Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Tänään asennutin säteily/10a laturi/sisäpistokecombon.
658€ ja asentaja pisti toiveen mukaan pistokkeen hieman piiloon.
Tyytyväinen olen!
 
Toinen auto nyt menossa polttoainetoimisella lämmittimellä, senkun auton kaukkarista tai mobiilista etäyhteysoftalla lämmöt päälle ja lämpimään autoon. Johdon perään kytkettäviä on tullut näperreltyä sen verran, ettei ihan mielellään siihen ratkaisuun enää palaisi.
 
Mondeoon on marraskuun alussa bensakäyttöisen eeberin (4kW tms) asennus + mobiililla saa etäyhteyden. Toimiihan se öljypohjan säteilylämmitinkin, mutta työasioissa ei saa aina tolppaan.
 
Tuo mobiili on kätsy, kun voi laittaa kauempaa webaston päälle, esim norwegianin lennolta, ennen laskeutumista :)
 
Auto tallissa ja talli lämpenee ilpillä. Eli lämmitänkö auton siis ilmalämpöpumpulla? Niin kai sitten.
Tämä sama x 2. Kotitallissa ilpillä +10 C ja työpaikan tallissa noin +12 C. Lämmitän siis Mitsubishilla ja sähköllä, vaikka ajan Audilla ja dieselillä.
 
Ajastin hakusessa jossa olisi lisäksi kaukosäätö mahdollisuus. Eikä haittaisi jos olisi viikkokello jonka vois työaamuiks säätää automaattisesti lämmittämään. Kaukosäätö mahdollisuus sit muita lähtöjä varten. Löytyykö tämmöisiä ja onko kokemuksia toimivista laitteista?

Vm. 2015 Hybrid Aurikseen asennutin Defan SmartStart ajastimen/kaken (lohkolämmittimelle+sisälämppärille). Hyvin pelittää. Toki vaatii virtaa tolpasta 24/7, jos meinaa kakella lämmittää satunnaisesti. Itellä tolpassa Thebenin ajastinkello ON/24h. Kaken tilalle löytyy myös Bluetooth-ohjaus tai GPS-link, jolla saa lämmityksen päälle mistä vain kännykällä, kunhan lämmityspiuha on seinässä.
 
Meidän BMW 520D Xdrive lämpiää ihan tehdas webastolla, ei ole eää johtojen kans tarvinu leikkiä ja en edes halua enää. Kaukosäätimestä nappaa päälle ku lämpöä tarvii :)

Ja alle kolmen euron modilla lämpiää moottori myös heti. (vakiona ei lämpiä kovilla pakkasilla ku koppi)
 
Toisessa kaukosäädettävä eberi, toisessa webasto. Eber-autossa on myös defan lohkolämmitin, kiremmillä pakkasilla tulee käytettyä sitä eberin kanssa. Leudommilla keleillä pelkällä polttoainelämmittimellä. Ajot ovat yleensä sen verran pitkiä, että akku ehtii latautua hyvin.
 
Yllättäen ei taas tule tolppaan sähköä:mad:. Kiva lähteä aamulla taas kylmään autoon hytisemään.
Sama homma oli viime syksynä ja piti pari kertaa huoltoyhtiötä patistaa, että tsekkaavat asian.
Silloin vaihtoivat vissiin kellon ja muut tykötarpeet, mutta en tiedä onko nyt vain pistetty kesän ajaksi keskuksesta syötöt kokonaan poikki. Ei tullut kokeiltua toisia tolppia.

Kai katsoit ettei ole ne tolpassa olevat kytkimet alhaalla? Monessa taloyhtiössä jossa olen asunut joku(huolto?) kytkee nuo aina kesäksi pois päältä. Näin oli myös tänä syksynä, mutta tosiaan ne kytkimet ovat ihan siinä tolpassa.
 
Toisessa kaukosäädettävä eberi, toisessa webasto. Eber-autossa on myös defan lohkolämmitin, kiremmillä pakkasilla tulee käytettyä sitä eberin kanssa. Leudommilla keleillä pelkällä polttoainelämmittimellä. Ajot ovat yleensä sen verran pitkiä, että akku ehtii latautua hyvin.
Mikäs järki lohkolämmittimen käytössä on polttoainekäyttöisen kanssa? Luulisi, että 5 kW:n eberin rinnalla ei 500 watin lohkolämppäri paljoa tuntuisi.

Ihan tietämättömyyttäni kyselen. Omakohtaisia polttoainelämmitinkokemuksia ei ole kuin parin lämmityksen verran.
 
Mikäs järki lohkolämmittimen käytössä on polttoainekäyttöisen kanssa? Luulisi, että 5 kW:n eberin rinnalla ei 500 watin lohkolämppäri paljoa tuntuisi.

Ihan tietämättömyyttäni kyselen. Omakohtaisia polttoainelämmitinkokemuksia ei ole kuin parin lämmityksen verran.

Kai siinä se, että käytetään nyt kerrankin kuin tolppapaikasta maksetaan. Ehkä siinä selviää vähemmällä webaston käytöllä tai jotain, kun on pari tuntia piuha kiinni? En ole ajatellut asiaa kauhean syvällisesti.
 
Yllättäen ei taas tule tolppaan sähköä:mad:. Kiva lähteä aamulla taas kylmään autoon hytisemään.
Sama homma oli viime syksynä ja piti pari kertaa huoltoyhtiötä patistaa, että tsekkaavat asian.
Silloin vaihtoivat vissiin kellon ja muut tykötarpeet, mutta en tiedä onko nyt vain pistetty kesän ajaksi keskuksesta syötöt kokonaan poikki. Ei tullut kokeiltua toisia tolppia.
Toi on aina yllättävän ikävää. Varsinkin jos on itse edellisenä iltana huolellisesti runkannut kellon ja kaikki kuntoon.
 
Käsittääkseni letkulämmittimet yleisimmin porsii nimenomaan noista letkuliitoksista, kun säteilylämmittimissä oikein mikään muu ei voi edes hajota kuin vastuksen sähköliitäntä.

Säteilylämmitin polttaa itsensä lähes välittömästi jos kontakti moottoriin on huono.
Säitelylämppäri on tehokkaampi ja parempi omien kokemuksien mukaan Puretechissä.

No ei varmasti ole tehokkaampi missään jos siis verrataan säteilylämmitintä ja letkulämmitintä kiertopumpulla.
 
Kai siinä se, että käytetään nyt kerrankin kuin tolppapaikasta maksetaan. Ehkä siinä selviää vähemmällä webaston käytöllä tai jotain, kun on pari tuntia piuha kiinni? En ole ajatellut asiaa kauhean syvällisesti.
Jeps, mietin vain miten kannattaisi lämmittää, kun omassa tuoreimmassa hankinnassa on lohkolämmitin ja webasto ja kuukausihintaista sähköäkin on tolpassa tarjolla.

No ei varmasti ole tehokkaampi missään jos siis verrataan säteilylämmitintä ja letkulämmitintä kiertopumpulla.
Paitsi, jos mittarina käytetään öljyn lämpötilaa.
 
Etulasi vissiin falskaa alareunasta ja on huurussa aamuisin vaikka auto on muuten lämmin. Pitäisikö heitellä sinne noita töissä päivittäin pyöriviä silica gel pusseja?
 
Onko Defaan olemassa jotain 3. osapuolen valmistamaa uros-uros tai naaras-naaras adapteria? Pitäisi saada toinen miniplug-pistoke takapuskuriin niin voi talvella peruuttaa ruutuun ja silti saa auton lämpiämään.
Tietysti toinen vaihtoehto on investoida pidempään lämmityspiuhaan..

Tekemätön paikka. Ainakin turvallisesti..

Saahan sinne sen toisen laitettua kun oikein kikkailee, mutta on se kyllä ihan helvetin vaarallinen kun jännitteelliset osat on käytännössä paljaana toisessa pistokkeessa.

Ja mitäs sitten kun joku ei huomaa takana olevaa lämmitysjohtoa ja vetää jatkojohdolla toisen etupuolelle.. Palaa koko kiesi pian pihaan.

Eli jatkojohto lienee vähän parempi vaihtoehto tai paras vaihtoehto eli pitkä alkuperäiskaapeli.
 
Älä viitsi heitellä mitään noin typerää! Joku vielä oikeasti keksii alkaa käyttämään jatkojohtoa auton lämmityspiuhan jatkeena!
Sarkasmitutkani väpäjää, mutta en ole varma onko hälytys aiheellineno_O
Ja unohdetaan katsoa sitä lämpötilaa uudelleen ensimmäisten 100 metrin jälkeen, kun öljy on kiertänyt edelleen jääkylmän koneen läpi ja jäähtynyt takaisin alkulukemiin.
Ei nyt sentään alkulukemiin ja on se lämpönsä luovuttanut matkallaan moottorille, mutta joo, onneksi omaan kikottimeen on asennettu lohkolämmitin säteilylämppärin sijaan. Oikea hyötyhän öljypohjaa lämmittävässä säteilylämmittimessä nähdäkseni on, että lämmin öljy on notkeampaa, josta seuraa, että moottori pyörii kevyemmin, jolloin startin on helpompi pyörittää moottoria ja moottori käynnistyy helpommin.
 
Älä viitsi heitellä mitään noin typerää! Joku vielä oikeasti keksii alkaa käyttämään jatkojohtoa auton lämmityspiuhan jatkeena!

no itellä ainenkin tällänen ulkokäyttönen roikka käytössä, hyvin pelittää. toiminu niin vesisateellakin kuin lumisateella
dsafafdsfasf.jpg
 
no itellä ainenkin tällänen ulkokäyttönen roikka käytössä, hyvin pelittää. toiminu niin vesisateellakin kuin lumisateella
dsafafdsfasf.jpg

Hieno on kaapeli :tup:
Ja paljon noita ihmiset kyllä käyttää koska eivät ymmärrä, että jatkokohdan täyttyessä vedellä, voi maasta kumipyörillä erotettu metallimöhkö saada runkoonsa jännitteen ja tuossa ei sitten sulake tai edes vikavirtasuoja välttämättä auta.
Ei kovin todennäköistä, mutta huonolla tuurilla näin.
 
Jos siis ajattelet että on ihan OK käyttää jatkojohtoa auton lämmityksessä, niin suosittelen miettimään vielä toisenkin kerran!
Yhtenä talvena oli 2kpl sisäjatkoroikkia jatkamassa. Sen verran kuumeni ettei rohkenu koskea, pittäähän sitä kaikkea kokeilla :vihellys:

No ny on 40m jakaja jonka kautta meinasin virrat jakaa myös valaistukselle tilapäisesti autokatokseen, josko ens kesänä kaivais maahan kaapelit, ko. vähintään 20m jatkoroikka pitää muutenkin olla.
 
Viimeksi muokattu:
ei vielä 20vuoden aikana ole noi huonotuuri käyny vaikka joskus saattanu uida umpihukkelissa lammikossa
 
jatkokohdan täyttyessä vedellä, voi maasta kumipyörillä erotettu metallimöhkö saada runkoonsa jännitteen ja tuossa ei sitten sulake tai edes vikavirtasuoja välttämättä auta.
Nyt uteliaisuudesta, millä mekanismilla tuo jännite siinä rungossa on vaaraksi niin, ettei syötössä oleva vikavirtasuoja auta asiassa? :confused:
 
Jos siis ajattelet että on ihan OK käyttää jatkojohtoa auton lämmityksessä, niin suosittelen miettimään vielä toisenkin kerran!
Klikinsäästäjästä tervehdys: Miksi ei olisi ok? Miten auton kori saa jännitteen, jos käytetään jatkojohtoa?

Aika monessa traktorissa taitaa olla Defan tai Calixin moottorinlämmitin. Veikkaan että useimmissa traktorin säilytyspaikoissa ei ole sähköä saatavilla normaalin tolppajohdon etäisyydellä. Ratkaisu on siis käyttää jatkojohtoa.
 
Hieno on kaapeli :tup:
Ja paljon noita ihmiset kyllä käyttää koska eivät ymmärrä, että jatkokohdan täyttyessä vedellä, voi maasta kumipyörillä erotettu metallimöhkö saada runkoonsa jännitteen ja tuossa ei sitten sulake tai edes vikavirtasuoja välttämättä auta.
Ei kovin todennäköistä, mutta huonolla tuurilla näin.
:rofl::rofl:
Tällä pettämättömällä lokiikalla on siis suuri ihme että yksikään ulkona ympäri vuoden töitä tekevä raksaäijä on enää elossa, niillä kun saattaa samaisen tai useamman roikan päässä olla useamman tuhannen watin edestä sähkötyökalua ja lämmitintä...
 
:rofl::rofl:
Tällä pettämättömällä lokiikalla on siis suuri ihme että yksikään ulkona ympäri vuoden töitä tekevä raksaäijä on enää elossa, niillä kun saattaa samaisen tai useamman roikan päässä olla useamman tuhannen watin edestä sähkötyökalua ja lämmitintä...

Itselläkin akuttomat voimatyökalut lähes aina jatkolla.. ja vaimo sai juuri Rovaniemen S-marketin kassalta sähköiskun.
 
Ehkä kelalla olevaa jatkoroikkaa ei kannattaisi käyttää (lämpeää), mutta normaali ulkokäyttöön tarkoitettu jatkoroikka toimii aivan hyvin. Eikä ole piuhat palaneet. Jos siis vaikka haluaa etuperin parkkiin ja pistoke olisi juuri toisessa päässä. 2 tuntiahan se kello vain lämmittää normaalisti.

Sähköauton lataus on taas vähän rasittavampaa, kun on jatkuvaa kulutusta.
 
Ehkä kelalla olevaa jatkoroikkaa ei kannattaisi käyttää (lämpeää), mutta normaali ulkokäyttöön tarkoitettu jatkoroikka toimii aivan hyvin. Eikä ole piuhat palaneet. Jos siis vaikka haluaa etuperin parkkiin ja pistoke olisi juuri toisessa päässä. 2 tuntiahan se kello vain lämmittää normaalisti.

Sähköauton lataus on taas vähän rasittavampaa, kun on jatkuvaa kulutusta.

On se kela ip44 ylikuumenemissuojalla katoksessa kuivassa kuitenni.
 
On se kela ip44 ylikuumenemissuojalla katoksessa kuivassa kuitenni.
Sitten on ihan hyvä. Hämärä muistikuva, että jossain vanhassa kelassa ei ylikuumenemissuojaa olisi ollut. Mutta pelkkä lohkolämmitin, niin eihän se kauheasti sähköä viekään.
 
:rofl::rofl:
Tällä pettämättömällä lokiikalla on siis suuri ihme että yksikään ulkona ympäri vuoden töitä tekevä raksaäijä on enää elossa, niillä kun saattaa samaisen tai useamman roikan päässä olla useamman tuhannen watin edestä sähkötyökalua ja lämmitintä...

Oletko jotekin vähän yksinkertainen, vai seisooko ne raksaäijätkin kumipyörien päällä?
 
Nyt uteliaisuudesta, millä mekanismilla tuo jännite siinä rungossa on vaaraksi niin, ettei syötössä oleva vikavirtasuoja auta asiassa? :confused:

Siten, että auton runko ei ole maadoitettu :darra:

e. ja edelleen, tuskin niitä autoja nyt jatkuvalla syötöllä esim. palaa jatkoroikkien takia, mutta varsinkin "jonkun" itse tekemät jatkojohdot saattavat olla vaaraksi. Tuskin tuollaisella kaupasta ostettulla ulkokäyttöön tarkoitetulla piuhalla mitään ongelmia tulee, mutta johan Tukeskin kieltää roikkien käytön..
 
Ei maadoituksella ole mitään tekemistä vikavirtasuojan toiminnan kanssa.

Kappas, luin tuon turhan nopsaan.. Totta, ei vikuri maahan liity.
Maailmassa on niin paljon itsetehtyjä jos jonkinsortin jatkojohtoja, että niiden virheitä tosiaan vikavirtasuojakaan ei välttämättä pelasta.. Kaupasta ostetuilla tätä ongelmaa ei toki ole.
 
Maailmassa on niin paljon itsetehtyjä jos jonkinsortin jatkojohtoja, että niiden virheitä tosiaan vikavirtasuojakaan ei välttämättä pelasta..
Haluaisin kyllä tietää tästäkin, mikä olisi se kytkentävirhe jolla jännitteisestä auton korista voi edes teoriassa saada sähköiskun, jolta vikavirtasuoja ei pelasta?
 
Haluaisin kyllä tietää tästäkin, mikä olisi se kytkentävirhe jolla jännitteisestä auton korista voi edes teoriassa saada sähköiskun, jolta vikavirtasuoja ei pelasta?

Katkennut/irronnut nolla tai nolla ja maa ristissä, niin 230v voi kiertää rungosta kehon kautta maahan, JOS siis runko on jännitteinen.
 
Kaikissa edellisissä autoissa ollut roikan perässä aina, mutta nyt eka talvi lähtee pelkällä webastolla (kaukosäädettävä).
 
No ei voi, kun vikavirtasuoja katkaisee sen jännitteen samalla hetkellä kun sen kehon kautta kulkee se max 30mA virta.

No ei se katkaise yhtään mitään jos nolla on matkalta poikki :confused:

Mutta ettei tämä nyt menisi ihan jankkaamiseksi sinäänsä aiheen vierestä, niin lämmittäkää autonne vaikka nuotiolla! Ei se minulta ole pois :geek:

Itsellä lämmin talli missä pidän talvella molempia autoja, mutta duunipaikalla sitten lohkolämmitin ja sisätilapuhallin hoitaa hommat.
 
Aivan varmasti katkaisee. Kannattaa varmaan tulla pätemään ja valistamaan, jos ei ymmärrä edes miten vikavirtasuoja toimii. :facepalm:

Vai katkaiseeko, jos käyttäjä ottaa kiinni vasemmalla kädellä defa-töpselin L:stä ja oikealla kädellä N:stä, ja auto on kumirenkaiden takia eristetty maasta (ja joku jättäny ruuvaamatta sen pienen maalangan siitä defa-puskurirasiasta, niin ei sekään vaikuta että koskisi koriin).
 
Vai katkaiseeko, jos käyttäjä ottaa kiinni vasemmalla kädellä defa-töpselin L:stä ja oikealla kädellä N:stä, ja auto on kumirenkaiden takia eristetty maasta (ja joku jättäny ruuvaamatta sen pienen maalangan siitä defa-puskurirasiasta, niin ei sekään vaikuta että koskisi koriin).

Ei katkaise, jos vielä se käyttäjä on tukevasti eristetty maasta.

Tuollaisesta ei kuitenkaan ollut kyse, koska on hiukan kaukaa haettu skenaario saada aikaiseksi sillä että käyttää jatkojohtoa auton lämmittämisessä.
 
Oletko jotekin vähän yksinkertainen, vai seisooko ne raksaäijätkin kumipyörien päällä?
Ei, mutta kumipohjalliset turvakengät niilläkin on? Se että mitä väliä sillä kumilla on niin pitää ilmeisesti kysyä sulta, vai pohjautuuko koko teoria johonkin kasikytluvun salamanväistölegendaan?
Siten, että auton runko ei ole maadoitettu :darra:

e. ja edelleen, tuskin niitä autoja nyt jatkuvalla syötöllä esim. palaa jatkoroikkien takia, mutta varsinkin "jonkun" itse tekemät jatkojohdot saattavat olla vaaraksi. Tuskin tuollaisella kaupasta ostettulla ulkokäyttöön tarkoitetulla piuhalla mitään ongelmia tulee, mutta johan Tukeskin kieltää roikkien käytön..
Ai ja nytkö ne kaupan roikat onkin ihan okei ja itse väkerretyt tappaa heti (se kun on vielä niin pirun yleistä että "joku" noita itse tekee, kun kaupasta saa vitosella 10m valmista...)
Ja siltikään en ymmärrä pointtia.

On mullakin ollut mökillä seittemän eri jatkoroikan päässä työkalut kaatosateessa, joista puolet ikivanhoja sisäroikkia, ja kappas elossa ollaan. Jos tuollaisesta onnistuu näpeilleen saamaan niin vika on jossain aivan muualla kuin roikassa...
 
Oon nähnyt kun lattialle tulvinut vesi on hukuttanut alleen jännitteiset jatkojohdot liitoksineen, vaan eipä tuolloinkaan kukaan saanut näpeilleen. Ehkä kyse oli siitä, että johtojen päässä ei ollut kumipyörillä varustettuja autoja, vaan käsityökaluja, valaisimia ja vastaavia.:btooth:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 676
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom