Paitsi silloin jos rengas nousee vesipatjan päälle.
Aika hyvin ohitettu kaikki muut pointit siitä, kuinka KE-kitka on ammattilaistenkin mielestä pahimmillaan hengenvaarallinen ja ajokelvoton talviolosuhteissa. Kuten tuolla kesärengasketjunkin puolella vääntäessä todettiin: vesiliirto on yksi helpoiten ennakoitavista ja vältettävistä vaaratilanteista, mihin liikenteessä voit joutua.
Harvassa talvirengastestissä korostetaan sitä, kuinka kaikki testissä olevat renkaat ovat muuten vesikelillä mahdollisesti hengenvaaralliset ja ohjauskelvottomat.
Jos itse pitäisi valita, otanko renkaan, joka suoriutuu vesiliirtotestistä vaikkapa 70 eikä 80 km/h nopeudella (TM 05/14), mutta pudottaa liukkaalla kelillä jarrutusmatkan
lähes puoleen, niin ei ole kovin hankala valinta.
Järki on siinä että ovat etelässä suurimman osan talvirengaskauden ajasta ylivoimaisesti turvallisimmat renkaat. Ne pari hassua viikkoa kun lunta sataa ja on jäätä maanteillä, voi ajonopeuksia hidastaa. Aivan samalla tavalla kun vastaavasti ne skandikitkoilla ajelijatkin hidastavat ajonopeuksiaan syksyn sateilla moottoriteillä paahtaessaan
Tässä on se ero, että samaan "ylivoimaiseen" turvallisuuteen päästäksesi pitää nopeutta hidastaa
- Skandikitkoilla märällä kelillä yleisesti pari kilometriä tunnissa päästäksesi samaan jarrutusmatkaan, verratessa KE-kitkoihin
- KE-kitkoilla lähes neljänneksellä talvikelin vallitessa verratessa laadukkaisiin skandikitkoihin.
Toki muita kohtaan on varsin huomioonottavaista (ja äärettömän vituttavaa), jos kaikki talvikelit ajelet kuuttakymppiä 80 km/h rajoitusalueet ja vajaata kahdeksaakymppiä 100 km/h rajoituksilla, mutta kun en oikein usko että teet niin. Terminen talvi (päivän keskilämpötila <0°C ) kuitenkin kestää eteläisimmässäkin Suomessa sen ~kolme kuukautta.
Samalla logiikalla kannattaisi KE-kitkan sijaan ajaa kesärenkaalla. Liukkaalla kelillä jarrutusmatkassa/hallittavuudessa ei ole juurikaan eroa (kumpikin on täysin kelvoton ja vaarallinen), mutta sillä "yleisimmällä vesikelillä" kesärengas peittoaa KE-kitkan kaikissa ominaisuuksissa.
Noin niin kuin perustalvikelillä, kuinka usein on auto ollut vesiliirrossa viimeisten, noin 27v aikana? Ehkä kerran tai kaksi hetkellisesti. Monestiko ollut mustaa jäätä, alijäätynyttä vettä, vittumaista pikkupakkasten jäätä liikenneympyröissä jne? Joka vitun talvi. Tuo Keski-Euroopan kitka menee näillä jälkimmäisillä kuin suksi ja kuskista tulee matkustaja eikä ikävä kyllä vaaranna vain omaa henkeään.
En edelleenkään keksi yhtään järkevää syytä hommata noita renkaita kun niillä ei edes kustannussäästöä saa, niin tarjoushaukatkin ovat poissa laskuista. En nyt ilkeä nimitellä ketään näiden ostajia, mutta näistä osuu ehkä useampikin kohta: saksantuonti, isohko moottori, takaveto, karjalalippis, jne. Eli näin äkkiseltään, näitä ke-kitkoja varmaan suositellaan jossain bemarifoorumilla noin niin kuin yleisesti ottaen parhaina talvirenkaina?
No tämä.
Itselläni on vähemmän ajovuosia takana, mutta en muista kertaakaan saaneeni autoa vesiliirtoon vaikka on tullut nähtyä sellaisetkin sateet, joissa pitää maantiellä hidastaa kolmeenkymppiin, kun pyyhkijöissä ei riitä nopeus pitämään lasia puhtaana ja näkyvyys putoaa kymmeniin metreihin.
Toki yksittäisen renkaan kontakti on saattanut kadota isompia toispuoleisia lätäköitä maantiellä ylittäessä, mutta en vielä laskisi tuota vesiliirroksi, sillä auton hallintalaitteet vaikuttavat sen kulkuun.