Talvirenkaat - yleisketju

Eipä tuo huomaaminen paljoa vaadi. Nimimerkillä uudet Contit lyö tyhjää vielä kolmosella kiihdyttäen ja tehoa on vain 200hp, vääntöä alle 300nm ja löytyy vielä lukkokin. Ja renkaat vain sentin kapeammat kuin kesärenkaat. Toki ero on korostunut koska kesärenkaat ovat sporttirenkaat mutta on se ero aika brutaali vaikka kesäkumit olisivat ihan normi renkaat.
"vain" 200:D eläs nyt viiti leuhkia salakavalasti.

ja kyllä alle 60hp fiat puntokin tuolla sutii vielä kakkosella, nastoilla. kyllä "normaalissa" autossa kesäkumit on pirun liukkaat, talvirenkaat vaan sitten liukkaat:D
 
"vain" 200:D eläs nyt viiti leuhkia salakavalasti.

ja kyllä alle 60hp fiat puntokin tuolla sutii vielä kakkosella, nastoilla. kyllä "normaalissa" autossa kesäkumit on pirun liukkaat, talvirenkaat vaan sitten liukkaat:D
Ei tarkoitus keulia. Lähinnä se ettei 200hp ole enää ns mitään ihmeellistä. Ja että tuo on joo tehomalli muttei mikään legit ohjus. Kesärenkailla kun sutii ykkösellä ja sitten pitää. Talvilumeilla TC valo tulee varsin tutuksi ties missä tilanteissa.
 
Juu, kyllä huomaa heti. Ei tarvitse kummoista voimaa polkimeen, niin sutii ja raapii. Myös hidastuvuus tietyissä olosuhteissa ihan surkea.
Kitkarenkailla samaa ilmiötä ei ole, koska niistä ei raapimista kuulu renkaan luistaessa. Sama juttu kesärenkailla.
 
Kitkarenkailla samaa ilmiötä ei ole, koska niistä ei raapimista kuulu renkaan luistaessa. Sama juttu kesärenkailla.

Kyllä ainakin mun kesärenkaat luistaa varsinkin kylmissä ja/tai märissä oloissa ja samalla tavalla senkin huomaa. Ei tietenkään niitä tai kitkoja kuule noin selkeästi. Ei kitkat ole mikään taikaratkaisu tuohon, niitäkin on parempia ja huonompia asfaltilla, kuivalla ja märällä.

Tarpeeksi tehoa (ja vaikkapa vain yhdelle akselille) niin nuo pitoerot tulee esiin vähän liiankin herkästi renkailla eri olosuhteissa.
 
Onko palstaveljillä ja -sisarilla kokemuksia Pirelli Ice Zero FR tai GY UltraGrip Ice 2 kitkoista? Auto on Ford Grand C-max ja rengaskoko olisi 205/55R16.

Edelliset talvirenkaat olivat jotkin Continentalin nastat, joista kaikki nastat tallella mutta jokainen nasta kulunut tasaiseksi.
 
Onko palstaveljillä ja -sisarilla kokemuksia Pirelli Ice Zero FR tai GY UltraGrip Ice 2 kitkoista? Auto on Ford Grand C-max ja rengaskoko olisi 205/55R16.

Edelliset talvirenkaat olivat jotkin Continentalin nastat, joista kaikki nastat tallella mutta jokainen nasta kulunut tasaiseksi.
GY UG Ice 2:t oli edellisessä autossa, ostin ne uutena ja ehdin ajaa puolitoista talvea. Mitään pahaa sanottavaa niissä ei ollut, pitoa riittävästi ja hyvät ajettavat asfaltilla - myös testien perusteella.

Mitä tulee tuohon talvirenkaiden huonouteen sulalla ja märällä asfaltilla, niin ihan turha lukea kesärengastestejä, jos pitää talvirenkaita riittävän hyvinä asfaltilla, vaikka mikä hyvänsä kympin kiinankumi on parempi ajettava asfaltilla kuin testivoittajanasta.
 
En ole varma minne tällainen kysymys olisi pitänyt esittää.

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on vanhemmista takavetoisista talvikeleillä? Tarkemmin puhuttaessa harkitsen BMW E46 328i hankkimista ja mietin onko sillä oikeasti mahdollista ajaa suomen keleillä. Tällä hetkellä alla on Opel Astra G ja siinä talviominaisuudet on liki täydelliset.
 
Ei kellään sattuisi olemaan lehteä, jossa olisi rengastesteistä enemmänkin dataa mm. rengasmelu verrattuna renkaiden kesken? Kokonaispisteet kyllä näkee netistäkin...

Michelin ja hankookin kumeja kun nyt katsellut hakkapeliitta 8 tilalle, kun nykyisistä on kudos pettämässä (kumi ei ole enää pyöreä). Kestihän ne sentään 2 kokonaista talvea ja +60tkm, sekä nyt reilu kk:n. Täristää vaan jo ikävästi ajaessa.
 
En ole varma minne tällainen kysymys olisi pitänyt esittää.

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on vanhemmista takavetoisista talvikeleillä? Tarkemmin puhuttaessa harkitsen BMW E46 328i hankkimista ja mietin onko sillä oikeasti mahdollista ajaa suomen keleillä. Tällä hetkellä alla on Opel Astra G ja siinä talviominaisuudet on liki täydelliset.
En osaa sanoa bemmin luistonestosta, mutta etuvedolla liikkeellelähdöt liukkaista risteyksistä voi olla helpompia, kun painoa vetävillä renkailla.
 
En ole varma minne tällainen kysymys olisi pitänyt esittää.

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on vanhemmista takavetoisista talvikeleillä? Tarkemmin puhuttaessa harkitsen BMW E46 328i hankkimista ja mietin onko sillä oikeasti mahdollista ajaa suomen keleillä. Tällä hetkellä alla on Opel Astra G ja siinä talviominaisuudet on liki täydelliset.

Kaippa Suomessa on aika moni takavedolla ajanut vuosikymmeniä. Veikkaisin siis olevan mahdollista :D Itse tykkään takavedolla ajella talvisin ei ole ongelmia ollut. Nelikkoa ja etuvetoakin on 8talvea tullut ajettua, nelikkohan se toki mukavin ja hauskin on talvella.

Onhan e46 muistaakseni jo luistonestotkin kaikissa malleissa, en nyt 100% varma ole onko täysin kaikissa malleissa. Mut eipä nuo luistonestoilla nyt niin erikoisesti etuvedosta poikkea, uusimmissa toki huomattavasti "paremmat" luistonestot uusimmissa ovat niin tiukalle säädetty ettei anna liikkua perän mihinkään, monissa saa toki hieman porrastettua kuinka nopeasti puuttuu.

Kuten N1kkel totesikin liikkeelle lähdössä varmaan jonkunlainen ero etuvetoon. Hyvin tullut nelikonkin jälkeen kyllä toimeen takavedolla, vaikka sen jälkeen toki kulttuuri shokki on melkoinen liikkeelle lähdön suhteen :D
 
Viimeksi muokattu:
Kolmisen vuotta vanhat hakka8 V60 Cross Country AWD ja pitää kuin tauti. ESC off asennossa sentään kaasulla perä lähtee vähän irti. :cigar2:
 
En osaa sanoa bemmin luistonestosta, mutta etuvedolla liikkeellelähdöt liukkaista risteyksistä voi olla helpompia, kun painoa vetävillä renkailla.
Eikös E46 jo ollu aika tasapainonen painonjakaumaltaan? Mulla oli E46 pari talvea ja kyllä se pysyi ojien välissä eikä koskaan jäänyt lopullisesti mihinkään kiinni. Luistonesto muistaakseni oli vähän karkeatoiminen verrattuna näihin moderneihin.
 
Juujuu kesärenkaat pitää talvella paremmin ja Audit on hyviä autoja. Menkää nyt hoitoon ihan oikeasti.
 
Meneeköhän nyt porukalla sekaisin sutiminen ja se, että nastat rapisee (jota ne kyllä tekee aina kun nopeutta tai suuntaa muutetaan). Itsellä kitkat, mutta ei niissä nyt niin valtavaa eroa ole, ja niitä ei tuota nyt normaalissa liikenneajossa saa sutimaan mitenkään jos alla on kuiva asvaltti, saati sitten jatkuvasti ja vahingossa. Ykkösellä lappu laudassa voi hetkellisiä lipsahduksia pidossa olla (koskee kyllä kesäkumejakin), mutta varsinaista sutimista ei silloinkaan. Kakkosella ei tee edes tuota (150hv/320nm, eli ei mikään raketti, mutta ei nyt ihan maantien laiskinkaan kippo).

Toki jos liikkellelähdöt on mallia kytkinpommi niin varmaan juu sutii Puntotkin, en epäile yhtään.

Viimepäivät on kyllä taas näyttäneet sen, että ne talvikelit tulee kyllä äkkiä kun on tullakseen. Viime viikolla oli kesäkeli, nyt on rampeissa sileä jää. Itse ainakin vaihdan mieluummin ajoissa kuin menen bussilla töihin. Ja tosiaan kyllä ne yöpakkasten jälkeen ne mustat jäät on myös ihan oikea riski, varsinkin jos aamulla liikkuu.
 
Lauantaiksi sain ajan renkaiden vaihtoon. Tuli sitten hankittua Pirellin Ice zero fr kitkat myyjän suosituksesta.

Ovat kuulemma uutta, parannettua versiota, sitä mitkä oli TM:n ja Moottorin testissä.
 
Eilen vaihdoin talvirenkaat alle, niin muistuipa taas mieleen, kuinka huono pito niissä on kesärenkaisiin nähden. Olen ajanut luultavasti joka päivä tämän syksyn aikana Helsingissä ja yhtenä päivänä on ollut liukasta, jolloin kyllä pärjäsi kesärenkailla. Tänään oli joitain liukkkaita kohtia (suolaa ei vissiin oltu ajettu), mutta olisi kyllä mennyt kesänakeillakin.

Tästäpä vaan tuli mieleeni, että onko oikeasti turvallisempaa vaihtaa talvirenkaat heti ensimmäisen pakkasyön tai lumihiutaleen jälkeen? Talvirenkaat ovat kuitenkin sulalla/märällä asfaltilla merkittävästi kesärenkaita huonommat.

Talven aikana ajat kuitenkin sulalla tiellä nastarenkailla melko paljon, joten mitä se vaikuttaa tuohon turvallisuuteen?
 
Sekä hauska että informatiivinen video kesä- ja talvirenkaan eroista, kesärengas nelivetoisessa ja talvirengas etuvetoisessa autossa:


Antaa kyllä ajattelemisen aihetta ja selittää miksi "meidänkin tien" varressa on ojassa aina nimenomaan nelivetoisia kun liukkaat kelit tulevat.

Katsoin vasta nyt videon kunnolla ja eipä tuossa pitäisi suomalaiselle olla mitään uutta. Eipähän tuo meille ole suunnattukaan. En ole koskaan kuullut kenenkään pohtineen, tarvitseeko nelivedon kanssa talvirenkaita. Btw, nelikko pärjäsi jopa paremmin, kuin odotin.
 
Nokian hp 8, leima vuodelta -15 ja pintaa noin 7mm aluvanteilla(normaalikuntoiset). Hp 300€. Ostaisinko?
E:tulee käyttöön vasta seuraavalla talvikaudella.
 
Nokian hp 8, leima vuodelta -15 ja pintaa noin 7mm aluvanteilla(normaalikuntoiset). Hp 300€. Ostaisinko?
E:tulee käyttöön vasta seuraavalla talvikaudella.

Itse miettisin parikin kertaa, mutta riippuen rengaskoosta ja haluatko aluvanteineen. Autokin voi matkanaikana vaihtua esim kolarin takia.
 
Missä autossa noin hidas esp on?

mm. meidän 2016 Fabiassa. Sallii aika paljon perän luistaa ennen kuin alkaa tekemään mitään.
Lyhyt akseliväli vielä tekee lisää tuohon ESP:n reagointiaikaan.
 
mm. meidän 2016 Fabiassa. Sallii aika paljon perän luistaa ennen kuin alkaa tekemään mitään.
Lyhyt akseliväli vielä tekee lisää tuohon ESP:n reagointiaikaan.
Ja osassa tuo on vielä tarkoituksella. Jopa varhaiset ESP:t voivat reagoida nopeasti mutta nykyään tuntuu olevan muotia jättää vähän tyhjää että kuski tuntee tilanteen, tai tehdä ESP:stä niin saumaton ettei sitä edes huomaa ellei valon vilkkumista huomaa. Fiesta ST MK7, Focus ST MK3.5 ja nyt Fiesta ST MK8 ja kaikki antavat vetää mutkan pienessä luisussa ilman että edes cruise control putoaa pelistä. Sitten taas MK1 Focus ST170 oli mallia pienikin luisto niin ESP meni full on panic modeen ja luisto seis keinolla millä hyvänsä ennen kuin se ehti edes alkaa. Ibiza Cupra taas oli mallia et huomannut toimintaa muusta kuin aliohjauksesta ja valosta.
 
Ja osassa tuo on vielä tarkoituksella. Jopa varhaiset ESP:t voivat reagoida nopeasti mutta nykyään tuntuu olevan muotia jättää vähän tyhjää että kuski tuntee tilanteen, tai tehdä ESP:stä niin saumaton ettei sitä edes huomaa ellei valon vilkkumista huomaa. Fiesta ST MK7, Focus ST MK3.5 ja nyt Fiesta ST MK8 ja kaikki antavat vetää mutkan pienessä luisussa ilman että edes cruise control putoaa pelistä.

Itse varsinkin tykkään että automatiikka ei sotke ajofiilistä välittömästi vaan sallii juuri pieniä luisuja.
Aiemmassa Fiestassa(1.6 TDCi Sport Silver -12) mikä meillä oli niin siinä perä oli talvikelillä jatkuvasti irti mutta siinäkään ESP ei tehnyt 9/10 tapauksessa mitään, ei edes ESP:n merkkivalo välähtänyt.
Tuon korimallin Fiestan suurimmat "fail"-hommat oli todella kevyt perä.. Ilman nastarenkaita olisi ollut vaikea kuvitella ajavansa kun niilläkin perä irtoili levottomasti välillä vähänkään liukkaammalla.
 
Itse varsinkin tykkään että automatiikka ei sotke ajofiilistä välittömästi vaan sallii juuri pieniä luisuja.
Aiemmassa Fiestassa(1.6 TDCi Sport Silver -12) mikä meillä oli niin siinä perä oli talvikelillä jatkuvasti irti mutta siinäkään ESP ei tehnyt 9/10 tapauksessa mitään, ei edes ESP:n merkkivalo välähtänyt.
Tuon korimallin Fiestan suurimmat "fail"-hommat oli todella kevyt perä.. Ilman nastarenkaita olisi ollut vaikea kuvitella ajavansa kun niilläkin perä irtoili levottomasti välillä vähänkään liukkaammalla.
Kuvittele ST vielä siihen jossa oli brake vectoring joka irroitti perää tarkoituksella jotta auto kääntyi nopeammin. Voin sanoa että kovin montaa mutkaa ei suorassa menty :D. Itse pidin todella paljon. Tosin itsellä oli nastat kun vahingossa olivat ehtineet tilaamaan enkä jaksanut alkaa tappelemaan kitkojen puolesta.

EDIT: Tuota kevyttä perää normi malleissa kyllä ihmeteltiin ja kiiteltiin kavereiden kesken että Fordilla oli pokkaa tehdä autoon joka voi olla monen ei niin kokeneen kuskin auto. Opetti ajamaan etuvetoa talvella ihan eri tavalla kuin monessa muussa. Lift off oversteer tuli kyllä sen auton kohdalla niin arkiseksi ettei tunnu missään. Nyt uuden kanssa pääsin tänään ensimmäistä kertaa liukkaille ja tuo lukko tuossa repii kyllä mukavasti sisäkurviin kitkat allakin. Ja kaasulla ohjataan sitten kulma. Ei yhtä perä irti fiilis koska rotaation piste on siirtynyt enemmän ns kuskin ympärillä eikä niin että perä heittää kuskin takana.
 
Kuvittele ST vielä siihen jossa oli brake vectoring joka irroitti perää tarkoituksella jotta auto kääntyi nopeammin. Voin sanoa että kovin montaa mutkaa ei suorassa menty :D. Itse pidin todella paljon. Tosin itsellä oli nastat kun vahingossa olivat ehtineet tilaamaan enkä jaksanut alkaa tappelemaan kitkojen puolesta.

EDIT: Tuota kevyttä perää normi malleissa kyllä ihmeteltiin ja kiiteltiin kavereiden kesken että Fordilla oli pokkaa tehdä autoon joka voi olla monen ei niin kokeneen kuskin auto. Opetti ajamaan etuvetoa talvella ihan eri tavalla kuin monessa muussa. Lift off oversteer tuli kyllä sen auton kohdalla niin arkiseksi ettei tunnu missään. Nyt uuden kanssa pääsin tänään ensimmäistä kertaa liukkaille ja tuo lukko tuossa repii kyllä mukavasti sisäkurviin kitkat allakin. Ja kaasulla ohjataan sitten kulma. Ei yhtä perä irti fiilis koska rotaation piste on siirtynyt enemmän ns kuskin ympärillä eikä niin että perä heittää kuskin takana.

Voin vain kuvitella mitä ST on ollut :lol:

Olis kyllä mielenkiintoa käydä koe-ajamassa uusi Fiesta sekä Focus.
Ei nuo ST mallit sillai niin kiinnosta kun meillä puhutaan käyttöautosta.
Varsin mielenkiintoisia sportteja kylläkin! :p
 
Voin vain kuvitella mitä ST on ollut :lol:

Olis kyllä mielenkiintoa käydä koe-ajamassa uusi Fiesta sekä Focus.
Ei nuo ST mallit sillai niin kiinnosta kun meillä puhutaan käyttöautosta.
Varsin mielenkiintoisia sportteja kylläkin! :p
Nyt loppuu off topic mutta suosittelen käymään. Käyttöautojahan nuo ovat itsellekin. Plus kun Fiestaa saa nyt 5ovisena niin taaksekin pääsee fiksusti. Erittäin erittäin hauska kippo.
 
Voin vain kuvitella mitä ST on ollut :lol:

Olis kyllä mielenkiintoa käydä koe-ajamassa uusi Fiesta sekä Focus.
Ei nuo ST mallit sillai niin kiinnosta kun meillä puhutaan käyttöautosta.
Varsin mielenkiintoisia sportteja kylläkin! :p
Paria uutta Fiestaa olen ajanut nastarenkailla. Ihan tasapainoinen peli ja tuossa autossa äänieristys on ihan riittävä. Focuksen koeajoin vain kesärenkailla. Focus vielä vähän uudempi auto ja tilavampi, jos tilalle on käyttöä. Mielestäni Focus on 100-0 parempi kuin Kia Ceed, jonka koeajoin myös. Ceed on ainakin huomattavasti äänekkäämpi auto. Ceediäkään en ole ajanut kitkoilla tai nastoilla. Focus oli ilmeisesti 125 hv malli manuaalina. Toki myös hinta on yksi kriteeri, koska muitakin vaihtoehtoja toki löytyy. Osassa koeajoautoista oli kitkat, jotka on hiljaisemmat, mutta toisaalta ei ole pidoltaan aivan nastan veroiset.
 
Toista talvea Continentalin kitkat alla ja Saab 9-5 (~1700kg + minä). Välillä on lähes peilijäätä alla, hitaasti, mutta varmasti lähtee liikkelle. Jarrutuksiin pitää varautua, koska nykyisin jarrutetaan aina ilman syytä.
Yhtään nastaa ei ole lähtenyt ja hiljaisuus on mukavuus.
Hyvät ja tukevat ajaa, lähinnä JKL:ssä ja ympäristössä olen pyöritellyt. Minä tykkään.
 
Viimeksi muokattu:
Lauantaiksi sain ajan renkaiden vaihtoon. Tuli sitten hankittua Pirellin Ice zero fr kitkat myyjän suosituksesta.

Ovat kuulemma uutta, parannettua versiota, sitä mitkä oli TM:n ja Moottorin testissä.

Itselleni vastaten, DOT 3018 eli heinäkuussa tehdyt. Ensikilometrien jälkeen vaikuttavat jämäkiltä ja hiljaisilta renkailta mutta talvi näyttää sitten millaiset ovat.
 
Tälle talvea alla on Continentalin IceContact 2 nastarenkaat. Edelliset oli Hankook Winter iPike RS:t, eli nuo on nykyisen plussan edeltäjät 130 nastaisena ja plussassa on se 170 nastaa.

Hankookeista oli kahden talven jälkeen noin 5 nastaa per rengas katkennut tai irronnut, pitää parin talven jälkeen palata asiaan miten nuo Continentalit tässä suhteessa pärjää.

Mitä tulee sivuttaispitoon, niin aika tasoissa ollaan Hankookin ja Continentalin suhteen: molemmat kyllä saa mutkissa irtoamaan nelipyöräluisuun. Samoin hiljaisuudessa ollaan omaan korvaan aika tasoissa - rallattavat maantieajossa ja taajamanopeuksissa ei ropinaa juuri kuule.

Melko tasaista alkaa olla tämän subjektiivisen parivertailun perusteella nastarenkaissa laatu, kun ei aivan halparenkaista ole kyse.
 
Nyt oli Goodyear Ultragrip Ice Arcticit tositestissä. 300km pätkä pimeää ja auraamatonta maantietä lumimyrskyssä ja mielettömän hyvin eteni auto lumipöperössä. Auto kulki vakaasti kuin juna, vaikka vähän ajoi sivuun olemattomilta ajourilta ja mutkiinkaan ei tarvinnut hidastaa. Enemmän ongelmia aiheutti olematon näkyvyys.

Väistötilannekin tuli ekaa kertaa näillä vastaan, kun mustiin pukeutunut mies käveli valaisematonta ja auraamatonta maantietä ja vielä oman puolen ajourassa (helvetin viisasta toimintaa muuten). Noin 10cm keskivallin yli jouduin tekemään tiukan väistöliikkeen ja omalle kaistalle palatessa perä vähän puski sivulle, mutta ajonvakautus nappasi senkin mukavasti.
 
Nyt on hakkapeliitta 8 (2015) vaihdettu hankookin Winter i'pike RS2 W429 (3518). Rengaskokona 215/55r16

Hakkapeliitoissa oli pintaa vielä n. 6mm (ajettu n. 45tkm), mutta yhdestä kumista oli kudosrakenne rikkoutunut kulutuspinnan alta ja pomputti ikävästi ajaessa. Mitä alustavan 200km ajosta voi päätellä, niin rengasmelu on hieman matalempaa huminaa matka-ajossa. Autona on 2011 mondeo.
 
Tuostahan kannattaa käydä sanomassa tuonne liikkeeseen, jossa ne on perseelleen asennettu. Ei missään nimessä vanteita niin saakelin tiukkaan laiteta.

On tullut huomattua, että vanteet lätkäistään tasan sillä vääntötangolla, joka pulttipyssyssä on kiinni. Viimeksi renkaita ostaessa auton vasemman puolen pyörät oli vedetty 160Nm ja oikella puolella oli ilmeisesti ollut eri pyssy, jolloin momentti oli mennyt tuurilla oikein, eli 120Nm. Yli puolimetrisellä nivelvääntimellähän nuo saa auki, vaikka yhdellä kädellä. Kannattaakin ehdottomasti löystää ja kiristää uudelleen kaikki pultit aina rengasliikkeessä vierailun jälkeen. Jos rengas nimittäin puhkeaa, niitä pultteja on muuten lähes mahdotonta saada auki auton omalla rengasavaimella. Myös lukkopulttien tilalle kannattaa laittaa tavalliset rengasliikkeessä asioinnin ajaksi. Lukkopultit eivät välttämättä kestä pulttipyssyn hakkaamista, vaan menevät helposti pyöreiksi. Nykyään pyrin asioimaan rengasfirmoissa enää pelkkien vanteiden kanssa.
 
Nyt on hakkapeliitta 8 (2015) vaihdettu hankookin Winter i'pike RS2 W429 (3518). Rengaskokona 215/55r16

Hakkapeliitoissa oli pintaa vielä n. 6mm (ajettu n. 45tkm), mutta yhdestä kumista oli kudosrakenne rikkoutunut kulutuspinnan alta ja pomputti ikävästi ajaessa. Mitä alustavan 200km ajosta voi päätellä, niin rengasmelu on hieman matalempaa huminaa matka-ajossa. Autona on 2011 mondeo.
Meillä kolemusta kahdesta hakkasarjasta, joissa runko hajonnut ennenaikaisesti. Vaihdoimme merkkiä.
 
On tullut huomattua, että vanteet lätkäistään tasan sillä vääntötangolla, joka pulttipyssyssä on kiinni. Viimeksi renkaita ostaessa auton vasemman puolen pyörät oli vedetty 160Nm ja oikella puolella oli ilmeisesti ollut eri pyssy, jolloin momentti oli mennyt tuurilla oikein, eli 120Nm. Yli puolimetrisellä nivelvääntimellähän nuo saa auki, vaikka yhdellä kädellä. Kannattaakin ehdottomasti löystää ja kiristää uudelleen kaikki pultit aina rengasliikkeessä vierailun jälkeen. Jos rengas nimittäin puhkeaa, niitä pultteja on muuten lähes mahdotonta saada auki auton omalla rengasavaimella. Myös lukkopulttien tilalle kannattaa laittaa tavalliset rengasliikkeessä asioinnin ajaksi. Lukkopultit eivät välttämättä kestä pulttipyssyn hakkaamista, vaan menevät helposti pyöreiksi. Nykyään pyrin asioimaan rengasfirmoissa enää pelkkien vanteiden kanssa.

Omassa autossa (ollut omistuksessa muutaman kuukauden) oli mielenkiintoista ottaa kesärenkaita pois kun edellinen (kuka lie asentanut) oli hakannut pultit huolella kiinni.. Lähes metrin tanko oli vääntövartena eikä meinannut aueta silloinkaan.. piti ottaa oma 110kg:n massa avuksi.. yhden voimahylsyn sain avatessa rikottua ja lukkopulteista kolme aukesi tuskalla, yksi piti porata pois kun ei muuten auennut. Vielä kun psa:n pyöreät lukkopultit ovat mahdottomat avata jos kanta on vähääkään pyöristynyt. Ei paljoa naurattanut kun pikainen talvirenkaanvaihto vähän venähti..
 
Omassa autossa (ollut omistuksessa muutaman kuukauden) oli mielenkiintoista ottaa kesärenkaita pois kun edellinen (kuka lie asentanut) oli hakannut pultit huolella kiinni.. Lähes metrin tanko oli vääntövartena eikä meinannut aueta silloinkaan.. piti ottaa oma 110kg:n massa avuksi.. yhden voimahylsyn sain avatessa rikottua ja lukkopulteista kolme aukesi tuskalla, yksi piti porata pois kun ei muuten auennut. Vielä kun psa:n pyöreät lukkopultit ovat mahdottomat avata jos kanta on vähääkään pyöristynyt. Ei paljoa naurattanut kun pikainen talvirenkaanvaihto vähän venähti..
Vähän kyllä itsekin ihmettelee, että monella rengasliikkeellä ei tunnu olevan minkäänlaista ammattiylpeyttä, kun ihan perushommia ei osata edes sitä vertaa mitä keskiverto porupeukalo saa ilman momenttiavainta aikaan.

Toki varmasti on hyviäkin paikkoja, mutta kun tietäisi mitä ne on (ja hinta olisi suht järkevä, ei tarvitse olla kylän halvin) ja sijainti olisi siedettävä.
 
Vähän kyllä itsekin ihmettelee, että monella rengasliikkeellä ei tunnu olevan minkäänlaista ammattiylpeyttä, kun ihan perushommia ei osata edes sitä vertaa mitä keskiverto porupeukalo saa ilman momenttiavainta aikaan.

Toki varmasti on hyviäkin paikkoja, mutta kun tietäisi mitä ne on (ja hinta olisi suht järkevä, ei tarvitse olla kylän halvin) ja sijainti olisi siedettävä.

Itse kävin Via Baltican reissulla laittamassa talvikumit alle rehviring.ee -nimisessä liikkeessä Virossa ja ainakin siellä rengastöiden jälkeen kiristivät vain valeeseen pyssyllä, täyttivät ohjeiden mukaiseen paineeseen ja loppukiristivät ihan momenttiavaimella, jonka kireysarvon katsoivat seinällä olevasta julisteesta. Ei tosin ollut mikään kiirepäivä ja asiakas odotteli paikan päällä, mutta ainakin omalla kohdalla oli kympin arvoinen suoritus. Nopea, edullinen ja siitä huolimatta kunnolla tehty.
 
Täytyy kehaista Hankookin uusia nastarenkaita. Pito jäisellä tiellä on jotain ennenkokematonta. Hakkapeliitta 8 ei päässyt edes kovin lähelle perstuntuman perusteella. Rengastestissä oli db-mittarin mukaan meluisa kuin mikä, mutta Nissan Jukessa 205/60/16 kokoisena kuulostavat omaan korvaan jopa hiljaisilta.

Hyvän tuntuiset myös ajoltaan, joten suosittelen lämpimästi muillekin.
 
Just kävin vaihdattamassa CR-V:hen 8 vuotta vanhat Nokian nastarenkaat Contin Ice Contac 2:iin. Ei vielä kokemuksia muuta kuin 500 metrin ajo työpaikan parkkipaikalle. Ainakin melu tuntui heti kovemmalta vanhoihin verrattuna (yllätys!).

Oli kyllä jo pakko vaihtaa. Tänä talvena huomasin että vanhoista oli totaalisesti pito poissa ja maantiellä ajo oli todella levotonta jos tienpinta oli liukas. Muutaman kerran tullut ylläri kun jarruttelee risteyksiin. Pintaahan noissa oli vielä jonkin verran ja kaikki nastatkin tallella. Kovin olivat vain syvällä ja kuluneet pyöreiksi mutta kyllä se kumi kovettuu vuosien aikana.
 
Just kävin vaihdattamassa CR-V:hen 8 vuotta vanhat Nokian nastarenkaat Contin Ice Contac 2:iin. Ei vielä kokemuksia muuta kuin 500 metrin ajo työpaikan parkkipaikalle. Ainakin melu tuntui heti kovemmalta vanhoihin verrattuna (yllätys!).

Oli kyllä jo pakko vaihtaa. Tänä talvena huomasin että vanhoista oli totaalisesti pito poissa ja maantiellä ajo oli todella levotonta jos tienpinta oli liukas. Muutaman kerran tullut ylläri kun jarruttelee risteyksiin. Pintaahan noissa oli vielä jonkin verran ja kaikki nastatkin tallella. Kovin olivat vain syvällä ja kuluneet pyöreiksi mutta kyllä se kumi kovettuu vuosien aikana.
Isäukon mitsussa on contin ic 2. Edelliset olivat 6-7v vanhat bridgestonen. Contin renkaiden melu oli niin minun kuin isäukon mielestäkin todella hiljaiset. Tosin nuo bridgestonen renkaat olivat kyllä kovempia kuin kivet...
 
Contin nastat pitäisi olla hiljaisimmasta päästä. Saattaa olla että jarrutuksissa kuuluisi nastoista ropinaa.

Onhan ne vanhat Nokiat varmaan hiljaiset, jos nastat on painuneet sisään, eikä kosketa ollenkaan asfalttia.
 
Contin nastat pitäisi olla hiljaisimmasta päästä. Saattaa olla että jarrutuksissa kuuluisi nastoista ropinaa.

Onhan ne vanhat Nokiat varmaan hiljaiset, jos nastat on painuneet sisään, eikä kosketa ollenkaan asfalttia.

Sepä se! ;)
 
Minkälaisia rengaspaineita olette pitäneet? Tuo tietysti riippuu täysin rengas/auto -yhdistelmästäkin. Valmistajan suositukset ovat mielestäni (ja rengaskauppiaidenkin mielestä) melko naurettavia jos CR-V:hen Continentalkin suosittelee 2.1 baria. Laitoin nyt 3 baria.
 
Kyllä se siellä 2.5 bar tienoilla pitää olla vähintään. Samaa mieltä suosituksista.
 
Uuteen Fiestaan laitoin 195/55-16 renkaille 2.5 ja taakse 2.1. Suositukset oli jotain 2.3 ja 1.8. Rengasliikkeessä olivat laittaneet taakse vähän liikaa ilmaa (samat paineet kaikissa). Renkaat Contin nastat.

Peugeot 406 farkku laitoin eco paineet. 205/60-15 ja 3.0 bar. Ei tunnu vielä liian kovilta, kun autokin on aika painava. Renkaat Nokian Hakkapeliitta.


Niin ja talvirenkaisiinhan voi laittaa vaikka 0.2 bar suosituksia enemmän, kun sää kylmenee. Peugeot olisi kuormattuna normaalisti 2.4 ja 3.2 bar.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisia rengaspaineita olette pitäneet? Tuo tietysti riippuu täysin rengas/auto -yhdistelmästäkin. Valmistajan suositukset ovat mielestäni (ja rengaskauppiaidenkin mielestä) melko naurettavia jos CR-V:hen Continentalkin suosittelee 2.1 baria. Laitoin nyt 3 baria.

Pidän meidän Fabiassa 2.4 edessä ja 2.2 takana kesä että talvirenkaissa. Rengaskoko kesät talvet 215/40R17.
 
Uudet renkaat rapisee hetken ja hiljenee sitten. Myös liiallinen paine aiheuttaa rapinaa.
 
Minkälaisia rengaspaineita olette pitäneet? Tuo tietysti riippuu täysin rengas/auto -yhdistelmästäkin. Valmistajan suositukset ovat mielestäni (ja rengaskauppiaidenkin mielestä) melko naurettavia jos CR-V:hen Continentalkin suosittelee 2.1 baria. Laitoin nyt 3 baria.

Itsellä tosiaan nyt Continental Ice Contact 2 sarja alla. Koko 225/60R17, paineet tuossa 2.5bar tuntumassa (ehkä mittarin viisarin verran alle).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 310
Viestejä
4 508 898
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom