Talvirenkaat - yleisketju

Mukavuutta ja nopeampaa kulumista...
Mihin tämä perustuu? Muuten kun nykyautoissa ei juuri mukavuutta haeta, muutenhan alusta on nykyautoissa ennemmin "sporttinen" kuin mukava.
Ja mitä valmistaja hyötyy nopeammasta kulumisesta, ennemminkin luulisi tälläisten suositusten tulevan renkaiden valmistajilta, ei sen auton valmistajalta.
 
Mihin tämä perustuu? Muuten kun nykyautoissa ei juuri mukavuutta haeta, muutenhan alusta on nykyautoissa ennemmin "sporttinen" kuin mukava.
Ja mitä valmistaja hyötyy nopeammasta kulumisesta, ennemminkin luulisi tälläisten suositusten tulevan renkaiden valmistajilta, ei sen auton valmistajalta.

Oho. Totta. Luin että rengaspaineet tulee renkaan valmistajalta mutta eihän se niin mene.
 
Mikäköhän on syynä noihin liian alhaisiin suosituksiin? Mitä ominaisuutta valmistajat hakee noilla suosituksilla?
Ehkä paras pito väistöissä tulisi noilla alhaisilla suosituspaineilla? Auton alusta taas pitää olla tukeva, että jousitus ei painu liikaa.
 
Hki-renkaasta kävin pari viikkoa sitten hakemassa HANKOOK I’PIKE RS2 W429 205/55R16 nastarenkaat peltivanteille asennettuina 350 €.
Paistoleima oli tämän vuoden puolella, viikkoa en muista.
 
Paitsi että suosituspaineet ei ole liian alhaiset paineet, vaan juuri oikeat autonvalmistajan määrittämät paineet. Talvirenkaisiin täytyy toki lisätä 0.2 bar verrattuna kesärenkaisiin. Ja kuormattuna taas pitää olla ne isommat paineet kanssa.

Itse laitoin Fiat puntoon (-05) eteen 2.4 bar ja taakse 2.25 bar. Nuo oli muistaakseni vähän suositusta isommat paineet. Samat varmaan käy myös talvirenkaisiin. Niin pieni ja kevyt koppi, että aika matala paine riittää.
 
Ehkä paras pito väistöissä tulisi noilla alhaisilla suosituspaineilla? Auton alusta taas pitää olla tukeva, että jousitus ei painu liikaa.
Jep. Tämä olisi omakin veikkaus noille. Eli suosituspaineet on optimoitu ajo-ominaisuuksia varten.

Henkilökohtainen kokemuskin tukee tätä, kun eräässä urheiluautossa (edessä 255/45R17 ja takana 275/40R17) mulla oli alunperin jotain 3 baria. Auton valmistajan suositus oli sen sijaan joku 2 baria tai saattoi olla allekin. Ihan noin alas en pudottanut kun tuntui niin hullun matalalta, mutta alemmas kuitenkin niin kyllä ne ajo-ominaisuudet vaan parani, pitoa tuli reilusti lisää ja ei tuntunut enää "pomppivan" tien epätasaisuuksien päällä.
 
Fiatissa lukee huomautus, että lisää 0.3 bar, jos renkaat ovat lämpimät. Tarkista paineet uudelleen kylminä.

Kuormattuna +0.2 bar. Talvirenkaat +0.2 bar.

Normaali paine 2.0/1.9 bar. Epävirallinen ECO paine olisi siis 2.5 / 2.4 bar (mulla 2.4 / 2.25).



Jarrutuksissa suosituspaineet olisi paras.

"Myös märällä asvaltilla saatiin suosituspaineilla parhaat jarrutustulokset, ja paineiden muuttaminen heikensi tulosta saman verran. Märällä jarrutusmatkat venähtivät 40 senttiä, oli paine 0,5 baaria suosituspainetta suurempi tai alhaisempi."

Octavia 2.2 bar ja eco 2.7 bar. Eco paine olisi paras vesiliirrossa:

"Suosituspaineilla vesiliirto alkoi nopeudella 82 km/h. 0,5 baaria korkeammilla paineilla liirto alkoi nopeudella 87 km/h. Korkeampi paine siis pullistaa kulutuspintaa keskeltä hieman ulospäin, mikä parantaa veden roiskumista renkaan alta.

Nyt on helppo arvata, että vajaapaineisen renkaan kulutuspinta painuu keskeltä hieman sisäänpäin eikä siis poista vettä yhtä tehokkaasti renkaan alta. Mutta kuinka paljon se vaikuttaa vesiliirron alkamisnopeuteen? 1,7 baarin rengaspaineilla vesiliirto alkoi jo nopeudessa 74 km/h. Ääripäiden välinen ero oli siis samoilla renkailla 13 km/h!"
 
Mihin tämä veikkaus perustuu?
Arvaus GoodYearin ja Michelinin uusista kitkamalleista perustui siihen, että Continental ja Nokian julkaisivat uudet mallit viime kaudeksi ja GY & Misukan nykyiset kitkamallit ovat jo "normaalin" elinkaarensa lopussa. Toisaalta niin hiljaista on ollut uutisten kanssa, että alkaa kyllä epäilyttää tuleeko uusia malleja sittenkään...

Contin IceContact3 on jo julkaistu, joten sitä ei tarvitse arvailla.
 
Taas pitäisi hommata uudet talvirenkaat ja tarjouskyselyn perusteella näyttää siltä, että laitan tilausta Viron puolelle. Hankook w429 näyttäisi hinta-laatusuhteeltaan ihan käyvältä vaihtoehdolta, mutta onko noita ostaneet saaneet renkaansa tehdasnastoilla? Edelliseen autoon ostin hankookit, mutta kun pyörät oli alla, huomasin että nastat sojottivat vähän eri suuntiin ja osa nastoista oli selvästi syvemmällä kuin toiset. Tuolloin rengasliikkeen myyjä sanoi, ettei noita saa tehdasnastoilla, vaan paikalliset kesäesat ampuu nastat paineilmasuhauttimella. Noista Viron liikkeistä ainakin tuolla www.rengas24.com lukee kyseisen renkaan yhteydessä, että "ei tehdasnastoilla". Muualla ei oikein ole mainintaa.
 
Hki-renkaasta kävin pari viikkoa sitten hakemassa HANKOOK I’PIKE RS2 W429 205/55R16 nastarenkaat peltivanteille asennettuina 350 €.
Paistoleima oli tämän vuoden puolella, viikkoa en muista.
Kävin tänään Hki-Renkaassa ja sivuilla oli hinta 360€/4kpl ja siihen tulee rengastyöt päälle 60€. Sanoin miettiväni vielä. Samat renkaat ja koko kuin sulla.
 
Kävin tänään Hki-Renkaassa ja sivuilla oli hinta 360€/4kpl ja siihen tulee rengastyöt päälle 60€. Sanoin miettiväni vielä. Samat renkaat ja koko kuin sulla.

Heinäkuun lopussa kävin hakemassa. Silloin sivuilla hinta oli 75€ renkaalta.
 
Arvaus GoodYearin ja Michelinin uusista kitkamalleista perustui siihen, että Continental ja Nokian julkaisivat uudet mallit viime kaudeksi ja GY & Misukan nykyiset kitkamallit ovat jo "normaalin" elinkaarensa lopussa. Toisaalta niin hiljaista on ollut uutisten kanssa, että alkaa kyllä epäilyttää tuleeko uusia malleja sittenkään...

Contin IceContact3 on jo julkaistu, joten sitä ei tarvitse arvailla.

Eikös misukan kitkaa jo viime kaudeksi päivitetty. Mallimerkintä pysyi samana. TM:n vertailussa oli vanhempi versio ja menestys huonompi kuin TL:n vertailussa ollut uudempi pärjäsi paremmin. Sama taisi olla GoodYearilla, kun arvoin vuosi sitten UG Ice 2 ostoa. Renkaissa eroa vain märkäpidossa. Toisessa oli E-luokitus ja toisessa C-luokitus.

Goodyear UltraGrip Ice 2 205/55 R16 94T XL , Pohjoismainen kitkarengas - rengas-online.com

Goodyear UltraGrip Ice 2 205/55 R16 94T XL , Pohjoismainen kitkarengas - rengas-online.com
 
Tässä arvon ja vatvon, että pitäisikö kokeilla kitkarenkaita sporttisen Punton alle. 90% kaikesta ajosta Etelä-Suomen puhtailla, auratuilla, suolatuilla teillä ja jäätä jos on, niin se on tuossa pihassa se. Mitään suosituksia 225/45/17 koossa ihmisillä? En ole ennen kitkoilla ajellut, niin jotenkin hukassa näiden kanssa.
 
Pirelli Ice Zero FR toimi viime talvena erittäin hyvin Ford Grand C-Maxin alla. Ei niin minkäänsortin pito-ongelmia tai vaikeuksia.
 
Tässä arvon ja vatvon, että pitäisikö kokeilla kitkarenkaita sporttisen Punton alle. 90% kaikesta ajosta Etelä-Suomen puhtailla, auratuilla, suolatuilla teillä ja jäätä jos on, niin se on tuossa pihassa se. Mitään suosituksia 225/45/17 koossa ihmisillä? En ole ennen kitkoilla ajellut, niin jotenkin hukassa näiden kanssa.

Puntossa tuommoset kiekot alla? Talvirenkaiksi laittaisin moiseen apinakiikkuun mahdollisimman pientä, kapeaa ja korkeaa: 175/65/14 - 185/55/15. Noin muuten kitkoilla pärjää ihan loistavasti Etelä-Suomessa (kin). Ollut GoodYearin UltraGrip kakkosta kahdessa eri autossa. Makuasia ottaako GY:n vaiko Pirellin, melko tasaväkiset kaikin puolin.
 
Onhan nuo kitkat vähän nihkeät pienessä kevyessä autossa. Ainakin vanhemman Honda Jazzin alle eivät sopineet yhtään, perä lähti todella helposti kävelemään omia polkujaan ja ko. mallissa ei vielä ollut edes ajonvakautusta. Uudemman mallin perän sai helposti irti nastoillakin. Isossa kissassa (508) kitkat taas ovat toimineet oikein hyvin, ei mitään eroa pidollisesti nastoihin. Ts. pienillä varauksilla suosittelen.
 
Tässä arvon ja vatvon, että pitäisikö kokeilla kitkarenkaita sporttisen Punton alle. 90% kaikesta ajosta Etelä-Suomen puhtailla, auratuilla, suolatuilla teillä ja jäätä jos on, niin se on tuossa pihassa se. Mitään suosituksia 225/45/17 koossa ihmisillä? En ole ennen kitkoilla ajellut, niin jotenkin hukassa näiden kanssa.
Ilmeisesti joku uudempi Punto, kun tuollaiset ihan mahdottomat renkaat? Vectrassa oli tuo sama koko kesärenkaissa. Omassa 2005 Puntossa 165/70 R14 ja ne on omasta mielestä juuri sopivat tuollaiseen tosi pieneen koppiin. Talvirenkailla (nastoilla) en ole vielä ajanut.

Itse laittaisin varmaan jotkut halvat renkaat, mutta kumminkin nastat.
110€ Rengas Sava 225/45 R17 94T XL, Nastarengas | Eskimo Stud | 1001Renkaat.com
 
Eli nastoilla mennään. Kiitoksia. Tää on tosiaan ihan perusvanteen koko mikä näissä Evo Sporteissa on, isot ja läskit renkaat.
 
Itselläni on ollut aikanaan kitkat (Hakkapeliitta R) 90-luvun pikkukipossa ihan ABS:ää saati ajovakaudenhallintaa, enkä nyt kokenut millän tavalla ongelmalliseksi (eikä kokenut vaimokaan). Joten ihan hyvin voi Puntoonkin kitkat ostaa. Jos on ajanut muutaman vuoden vanhoilla nastoilla jääkelillä, niin se on tasan yhtä hurjaa kuin kitkoilla jääkelillä ajeleminen.

Itse voisin vaihtaa 50 profiiliin ja laittaa tuommoiset:
205/50R17 CONTINENTAL VikingContact 6 93T XL | www.rengas24.com
 
Viimeksi muokattu:
Vannetukulla on taas uusi rengas jota markkinoidaan Triangle tyyliin. Ottakaapa joku testiin, minä oon ajanut Triangleilla jo kolme talvea :D
upload_2019-9-5_7-37-20.png
 
pakkohan noiden Lappi renkaiden on hyviä olla,sentään suomalainen nimi,putiikin kotipaikka suomessa ja renkaan kuvio lähes identtinen toisen suomalais merkin vanhoihin malleihin verrattuna :D
saattaahan sitä toki kelvollistakin syntyä kun suomessa suunnitellaan ja kiinalainen(?) toteuttaa.

tuolla hinnalla ei minun autoon eksy kun piakkoin renkaita ostelen.
 
Itselläni on ollut aikanaan kitkat (Hakkapeliitta R) 90-luvun pikkukipossa ihan ABS:ää saati ajovakaudenhallintaa, enkä nyt kokenut millän tavalla ongelmalliseksi (eikä kokenut vaimokaan). Joten ihan hyvin voi Puntoonkin kitkat ostaa. Jos on ajanut muutaman vuoden vanhoilla nastoilla jääkelillä, niin se on tasan yhtä hurjaa kuin kitkoilla jääkelillä ajeleminen.

Itse voisin vaihtaa 50 profiiliin ja laittaa tuommoiset:
205/50R17 CONTINENTAL VikingContact 6 93T XL | www.rengas24.com
Voihan sitä kesärenkaillakin talvella ajaa ja pärjätä, mutta onko se sitten kovin miellyttävää? On vaan aika yksinkertaista fysiikkaa, että iso painava auto kitkoilla toimii riisikippoa paremmin. Tuolla pienellä sai jatkuvasti pitää mielessä, että on kitkat alla eli ei perän heittoa ja reilusti ajoissa jarrua jne.. Hyvin pärjäs, mutta mentiin tukevasti renkaat edellä. Ihan kuten paskoilla nastoilla on pakko ajaa. Isolla painavalla autolla senkus pistää menemään, oli alla kitkat tai nastat. Huomattavasti miellyttävämpää. Tästä syystä mun suositus oli pikkukippoon nastat, isoon kitkat :) Molemmilla kyllä pärjää.
 
Voihan sitä kesärenkaillakin talvella ajaa ja pärjätä, mutta onko se sitten kovin miellyttävää? On vaan aika yksinkertaista fysiikkaa, että iso painava auto kitkoilla toimii riisikippoa paremmin. Tuolla pienellä sai jatkuvasti pitää mielessä, että on kitkat alla eli ei perän heittoa ja reilusti ajoissa jarrua jne.. Hyvin pärjäs, mutta mentiin tukevasti renkaat edellä. Ihan kuten paskoilla nastoilla on pakko ajaa. Isolla painavalla autolla senkus pistää menemään, oli alla kitkat tai nastat. Huomattavasti miellyttävämpää. Tästä syystä mun suositus oli pikkukippoon nastat, isoon kitkat :) Molemmilla kyllä pärjää.
Niin no, oma kokemus on lähempänä tätä:
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin | POLOinen

...eli äänimaailmaa lukuunottamatta ei juuri huomaa kummat alla on.

Ja kun ehtoopuolen nastoista vaihtaa uuteen kitkaan niin pito paranee kaikilla pinnoilla. Tottakai se johtuu iästä eikä rengastyypistä (enkä muuta väitäkään), mutta pointti on, että jos on ajanut nastoilla jotka alkaa olemaan vaihtokunnossa, niin ei ihan yhtä hurjaa se on kuin kitkoilla ajelu.

Auton painolla voi olla pieni merkitys, mutta ei minusta valtava. Isossa on enemmän kitkaa, mutta myös enemmän käännettävää/hidastettavaa.
 
Niin no, oma kokemus on lähempänä tätä:
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin | POLOinen

...eli äänimaailmaa lukuunottamatta ei juuri huomaa kummat alla on.

Ja kun ehtoopuolen nastoista vaihtaa uuteen kitkaan niin pito paranee kaikilla pinnoilla. Tottakai se johtuu iästä eikä rengastyypistä (enkä muuta väitäkään), mutta pointti on, että jos on ajanut nastoilla jotka alkaa olemaan vaihtokunnossa, niin ei ihan yhtä hurjaa se on kuin kitkoilla ajelu.

Auton painolla voi olla pieni merkitys, mutta ei minusta valtava. Isossa on enemmän kitkaa, mutta myös enemmän käännettävää/hidastettavaa.
Kyllähän tuokin tunnustaa tosiasiat, jota yrität jotenkin kummasti vähätellä:
Haluaisin sanoa “huolettomat”, mutta väitän, että siinä vaiheessa, kun kitkarenkaista lakkaa huolehtimista, ollaan menossa metsään.

Kitkoilla joutuu näkemään vaivaa, pienellä autolla minusta liikaa. Ei se hidastuvuus merkkaa paskaakaan, vaan sivuttaispito. Ero on ison auton hyväksi merkittävä.
 
Mitäköhän ihmeen vaivaa pienellä autolla? Ero keskiluokan autoihin joku pari sataa kiloa jos sitäkään ja rengasleveyden oikein valitsemalla saadaan tarpeeksi painoa per neliösentti. Jos on ongelmia sivuttaispidossa, a) valittu kitka on paska/vanha b) tilannenopeutta on liikaa renkaisiin/taitoihin nähden.

Mm. Fiesta meni aikoinaan ihan nätisti GY:n kitkoilla, ei tulisi mieleen hommata nastoja sen enempää isompiin kuin pienempiinkään autoihin.
 
Minäkään en ymmärrä, mitä vaikutusta auton painolla on? Minulla vaihtui Peugeot 207:ssa lähes uudet Hakkapeliitta 8:t muutaman vuoden vanhoihin kitkoihin eikä ole ollut mitään ongelmaa. Tuossa on ABS:t, muttei ajonvakautusjärjestelmää.
 
Mikähän mahtaa olla päivän halvin paikka katsella talvirenkaita? Perus rengas-online jne on tiedossa, mutta on olemassa jotain mustaa hevosta? Tarvii ostella nyt kaksi settiä 17" ja 18" renkaat niin tekisi mieli koittaa säästää ostopaikalla. Talvirenkaissa itsessään en viitsi lähteä säästelemään.
 
Ei ole yhtä ja ainoaa paikkaa. Rengas-online, riekko, 1001renkaat, K.Ylönen, jne jne
 
Mitäköhän ihmeen vaivaa pienellä autolla? Ero keskiluokan autoihin joku pari sataa kiloa jos sitäkään ja rengasleveyden oikein valitsemalla saadaan tarpeeksi painoa per neliösentti. Jos on ongelmia sivuttaispidossa, a) valittu kitka on paska/vanha b) tilannenopeutta on liikaa renkaisiin/taitoihin nähden.

Mm. Fiesta meni aikoinaan ihan nätisti GY:n kitkoilla, ei tulisi mieleen hommata nastoja sen enempää isompiin kuin pienempiinkään autoihin.
Jazz on hyvin etupainoinen auto, kuten moni muukin pikkuauto, joissa paino tulee käytännössä koneesta. 508 farkun ja Jazzin painoero on reilu 400 kg. Olen ajanut pitkälti myös edellisen sukupolven farkku-Focusta kitkoilla, siinä eroa Jazziin se 2-300 kg. Oli ok, painojakaumakin luultavasti Jazzia parempi. Renkaita säätämällä et suoraan sopivien puitteissa saa mitään merkittävää eroa ja mun tapauksessa oli vielä hyvät (senaikaiset) kitkat valmiina. Ei mitään tolkkua vaihtaa (varsinkin vakiorenkaat on jo hyvin kapeat). Risteykset, ympyrät yms. paikat vitutti aina ihan kympillä, kun sai mennä ihan hemmetin varovasti. Kuten sanoin, kitkoilla pärjää, kun menee niiden ehdoilla, mutta kyllä mä siihen pistän rajan, että normaalissa liikenteessä täytyy pärjätä mukana renkaista huolimatta. En mä ainakaan halua olla yksi niistä "kilometrin" ennen risteystä jarruttelevista mulkeroista. Ja tämä siis nimenomaan rannikon jääpaskakeleissä, pohjoisessa Rollon lumisilla teillä kunnon pakkasilla kitkat toki piti todella hyvin.

Eiköhän tämä ollut tässä. Ei mun huono kokemus mihinkään katoa vaikka miten selittäisitte, että itsellä meni hyvin. Isoon autoon en tule muuta kuin kitkat huolimaan, mutta pienessä mietin kyllä kahdesti ennen valintaa (jos nyt pikkukippo joskus tulee vielä hankittua).
 
Erikoista kyllä, en ole moiseen törmännyt millään ajamallani autolla, että etupää nyt olisi korostetun painava versus takapää pl. Suomen ulkopuolella ajamani pickupit.

Ehkä Jazziin sitten pitää hommata nastat, luulisi sen kyllä niilläkin puskevan niin perkeleesti koska ei ne nastat niin paljon iloa tuo lisää millään kelillä.

Kitkoilla ja nastoilla kannattaa kummallakin vähän perstuntumalla 'kuulostella' ajokeliä aika-ajoin matkan aikana, kumpi hyvänsä rengastyyppi alla, niin eihän sitä ohutta jääkerrosta paljaan asfaltin päällä pahempaa oikeastaan ole pidon kannalta, nastat menevät jään läpi asfaltin pintaan, mutta itse kumiosa liukuu ja kitkalla tietysti sama ilman nastojen osumista asfalttiin.

Eikä kukaan sulta huonoa kokemusta ole pois viemässä, siinä ei vain ollut mitään johdonmukaista pointtia muille (muuta kuin ehkä Jazzin suhteen), koska auto kuin auto, niin kitkoilla pääsee ihan varmasti sitä liikenteen mukaista vauhtia talvisin eikä tarvitse kilometriä ennen risteystä jarruttaa. Eli ei pieneen autoon tarvitse sen varovaisemmin valita kitkoja kuin isompaankaan.

Mitkä kitkat sulla oli siinä Jazzissa muuten? Ihan mielenkiinnosta koska kokemukset olivat niin erilaiset verrattuna omiin esim. GoodYearin kitkojen osalta.
 
Nokian R jotain, mitä nyt 2005-2008 tienoilla oli saatavilla. Olisko ollut Rs, en enää muista. Pari vuotta kuitenkin oli ikää, pintaa kuin uudessa (auto oli vähän ajettu). Tuo 2000-luvun 1. sp Jazz ei varsinaisesti ole mikään ohjauksellinen ihme, jos esim. Fiestaan vertaa. Nastat toi sen lisäpidon, että perää ei saanut "vahingossa" irti.

Ja siinä oli tasan se johdonmukainen pointti, että varsinkin jos sulla on pieni kevyt auto, jonka ajo-ominaisuudet on mitä on, niin kitkat voi olla yllätys. Kun katsoo kysyjän autoa ja rengaskokoa, niin väittäisin riskiä negatiiviseen yllätykseen melkoiseksi. Se, että sulla on ollut positiivinen kokemus, ei mitenkään poista riskiä toiseen suuntaan. Yleispätevää neuvoa ei voi antaa (enkä antanutkaan), kun auto ja ajoympäristö vaikuttaa niin maan perhanasti. Esim. rannikon kaupungista kun vedät 20-30 km sisämaahan, niin ympäristö voi olla ihan eri. Porista tai Raumalta Tampereen suuntaan kun lähdin aikanaan useasti, niin yllättyi kovasti miten paljon lumitilanne muuttui lyhyellä matkalla.

e: Nokian "testivoittajat" ne tietysti oli :D
 
Viimeksi muokattu:
10 vuotta sitten suht pienen auton ostaessa sen mukana tuli 2-3 vuotta vanhat nokia rsi kitkat.normaali ajossa ne oli ihan hanurista kun sivuttaispitoa ei ollut mutta viikonloppu iltasin pilistä ajellessa oli hauskaa kun etuvetoinen auto meni kahva edellä ihan vaan kaasun löysäämällä ja pikkasen rattia kääntämällä,sopivasti kallistava kiillottunu liikenneympyräkin meni tyylikkäästi koko kierros :D
niistä tuli vielä kestävät kesärenkaat,ei meinannu pinta loppua millään :tup:
 
Eli ei vanhoja Nokian kitkoja alle mihinkään. :D

Jos muistelee ensimmäisiä kitkoja, niin ovathan nuo kehittyneet huimasti.
 
Pitäis Saksan tuontiin hommailla kohta talvi kumit, vakavasti harkitsen keski euroopan kitkoja, niillä pärjäis täällä etelä Suomessa ihan hyvin :)
 
^ oliko joku trollaus? Miksi kukaan laittaisi autoonsa superpaskoja Keski-Euroopan paskakitkoja? Hintaeroa ole paskaakaan, mutta käytössä sitten onkin.
 
Tuulilasin kitkarengastesti on vissiin julkaistu, ei ilmeisesti mitään yllätyksiä, mutta onkos kellään tarkempia tietoja testatuista renkaista ja niiden sijoituksista?
 
^ oliko joku trollaus? Miksi kukaan laittaisi autoonsa superpaskoja Keski-Euroopan paskakitkoja? Hintaeroa ole paskaakaan, mutta käytössä sitten onkin.

Ootko ajanu koskaan keski euroopan kitkoilla, ilmeisesti et?
Mulla oli muutama vuosi sitten pari talvea keskieuroopan kitkat alla, Nokian WRA3, hyvin pärjäs ja toimi täällä etelä Suomessa.
 
En ole ajanut, en ole aivovammainen. Keski-Euroopan markkinoille tarkoitetut renkaat ovat kovempaa kumiseosta ja eroavat oleellisesti pohjoismaisesta versiosta. _Jostain_ syystä niitä ei järjestään tuoda edes maahan.

Etelä-Suomessa on nimenomaan enemmän niille keskieurooppalaisille huonommin sopivia kelejä missä tiellä on vain ohut kerros jäätä.

Mitä etua haluat valitsemalla huomattavasti paskemman renkaan alle? Kestävät vuoden kaksi pidempään kun kovempi seos ei kulu niin nopeasti kuin pehmeä? Eli vielä paskempi yhtälö, kitkat toimivat tuoreina parhaiten. Hintaero? Hyvät kitkat saa tietysti koosta riippuen reilusti alle satasen kappale alkaen kokoluokissa, eli hintaeroa saa aikaiseksi 50-100e per sarja?
 
En ole minäkään aivovammainen, vaikka olen niillä ajanut ja ehkä ajan jatkossakin.
Kokoluokka on 17, säästöä en niinkään hae mutta ei toki haittaa jos sitä tulee, ajettavuus noilla on tosi hyvä ja kuten sanoin niillä pärjäsi hyvin pari talvea ennenkin niin siksi mietin asiaa.
 
En ole minäkään aivovammainen, vaikka olen niillä ajanut ja ehkä ajan jatkossakin.
Kokoluokka on 17, säästöä en niinkään hae mutta ei toki haittaa jos sitä tulee, ajettavuus noilla on tosi hyvä ja kuten sanoin niillä pärjäsi hyvin pari talvea ennenkin niin siksi mietin asiaa.
Onko esim tuo keskieuroopan kitka? Näyttää siinäkin olevan tuota kuviota, mutta toki se kumiseos on eri.
106€ Rengas Hankook 215/45 R17 91W XL, AO, FR, 3PMSF | Winter I*Cept evo2 W320 | 1001Renkaat.com
 
Kyllähän noiden käyttöä kannattaa oikeasti miettiä, että miksi ehdoin tahdoin haluaisi olosuhteisiin sopimattoman renkaan. Yleensähän ihmisillä on kolme erilaista lähestymistapaa: a) etsitään sitä parhainta laadullisesti eri testien ja kokemusten kautta b) etsitään halvinta mahdollista jolla voisi juuri ja juuri pärjätä c) joku kompromissi missä rajalliset rahavarat halutaan sijoittaa parhaalla mahdollisella tavalla, jotta saisi hintalappu edellä edes jotain laatua.

Keski-Eurooppalainen kumiseos ei siis istu noista kolmesta yhteenkään, niillä ei niin paljon säästä halvimpiin, pehmeämmästä kumiseoksesta valmistettuihin kitkoihin, että se olisi järkevää, ottaen huomioon paskat ominaisuudet. Paskat ominaisuudet korostuvat lähellä nollaa ja pienillä pakkasilla, kovilla pakkasilla erot ovat pienemmät koska lumi + jää ovat nahkeammassa olotilassa. Eli tässäkin mielessä ne ovat nimenomaan Etelä-Suomeen huono vaihtoehto, olkoonkin, että vesikelillä ne ovat paremmat kuin pohjoiset kumiseoksem kitkat. Lisäksi renkaan kulmissa ja lameloinnissa on eroja, kuivalla asfaltilla niissä on paremmat mutkaominaisuudet verrattuna pohjoismaisiin versioihin.

Eli peräänkuulutin lähinnä niitä etuja mitä tuolla rengasvalinnalla saisi, sen valinta ei ole kovin loogista koska sillä ei säästä oikeastaan rahaa laisinkaan ja saa ominaisuuksiltaan vähän huonosti sopivan renkaan meikäläiseen ilmastoon.
 
Pitäis Saksan tuontiin hommailla kohta talvi kumit, vakavasti harkitsen keski euroopan kitkoja, niillä pärjäis täällä etelä Suomessa ihan hyvin :)

Hyvät eurokitkat ovat juuri se nappivalinta etelä-suomen talviin. Itse ajelin monet talvet Tampereen seudulla Continentalin TS830p renkuloilla.
 
Auton mukana tuli ajamattomat Sailun ice blazer alpine evo renkaat. En onnistu löytämään oikeen mitään kokemuksia tämmösistä, hintaa koossa 225/45R17 semmonen 80e/kpl. Käytännössä siis puolet siitä, mitä joku "laatumerkki" maksaa.

Osaako joku heittää arviota mikä on ero tämmösten halpojen ja kunnollisten kitkojen välillä? Onko nää Sailunit luokkaa "vaaralliset", "ajamatta paskaa" vai "pärjäähän niillä, kun tietä millä ajaa"?

Lähinnä tässä nyt pyörii mielessä ajatus, että kun noita nyt ei ole vielä edes vanteille lyöty, niin pitäisikö nuo myydä pois ja pistää vähän lisää rahaa tiskiin, että saisi jotkut ehkä paremmat renkaat. Toisaalta asustelen aivan etelärannikolla ajaen työmatkaa pääväylillä, joten ihan vaan merkin vuoksi en kuitenkaan haluaisi rahaa tähän käyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 509 594
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom