Talvirenkaat - yleisketju

Sailunit taisivat olla yhdet parhaimmista kiinalaisista ainakin näin sanottiin rengasliikkeessä kun olen etsiskellyt kiinankitkoja. Sain kuitenkin Dot15 Continental kitkoista mielenkiintoisen tarjouksen niitä jäänyt miettimään. Asennettuna sama hinta kuin sailun
 
Ei noilla säästäkään, hyvät KE-kitkat on kalliimpia kuin hyvät skandikitkat. Jos taas ostaa kiinalaista niin se on sama millä nimikkeellä niitä myydään, paskaa ne on joka tapauksessa joka kelillä.
 
Ei ole säästön väärti mielestäni.

Ei tässä nyt säästöä haeta niinkun aiemmin totesin, renkaat vielä mietinnän ja harkinnan alla.
Muistan vaan niin hyvin niistä Nokian wra3 kitkoista että olivat hyvät ja mukavat ajaa takavetoisella n. pari sataa heppaisella autolla, eikä tosiaan olleet liukkaatkaan :)

Tuskin menee pahasti metsään näillä pikkumersussa? Asennus toki päälle, mutta Euromasterilla asennettuna yli 800e. Goodyear UltraGrip Ice 2 Rengas Kitkarenkaat
Tääkin ois varmaan ihan hyvä vaihtoehto ja oikea kokokin :tup:
 
Samaa mieltä. Tuli auton mukana ihan uudet keskieuroopan kitkat, eikä ole enää tänä syksynä alle menossa. Ei pitoa oikeissa talviolosuhteissa nimeksikään. Sulassa kelissä nyt pitää kesärengaskin saman.
 
Löytyi nähtävästi taas yksi edit. kaksi joka ajelee joka päivä pelkästään Lapin metsäteitä 200km suuntaansa töihin ja tiet on pelkkää tiukkaan tampattua lunta ja nollan tienoilla vesihunnun omaavaa kiillottunutta jääpintaa.

Kuten tuolla kesärengasketjussa juuri todettiin, vaihtoehto B on sitten ajaa niinä parina päivänä talvesta pikkaisen hitaammin jos tienpinnat ovat juuri tuollaista Ivalon testirataa.
 
Omien kokemusten perusteella kyllä. Suolattuja teitä ei pääse pakoon vaikka haluaisi.
 
Jännä juttu miten eurokitkoilla pärjää "ihan hyvin" vaikka talven ääriolosuhteissa ne on hengenvaaralliset, mutta toisaalta kiinakesäkumeilla ei pärjää koska niillä joutuu vesiliirtoon jopa 3km/h alemmassa nopeudessa mitä testivoittajilla. :vihellys:

Ja joo tuli nyt hieman kärjistettyä, mutta hieman tuollainen kuva näistä rengaskeskusteluista on viime päivinä jäänyt. Itse luotan kyllä talvikelissä testeissä asiallisesti pärjänneeseen nastakumiin, meidänkin oloihin tehdyt kitkat on monessa kohtaa vaan turhan jännät.
 
Okei, eli Mannerheimintie on siis tasaisesti lokakuun alusta huhtikuun loppuun saakka peilijäässä? Vai vain parina helmikuisena päivänä vuodesta jolloin sitä ajonopeutta voisi sitten sopeuttaa?
 
Tuskin menee pahasti metsään näillä pikkumersussa? Asennus toki päälle, mutta Euromasterilla asennettuna yli 800e. Goodyear UltraGrip Ice 2 Rengas Kitkarenkaat
On lähes uudet nastarenkaat, mutta tulipa silti selattua.

Dot 2015 merkintä ja renkaat on vähän halvemmat. Vaikuttaakohan tuo 4 vuoden ikä paljonkin kitkoissa?
57€ Rengas Goodyear 185/65 R14 86T DOT 2015, Kitkarenkaat | Ultra Grip ICE 2 | 1001Renkaat.com

79€ maksaa aivan uudet renkaat. Eli 87€ kalliimmat, aika vähän eroa?
 
Okei, eli Mannerheimintie on siis tasaisesti lokakuun alusta huhtikuun loppuun saakka peilijäässä? Vai vain parina helmikuisena päivänä vuodesta jolloin sitä ajonopeutta voisi sitten sopeuttaa?

Samoin sitä ajonopeutta voi sopeuttaa niillä kesärenkaillakin kaatosateessa. Tietty jos on kiire töihin ja lapset vietävä hoitoon niin sitten ei voi ja siinä tapauksessa ne eurokitkat voivat johtaa kohtalokkaisiin tapahtumiin. ;)
 
Samoin sitä ajonopeutta voi sopeuttaa niillä kesärenkaillakin kaatosateessa. Tietty jos on kiire töihin ja lapset vietävä hoitoon niin sitten ei voi ja siinä tapauksessa ne eurokitkat voivat johtaa kohtalokkaisiin tapahtumiin. ;)

Ei hätää, sillä jos kiire on ja ulkona on vuosisadan talvi niin ainahan voi hypätä siihen vaimokkeen vm2001 etuvetogolffiin jolla se kuskailee lapsia kouluun ja harrastuksiin ja jossa on alla vielä ihan melkein uudenveroiset Hakkaviitoset, pintaa on melkein kuin uusissa ja nastojakaan ei puutu vaikka renkaat ostettu jo viime vuosikymmenellä. Takuuvarmasti noillahan pärjää paremmin kuin isukin ajonvakauksella varustetulla bemarilla jossa uudenkarheat testivoittajaKEkitkat alla.
 
Ite ajellut Nankangin nastoilla monet talvet ei huonoa sanottavaa hyvä pito ja ei äänekkäät
 
Tuli tilattua nokian R3 kitkat renkaatvaihtoon.fi sivustolta mielestäni erittäin kilpailulliseen hintaan. Tasan satkun per kumi. Muutaman päivän kun antoi olla renkaiden ostoskorissa niin sähköpostiin tuli 5% alennuskoodikin. Kusteineen tuli hintaa 430€.
Ei aikaisempaa kokemusta kaupasta, mutta laskulla onnistui tilaus. Tuskimpa dottikaan kovin vanha kun mallina niin uusi. :kahvi:
 
onkos niistä michelin omistamista halpamerkeistä kellään kokemusta,kormoran:ista ja tigar:ista?
onko niitä koskaan missään testeissä näkyny?

olisi aika sopivan hintasia ja michelin kun omistaa kyseiset merkit niin ei kai ne ihan paskaa voi olla,mutta ei tietenkään "päämerkin" verosia ole.
 
Löytyi nähtävästi taas yksi edit. kaksi joka ajelee joka päivä pelkästään Lapin metsäteitä 200km suuntaansa töihin ja tiet on pelkkää tiukkaan tampattua lunta ja nollan tienoilla vesihunnun omaavaa kiillottunutta jääpintaa.

Kuten tuolla kesärengasketjussa juuri todettiin, vaihtoehto B on sitten ajaa niinä parina päivänä talvesta pikkaisen hitaammin jos tienpinnat ovat juuri tuollaista Ivalon testirataa.

No suurin syy mulla on se, että ko. kumit ovat jotain yberhalpispaskaa. Joku merkkirengas varmasti parempi tuossakin luokassa.
Pääkaupunkiseudun tiet tosiaan ovat suolaliuosta 95% talvesta, mutta kyllä sitä lunta ja jäätä aina välillä tulee vastaan...
 
En kyllä harkitsisi keski-euroopan kitkoja Suomen talveen. Samalla rahalla saa kuitenkin oikeat talvikitkat, jotka pitävät huomattavasti paremmin liukkaissa olosuhteissa, eikä niidenkään kanssa tarvitse kärsiä nastojen ongelmista.

Jännä juttu miten eurokitkoilla pärjää "ihan hyvin" vaikka talven ääriolosuhteissa ne on hengenvaaralliset, mutta toisaalta kiinakesäkumeilla ei pärjää koska niillä joutuu vesiliirtoon jopa 3km/h alemmassa nopeudessa mitä testivoittajilla. :vihellys:

Ja joo tuli nyt hieman kärjistettyä, mutta hieman tuollainen kuva näistä rengaskeskusteluista on viime päivinä jäänyt. Itse luotan kyllä talvikelissä testeissä asiallisesti pärjänneeseen nastakumiin, meidänkin oloihin tehdyt kitkat on monessa kohtaa vaan turhan jännät.

Juu, talvisella kelillä se varovainen ja ennakoiva ajotapa vaan riittää, vaikka erot mitataan kymmenissä metreissä ja prosenteissa pohjoismaisiin kitkoihinkin verrattuna :vihellys:.

Itse taas yllätyin niin positiivisesti pohjoismaisista kitkoista esson baarin kauhutarinoiden jälkeen, että tähän talouteen ei tarvitse enää nastarenkaita ottaa. Aiemmin alla olivat uudet hakka kasit, jotka lähtivät auton mukana ja kokeeksi hommasin uuteen autoon Savan kitkat. Tuon jälkeen entinen (rapiseva) elämä sai jäädä :lol:.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä harkitsisi keski-euroopan kitkoja Suomen talveen. Samalla rahalla saa kuitenkin oikeat talvikitkat, jotka pitävät huomattavasti paremmin liukkaissa olosuhteissa, eikä niidenkään kanssa tarvitse kärsiä nastojen ongelmista.

Kyllä, mutta jotka taasen vastaavasti lähtevät jo huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa vesiliirtoon vrt. KE-kitkat. Ongelmaahan toki ei ole jos asuu Narnian taikamaassa jossa elokuun jälkeen koittaa suoraan lumipyräkät ja -20 astetta ja jää se perinteisempi "3kk märkää ja +2 astetta" -vaihe pois. Ääriesimerkkinä Nokian Hakka R2 jolla on ylivoimaisesti surkein märän kelin käytös mistään näkemästäni talvirenkaasta.
 
Hakusessa olisi "hiljaiset" nastarenkaat. Tiedän, kitkat on hiljaisemmat mutta uudessa kämpässä on mäkeä talon ympärillä eikä ruutukaan ole tasaisella. Autokin on takavetoinen.

Goodyearilla on joku SCT äänenvaimennettu rengas: Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Rengas Nastarenkaat

Ihan käsittämättömän huonosti löytyy mitään infoa netistä tuosta. Suosituksia?
 
Kahdessa autossa ollut nuo Goodyearin Ice Arcticit.
En suosittele ainakaan äänen puolesta.
Pito oli kyllä ihan jees ja kuluivat hyvin hitaasti. Nastaulkonema oli varmaan vähintään tupla verrattuna saman ikäisiin Hakkapeliitta kaseihin tai seiskoihin...
 
Trollaatko vai oletko nyt ihan tosissasi noiden juttujesi kanssa? Vesiliirron todennäköisyys talvella on suhteellisen pieni. Ja rakenteellisesti talvirengas vastustaa vesiliirtoa varsin tehokkaasti.

Niin, jos kysytään satunnaiselta vastaantulijalta mitä hänelle tulee mieleen sanasta "talvi" niin vastaus on tosiaan jotain Joulupukin ihmemaan luokkaa.

Etelässä asuvan autoilijan talvi alkaa kuitenkin jo syyskuun lopulta / lokakuun alusta, ja kolme ensimmäistä kuukautta tämä autoilija ajelee talvirenkaillaan vesilätäköistä toiseen. Joskus joulun jälkeen voidaankin sitten jo saada pysyvä lumipeite hetkeksi maahan ja keskilämpötilakin laskee nollan alapuolelle. Tuon kolmen ensimmäisen kuukauden aikana skandikitka on täysin ulkona mukavuusalueeltaan kuivilla ja märillä plusasteilla olevilla asfalteilla.

Lisäksi ko. väitteesi "rakenteellisesta vastuksesta" on aivan täyttä paskapuhetta. Kukin valmistaja optimoi renkaansa olemaan kompromissi, kuka mitäkin ominaisuutta sitten painottaen. Edelleen nuo Hakkapeliitta R2 renkaat ovat maailman paskimmat vesikelin renkaat, ei auta vaikka olisi täydet 9mm pintaa ja kumiseos juuri tullut uunista ulos.
 
Siinä vaiheessa kun yksipuolisesti todetaan, että mielipiteet ja henkilökohtaiset kokemukset on paskapuhetta, niin minulla ei ole tähän keskusteluun enää ainakaan sinun kanssa mitään annettavaa.

Mainittakoon tuosta talvesta etelässä niin viime vuonna oli pysyvä lumipeite joulukuusta huhtikuun alkuun ja keskiarvon mukaan marras-joulukuusta huhtikuuhun asti.

Lähde Talvi 2018-2019 - Ilmatieteen laitos

katso liitettä 274738

Aivan, ja tuo pysyvä lumipeite löytyi varmasti myös asfaltin pinnaltakin eikä keskeltä metsää? :think:
 
Kyllä, mutta jotka taasen vastaavasti lähtevät jo huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa vesiliirtoon vrt. KE-kitkat. Ongelmaahan toki ei ole jos asuu Narnian taikamaassa jossa elokuun jälkeen koittaa suoraan lumipyräkät ja -20 astetta ja jää se perinteisempi "3kk märkää ja +2 astetta" -vaihe pois. Ääriesimerkkinä Nokian Hakka R2 jolla on ylivoimaisesti surkein märän kelin käytös mistään näkemästäni talvirenkaasta.

Niin, jos kysytään satunnaiselta vastaantulijalta mitä hänelle tulee mieleen sanasta "talvi" niin vastaus on tosiaan jotain Joulupukin ihmemaan luokkaa.

Etelässä asuvan autoilijan talvi alkaa kuitenkin jo syyskuun lopulta / lokakuun alusta, ja kolme ensimmäistä kuukautta tämä autoilija ajelee talvirenkaillaan vesilätäköistä toiseen. Joskus joulun jälkeen voidaankin sitten jo saada pysyvä lumipeite hetkeksi maahan ja keskilämpötilakin laskee nollan alapuolelle. Tuon kolmen ensimmäisen kuukauden aikana skandikitka on täysin ulkona mukavuusalueeltaan kuivilla ja märillä plusasteilla olevilla asfalteilla.

Kumpikohan on liikenteessä vaarallisempi ja vähemmän ennakoitava tilanne: vesiliirto vai jäiset olosuhteet nollakelin tuntumassa? :vihellys: Puhumattakaan siitä Narnian taikamaasta, jossa niillä samoilla renkailla pitäisi myös selvitä niistä oikeista talvikeleistä, joissa KE-kitkat sakkaavat täysin.

Asfaltilla, oli se sitten märkää tai kuivaa, pito on renkaasta riippumatta varsin hyvä verrattuna talvikeliin. Tämä on ihan ymmärrettävää, sillä kumi-asfaltti -parille on hankala edes saada matalaa kitkakerrointa. Samasta syystä myös turvallisuuserot ovat asfaltilla loppujen lopuksi yllättävän pieniä renkaasta riippumatta.

Tilanne muuttuu täysin siirryttäessä esimerkiksi kumi-jää -kitkapariin, jolloin renkaiden erot kasvavat suuriksi. Tämän huomaa hyvin juuri kesä- ja talvirengastestien eroista; Kesäkumeilla huonoimman ja parhaimman renkaan välillä puhutaan usein alle kymmenen prosentin hajonnasta, joka voi kääntyä lämpötilan mukaan päälaelleen, kun talvirengastesteissä pelkästään tietyn tyyppisten renkaiden (nastat/kitkat) sisällä saadaan yli 20% eroja liukkaissa olosuhteissa.

Vertailun vuoksi parhaat nastat pysähtyvät jäällä 50 km/h vauhdista vajaassa 40 metrissä, kun talvikitkoilla menee reilut 50 metriä ja KE-kitkat huitelevat lähes kesärenkaiden alueella 75-90 metrissä.

Märällä asfaltilla erot ovat "vähän" pienempiä: 80 km/h vauhdista kesärengas pysähtyy n. 30 metrissä, KE-kitka tarvitsee muutaman metrin enemmän ja parhaat talvirenkaat pysähtyvät n. 35 metrin paikkeilla (esim. TM2018 talvirengastestissä kaikki renkaat pysähtyivät alle 41 m matkalla).

Jopa lumella, jossa kaikki oikeat talvirenkaat pysähtyvät 80 km/h nopeudessa 50-55 m väliin, tarvitaan KE-kitkoilta 60-70 m pysähtymismatkaa.

Tässä on TM:n melko tyhjentävä kommentti korkeamman nopeusluokan KE-kitkatestistä:
Pehmeät, pohjoismaiset kitkarenkaat on suunniteltu liukkaille keleille. Nopean ajon renkailla jääpito on sen sijaan lähinnä lisäominaisuus, ei suunnittelun lähtökohta.

Asia paljastuu viimeistään silloin, kun korkean nopeusluokan renkailla erehtyy syksyn ensimmäisille talviliukkaille, puhumattakaan jäisestä, polantuneesta lumipinnasta tai sileästä mustasta jäästä. Pohjoismaisten kitkarenkaiden pito on silloin aivan toista luokkaa.

Parhaimmillaan – tai pahimmillaan – ero on suorastaan järkyttävän suuri, ja heikoimmat nopean ajon renkaat voivat olla todella vaaralliset, ja parasta olisikin, että ne liukkaiden kelien vallitessa kiellettäisiin täysin. Renkaiden jarrutuspito on huono eivätkä ne tahdo sieltää lainkaan teräviä ohjausliikkeitä eturenkaiden pidon romahtamatta. Ajo jäällä on kuin veitsenterällä keikkumista, kun kitkataso ei riitä vähänkään suurempien pitkittäis- tai sivuttaisvoimien välittämiseen.

Parhaimmillaan nopean ajon renkaat ovat keliolosuhteet ymmärtävän kuljettajan käytössä, kun talvikeli on lähinnä syksyinen ja autossa on ajonvakautus sekä muut turvajärjestelmät. Pahimmillaan korkean nopeusluokan renkaat voivat olla talvella suorastaan hengenvaaralliset
 
Noin niin kuin perustalvikelillä, kuinka usein on auto ollut vesiliirrossa viimeisten, noin 27v aikana? Ehkä kerran tai kaksi hetkellisesti. Monestiko ollut mustaa jäätä, alijäätynyttä vettä, vittumaista pikkupakkasten jäätä liikenneympyröissä jne? Joka vitun talvi. Tuo Keski-Euroopan kitka menee näillä jälkimmäisillä kuin suksi ja kuskista tulee matkustaja eikä ikävä kyllä vaaranna vain omaa henkeään.

En edelleenkään keksi yhtään järkevää syytä hommata noita renkaita kun niillä ei edes kustannussäästöä saa, niin tarjoushaukatkin ovat poissa laskuista. En nyt ilkeä nimitellä ketään näiden ostajia, mutta näistä osuu ehkä useampikin kohta: saksantuonti, isohko moottori, takaveto, karjalalippis, jne. Eli näin äkkiseltään, näitä ke-kitkoja varmaan suositellaan jossain bemarifoorumilla noin niin kuin yleisesti ottaen parhaina talvirenkaina? :kahvi:
 
En edelleenkään keksi yhtään järkevää syytä hommata noita renkaita

Järki on siinä että ovat etelässä suurimman osan talvirengaskauden ajasta ylivoimaisesti turvallisimmat renkaat. Ne pari hassua viikkoa kun lunta sataa ja on jäätä maanteillä, voi ajonopeuksia hidastaa. Aivan samalla tavalla kun vastaavasti ne skandikitkoilla ajelijatkin hidastavat ajonopeuksiaan syksyn sateilla moottoriteillä paahtaessaan :comp:
 
Ihmettelen sitten että jos ne ke-euroopan kitkat on niin liukkaat ja luistavat kuin suksi, että miten ihmeessä pärjäsin niillä hyvin kaksi talvea MB CLK coupella, enkä edes ajellut kieli keskellä suuta o_O
Mutta katselen tässä lähiaikoina uudet talvirenkaat, kitkat ne on joka tapauksessa :)
 
Järki on siinä että ovat etelässä suurimman osan talvirengaskauden ajasta ylivoimaisesti turvallisimmat renkaat. Ne pari hassua viikkoa kun lunta sataa ja on jäätä maanteillä, voi ajonopeuksia hidastaa. Aivan samalla tavalla kun vastaavasti ne skandikitkoilla ajelijatkin hidastavat ajonopeuksiaan syksyn sateilla moottoriteillä paahtaessaan :comp:

Menee jo keskustelu vähän kehää enkä tarkoita tieosuuksia, mutta ei ole vielä kertaakaan tarvinnut kitkojen takia pudottaa nopeutta märällä kelillä, oli sitten lähiö, kehätie tai motari. Nopeusrajoitusta on päässyt aina ihan vaivatta noin niin kuin 99,99% ajasta. Kerran pari on ollut pakko pudottaa vauhtia kun näkyvyys on ollut niin ankea, että ei vain ole turvallista edetä enää nopeusrajoituksen mukaista vauhtia. Ulkomailla tätä on ollut toki useammin Aasian suunnilla, sateet ovat välillä sitä luokkaa, että 30-40km/h on ihan katto näkyvyyden, että vesimäärän osalta.
 
Kas vain, kun voisin todeta aivan saman KE-kitkoilla ajamisesta. Yhtä lailla niilläkin on päässyt eteenpäin suurinta sallittua maksimia vaikka minkälainen keli on ollut ulkona ja tässä edelleen ollaan ja kirjoitellaan. Se että onko se sitten ollut järkevää (puolin ja toisin) on toinen kysymys.
 
Paitsi silloin jos rengas nousee vesipatjan päälle.

Aika hyvin ohitettu kaikki muut pointit siitä, kuinka KE-kitka on ammattilaistenkin mielestä pahimmillaan hengenvaarallinen ja ajokelvoton talviolosuhteissa. Kuten tuolla kesärengasketjunkin puolella vääntäessä todettiin: vesiliirto on yksi helpoiten ennakoitavista ja vältettävistä vaaratilanteista, mihin liikenteessä voit joutua.

Harvassa talvirengastestissä korostetaan sitä, kuinka kaikki testissä olevat renkaat ovat muuten vesikelillä mahdollisesti hengenvaaralliset ja ohjauskelvottomat. :rofl:

Jos itse pitäisi valita, otanko renkaan, joka suoriutuu vesiliirtotestistä vaikkapa 70 eikä 80 km/h nopeudella (TM 05/14), mutta pudottaa liukkaalla kelillä jarrutusmatkan lähes puoleen, niin ei ole kovin hankala valinta.

Järki on siinä että ovat etelässä suurimman osan talvirengaskauden ajasta ylivoimaisesti turvallisimmat renkaat. Ne pari hassua viikkoa kun lunta sataa ja on jäätä maanteillä, voi ajonopeuksia hidastaa. Aivan samalla tavalla kun vastaavasti ne skandikitkoilla ajelijatkin hidastavat ajonopeuksiaan syksyn sateilla moottoriteillä paahtaessaan :comp:

Tässä on se ero, että samaan "ylivoimaiseen" turvallisuuteen päästäksesi pitää nopeutta hidastaa
- Skandikitkoilla märällä kelillä yleisesti pari kilometriä tunnissa päästäksesi samaan jarrutusmatkaan, verratessa KE-kitkoihin
- KE-kitkoilla lähes neljänneksellä talvikelin vallitessa verratessa laadukkaisiin skandikitkoihin.

Toki muita kohtaan on varsin huomioonottavaista (ja äärettömän vituttavaa), jos kaikki talvikelit ajelet kuuttakymppiä 80 km/h rajoitusalueet ja vajaata kahdeksaakymppiä 100 km/h rajoituksilla, mutta kun en oikein usko että teet niin. Terminen talvi (päivän keskilämpötila <0°C ) kuitenkin kestää eteläisimmässäkin Suomessa sen ~kolme kuukautta.

Samalla logiikalla kannattaisi KE-kitkan sijaan ajaa kesärenkaalla. Liukkaalla kelillä jarrutusmatkassa/hallittavuudessa ei ole juurikaan eroa (kumpikin on täysin kelvoton ja vaarallinen), mutta sillä "yleisimmällä vesikelillä" kesärengas peittoaa KE-kitkan kaikissa ominaisuuksissa. :think:

Noin niin kuin perustalvikelillä, kuinka usein on auto ollut vesiliirrossa viimeisten, noin 27v aikana? Ehkä kerran tai kaksi hetkellisesti. Monestiko ollut mustaa jäätä, alijäätynyttä vettä, vittumaista pikkupakkasten jäätä liikenneympyröissä jne? Joka vitun talvi. Tuo Keski-Euroopan kitka menee näillä jälkimmäisillä kuin suksi ja kuskista tulee matkustaja eikä ikävä kyllä vaaranna vain omaa henkeään.

En edelleenkään keksi yhtään järkevää syytä hommata noita renkaita kun niillä ei edes kustannussäästöä saa, niin tarjoushaukatkin ovat poissa laskuista. En nyt ilkeä nimitellä ketään näiden ostajia, mutta näistä osuu ehkä useampikin kohta: saksantuonti, isohko moottori, takaveto, karjalalippis, jne. Eli näin äkkiseltään, näitä ke-kitkoja varmaan suositellaan jossain bemarifoorumilla noin niin kuin yleisesti ottaen parhaina talvirenkaina? :kahvi:

No tämä.

Itselläni on vähemmän ajovuosia takana, mutta en muista kertaakaan saaneeni autoa vesiliirtoon vaikka on tullut nähtyä sellaisetkin sateet, joissa pitää maantiellä hidastaa kolmeenkymppiin, kun pyyhkijöissä ei riitä nopeus pitämään lasia puhtaana ja näkyvyys putoaa kymmeniin metreihin.

Toki yksittäisen renkaan kontakti on saattanut kadota isompia toispuoleisia lätäköitä maantiellä ylittäessä, mutta en vielä laskisi tuota vesiliirroksi, sillä auton hallintalaitteet vaikuttavat sen kulkuun.
 
Muistutetaan nyt taas, että renkaita ei valita autoon sen mukaan, "pärjääkö" niillä normaaleissa ajotilanteissa. Renkaat valitaan sen mukaan, pysähtyykö auto niillä hätäjarrutuksessa ennen törmäystä ja pysyykö auto väistössä tiellä.
 
Aika hyvin ohitettu kaikki muut pointit siitä, kuinka KE-kitka on ammattilaistenkin mielestä pahimmillaan hengenvaarallinen ja ajokelvoton talviolosuhteissa.

Onhan se varmasti ajokelvoton tai jopa hengenvaarallinen kun ajaminen tapahtuu pelkästään Ivalon testiradalla. Sitten kun sieltä siirrytään 1000 kilometriä alas päin niin jäkälät katoaa maisemista ja lumi muuttuu vedeksi. Kivahan se on tuollaisessa ympäristössä asua ja ajella, itsekin haluaisin että etelässä olisi talvi pidempään. Nyt vain valitettavasti pitää olosuhteiden pakosta johtuen tehdä rengasvalinnaksi jokin muu kuin "ammattilaisten suosittelema" "huipputurvallinen" vesiliirto-ohjus. :kahvi:
 
Onhan se varmasti ajokelvoton tai jopa hengenvaarallinen kun ajaminen tapahtuu pelkästään Ivalon testiradalla. Sitten kun sieltä siirrytään 1000 kilometriä alas päin niin jäkälät katoaa maisemista ja lumi muuttuu vedeksi. Kivahan se on tuollaisessa ympäristössä asua ja ajella, itsekin haluaisin että etelässä olisi talvi pidempään. Nyt vain valitettavasti pitää olosuhteiden pakosta johtuen tehdä rengasvalinnaksi jokin muu kuin "ammattilaisten suosittelema" "huipputurvallinen" vesiliirto-ohjus. :kahvi:

Mitäköhän ihme trollausta tämä nyt on, luulin olevani r&t:n ulkopuolella? :rolleyes:

Ainakin oman kokemukseni mukaan (jonka näköjään varmistaa myös Ilmatieteen laitos) vielä herran vuonna 2019 ihan Helsingin leveyspiirejä myöten kelit ovat pakkasella ja teillä lunta & jäätä säännöllisen epäsäännöllisesti. Nopealla google-haulla löytyy myös kymmeniä artikkeleja lehdistä lähivuosilta, joissa varoitellaan liukkaudesta etelää myöten, eli elät joko rinnakkaistodellisuudessa, jossa ilmastonmuutos on pidemmällä tai juksaat intternetissä?

Mikset sitten aja kesärenkailla, kun ne ovat noita KE-kitkoja paremmat mainitsemissasi olosuhteissa? Syyllinen on vissiin lainsäätäjä, joka (voitteko kuvitella!?) pakottaa talvella käyttämään talvirenkaita!

Totta kai renkaat ovat aina kompromissi ja kesärenkaillakin pärjäisi talvella, jos ajaisi vain kävelyvauhtia. Tässä tapauksessa erona on se, että oikeat talvirenkaat toimivat tyydyttävästi myös vesikeleillä, mutta KE-kitkat ovat aidosti vaarallisen huonot talvikelillä.

Eipä tähän aiheeseen ole paljon enää kummallakaan annettavaa.
 
Eipä tähän aiheeseen ole paljon enää kummallakaan annettavaa.

Pakko kyllä korjata sen verran että kesärenkaiden käyttö talvella on yhtä idioottimaista kuin skandikitkojen käyttö sateella. Kesärenkaiden kumiseos ei pidä kylmässä yhtä hyvin kuin siihen käyttötarkoitukseen optimoitu KE-kitkan seos.
 
Hakusessa olisi "hiljaiset" nastarenkaat. Tiedän, kitkat on hiljaisemmat mutta uudessa kämpässä on mäkeä talon ympärillä eikä ruutukaan ole tasaisella. Autokin on takavetoinen.

Goodyearilla on joku SCT äänenvaimennettu rengas: Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Rengas Nastarenkaat

Ihan käsittämättömän huonosti löytyy mitään infoa netistä tuosta. Suosituksia?

Tuo "hiljaisuus" taitaa riippua myös autosta. Itse olen käyttänyt omissa volvoissa continentalin IceContact2:a, ja ainakin omasta mielestä ovat olleet hiljaiset. Hiljainen murinan tapainen kuuluu, mutta siihen on tottunut muutamassa päivässä. Nykyiseen autoon olisi tarkoitus ottaa ensi talveksi contit.
 
Pakko kyllä korjata sen verran että kesärenkaiden käyttö talvella on yhtä idioottimaista kuin skandikitkojen käyttö sateella. Kesärenkaiden kumiseos ei pidä kylmässä yhtä hyvin kuin siihen käyttötarkoitukseen optimoitu KE-kitkan seos.

Upeaa epämiellyttävien faktojen väistelyä ja keskustelun irrelevanteille sivuraiteille johtamista :rofl:.

Lähteinä olisi hyvä olla muitakin kuin mututuntuma, ettei hauku turhaan ketään idiootiksi. Ainakin TM-testien mukaan kesärenkaat pysähtyvät KE-kitkoja paremmin myös kylmässä märällä kelillä. Esimerkiksi suositulle TS850:lle on mitattu 31,2 m pysähtymismatka märälle asfaltille (TM17/16), kun parhaat kesärenkaat pysähtyivät kylmässä (+5 C) alle 28 metrin matkalla (TM05/17). :kahvi:

Lisäksi mitä väliä tuolla on, kun erot märällä asfaltilla "ei-optimoitujen" ja "optimoitujen" välillä lasketaan muutamissa metreissä? Kelvollisten skandikitkojen ja KE-kitkojen pitoeron kuittaamiseen jarrutusmatkan puolesta riittävät mittarivirheen erot autojen välillä.

Tämän lisäksi kaipaisin ainoastaan varmistuksen siitä, että tosiaan pakkaskeleillä (= e-Suomessa kolme kuukautta vuodesta) ajat muuta liikennettä neljänneksen hitaammalla nopeudella, minkä rengasvalintasi edellyttää? Pelkkään suolaukseen luottaminen olisi mielestäni typerän turvallisuusriskin ottamista, mutta sellaistahan KE-kitkat valitseva ei varmastikaan tekisi :vihellys:

Ymmärrätkö ihan oikeasti, mitä eroa turvallisuuden kannalta on jollain viiden metrin jarrutuserolla 80 km/h nopeudesta märällä asfaltilla verrattuna kymmenien metrien eroon 50 km/h nopeudesta liukkaalla kelillä?
 
Viimeksi muokattu:
Itse juuri laitoin Tigarin nastarenkaat ja pinta on hyvin lamelloitu. Kumilaatu vaikuttaisi olevan myös hyvin pehmeää joka on talvirenkaalle eduksi.

Valmistusmaa on Serbia. Venäjällä noita on käytössä enemmänkin tosin eri nimillä, mutta samasta tehtaasta. Euromasterilla sanoivat, ettei renkaasta ole juuri valitettu.

Tigar Ice Renkaat 205/55 R16 94T
paljonkos kustanti vanteelle laitettuna ja tasapainotettuna?

Tigar ice ja Kormoran stud 2 näyttäs olevan ihan identtinen pintakuvio.pitääpä katsella kumpaa irtoo halvemmalla.ulkomailta tilatessa ei taida mitään säästää näissä renkaissa 205/60/16 koossa.
 
Muistutetaan nyt taas, että renkaita ei valita autoon sen mukaan, "pärjääkö" niillä normaaleissa ajotilanteissa. Renkaat valitaan sen mukaan, pysähtyykö auto niillä hätäjarrutuksessa ennen törmäystä ja pysyykö auto väistössä tiellä.
Itsellä ainakin pahin paikka renkaille on siinä, että pääsee pihasta pois. Muuten kyllä savon keleissä menee suhteellisen tasavertaisesti kelit kitkoille ja nastoille. Hirveän iso erohan noilla ei enää nykyään ole arkiajossa, että ottaako nastat vai kitkat. Tekisi mieli kyllä koikeilla taas välillä miltä "merkkinastat" tuntuu kun on useampi vuosi tullut kitkoilla ajettua...

Joillain tuntuu olevan käsitys että kitkoilla ei tee mitään talvella, appiukolla tuli kesäauton mukana nastarenkaat, paistovuosi 1974, niin sanoin että varmaan hirveän hyvä pito talvella, niin kommenttina oli vaan että kun on nastat sentään niin parempi pito kuin minun kitkoissa. :rofl:
 
Talvirenkaat hankinnassa, onko tietoa kuina Nokian WR D4 ja Nokian WR Snowproof eroaa toisistaan? Molemmat on hinnoiteltu aika hyvin verrattuna esim Goodyearin valikoimaan. Kokoluokkana 16" 205/55

Edit: Snowproof on ilmeisesti päivitetty versio. Vanteet ja renkaat tilattu.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän olisi halvin hyvin talviolosuhteisiin sopiva talvirengas 205/55/16 koossa? Rehvid24 sivustolla sekä Hankookin nastaa että kitkaa näyttää löytyvän 74€/kpl. TM:n talvitestin lukaisin ja molemmat vaikuttivat ihan päteviltä.
 
Mikähän olisi halvin hyvin talviolosuhteisiin sopiva talvirengas 205/55/16 koossa? Rehvid24 sivustolla sekä Hankookin nastaa että kitkaa näyttää löytyvän 74€/kpl. TM:n talvitestin lukaisin ja molemmat vaikuttivat ihan päteviltä.

Sama hankinta edessä eli 205/55/16, hinnaltaan ainakin hyvät, mikäs Hankookin malli TM testissä tarkalleen oli, sivuilla näyttää olevan useampia?
 
Sama hankinta edessä eli 205/55/16, hinnaltaan ainakin hyvät, mikäs Hankookin malli TM testissä tarkalleen oli, sivuilla näyttää olevan useampia?
Hankook Winter l*Pike RS+ nastat ja Hankook Winter l*Cept IZ2 -kitkat.
 
Kertokaas tietävämmät jos tollaiset hankookit tilaisin bmw 325xi e90:iin niin kummalla kuormitusindeksillä olevat pitää/kannattaa tilata? 91 vai 94xl?

Muuten varmaan ihan passelit nuo Hankookit muuten? Ei ole TM testeihin tullut perehdyttyä.

En ole ennen renkaita joutunut tilailemaan niin tietämys nollassa.
 
Kertokaas tietävämmät jos tollaiset hankookit tilaisin bmw 325xi e90:iin niin kummalla kuormitusindeksillä olevat pitää/kannattaa tilata? 91 vai 94xl?

Muuten varmaan ihan passelit nuo Hankookit muuten? Ei ole TM testeihin tullut perehdyttyä.

En ole ennen renkaita joutunut tilailemaan niin tietämys nollassa.

Taitaa kokonaispaino huidella siellä ~2100kg:n nurkilla ja akselipainot luokkaa ~1050kg, joten kumpikin käy indeksin puolesta. Vilkaise rekisteriotteesta onko renkaille mainintaa siellä, niin ei tartte katsastuksessa vääntää.

Edit:
91 = 615kg
94 = 670kg
 
TM:n talvirengastestin 2019 TOP5.

Nastat:

1. Michelin X-Ice North 4
2. Continental IceContact 3
3. Hankook Winter I*Pike RS2
4. Nokian Hakkapeliitta 9
5. Goodyear UltraGrip Ice Arctic

Kitkat:

1. Continental ContiVikingContact 7
2. Nokian Hakkapeliitta R3
3. Goodyear UltraGrip Ice 2
4. Michelin X-Ice XI3
5. Pirelli Ice Zero FR

Itsellä uusien talvirenkaiden hankinta edessä ja vahva suosikki on Continental ContiVikingContact 7, joka on pärjännyt kyllä kaikissa testeissä.
 
Jännästi muuttuneet sijoitukset sitten TM 17/2018 julkaistun edellisen kitkavertailun:

1. Continental ContiVikingContact 7.
2. GoodYear UltraGrip Ice2.
2. Pirelli Ice Zero FR.
3. Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hankook Winter I*Pike RS2.

Olisi mukava vertailla tuloksia, koska tuskin nyt vuodessa hirveästi ole renkaat muuttuneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom