- Liittynyt
- 01.02.2017
- Viestejä
- 37
Tuskin menee pahasti metsään näillä pikkumersussa? Asennus toki päälle, mutta Euromasterilla asennettuna yli 800e. Goodyear UltraGrip Ice 2 Rengas Kitkarenkaat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ole säästön väärti mielestäni.
Tääkin ois varmaan ihan hyvä vaihtoehto ja oikea kokokinTuskin menee pahasti metsään näillä pikkumersussa? Asennus toki päälle, mutta Euromasterilla asennettuna yli 800e. Goodyear UltraGrip Ice 2 Rengas Kitkarenkaat
On lähes uudet nastarenkaat, mutta tulipa silti selattua.Tuskin menee pahasti metsään näillä pikkumersussa? Asennus toki päälle, mutta Euromasterilla asennettuna yli 800e. Goodyear UltraGrip Ice 2 Rengas Kitkarenkaat
Okei, eli Mannerheimintie on siis tasaisesti lokakuun alusta huhtikuun loppuun saakka peilijäässä? Vai vain parina helmikuisena päivänä vuodesta jolloin sitä ajonopeutta voisi sitten sopeuttaa?
Samoin sitä ajonopeutta voi sopeuttaa niillä kesärenkaillakin kaatosateessa. Tietty jos on kiire töihin ja lapset vietävä hoitoon niin sitten ei voi ja siinä tapauksessa ne eurokitkat voivat johtaa kohtalokkaisiin tapahtumiin.![]()
Löytyi nähtävästi taas yksi edit. kaksi joka ajelee joka päivä pelkästään Lapin metsäteitä 200km suuntaansa töihin ja tiet on pelkkää tiukkaan tampattua lunta ja nollan tienoilla vesihunnun omaavaa kiillottunutta jääpintaa.
Kuten tuolla kesärengasketjussa juuri todettiin, vaihtoehto B on sitten ajaa niinä parina päivänä talvesta pikkaisen hitaammin jos tienpinnat ovat juuri tuollaista Ivalon testirataa.
Jännä juttu miten eurokitkoilla pärjää "ihan hyvin" vaikka talven ääriolosuhteissa ne on hengenvaaralliset, mutta toisaalta kiinakesäkumeilla ei pärjää koska niillä joutuu vesiliirtoon jopa 3km/h alemmassa nopeudessa mitä testivoittajilla.
Ja joo tuli nyt hieman kärjistettyä, mutta hieman tuollainen kuva näistä rengaskeskusteluista on viime päivinä jäänyt. Itse luotan kyllä talvikelissä testeissä asiallisesti pärjänneeseen nastakumiin, meidänkin oloihin tehdyt kitkat on monessa kohtaa vaan turhan jännät.
En kyllä harkitsisi keski-euroopan kitkoja Suomen talveen. Samalla rahalla saa kuitenkin oikeat talvikitkat, jotka pitävät huomattavasti paremmin liukkaissa olosuhteissa, eikä niidenkään kanssa tarvitse kärsiä nastojen ongelmista.
Trollaatko vai oletko nyt ihan tosissasi noiden juttujesi kanssa? Vesiliirron todennäköisyys talvella on suhteellisen pieni. Ja rakenteellisesti talvirengas vastustaa vesiliirtoa varsin tehokkaasti.
Siinä vaiheessa kun yksipuolisesti todetaan, että mielipiteet ja henkilökohtaiset kokemukset on paskapuhetta, niin minulla ei ole tähän keskusteluun enää ainakaan sinun kanssa mitään annettavaa.
Mainittakoon tuosta talvesta etelässä niin viime vuonna oli pysyvä lumipeite joulukuusta huhtikuun alkuun ja keskiarvon mukaan marras-joulukuusta huhtikuuhun asti.
Lähde Talvi 2018-2019 - Ilmatieteen laitos
katso liitettä 274738
Kyllä, mutta jotka taasen vastaavasti lähtevät jo huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa vesiliirtoon vrt. KE-kitkat. Ongelmaahan toki ei ole jos asuu Narnian taikamaassa jossa elokuun jälkeen koittaa suoraan lumipyräkät ja -20 astetta ja jää se perinteisempi "3kk märkää ja +2 astetta" -vaihe pois. Ääriesimerkkinä Nokian Hakka R2 jolla on ylivoimaisesti surkein märän kelin käytös mistään näkemästäni talvirenkaasta.
Niin, jos kysytään satunnaiselta vastaantulijalta mitä hänelle tulee mieleen sanasta "talvi" niin vastaus on tosiaan jotain Joulupukin ihmemaan luokkaa.
Etelässä asuvan autoilijan talvi alkaa kuitenkin jo syyskuun lopulta / lokakuun alusta, ja kolme ensimmäistä kuukautta tämä autoilija ajelee talvirenkaillaan vesilätäköistä toiseen. Joskus joulun jälkeen voidaankin sitten jo saada pysyvä lumipeite hetkeksi maahan ja keskilämpötilakin laskee nollan alapuolelle. Tuon kolmen ensimmäisen kuukauden aikana skandikitka on täysin ulkona mukavuusalueeltaan kuivilla ja märillä plusasteilla olevilla asfalteilla.
Pehmeät, pohjoismaiset kitkarenkaat on suunniteltu liukkaille keleille. Nopean ajon renkailla jääpito on sen sijaan lähinnä lisäominaisuus, ei suunnittelun lähtökohta.
Asia paljastuu viimeistään silloin, kun korkean nopeusluokan renkailla erehtyy syksyn ensimmäisille talviliukkaille, puhumattakaan jäisestä, polantuneesta lumipinnasta tai sileästä mustasta jäästä. Pohjoismaisten kitkarenkaiden pito on silloin aivan toista luokkaa.
Parhaimmillaan – tai pahimmillaan – ero on suorastaan järkyttävän suuri, ja heikoimmat nopean ajon renkaat voivat olla todella vaaralliset, ja parasta olisikin, että ne liukkaiden kelien vallitessa kiellettäisiin täysin. Renkaiden jarrutuspito on huono eivätkä ne tahdo sieltää lainkaan teräviä ohjausliikkeitä eturenkaiden pidon romahtamatta. Ajo jäällä on kuin veitsenterällä keikkumista, kun kitkataso ei riitä vähänkään suurempien pitkittäis- tai sivuttaisvoimien välittämiseen.
Parhaimmillaan nopean ajon renkaat ovat keliolosuhteet ymmärtävän kuljettajan käytössä, kun talvikeli on lähinnä syksyinen ja autossa on ajonvakautus sekä muut turvajärjestelmät. Pahimmillaan korkean nopeusluokan renkaat voivat olla talvella suorastaan hengenvaaralliset
Asfaltilla, oli se sitten märkää tai kuivaa, pito on renkaasta riippumatta varsin hyvä verrattuna talvikeliin.
En edelleenkään keksi yhtään järkevää syytä hommata noita renkaita
Järki on siinä että ovat etelässä suurimman osan talvirengaskauden ajasta ylivoimaisesti turvallisimmat renkaat. Ne pari hassua viikkoa kun lunta sataa ja on jäätä maanteillä, voi ajonopeuksia hidastaa. Aivan samalla tavalla kun vastaavasti ne skandikitkoilla ajelijatkin hidastavat ajonopeuksiaan syksyn sateilla moottoriteillä paahtaessaan![]()
Paitsi silloin jos rengas nousee vesipatjan päälle.
Järki on siinä että ovat etelässä suurimman osan talvirengaskauden ajasta ylivoimaisesti turvallisimmat renkaat. Ne pari hassua viikkoa kun lunta sataa ja on jäätä maanteillä, voi ajonopeuksia hidastaa. Aivan samalla tavalla kun vastaavasti ne skandikitkoilla ajelijatkin hidastavat ajonopeuksiaan syksyn sateilla moottoriteillä paahtaessaan![]()
Noin niin kuin perustalvikelillä, kuinka usein on auto ollut vesiliirrossa viimeisten, noin 27v aikana? Ehkä kerran tai kaksi hetkellisesti. Monestiko ollut mustaa jäätä, alijäätynyttä vettä, vittumaista pikkupakkasten jäätä liikenneympyröissä jne? Joka vitun talvi. Tuo Keski-Euroopan kitka menee näillä jälkimmäisillä kuin suksi ja kuskista tulee matkustaja eikä ikävä kyllä vaaranna vain omaa henkeään.
En edelleenkään keksi yhtään järkevää syytä hommata noita renkaita kun niillä ei edes kustannussäästöä saa, niin tarjoushaukatkin ovat poissa laskuista. En nyt ilkeä nimitellä ketään näiden ostajia, mutta näistä osuu ehkä useampikin kohta: saksantuonti, isohko moottori, takaveto, karjalalippis, jne. Eli näin äkkiseltään, näitä ke-kitkoja varmaan suositellaan jossain bemarifoorumilla noin niin kuin yleisesti ottaen parhaina talvirenkaina?![]()
Aika hyvin ohitettu kaikki muut pointit siitä, kuinka KE-kitka on ammattilaistenkin mielestä pahimmillaan hengenvaarallinen ja ajokelvoton talviolosuhteissa.
Onhan se varmasti ajokelvoton tai jopa hengenvaarallinen kun ajaminen tapahtuu pelkästään Ivalon testiradalla. Sitten kun sieltä siirrytään 1000 kilometriä alas päin niin jäkälät katoaa maisemista ja lumi muuttuu vedeksi. Kivahan se on tuollaisessa ympäristössä asua ja ajella, itsekin haluaisin että etelässä olisi talvi pidempään. Nyt vain valitettavasti pitää olosuhteiden pakosta johtuen tehdä rengasvalinnaksi jokin muu kuin "ammattilaisten suosittelema" "huipputurvallinen" vesiliirto-ohjus.![]()
Eipä tähän aiheeseen ole paljon enää kummallakaan annettavaa.
Hakusessa olisi "hiljaiset" nastarenkaat. Tiedän, kitkat on hiljaisemmat mutta uudessa kämpässä on mäkeä talon ympärillä eikä ruutukaan ole tasaisella. Autokin on takavetoinen.
Goodyearilla on joku SCT äänenvaimennettu rengas: Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Rengas Nastarenkaat
Ihan käsittämättömän huonosti löytyy mitään infoa netistä tuosta. Suosituksia?
Pakko kyllä korjata sen verran että kesärenkaiden käyttö talvella on yhtä idioottimaista kuin skandikitkojen käyttö sateella. Kesärenkaiden kumiseos ei pidä kylmässä yhtä hyvin kuin siihen käyttötarkoitukseen optimoitu KE-kitkan seos.
paljonkos kustanti vanteelle laitettuna ja tasapainotettuna?Itse juuri laitoin Tigarin nastarenkaat ja pinta on hyvin lamelloitu. Kumilaatu vaikuttaisi olevan myös hyvin pehmeää joka on talvirenkaalle eduksi.
Valmistusmaa on Serbia. Venäjällä noita on käytössä enemmänkin tosin eri nimillä, mutta samasta tehtaasta. Euromasterilla sanoivat, ettei renkaasta ole juuri valitettu.
Tigar Ice Renkaat 205/55 R16 94T
Itsellä ainakin pahin paikka renkaille on siinä, että pääsee pihasta pois. Muuten kyllä savon keleissä menee suhteellisen tasavertaisesti kelit kitkoille ja nastoille. Hirveän iso erohan noilla ei enää nykyään ole arkiajossa, että ottaako nastat vai kitkat. Tekisi mieli kyllä koikeilla taas välillä miltä "merkkinastat" tuntuu kun on useampi vuosi tullut kitkoilla ajettua...Muistutetaan nyt taas, että renkaita ei valita autoon sen mukaan, "pärjääkö" niillä normaaleissa ajotilanteissa. Renkaat valitaan sen mukaan, pysähtyykö auto niillä hätäjarrutuksessa ennen törmäystä ja pysyykö auto väistössä tiellä.
Mikähän olisi halvin hyvin talviolosuhteisiin sopiva talvirengas 205/55/16 koossa? Rehvid24 sivustolla sekä Hankookin nastaa että kitkaa näyttää löytyvän 74€/kpl. TM:n talvitestin lukaisin ja molemmat vaikuttivat ihan päteviltä.
Hankook Winter l*Pike RS+ nastat ja Hankook Winter l*Cept IZ2 -kitkat.Sama hankinta edessä eli 205/55/16, hinnaltaan ainakin hyvät, mikäs Hankookin malli TM testissä tarkalleen oli, sivuilla näyttää olevan useampia?
* Hankook Winter I*Pike RS2Hankook Winter l*Pike RS+ nastat
Kertokaas tietävämmät jos tollaiset hankookit tilaisin bmw 325xi e90:iin niin kummalla kuormitusindeksillä olevat pitää/kannattaa tilata? 91 vai 94xl?
Muuten varmaan ihan passelit nuo Hankookit muuten? Ei ole TM testeihin tullut perehdyttyä.
En ole ennen renkaita joutunut tilailemaan niin tietämys nollassa.