Talvirenkaat - yleisketju

No ei, kun niitä michelinin, nokian yms. laaturenkaita saa melkein puolella tuosta hinnasta.

On kyllä todella typerää maksaa kymppitonneja autosta (tai valita muuten "urheilullinen" auto) ja sitten pilata sen ajo-ominaisuudet ja turvallisuus säästämällä satanen renkaissa.

Käyttis on tonnin arvoinen, korkeintaan.
 
Tuommoista avainta en suosittelisi tiukassa oleville pulteille, ennemmin joku pitkä kiinteävartinen avain. Semmonen, millä saa väännön kohtisuoraan pulttiin nähden.
Tommonen teleskooppi mulla on ollut peräkontissa jo 12 vuotta. Pari kertaa olen pysähtynyt auttamaan rengas vaurioiden kanssa, joissa vielä molemmissa ollut tilanne ettei ristikolla ole saatu auki pultteja. Tai ei ainakaan siihen mennessä kun olen pysähtynyt. Hurjan kätevä kun saa kokoon taitettuna pieneen tilaan ja pitkänä saa ison momentin varteen.
 
Hävitinpä sitten kesän aikana lukkopultin avaimen. Mistä näitä saa uusia? ebay/amazon? En haluaisi ostaa koko pulttisarjaa. Kyseessä 2012 VW Golf Variant

 
Hävitinpä sitten kesän aikana lukkopultin avaimen. Mistä näitä saa uusia? ebay/amazon? En haluaisi ostaa koko pulttisarjaa. Kyseessä 2012 VW Golf Variant

Merkkiliikkeillä on yleensä hyvä skaala avaimia tallessa. Ainakin aikanaan volkkari korjaamolla meillä oli iso kasa/salkku noita.
 
eBaystä toki saa tilaamalle ( VW Locking Wheel Nut Key | eBay ), hinta 25-30 euroa ja kestää tovi toimittaa.

Tosin saattavat myydä koko satsin merkkiliikkeessä jos sinne menee. Hyvä jos nykyään pitävät noita avaimia; ~10v sitten ei ollut muuta kuin kokonaan uutta satsia tarjota.
 
Tottahan toki, ja samalla voi kaataa sokeria tankkiin.

Nokian Renkaat lupaavat kitkarenkaille märällä asfaltilla huonompaa jarrutusmatkaa kuin mitä nastarenkailla pysähdytään testeissä jäällä:
Kitkarengas on kesäkelillä kelvoton

Halvimmilla jarrutusmatka voi itseasiassa olla märällä asfaltilla parempi, mutta jäällä jarrutusmatkan saakin sitten kaksinkertaistaa parhaisiin verrattuna.

En ymmärrä, miksi renkailta ei vaadita käytännössä mitään ominaisuuksia, muuta kuin "ei nastoja: saa ajaa kesällä" ja "kyllä valmistaja laittoi näihin talvirengas-leiman: saa ajaa talvella". Huonoilla renkailla ei vaaranna vain itseään, vaan kaikki muutkin liikenteessä.
En löytänyt linkistäsi moista väitettä, että kitkoilla olisi märällä asvaltilla huonompi jarrutusmatka kuin nastoilla jäällä. Arkijärki sanoo, ettei voi pitää paikkaansa. Jäällä hidastuvuus on heikkoa rengastyypistä riippumatta, kun taas kitkoilla märällä asvaltilla matkustajien vyöt sentään lukittuvat ja irtotavarat voivat liukua penkiltä lattialle. Hidastuvuusero on luokkaa kolminkertainen.

Vertasitko sitä linkin 43,7 metriä suoraan johonkin nastarengastestin jääjarrutukseen? Se 43,7 m on TM 5/2014:sta märkäjarrutus 80-5 km/h Michelinin XI(3?):lla. Edellisenä syksynä TM 16/2013:ssa Misukan XI3 pysähtyi 34,9 metrissä 80-0 km/h, oletettavasti viileämmän lämpötilan ansiosta. Tuossa samassa testissä paras nastarengas, eli Nokian pysähtyi 40,7 m jäällä. Tämä on kolme metriä lyhyempi kuin kevään lämmössä kitkalla märällä saatu 43,7 m. Tästäkö väittämä sai alkunsa? Jos näin on, niin pitää huomioida, että jarrutukset on suoritettu eri alkunopeudesta: jäällä 50-0 km/h ja märällä 80-0 km/h. Nopeuden neliön huomioiden parhaan nastarenkaan jääjarrutus olisi kasikympistä noin 104 m, eli suuremman ilmanvastuksen ansiosta noin 100 m. Ei siis läheskään samaa tasoa kuin pohjoismainen kitka märällä asvaltilla kevätlämpimillä, saati parempi.


@blastermaster hommaisin sinuna kakkosautoosi keskitason pohjoismaiset kitkat, ja ajelisin turvaväliä pitäen ja liikennettä ennakoiden kesäkauden alle 1000 kilometriä. Talven reilu 1000 km voit ajella, kuten kitkoilla ajetaan. Näin toimien talven tulo ei pääse yllättämään, säästyt kaksien renkaiden hommaamiselta/vaihtorumbalta, ja sinulla on vähäisiin ajoihisi riittävästi uraa sekä kitkaa ainakin viideksi vuodeksi. Renkailla on siinä vaiheessa ajettu vain 10 tkm.

Edit. Normaalisti Suomessa kannattaa olla kahdet renkaat, mutta jos ajoa tulee kakkosautoon vain muutama tkm vuoteen ja pitää järjen mukana, niin riski on kohtuullisen pieni. Taajamassa voisi olla ok jopa 10 tkm/a.
 
Viimeksi muokattu:
En löytänyt linkistäsi moista väitettä, että kitkoilla olisi märällä asvaltilla huonompi jarrutusmatka kuin nastoilla jäällä. Arkijärki sanoo, ettei voi pitää paikkaansa. Jäällä hidastuvuus on heikkoa rengastyypistä riippumatta, kun taas kitkoilla märällä asvaltilla matkustajien vyöt sentään lukittuvat ja irtotavarat voivat liukua penkiltä lattialle. Hidastuvuusero on luokkaa kolminkertainen.

Vertasitko sitä linkin 43,7 metriä suoraan johonkin nastarengastestin jääjarrutukseen? Se 43,7 m on TM 5/2014:sta märkäjarrutus 80-5 km/h Michelinin XI(3?):lla. Edellisenä syksynä TM 16/2013:ssa Misukan XI3 pysähtyi 34,9 metrissä 80-0 km/h, oletettavasti viileämmän lämpötilan ansiosta. Tuossa samassa testissä paras nastarengas, eli Nokian pysähtyi 40,7 m jäällä. Tämä on kolme metriä lyhyempi kuin kevään lämmössä kitkalla märällä saatu 43,7 m. Tästäkö väittämä sai alkunsa? Jos näin on, niin pitää huomioida, että jarrutukset on suoritettu eri alkunopeudesta: jäällä 50-0 km/h ja märällä 80-0 km/h. Nopeuden neliön huomioiden parhaan nastarenkaan jääjarrutus olisi kasikympistä noin 104 m, eli suuremman ilmanvastuksen ansiosta noin 100 m. Ei siis läheskään samaa tasoa kuin pohjoismainen kitka märällä asvaltilla kevätlämpimillä, saati parempi.


@blastermaster hommaisin sinuna kakkosautoosi keskitason pohjoismaiset kitkat, ja ajelisin turvaväliä pitäen ja liikennettä ennakoiden kesäkauden alle 1000 kilometriä. Talven reilu 1000 km voit ajella, kuten kitkoilla ajetaan. Näin toimien talven tulo ei pääse yllättämään, säästyt kaksien renkaiden hommaamiselta/vaihtorumbalta, ja sinulla on vähäisiin ajoihisi riittävästi uraa sekä kitkaa ainakin viideksi vuodeksi. Renkailla on siinä vaiheessa ajettu vain 10 tkm.

Näin tein ja hankin Hankook Winter i*cept IZ2 -renkaat. Huomenna pitäis saada alle.
 
Merkkiliikkeillä on yleensä hyvä skaala avaimia tallessa. Ainakin aikanaan volkkari korjaamolla meillä oli iso kasa/salkku noita.

Minulla sama ongelma. BMW:n merkkiliikkeessä maksaisi uusi avain noin 10€, mutta ajattelin viedä tällä kertaa rengasliikkeeseen renkaidenvaihtoon jossa samalla vaihdetaan lukkopulttien tilalle tavallinen pultti.
Nykyään jos joku renkaita oikeasti haluaa viedä niin kyllä niillä on tarvittavat välineet mukana tai sitten avaavat lukon ns. voimalla.
 
Hävitinpä sitten kesän aikana lukkopultin avaimen. Mistä näitä saa uusia? ebay/amazon? En haluaisi ostaa koko pulttisarjaa. Kyseessä 2012 VW Golf Variant

Vanhemman Golffin kanssa kävi samoin. Vein jonkin sortin merkkiliikkeeseen, jossa huoltomyyjä odottaessa irrotti ja lukkopultit ja vaihtoi tilalle tavalliset. Työstä ei veloitettu, mutta uusista pulteista kohtuullinen 5e/kpl. Eli alottaisin merkkiliikkeestä.
 
Jaahas. Käynti rengashotellissa, kesärenkaat pois ja talvipyörät alle: no talvirenkaat olikkn aika hurjassa kunnossa, pyöränkulmat (jotka toki nyt korjattu) syöneet ne edellistalvena aika hauskasti ja yhdessä pentele reikä. No paikkaa pyörään ja nämä nyt vielä sitten alle ja muutaman päivän päästä ajanvarauksella sitten uudet kitkat Hyundaihin.

Tilasin hetken mielijohteesta Nokia R3 - kitkat, toivottavasti on hyvät. Maksaahan ne jotain 10 prosenttia mun auton arvosta :D
 
Keväällä tuli vaihdettua auto uudempaan ja talvirenkaina kitkat ekaa kertaa - viimeiset 6v tullut ajettua kuitenkin nastoilla. Alustavasti vaikuttaa kyllä tosi hyviltä; renkaat ovat tuntuvasti kesärenkaita hiljaisemmat, mutta toki myös tuntuvat huomattavasti löysemmiltä alla. Varmaan korkeampi profiili vaikuttaa tuohonkin.

Saas nähdä pysynkö tämän talven viivojen välissä.
 
Nyt on pari viikkoa ajettu kesäkelissä (ja kahtena päivänä luistinradalla) uusilla Continentalin kitkoilla. Tekisi mieli väittää, että uusi generaatio on parempi ajaa kuin edellinen - vähemmän löysä tuntuma. Toivottavasti ei kostaudu jos ja kun tulee lunta
 
Tuli viiteen autoon tänään jumpattua renkaat alle. Yhdessä oli sitten lukkopultit, joihin ei avainta (sukulaisen auto, tuore hankinta). :mad: Noh pois ne sai onneksi vastakierre hylsyllä kun naputteli sen tiukasti kiinni ja väänsi teleskooppi avaimella. En tiedä oliko aiemmin autoon vaihdatettu kesärenkaat rengasliikkeessä vai oliko joku käsin vetänyt apina momenttiin. Sai nimittäin ihan tosissaan vääntää puolen metrin varrella ne lukkopultit auki. Ihmeen hyvin nuo Kraftmann vastakierrehylsy tuntui purevan. Muut pultit aukesi helposti hazetilla, tosin silläkin huomasi, että se hakkasi pulttia noin sekunnin sen sijaan, että pultit aukeasi heti kun liipaasimesta vetää.
 
Meinaat tosiaan että ne urat on *täysin* nastojen syytä? :D

Mieti nyt hetki; olisiko raskaalla liikenteellä mitään tekemistä asian kanssa - tai ehkä nykyisellä "tilataan mista halvimmalla saadaan" -tieinfralla? Miksi siellä missä ei ole raskasta liikennettä juuri ollenkaan, mutta suuri liikennetiheys (esim. keskustat) ei ole pahoja uria?

Nastojen kontribuutio on lähinnä epätasaisempi tien pinta (=lisää kitkaa -> lyhempi jarrutusmatka myös kitkakuskeille mutta myös nopeampi renkaiden kuluminen) sekä lisääntynyt pöly, mikä ei sekään terveyden kannalta hyvä juttu (tosin jättää se kesärengaskin jälkeensä kumia sen 10-20g per 100 km?).
Mikäli näin on, miksi mun henkilöauto yltää maanteillä uriin? Tai päinvastoin, miksi se edellä jurnuttava Scania ei mahdu uriin?
 
Mikäli näin on, miksi mun henkilöauto yltää maanteillä uriin? Tai päinvastoin, miksi se edellä jurnuttava Scania ei mahdu uriin?
Onko raskas liikenne sittenkään syypää teidemme kuntoon?

... muuten hyvä logiikka, mutta miksi esim. keski-Euroopassa on uria teissä vaikka nastat on kielletty kokonaan? Eli nastojen kieltäminen ei poista uria teistä kokonaan vaikka se voikin pidentää niiten syntymistä.

Jos suomessa syntyy nopealla aikataululla tiestöön urat *nastojen* takia, niin silloin on käytetty väärää pintamateriaalia, eli materaalia joka on liian pehmeää. Tällöin on yleensä säästetty ja tien pohja on muutenkin sellainen ettei se kestä liikennettä pitkään, varsinkaan raskasta sellaista.


Niin, joo ja sitten vielä tämä:
Uudet rekanpyörät turmelevat tieverkkoa - ”katastrofi 6-10 vuodessa”
 
Näin tein ja hankin Hankook Winter i*cept IZ2 -renkaat. Huomenna pitäis saada alle.

Itse itseäni lainatakseni nuo Hankookit joiden kesäpitoa ei ainakaan TM:ssä kehuttu tuntuu pitävän paremmin kuin -09 paistetut Kormoranin kesäkumit n. 1 mm uralla. Näin siis epätieteellisesti eri päivinä märällä asfaltilla suoritettujen jarrutus/kiihdytyskokeiden perusteella.
 
Onko raskas liikenne sittenkään syypää teidemme kuntoon?

... muuten hyvä logiikka, mutta miksi esim. keski-Euroopassa on uria teissä vaikka nastat on kielletty kokonaan? Eli nastojen kieltäminen ei poista uria teistä kokonaan vaikka se voikin pidentää niiten syntymistä.

Jos suomessa syntyy nopealla aikataululla tiestöön urat *nastojen* takia, niin silloin on käytetty väärää pintamateriaalia, eli materaalia joka on liian pehmeää. Tällöin on yleensä säästetty ja tien pohja on muutenkin sellainen ettei se kestä liikennettä pitkään, varsinkaan raskasta sellaista.


Niin, joo ja sitten vielä tämä:
Uudet rekanpyörät turmelevat tieverkkoa - ”katastrofi 6-10 vuodessa”
Se mun muuten hyvä logiikka sanoo, että kun käyttämieni maanteiden tiessä olevien urien etäisyys täsmää useimmiten paremmin henkilöauton, kuin raskaan liikenteen raideväliin, raskasta liikennettä on hankala urista syyttää. Mikä tässä menee pieleen? Keski-Euroopan teistä en ole puhunut, kuten en myöskään nastarenkaista erikseen.

Käytän itse nastarenkaita hyvällä omatunnolla, koska koen tarvitsevani niitä. Jos tie ei sitä kestä, erästä koomikkoa mukaillen, joku sais tulla ja vittu korjata sen tien. "Ei ole rahaa" on paskapuhetta.

edit:
Lainaukseni olisi voinut olla tarkempikin, lainausta pätkimällä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Huihai i30 sai nyt Hakkapeliitta R3:t alleen. Ensimmäiset vajaa sata kilometriä nyt takana. Nämä korvasivat loppuun ajetut Hakkapeliitta 7:t.

Kumiseos on niin pehmeää, että lamellit saa solmuun näppivoimin:D Tuntuu myös ajossa ehkä lievänä vempula-efektinä ohjauspyörää käännellessä. Toki tässä ajellaan juhannussäässä. Odotellaan sitä talvea vielä.

Melutason dramaattinen lasku tuli hieman yllätyksenä, vaikka osasinkin sitä hieman odottaa. Nyt kehäteillä suhatessa sisään kuuluu lähinnä toisten autojen nastojen ritinä. Ja matala humina omista renkaista.
 
Piti tänään ruuvata kakkosautoonkin talvigummit (Hakka R2) alle. Kiva yllätys vaan kun kesärenkaat vaihtui uusiin n. kk sitten, niin olivat sitten vetäneet asennusliikkeessä sen verran napakasti kiinni, että yksikään pultti ei hievahdakkaan sen enempää ristikkoavaimen päällä hyppien kuin kuluttaja-pulttiipyssyllä niin kauan täryyttäen että vekotin alkaa lämpeämään. Onpahan momentit ollut ihan vaan pikkasen pärsiillään #%#¤#¤. Pakko ilmeisesti käydä liikkeessä vaihdattamassa (ja ei kyllä samassa). Ei taida vanteellekaan hyvää tehdä kun vedetään johonkin 500 nm pultit.

Tuostahan kannattaa käydä sanomassa tuonne liikkeeseen, jossa ne on perseelleen asennettu. Ei missään nimessä vanteita niin saakelin tiukkaan laiteta.
 
Tuostahan kannattaa käydä sanomassa tuonne liikkeeseen, jossa ne on perseelleen asennettu. Ei missään nimessä vanteita niin saakelin tiukkaan laiteta.
Saattaa naurattaa, jos keskellä korpea menee rengas rikki ja vararengas käsissä huomaa, ettei pultteja saa auki.
 
Saattaa naurattaa, jos keskellä korpea menee rengas rikki ja vararengas käsissä huomaa, ettei pultteja saa auki.
Juu ei varmasti kiva tilanne, varsinkin jos ei jotain tiepalveluvakuutusta ole.

Jälkikiristäessä muuten huomasin että oli näköjään uusikin liike ne aivan liian piukalla laittainut, tosin nyt ne sentään sai auki kun yhtä kokeili, mutta ei sen aluvannepultin avaamisen pari päivää renkaanvaihdon jälkeen minusta mitään hampaat irvessä vääntämistä kuuluisi olla. Toiseen autoon merkkiliike oli sentään laittanut momentit oikein. Pitänee kevääksi joku vääntövarsi hommata ja vissiin pyrkiä jatkossa ottamaan rengastyöt ilman allelaittoja jos halppiksiin sortuu (ns. paremmat paikat tuntuvat vaan haluavat jotain surkuhupaisaa summaa muualta ostettujen renkaiden töistä).
 
Riski on myös että aluvanteet kärsii liian tiukasta kiristyksestä mutta on epätodennäköitä kyllä.
Momenttisauva voisivat käyttää jos eivät jaksa momenttiavainta käyttää kuitenkin parempi vaihtoehto.
Pari kolme kertaa olen joutunut tien varressa vaihtamaan työautoon vararenkaan ja itse rengasta olen saanut irti mutta se hemmetin vararenkaan irroitus kiinnikkeistä auton alla vaatii hieman voimistelua kun firman autot ei huolleta kun jossain nyrkkipajalla ja sen takia jää voitelu/ilmapaineen tarkistukset tekemättä kun jossain ne joutuu säästämään aikaa alemman hinnan takia.
Viimeksi n.4 viikkoa sitten tuli tehty operaatio kun oli ruuvi mennyt läpi työmaalla.
 
Sekä hauska että informatiivinen video kesä- ja talvirenkaan eroista, kesärengas nelivetoisessa ja talvirengas etuvetoisessa autossa:


Antaa kyllä ajattelemisen aihetta ja selittää miksi "meidänkin tien" varressa on ojassa aina nimenomaan nelivetoisia kun liukkaat kelit tulevat.
 
Sekä hauska että informatiivinen video kesä- ja talvirenkaan eroista, kesärengas nelivetoisessa ja talvirengas etuvetoisessa autossa:


Antaa kyllä ajattelemisen aihetta ja selittää miksi "meidänkin tien" varressa on ojassa aina nimenomaan nelivetoisia kun liukkaat kelit tulevat.

...ja tuo talvirengaskin oli Keski-Euroopan kitka, eli ero olisi vielä suurempi jos verrattaisiin hyvään Pohjoismaiseen kitkaan tai kunnolliseen nastarenkaaseen.

Ei tosin Suomeessa taida kukaan kuvitellakaan, että neliveto korvaisi talvirenkaat millään tavalla, eli en usko että havaintosi siitä johtuisivat. Nelikko voi vaan olla petollinen siinä mielessä, että liikkeelle lähdettäessä pitoa tuntuu olevan enemmän kuin vajaavetoisella, mutta sitten kun pitäisi pysähtyä tai tarvittaisiin sivuttaispitoa niin mitään eroa vajaavetoiseen ei enää olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama päivä ollut todella liukasta täällä ja uudet Goodyear Ultragrip Ice Arcticit päässyt kunnolla testiin. Aina aiemmin ajellut vähintään muutaman vuoden vanhoilla Conteilla ja Hakkapeliitoilla ja ainakin jäällä nuo Goodyearit pitävät huomattavasti paremmin. Liukkauden huomaa oikeastaan vain aivan välittömästi liikkeellelähdössä renkaiden sutaistessa ja todella hyvä tuntuma tiehen jatkuvasti. Jarrutuspito peilijäällä myös aivan eri luokkaa kuin pyöristyneillä nastoilla.

Testeissä Goodyearit saaneet haukkuja keskinkertaisesta sivuttaispidosta ja arvaamattomuudesta. Eilen mutkaisella maantiellä musta jää yllätti mutkassa 80km/h vauhdissa ja rauhallisesti lähti perä liukumaan oikealle ja tuntuma tiehen säilyi yhä nastojen raapiessa. Sain luisun oikaistua ennen kuin ESP ehti tehdä mitään, eli ei valittamista tuossakaan. Kunnon lumikelejä odotellessa :comp:
 
Missä autossa noin hidas esp on?
Vai salliva?
Joissain autoissa ajonvakautus sallii pienet luistot, jolloin voi hyvinkin käydä niin, että kuski korjaa alkavan luisun ennen sitä pistettä, jossa ajonvakautus näkisi tarpeelliseksi puuttua tilanteeseen.
 
Missä autossa noin hidas esp on?
2010 Octavia. Tuo tosiaan sallii pienet luisut, kunnes puuttuu peliin. Autopelejä koneella sen verran ratilla pelannut, että selkärangasta löin heti vastaohjausta peliin.
 
Riski on myös että aluvanteet kärsii liian tiukasta kiristyksestä mutta on epätodennäköitä kyllä.

Tuossa joku aika sitten ihmeteltiin aluvannessarjaa, joissa oli joka vanteessa ainakin yksi pultinreikä halki.

Itselläkin ollut pari kertaa vanteet tiukassa, ja mennyt jopa pultti poikki avatessa noiden rengasfirmojen asennusten jälkeen.
 
Onko Hankookin vanhempi W419 millainen rengas vrt Nokian hkpl9 tai testivoittaja Conti nastarenkaaseen? Tuossa yksi paikallinen rengasliike myy hankookia bf tarjouksena 289€ ja lapin kumi (point-s) taas nokian ja conti molemmat 368€...
 
2010 Octavia. Tuo tosiaan sallii pienet luisut, kunnes puuttuu peliin. Autopelejä koneella sen verran ratilla pelannut, että selkärangasta löin heti vastaohjausta peliin.

Niin tosiaan, tuon sukupolven skooda on vielä omituisen hidas puuttumaan peliin. Eipähän se siihen tottunutta haittaa, mahdollisesti jopa päinvastoin, mutta nykyaikaisempiin järjestelmiin tottuneille saattaa tuottaa ikäviä yllätyksiä.
 
Muutama päivä ollut todella liukasta täällä ja uudet Goodyear Ultragrip Ice Arcticit päässyt kunnolla testiin.

Itellä oli kanssa ex-autossa samat, oli hyvät renkaat. Tuli asia todettua viime jouluna kun sakeassa lumipyryssä ohitin Volvoa ylämäessä ohituskaistalla joka oli aika umpeen satanut ja ihmettelin kun tuppaa kiihdyttäessä välistä sutimaan, että mikäs helvetti tässä nyt kun on luistonestot ja kaikki. Myöhemmin vasta selvisi, että (veto)luistonesto toimi vain 60 km/h asti. Tämäkin olis tietty ollut hyvä selvittää ennen kuin ehdin ajella sen pari vuotta ko. autolla...
 
Landsail IS33 taitaa olla aika uusi malli kun ei löydy kokemuksia. Onko joku täällä moisia laittanut alle ja pääseekö niillä mihinkään?
 
Uudet Hankookin nastat tuli tänään laitettua alle. Komean näköinen rengas, pirusti nastoja, jotka muotoiltu pitävän näköiseksi perinteisiin verrattuna. Koeajoin kilsan verran, ja vaikuttivat myös hyviltä ajettavilta.
 
...ja tuo talvirengaskin oli Keski-Euroopan kitka, eli ero olisi vielä suurempi jos verrattaisiin hyvään Pohjoismaiseen kitkaan tai kunnolliseen nastarenkaaseen.

Ei tosin Suomeessa taida kukaan kuvitellakaan, että neliveto korvaisi talvirenkaat millään tavalla, eli en usko että havaintosi siitä johtuisivat. Nelikko voi vaan olla petollinen siinä mielessä, että liikkeelle lähdettäessä pitoa tuntuu olevan enemmän kuin vajaavetoisella, mutta sitten kun pitäisi pysähtyä tai tarvittaisiin sivuttaispitoa niin mitään eroa vajaavetoiseen ei enää olekaan.


Onhan se kiva varuste ja pääsee hankalista paikoista mukavasti liikkeelle, mutta näköjään tuo kostautuu valheellisena turvallisuuden tunteena ja vauhdin ylimitoittamisena:

Kun nelivetoisilla henkilöautoilla ajetaan liukkaalla tai lumisella alustalla, niin henkilövahinkoihin johtavien onnettomuuksien riski kasvaa 20 - 30 prosenttia verrattuna kaksivetoisiin autoihin, paljastaa Folksamin tuore tutkimus.

- Voimme varmuudella sanoa, että onnettomuusriski kasvaa. Pysyvän ja automaattisen neliveto-ominaisuuden tai keskisuurten ja suurten autojen välillä ei havaittu eroa, toteaa Folksamin liikennetutkija Matteo Rizzi.

Nelivetoisten onnettomuustiheys lisääntyi 15-41 prosenttia sekä yhden ajoneuvon onnettomuuksissa että kohtaamisonnettomuuksissa verrattuna tavallisiin autoihin. Kuivalla tai märällä alustalla autotyyppien välillä ei sen sijaan havaittu eroa.

Lisäksi tulokset osoittivat, että nelivetoisten autojen ajonopeus oli onnettomuustilanteissa jopa 10 prosenttia korkeampi talviolosuhteissa, kun taas kuivalla tai märällä alustalla ero oli hyvin pieni.

- Tulokset viittaavat siihen, että nelivetoiset onnistuvat ”naamioimaan” liukkaat ajo-olosuhteet. Nelivetoisten parempi ote tienpinnasta kiihdytyksessä johtaa siihen, että kuljettaja ei sopeuta vauhtia ajo-olosuhteiden mukaan. Jarrutustilanteessa ajovauhti on usein suurempi, joten myös jarrutusmatka on pidempi. Nelivetoinen ei jarruta kaksivetoista yhtään tehokkaammin, muistuttaa Matteo Rizzi.

Yllättävä tutkimustulos: Nelivetoauto lisää talvella onnettomuusriskiä

Ketjun aiheeseen liittyen aiemmin kyselin kitkoista omaan pösöön. Alle tuli Sava Eskimo Ice -kitkat koossa 215/55R17, vakiokoko olisi ollut 225/50. Hintaa setille tuli allelaitettuna 467€ Virossa matkalla via Balticalle. Liike oli Renkaat - Rehviring.ee, kysyin vaihdosta etukäteen s-postilla, varasin netistä ajan ja kaikki sujui paikalle saavuttua näppärästi.

Rengasmelu on mukavan hiljainen, sopivilla paineilla kyyti on pehmeä ja renkaat vaimentavat pienet epätasaisuudet mukavasti. Ajettavuudesta on vaikea sanoa, kun en ole mikään "rattimies" ja tuo 607 ei ole rengastuntuman suhteen mikään mikroauto. Auto kulkee jämäkkäästi, tie välittyy rattiin normaalisti eivätkä kumit tunnu taittuvan alle reippaamminkaan ramppiin tultaessa. Tärkein kysymys eli talvipito jää nähtäväksi pian, nythän nuo lämpötilat ovat painuneet pakkaselle.
 
Viimeksi muokattu:
Niin tosiaan, tuon sukupolven skooda on vielä omituisen hidas puuttumaan peliin. Eipähän se siihen tottunutta haittaa, mahdollisesti jopa päinvastoin, mutta nykyaikaisempiin järjestelmiin tottuneille saattaa tuottaa ikäviä yllätyksiä.

Voi niitä aikoja kun ei autoissa apulaitteita ollut, omassa ekassa autossa ei ollut edes ABS jarruja ja koskaan en ojaan päätynyt ja mentiin varmaan enemmän kylki edellä kuin suoraan.

Ihminen liikaa vieraantuu ajamisesta vaikka en sitä kiistä etteikö noi apulaitteet henkiä pelasta, mutta ne luo väärää tunnetta ajamiseen.
 
Eilen vaihdoin talvirenkaat alle, niin muistuipa taas mieleen, kuinka huono pito niissä on kesärenkaisiin nähden. Olen ajanut luultavasti joka päivä tämän syksyn aikana Helsingissä ja yhtenä päivänä on ollut liukasta, jolloin kyllä pärjäsi kesärenkailla. Tänään oli joitain liukkkaita kohtia (suolaa ei vissiin oltu ajettu), mutta olisi kyllä mennyt kesänakeillakin.

Tästäpä vaan tuli mieleeni, että onko oikeasti turvallisempaa vaihtaa talvirenkaat heti ensimmäisen pakkasyön tai lumihiutaleen jälkeen? Talvirenkaat ovat kuitenkin sulalla/märällä asfaltilla merkittävästi kesärenkaita huonommat.
 
Eilen vaihdoin talvirenkaat alle, niin muistuipa taas mieleen, kuinka huono pito niissä on kesärenkaisiin nähden. Olen ajanut luultavasti joka päivä tämän syksyn aikana Helsingissä ja yhtenä päivänä on ollut liukasta, jolloin kyllä pärjäsi kesärenkailla. Tänään oli joitain liukkkaita kohtia (suolaa ei vissiin oltu ajettu), mutta olisi kyllä mennyt kesänakeillakin.

Tästäpä vaan tuli mieleeni, että onko oikeasti turvallisempaa vaihtaa talvirenkaat heti ensimmäisen pakkasyön tai lumihiutaleen jälkeen? Talvirenkaat ovat kuitenkin sulalla/märällä asfaltilla merkittävästi kesärenkaita huonommat.

Ei minusta kuitenkaan niin merkittävästi huonommat etteikö niillä ihan hyvin mielin voi ajella versus kesäkumeilla liukkaalla. Jos olisi esim. eilen täällä turussa joutunut lähtemään liikkeelle kesäkumeilla niin varmasti olisi oja kutsunut.

Eli tarkoitan jos oikeasti on tarvetta autolla liikkua kelistä huolimatta niin en millään viitsisi alkaa kumeja aamu neljältä vaihtelemaan, kun keli sitä vaatii. Itsekin toiseen autoon vaihdoin talvikumit vasta viikonloppuna ja toisessa on ollut kohta kuukauden päivät.
 
Ei minusta kuitenkaan niin merkittävästi huonommat etteikö niillä ihan hyvin mielin voi ajella versus kesäkumeilla liukkaalla. Jos olisi esim. eilen täällä turussa joutunut lähtemään liikkeelle kesäkumeilla niin varmasti olisi oja kutsunut.

Eli tarkoitan jos oikeasti on tarvetta autolla liikkua kelistä huolimatta niin en millään viitsisi alkaa kumeja aamu neljältä vaihtelemaan, kun keli sitä vaatii. Itsekin toiseen autoon vaihdoin talvikumit vasta viikonloppuna ja toisessa on ollut kohta kuukauden päivät.
No näinhän se on, itsellä kun ei koskaan ole ihan pakottavaa tarvetta ajaa, niin voi ottaa rennommin ja toki pitää ajaa kelin mukaan.

Mutta lähinnä teoreettisesti voisi ajatella, että renkaiden pito-ominaisuudet vaikuttavat tilastollisesti onnettomuuksiin ja jos porukka rullaa selvästi huonommila renkailla jopa pari kuukautta, niin näkyykö se tilastoissa mitenkään? Talvirenkaiden ero kesärenkaisiin on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin premiumrenkaiden ja kiinankumien välillä.
 
Eilen vaihdoin talvirenkaat alle, niin muistuipa taas mieleen, kuinka huono pito niissä on kesärenkaisiin nähden. Olen ajanut luultavasti joka päivä tämän syksyn aikana Helsingissä ja yhtenä päivänä on ollut liukasta, jolloin kyllä pärjäsi kesärenkailla. Tänään oli joitain liukkkaita kohtia (suolaa ei vissiin oltu ajettu), mutta olisi kyllä mennyt kesänakeillakin.

Tästäpä vaan tuli mieleeni, että onko oikeasti turvallisempaa vaihtaa talvirenkaat heti ensimmäisen pakkasyön tai lumihiutaleen jälkeen? Talvirenkaat ovat kuitenkin sulalla/märällä asfaltilla merkittävästi kesärenkaita huonommat.
Miten dynaamista rallia ajelet normaalissa tieliikenteessä mikäli huomaat ison eron pidossa?

Vai ovatko kesä- ja talvirenkaat aivan eri kaliiberia ja pellin alla niin paljon ugandaa että rupeaa sutimaan kapeammalla renkaalla? :bored:
 
Miten dynaamista rallia ajelet normaalissa tieliikenteessä mikäli huomaat ison eron pidossa?

Vai ovatko kesä- ja talvirenkaat aivan eri kaliiberia ja pellin alla niin paljon ugandaa että rupeaa sutimaan kapeammalla renkaalla? :bored:
Ihan liikkeellelähdössä, pysähdyksissä ja risteyksissä tämän huomaa, ei tarvitse ajaa dynaamisesti.

Voit tehdä suunnilleen kävelyvauhdissa testin, eli pistät vaikka renkaat linkkuun ja ihmettelet. Tai lyöt jarrut pohjaan. Tulet huomaamaan pitoeron 100% varmasti :)
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin Goodyear Ultragrip Ice Arcticit nyt kuudennetta talvea alle ja virenkailla ehkä 60tkm ja pintaakin on vielä tasan 8 milliä jäljellä sekä yllätyksenä kaikki nastatkin tallella (yhdestä oli tosin katkennut kärki). Kulutuskestävyydeltään siis erinomaiset renkaat. Miinusta tulee ainoastaan jäätävästä metelistä, joka muistuttaa ääneltään laakerivikaa. Voisin ostaa uudelleenkin. Talouden toisessa autossa on alla Hankookin W419:t, eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa. Ehkä näistä kahdesta hivenen hiljaisemmat, mutta autokin toki vaikuttaa.
 
Eilen vaihdoin talvirenkaat alle, niin muistuipa taas mieleen, kuinka huono pito niissä on kesärenkaisiin nähden.

Juu, kyllä huomaa heti. Ei tarvitse kummoista voimaa polkimeen, niin sutii ja raapii. Myös hidastuvuus tietyissä olosuhteissa ihan surkea.
 
Juu, kyllä huomaa heti. Ei tarvitse kummoista voimaa polkimeen, niin sutii ja raapii. Myös hidastuvuus tietyissä olosuhteissa ihan surkea.
Myös ohjauksen tarkkuus katoaa, ihan vetelä tuntuma talvirenkailla.

Mutta: musta jää voi yllättää ja talvirenkaat kannattaisi laittaa ajoissa. Se märkä tie ei välttämättä olekaan kaikista kohdista märkä vaan peilijäässä ja sitten mennään...
 
Miten dynaamista rallia ajelet normaalissa tieliikenteessä mikäli huomaat ison eron pidossa?

Vai ovatko kesä- ja talvirenkaat aivan eri kaliiberia ja pellin alla niin paljon ugandaa että rupeaa sutimaan kapeammalla renkaalla? :bored:
Eipä tuo huomaaminen paljoa vaadi. Nimimerkillä uudet Contit lyö tyhjää vielä kolmosella kiihdyttäen ja tehoa on vain 200hp, vääntöä alle 300nm ja löytyy vielä lukkokin. Ja renkaat vain sentin kapeammat kuin kesärenkaat. Toki ero on korostunut koska kesärenkaat ovat sporttirenkaat mutta on se ero aika brutaali vaikka kesäkumit olisivat ihan normi renkaat.
 
Tänään tuli vaihdettua työautoon talvikumit, käyttöharrasteeseen en vielä, kun ei tuolla ole pakko ajella, jos on liukasta. Ja todellakin varsinkin nastakumit on niin pirun liukkaat kuivallakin asfaltilla, että sutii aivan vahingossa.
 
Harrastepeliin piti uusata renkaat kun 13v vanhat hakkapeliitat alkoivat hajoilemaan.
Ensin toinen takanen vuotamaan. Paikkausaine ei auttanut. Tänään levis sitten eturengas.
Ilmeisesti umpijäässä olevat soratiet jossa päällä sepeliä painoi kiven läpi etusesta.
Keskeltähän noissa ei ollut enää pintaa kun 4mm, reunoilla enemmän. Ihme kuopalle
kuluneet.

Kun kesärenkaatkin on siinä kuosissa et just yhden kesän voi päästä niin päädyin kitkoihin.
Nokian R3. Itse harrastuksen vuoksi ajan eniten talvella ja kesällä vähän. Vaihtaa keväällä nuo
kesän yli kestävät kesäiset ja jatkossa kitkoilla.

Oloneuvoksella kun ei kiirettä ole niin enköhän kitkoilla pärjää.. Semmoinen tuntuma oli
renkaanvaihdosta tullessa että rullaavaat varsin kevyesti noi nokialaiset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 763
Viestejä
4 556 797
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom