntuma aavistuksen toinen.
 
Itse oon ainakin huomannu, että nämä Continentalin Icecontact 3:set ei oo lähellekkään yhtä hyvät jäällä kuin Hakkapeliitta kasit. Lumella pito on kyllä erinomainen.
Sen verran uusi tulokas tuo Conti IC3, ettei mistään meinaa löytyä käyttökokemuksia. Kertoisitko, Manakuski, omasi? Missä koossa renkaasi on, eli käytännössä ovatko perinteisillä vai FlexiStud nastoilla? Onko kumin (joidenkin arvostelujen mukaan liiallinen) pehmeys huomattava/häiritsevä ajossa; korjautuuko asia tavallista korkeamilla ilmanpaineilla?

Contin edellinen IC2 on kyllä aivan loistava rengas. Vuoden ajon jälkeen kaikki nastat ovat tallella ja (melko kevyt/tehokas) auto ei ole koskaan tuntunut näin varmalta talvella. Suuret on odotukset tuolle IC3:lle, vieläpä kun sen on tarkoitus tulla painavamman/maltillisemman auton alle.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi uusien talvirenkaiden metsästys meneillään, kitkat haussa. Luultavasti odottelen Black Friday -tarjouksia, sillä viime vuonna sai esim. Continental CVC7:t 499€ (205/55R16) autoon asennettuna Helsingistä, eli noin 100€ säästö edullisimpiin normaalihintoihin nähden.

Olen miettinyt seuraavia renkaita:

- Continental CVC7
- Nokian R3
- GY UG Ice 2
- Sava Eskimo Ice
- Pirelli Ice Zero Fr
- Bridgestone Blizzak Ice (villi kortti)

Bridgestone Blizzak Ice on tämän kauden uutuus ja siitä ei löydy paljon tietoa, sinänsä kyllä vähän kiinnostaisi kokeilla. Continental CVC7 olisi varmasti varmin valinta, mutta kulutuskestosta olen kuullut vähän negatiivista, en sitten tiedä onko sillä oikeasti mitään merkitystä, ts. onko kulutuskesto merkittävästi heikompi kuin muilla. GY Ice 2 onkin itselläni ollut jo aiemmin ja ne nyt ainakin olisi kelpo renkulat. Pirelli vähän siinä ja tässä? Savat selvästi halvimmat, netistä tilaamalla ja sopivassa pajassa asennuttamalla saisi renkaat auton alle n. 360€.

Vaikeaa on valinta...
 
Ei mitään huonoa sanottavaa Goodyearin osalta. :happy:
 
Sen verran uusi tulokas tuo Conti IC3, ettei mistään meinaa löytyä käyttökokemuksia. Kertoisitko, Manakuski, omasi? Missä koossa renkaasi on, eli käytännössä ovatko perinteisillä vai FlexiStud nastoilla? Onko kumin (joidenkin arvostelujen mukaan liiallinen) pehmeys huomattava/häiritsevä ajossa; korjautuuko asia tavallista korkeamilla ilmanpaineilla?

Contin edellinen IC2 on kyllä aivan loistava rengas. Vuoden ajon jälkeen kaikki nastat ovat tallella ja (melko kevyt/tehokas) auto ei ole koskaan tuntunut näin varmalta talvella. Suuret on odotukset tuolle IC3:lle, vieläpä kun sen on tarkoitus tulla painavamman/maltillisemman auton alle.

Aluksi olivat niin pehmeät, että G20 320d xDrive:n (190hp/400nm/6,9s 0-100km/h) DSC reagoi pienenkin ohjausliikkeen kanssa vilkuttelemalla luistonestoa (kovemmassakin vauhdissa ja ihan vähän käännettäessä) ja tuntuivat "sortavan" ihan normaalisti esim. Moottoritien kiihdytyskaistalla kun oli auto jo melkein suorassa kiihdytyksen alkaessa. FlexiStud nastat lukee renkaan kyljessä ja kokona 225/50/R17. 3.1bar oli ilmanpaineita, ei auttanut asiaan.

Jarrutuspito jäällä on hyvä, kiihdytyksessä pito ei ole aivan yhtä hyvä kuin Hakkapeliitta 8, herkästi sutaisee renkaat vs Nokialainen. Sivuttaispidossa myös häviää Hakkapeliitta kaseille etenkin jäällä. Rengas on kuitenkin nyt noin 10 000 kilometrin ajon jälkeen normaalin talvirenkaan tuntuinen (ei enää ylipehmeä) kuitenkin selvästi äkkinäisempi kuin Hakkapeliitta 8, eli marginaali sivuttaispidon menetykselle on huomattavasti pienempi etenkin jäällä ja rengas tuntuu varoittavan myöhempään.

Lumella taas tuntuu loistavalta renkaalta ajaa ja autoa on helppo viedä sekä pitoa riittää. Rengas on aika hiljainen nastarenkaaksi, siitä plussaa. Ohjaustuntuma 10 000km ajon jälkeen on hyvä, tulee mieleen Icecontact 1 samassa koossa vanhan F30:n alla.

Kuitenkaan ei ole turvattoman tuntuinen rengas, vaikka jäällä ajaisin mieluummin Hakkapeliitta kaseilla niiden neutraaliuden vuoksi.

Lumi/asvaltti/märkä asvaltti/loska 9/10 ja jäällä 8/10, miinuksena tosiaan myöhäinen varoitus ja äkkinäisyys, muuten olisivat ysin renkaat. Ehkä parhaiten kuvailisin näitä vähän "sporttisemmiksi" nastarenkaiksi, kun taas Hakkapeliitta 8 on neutraali kaikissa tilanteissa.
 
Itse tilasin muutama viikko sitten maanantai-aamuna, ma illalla tuli seurantakoodi ja keskiviikkona päivällä renkaat jo tuotiin.
Tehokas konsti aina ollu,kun tulee tänne kyseleen niin parin tunnin sisällä alkaa tavarat liikkuun,renkaat rekisteröity vantaalla
Eli eiköhän ne sieltä tällä viikolla tule.
 
Ongelma ei ollut pultit, vaan se että aluvanne oli jämähtänyt siihen keskiöön.

Jos ei muuten irtoa niin avaa pultteja hiukan ja käy vaikka ajamassa pikkulenkin. Sen kyllä kuulee kun vanne irtoaa. Jos ei muuten lähde niin reipas jarrutus tai kurvailu auttaa kyllä. Ja toki sitten kipinkapin takaisin kotipihaan kun irtoaa ettei ehdi pultit pyöriä kokonaan auki...
Näin minäkin luulin. Erään kerran jouduin luovuttamaan ja ajoin Mondeon liikeeseen 3/4 rengasta vaihdettuna. :D
Ei auttanut jarruttelut tai nopeat suunnanmuutokset. Lopuksi hermot menettäneenä pultit _varmuudella_ löysälle ja tien päässä olevaa kääntöpaikkaa kohti. 30 km/h lasissa ja käkkärikäännös vasemmalle, kun jumiutunut rengas oli takana oikealla. Ei hievahdustakaan --> olut kitusiin --> liikkeeseen.

Liikkeessä nostivat auton nosturilla ylös ja kaksi ukkoa jonkun super sledgehammerin kanssa paikalle. Totesin tupakoimaan poistuessani, etten jää seuraamaan mitä tekevät, kunhan saavat renkaan irti.

Olihan vaan helvetin hyvä, että tuli esille kausivaihdossa, eikä rengasrikon yhteydessä. Tulee kuitenkin ajeltua aika paljon öisin keskellä ei mitään. Lisäksi, paljon myöhemmin kävi esille, ihme ja kumma, että vanne oli vielä ihan hyväkuntoinen. Olin varautunut uuden vanteen hankintaan.
 
Renkaan vaihdon yhteydessä kannattaa sinne jotain voiteluainetta laittaa väliin niin säästyy hermoilta ;)
 
Meinaatko yli vai alipaineet? Itse laitoin alkuun vähän yli, ettei tpms systeemi rupee herjaa. Myöhemmin laitan hieman alemmaksi.
Matalat paineet (2.1bar) oli kohtuu hiljaiset. Kun nostin vähän ekommat paineet (2.5bar) niin ääni nousi selvästi.
 
Mistä saa messinkiharjoja? Yleensä ovat messingillä pinnoitettua terästä.
Messinkiharjoja saa mm. työpaikan hyllystä, mikäli työpaikalla on hyllyssä messinkiharjoja. En tiedä, mistä ovat sinne tulleet. :)

Loppujen lopuksi se ja sama, eiköhän mikä vaan lähelle vastaava aja saman asian.

Btw, millä logiikalla messinkipiikit omaava harja on messinkiharja, mutta nylonpiikit omaava harja onkin hiusharja? :confused:
 
Hankookin kitkat. (W616) :kahvi: Tuo kysymäsi i*pike RS² on hyvä rengas, jos nastarenkaat haluat.
 
Mistä paikasta (kaupunki) oot ostamassa, äkkiä kun katsoin niin Hankookit olis huomattavasti halvemmat kuin Noksut? *Ja rengaskoko?
 
Pelkästään Michelin vs. Nokian hintaero oli isohkossa koossa melkein 20%.
Luulin tuon johtuvan Misukoiden Venäläisyydestä. Mutta Puolassa nuo näyttää olevan tehty.
Onko Nokian hinnoitellut itsensä pihalle vai mistä johtuu?
 
255/35/20 kitkat pitäisi löytää, cvc7 on aika hinnakkaat. Olisiko mitään hyviä edukkaampia?
 
V90, vanhat on tuota kokoa ja alut. En tiedä paljonko pienemmät menis noille vanteille.
 
Lähinnä, että sinne menis kyllä todennäköisesti 17" vanteetkin alle, 18" aivan varmasti. Volvolla ei ole niin isoja jarruja, että vaatis 18" minimissään. Siellä on ensimmäinen omistaja vetänyt ulkonäkö edellä. :darra:
 
Lähinnä, että sinne menis kyllä todennäköisesti 17" vanteetkin alle, 18" aivan varmasti. Volvolla ei ole niin isoja jarruja, että vaatis 18" minimissään. Siellä on ensimmäinen omistaja vetänyt ulkonäkö edellä. :darra:

Juu kyl varmaan, mut onhan isompi aina päheempi.

20191106_173902.jpg
 
Matalat paineet (2.1bar) oli kohtuu hiljaiset. Kun nostin vähän ekommat paineet (2.5bar) niin ääni nousi selvästi.

Hallilla näytti paineet 2,5bar ja porukoiden mittarilla 2,2bar. Pitää vielä käydä paikallisella nesteellä katsomassa :rofl: mihin sitä uskoo.. Mitä noista paineista, niin 3 hlö + matkalaukkua tulisi paineet olla edessä 2,3bar ja takana 2,5bar 88t renkailla.

Nämä Hankookit ovat 92t (en edes tiedä onko merkitystä) ja yksin ajelen pääasiassa. Varmaan 2,1-2,2bar riittää hyvin eteen ja taakse.
 
Aluksi olivat niin pehmeät, että G20 320d xDrive:n (190hp/400nm/6,9s 0-100km/h) DSC reagoi pienenkin ohjausliikkeen kanssa vilkuttelemalla luistonestoa (kovemmassakin vauhdissa ja ihan vähän käännettäessä) ja tuntuivat "sortavan" ihan normaalisti esim. Moottoritien kiihdytyskaistalla kun oli auto jo melkein suorassa kiihdytyksen alkaessa. FlexiStud nastat lukee renkaan kyljessä ja kokona 225/50/R17. 3.1bar oli ilmanpaineita, ei auttanut asiaan.

Jarrutuspito jäällä on hyvä, kiihdytyksessä pito ei ole aivan yhtä hyvä kuin Hakkapeliitta 8, herkästi sutaisee renkaat vs Nokialainen. Sivuttaispidossa myös häviää Hakkapeliitta kaseille etenkin jäällä. Rengas on kuitenkin nyt noin 10 000 kilometrin ajon jälkeen normaalin talvirenkaan tuntuinen (ei enää ylipehmeä) kuitenkin selvästi äkkinäisempi kuin Hakkapeliitta 8, eli marginaali sivuttaispidon menetykselle on huomattavasti pienempi etenkin jäällä ja rengas tuntuu varoittavan myöhempään.

Lumella taas tuntuu loistavalta renkaalta ajaa ja autoa on helppo viedä sekä pitoa riittää. Rengas on aika hiljainen nastarenkaaksi, siitä plussaa. Ohjaustuntuma 10 000km ajon jälkeen on hyvä, tulee mieleen Icecontact 1 samassa koossa vanhan F30:n alla.

Kuitenkaan ei ole turvattoman tuntuinen rengas, vaikka jäällä ajaisin mieluummin Hakkapeliitta kaseilla niiden neutraaliuden vuoksi.

Lumi/asvaltti/märkä asvaltti/loska 9/10 ja jäällä 8/10, miinuksena tosiaan myöhäinen varoitus ja äkkinäisyys, muuten olisivat ysin renkaat. Ehkä parhaiten kuvailisin näitä vähän "sporttisemmiksi" nastarenkaiksi, kun taas Hakkapeliitta 8 on neutraali kaikissa tilanteissa.

Kiitokset näistä tiedoista! Pitänee harkita Hakkapeliittaa 8/9 tai jos vielä jostain löytyy, niin Contin IC2:sta. Sattuisiko sinulla olemaan kokemusta tuosta IC2:sta - miten se eroaa ajettavuudeltaan IC3:sta ja Hakka8:sta?
 
Kaverilla on ollut IC2:set Skoda Octavia RS 2016 bensaversion alla. Ei tykännyt kuulemma yhtään, moitti äkkinäisiksi. Muuten itsellä ei ole IC2:sta kokemusta kuin eilisen huollon sijaisauton alla olivat. Tosin se auto oli litranen Ford Fiesta, hyvinhän noilla pärjäsi. Ei nuo Icecontact 3:set huonot ole myöskään, mutta ääriolosuhteissa Hakkapeliittoihin on aina voinut luottaa 100%, näillä IC3:sillakin voi ajella ilman stressiä, pitoa kuitenkin on sen verran mukavasti vaikka tosiaan ovatkin vähän "sporttisemmat" käytökseltään.
 
Kaverilla on ollut IC2:set Skoda Octavia RS 2016 bensaversion alla. Ei tykännyt kuulemma yhtään, moitti äkkinäisiksi. Muuten itsellä ei ole IC2:sta kokemusta kuin eilisen huollon sijaisauton alla olivat. Tosin se auto oli litranen Ford Fiesta, hyvinhän noilla pärjäsi. Ei nuo Icecontact 3:set huonot ole myöskään, mutta ääriolosuhteissa Hakkapeliittoihin on aina voinut luottaa 100%, näillä IC3:sillakin voi ajella ilman stressiä, pitoa kuitenkin on sen verran mukavasti vaikka tosiaan ovatkin vähän "sporttisemmat" käytökseltään.
Selvä, kiitos jälleen! Itsellä on tosiaan vain hyvää sanottava tuosta IC2:sta. Taustalla voi toki olla vertailukohteeni, kuten vanhat hakka4, nordman4 ja kiinankitkat. IC2:n myötä alkoi panostus laatuun ja testivoittajiin :)

Tietääkö kukaan, käyttääkö joku muukin valmistaja nastojen vulkanointia, Contin tapaan? Sehän parantaa nastojen pysyvyyttä huomattavasti...
 
Hakka7:hin asti ajoin Nokialaisilla ja sen jälkeen tuli Contit alle. Ei ole tarvinnut katsoa taaksepäin. Absoluuttinen jääpito voi olla vähän Nokialaista heikompaa, mutta muuten ajo-ominaisuuksiltaan huomattavan mukavat. Puistattaa vieläkin se Nokialaisten "vollotus" 80-90 km/h vauhdissa, sekä H5 että H7 teki samaa. Hyi helvetti.
 
Ice Arcticeissa ongelmana oli potkurikonemainen/runkovikainen ääni, vaikka ne ihan ehjät olivatkin.
Lievä noilla sanoilla luonnehdittava äänensävy on kieltämättä myös H9:ssä koossa 185/65R15. Aiemmin ajamissani isommissa ei ollut. Ääni ei ole renkaiden puolesta varsinaisesti paha, siinä 55-60 km/h nopeudessa pieni sivuääni joka ei kuulosta nastaperäiseltä, maantieajossa normaalia nastallisen talvirenkaan meluhaittaa. Tähänastisen perusteella en osaa epäillä viallisiksi tai epätasapainoisiksi. Toiminta muuten on erinomainen.

Renkaiden ominaisuudet ylipäänsäkin voivat vaihdella samojen tuotemerkkien kesken eri kokoluokissa järjestyen aivan eri tavalla, etenkin talvirenkaissa. Johan kumiseoksetkin poikkeavat, kuvion toiminnasta puhumattakaan. Siispä normaalikokoisten renkaiden vertailu ei varsinaisesti ole mikään luotettava ohje pikkuautonrenkaiden tai ökyrenkaiden valintaan. Kesärenkaissa tätä ongelmaa vähemmän on(tai kääntäen valinnan vaikeutta hyvien ja kohtalaisten välillä vielä enemmän, enemmän tarvetta tutkia enemmän testituloksia ym) sillä kukapa nyt muutenkaan harkitsisi pikkuhatchbackiin, maasturiin ja isoon ylellisyyssedaniin samaa rengasmallia.
 
Hallilla näytti paineet 2,5bar ja porukoiden mittarilla 2,2bar. Pitää vielä käydä paikallisella nesteellä katsomassa :rofl: mihin sitä uskoo.. Mitä noista paineista, niin 3 hlö + matkalaukkua tulisi paineet olla edessä 2,3bar ja takana 2,5bar 88t renkailla.

Nämä Hankookit ovat 92t (en edes tiedä onko merkitystä) ja yksin ajelen pääasiassa. Varmaan 2,1-2,2bar riittää hyvin eteen ja taakse.

Eikös tuo 88t vs 92t tarkoita vain sitä että 92 on vahvemmat sivukudokset (t on vain nopeusluokka) ja siten kestävät enemmän kuormaa ollen samalla myös hieman jämäkämmät kaarteissa vahvemman kudoksen takia?

Itse pidän talvikumeissa vakiona 2.7-2.8bar joka nurkassa mitä muutaman asteen lämmössä niitä katseli. Ilmojen viiletessä paineet laskee hieman ja ovat silti hyvissä lukemissa.
 
Tuo 1000 km on kyllä uutta tietoa minulle. Ei kyllä tulis mieleenkään joka viikko tarkastaa :D Kuukausikin on hieman liioittelua, jos mitään havaittavissa olevaa muutosta ei ole ollut. Silmämääräisestikin kyllä näkee, jos joku renkaista yht'äkkiä on jonkun ongelman kehittänyt. Mut siis eikö siis olisi järkevämpi vain painottaa tarkastamaan paineet säännöllisesti sen sijaan, että laitetaan syksyllä ihan järjettömät (yli 3 bar) paineet? Mitä sitä turhaan kivikovilla kuulilla ajelee..
Kyllä rengaspaine kuten moottoriöljyn tasokin olisi syytä juuri 1000 km tai viikon huoltovälillä tarkastaa. Ohje on hyvin tavanomainen ja vakiintunut.

Olkoon kuinka vaan varoittimet molemmista. Varoitus on kummastakin tullut yleensä melko myöhään, vaikka sinänsä toki ajoissa isomman vahingon välttämiseksi, kun on apinamallin varoittimista kyse. Ei silti ole kivaa huomata vajaus vasta 1.6 barissa moottoritieajossa. Eri juttu sitten, jos on kummassa tahansa hienompi diagnostiikka joka oikeasti korvaa manuaalisen mittauksen, eikun silloinhan on mitattu oikein ja riittävän usein.

Kyllä minäkin tuosta lipsun, mutta ei sitä pidä selitellä tai perusteitta moittia hyvää käytäntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo 88t vs 92t tarkoita vain sitä että 92 on vahvemmat sivukudokset (t on vain nopeusluokka) ja siten kestävät enemmän kuormaa ollen samalla myös hieman jämäkämmät kaarteissa vahvemman kudoksen takia?
Sitä tarkoittaa ja yleensä kestää enemmän suuremmalla paineella, samalla ehkä vain vähän enemmän. Toki renkaan paine, kuorma ja ajonopeus ovat kaikki tässä yhtälössä merkitseviä, joten yllä esitetty mutu ei ole aivan perätön. Itse en tosin ole lähtenyt autoissa hakemaan marginaalisesti turvallista alinta painetta koskaan. Enemmän työkoneasia varsinkin vähän mutulla mentäessä. Nopeassa vehkeessä kuten henkilöautossa jää liikaa arvailun varaan.
 
255/35/20 kitkat pitäisi löytää, cvc7 on aika hinnakkaat. Olisiko mitään hyviä edukkaampia?
Etsin kitkoja 245/35-20 koossa ja CVC7 oli oikeastaan ainut vaihtoehto kun en mitään KE-kitkaa halunnut. Vähän päälle tonnin meni asennuksineen kun rengas365:sta tilasin. Tuntui ihan jees toimivan tän aamun liukkailla teillä.
 
11/2019 Mootorilehdessä talvirengasvertailu:

8. 6,7 pisteillä Antares Grip 60 Ice(maininnalla ei kannata hankkia)
Pakko kehua näitä Antares gummeja. Ajoin kesällä ~8tkm Antareksen kesäkumeilla. Paras ominaisuus oli, että olivat mustat ja pyöreät. Varsin hiljaiset myös. Hauskin ominaisuus oli kuitenkin sivuttaispito märällä asfaltilla. Alle 200hp nelivetoista perhefarkkua pystyi viemään liikenneympyrässä luistossa, eikä tarvinnut nopeutta kuin 25km/h. Ehkä mallimerkintä Antares M5 johtuu tästä, tehottomampikin auto tuntuu M5:lta kun nämä laittaa alle. Ja en hankkinut näitä itse, tuli vanteiden mukana.
 
Niin, nuo Hankookit olivat tosiaan vaimon autoon.

Itse ostelin viikko sitten uuden menopelin jonka mukana tulivat pari vuotta vanhat Hakkapeliitta 8:t kokoa 215/55/16. Kuten varmaan arvaattekin, en asiasta kovinkaan mielissäni. Ovat vielä ihan kunnossa, joten meinaan niillä ajaa, vaikka korvia jo vähän särkeekin valmiiksi.

Juupajuu, olinpas sitten täysin väärässä. Eihän sieltä kuulukaan juuri mitään ääntä. Ei ole melussa juurikaan eroa suvikumeina toimiviin Michelin Primacy 3:n. Onko ne sitten Ruotsissa tumpanneet asfaltilla ajellessaan nastat sinne syvälle renkaan sisuksiin?
 
Etsin kitkoja 245/35-20 koossa ja CVC7 oli oikeastaan ainut vaihtoehto kun en mitään KE-kitkaa halunnut. Vähän päälle tonnin meni asennuksineen kun rengas365:sta tilasin. Tuntui ihan jees toimivan tän aamun liukkailla teillä.

Tuolla on kahdella tuotenrolla cvc7, liekkö eroa? Oliko kuinka tuoreet tuolta?
 
Juupajuu, olinpas sitten täysin väärässä. Eihän sieltä kuulukaan juuri mitään ääntä. Ei ole melussa juurikaan eroa suvikumeina toimiviin Michelin Primacy 3:n. Onko ne sitten Ruotsissa tumpanneet asfaltilla ajellessaan nastat sinne syvälle renkaan sisuksiin?
Kaikki on suhteellista eikä tuon pitäisi varsinaisesti yllättää. Ei Nokianin kasissa tai ysissä mikään erityisen äänekäs nasta ole, vaan melu on laadukkaiden nastarenkaiden normaalitasoa. Nastaääni taas ei nykyään yleensä kuulu kovin lujaa ohjaamoon, jos auto on vähintään sitä kokoluokkaa, johon yleensä asennetaan renkaita vaikkapa koossa 215/55R16. Olen melkein samaa kokoa molempia versioita käyttänyt, eikä niissä ollut mitään erityistä valittamista. Matkustajat eivät tosiaan läheskään aina huomanneet että alla on nastat, ja kyllä, niitä nastoja oli vielä jäljellä. Toki kai se siitä tulee, kun itse ajaa pikkufiiatilla jossa nastat todella kuulee. Ei tarvita sen suurempaa ihmettä kuin tavallinen Passat, eikä se ropina ole enää mikään päällimmäinen nuotti talvirenkaan melussa - muuten kuin paineen alla, jolloin se on ominaisuus eikä haitta.

Ei minunkaan lievästi kitisemäni melu pikkuautossa ole pelkkää tai ensisijaisesti nastaääntä. Jos olisi kauheasti todistettavaa ja joku tarjoaisi uudet, voisin nyppiä nastat pois ja näyttää, ettei yseistä mukavuuskesärenkaita sillä keinoin tule.
 
Siis kuka helvetti tarkistaa rengaspaineet 1000km eli viikon välein? :rofl:

Toistaseks on riittänyt, että laittaa 3baria jokaiseen renkaaseen näin lämpimillä keleillä ja seuraavan kerran voi katsoa auton näytöltä suoraan paineet jokaiselta renkaalta :D
 
Toistaseks on riittänyt, että laittaa 3baria jokaiseen renkaaseen näin lämpimillä keleillä ja seuraavan kerran voi katsoa auton näytöltä suoraan paineet jokaiselta renkaalta :D

"Dis rait 'ere." :cool:

Rengaspainetunnistimet ftw.
 
Siis kuka helvetti tarkistaa rengaspaineet 1000km eli viikon välein? :rofl:
Varmaankin samat tarkat yksilöt, jotka tarkastavat työkoneiden nestemäärätkin aina työpäivän aluksi ennen käynnistystä.
Toistaseks on riittänyt, että laittaa 3baria jokaiseen renkaaseen näin lämpimillä keleillä ja seuraavan kerran voi katsoa auton näytöltä suoraan paineet jokaiselta renkaalta :D
Katsot siis itse päivittäin? Hyvä, vaikka liioittelua. ;):D Eihän sitä tuollaisella varustelulla tarvitse manuaalisesti koestaa kuin enintään kokeeksi, toimiiko järjestelmä.

Minä katson viikoittain jos muistan, kuitenkin useammin kuin kuukausittain. Manuaalinen tarkastus on tarpeen, koska varoittimet käyttämissäni autoissa ovat alkeellista pyörimiseen perustuvaa mallia. Olen liian laiska ollakseni niin pro, että mittaisin päivittäin. Johan se vaatii paineilmaakin parin päivän välein koska vuoto tsekatessa.

Toisaalta varsin usein kalliin aktiivivaroitinmallin käyttäjät ovat disabloineet hienon järjestelmänsä silkkaa kitsauttaan ainakin talvirenkaista, eivätkä tarkasta painetta koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom