- Liittynyt
- 28.01.2017
- Viestejä
- 166
Eikö sen pitänyt olla toisinpäin eli taakse enemmän painetta?Pidän meidän Fabiassa 2.4 edessä ja 2.2 takana kesä että talvirenkaissa. Rengaskoko kesät talvet 215/40R17.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö sen pitänyt olla toisinpäin eli taakse enemmän painetta?Pidän meidän Fabiassa 2.4 edessä ja 2.2 takana kesä että talvirenkaissa. Rengaskoko kesät talvet 215/40R17.
Eikö sen pitänyt olla toisinpäin eli taakse enemmän painetta?
Tosiaan riippuu onko normaali kuorma vai täyskuorma.Eikö sen pitänyt olla toisinpäin eli taakse enemmän painetta?
Pidän meidän Fabiassa 2.4 edessä ja 2.2 takana kesä että talvirenkaissa. Rengaskoko kesät talvet 215/40R17.
Tuossa on varmaan väärä Fabia. Mutta siinäkin normaali kuormalla edessä 2.2 ja takana 2.1 bar. Ja talvirenkaisiin on hyvä laittaa 0.2 bar ylimääräistä.Eikö sen pitänyt olla toisinpäin eli taakse enemmän painetta?
Talvirenkaisiin enemmän ilmaa / Nokian RenkaatLämpötila vaikuttaa olennaisesti renkaiden paineistamiseen. Kesärenkaissasuosittelemme käytettäväksi autonvalmistajan suosittelemia rengaspaineita ja talvirenkaissa 0,2 bar enemmän kuin mitä kesärengaspainesuositus on. Lämpöisessä hallissa saattaa olla jopa 30 ˚C lämpimämpää kuin ulkona. Jos renkaiden paineet tarkastetaan sisätiloissa, renkaiden paine ulkolämpötilassa jää liian alhaiseksi. Lämpötila vaikuttaa henkilöautonrenkaiden ilmanpaineeseen n. 10 kPa (0,1 bar) / 10 ˚C.
Esimerkki. Hallin lämpötila on +20 ˚C, ja ulkona on pakkasta -10˚ C à kun painetta säädetään hallin lämmössä, renkaisiin täytyy lisätä 30 kPa (0,3 bar) suurempi paine kuin suosituspaine, jotta renkaiden painetaso olisi oikea ulkonakin.
Tuossa on varmaan väärä Fabia. Mutta siinäkin normaali kuormalla edessä 2.2 ja takana 2.1 bar. Ja talvirenkaisiin on hyvä laittaa 0.2 bar ylimääräistä.
RENGASPAINE - Henkilöautot - skoda - fabia - fabia ii - 1.2 tsi 85 - 2007 - 2014 - Tulos
Eikö sen pitänyt olla toisinpäin eli taakse enemmän painetta?
Tuulilasi ja TM selvittivät: Pirelli on myynyt samalla nimellä kahta ominaisuuksiltaan aivan erilaista kitkarengasta | Tuulilasi
Tuoreiden mittaustulostemme pohjalta lähestyimme Pirelliä muutamilla tarkentavilla kysymyksillä. Kävi ilmi, että Pirelli Ice Zero FR on todellakin uudistunut, vaikka sitä ei mallinimen perusteella voikaan todeta. Pirellin virallisen kannan mukaan vanhan mallin valmistuksen alasajo ajoittui tämän vuoden toukokuulle ja uuden mallin ylösajo lokakuulle. Tämän tiedon pohjalta olikin syytä kysyä, miten on mahdollista, että onnistuimme ostamaan Pirellin virallisen jälleenmyyjän kautta vanhaa mallia olevat renkaat, jotka olivat valmistettu heinä-elokuun taitteessa?
Selvisi, että vanhaa ja uutta mallia tehdään kuin tehdäänkin rinnakkain. Se, että meille myytiin vanhaa mallia olevat renkaat Pirellin omasta varastosta, pitäisi Suomessa olla mahdotonta.
Näiden tietojen valossa kuluttajien onkin syytä olla tarkkaavaisia Pirelli-kaupoilla. Varmin tapa tunnistaa uusi malli vanhasta on vertailla renkaan kyljistä löytyvää DOT-koodia. Vanhassa Ice Zerossa DOT-koodi on U544 ja uudessa 886C. Renkaita vierekkäin vertailtaessa löytyy muitakin eroavaisuuksia. Uudessa kehitysversiossa kulutuspinta on sentin leveämpi ja vesiurat aiempaa kapeampia. Itse pintakuvion muoto lamelleineen on säilynyt hyvin pitkälti ennallaan. Sen sijaan kumiseoksen kovuudessa tuntuu iso ero jo kynnellä paineltaessa. Tuulilasin testaamissa U544-renkaissa kumiseoksen kovuus oli uutena 55 Shorea. Uudemmassa 886C-mallissa kumiseos on poikkeuksellisen pehmeä, 49‒50 Shorea. Tämä on suurin yksittäinen syy, miksi uuden ja vanhan mallin välillä on niin iso suorituskykyero jäällä.
Tekniikan Maailma
TM:n ja Tuulilasin selvitys paljasti: Pirelli myy samalla nimellä kahta täysin erilaista talvirengasta – ”Kuluttajan oltava äärimmäisen tarkkana”
Rengasliikkeistä on tällä hetkellä saatavana Pirelli Ice Zero FR -kitkarengasta kahtena eri versiona. Toinen on jääjarrutuksessa testimenestyjä, toinen sijoittui testissä viimeiseksi. Nimessä, ulkonäössä tai hinnassa ei sen sijaan ole eroa. Siinä on renkaanostajalla ihmettelemistä.
Nuo pitäisi olla Hondan omat suosituspaineet. Eli 2.1 bar kesällä ja vaikka 2.3 bar talvella.
Mutta iso auto, niin itse käyttäisin jotain 3.0 bar tai jopa 3.5 bar, jos ei vaan tunnu liian epämukavilta renkaat. Rengasäänet voi olla myös vähän isommat isommilla paineilla?
Kävin laittamassa uudet kitkat tilaukseen. Continental ContiVikingContact 7, koossa 185/60/15. Hintaa tasan 400€ vannetöineen ilman allelaittoa, Tampereella tämä.
Sen verran vakuuttavaa tulosta muutamassa rengastestissä noilla, että ei epäilytä hetkeäkään siirtyä kitkarengasjunaan kaikkien nastavuosien jälkeen.
Ihmettelen kyllä jos vielä myydään sellaisia talvirenkaita joilla ei pärjää kaikissa olosuhteissa jos autossa on nämä perus luistonestot yms rämpyttimet.
Hyvä talviauto, ESP auttaa mutkissa ja sutimisen esto liikkeellelähtiessä ja tarvittaessa ne saa pois päältä. Suurin heikkous on mäkiparkki lumisilla kaduilla. Ne kun välttää pärjää aivan mainiosti. Luonteeltaan ja käytökseltään astra ja bemari lienevät aika erilaisia.En ole varma minne tällainen kysymys olisi pitänyt esittää.
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on vanhemmista takavetoisista talvikeleillä? Tarkemmin puhuttaessa harkitsen BMW E46 328i hankkimista ja mietin onko sillä oikeasti mahdollista ajaa suomen keleillä. Tällä hetkellä alla on Opel Astra G ja siinä talviominaisuudet on liki täydelliset.
Edelleenkään ei ole tullut nastarenkaita ikävä. Saapi nähdä muuttuuko mieli tulevina talvina, kun renkaat ei ole enää ihan uudet.Nyt on ensimmäinen talvi menossa kitkarenkailla ja toistaiseksi ei ole tullut nastoja ikävä. Välillä on matkalle sattunut hieman jäisiä kelejä ja paikaltaanlähtöjä jäisellä alustalla. Eihän nuo mitään herkkua ole etuvedolla, mutta en pysty näkemään havaittavaa eroa edellisten nastarenkaiden ja nykyisten kitkarenkaiden välillä.
Saa nähdä mitä kevät tuo tullessaan ja miten seuraavat talvet sujuvat, kun renkaat eivät ole enää uudenkarheat. Toistaiseksi kokemukset on hyvin positiiviset. Renkaina GoodYear UltraGrip Ice 2.
Onko tässä parin viikon aikana hyvä bongailla talvirenkaita kunhan kesärengasvaihtosesonki on ohi? Katselin että alkavat olla vaihtokunnossa eikä enää ensi talveksi viitsisi alle heittää. Onko noista yleensä mitään tarjouksia tähän aikaan vai pitäisikö syksyllä mieluummin?
Onko tässä parin viikon aikana hyvä bongailla talvirenkaita kunhan kesärengasvaihtosesonki on ohi? Katselin että alkavat olla vaihtokunnossa eikä enää ensi talveksi viitsisi alle heittää. Onko noista yleensä mitään tarjouksia tähän aikaan vai pitäisikö syksyllä mieluummin?
Ei ole nastoja, mutta talvirengastyyppi tuskin muuttaa mitään:Nyppiikös teistä kukaan vuosittain nastarenkaista kivet pois?
Autoja on ollut itsellä reilut 25 vuotta ja nyt ENSIMMÄISEN kerran kaivelin kivet pois (viime talvena tuli ostettua uudet renkaat).
On sen verran työläs homma, että tämä oli samalla ensimmäinen ja myös viimeinen kerta todennäköisesti.
Pari kuvaa kolme talvea ajetuista Triangle Icelinkeistä. Varovasti laskien näillä ajettu noin 25-30 tkm. Nastoja ei montaa puutu ja pintaa riittää. Taitaa mennä vielä ensi talveksi alle.
Nyppiikös teistä kukaan vuosittain nastarenkaista kivet pois?
Autoja on ollut itsellä reilut 25 vuotta ja nyt ENSIMMÄISEN kerran kaivelin kivet pois (viime talvena tuli ostettua uudet renkaat).
On sen verran työläs homma, että tämä oli samalla ensimmäinen ja myös viimeinen kerta todennäköisesti.
Noh, täällä Oulun seudulla ei ole kunnolla oikein kumpaakaan, lähinnä lievästi jäisiä teitä. Työmatka on suurimmaksi osaksi 8- tietä ja sitä suolataan sen verran raskaalla kädellä ettei sekään pääse kunnolla jäätymään. Mutta sen verran mitä olen sivummalla ajellut niin mielestäni ovat toimineet ihan hyvin. Kunnon lumisella tiellä en ole tainnut kertaakaan ajaa.Millainen triangle oli ajaa lumella tai jäällä? Itsellä harkinnassa ensi talveksi kitkana trianglea Toyota Caldinaan. Pääasiassa ajan 36km 8 tietä päivittäin Rauman seudulla.
Niin siis tuossa puhuttiin kivien poistamisesta, ei nastojen..Tuskin kukaan vuosittain niitä nyppii, koska jos ajelee niin paljon että kesärenkaat menee yhdessä kesässä, ja talvirenkaat yhdessä talvessa, niin yleensä on myös varaa uusiin kesärenkaisiin eikä tarvii niitä alkaa talvirenkaista tekemään.
Ehkä joskus 10v sitten tuli nypittyä, mutta kun nykyään on niin helposti saatavilla edullisia kesärenkaita, ettei mitään järkeä.. huonot talvirenkaat menee suoraan rengaskeräykseen.
Eihän se nyt kovin työläs homma ole. 15min per rengas kun oivaltaa tekniikan. Tosin muistan että rakot tuli käsiin ruuvimeisselistä
Ostanko nyt vai vasta syksyllä?
Osta milloin haluat mutta jotkut muut renkaat.
Continentalilta tulee IceContact3 korvaamaan kakkosen. Voisi arvailla, että kitkapuolella GoodYearilta ja Micheliniltä olisi tulossa uudet mallit, perustuu puhtaaseen arvaukseen...Onko vielä näkynyt uutisia/huhuja tulevan kauden uutuuksista?
Rengaspaine luonnollisesti auton valmistajan ohjeen mukaan, talvikaudella yläkanttiin, ja siitä tarvittaessa soveltaen, jos tietää mitä tekee. Jos ei tiedä mistään mitään, tulee aina käyttää täyden kuorman paineita tai pyytää miestään tai isäänsä säätämään paineet.Minkälaisia rengaspaineita olette pitäneet? Tuo tietysti riippuu täysin rengas/auto -yhdistelmästäkin. Valmistajan suositukset ovat mielestäni (ja rengaskauppiaidenkin mielestä) melko naurettavia jos CR-V:hen Continentalkin suosittelee 2.1 baria. Laitoin nyt 3 baria.
Continentalilta tulee IceContact3 korvaamaan kakkosen. Voisi arvailla, että kitkapuolella GoodYearilta ja Micheliniltä olisi tulossa uudet mallit, perustuu puhtaaseen arvaukseen...
Mikäköhän on syynä noihin liian alhaisiin suosituksiin? Mitä ominaisuutta valmistajat hakee noilla suosituksilla?Kyllä ainakin rengasliikkeiden mukaan auton valmistajan omat suositukset ovat reilusti alakanttiin. Eräskin rengasfirma sanoi maahantuojan eväävän takuun jos käytetään liian alhaisia paineita viitaten juurikin auton valmistajan suosituksiin.
Mikäköhän on syynä noihin liian alhaisiin suosituksiin? Mitä ominaisuutta valmistajat hakee noilla suosituksilla?
Eri rengas toimii eri paineilla optimaalisesti ja auto vaikuttaa sopivaan paineeseen myös, joten kyllä se nimenomaan tuntuisi että järkevin olisi jo suositus olisi yhdistelmälle. Joskaan ei ole kovin käytännöllistä tehdä tälläisiä listoja kaikille mahdollisille kombinaatioille.Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että rengasvalmistajat antaisivat omia automallikohtaisia suosituksiaan. Täysin älyvapaa ajatus.