Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Talvi tulee taas! Ostin kuukausi takaperin Leonin ja siitä puuttuu moottori lämmittimen tulokaapeli, säteilijä on paikallaan. Onko Bilteman tulokaapeli DEFA - yhteensopiva ?
Eivät ainakaan sano sitä heidän sivuilla niin luultavasti yhteensopiva heidän omilla osilla ainostaan.
Kuvista luulisi olevan mutta voihan aina pistä kyselyn asiakaspalveluun.
Katso siitä säteilijän liittimestä mikä valmistaja.
No Bilteman sivulta löytyi ainoastaan tuollainen:

1757624111946.jpeg
 
Terve!


VW UP! (TSI 90HV, 2017) pitäisi saada talvella tulille aina tarvittaessa. Tähän (ja sisarmalleihin Skoda Citygo ja Seat Mii) ei voi asentaa lohkolämmitintä. Moottorin/öljypohjan kylkeen on tarjolla 300W säteilylämmitin, joka ei oikein vakuuta.

Voiko letkulämmittimiä asentaa autoon kuin autoon? Jonkin suosituksesta mukaan 500W riittää litrasille 4-mukisille koneille. Vaikka tässä kauppakassissa on vain kolme "väkivahvaa" sylinteriä, niin 1000W modulista ei liene haittaakaan.

Jos letkulämmittimen voi asentaa, niin katsellut sillä silmällä DEFA:n versiota asiasta (ks. kuva). Vielä kun tietäisi mihin väliin lämmitin oikein tulee? No, kai ne korjaamolla sen tietää, jos asennushommiin asti mennään

Screenshot 2025-09-16 124927.png
 
Voiko letkulämmittimiä asentaa autoon kuin autoon? Jonkin suosituksesta mukaan 500W riittää litrasille 4-mukisille koneille. Vaikka tässä kauppakassissa on vain kolme "väkivahvaa" sylinteriä, niin 1000W modulista ei liene haittaakaan.


Screenshot 2025-09-16 124927.png
Varmaan hyvä katsoa että vesi pääsee kiertämään moottorin/virtojen ollessa sammutettuna, eli ettei ole mitään venttiileitä kiinni välissä.

Tämä voisi olla hyvä vaihtoehto tolle Defalle, tässä on pumppu niin kierrättää myös vettä Moottorinlämmitin Motorwerk qtherm 1000 W Pro Kit v2 , ja samalla saa tuon sisäpistokkeen.

Edit: Calix/Defa ei kumpikaan tarjoa tuohon letkulämmitintä, niin oisko tosiaan niin ettei vesi kierrä. Kannattaa varmistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Moi,


Juuri sen takia tätä kyselin, koska suurimmilla laitevalmistajilla ei ole ko. autoa edes listoilla. No, tuskin siellä on kaikkia käypiä autoja muutenkaan listattuna. Näitä pieniä kippoja on myyty pieniä määriä verrattuna isompiin kulkineisiin.

Mainitsemasi venttiiliin liittyvä asia tuli vastaan eräällä videolla. Sitä en sitten tiedä, että mistä tätäkin voi yrittää selvittää. Maahantuojalta tai valtuutetulta huoltoliikkeeltä varmaan? Pitääkin paiskata muutama meili illemmalla vetämään.
 
Itse laitoin TT-thermo letkulämmitimen 2004 Octaviaan, eikä siihen Calix tai Defa tarjonnut letkulämmitintä. Suosittelen VW UP:in tapauksessa tutustumaan Facebookissa VagFin ryhmään, sieltä voi löytyä harrastajilta tietoa kyseiseen autoon tai vastaavaan moottoriin letkulämppärin asentamisesta.
 
Nykyajan autoissa kannattaa myös varmistaa, että jäähdytysnesteen lämmitys on OK. Auton moottorinohjaus voi nimittäin sekoilla, jos neste (mistä mitataan moottorin lämpö) on lämmintä vaikka moottori on kylmä.

Sanoisin kyllä, että jos tunnetut merkit tarjoavat kyseiseen autoon vain säteilylämmitintä niin siihen ei voi/kannata silloin letkulämmitintä asentaa.
 
Terve!


VW UP! (TSI 90HV, 2017) pitäisi saada talvella tulille aina tarvittaessa. Tähän (ja sisarmalleihin Skoda Citygo ja Seat Mii) ei voi asentaa lohkolämmitintä. Moottorin/öljypohjan kylkeen on tarjolla 300W säteilylämmitin, joka ei oikein vakuuta.

Voiko letkulämmittimiä asentaa autoon kuin autoon? Jonkin suosituksesta mukaan 500W riittää litrasille 4-mukisille koneille. Vaikka tässä kauppakassissa on vain kolme "väkivahvaa" sylinteriä, niin 1000W modulista ei liene haittaakaan.

Jos letkulämmittimen voi asentaa, niin katsellut sillä silmällä DEFA:n versiota asiasta (ks. kuva). Vielä kun tietäisi mihin väliin lämmitin oikein tulee? No, kai ne korjaamolla sen tietää, jos asennushommiin asti mennään

Screenshot 2025-09-16 124927.png
Käynnistyy takuuvarmasti vaikka utsjoen kovimmissa pakkasissa ilman lämmitystä jos vaan akku on ok.
 
Vaikka säteilylämmitin ei ihmeitä tee, niin ei sekään aivan turha ole. Tässä toissatalvinen viestini

Pyhäpäivän ratoksi tein hiukan epätieteellisiä testejä moottorinlämmityksen osalta. Uhriksi valikoitui Kia Ceed 1.6 litraisella suorasuihku-bensiinimoottorilla. Lämmittimenä Defan 300 wattinen säteilylämmitin (öljypohjan). Auto seisonut ulkona autokatoksessa noin vuorokauden ennen ensimmäistä mittausta. Jäähdytysnesteen lämpötila luettu auton ODB2-portin kautta, ulkolämpötila seinämittarista.

0h: Ulkolämpötila -19, jäähdytysnesteen lämpötila -16
2h: Ulkolämpötila -20, jäähdytysnesteen lämpötila -6
3h: Ulkolämpötila -21, jäähdytysnesteen lämpötila -3

Sekä kahden että kolmen tunnin kohdalla öljytikun kärki suunnilleen kädenlämpöinen.

IP-lämpömittarilla mittailin myös lohkosta huomattavasti ulkolämpötilaa lämpimämpiä lukemia ja öljyhän tuossa oli ihan trooppisissa lämpötiloissa.

Akkulämmitin voisi olla ihan hyvä hankinta, jos käyntiinlähtö huolettaa.
 
Kiitos vastauksista, kokemuksista ja erityisesti vinkeistä!

Auto on seissyt ulkosalla yön yli myös talvella, eikä käynnistämisessä ole ollut mitään ongelmia -20C pakkasessa. Jotenkin äkillinen tallittomuus monen vuoden jälkeen (ts. muutto uuteen osoitteeseen) ja lähestyvä talvi nostivat kylmän hien pintaan.

Yritän etsiä mahdollisia edelläkävijöitä fecesta ja tutkia akkulämmittimiä. En poissulje edes säteilylämmitintä, joka vaikuttaa toimivan yllättävän hyvin.

Kiitos!
 
Kiitos vastauksista, kokemuksista ja erityisesti vinkeistä!

Auto on seissyt ulkosalla yön yli myös talvella, eikä käynnistämisessä ole ollut mitään ongelmia -20C pakkasessa. Jotenkin äkillinen tallittomuus monen vuoden jälkeen (ts. muutto uuteen osoitteeseen) ja lähestyvä talvi nostivat kylmän hien pintaan.

Yritän etsiä mahdollisia edelläkävijöitä fecesta ja tutkia akkulämmittimiä. En poissulje edes säteilylämmitintä, joka vaikuttaa toimivan yllättävän hyvin.

Kiitos!
Se öljy lämmittäminen on loppujenlopuksi mottorin kannalta parempi, toki kunnolla veden lämmityskin auttaa.
Nykyään saa kauko-ohjattavan vesi "webaston" johonkin 400€ asennussarjoineen, niin en kyllä miettisi mitään muuta. Ei tarvi olla piuhan päässä, ja on hyttikin lämmin lähtiessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 207
Viestejä
4 929 111
Jäsenet
79 315
Uusin jäsen
Gödel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom