Talvirenkaat - yleisketju

Voihan jotain pientä olla kumiseoksen suhteen tehtynä, erilaiset paistoajankohdat jne + sitten tietysti erilaiset autot, keliolosuhteet jne. Vähän päivästä varmaan kiinni järjestys top-vitosen osalta eikä nyt päivittäisajoon ole sen kummempaa merkitystä teknisesti, ajomieltymykset ja tarpeet tietysti vaihtelevat.
 
On kyllä jäätävä tuo Michelinin nastamäärä 250kpl. Yli tuplasti verrattuna testin ”häntäpäähän”.
 
Nopeusluokka ainakin vaikuttaa renkaan seokseen ja rakenteeseen, luultavasti tässä testissä jopa ratkaisevasti. Mahtaakohan nuo tiedot tuossa taulukossa olla oikein, esim Hakka R3, nopeusluokka R???, mihin tuon saa laillisesti asentaa, 170km/h. Vois noissa testeissä laittaa muutenkin renkaat samalle viivalle, kuin pelkästään koon puolesta, onhan noissa kuitenkin muitakin ominaisuuksia.

Edit: näköjään noita pilipalinopeusluokan renkaita saa käyttää suomessa, vaikka rakennenopeus on jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni R-nopeusluokan renkaan saa laillisesti asentaa ihan mihin tahansa autoon. Tosin sillä edellytyksellä, että ohjaamoon on liimattu kuljettajan nähtäville tarra jossa asia kerrotaan.
 
Nokian sivuilta ei ainakaan löydy kyseisiä renkaita samassa koossa muilla nopeusluokilla kuin tuolla R:llä.
 
Käsittääkseni R-nopeusluokan renkaan saa laillisesti asentaa ihan mihin tahansa autoon. Tosin sillä edellytyksellä, että ohjaamoon on liimattu kuljettajan nähtäville tarra jossa asia kerrotaan.
Talvirenkaissa ei tarvitse käyttää tuota tarraa, koska nopeusluokkavaatimus koskee vain kesärenkaita. Ei muuten taida kesärenkaissakaan olla kovin tarkkaa, katsastuksessa ei ole koskaan puututtu, vaikka joskus on ollut H-luokan renkaat V-vaatimuksen autossa ilman tarroja tms.
 
Ja näin upea suoritus keskieuroopan kitkalta. Erittäin hyvät kyllä nuo märkä ja kuiva asfaltti, mutta ei tuo sinänsä ihme ole kun rengas on suurin piirtein kesärenkaan tasoinen talvitesteissä.
Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.
Tuo taitaa olla ns. All Season rengas (taitaa Keski-Euroopan kitkat mennä tähän luokkaan myös). Just komprommissina sellaisiin maihin missä ei kunnollista talvea ole, mutta saattaa jonain päivinä mennä keli nollan seutuville.

Kesärengas olisi aivan varmasti vieläkin huonompi kun ne ei ole tarkoitettukkaan toimivaksi kun keli lähentelee nollaa, saati sitten jos on -20C. Voisivat joskus noihin testeihin laittaa referenssiksi kesärenkaan tuloksen niin saisi perspektiiviä.
 
Omaan silmään melkoisen kova toi Goodriden suoritus. Jarrutuspitoa lumella lukuunottamatta pistää monessa osiossa päihin merkkirenkaita. Tietääkö joku onko näillä jotain linkkiä ex-NokianRenkaan kavereiden suunnittelupajaan ? Mitähän muuten Trianglelle kuuluu ?

EDIT: ja hyvin näyttää GoodYearin kitka pelaavan vaikka paistopäivät on parin vuoden takaa :)
 
Tuli tilattua nokian R3 kitkat renkaatvaihtoon.fi sivustolta mielestäni erittäin kilpailulliseen hintaan. Tasan satkun per kumi. Muutaman päivän kun antoi olla renkaiden ostoskorissa niin sähköpostiin tuli 5% alennuskoodikin. Kusteineen tuli hintaa 430€.
Ei aikaisempaa kokemusta kaupasta, mutta laskulla onnistui tilaus. Tuskimpa dottikaan kovin vanha kun mallina niin uusi. :kahvi:
Kokonaiset 5 päivää meni ja renkaat oli koti-ovella. Paistoviikkokin 33 tätä vuotta. Ei paha ollenkaan. Suosittelen ainakin yhden tilauksen perusteella.
 
Jännä että tuolle on myönnetty myös toi 3PMSF merkintä. Toisin kuin M+S sitä ei saa renkaan kylkeen leimata ellei rengas täytä vaatimuksia talviajoon liittyen.
 
Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.
Itsellä on tuo cross climate kesärenkaana pakettiautossa kun oli niitä harvoja mitä löytyi sopiva kantavuusluokan malli ja ihan hyvin ovat toimineet ehkä hieman löysemmän tuntuiset tavalliseen kesärenkaiseen mutta en ole testannut samalla rengaskoolla muita renkaita juuri tuossa autossa vain vanhemman sukupolven mallissa.
Viime vuonna ensi lumella koitin noita loskakelillä ja kyllä niillä pääsee eteenpäin mutta en kyllä talvirenkaiksi edes ajattelisi ja on raskas auto ja nelivetoinen niin sillä pääsee myös kesärenkailla mutta jarrutusmatka voi olla sitten toinen asia.
Kestävyys näyttäisi olevan ihan hyvä.
Talvella käytän ihan michelin nastoilla.
 
Löytyi vielä TM:n testin mittaustuloksia. Ei toi CrossClimate nyt lumella mun mielestä NIIN huono ole, kuin pelkästä arvosanasta voisi päätellä. Jäällä kyllä etenkin jarrutusmatka melko kelvoton...

 
Eipä ihan perus kesärenkaatkaan M+S-merkinnällä olleet "huonoja" toukokuun takatalvessa nelivetoisella 5-sarjan BMW:llä tuoreella lumella, mutta sitten kun tien pinta jäätyi, katsoin parhaaksi ajaa suosiolla kotiin. Piti muuten hiukkasen kieli keskellä suuta ajeleskella reilut 12 kilometriä... Onneksi yöllä.
 
Hohhoijakkaa taas mitä höpötystä.. Tärkeintähän on edelleenkin se, että renkaat ovat hyvässä kunnossa ja kuski ei ylitä olosuhteita. Sama se sille ajaako kitkoilla vai nastoilla. Minä tulen jatkossakin ajamaan nastoilla.
 
Taitaa kokonaispaino huidella siellä ~2100kg:n nurkilla ja akselipainot luokkaa ~1050kg, joten kumpikin käy indeksin puolesta. Vilkaise rekisteriotteesta onko renkaille mainintaa siellä, niin ei tartte katsastuksessa vääntää.

Edit:
91 = 615kg
94 = 670kg

Mutta tuo lukema 91 on vähimmäismäärä jos niin on rekkariin merkitty? Eli saa olla isompikin? Onkos noissa ajolle eroa jos ottaakin 94:set? Näyttäisi 91 olevan vähissä...

EDit: Olipas sittenkin. Jotain kämmäsin ekaksi. Nevermind.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuo lukema 91 on vähimmäismäärä jos niin on rekkariin merkitty? Eli saa olla isompikin? Onkos noissa ajolle eroa jos ottaakin 94:set? Näyttäisi 91 olevan vähissä...

EDit: Olipas sittenkin. Jotain kämmäsin ekaksi. Nevermind.

Saa olla isommalla kantavuudella, eli rekisteriotteesssa on määritelty minimit tämän indeksin osin. En tiedä onko noissa renkaissa muuta eroa kuin toi numero, mutta suuremman kantavuuden renkaat on yleensä rungoltaan jäykempiä ja saattavat lämmetä vähemmän ja myös kulua vähemmän, mutta luonnollisesti hieman äänekkäämmät.
 
On kyllä jäätävä tuo Michelinin nastamäärä 250kpl. Yli tuplasti verrattuna testin ”häntäpäähän”.

On muuten jäätävä metelikin noissa renkaissa. Itsellä alla 17” koossa 2019 Superb farkun alla ja kyllä pitää meteliä. Kesällä alla 18” pirellit ja nekin tuntuu hiljaisilta noihin verrattuna.

Pito tosin onkin sitten parasta millä olen ikinä ajanut.
 
Onko jollakulla henkilökohtaista kokemusta eroista Hakkapeliitta 8 vs. 9?
Nykyään vielä vanteella 235/50/18" kokoiset 8 mallit ja ovat olleet mielestäni varsin miellyttävät talvikumit pidon, keston ja melun suhteen...
Eli onko 9 sukupolvessa mennyt jokin huonompaan suuntaan ja kannattaisi merkkiä vaihtaa? Vai pelkkää parannusta?
Kasit olleet nyt 4½ talvea alla ja noin 50tkm. Pintaa vieläkin lähemmäs 7mm ja käytännössä kaikki nastat tallella ja ehjiä :tup:
 
On muuten jäätävä metelikin noissa renkaissa. Itsellä alla 17” koossa 2019 Superb farkun alla ja kyllä pitää meteliä. Kesällä alla 18” pirellit ja nekin tuntuu hiljaisilta noihin verrattuna.

Pito tosin onkin sitten parasta millä olen ikinä ajanut.
Olen tykänny noista misukoista. Vähän asfaltilla vetelät mut lumella ja jäällä mielestäni hyvät. Kaikkea kun nyt vaan ei voi saada. Tulee varmaan laitettua talouden toiseenkin kulkineeseen tulevaksi talveksi tuollaiset.
 
Eka jäinen aamu, ei paljoa kesärenkaat pitänyt paikoittain useamman kilsan matkalla. Kai ne talvipallot on kohta vaihdettava että töihin pääsee aamuisin...

Onko muilla nokian kaseissa tosi pieni nastaulkonema? Viime jouluna ostetun auton mukana tuli 2017 paistetut kasit ja tuntuu että kovin vähän noi pilkistää ulos kumista. Paskoiksihan noita on haukuttu, mutta lieneekö joki valmistusvirhe?
 
Nokialta vastattiin aikoinaan tuohon että kyseessä on revoluzionary new technique, keskipakoisvoiman ansiosta nastat tulee ulos kumista kun autolla ajetaan ja pito moninkertaistuu.

:kahvi:
 
Onko jollakulla henkilökohtaista kokemusta eroista Hakkapeliitta 8 vs. 9?
Nykyään vielä vanteella 235/50/18" kokoiset 8 mallit ja ovat olleet mielestäni varsin miellyttävät talvikumit pidon, keston ja melun suhteen...
Eli onko 9 sukupolvessa mennyt jokin huonompaan suuntaan ja kannattaisi merkkiä vaihtaa? Vai pelkkää parannusta?
Kasit olleet nyt 4½ talvea alla ja noin 50tkm. Pintaa vieläkin lähemmäs 7mm ja käytännössä kaikki nastat tallella ja ehjiä :tup:

Ysit ovat ehkä aavistuksen hiljaisemmat ja niissä ei jääpito aivan yhtä hyvä ole. Kuitenkaan eivät ole huonot. Renkaan käytös on hyvin samanlainen Hakkapeliitta kasien kanssa, mutta pitoa tosiaan jäällä ei ole aivan yhtä paljon. Taattua Nokian laatua kuitenkin ovat, tuskin petyt. Kestosta ei ole tietoa itselläni, kun tuohon Opeliin ei niin paljoa tule kilometrejä.
 
Nokialta vastattiin aikoinaan tuohon että kyseessä on revoluzionary new technique, keskipakoisvoiman ansiosta nastat tulee ulos kumista kun autolla ajetaan ja pito moninkertaistuu.

:kahvi:

Mielenkiintoista, mitenkähän ton pitäisi toimia paikallaan ajaessa tai jarruttaessa lujaa :kahvi:
 
Mielenkiintoista, mitenkähän ton pitäisi toimia paikallaan ajaessa tai jarruttaessa lujaa :kahvi:

Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.
 
Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.

Juu ihan hyvät noi oli viime talvena, jäällä nastoista vaan ei jäänyt kovin isoja raapimisjälkiä vrt. joihinkin muihin. Aloin tosiaan vaan kummastelemaan tota ohutta nastaulkonemaa että onko muissa yksilöissä vastaavaa.
 
Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.
Hakka9 yhden talven alla, tautinen pito, kaikki nastat tallella ja pintaa on. Parhaat nastakumit mitä itsellä ollut.:cigar2:
 
Juu ihan hyvät noi oli viime talvena, jäällä nastoista vaan ei jäänyt kovin isoja raapimisjälkiä vrt. joihinkin muihin. Aloin tosiaan vaan kummastelemaan tota ohutta nastaulkonemaa että onko muissa yksilöissä vastaavaa.
Jep ei ole isot nastaulkonemat kaseissa. Ainakaan enemmän ajetuissa. Reunoilal hieman enemmän.
Tosin viime talvena nuo tuntuivat toimivan hyvin mainiosti joka tilanteessa. Toki iso koko, painava auto ja neliveto varmasti helpottavat.
Kovasti tekisi mieli laittaa kitkaa tilalle.
Perheen toisessa autossa Contin seiskat olleet nyt yhden talven ja melko uskomaton pito tuntuu olevan nastattomaksi.
 
Contin seiskat kai se olisi tilattava, ei taida parempaa pohjoisen kitkaa löytyä. Viime talvena oli nastat alla, monta talvea kitkassa riittää pitoa 10tkm vuotuisella ajolla? Edelliset Michelinit tuntui kolmantena talvena melkein luistimilta.
 
Pari-kolme talvea ja alkaa kitkoista olla pito poissa. Johtuukohan kumin kovettumisesta vai mistä.
 
Pari-kolme talvea ja alkaa kitkoista olla pito poissa. Johtuukohan kumin kovettumisesta vai mistä.
Luultavasti; olosuhteista, säilytyksestä tms. johtuen taitaa tuo kolmisen vuotta olla autonrenkaiden kumiseokselle se aika jonka jälkeen parasta ennen aika on tullut täyteen.
 
Mistä edulliset nastarenkaat. Onko missään voimassaolevia hyviä tarjouksia?

Suurin osa ajosta kaupunkiajoa keskisessä Suomessa.
 
Osta federalin kitkat jotka voi nastoittaa itse :D Ajelin pari talvea sellaisilla, tosin ilman nastoja. Autona oli tuollainen about 10 vuotias s80 volvo ja ainakin sen alla ne toimi yllättävänkin hyvin ääritilanteissakin. Vahvisti taas teoriaa että aivan sama mitkä rillukat siellä alla pyörii.
 
Mitäs hintaa nykyisin huudellaan renkaiden asennuksesta vanteille toisten tilalle?
Joskus hintahaitari oli hyvin leveä, eli ~10-40€/rengas. Onko tältä vuodelta kokemuksia?

Entä onko Tampereella tai lähiseuduilla muita selkeästi edukkaita kauppiaita (ilman tuttavan alennuksia), kuin Ylönen?
Eli kannattaako käydä muuallakin jututtamassa?
 
Pirkkalassa on Askosaaren liike, ostin sieltä uudet kesärenkaat. Hintaa tuli 320e vanteille- ja allelaitettuna.
 
renkaat vaihtoon on kyllä onnistunut verkkosivuillaan. Nokian C3 renkaita koitin etsiä, kun sieltä ne viimeksi halvimmilla sain. Ei löydy sivun omalla haulla, mutta googlella kylläkin. Muistelisin, että viimeksi neljä vuotta sitten oli sama homma ja sattumalta tuonne googlella päädyin.

Nokian Hakkapeliitta C3 Rengas Nastarenkaat
 
Pitäis hommata uudet talvirenkaat talouden ykkösautoon etelä-suomeen, ajoa eniten kaupungissa ja jonkun verran maantieajoa. Nyt arvon Nokian Hakkapeliitta 9 ja Michelin X-Ice North 4 välillä, te jotka olette lukeneet TM tms niin kumpaa suosittelisitte?
Aikaseimpaa kokemusta on vain Michelinin X-Ice nastoista ja ollut tyytyväinen, mutta arpomiseksihan tämä taas meni kun alkoin vähänkään googlettamaan :btooth:
 
Pitäis hommata uudet talvirenkaat talouden ykkösautoon etelä-suomeen, ajoa eniten kaupungissa ja jonkun verran maantieajoa. Nyt arvon Nokian Hakkapeliitta 9 ja Michelin X-Ice North 4 välillä, te jotka olette lukeneet TM tms niin kumpaa suosittelisitte?
Aikaseimpaa kokemusta on vain Michelinin X-Ice nastoista ja ollut tyytyväinen, mutta arpomiseksihan tämä taas meni kun alkoin vähänkään googlettamaan :btooth:
Kuten yllä mainitsin niin itse ainakin X-Iceen erittäin tyytyväinen ollu ja nyt toiseenkin sellaiset varmaan tulee. Erittäin hyvä pito lumella ja jäällä, mutta vastapainoksi vetelähköt kuivalla asfaltilla.
 
Kuten yllä mainitsin niin itse ainakin X-Iceen erittäin tyytyväinen ollu ja nyt toiseenkin sellaiset varmaan tulee. Erittäin hyvä pito lumella ja jäällä, mutta vastapainoksi vetelähköt kuivalla asfaltilla.

Kaitpa sitä voisin jälleen sitten mennä Michelineillä, ei ole ollut aikaisemmin ainekaan valittamista ja kuivaa asfalttia harvoin täälläkään tulee vastaa edes maantiellä. Kakkosautoon otan nyt testiin Hakkapeliitta 8.
 
Kaitpa sitä voisin jälleen sitten mennä Michelineillä, ei ole ollut aikaisemmin ainekaan valittamista ja kuivaa asfalttia harvoin täälläkään tulee vastaa edes maantiellä. Kakkosautoon otan nyt testiin Hakkapeliitta 8.
No tuohonkin vetelyyteen tottuu ja kyllähän Volvo noilla on siltikkin vakaa ajaa. Kaikkea nyt vaan ei voi saada, kompromissejahan varmaan kaikki (kilparadan ulkopuoliset) renkaat on.
 
Eilen tilasin Goodyearin Ultra grip ice artic renkaat 205/60/16 koossa. Otin vielä SCT (soundcomfort) vaimennetut renkaat. Lueskelin TM rengastestin ja tulin siihen lopputulokseen että kaikki nastarenkaat varmasti riittävät mulle pidon puolesta, mutta hiljaisuus (==äänekkyys) merkkaa mulle eniten. Edelliset renkaat oli kitkat joten katsotaan kuinka noiden kanssa selviää.
 
Kaitpa sitä voisin jälleen sitten mennä Michelineillä, ei ole ollut aikaisemmin ainekaan valittamista ja kuivaa asfalttia harvoin täälläkään tulee vastaa edes maantiellä. Kakkosautoon otan nyt testiin Hakkapeliitta 8.

Kuten mainitsen, niin itse ainakin Hakkapeliitta 8 (Made in Russia) erittäin tyytyväinen ollut ja toisetkin sellaiset (9) varmaan tulee.
Erittäin hyvä pito lumella ja jäällä, mutta vastapainoksi vetelähköt kuivalla asfaltilla.
 
Kaitpa sitä voisin jälleen sitten mennä Michelineillä, ei ole ollut aikaisemmin ainekaan valittamista ja kuivaa asfalttia harvoin täälläkään tulee vastaa edes maantiellä. Kakkosautoon otan nyt testiin Hakkapeliitta 8.

Tai sitten Hankookit, jotka on Nokioita puolta halvempia ja parempia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 289
Viestejä
4 486 425
Jäsenet
74 133
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom