Talvirenkaat - yleisketju

Pidän meidän Fabiassa 2.4 edessä ja 2.2 takana kesä että talvirenkaissa. Rengaskoko kesät talvet 215/40R17.
Eikö sen pitänyt olla toisinpäin eli taakse enemmän painetta?
Tuossa on varmaan väärä Fabia. Mutta siinäkin normaali kuormalla edessä 2.2 ja takana 2.1 bar. Ja talvirenkaisiin on hyvä laittaa 0.2 bar ylimääräistä.
RENGASPAINE - Henkilöautot - skoda - fabia - fabia ii - 1.2 tsi 85 - 2007 - 2014 - Tulos

Lämpötila vaikuttaa olennaisesti renkaiden paineistamiseen. Kesärenkaissasuosittelemme käytettäväksi autonvalmistajan suosittelemia rengaspaineita ja talvirenkaissa 0,2 bar enemmän kuin mitä kesärengaspainesuositus on. Lämpöisessä hallissa saattaa olla jopa 30 ˚C lämpimämpää kuin ulkona. Jos renkaiden paineet tarkastetaan sisätiloissa, renkaiden paine ulkolämpötilassa jää liian alhaiseksi. Lämpötila vaikuttaa henkilöautonrenkaiden ilmanpaineeseen n. 10 kPa (0,1 bar) / 10 ˚C.

Esimerkki. Hallin lämpötila on +20 ˚C, ja ulkona on pakkasta -10˚ C à kun painetta säädetään hallin lämmössä, renkaisiin täytyy lisätä 30 kPa (0,3 bar) suurempi paine kuin suosituspaine, jotta renkaiden painetaso olisi oikea ulkonakin.
Talvirenkaisiin enemmän ilmaa / Nokian Renkaat
 
Tuossa on varmaan väärä Fabia. Mutta siinäkin normaali kuormalla edessä 2.2 ja takana 2.1 bar. Ja talvirenkaisiin on hyvä laittaa 0.2 bar ylimääräistä.
RENGASPAINE - Henkilöautot - skoda - fabia - fabia ii - 1.2 tsi 85 - 2007 - 2014 - Tulos

Joo meil on 2016 mallinen Fabia Monte Carlo jossa siis lisävarusteena saatavat rengas-sarjat ja koko tosiaan tuo 215/40R17.
Joskus rengas-asentajan hommiakin tehneenä useassa firmassa niin se perus 0.2 on huomoitu. :D
Itsellä tuo rengaspaineen säätö tulee mikä tuntuu parhaimmalta ajossa.
Autolla kun ajetaan kevyellä kuormalla niin nämä paineet on havaittu hyviksi kesä sekä talvirenkaisiin. Kuluma on myös normaalia eli ei tule "kanjonia" keskelle kulutuspintaa eikä kulu reunoilta.

Eikö sen pitänyt olla toisinpäin eli taakse enemmän painetta?

Takana ei istu kuin silloin tällöin 7v tytär joten ei tarvitse huomioida painolastia taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Tuulilasi ja TM selvittivät: Pirelli on myynyt samalla nimellä kahta ominaisuuksiltaan aivan erilaista kitkarengasta | Tuulilasi

Tuoreiden mittaustulostemme pohjalta lähestyimme Pirelliä muutamilla tarkentavilla kysymyksillä. Kävi ilmi, että Pirelli Ice Zero FR on todellakin uudistunut, vaikka sitä ei mallinimen perusteella voikaan todeta. Pirellin virallisen kannan mukaan vanhan mallin valmistuksen alasajo ajoittui tämän vuoden toukokuulle ja uuden mallin ylösajo lokakuulle. Tämän tiedon pohjalta olikin syytä kysyä, miten on mahdollista, että onnistuimme ostamaan Pirellin virallisen jälleenmyyjän kautta vanhaa mallia olevat renkaat, jotka olivat valmistettu heinä-elokuun taitteessa?

Selvisi, että vanhaa ja uutta mallia tehdään kuin tehdäänkin rinnakkain. Se, että meille myytiin vanhaa mallia olevat renkaat Pirellin omasta varastosta, pitäisi Suomessa olla mahdotonta.

Näiden tietojen valossa kuluttajien onkin syytä olla tarkkaavaisia Pirelli-kaupoilla. Varmin tapa tunnistaa uusi malli vanhasta on vertailla renkaan kyljistä löytyvää DOT-koodia. Vanhassa Ice Zerossa DOT-koodi on U544 ja uudessa 886C. Renkaita vierekkäin vertailtaessa löytyy muitakin eroavaisuuksia. Uudessa kehitysversiossa kulutuspinta on sentin leveämpi ja vesiurat aiempaa kapeampia. Itse pintakuvion muoto lamelleineen on säilynyt hyvin pitkälti ennallaan. Sen sijaan kumiseoksen kovuudessa tuntuu iso ero jo kynnellä paineltaessa. Tuulilasin testaamissa U544-renkaissa kumiseoksen kovuus oli uutena 55 Shorea. Uudemmassa 886C-mallissa kumiseos on poikkeuksellisen pehmeä, 49‒50 Shorea. Tämä on suurin yksittäinen syy, miksi uuden ja vanhan mallin välillä on niin iso suorituskykyero jäällä.

Tekniikan Maailma


TM:n ja Tuulilasin selvitys paljasti: Pirelli myy samalla nimellä kahta täysin erilaista talvirengasta – ”Kuluttajan oltava äärimmäisen tarkkana”
Rengasliikkeistä on tällä hetkellä saatavana Pirelli Ice Zero FR -kitkarengasta kahtena eri versiona. Toinen on jääjarrutuksessa testimenestyjä, toinen sijoittui testissä viimeiseksi. Nimessä, ulkonäössä tai hinnassa ei sen sijaan ole eroa. Siinä on renkaanostajalla ihmettelemistä.
 
RENGASPAINE - 4X4/SUV - honda - cr-v - cr-v iii - 2.2 dtec 150 - 2006 - 2012 - Tulos

Mitähän nuo rengasvalmistajat tietää mitä rengasmyyjät ei tiedä (tai toisinpäin) noista rengaspaineista? Parikin eri firmaa suositellut 3 baria mulle. Toinenkin kertoi että oli asiakas kauhistunut korkeista paineista ja sanonut että laittaa itse vähemmän painetta jos liike ei laita. Myyjä sanoi että takuu ei kata jos on väärät paineet jonka myös toisti asiakkaalle kun tämä oli tullut valittamaan viallisista renkaista myöhemmin.
 
Nuo pitäisi olla Hondan omat suosituspaineet. Eli 2.1 bar kesällä ja vaikka 2.3 bar talvella.

Mutta iso auto, niin itse käyttäisin jotain 3.0 bar tai jopa 3.5 bar, jos ei vaan tunnu liian epämukavilta renkaat. Rengasäänet voi olla myös vähän isommat isommilla paineilla?
 
Tuulilasi ja TM selvittivät: Pirelli on myynyt samalla nimellä kahta ominaisuuksiltaan aivan erilaista kitkarengasta | Tuulilasi

Tuoreiden mittaustulostemme pohjalta lähestyimme Pirelliä muutamilla tarkentavilla kysymyksillä. Kävi ilmi, että Pirelli Ice Zero FR on todellakin uudistunut, vaikka sitä ei mallinimen perusteella voikaan todeta. Pirellin virallisen kannan mukaan vanhan mallin valmistuksen alasajo ajoittui tämän vuoden toukokuulle ja uuden mallin ylösajo lokakuulle. Tämän tiedon pohjalta olikin syytä kysyä, miten on mahdollista, että onnistuimme ostamaan Pirellin virallisen jälleenmyyjän kautta vanhaa mallia olevat renkaat, jotka olivat valmistettu heinä-elokuun taitteessa?

Selvisi, että vanhaa ja uutta mallia tehdään kuin tehdäänkin rinnakkain. Se, että meille myytiin vanhaa mallia olevat renkaat Pirellin omasta varastosta, pitäisi Suomessa olla mahdotonta.

Näiden tietojen valossa kuluttajien onkin syytä olla tarkkaavaisia Pirelli-kaupoilla. Varmin tapa tunnistaa uusi malli vanhasta on vertailla renkaan kyljistä löytyvää DOT-koodia. Vanhassa Ice Zerossa DOT-koodi on U544 ja uudessa 886C. Renkaita vierekkäin vertailtaessa löytyy muitakin eroavaisuuksia. Uudessa kehitysversiossa kulutuspinta on sentin leveämpi ja vesiurat aiempaa kapeampia. Itse pintakuvion muoto lamelleineen on säilynyt hyvin pitkälti ennallaan. Sen sijaan kumiseoksen kovuudessa tuntuu iso ero jo kynnellä paineltaessa. Tuulilasin testaamissa U544-renkaissa kumiseoksen kovuus oli uutena 55 Shorea. Uudemmassa 886C-mallissa kumiseos on poikkeuksellisen pehmeä, 49‒50 Shorea. Tämä on suurin yksittäinen syy, miksi uuden ja vanhan mallin välillä on niin iso suorituskykyero jäällä.

Tekniikan Maailma


TM:n ja Tuulilasin selvitys paljasti: Pirelli myy samalla nimellä kahta täysin erilaista talvirengasta – ”Kuluttajan oltava äärimmäisen tarkkana”
Rengasliikkeistä on tällä hetkellä saatavana Pirelli Ice Zero FR -kitkarengasta kahtena eri versiona. Toinen on jääjarrutuksessa testimenestyjä, toinen sijoittui testissä viimeiseksi. Nimessä, ulkonäössä tai hinnassa ei sen sijaan ole eroa. Siinä on renkaanostajalla ihmettelemistä.

Jep. Tämä oli tiedossa jo aiemmin Moottori-lehden artikkelin myötä. Omassa autossani olevat Pirellit ovat juurikin tuota 886C mallia ja se olikin deal breaker renkaita vaihdettaessa.

Moottorin suuri kitkarengastesti: totuus Pirelli Ice Zero FR:n menestyksen takana
 
Nuo pitäisi olla Hondan omat suosituspaineet. Eli 2.1 bar kesällä ja vaikka 2.3 bar talvella.

Mutta iso auto, niin itse käyttäisin jotain 3.0 bar tai jopa 3.5 bar, jos ei vaan tunnu liian epämukavilta renkaat. Rengasäänet voi olla myös vähän isommat isommilla paineilla?

Jep, talvirenkaissa (225/65-17) pidän n. 3 baria ja kesärenkaissa 3 tai hieman yli (235/60-18). Emännän sukulaisella oli kans tuollainen CR-V ja kun mainitsin tuosta niin hän oli kans kauhistunut. Itse piti 2.2. Oli kuulemma miellyttävän hiljaiset. :D
 
Kävin laittamassa uudet kitkat tilaukseen. Continental ContiVikingContact 7, koossa 185/60/15. Hintaa tasan 400€ vannetöineen ilman allelaittoa, Tampereella tämä.

Sen verran vakuuttavaa tulosta muutamassa rengastestissä noilla, että ei epäilytä hetkeäkään siirtyä kitkarengasjunaan kaikkien nastavuosien jälkeen.

Sen verran on talvikeliä ja kilometrejä nyt alla näillä, että muutama huomio.

Odotetusti reilusti hiljaisemmat mitä nastat, autona Skoda Fabia jossa ei valtaisasti äänieristystä ole.

Pito on todella hyvä, useimmiten selvästi parempi mitä aiemmissa muutaman vuoden vanhoissa nastarenkaissa. Sopivan nahkealla lumipinnalla pitää kuin tauti.
Ainoastaan kiillottuneella jäällä tuntuu luistelevan enemmän, mutta voi olla toki kuvitelmaakin, koska nastojen rapina ja raapimisääni puuttuu.

Toki tuo on perustavanlaatuinen ero kitkoissa ja nastoissa, kun se heikko pito pitää ikäänkuin tuntea, kun se ei tule ilmi nastojen raapimisäänenä.

Jos uudet kitkat on hakusessa niin rohkenen väittää, että TM:n ja Tuulilasin testi ei valehtele. Markkinoiden parhaimpia kitkarenkaita varmasti.
 
Olen kanssa ajanut nyt kuluneen talven ContiVikingContact 7:lla, 225/45/17. Pito on ollut pelottavan hyvä, aivan käsittämätön. En ole testannut kauden parhaita nastarenkaita, joten niihin en osaa verrata. Mutta omiin aiempiin nastarenkaisiin verrattuna pito on ihan toiselta planeetalta. Töissä ajan myös Transit pakua, jossa on viime talvelta tuoreet nastarenkaat ja se irtoaa paljon helpommin samoilla teillä. Tietysti siinä on enemmän painoakin päällä joten ei ole tietenkään täysin verrattavissa.

Oli tässä Tampereen seudulla taannoin yksi aika paha liukastelukeli, porukka ajeli motaria roimaa alinopeutta ja itse painelin kaikista ohitse kun pitoa vaan oli eikä mitään riskiä renkaiden suhteen. Sanoisin, että 11/10 renkaat.
 
Itse ollut kans hyvin tyytyväinen CVC7:aan. Edellisinä talvina oli alla IceContactit ja en näe syytä rouhia tietä enää nastoilla.
 
Lähinnä kilometrikesto mietityttää. Itsellä Savan Eskimo kitkat ja vielä 2 talvena pito on hyvä. Entäpä 25 tkm ajettuna 3 talvena?
 
Joulun alla vuoden vanhoilla CVC7:lla oli kiillotetuissa liikenneympyröissä ja risteyksissä takavedolla aika luistelua. Muuten pito on tosiaan mainio.
 
Eka talvi menossa hakka9 suv kumeilla, tautinen pito. Taitaa olla vaan niin että oli mikä merkki tahansa niin nämä "premium" renkaat on hyviä.
 
Niin, ei se premiumeilla yleensä pidosta jää paljoa kiinni. Muut ominaisuudet ja varsinkin hintalaatu-suhde sitten vaihtelee.
 
Ihmettelen kyllä jos vielä myydään sellaisia talvirenkaita joilla ei pärjää kaikissa olosuhteissa jos autossa on nämä perus luistonestot yms rämpyttimet. Käytiin pari viikkoa sitten ajelemassa baltiaa ristiin ja rastiin tommosilla triangle slick'n slide nevöhööd kitkoilla eikä ollut missään vaiheessa tunne, että kohta lähtee lapasesta. Kuitenkin Liettuan metsäteitä mentiin jotka oli aivan peilijäässä ja paikallisia tuli 40 kmh perse edellä vastaan. Ei meilläkään enempää vauhtia ollut kun 60-70, mutta en usko, että pääteillä pysyvä joutuisi mihinkään ongelmiin normaaleilla nopeuksilla jos ei ole jotkut ikivanhat kuivat koppurat alla.
 
Ihmettelen kyllä jos vielä myydään sellaisia talvirenkaita joilla ei pärjää kaikissa olosuhteissa jos autossa on nämä perus luistonestot yms rämpyttimet.

Myydäänhän niitä. Jos menee kauppaan ja ostaa ne halvimmat mikämikä renkaat niin saa niitä tuloksia joita rengasteisteissä välillä on otettu vertailuksi mukaan. Kaikki suurinpiirtein merkkirenkaat (ei tartte olla premium) on varmasti enemmän tai vähemmän OK.

Toinen juttu on sitten että miten sen pärjäämisen määrittelee. Mulla on nyt esim. Contin 4v vanhat kitkat alla takavetoisessa autossa ja alkaa ne vähän tuntua siltä että pitoa voisi paikoitellen olla enemmänkin. Erityisesti kun oli muutama päivä oikeasti liukasta niin se liikkeelle lähtö on yllättävän hankalaa tietyissä kohdissa. Eli valoista pieneen ylämäkeen niin parhaimmillaan vaan perä liukuu poikittain, mutta auto ei liiku eteenpäin yhtään.
 
Nyt on ensimmäinen talvi menossa kitkarenkailla ja toistaiseksi ei ole tullut nastoja ikävä. Välillä on matkalle sattunut hieman jäisiä kelejä ja paikaltaanlähtöjä jäisellä alustalla. Eihän nuo mitään herkkua ole etuvedolla, mutta en pysty näkemään havaittavaa eroa edellisten nastarenkaiden ja nykyisten kitkarenkaiden välillä.

Saa nähdä mitä kevät tuo tullessaan ja miten seuraavat talvet sujuvat, kun renkaat eivät ole enää uudenkarheat. Toistaiseksi kokemukset on hyvin positiiviset. Renkaina GoodYear UltraGrip Ice 2.
 
En ole varma minne tällainen kysymys olisi pitänyt esittää.

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on vanhemmista takavetoisista talvikeleillä? Tarkemmin puhuttaessa harkitsen BMW E46 328i hankkimista ja mietin onko sillä oikeasti mahdollista ajaa suomen keleillä. Tällä hetkellä alla on Opel Astra G ja siinä talviominaisuudet on liki täydelliset.
Hyvä talviauto, ESP auttaa mutkissa ja sutimisen esto liikkeellelähtiessä ja tarvittaessa ne saa pois päältä. Suurin heikkous on mäkiparkki lumisilla kaduilla. Ne kun välttää pärjää aivan mainiosti. Luonteeltaan ja käytökseltään astra ja bemari lienevät aika erilaisia.

Takavetoinen ilman luistonestoa on kyllä tietyissä tilanteissa vaarallinen peli kokemattomalle talvella, mutta E46:ssa ei tätä puutetta ole.

Näissä tietysti pitää olla hyvät renkaat.
 
Onko tässä parin viikon aikana hyvä bongailla talvirenkaita kunhan kesärengasvaihtosesonki on ohi? Katselin että alkavat olla vaihtokunnossa eikä enää ensi talveksi viitsisi alle heittää. Onko noista yleensä mitään tarjouksia tähän aikaan vai pitäisikö syksyllä mieluummin?
 
Nyt on ensimmäinen talvi menossa kitkarenkailla ja toistaiseksi ei ole tullut nastoja ikävä. Välillä on matkalle sattunut hieman jäisiä kelejä ja paikaltaanlähtöjä jäisellä alustalla. Eihän nuo mitään herkkua ole etuvedolla, mutta en pysty näkemään havaittavaa eroa edellisten nastarenkaiden ja nykyisten kitkarenkaiden välillä.

Saa nähdä mitä kevät tuo tullessaan ja miten seuraavat talvet sujuvat, kun renkaat eivät ole enää uudenkarheat. Toistaiseksi kokemukset on hyvin positiiviset. Renkaina GoodYear UltraGrip Ice 2.
Edelleenkään ei ole tullut nastarenkaita ikävä. Saapi nähdä muuttuuko mieli tulevina talvina, kun renkaat ei ole enää ihan uudet.
 
Onko tässä parin viikon aikana hyvä bongailla talvirenkaita kunhan kesärengasvaihtosesonki on ohi? Katselin että alkavat olla vaihtokunnossa eikä enää ensi talveksi viitsisi alle heittää. Onko noista yleensä mitään tarjouksia tähän aikaan vai pitäisikö syksyllä mieluummin?

Voisi olettaa, että se paras aika on jo mennyt ohitse kun liikkeet ovat jo hankkineet tulevan kesäkauden renkaat varastoon. Joskus aikoinaan sain parhaimmat tarjoukset kesärenkaista liikkeestä joskus juhannuksen tienoilla, kun pahimmat kiireet olivat jo ohitse mutta talvirengaskauteen oli vielä aikaa. Mutta ainahan voi kysellä, ei siinä mitään häviä.
 
Onko tässä parin viikon aikana hyvä bongailla talvirenkaita kunhan kesärengasvaihtosesonki on ohi? Katselin että alkavat olla vaihtokunnossa eikä enää ensi talveksi viitsisi alle heittää. Onko noista yleensä mitään tarjouksia tähän aikaan vai pitäisikö syksyllä mieluummin?

kärkkäisen lahden kivijalassa oli tällä viikolla talvirenkaat -50%

Kyllä parhaat tarjoukset YLEENSÄ on kuitenkin syksyllä johonkin vuodenvaihteeseen asti, kysyntä on niin pientä muina vuodenaikoina ettei edes tehdä mitään kampanjoja. Ehkä jotain varastojämiä kannattaa kysellä.
 
Olen tyytyväinen Continental VikingContact 6 kitkarenkaisiin. Kaksi talvea alla Saab 9-5 tehopossun alla. Pitää muistaa jarruttaa kaksi metriä aikaisemmin.
 
Pari kuvaa kolme talvea ajetuista Triangle Icelinkeistä. Varovasti laskien näillä ajettu noin 25-30 tkm. Nastoja ei montaa puutu ja pintaa riittää. Taitaa mennä vielä ensi talveksi alle.
HlwpsRR.jpg

S8TLNSi.jpg
 
Nyppiikös teistä kukaan vuosittain nastarenkaista kivet pois?

Autoja on ollut itsellä reilut 25 vuotta ja nyt ENSIMMÄISEN kerran kaivelin kivet pois (viime talvena tuli ostettua uudet renkaat).

On sen verran työläs homma, että tämä oli samalla ensimmäinen ja myös viimeinen kerta todennäköisesti.
 
Nyppiikös teistä kukaan vuosittain nastarenkaista kivet pois?

Autoja on ollut itsellä reilut 25 vuotta ja nyt ENSIMMÄISEN kerran kaivelin kivet pois (viime talvena tuli ostettua uudet renkaat).

On sen verran työläs homma, että tämä oli samalla ensimmäinen ja myös viimeinen kerta todennäköisesti.
Ei ole nastoja, mutta talvirengastyyppi tuskin muuttaa mitään:
Jos sattuu silmään isompi osumaan niin sen voin pois huitaista, mutta en ole eläessäni läpi käynyt. Kyllä ne sieltä irtoaa taas kun alle menevät ja motaripätkä tulee vastaan.

Ja taas kun ajat metrin sepelillä niin siellä on uudet, eli en nyt näe, että tuosta kauheasti lyötyä olisi.
 
Pari kuvaa kolme talvea ajetuista Triangle Icelinkeistä. Varovasti laskien näillä ajettu noin 25-30 tkm. Nastoja ei montaa puutu ja pintaa riittää. Taitaa mennä vielä ensi talveksi alle.
HlwpsRR.jpg

S8TLNSi.jpg


Millainen triangle oli ajaa lumella tai jäällä? Itsellä harkinnassa ensi talveksi kitkana trianglea Toyota Caldinaan. Pääasiassa ajan 36km 8 tietä päivittäin Rauman seudulla.
 
Nyppiikös teistä kukaan vuosittain nastarenkaista kivet pois?

Autoja on ollut itsellä reilut 25 vuotta ja nyt ENSIMMÄISEN kerran kaivelin kivet pois (viime talvena tuli ostettua uudet renkaat).

On sen verran työläs homma, että tämä oli samalla ensimmäinen ja myös viimeinen kerta todennäköisesti.

Tuskin kukaan vuosittain niitä nyppii, koska jos ajelee niin paljon että kesärenkaat menee yhdessä kesässä, ja talvirenkaat yhdessä talvessa, niin yleensä on myös varaa uusiin kesärenkaisiin eikä tarvii niitä alkaa talvirenkaista tekemään.

Ehkä joskus 10v sitten tuli nypittyä, mutta kun nykyään on niin helposti saatavilla edullisia kesärenkaita, ettei mitään järkeä.. huonot talvirenkaat menee suoraan rengaskeräykseen.

Eihän se nyt kovin työläs homma ole. 15min per rengas kun oivaltaa tekniikan. Tosin muistan että rakot tuli käsiin ruuvimeisselistä :D
 
Millainen triangle oli ajaa lumella tai jäällä? Itsellä harkinnassa ensi talveksi kitkana trianglea Toyota Caldinaan. Pääasiassa ajan 36km 8 tietä päivittäin Rauman seudulla.
Noh, täällä Oulun seudulla ei ole kunnolla oikein kumpaakaan, lähinnä lievästi jäisiä teitä. Työmatka on suurimmaksi osaksi 8- tietä ja sitä suolataan sen verran raskaalla kädellä ettei sekään pääse kunnolla jäätymään. Mutta sen verran mitä olen sivummalla ajellut niin mielestäni ovat toimineet ihan hyvin. Kunnon lumisella tiellä en ole tainnut kertaakaan ajaa.
Muutaman kerran on satanut alijäähtynyttä vettä, ja keli on ollut aivan karmea. Silti pysyin ihan hyvin tiellä, toki ajonopeus piti sovittaa keliin. Mutta jos renkaat olisivat ihan surkeat olleet niin ei tiellä olisi pysynyt.
Kitkoista ei ole itsellä kokemusta, niissä taitaa olla laatu vielä tärkeämpää? Nastat kuitenkin korvaa huonon kumin ominaisuuksia jonkin verran.
Yhteenvetona sanoisin että positiivisesti ovat yllättäneet. Hiljaiset ja riittävän pitävät tavalliseen ajoon.
 
Tuskin kukaan vuosittain niitä nyppii, koska jos ajelee niin paljon että kesärenkaat menee yhdessä kesässä, ja talvirenkaat yhdessä talvessa, niin yleensä on myös varaa uusiin kesärenkaisiin eikä tarvii niitä alkaa talvirenkaista tekemään.

Ehkä joskus 10v sitten tuli nypittyä, mutta kun nykyään on niin helposti saatavilla edullisia kesärenkaita, ettei mitään järkeä.. huonot talvirenkaat menee suoraan rengaskeräykseen.

Eihän se nyt kovin työläs homma ole. 15min per rengas kun oivaltaa tekniikan. Tosin muistan että rakot tuli käsiin ruuvimeisselistä :D
Niin siis tuossa puhuttiin kivien poistamisesta, ei nastojen..
 
Olisikohan nuo kelvolliset? Eivät ainakaan ole hinnalla pilattu. Tarkoittaa että ei ole tehdasnastoilla että ne ovat jälkinastoitetut, ja mitäköhän se tarkoittaa turvallisuuden kanssa?

215/55R18 Imperial Eco North 95H | www.rengas24.com

215/55R18 Imperial Eco North 95H Kitka, Nasta
Tuotten tiedot
Rengasmitta: 215/55R18
Rengastyyppi: Kitka, Nasta (ei ole tehdasnastoilla)

Ostanko nyt vai vasta syksyllä?
 
Osta milloin haluat mutta jotkut muut renkaat.

Onko nuo niin huonot? Kilometrejä ei kauheasti tule ja vauhdit aika maltillisia.

Seuraavat tunnetumman merkkiset maksaa aika paljon enemmän.

Tuntemattomia noi Imperial Northit. Toki tuo jälkinastoitus taitaa olla deal breaker.
 
Missä päin Suomea (?) noitten kanssa pitäisi sitten pärjätä?

Ja jos budjetti on mallia kengännauha niin miksi pitää saada 18” pylpyrät?
 
Vanhat renkaat on 18" ja vanteet määrää. Ne on niin vanhat (12v) että ovat vaarallisen kovat ja eivät pidä kunnolla. Uraa toki jäljellä mutta pelottavat jäällä jarruttaessa.


Niihin verrattuna noi on todennäköisesti unelmat.
 
Onko vielä näkynyt uutisia/huhuja tulevan kauden uutuuksista?
Continentalilta tulee IceContact3 korvaamaan kakkosen. Voisi arvailla, että kitkapuolella GoodYearilta ja Micheliniltä olisi tulossa uudet mallit, perustuu puhtaaseen arvaukseen...
 
Tilasin vaimon autoon maanantaina 12.8 (klo 10:30) RIEKKO.EU nettikaupasta nastarenkaat.

Täytyy hieman mainostaa toimitusta, meinaan renkaat tulivat Virosta eilen 13.8 noin kello 19 pihaan.

Täytyy sanoa että nyt oli nopea toimitus!

HANKOOK WINTER I*PIKE RW11 265/60R18
Paistoaika 1419
 
Minkälaisia rengaspaineita olette pitäneet? Tuo tietysti riippuu täysin rengas/auto -yhdistelmästäkin. Valmistajan suositukset ovat mielestäni (ja rengaskauppiaidenkin mielestä) melko naurettavia jos CR-V:hen Continentalkin suosittelee 2.1 baria. Laitoin nyt 3 baria.
Rengaspaine luonnollisesti auton valmistajan ohjeen mukaan, talvikaudella yläkanttiin, ja siitä tarvittaessa soveltaen, jos tietää mitä tekee. Jos ei tiedä mistään mitään, tulee aina käyttää täyden kuorman paineita tai pyytää miestään tai isäänsä säätämään paineet.

Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että rengasvalmistajat antaisivat omia automallikohtaisia suosituksiaan. Täysin älyvapaa ajatus.

Tämä tietenkin koskien normaaleja tämän aikakauden autoja. Jos kyseessä on ikivanha museovehje, pitää nykyaikaisiin renkaisiin soveltaa oikea paine muulla tavoin kuin lukemalla kusenpolttamaa 1960-luvun vihkosta. Sama juttu, jos renkaan koko tai laji poikkeaa vakiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ainakin rengasliikkeiden mukaan auton valmistajan omat suositukset ovat reilusti alakanttiin. Eräskin rengasfirma sanoi maahantuojan eväävän takuun jos käytetään liian alhaisia paineita viitaten juurikin auton valmistajan suosituksiin.

Automallikohtaiset paineet tarkoittaa luonnollisesti sitä, että Minissä voi olla eri suosituspaineet kuin Range Roverissa tms.

En missään tapauksessa käytä CR-V:ssä 2.1 barin suosituspaineita. Voihan se olla mukavan hiljainen mutta taatusti löysä ja karmea ajettava.
 
Kyllä ainakin rengasliikkeiden mukaan auton valmistajan omat suositukset ovat reilusti alakanttiin. Eräskin rengasfirma sanoi maahantuojan eväävän takuun jos käytetään liian alhaisia paineita viitaten juurikin auton valmistajan suosituksiin.
Mikäköhän on syynä noihin liian alhaisiin suosituksiin? Mitä ominaisuutta valmistajat hakee noilla suosituksilla?
 
Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että rengasvalmistajat antaisivat omia automallikohtaisia suosituksiaan. Täysin älyvapaa ajatus.
Eri rengas toimii eri paineilla optimaalisesti ja auto vaikuttaa sopivaan paineeseen myös, joten kyllä se nimenomaan tuntuisi että järkevin olisi jo suositus olisi yhdistelmälle. Joskaan ei ole kovin käytännöllistä tehdä tälläisiä listoja kaikille mahdollisille kombinaatioille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom