Juu, eli talvirenkaat voi kieltKiitos kun vahvistit, ettet tiedä renkaista mitään.Ei se kitkarengas pidä yhtään kesärengasta paremmin jäällä kun keli on nollassa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, eli talvirenkaat voi kieltKiitos kun vahvistit, ettet tiedä renkaista mitään.Ei se kitkarengas pidä yhtään kesärengasta paremmin jäällä kun keli on nollassa.
Nokian renkaiden mukaan jarrutusmatka 50 km/h:stä jäällä kitkarenkailla kelin lähestyessä nollaa kasvaa pakkaskelin 45 metristä 60 metriin. Huonommilla kitkarenkailla jarrutusmatka alkaa lähes 60 metristä pitävämmälläkin jäällä. Liikenneturvan mukaan kesärenkailla jarrutusmatka jäällä 50 km/h:stä on 64 metriä. Mikä tässä nyt oli täysin väärin?Tämä on täysin väärin. Tietysti tilanne pahimmillaan voi olla että molemmilla luisutaan ojaan, mutta sitä ennen eroa on erittäin paljon.
Mallihan oli Michelin x-ice XI-3 koossa 205/55/16.Mikä tarkka malli ja koko? Hyvä tietää seuraaja omille R2:lle.
En löytänyt Liikenneturvan sivuilta tämmöistä väitettä. Olisiko linkkiä tuohon jarrutusmatkan esittämiseen?Nokian renkaiden mukaan jarrutusmatka 50 km/h:stä jäällä kitkarenkailla kelin lähestyessä nollaa kasvaa pakkaskelin 45 metristä 60 metriin. Huonommilla kitkarenkailla jarrutusmatka alkaa lähes 60 metristä pitävämmälläkin jäällä. Liikenneturvan mukaan kesärenkailla jarrutusmatka jäällä 50 km/h:stä on 64 metriä. Mikä tässä nyt oli täysin väärin?
Tätäkö testiä käytit? Pysähtymismatka Antaa väittämäsi 64 m tuloksen, mutta ei siinä kyllä kesärenkaista missään puhuta yhtään mitään.Nokian renkaiden mukaan jarrutusmatka 50 km/h:stä jäällä kitkarenkailla kelin lähestyessä nollaa kasvaa pakkaskelin 45 metristä 60 metriin. Huonommilla kitkarenkailla jarrutusmatka alkaa lähes 60 metristä pitävämmälläkin jäällä. Liikenneturvan mukaan kesärenkailla jarrutusmatka jäällä 50 km/h:stä on 64 metriä. Mikä tässä nyt oli täysin väärin?
Minulla on täsmälleen sama tilanne foordissani. Nykyisissä talvirenkaissa olisi reilusti pintaa jäljellä,
mutta nastat ovat kuluneet sileiksi. Renkaat ovat jotkin Continentalin. Jo viime katsastuksessa mainittiin, että ensi kerralla ei enää mene läpi.
No eivät tietenkään. Et kai nyt kuvitellut, että ehdotan kesärenkaita kitkojen tilalle? Sanoin, että lämpimällä ne toimivat erityisen paskasti jäällä, ja siksi on turha keulia kitkarenkaiden käyttämisellä kevätkeleillä. Pitoa ei ole.Onhan se nyt aivan päivänselvä juttu, että kesärenkaat eivät toimi ollenkaan talvella
Kun asiasta tunnut tietävän, niin kerro muillekin miksi nastarenkaassa olisi parempi pito kuin kitkarenkaassa märällä lämpimällä kelillä?No eivät tietenkään. Et kai nyt kuvitellut, että ehdotan kesärenkaita kitkojen tilalle? Sanoin, että lämpimällä ne toimivat erityisen paskasti jäällä, ja siksi on turha keulia kitkarenkaiden käyttämisellä kevätkeleillä. Pitoa ei ole.
Sen sijaan ehdotan kitkoista kesärenkaisiin vaihtamista mahdollisimman nopeasti keväällä, kun keli on plussalla ja tiet märkiä. Silloin kesärenkaat pitävät paljon paremmin kuin kitkat. Nastarenkailla ei sen suhteen ole kiirettä, sillä nekin pitävät kohtuullisesti märällä.
Niin, ainoa ongelma, että esittämäsi faktat eivät pidä paikkaansa, kuten jo moneen kertaa yllä tuli esiin (ja ihan maalaisjärjelläkin pitäisi tajuta, että jos kesärenkaat olisivat samalla tasolla kuin hyvät kitkat tai edulliset nastarenkaat, niin talvirenkaita eii olisi olemassakaan) Kitkarenkaan pito nollakelissä jäällä on moninkertaisesti parempi kuin kesärenkaan.No eivät tietenkään. Et kai nyt kuvitellut, että ehdotan kesärenkaita kitkojen tilalle? Sanoin, että lämpimällä ne toimivat erityisen paskasti jäällä, ja siksi on turha keulia kitkarenkaiden käyttämisellä kevätkeleillä. Pitoa ei ole.
Yllä on siitä, miten huonosti kesärenkaat toimivat talvikelissä. Olen täysin samaa mieltä asiasta. Se ei vain liity keskusteluun millään tavalla, koska kyse oli kevätkelistä, jossa suurimmalla osalla olisi jo kesärenkaat alla.Niin, ainoa ongelma, että esittämäsi faktat eivät pidä paikkaansa, kuten jo moneen kertaa yllä tuli esiin (ja ihan maalaisjärjelläkin pitäisi tajuta, että jos kesärenkaat olisivat samalla tasolla kuin hyvät kitkat tai edulliset nastarenkaat, niin talvirenkaita eii olisi olemassakaan) Kitkarenkaan pito nollakelissä jäällä on moninkertaisesti parempi kuin kesärenkaan.
30 asteen pakkaset ovat nimenomaan niitä, joilla kitkat alkavat toimia yhtä hyvin kuin nastat. Jos pitäisi veikata, arvaisin kesärenkaiden kovettuvan noissa pakkasissa niin pahasti, etteivät ne pitäisi lainkaan. Tähän asiaan tuo ei kuitenkaan liity mitenkään.Jarrutusmatkassa erot renkaiden välillä nimenomaan kasvavat mitä lämpimämmälle mennään, koska sitä liukkaampi se pinta on kaikille renkaille ja sitä enemmän ne jääpito-ominaisuudet korostuvat. Suurin etu nastasta kitkaan verrattuna on nollakeleillä tai plussalla sileällä jäällä jossa on vesipatka päällä. Jossain 30 asteen pakkasella karhealla jäällä sillä kesärenkaallakin alkaisi varmaan pärjäämään.
Kannattaisi ehkä lukea tekstit, joihin viittaa. Yle viittaa tuossa omaan uutiseensa, jossa ei sanallakaan puhuta mitään sen suuntaistakaan, jota tuossa lainatussa pätkässä esitetään. Siellä tutkija esittää, että voitaisiin ehkä kehittää kitkarenkaat, jotka voisivat ehkä pitää asfaltin päällä olevalla olevalla jääkerroksella hyvin, jos rengaskuvio nappaisi pinnassa olevasta "mikroskooppisen pienestä karheudesta" kiinni. Homma on siis vain mielikuvituksen tasolla. Nokoan renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö ei ota kantaa jääpitoon, mutta huomauttaa, että jos haluttaisiin käyttää kitkoja alkusyksyllä ja myöhään keväällä rikkomatta pehmeää rengasta, pitäisi kehittää keskieurooppalaisten ja pohjoismaisten kitkojen välimuoto, joka sekin väistämättä pitäisi vielä nykykitkojakin heikommin talvikeleillä.Sen sijaan ohuilla mustilla jäällä keväällä kitka voi pitää jopa paremmin kuin nasta:
"Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas."
Analyysi: Nastarengas on lääke, jonka haittavaikutukset ovat suuremmat kuin tauti, johon se tepsii
Ilmeisesti myös rengasvalmistajalla itselläänJoillakin tuntuu vaan olevan käsitykset kitkarenkaista olevan jostain 80-luvulta.
Koska kitka pehmenee, mutta nastarengas ei. Tätä asiaa on käsitelty aiemmin tässä threadissa, mutta en nyt jaksa alkaa kaivelemaan vanhoja viestejä kännykällä.Kun asiasta tunnut tietävän, niin kerro muillekin miksi nastarenkaassa olisi parempi pito kuin kitkarenkaassa märällä lämpimällä kelillä?
Kertoisitko tarkemmin mikä nokian malli kyseessä? Itselle tuli autokaupan myötä tuliterät hakkapeliitta 9 nastakumit, kunhan lumet tulee niin pääsee testaamaan. Aiemmin on ollut alla hakka 7, oli kieltämättä toisinaan äänekäs mutta itseä ei haitannut. Hakka r2 oli pari talvea myös, tuosta ei ollut pahaa sanottavaa, jäällä luonnollisesti ei ollut nastojen veroinen.
Kannattaa ottaa huomioon, että kyseisen rengasvalmistajan (Nokian) tuloksesta suuri osa perustuu nastallisten talvirenkaiden myyntiin...Ilmeisesti myös rengasvalmistajalla itsellään
Onko normaalia, että renkaat toimitetaan ilman nastoja? Tilasin Hankookin IPiket 1001 renkaasta ja niissä ei ollut nastoja paikallaan, eikä mukana muutenkaan. Aikaisemmin kun oon nastarenkaita tilannut, niin kyllä niissä on nastat ollu kiinni.
Joutuu varmaan palauttamaan. Sivuilla näkyy ainakin se nastan kuva, niin kyllä ne nastat silloin kuuluisi olla.Onko normaalia, että renkaat toimitetaan ilman nastoja? Tilasin Hankookin IPiket 1001 renkaasta ja niissä ei ollut nastoja paikallaan, eikä mukana muutenkaan. Aikaisemmin kun oon nastarenkaita tilannut, niin kyllä niissä on nastat ollu kiinni.
Joutuu varmaan palauttamaan. Sivuilla näkyy ainakin se nastan kuva, niin kyllä ne nastat silloin kuuluisi olla.
Ei siinä kuvaa ollutkaan. Mutta lukee että nastarengas on varmasti.Mikä nastan kuva?
Ilmeisesti myös rengasvalmistajalla itsellään
Kannattaa ottaa huomioon, että kyseisen rengasvalmistajan (Nokian) tuloksesta suuri osa perustuu nastallisten talvirenkaiden myyntiin...
Michelinin kitkassa kannattaa ottaa huomioon että ovat sohjossa todella onnettomat. Ainakin 2012 vm renkaissa oli tämä heikkous,muutenhan nuo on erittäin pätevät kumit.Kävin tänään ostamassa nuo Michelinin kitkat jotka olivat tuossa TM:n testissä, ainakin ensituntuma verrattuna entisiin Nokian R2 on huomattavasti parempi. Renkaat ovat paljon jämäkämmät kuin nuo lölleröt nokialaiset! Katsellaan mitä tapahtuu lumien tultua.
Hyvä tietää, voisi kuitenkin kuvitella että 6 vuodessa olisi jonkin sortin kehitystä tapahtunutMichelinin kitkassa kannattaa ottaa huomioon että ovat sohjossa todella onnettomat. Ainakin 2012 vm renkaissa oli tämä heikkous,muutenhan nuo on erittäin pätevät kumit.
Renkaat eivät erottele kesä, syksy, talvi, kevät, vappu tai juhannuskelejä, vaan reagoivat vaan niihin olosuhteisiin. Se että lämpötila on vähän plussan puolella on ihan normaalia niin talvella kuin keväälläkin, ja ne kesärenkaat jääpito-ominaisuudet on surkeat ja lämpö vain pahentaa asiaa, koska lämmin jää on liukkaampaa rengastyypistä riippumatta. Etkö nyt vaan voi myöntää että olit väärässä kun luulit liikenneturvan suurpiirteistä arviota talvirenkaan jääjarrutusmatkasta kesärenkaan jarrutusmatkaksi, mikä on oikeasti moninkertainen. Se on moneen kertaan osoitettu, eikä kesärengas todellakaan pysähdy talvijäällä, kevätjäällä tai äitienpäiväjäällä nopeammin kuin minkään tyypin talvirengas, riippumatta siitä onko plussan puolella vai 30 astetta pakkasta.Yllä on siitä, miten huonosti kesärenkaat toimivat talvikelissä. Olen täysin samaa mieltä asiasta. Se ei vain liity keskusteluun millään tavalla, koska kyse oli kevätkelistä, jossa suurimmalla osalla olisi jo kesärenkaat alla.
Tiedän tuon ihan kokemuksesta, niin en alkanut kaivamaan pidemmälle, kun ajattelin että YLE:n uutinenkin on jo parempi lähde kuin nettifoorumin mutu, joka on jo osoitettu vääräksi moneen kertaan. Siellä linkin alla sanottiin, että voidaan kehittää kitkarengas, joka pitää paremmin jäällä yleisestikin, mutta "Jo nykyiset kitkarenkaat pitävät hyvin, jos jää on suoraan asfaltin päällä.". Se ohut tien pintaa mukaileva jääkerros ei ole sama asia kuin senttejä paksu jääkerros ja kitkalle ensimmäinen sopii paremmin, nastalle jälkimmäinen.Kannattaisi ehkä lukea tekstit, joihin viittaa. Yle viittaa tuossa omaan uutiseensa, jossa ei sanallakaan puhuta mitään sen suuntaistakaan, jota tuossa lainatussa pätkässä esitetään. Siellä tutkija esittää, että voitaisiin ehkä kehittää kitkarenkaat, jotka voisivat ehkä pitää asfaltin päällä olevalla olevalla jääkerroksella hyvin, jos rengaskuvio nappaisi pinnassa olevasta "mikroskooppisen pienestä karheudesta" kiinni. Homma on siis vain mielikuvituksen tasolla. Nokoan renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö ei ota kantaa jääpitoon, mutta huomauttaa, että jos haluttaisiin käyttää kitkoja alkusyksyllä ja myöhään keväällä rikkomatta pehmeää rengasta, pitäisi kehittää keskieurooppalaisten ja pohjoismaisten kitkojen välimuoto, joka sekin väistämättä pitäisi vielä nykykitkojakin heikommin talvikeleillä.
Se että Nokia mainostaa agressiivisemmin nastarenkaitaan ei tarkoita, että he eivät tietäisi kitkarenkaiden kehittyneen valtavasti.Ilmeisesti myös rengasvalmistajalla itsellään
Ei se ulkomaatkaan yksin kaikkea kerro, vaan kannattaa katsoa liikettäkin.Selkeästihin noissa näkyy reiät nastoille, mutta ei nastoja eli ei ole epäilystä puuttuuko nastat vai ei. Vastaavia kokemuksia olen lukenut internetin syövereistä aiemminkin ja siitä syystä olen jättänyt nastarenkaat tilaamatta ulkomailta. Nyt kyllä alle on tulossa kitkat ja nekin ihan suomalaisen rengasliikkeen kautta.
Kannattaa ehkä jättää nastoilla ja kesärenkaillakin se ajelu muille, jos omilla taidoilla pysyy kitkoilla vain juuri ja juuri tiellä. En minäkään ymmärrä miksi jotkut haluavat rouhia asvaltiot pilalle korviahuumaavaa ulinaa kuunnelle, aiheuttaen samalla hengitystiesairauksia muille, mutta josko jätetään tämä liioiteltu ei-suosikkityypin parjaaminen tähän ja jatketaan asialinjalla?
Se 0,5% voi olla myös ne kevään viimeiset mustat jäät, kun minulla on vielä kitkat alla monen vaihdettua jo nastoista kesäkumeihin.
Pihoista täytyy kyllä sanoa, että itse joudun kyllä paljon ennen kun auton kanssa on kitkoilla mitään ongemaa hiekotushommiin ihan vaan sen takia, ettei jalan pääse pystyssä autolle. Tähän asti on kyllä keväiset "vettä sileän jään päällä" mökkitiet selvitty hyvillä kitkoilla ongelmitta perille, vaikka tottakai hyvä nasta on noissa olosuhteissa parempi.
Ei tietenkään kerro, mutta uskon ettei suomalaiset liikkeet toimita nastarenkaita ilman nastoja ja vaikka sattuisi toimittamaan reklamointi-/palautusrumba olisi helpompaa maan rajojen sisällä.Ei se ulkomaatkaan yksin kaikkea kerro, vaan kannattaa katsoa liikettäkin.
Tuota 1001renkaita mainostetaan täälläkin jatkuvasti kun on semiedullinen, mutta se näkyy myös palvelussa.
Itse kun koitin tilata, niin eivät ikinä toimittaneet mitään eikä tilaus näkynyt heidän sivullaan, katevaraus tuli kyllä tilille mutta ei onneksi ikinä veloitettu.
Ja kyseistä firmaa ei saanut mitenkään kiinni (ainoa yhteydenottotapa oli nettilomake, johon ei useammasta yrityksestä huolimatta kukaan vastannut). Puhelinnumeroa tai mailia tuonne ei ole.
Ja mitä nettiarvosteluja luki jälkikäteen, niin takuuhommissa heidän vakiovastaus on että "ota yhteyttä valmistajaan". Miettisin kyllä itse kannattaako säästää muutamaa euroa ja tilata tuolta, vai käyttää jotain luotettavampaa nettiliikettä (jos ei kivijalkaa), jolla esim. on yhteystiedot kotisivuillaan noin alkuun.
Nastat puuttuu, koska käsitykseni mukaan noissa ei valmistajalta lähtiessä kuulu ollakaan nastoja. Ainakin kuvassa näkyvässä Hankookin lätkässä lukee "studdable". Tuohan tarkoittaa, että voidaan nastoittaa. Studded on sitten nastoitettu.Selkeästihin noissa näkyy reiät nastoille, mutta ei nastoja eli ei ole epäilystä puuttuuko nastat vai ei. Vastaavia kokemuksia olen lukenut internetin syövereistä aiemminkin ja siitä syystä olen jättänyt nastarenkaat tilaamatta ulkomailta. Nyt kyllä alle on tulossa kitkat ja nekin ihan suomalaisen rengasliikkeen kautta.
Kannattaa myös kysellä paikalliselta ammattikoululta jos siellä laittaisivat vanteille. Ainakin meidän seudulla oli 25€ vanteille laitto ja 10€ alle. Ilmeisesti tavan rengasliikkeillä menee liiankin hyvin kun tuntuu että joku 80€ on ihan normi taksa vanteille laitosta ja tasapainotuksesta.
Jos olisi itsellä mahdollisuus niin ostaisin kyllä välineet. Luulisi noilla hinnoilla kuolettavan aika nopsaan
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nastat puuttuu, koska käsitykseni mukaan noissa ei valmistajalta lähtiessä kuulu ollakaan nastoja. Ainakin kuvassa näkyvässä Hankookin lätkässä lukee "studdable". Tuohan tarkoittaa, että voidaan nastoittaa. Studded on sitten nastoitettu.
Liekö siellä tuotekuvauksessa ollut virhe, vai onko toimitettu väärä tuote. Virhe jokatapauksessa, mikäli kuvauksessa on mainittu, että kyseessä on nastarengas.
edit:
Ohessa kuvakaappaus kyseisen puljun sivuilta. Kuvausten mukaan kuvan keskimmäisessä renkaassa ei ole nastoja, kun taas noissa muissa on. Mikähän lie totuus. Sama mallinimi noilla kuitenkin on.
En tunne tuota rengasmallia, niin en tiedä, tuleeko niitä tehtaalta saakka sekä nastoilla, että ilman.
Joo, kuvakaappaus oli vain esimerkki, jolla toin esille, että tuota mallia tosiaan on tarjolla nastoitettavana ja nastoitettuna. Ainakin jos tuotekuvauksiin on uskominen.Kuvakaappauksen kuvassa lukee ylimmän ja alimman renkaan kohdalla "nastarengas" ja keskimmäisen kohdalla "studdable" (nastoitettava), mutta keskimmäisen kohdalla ei siis lue, että nastarengas.
Itse päättelisin tuosta, että tuotekuvauksessa ei ole virhettä, mutta
kuvaus pitäisi olla asiakkaan kannalta selvästi informatiivisempi ja selkeämpi.
Ylimmän hinta halvempi vanhemman DOT:n takia, keskimmäisen ja alimman hintaero selvä, kun toinen nastoitettava ja toinen nastoitettu. Nopeusluokassa myös ero, mutta se tuskin nostaa hintaa niin paljon.
Edit: tilatut renkaat olivat näköjään 195/65/15 eli kuvakaappaus oli vain suuntaa-antava.
Hain kanssa noi misukat V40 volvoon 205/55R16 koossa. Ainakin vältti sen joka syksyisen shokin mikä nokian hakka vollotuksesta tulee.Kävin tänään ostamassa nuo Michelinin kitkat jotka olivat tuossa TM:n testissä, ainakin ensituntuma verrattuna entisiin Nokian R2 on huomattavasti parempi. Renkaat ovat paljon jämäkämmät kuin nuo lölleröt nokialaiset! Katsellaan mitä tapahtuu lumien tultua.
En nyt sen enempää lähde väittelyyn osallistumaan, mutta ei tuo kuvan tie nyt ihan mahdottomalle näytä kitkoillekaan, näyttäisi olevan valmiiksi "rouhittu" jo nastojen toimesta ja onko vähän sohjoakin, eli keli plussan puolella ja tuo pinta antaa hieman periksi renkaan alla.
En löytänyt parempaa kuvaa asiasta, mutta jokainen joka on pohjosessa ajanut keväällä kun päivällä aurinko sulattaa tietä ja yöllä se jäätyy niin tietää kuinka vittumainen siinä on jo nastoilla ajaa, saatikka kitkoilla.
Tuli vaihdettua nuo conti viking 7 kitkat alle ja ilmeisesti ei hetkeäkään liian aikaisin
Onneksi menee kesärenkaat vaihtoon tän kauden jälkeen niin ei tuo haittaa. Ihme kyllä on pitänyt ilman hyvin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eipä tuollaisissa olosuhteissa ole itsellä ollut mitään vaikeuksia kitkoilla, kun pitää tilannenopeuden järkevänä.
Savolaisisännät kuvasivat jäätävän videon teiden kunnosta: ”Hän veteli kuin olisi ollut jääkiekkokaukalossa”
Tuon uutisen jälkeen kävin viime talvena ajamassa tuon pätkän (asun tuolla päin) ihan uteliaisuuttani kitkoilla. Mitään ongelmaa ei ollut, edes ESP valo ei välähtänyt kertaakaan. Tilannenopeuden pidin järkevänä n. 50-60km/h välillä. Hyvin pystyi tuolla "luistinradalla" ajamaan kitkoilla, eikä vielä toistaiseksi ole tullut vastaan olosuhteita, missä kitkoilla ei selviäisi.
Eilen tuli vaihdettua kitkat alle, saa nähä kuinka nopeesti löytää ittensä ojasta kun ei tommosilla oo aiemmin tullu ajettua
Kitkat toimii ihan siinä missä nasta, ainoa missä on eroa selvästi huonompaa on jää, muuten hommaisin itsekkin mutta jäiset mökkitiet pakottaa nastaan.
Ei kai noita kannata heti keväällä vaihtaa pois, kannattaa paikata (itse kun paikkaa niin ei maksa juuri mitään) ja ajella karkean asfaltin ajan ja vaihtaa vasta myöhemmin?
Ei kai noita kannata heti keväällä vaihtaa pois, kannattaa paikata (itse kun paikkaa niin ei maksa juuri mitään) ja ajella karkean asfaltin ajan ja vaihtaa vasta myöhemmin?
Samanlaisen eron saa laittamalla ne halvat kiinanastat / pinnoitetut / tms alle, ja silti ihmiset tekevät niin.ja sitten kun se hirvi tms paukkaa eteen niin muutaman metrin lyhyemmällä jarrutusmatkalla mitä nasta tarjoaa niin olisi kolari vältetty. Onhan se nyt typerää väkisin ajaa renkaalla olosuhteissa missä ne ei ole parhaimillaan, samalla logiikalla voisi ajaa kesärenkailla ympäri vuoden kun ajaa vain tarpeeksi hitaasti.
Vaikka mulla tulee ehkä kerran talvessa vastaava tilanne eteen niin mä aina varaudun sen pahimman mukaan.
Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä / Nokian Renkaat
Samanlaisen eron saa laittamalla ne halvat kiinanastat / pinnoitetut / tms alle, ja silti ihmiset tekevät niin.
Voisi melkein jopa sanoa että mieluummin hyvät merkkikitkat kuin halvat p*skanastat.
Itse laitoin eilen alle vanhat Gislavedit (nastat) eteen ja uudet Hankookin Winter iPike RS:t taakse. Ilmeisesti Hankookit ovat väärillä paineilla tai jotain muuta on vialla koska Audi tuntuu kovin "lötkön" yliohjaavalta. Samaa ei Gislaved / Conti -combolla ilmennyt ollenkaan...
Täytyy paineita kuitenkin vielä kokeilla - usein ne auttaa näiden "tonnifanttien" (A6) kanssa ja kesärenkailla ainakin on aika herkkä etu-/takapaineiden kanssa (jotka on 2,6/2,2 tyhjänö ja 2,8/3,0 täydellä lastilla vakiona ).Mulla Nokia hakkapelitta 8 saa auton olemaan lötkön yliohjaava.