Talvirenkaat - yleisketju

Tuo on tosiaan ärsyttävä kun ensin tuntuu ettei käänny, sitten otta sellaisen yliohjaavan kääntymisen. Tietty saattaa olla talvella "hauskempi" ajaa, mutta kun vaimokin on välillä ratissa, niin joku ratkaisi täytyy löytää.

Juuri tämä, mulla 2.7bar ympäri auton ja sillä ihan siedettävä ajaa, mutta jos alle 2.5bar laittaa niin aivan kauhea "lulla".
 
ja sitten kun se hirvi tms paukkaa eteen niin muutaman metrin lyhyemmällä jarrutusmatkalla mitä nasta tarjoaa niin olisi kolari vältetty. Onhan se nyt typerää väkisin ajaa renkaalla olosuhteissa missä ne ei ole parhaimillaan, samalla logiikalla voisi ajaa kesärenkailla ympäri vuoden kun ajaa vain tarpeeksi hitaasti.

Vaikka mulla tulee ehkä kerran talvessa vastaava tilanne eteen niin mä aina varaudun sen pahimman mukaan.

Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä / Nokian Renkaat

Kesärenkailla ehkä muuten pärjäisikin talvella tilannenopeuden sovittamalla, mutta liikkeellelähtö on todella hankalaa (kokemusta on) liukkaalla. Ja tilannenopeudella saa hyvin konpensoitua renkaan puutteita, esim. ajat kitkalla 70km/h niin jarrutusmatka jäällä on lyhyempi kuin nastalla 80km/h nopeudesta. Itse ainakin ajan kitkarenkailla niiden mukavuuden ja vähäisemmän teiden kulumisen takia.

Ja tuota hirviesimerkkiäsi mukaillen: mitäs, jos hirvi tuleekin eteen märällä maantiellä? Tässä tilanteessa saksankitkan muutaman metrin lyhyempi jarrutusmatka saattaa pelastaa tilanteen. Eikö sitten Etelä-Suomessa kannattasi valita alle saksankitkat ja ajaa se n. 5% ajasta, kun on liukasta varoen. Harvan olen nimittäin nähnyt hidastavan vauhtia talvirenkailla märällä tiellä kesärenkaisiin nähden.
 
Ei nuo muistaakseni ota rengasliikkeessäkään kuin kympin tuollaisen paikkauksesta.
Ei ole noin halvalla saanut kuin tutulla. Käytännössä tuollaiset on paikallaan olessakin tien päällä paikattu raspaamalla reikä ja se liima-aine nauha tökäten. Tuollainen urassa oleva kestää täysin riittävän varmasti renkaan koko iän vuotamatta pätkääkään. Jos irtoaa tai vuotaa on mokannut laittaessa pahasti eli ei ole raspannut reikää kunnolla tai laittanut tarpeeksi syvälle et kunnolla työkalu ulos vetäes leviää.
 
Juuri tämä, mulla 2.7bar ympäri auton ja sillä ihan siedettävä ajaa, mutta jos alle 2.5bar laittaa niin aivan kauhea "lulla".
Selvisi tämäkin ongelma; isäukko oli laittanut 3,0 eteen ja taakse kun renkaita vaihdettiin.

2,5 eteen ja 2,3 taakse niin rauhoittui huomattavasti. Voisi oikeastaan kokeilla tuota tyhjälle autolle ja 55 profiilin kumeille suositeltua 2,1 baria jos olisi sillä jo ”täydellinen”.
(Koko oli siis se 225/50/17).
 
Tuli itse lyötyä Fiestaan 17" 205 leveät Contin kitkat alle pari tuntia sitten kun uhkaa vetää jo aamuisin pakkaselle. Herran isä mikä lulla tuosta tuli tehtaan suosituspaineita pikkusen ylemmillä paineilla. Pitää ehkä käydä huomenna lyömässä pikkusen paineita lisää niin saa ehkä jotenkin tuota renkaan rungon alle taittumista hillittyä. Tai ei tuo nyt alle tai tu mutta auton reagointi on mallia mitattavissa sekunneissa vs samantien kuin rattia kääntää tapahtuu jotain kesärenkailla. Toki tässä asiassa on toinenkin puoli, kesärenkaina Misukan Pilot Super sportit vai mitkä olivatkaan joten on aika ääripäästä toiseen hyppy mutta voipi olla keväällä helpotus päästä takaisin kesärenkaille.
 
TulHerran isä mikä lulla tuosta tuli tehtaan suosituspaineita pikkusen ylemmillä paineilla.
Itselläni on ollut on ollut samaa ongelmaa Continentalin nastarenkaiden kanssa. Viimeksi kun vaihdoin talvirenkaat otin suuremman kantavuuden XL-versiot, ja noilla ajo on läheskuin kesärenkailla, kääntyy ei kaarta. Edellisissä autoissa oli 205/55-16 rengas kokoa, nykyisessä koko on hieman leveämpi 225/55-16. Aiemmissa ei rengaspaineineiden nostolla ollut merkittävää muutosta, siihen kaatamiseen kääntymisen sijaan piti vain tottua.
 
Kitkat vai nastat? Nokia vai Continental?

Koko: 195/65 R15

Lähinnä ajoa Tampereella ja ympäristökunnat.
 
Tänään tuli alle Landsailin Winter Landerit koossa 245/45r18. Toistaiseksi olen tyytyväinen, huomattavasti hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Ajettavuus jonkin verran löysempi kuin kesärenkailla ja saksan kitkoilla, mutta monien kitkarenkaiden ärsyttävä löysyys loistaa poissaolollaan. Saa nähdä miten pelittäävät talvella mutta ainakin testien perusteella ovat huomattavasti paremmat kuin saksan kitkat, joilla tullut ajeltua, talvella. Hintaakin tuli vaivaiset 450€ asennettuna.
 
Kitkat vai nastat? Nokia vai Continental?

Koko: 195/65 R15

Lähinnä ajoa Tampereella ja ympäristökunnat.
Mitä arvostat?

Itse valitsin kitkat ja Nokiat. Kitkat perustuen hiljaisuuteen, pienempään teiden kulutukseen ja vähempiin helppouteen välttää vaihtopiikit kun vaihtoaika ei ole niin jetsulleen. Nokiat perustuen suurempaan kotimaisuuteen ja siihen että olin aiempiin R2:iin ihan tyytyväinen kaikin puolin, sekä siihen että Nokia on kitkana saanut ansaitusti kehuja pidon rajan leveydestä, mikä on kitkarenkaassa tärkeä ominaisuus (ei tämä tosin Contissakaan käsittääkseni huono ole).

Vastapuolella toki nastassa on parempi jääpito ja ne kuluvat keskimäärin hitaammion (tosin riippuu ajokilometreista ja rengaskriteereistä onko tällä merkitystä, vai meneekö joka tapauksessa iän takia vaihtoon). Ja viimeaikojen testeissä Conti on olut vähän niskan päällä.
Mikään noista neljästä ei toki huono vaihtoehto ole.

Jos ajot on lähinnä hyvin hoidetuilla pääteillä niin tosiaan kitkaa suosittelisin (satunnaiset mökkimatkatkin kyllä pärjää hyvin kitkoilla, katselee vaikka halppiksena nyt myytäviä vuosikymmenen takaisia huippunastoja niin nykykitkat on näiden tasolla jääpidossa, ja noiden ollessa nastahuipua ei kukaan väittänyt niitä huonoiksi). Jos taas asuu jossain syrjäkylillä jossa tiet jääränninä suuren osan vuodesta niin nasta voi olla perusteltu (vaikka allekirjoittanut ostaisi edelleen sen kitkan).

Huutoäänestysääni siis Nokian kitkoille, muuten kannattaa miettiä mitä itse arvostaa.
Onhan se nyt typerää väkisin ajaa renkaalla olosuhteissa missä ne ei ole parhaimillaan, samalla logiikalla voisi ajaa kesärenkailla ympäri vuoden kun ajaa vain tarpeeksi hitaasti.
Kuten täällä todettiin, niin jos on oikeasti tuota mieltä, niin tarvitsee oman pienen varikkotiimin, joka vaihtaa renkaat aina sään mukaan. Mikään rengas ei ole aina parhaimmillaan.

Ja teoriassa kyllä, kesärenkaillakin voisi ajaa turvallisesti läpi talven nopeutta laskien. Jos kaikki ajaisivat 30 km/h maanteillä ja kävelyvauhtia kaupungissa, niin ei varmasti tapahtuisi yhtään vakavaa kolaria kesäkumeillakaan. Käytännön syistä vaan tarvittavan suuruinen nopeudenlasku ei ole järkevää, joten talvirengaspakko. Sen sijaan kitkan ja nastan välisen pitoeron kompensointiin riittää tyypillisesti joku 5-10 km/h nopeuden lasku ja sekin vain määrätyissä olosuhteissa ja tietyissä liikennetilanteesa (esim. jäiset rampit). Ihan vastaavalla tavalla kuin nastarenkaillakin jos ovat olleet jo pari vuotta alla.

Kitkarenkaiden vertailu kesärenkaisiin jotaiin yhtäläisyyksiä vihjaten on vähän hölmöä, ja lähinnä herättää kysymyksiä siitä onko vertaaja nyt täysin pihalla rengasasioista. Se on vähän sama kuin vertaisi nastarenkaita lumitketjuihin tai laittomiin piikkirenkaisiin, ja olkiukkolisi sitten näitä vastaan tieliikennekäytössä.
 
Itse ajattelen asian niin että riippuu paljon kuinka uusi auto on ja onko siinä ESP. Jos on niin kitkat vaan. Itsekin siirryin heti kun ostin ESP omaavan auton ja ei ole kaduttanut. Ajonopeutta tosiaan pitää hieman sovittaa tarkemmin kelin mukaan.
 
Ja teoriassa kyllä, kesärenkaillakin voisi ajaa turvallisesti läpi talven nopeutta laskien. Jos kaikki ajaisivat 30 km/h maanteillä ja kävelyvauhtia kaupungissa, niin ei varmasti tapahtuisi yhtään vakavaa kolaria kesäkumeillakaan.
Ei se nyt ihan noinkaan ole, jo 40 km/h vauhdista voi lähteä henki.
"Poliisin tiedotteen mukaan tien pinta oli tapahtuma-aikaan erittäin liukas. Mies oli menettänyt auton hallinnan. Auto luisui perä edellä ojaan ja kaatui kyljelleen.

Poliisin mukaan onnettomuusautossa oli alla kesärenkaat, eikä kuski käyttänyt turvavyötä. Auton nopeus on alustavan arvion mukaan ollut noin 40 kilometriä tunnissa. Onnettomuuspaikalla on 80 kilometrin tuntinopeusrajoitus."
Mies kuoli liikenneonnettomuudessa Virroilla - Hiljainen vauhti ei pelastanut, kun kesärenkaat suistivat auton ojaan liukkaalla tiellä
Kitkat tai nastat, pääasia että ne vaihtaa ajoissa :tup:
 
Ei se nyt ihan noinkaan ole, jo 40 km/h vauhdista voi lähteä henki.
"Poliisin tiedotteen mukaan tien pinta oli tapahtuma-aikaan erittäin liukas. Mies oli menettänyt auton hallinnan. Auto luisui perä edellä ojaan ja kaatui kyljelleen.

Poliisin mukaan onnettomuusautossa oli alla kesärenkaat, eikä kuski käyttänyt turvavyötä. Auton nopeus on alustavan arvion mukaan ollut noin 40 kilometriä tunnissa. Onnettomuuspaikalla on 80 kilometrin tuntinopeusrajoitus."
Mies kuoli liikenneonnettomuudessa Virroilla - Hiljainen vauhti ei pelastanut, kun kesärenkaat suistivat auton ojaan liukkaalla tiellä
Kitkat tai nastat, pääasia että ne vaihtaa ajoissa :tup:
Jos ei käytä turvavyötä, hyväksyy samalla sen että henki voi lähteä pienemmissäkin nopeuksissa.

Huutoäänestyksessä annan ääneni kitkoille ja Continentaleille. Contit voitti tänä syksynä TM:n, Tuulilasin ja Moottorin kitkarengasvertailun.
 
Omasta mielestäni nämä jutut että auton pitää olla tarpeeksi uusi ESP:n sun muun kanssa, että kitkat toimivat, on potaskaa. Itse olen yli 10v ajanut kitkoilla ilman ESP:tä, vanhimpana ja "huonoimpana" vuoden -88 corolla johon aikanaan ostin continentalin kitkat. Hyvin on tiellä pysytty lujissakin vauhdeissa mutkateillä ja usein tarkoituksellakin haettua pidon rajoja. Lopputulema: sama mitä jo aluksi todettu, kitkat toimivat ihan hyvin autolla kuin autolla, en tiedä mikä tiehermanni näitä ESP+ABS vaatimuksia kitkarenkaalle on alkujaan keksinyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kitkat vai nastat? Nokia vai Continental?

Koko: 195/65 R15

Lähinnä ajoa Tampereella ja ympäristökunnat.
Tuli laitettua Continental nastat 195/55R16 uuteen Ford Fiestaan. Hyvät renkaat.

Laskin painetta takarenkaissa noin 2.5 bar -> 2.0 bar. Edessä oli jo sopivat 2.5 bar.

Ohjekirjassa oli alle 160 km/h nopeuksille ja kevyelle kuormalle 2.3 ja 1.8 bar paine. Paljon suuremmilla varmaan muuttuu epämukavaksi, kumminkin aika kevyt auto. Nuo nastat on ainakin ihan hyvät ajaa ja suht hiljaiset. Lisäksi tosi hyvä pito liukkaille :) Fiesta A6 Titanium ja 1000 km ajettu peli.
 
Kakkosautossa alkaa olemaan molemmat rengassarjaat vaihtokunnossa. 185/65/14. Ajoa tulee vuodessa joku 2000 km painottuen talveen. Halvimmat kitkat mitä löytyy ja niillä ympäri vuoden?
 
Kakkosautossa alkaa olemaan molemmat rengassarjaat vaihtokunnossa. 185/65/14. Ajoa tulee vuodessa joku 2000 km painottuen talveen. Halvimmat kitkat mitä löytyy ja niillä ympäri vuoden?
Mieluummin kunnolliset kitkarenkaat, jotta pääset niillä jopa 5 vuotta. Ostamalla halvimmat saat ostaa uudet jo viimeistään vuoden päästä kun ovat liukkaat.
 
Kakkosautossa alkaa olemaan molemmat rengassarjaat vaihtokunnossa. 185/65/14. Ajoa tulee vuodessa joku 2000 km painottuen talveen. Halvimmat kitkat mitä löytyy ja niillä ympäri vuoden?

No tuohon kokoon saa continentalinkin kitkaa about. 350€ kierros, joten 50€-100€ säästö halvimman paskeen kanssa ei juuri kannata.
 
en tiedä mikä tiehermanni näitä ESP+ABS vaatimuksia kitkarenkaalle on alkujaan keksinyt.
On tainnut joskus olla ihan jossain Nokian markkinointimateriaaleissa noita ”suosituksena”.

Paremminhan ne toimii kunnon luistohallinnan kanssa kun se hieman osaa napata kiinni jos kuskilla meinaa hämärtyä rajat mitä niiden kanssa kannattaa tehdä - varsinkin takavetoisissa. Ilman ABSeja en lähtisi niitä edes alle laittamaan.

Itse muutaman talven ajelin Misukan kitkoilla V70:llä jossa pari kertaa DTSC oikaisi auton puskemasta paljon näppärämmin kuin minä. ;)
 
Kakkosautossa alkaa olemaan molemmat rengassarjaat vaihtokunnossa. 185/65/14. Ajoa tulee vuodessa joku 2000 km painottuen talveen. Halvimmat kitkat mitä löytyy ja niillä ympäri vuoden?
Tottahan toki, ja samalla voi kaataa sokeria tankkiin.

Nokian Renkaat lupaavat kitkarenkaille märällä asfaltilla huonompaa jarrutusmatkaa kuin mitä nastarenkailla pysähdytään testeissä jäällä:
Kitkarengas on kesäkelillä kelvoton

Halvimmilla jarrutusmatka voi itseasiassa olla märällä asfaltilla parempi, mutta jäällä jarrutusmatkan saakin sitten kaksinkertaistaa parhaisiin verrattuna.

En ymmärrä, miksi renkailta ei vaadita käytännössä mitään ominaisuuksia, muuta kuin "ei nastoja: saa ajaa kesällä" ja "kyllä valmistaja laittoi näihin talvirengas-leiman: saa ajaa talvella". Huonoilla renkailla ei vaaranna vain itseään, vaan kaikki muutkin liikenteessä.
 
Kakkosautossa alkaa olemaan molemmat rengassarjaat vaihtokunnossa. 185/65/14. Ajoa tulee vuodessa joku 2000 km painottuen talveen. Halvimmat kitkat mitä löytyy ja niillä ympäri vuoden?
Hyvät kitkat. Tai sitten nastat kesäpyörien vanteille (tai ne hyvät kitkat). Sitten nyppii vanhoista talvirenkaista nastat pois ja ajaa niillä kesän.
 
Mieluummin kunnolliset kitkarenkaat, jotta pääset niillä jopa 5 vuotta. Ostamalla halvimmat saat ostaa uudet jo viimeistään vuoden päästä kun ovat liukkaat.

No tuohon kokoon saa continentalinkin kitkaa about. 350€ kierros, joten 50€-100€ säästö halvimman paskeen kanssa ei juuri kannata.

Hyvät kitkat. Tai sitten nastat kesäpyörien vanteille (tai ne hyvät kitkat). Sitten nyppii vanhoista talvirenkaista nastat pois ja ajaa niillä kesän.
Tottahan toki, ja samalla voi kaataa sokeria tankkiin.

Nokian Renkaat lupaavat kitkarenkaille märällä asfaltilla huonompaa jarrutusmatkaa kuin mitä nastarenkailla pysähdytään testeissä jäällä:
Kitkarengas on kesäkelillä kelvoton

Halvimmilla jarrutusmatka voi itseasiassa olla märällä asfaltilla parempi, mutta jäällä jarrutusmatkan saakin sitten kaksinkertaistaa parhaisiin verrattuna.

En ymmärrä, miksi renkailta ei vaadita käytännössä mitään ominaisuuksia, muuta kuin "ei nastoja: saa ajaa kesällä" ja "kyllä valmistaja laittoi näihin talvirengas-leiman: saa ajaa talvella". Huonoilla renkailla ei vaaranna vain itseään, vaan kaikki muutkin liikenteessä.

Kiitoksia vinkeistä. Tuo vähän paremmat kitkat voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Viimeiset 3 vuotta on mennyt käytännössä kaljuilla kesäkumeilla ja nastattomilla nastoilla ihan ok. Tuoreet merkki kitkat varmaan olis parannus kumpaankin vuodenaikaan. Ehkä ne ehtii vähän kuluakkin ennen kun kovettuvat käyttökelvottomiksi.
 
Piti tänään ruuvata kakkosautoonkin talvigummit (Hakka R2) alle. Kiva yllätys vaan kun kesärenkaat vaihtui uusiin n. kk sitten, niin olivat sitten vetäneet asennusliikkeessä sen verran napakasti kiinni, että yksikään pultti ei hievahdakkaan sen enempää ristikkoavaimen päällä hyppien kuin kuluttaja-pulttiipyssyllä niin kauan täryyttäen että vekotin alkaa lämpeämään. Onpahan momentit ollut ihan vaan pikkasen pärsiillään #%#¤#¤. Pakko ilmeisesti käydä liikkeessä vaihdattamassa (ja ei kyllä samassa). Ei taida vanteellekaan hyvää tehdä kun vedetään johonkin 500 nm pultit.
 
(Pitkä) jatkovarsi siihen ristikkoavaimeen niin aukeaa. Eli joku putki. Omissa vanteissa oli suht kireällä, mutta aukesi kun samalla väänsi ja samalla painoi ristikkoavainta jalalla toisesta päästä. Voi olla että ei olisi pelkästään vääntämällä auennut. Oli siis pelkkä ristikkoavain käytettävissä.
 
Kitkat tuli laitettua alle. Mielummin noilla ajaa kuin kesärenkailla, paljon mukavammat.
 
Piti tänään ruuvata kakkosautoonkin talvigummit (Hakka R2) alle. Kiva yllätys vaan kun kesärenkaat vaihtui uusiin n. kk sitten, niin olivat sitten vetäneet asennusliikkeessä sen verran napakasti kiinni, että yksikään pultti ei hievahdakkaan sen enempää ristikkoavaimen päällä hyppien kuin kuluttaja-pulttiipyssyllä niin kauan täryyttäen että vekotin alkaa lämpeämään. Onpahan momentit ollut ihan vaan pikkasen pärsiillään #%#¤#¤. Pakko ilmeisesti käydä liikkeessä vaihdattamassa (ja ei kyllä samassa). Ei taida vanteellekaan hyvää tehdä kun vedetään johonkin 500 nm pultit.

Joku tällainen teleskooppi avain tarvittaessa jatkovarrella?

Rengasavain.jpg


Kannattaa ehkä kuitenkin ensin käydä siellä samassa liikkeessä sanomassa, voihan heitä asia kiinnostaakin.
 
Joku tällainen teleskooppi avain tarvittaessa jatkovarrella?

Rengasavain.jpg


Kannattaa ehkä kuitenkin ensin käydä siellä samassa liikkeessä sanomassa, voihan heitä asia kiinnostaakin.
Tuommoista avainta en suosittelisi tiukassa oleville pulteille, ennemmin joku pitkä kiinteävartinen avain. Semmonen, millä saa väännön kohtisuoraan pulttiin nähden.
 
Mulla on tuollainen bilteman väännin noin metrin varrella. Ei ole mikään jäänyt aukeamatta jos vaan saa mahtumaan väliin eikä kierrettävä asia hajoa.
 
Lisätään vielä, että sen ristikkoavaimen ulompi pää on hyvä tukea johonkin, jos niitä tosissaan kiinni olevia pultteja jatkoputken kera avataan. Pino lankkuja, autopukki tms, josta saa tukipisteen samalle korkeudelle avattavan pultin kanssa.
 
Piti tänään ruuvata kakkosautoonkin talvigummit (Hakka R2) alle. Kiva yllätys vaan kun kesärenkaat vaihtui uusiin n. kk sitten, niin olivat sitten vetäneet asennusliikkeessä sen verran napakasti kiinni, että yksikään pultti ei hievahdakkaan sen enempää ristikkoavaimen päällä hyppien kuin kuluttaja-pulttiipyssyllä niin kauan täryyttäen että vekotin alkaa lämpeämään. Onpahan momentit ollut ihan vaan pikkasen pärsiillään #%#¤#¤. Pakko ilmeisesti käydä liikkeessä vaihdattamassa (ja ei kyllä samassa). Ei taida vanteellekaan hyvää tehdä kun vedetään johonkin 500 nm pultit.

Toinen vaihtoehto on sitten etteivät kiireessä ole ehtineet edes kiristää pultteja. Ja aina löytyy joku ihmettelemään että "miks vaihdat ite ku maksaa muutaman kympin liikkees?". Tuleepahan ainakin oikein vaihdettua...
 
Piti tänään ruuvata kakkosautoonkin talvigummit (Hakka R2) alle. Kiva yllätys vaan kun kesärenkaat vaihtui uusiin n. kk sitten, niin olivat sitten vetäneet asennusliikkeessä sen verran napakasti kiinni, että yksikään pultti ei hievahdakkaan sen enempää ristikkoavaimen päällä hyppien kuin kuluttaja-pulttiipyssyllä niin kauan täryyttäen että vekotin alkaa lämpeämään. Onpahan momentit ollut ihan vaan pikkasen pärsiillään #%#¤#¤. Pakko ilmeisesti käydä liikkeessä vaihdattamassa (ja ei kyllä samassa). Ei taida vanteellekaan hyvää tehdä kun vedetään johonkin 500 nm pultit.
Liikkeeseen valittamaan - toivottavasti ei ole lukkopultteja; mulla oli joskus laitettu (merkkiliikkeessä! :D) niin piukkaan ettei lukkopultteja saanut ehjänä enää irti kun avainosa katkesi. Ensin Vianorin kaverit yritti hlöauton pyssyllä ja lopulta kuorma-auton pyssyllä ("tällä lähtee joko auki tai rikki" ;) ). Noh, merkkiliike avasi ja korvasi uudet lukkopultit...

Jos on halvat aluvanteet alla niin voi olla jo jälkeä niissäkin...
 
Liikkeeseen valittamaan - toivottavasti ei ole lukkopultteja; mulla oli joskus laitettu (merkkiliikkeessä! :D) niin piukkaan ettei lukkopultteja saanut ehjänä enää irti kun avainosa katkesi. Ensin Vianorin kaverit yritti hlöauton pyssyllä ja lopulta kuorma-auton pyssyllä ("tällä lähtee joko auki tai rikki" ;) ). Noh, merkkiliike avasi ja korvasi uudet lukkopultit...

Jos on halvat aluvanteet alla niin voi olla jo jälkeä niissäkin...
Kävin lähihuoltsikalla vaihdattamassa ja saivat siellä auki, en jaksanut käydä alkup. pajalla valittamassa kun tuohon oli helpompi mennä vaimon työsikataulut huomioiden. Orggisvanteet, kaippa nuo sitten kesti.

Katotaan josko jaksaa palautetta maililla laittaa.

Pitänee jossain vaiheessa käydä vielä ristikkoavaimella kokokeilemassa että aukeavat nyt ilman väkivaltaa :).
 
Kiitoksia vinkeistä. Tuo vähän paremmat kitkat voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Viimeiset 3 vuotta on mennyt käytännössä kaljuilla kesäkumeilla ja nastattomilla nastoilla ihan ok. Tuoreet merkki kitkat varmaan olis parannus kumpaankin vuodenaikaan. Ehkä ne ehtii vähän kuluakkin ennen kun kovettuvat käyttökelvottomiksi.
Yhdyn tähän analyysiin.

Noin vähäisellä ajomäärällä laadukkaat(ei tarvitse olla kalleinta merkkiä tai uusinta mallia) jopa arktisiin oloihin soveltuvat kitkarenkaat lähtökohtaisesti kestävät useamman vuoden ympärivuotistakin ajoa. Tietenkin tässä on järkeä vain jos ajomäärä on vähäinen ja/tai auto on tarkoitus laittaa paaliin esimerkiksi vuoden päästä. Mikään optimiratkaisu ei yksillä renkailla ajo Suomen ilmastossa koskaan ole, mutta pienellä ajomäärällä kevyessä käytössä ihan hyväksyttävä. Suurin murhe on heikompi kesäpito, mutta tämäkään ei ole ongelma jos kuljettaja on kokenut eikä menetä hermojaan paskan suorituskyvyn takia.

Niitä halvimpia renkaita ei juuri koskaan kannata ostaa, koska ovat paskaa ja lisäksi vain vähän halvempia kuin keskinkertaiset renkaat. Aivan säälittävän pelottavan kelvottomia kierrätysrenkaitakin on kokeiltu. Olikohan ne "Master"-merkkisiä virolaisia päällepäin aivan asiallinen näköisiä nastallisia pyörylöitä. Ei minkäänlaista pitoa missään olosuhteissa. Nämä ovat sitä laatutasoa, joka saattaa olla uutena huonompi kuin edelliset kulumisrajaan vedetyt viisivuotiaat kumit.
 
Kiitoksia vinkeistä. Tuo vähän paremmat kitkat voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Viimeiset 3 vuotta on mennyt käytännössä kaljuilla kesäkumeilla ja nastattomilla nastoilla ihan ok. Tuoreet merkki kitkat varmaan olis parannus kumpaankin vuodenaikaan. Ehkä ne ehtii vähän kuluakkin ennen kun kovettuvat käyttökelvottomiksi.
Hämmennetään soppaa vielä sen verran että miten olisi Michelin Crossclimate+? Olisi ainakin kesällä, syksyllä ja levkevää luultavasti parempi kuin kitkarengas. Pahimmilla talvikeleillä saisi tietysti mennä vähän varsinaisia kitkarenkaita varovaisemmin.
 
No niin, tulipa aika tulikoe kaksi talvea ajetuille Triangle Icelinkeille... Satoi alijäähtynyttä vettä ja kadut olivat aivan peilijäällä. Yllättävän hyvin pitävät näköjään edelleen.
 
Hämmennetään soppaa vielä sen verran että miten olisi Michelin Crossclimate+? Olisi ainakin kesällä, syksyllä ja levkevää luultavasti parempi kuin kitkarengas. Pahimmilla talvikeleillä saisi tietysti mennä vähän varsinaisia kitkarenkaita varovaisemmin.

Tuo olis tietty yksi mutta pääsääntöisesti ajot on talvella, kesällä hyvin harvoin. Toinen ongelma on että pitäis hommata isommat vanteet kun noita ei 14" näköjään saa.
 
Nyt on Continental IceContact 2:t koossa 225/50R17 alla. Sopivasti heti renkaidenvaihdon jälkeen alkoi tulla alijäähtynyttä vettä taivaalta ja maa oli jäässä, vaikka ilman lämpötila oli plussalla.

En ehtinyt enempää kokeilla, mutta ainakaan radion äänenvoimakkuutta ei tarvinnut säätää.
 
Tuo olis tietty yksi mutta pääsääntöisesti ajot on talvella, kesällä hyvin harvoin. Toinen ongelma on että pitäis hommata isommat vanteet kun noita ei 14" näköjään saa.

Jos ajot on lähes yksinomaan talvella, niin ehdottomasti kunnon kitkat jos yksillä pitää pärjätä.

Tuossa koossa hintaero on niin pieni, että turhaan hankkia kiinarenkaita tms.
 
Jos ajot on lähes yksinomaan talvella, niin ehdottomasti kunnon kitkat jos yksillä pitää pärjätä.

Tuossa koossa hintaero on niin pieni, että turhaan hankkia kiinarenkaita tms.

Nuo TM:n testissäkin kohtuullisesti pärjänneet Hankookit olis noin 230 € + asennus. Olishan se vähän edullisempaa kuin esim. Hifly kesärenkaat + Viatti nastat, 270 € + asennus x 2. Eikä varmaa hirveästi huonommat minään aikana.
 
Tuo olis tietty yksi mutta pääsääntöisesti ajot on talvella, kesällä hyvin harvoin. Toinen ongelma on että pitäis hommata isommat vanteet kun noita ei 14" näköjään saa.
Kyllä ainakin Euromasterin sivuilla on listattuna 14 tuumaisina. Mutta tosiaan jos ajoa on kesällä vain harboin, kannattaa ehkä katsella niiden oikeiden kitkarenkaiden suungaas.
 
Kitkoissa on pienenä riskinä, että vähäisistä kesäajoista huolimatta kovettuvat kesällä ja sit ensimmäinen mutka talvella on ns. mielenkiintoinen. Ajomäärä kun on kuitenkin naurettavan vähäinen, niin ehkä ottaisin riskin.
 
Lähes +10c ja nastarenkaat ropisee liikenteessä. Tiet urilla ja korjausmäärärahat loppu. Ei liene kuin ajan kysymys milloin nastarenkaat kielletään.

Tuosta kitkarenkaiden vaarallisuudesta kesällä varoitellaan. Olen ajanut kesällä paljon vanhoilla kitkoilla (joita ei enää talvella käytetä ) sateessa. Ei ainuttakaan vesiliirtoa. Eihän täällä muutenkaan pääse kuin 80kmh valtateillä , lukuunottamatta motaria. Enemmän olen huolestunut siitä kun moni jonne päästelee ylinopeutta vesisateella kesärenkailla alle 2 mm kulutuspinnoilla..
 
Lähes +10c ja nastarenkaat ropisee liikenteessä. Tiet urilla ja korjausmäärärahat loppu. Ei liene kuin ajan kysymys milloin nastarenkaat kielletään.
Meinaat tosiaan että ne urat on *täysin* nastojen syytä? :D

Mieti nyt hetki; olisiko raskaalla liikenteellä mitään tekemistä asian kanssa - tai ehkä nykyisellä "tilataan mista halvimmalla saadaan" -tieinfralla? Miksi siellä missä ei ole raskasta liikennettä juuri ollenkaan, mutta suuri liikennetiheys (esim. keskustat) ei ole pahoja uria?

Nastojen kontribuutio on lähinnä epätasaisempi tien pinta (=lisää kitkaa -> lyhempi jarrutusmatka myös kitkakuskeille mutta myös nopeampi renkaiden kuluminen) sekä lisääntynyt pöly, mikä ei sekään terveyden kannalta hyvä juttu (tosin jättää se kesärengaskin jälkeensä kumia sen 10-20g per 100 km?).
 
Lähinnä vilkkaasti liikennöidyillä risteysalueilla on juurikin henkilöauton raidevälin urat.
Kaikki tierikot ei tietenkään mene nastarenkaiden piikkiin.
 
Sain vanteiden kanssa kaupanpäällisiksi kumit, joissa on kaikista renkaista kaikki nastat revitty irti. Mud & Snow -merkintä löytyy.

Onhan tämä kuitenkin talvella laillinen? Entä onnettomuustapauksissa? Voiko vakuutus vetäytyä korvauksista nastattomuuteen vedoten jos täytyy sinne asti mennä? Ainakin kymmenen vuotta sitten tämä setti oli lakiteknisestikin ok.
 
Ei tarvitse tulla paasaamaan 800€ "misukoista" että kuinka hyvät ne on.

No ei, kun niitä michelinin, nokian yms. laaturenkaita saa melkein puolella tuosta hinnasta.

On kyllä todella typerää maksaa kymppitonneja autosta (tai valita muuten "urheilullinen" auto) ja sitten pilata sen ajo-ominaisuudet ja turvallisuus säästämällä satanen renkaissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tämä kuitenkin talvella laillinen? Entä onnettomuustapauksissa? Voiko vakuutus vetäytyä korvauksista nastattomuuteen vedoten jos täytyy sinne asti mennä? Ainakin kymmenen vuotta sitten tämä setti oli lakiteknisestikin ok.

On laillinen kunhan vain kulutuspintaa on minimissään 3mm, mutta voin näin kristallipallolla katsoen sanoa, että ovat kyllä tavallisen liukkaat.
 
On laillinen kunhan vain kulutuspintaa on minimissään 3mm, mutta voin näin kristallipallolla katsoen sanoa, että ovat kyllä tavallisen liukkaat.
Kiitti!

Viime talvena ehdin jo kokeilla ja ainakin on hurjasti paremmat kuin aiemmat 9v. vanhat orkkisrenkaat nastoilla. Pintaa noissa vanhoissa oli jäljellä reilusti mutta kumi huononi huomattavasti jo viidennen vuoden jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 763
Viestejä
4 556 834
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom