Kitkat vai nastat? Nokia vai Continental?
Koko: 195/65 R15
Lähinnä ajoa Tampereella ja ympäristökunnat.
Mitä arvostat?
Itse valitsin kitkat ja Nokiat. Kitkat perustuen hiljaisuuteen, pienempään teiden kulutukseen ja vähempiin helppouteen välttää vaihtopiikit kun vaihtoaika ei ole niin jetsulleen. Nokiat perustuen suurempaan kotimaisuuteen ja siihen että olin aiempiin R2:iin ihan tyytyväinen kaikin puolin, sekä siihen että Nokia on kitkana saanut ansaitusti kehuja pidon rajan leveydestä, mikä on kitkarenkaassa tärkeä ominaisuus (ei tämä tosin Contissakaan käsittääkseni huono ole).
Vastapuolella toki nastassa on parempi jääpito ja ne kuluvat keskimäärin hitaammion (tosin riippuu ajokilometreista ja rengaskriteereistä onko tällä merkitystä, vai meneekö joka tapauksessa iän takia vaihtoon). Ja viimeaikojen testeissä Conti on olut vähän niskan päällä.
Mikään noista neljästä ei toki huono vaihtoehto ole.
Jos ajot on lähinnä hyvin hoidetuilla pääteillä niin tosiaan kitkaa suosittelisin (satunnaiset mökkimatkatkin kyllä pärjää hyvin kitkoilla, katselee vaikka halppiksena nyt myytäviä vuosikymmenen takaisia huippunastoja niin nykykitkat on näiden tasolla jääpidossa, ja noiden ollessa nastahuipua ei kukaan väittänyt niitä huonoiksi). Jos taas asuu jossain syrjäkylillä jossa tiet jääränninä suuren osan vuodesta niin nasta voi olla perusteltu (vaikka allekirjoittanut ostaisi edelleen sen kitkan).
Huutoäänestysääni siis Nokian kitkoille, muuten kannattaa miettiä mitä itse arvostaa.
Onhan se nyt typerää väkisin ajaa renkaalla olosuhteissa missä ne ei ole parhaimillaan, samalla logiikalla voisi ajaa kesärenkailla ympäri vuoden kun ajaa vain tarpeeksi hitaasti.
Kuten täällä todettiin, niin jos on oikeasti tuota mieltä, niin tarvitsee oman pienen varikkotiimin, joka vaihtaa renkaat aina sään mukaan. Mikään rengas ei ole aina parhaimmillaan.
Ja teoriassa kyllä, kesärenkaillakin voisi ajaa turvallisesti läpi talven nopeutta laskien. Jos kaikki ajaisivat 30 km/h maanteillä ja kävelyvauhtia kaupungissa, niin ei varmasti tapahtuisi yhtään vakavaa kolaria kesäkumeillakaan. Käytännön syistä vaan tarvittavan suuruinen nopeudenlasku ei ole järkevää, joten talvirengaspakko. Sen sijaan kitkan ja nastan välisen pitoeron kompensointiin riittää tyypillisesti joku 5-10 km/h nopeuden lasku ja sekin vain määrätyissä olosuhteissa ja tietyissä liikennetilanteesa (esim. jäiset rampit). Ihan vastaavalla tavalla kuin nastarenkaillakin jos ovat olleet jo pari vuotta alla.
Kitkarenkaiden vertailu kesärenkaisiin jotaiin yhtäläisyyksiä vihjaten on vähän hölmöä, ja lähinnä herättää kysymyksiä siitä onko vertaaja nyt täysin pihalla rengasasioista. Se on vähän sama kuin vertaisi nastarenkaita lumitketjuihin tai laittomiin piikkirenkaisiin, ja olkiukkolisi sitten näitä vastaan tieliikennekäytössä.