En löytänyt linkistäsi moista väitettä, että kitkoilla olisi märällä asvaltilla huonompi jarrutusmatka kuin nastoilla jäällä. Arkijärki sanoo, ettei voi pitää paikkaansa. Jäällä hidastuvuus on heikkoa rengastyypistä riippumatta, kun taas kitkoilla märällä asvaltilla matkustajien vyöt sentään lukittuvat ja irtotavarat voivat liukua penkiltä lattialle. Hidastuvuusero on luokkaa kolminkertainen.
Vertasitko sitä linkin 43,7 metriä suoraan johonkin nastarengastestin jääjarrutukseen? Se 43,7 m on TM 5/2014:sta märkäjarrutus 80-5 km/h Michelinin XI(3?):lla. Edellisenä syksynä TM 16/2013:ssa Misukan XI3 pysähtyi 34,9 metrissä 80-0 km/h, oletettavasti viileämmän lämpötilan ansiosta. Tuossa samassa testissä paras nastarengas, eli Nokian pysähtyi 40,7 m jäällä. Tämä on kolme metriä lyhyempi kuin kevään lämmössä kitkalla märällä saatu 43,7 m. Tästäkö väittämä sai alkunsa? Jos näin on, niin pitää huomioida, että jarrutukset on suoritettu eri alkunopeudesta: jäällä 50-0 km/h ja märällä 80-0 km/h. Nopeuden neliön huomioiden parhaan nastarenkaan jääjarrutus olisi kasikympistä noin 104 m, eli suuremman ilmanvastuksen ansiosta noin 100 m. Ei siis läheskään samaa tasoa kuin pohjoismainen kitka märällä asvaltilla kevätlämpimillä, saati parempi.
@blastermaster hommaisin sinuna kakkosautoosi keskitason pohjoismaiset kitkat, ja ajelisin turvaväliä pitäen ja liikennettä ennakoiden kesäkauden alle 1000 kilometriä. Talven reilu 1000 km voit ajella, kuten kitkoilla ajetaan. Näin toimien talven tulo ei pääse yllättämään, säästyt kaksien renkaiden hommaamiselta/vaihtorumbalta, ja sinulla on vähäisiin ajoihisi riittävästi uraa sekä kitkaa ainakin viideksi vuodeksi. Renkailla on siinä vaiheessa ajettu vain 10 tkm.