Talvirenkaat - yleisketju

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 19.10.2016.

  1. pelittäjä

    pelittäjä

    Viestejä:
    225
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kannattaa myös kysellä paikalliselta ammattikoululta jos siellä laittaisivat vanteille. Ainakin meidän seudulla oli 25€ vanteille laitto ja 10€ alle. Ilmeisesti tavan rengasliikkeillä menee liiankin hyvin kun tuntuu että joku 80€ on ihan normi taksa vanteille laitosta ja tasapainotuksesta.

    Jos olisi itsellä mahdollisuus niin ostaisin kyllä välineet. Luulisi noilla hinnoilla kuolettavan aika nopsaan


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  2. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    791
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ei se tee renkaista parempia, että niillä useimmiten pysyy juuri ja juuri tiellä. Hiljaisemmat varmasti, mutteivät paremmat. Renkaat ylipäätään kannattaisi ostaa sitä 0,5 % varten. Joskus se prosentin puolikas ei olekaan liukas mäki vanhempien pihassa, vaan esimerkiksi toinen kitkoilla kylkeen luisteleva auto, ja suojatietä ylittävä jalankulkija sen liukkaan mäen varrella.
     
  3. Walla

    Walla

    Viestejä:
    880
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Kannattaa ehkä jättää nastoilla ja kesärenkaillakin se ajelu muille, jos omilla taidoilla pysyy kitkoilla vain juuri ja juuri tiellä. En minäkään ymmärrä miksi jotkut haluavat rouhia asvaltiot pilalle korviahuumaavaa ulinaa kuunnelle, aiheuttaen samalla hengitystiesairauksia muille, mutta josko jätetään tämä liioiteltu ei-suosikkityypin parjaaminen tähän ja jatketaan asialinjalla?

    Se 0,5% voi olla myös ne kevään viimeiset mustat jäät, kun minulla on vielä kitkat alla monen vaihdettua jo nastoista kesäkumeihin.

    Pihoista täytyy kyllä sanoa, että itse joudun kyllä paljon ennen kun auton kanssa on kitkoilla mitään ongemaa hiekotushommiin ihan vaan sen takia, ettei jalan pääse pystyssä autolle. Tähän asti on kyllä keväiset "vettä sileän jään päällä" mökkitiet selvitty hyvillä kitkoilla ongelmitta perille, vaikka tottakai hyvä nasta on noissa olosuhteissa parempi.
     
    plati tykkää tästä.
  4. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    837
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos renkaat ostaa 0,5% varten, kannattaa luultavasti investoida kapeisiin renkaisiin, ettei käy niin kuin tässä:

     
  5. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    446
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
  6. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    791
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Lueskelin juuri tuota tutkimusta, ja siinä näytti olevan oletuksena, että kitkarenkaat eivät tuottaisi lainkaan pienhiukkaspäästöjä. Näin ei tokikaan ole, vaan kumpikin rengastyyppi rouhii asfalttia mm. irtokivien avulla. Vuodelta 2005 olevassa pääkaupunkiseudun kuntien tutkimuksessa hiekoitus vaikutti niin paljon, että kitkat nostivat ilmaan enemmän pienhiukkasia 300 g/m^2 hiekoitetulla tiellä kuin nastat hiekoittamattomalla. Samalla hiekoitusmäärällä ero renkaiden välillä oli kolmasosan luokkaa ja kapeni hiekoituksen lisääntyessä. Lisäksi kitkoista irtosi merkittävästi enemmän rengasmateriaalia.
     
  7. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    791
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ei se kitkarengas pidä yhtään kesärengasta paremmin jäällä kun keli on nollassa. Kevään kelit ovat muutenkin yleensä lähinnä märkää asfalttia, jolla sekä kesä- että nastarengas pitävät huomattavasti paremmin kuin kitka.
     
  8. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 302
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä kitka on paljon parempi jäällä kuin onneton kesärengas. Kitkan kumiseoskin on niin pehmeää ja runkokin suht löysä.

    Kesärenkaaksihan kitka on kyllä todella huono, mutta silloin muutenkin käytetään oikeita kesärenkaita.
     
  9. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    438
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä on täysin väärin. Tietysti tilanne pahimmillaan voi olla että molemmilla luisutaan ojaan, mutta sitä ennen eroa on erittäin paljon.
     
    SR50La, jjs, Gekko Kamen ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  10. Ano123

    Ano123

    Viestejä:
    92
    Rekisteröitynyt:
    03.10.2018
    Sanokaas tyhmälle naiselle kun minulla on nastat ja kaikki on kiinni kumissa eikä yhtään irti ja uraakin on kuin uudessa mutta nastojen päät on kaikki kulunut kumin tasoon? Vieläkö näillä voi ajaa hyvissä mielin?
     
  11. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 088
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näkemättä hankala arvioida, mutta jos ne nastat ovat painuneet täysin sinne renkaan sisään, niin eihän se enää kovin hyvä juttu ole. Ilmeisesti ei ihan uudet renkaat ole kyseessä? Ajaa toki voi aina, mutta pidon määrä on sitten eri asia... Jos vielä joudut makselemaan nykyisiä kirskurihintoja renkaanvaihdosta ja rengaskoko on pienehkö (15/16), niin voisi tietty olla paikallaan päivittää satsi uuteen. Itse vaihtaen ei maksa kuin vaihdon vaivan, jos kokeilee miten pitää ja varautuu siihen, että ei välttämättä pidä.

    e: Jos alat valokuvaamaan, niin rengaspinta olisi hyvä näkyä sellaisessa(kin) kulmassa, että näkee selvästi miten paljon nasta tulee ulospäin (jos tulee),
     
  12. Sonic Empire

    Sonic Empire

    Viestejä:
    335
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minulla on täsmälleen sama tilanne foordissani. Nykyisissä talvirenkaissa olisi reilusti pintaa jäljellä, mutta nastat ovat kuluneet sileiksi. Renkaat ovat jotkin Continentalin. Jo viime katsastuksessa mainittiin, että ensi kerralla ei enää mene läpi.
     
  13. lospolloshermanos

    lospolloshermanos

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Renkaan iälläkin on merkitystä pitoon.
     
    SR50La tykkää tästä.
  14. Tembba

    Tembba

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kävin tänään ostamassa nuo Michelinin kitkat jotka olivat tuossa TM:n testissä, ainakin ensituntuma verrattuna entisiin Nokian R2 on huomattavasti parempi. Renkaat ovat paljon jämäkämmät kuin nuo lölleröt nokialaiset! Katsellaan mitä tapahtuu lumien tultua.
     
    anonyymi tykkää tästä.
  15. smicke

    smicke

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Nyt on niin laadutonta että pääsit ihan ignoreen.
     
    jjs tykkää tästä.
  16. Walla

    Walla

    Viestejä:
    880
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Juu, eli talvirenkaat voi kieltKiitos kun vahvistit, ettet tiedä renkaista mitään.
     
  17. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    791
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Nokian renkaiden mukaan jarrutusmatka 50 km/h:stä jäällä kitkarenkailla kelin lähestyessä nollaa kasvaa pakkaskelin 45 metristä 60 metriin. Huonommilla kitkarenkailla jarrutusmatka alkaa lähes 60 metristä pitävämmälläkin jäällä. Liikenneturvan mukaan kesärenkailla jarrutusmatka jäällä 50 km/h:stä on 64 metriä. Mikä tässä nyt oli täysin väärin?
     
  18. Tembba

    Tembba

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mallihan oli Michelin x-ice XI-3 koossa 205/55/16.
     
    anonyymi tykkää tästä.
  19. Sonic Empire

    Sonic Empire

    Viestejä:
    335
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En löytänyt Liikenneturvan sivuilta tämmöistä väitettä. Olisiko linkkiä tuohon jarrutusmatkan esittämiseen?
     
  20. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 088
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tätäkö testiä käytit? Pysähtymismatka Antaa väittämäsi 64 m tuloksen, mutta ei siinä kyllä kesärenkaista missään puhuta yhtään mitään.

    Googlella pari osumaa:
    Hullu ajaa kesärenkailla lumella - katso mitä jarrutusmatkalle tapahtuu
    Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä / Nokian Renkaat
    Ei kesää talven keskelle – näin huonosti kesärenkaat toimivat talvikelissä

    Onhan se nyt aivan päivänselvä juttu, että kesärenkaat eivät toimi ollenkaan talvella :facepalm:

    e: Tuo liikenneturvan viritelmä on tosiaan suuntaa antava. Jäällä 120 km/h antaa jarrutusmatkaksi 370 m. Ei se nyt kuitenkaan ihan...
    e2: Testin lisätiedoista siis löytyy info, että laskentaan käytetään numeerisia hidastuvuuksia, jotka jollain hattuvakiolla on arvottu. Renkailla ei ole osuutta eikä arpaa yhtälössä.
     
  21. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    446
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Renkaat voidaan hylätä, koska nastat ovat kuluneet/ei irronneet epätasaisesti??
     
  22. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    791
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    No eivät tietenkään. Et kai nyt kuvitellut, että ehdotan kesärenkaita kitkojen tilalle? Sanoin, että lämpimällä ne toimivat erityisen paskasti jäällä, ja siksi on turha keulia kitkarenkaiden käyttämisellä kevätkeleillä. Pitoa ei ole.

    Sen sijaan ehdotan kitkoista kesärenkaisiin vaihtamista mahdollisimman nopeasti keväällä, kun keli on plussalla ja tiet märkiä. Silloin kesärenkaat pitävät paljon paremmin kuin kitkat. Nastarenkailla ei sen suhteen ole kiirettä, sillä nekin pitävät kohtuullisesti märällä.
     
  23. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    837
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kun asiasta tunnut tietävän, niin kerro muillekin miksi nastarenkaassa olisi parempi pito kuin kitkarenkaassa märällä lämpimällä kelillä?
     
  24. Walla

    Walla

    Viestejä:
    880
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Niin, ainoa ongelma, että esittämäsi faktat eivät pidä paikkaansa, kuten jo moneen kertaa yllä tuli esiin (ja ihan maalaisjärjelläkin pitäisi tajuta, että jos kesärenkaat olisivat samalla tasolla kuin hyvät kitkat tai edulliset nastarenkaat, niin talvirenkaita eii olisi olemassakaan) Kitkarenkaan pito nollakelissä jäällä on moninkertaisesti parempi kuin kesärenkaan.

    Jarrutusmatkassa erot renkaiden välillä nimenomaan kasvavat mitä lämpimämmälle mennään, koska sitä liukkaampi se pinta on kaikille renkaille ja sitä enemmän ne jääpito-ominaisuudet korostuvat. Suurin etu nastasta kitkaan verrattuna on nollakeleillä tai plussalla sileällä jäällä jossa on vesipatka päällä. Jossain 30 asteen pakkasella karhealla jäällä sillä kesärenkaallakin alkaisi varmaan pärjäämään.

    Sen sijaan ohuilla mustilla jäällä keväällä kitka voi pitää jopa paremmin kuin nasta:
    "Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas."
    Analyysi: Nastarengas on lääke, jonka haittavaikutukset ovat suuremmat kuin tauti, johon se tepsii
    Se nyt on sanomattakin selvää, että kesärenkaaseen verraten ero on jo valtava, riippumatta siitä kumpi talvirengastyyppi sitten nipin napin noissa olosuhteissa voittaa.

    Joillakin tuntuu vaan olevan käsitykset kitkarenkaista olevan jostain 80-luvulta.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
    Kidov ja aapelih tykkäävät tästä.
  25. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    791
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Yllä on siitä, miten huonosti kesärenkaat toimivat talvikelissä. Olen täysin samaa mieltä asiasta. Se ei vain liity keskusteluun millään tavalla, koska kyse oli kevätkelistä, jossa suurimmalla osalla olisi jo kesärenkaat alla.

    30 asteen pakkaset ovat nimenomaan niitä, joilla kitkat alkavat toimia yhtä hyvin kuin nastat. Jos pitäisi veikata, arvaisin kesärenkaiden kovettuvan noissa pakkasissa niin pahasti, etteivät ne pitäisi lainkaan. Tähän asiaan tuo ei kuitenkaan liity mitenkään.

    Kannattaisi ehkä lukea tekstit, joihin viittaa. Yle viittaa tuossa omaan uutiseensa, jossa ei sanallakaan puhuta mitään sen suuntaistakaan, jota tuossa lainatussa pätkässä esitetään. Siellä tutkija esittää, että voitaisiin ehkä kehittää kitkarenkaat, jotka voisivat ehkä pitää asfaltin päällä olevalla olevalla jääkerroksella hyvin, jos rengaskuvio nappaisi pinnassa olevasta "mikroskooppisen pienestä karheudesta" kiinni. Homma on siis vain mielikuvituksen tasolla. Nokoan renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö ei ota kantaa jääpitoon, mutta huomauttaa, että jos haluttaisiin käyttää kitkoja alkusyksyllä ja myöhään keväällä rikkomatta pehmeää rengasta, pitäisi kehittää keskieurooppalaisten ja pohjoismaisten kitkojen välimuoto, joka sekin väistämättä pitäisi vielä nykykitkojakin heikommin talvikeleillä.

    Ilmeisesti myös rengasvalmistajalla itsellään :cool:

    Koska kitka pehmenee, mutta nastarengas ei. Tätä asiaa on käsitelty aiemmin tässä threadissa, mutta en nyt jaksa alkaa kaivelemaan vanhoja viestejä kännykällä.
     
  26. 3AHG

    3AHG

    Viestejä:
    63
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    Nyt oli työautoon ilmestyny uudet hakkapeliitta 8 renkaat, saapa verrata uudempiin 9 hakkoihin. Toki täysin erilainen auto kyseessä, mutta ehkä jotain tuntumaa voi verrata :geek:
     
  27. renee

    renee

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2017
    Kannattaa ottaa huomioon, että kyseisen rengasvalmistajan (Nokian) tuloksesta suuri osa perustuu nastallisten talvirenkaiden myyntiin...
     
  28. Brejk

    Brejk

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onko normaalia, että renkaat toimitetaan ilman nastoja? Tilasin Hankookin IPiket 1001 renkaasta ja niissä ei ollut nastoja paikallaan, eikä mukana muutenkaan. Aikaisemmin kun oon nastarenkaita tilannut, niin kyllä niissä on nastat ollu kiinni.
     
  29. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    65
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ainakaan tällä hetkellä kokoluokassa 225/50r17 ei ole tarjolla kuin kitkakumia hankookilta kyseisessä puljussa. Ja ei ole normaalia normaali liikenteeseen, että nastakumista puuttuu nastat jo uutena.
     
  30. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 302
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joutuu varmaan palauttamaan. Sivuilla näkyy ainakin se nastan kuva, niin kyllä ne nastat silloin kuuluisi olla.

    ---

    Laitoin Formula Ice 2014 nastat alle. Nastat oli vielä suht hyvät ja pintaa jotain 7-8mm. En lisännyt painetta, mutta eteen tuli 2.5 ja taakse 2.2 bar.
     
  31. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    65
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitä lukee renkaan kyljessä ja pystytkö pistämään kuvaa kulutuspinnasta? Ettei vaan olis nämä
    HANKOOK WINTER I*CEPT

    Mikä nastan kuva?
     
  32. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 302
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  33. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    837
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016


    Tuosta aihetta sivuava dokumentti, josta käy ilmi kuinka Nokian Renkaat pyrkii keskittymään nastarengasbisnekseen kaikkien talvirenkaiden sijaan.
     
  34. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    308
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    Michelinin kitkassa kannattaa ottaa huomioon että ovat sohjossa todella onnettomat. Ainakin 2012 vm renkaissa oli tämä heikkous,muutenhan nuo on erittäin pätevät kumit.
     
  35. Brejk

    Brejk

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    IMG_20181012_202145705.jpg IMG_20181012_202118380.jpg
    Varmaan ne pitää palauttaa. Harmi vaan, kun ei taida enää noita olla siellä oikeassa koossa.
     
  36. Tembba

    Tembba

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hyvä tietää, voisi kuitenkin kuvitella että 6 vuodessa olisi jonkin sortin kehitystä tapahtunut :D
     
  37. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    837
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Selkeästihin noissa näkyy reiät nastoille, mutta ei nastoja eli ei ole epäilystä puuttuuko nastat vai ei. Vastaavia kokemuksia olen lukenut internetin syövereistä aiemminkin ja siitä syystä olen jättänyt nastarenkaat tilaamatta ulkomailta. Nyt kyllä alle on tulossa kitkat ja nekin ihan suomalaisen rengasliikkeen kautta.
     
  38. Walla

    Walla

    Viestejä:
    880
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Renkaat eivät erottele kesä, syksy, talvi, kevät, vappu tai juhannuskelejä, vaan reagoivat vaan niihin olosuhteisiin. Se että lämpötila on vähän plussan puolella on ihan normaalia niin talvella kuin keväälläkin, ja ne kesärenkaat jääpito-ominaisuudet on surkeat ja lämpö vain pahentaa asiaa, koska lämmin jää on liukkaampaa rengastyypistä riippumatta. Etkö nyt vaan voi myöntää että olit väärässä kun luulit liikenneturvan suurpiirteistä arviota talvirenkaan jääjarrutusmatkasta kesärenkaan jarrutusmatkaksi, mikä on oikeasti moninkertainen. Se on moneen kertaan osoitettu, eikä kesärengas todellakaan pysähdy talvijäällä, kevätjäällä tai äitienpäiväjäällä nopeammin kuin minkään tyypin talvirengas, riippumatta siitä onko plussan puolella vai 30 astetta pakkasta.
    Tiedän tuon ihan kokemuksesta, niin en alkanut kaivamaan pidemmälle, kun ajattelin että YLE:n uutinenkin on jo parempi lähde kuin nettifoorumin mutu, joka on jo osoitettu vääräksi moneen kertaan. Siellä linkin alla sanottiin, että voidaan kehittää kitkarengas, joka pitää paremmin jäällä yleisestikin, mutta "Jo nykyiset kitkarenkaat pitävät hyvin, jos jää on suoraan asfaltin päällä.". Se ohut tien pintaa mukaileva jääkerros ei ole sama asia kuin senttejä paksu jääkerros ja kitkalle ensimmäinen sopii paremmin, nastalle jälkimmäinen.
    Se että Nokia mainostaa agressiivisemmin nastarenkaitaan ei tarkoita, että he eivät tietäisi kitkarenkaiden kehittyneen valtavasti.
     
  39. Walla

    Walla

    Viestejä:
    880
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ei se ulkomaatkaan yksin kaikkea kerro, vaan kannattaa katsoa liikettäkin.

    Tuota 1001renkaita mainostetaan täälläkin jatkuvasti kun on semiedullinen, mutta se näkyy myös palvelussa.

    Itse kun koitin tilata, niin eivät ikinä toimittaneet mitään eikä tilaus näkynyt heidän sivullaan, katevaraus tuli kyllä tilille mutta ei onneksi ikinä veloitettu.

    Ja kyseistä firmaa ei saanut mitenkään kiinni (ainoa yhteydenottotapa oli nettilomake, johon ei useammasta yrityksestä huolimatta kukaan vastannut). Puhelinnumeroa tai mailia tuonne ei ole.

    Ja mitä nettiarvosteluja luki jälkikäteen, niin takuuhommissa heidän vakiovastaus on että "ota yhteyttä valmistajaan". Miettisin kyllä itse kannattaako säästää muutamaa euroa ja tilata tuolta, vai käyttää jotain luotettavampaa nettiliikettä (jos ei kivijalkaa), jolla esim. on yhteystiedot kotisivuillaan noin alkuun.
     
  40. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 344
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuolla Lapissa kun tulee ajettua niin se on hauska kattoa kun kitka hermannit pitkin ojia kun ei vain pito riitä jäisellä tiellä, tuonne ei ole mitään asiaa kitkoilla.

    icy-road-2278069_1280.jpg
     
    Oxamin tykkää tästä.
  41. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    837
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei tietenkään kerro, mutta uskon ettei suomalaiset liikkeet toimita nastarenkaita ilman nastoja ja vaikka sattuisi toimittamaan reklamointi-/palautusrumba olisi helpompaa maan rajojen sisällä.

    1001renkaista itsekin joskus tilanneena jäi hieman kaksijakoinen tunne. Renkaat tuli nopeasti ja oli sitä mitä piti, mutta mitään ilmoitusta tilauksen lähettämisestä ei tullut seurantakoodista puhumattakaan. En edes tiedä minkä firman kuriiri renkaat ovelleni toimitti, onneksi satuin olemaan kotona tuolloin.
     
  42. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 180
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Minkämoiset renkahat kiinanapinan AKA: Monkeyn mukana tulee, tietääkseni ainoastaan kesänappulat. Vittumaista lähteä ostamaan kitkoja siihenkin perkeleeseen...
     
  43. ohjaaja

    ohjaaja Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kunhan vaan on pakkasta niin ei ongelmaa. Tuommoisia teitä ajeltiin jo kymmenen vuotta sitten Lapin reissulla Nokian Rsi kitkoilla eikä lastutettua 1.8T nelivetoaudia meinannut edes saada sutimaan.
     
  44. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nastat puuttuu, koska käsitykseni mukaan noissa ei valmistajalta lähtiessä kuulu ollakaan nastoja. Ainakin kuvassa näkyvässä Hankookin lätkässä lukee "studdable". Tuohan tarkoittaa, että voidaan nastoittaa. Studded on sitten nastoitettu.

    Liekö siellä tuotekuvauksessa ollut virhe, vai onko toimitettu väärä tuote. Virhe jokatapauksessa, mikäli kuvauksessa on mainittu, että kyseessä on nastarengas.

    edit:
    Ohessa kuvakaappaus kyseisen puljun sivuilta. Kuvausten mukaan kuvan keskimmäisessä renkaassa ei ole nastoja, kun taas noissa muissa on. Mikähän lie totuus. Sama mallinimi noilla kuitenkin on.

    En tunne tuota rengasmallia, niin en tiedä, tuleeko niitä tehtaalta saakka sekä nastoilla, että ilman.

    1001 - Hankook.JPG
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2018
  45. ohjaaja

    ohjaaja Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aika kultaa muistot. Mutta ei missään nimessä mitään ongelmaa pysyä tiellä.
     
  46. Quantum

    Quantum

    Viestejä:
    988
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sen verran OT, että etelän hiihtolomalaiset tulevat usein peräedellä vastaan kun pohjoisessa vähän kelit huononevat. Sitten kun suolalla sulatetut pikitiet koittavat niin kaasupoljin löytyy. Pohjoisessa asuvat joutuvat todella vaikeisiin ja vaihteleviin ajokeleihin tottumaan ja siksi nastarengas on hyvä henkivakuutus.
     
  47. Henriquez

    Henriquez SER OMISTAJA

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Välineiksi tarvitsee kekseliäisyyttä niin pärjää pikkurahalla. Ei tuohon vanteilta pois ottamiseen ja päällelaittoon tarvitse konetta ollenkaan. Kompura sitten tietty, että saa ilmaa renkaisiin, mutta senkin voi käydä tekemässä huoltoasemalla. :D
     
  48. lospolloshermanos

    lospolloshermanos

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Kuvakaappauksen kuvassa lukee ylimmän ja alimman renkaan kohdalla "nastarengas" ja keskimmäisen kohdalla "studdable" (nastoitettava), mutta keskimmäisen kohdalla ei siis lue, että nastarengas.

    Itse päättelisin tuosta, että tuotekuvauksessa ei ole virhettä, mutta
    kuvaus pitäisi olla asiakkaan kannalta selvästi informatiivisempi ja selkeämpi.

    Ylimmän hinta halvempi vanhemman DOT:n takia, keskimmäisen ja alimman hintaero selvä, kun toinen nastoitettava ja toinen nastoitettu. Nopeusluokassa myös ero, mutta se tuskin nostaa hintaa niin paljon.

    Edit: tilatut renkaat olivat näköjään 195/65/15 eli kuvakaappaus oli vain suuntaa-antava.
     
  49. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo, kuvakaappaus oli vain esimerkki, jolla toin esille, että tuota mallia tosiaan on tarjolla nastoitettavana ja nastoitettuna. Ainakin jos tuotekuvauksiin on uskominen.

    Tapaukseen liittyvää kokoa ei listauksessa näkynyt, joten en voinut itse katsoa, mitä siinä lukee tai on lukenut. Muistaako @Brejk oliko kuvauksessa mainittu renkaan olevan nimenomaan nastarengas? Mikäli kyllä, sinulle on selkeästi toimitettu väärä tuote. Tai jos et muista, onko tilausvahvistuksessa tuotteen kuvaus, josta tarkastaa?
     
  50. kipposeta

    kipposeta

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Hain kanssa noi misukat V40 volvoon 205/55R16 koossa. Ainakin vältti sen joka syksyisen shokin mikä nokian hakka vollotuksesta tulee.
     
    Tembba tykkää tästä.