Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Jos meinaa moottoriakin lämmittää niin puoliteho riittää lämmittämään sisätilat suht lämpöiseksi ja avaamaan ikkunat. Jos lulla on 1-2 tuntia lämpiämässä niin kyllä se 850W puhkuu auton lämpöiseksi siinä ajassa kovimpia pakkasia lukuunottamatta.

Mulla on joku vanha termina joka on muistaakseni 600/1200W ja se on lähes aina puoliteholla lämmittämässä tuota farkku-astraa. Toki mun targetti ei ole lämmittää autoa +25 asteeseen, joten tehon riittävyys on aikalailla makuasia.

Jos haluaa auton sisätilat kesälömpöihin niin sitten maksimiteholla, mutta omaan makuun se on liikaa ja tuhlaa sähköä niin onnensi puolitehot on olemassa. Plus kun on noin tehoton niin voi pitää työpaikan tolpassakin sisälämppärin päällä ;)
 
@kjns juu, ei todellakaan ole tarvis lämmittää kesälämpöihin, kevätkin on jo ihan riittävä :)

Helpohkoski tuohon saisi termarinkin tehtyä, mikä nyt toimisi ainakin kotipihassa automaatiossa. Defaa naksuteiltaisiin sitten vaan päälle/pois kun haluttu lämpö on saavutettu.
Muualla sähkönkulutuksella olekkaan enää niin paljon väliä.. :)

Automaatio joko lohkolämmittimellä ja defalle tai sitten erikseen.
 
Tuo puoliteho on turhan vähän.

Itselläni ei ole mitään käsitystä tarvittavista tehoista. Kunhan mut plussan puolella on etelä-suomen pakkasissa ja toki mielellään ikkunat saisi olla auko tai vähintään ”pyyhkäistävissä” puhtaaksi :)
 
Kaksitehoinen on omasta mielestä kans parempi. A6 farkussa oli käytössä se tehokkaampi malli jossa oli puoliteho luokkaa 1kW ja maksimiteho 2kW. Johonkin -10 keleihin käytin puolitehoa ja sitä kylmemmillä maksimia. Puoliteho ei kyllä riittänyt kun elohopea laski -20 nurkille tuon kokoisessa autossa, vaikka tavoitteena ei edes ollut lähteä ilman takkia ajamaan tms.
 
Itselläni ei ole mitään käsitystä tarvittavista tehoista. Kunhan mut plussan puolella on etelä-suomen pakkasissa ja toki mielellään ikkunat saisi olla auko tai vähintään ”pyyhkäistävissä” puhtaaksi :)
1000w mallit on pikkuautoihin, alle tuon on vähän.
 
Siis kuinka kauan täällä porukka oikeen pitää niitä autojaan roikassa, kun entisessä A4:ssa oli joku ~1600W termina ja se oli -20-30 asteen pakkasilla aivan sama oliko se 2-5h lämmöissä vai kokonaan pois päältä ja lopputulos oli aina sama: rapata sormet kohmeessa kaikki ikkunat auki.

Luulin jo jossain vaiheessa että se sisälämppäri on rikki ja hankin uuden tehokkaamman terminin tilalle vaan ei se siitä miksikään kummennut...toki pikkupakkasilla saattoi jopa ihan sulaa kohtaa olla jossain lasissa. Ja voihan se olla ettei siinä vaggipaskineessa suostunut edes defa toimimaan kunnolla... :D
 
Viimeksi muokattu:
Siis kuinka kauan täällä porukka oikeen pitää niitä autojaan roikassa, kun entisessä A4:ssa oli joku ~1600W termina ja se oli -20-30 asteen pakkasilla aivan sama oliko se 2-5h lämmöissä vai kokonaan pois päältä ja lopputulos oli aina sama: rapata sormet kohmeessa kaikki ikkunat auki.

Luulin jo jossain vaiheessa että se sisälämppäri on rikki ja hankin uuden tehokkaamman terminin tilalle vaan ei se siitä miksikään kummennut...toki pikkupakkasilla saattoi jopa ihan sulaa kohtaa olla jossain lasissa. Ja voihan se olla ettei siinä vaggipaskineessa suostunut edes defa toimimaan kunnolla... :D
Lämmittimessä/suuntauksessa vikaa tai sitten on asennettu "lämpötaskuun", jolloin PTC-vastus pienentää todellista tehoa jopa neljänneksen. Pahimmillaan lämmitin pääsee huonon asennuspaikan takia lämpenemään esim. +55 C asti, mikä laukaisee ylikuumenemissuojan.

Onko kiinteä asennus vai lojuuko irtonaisena lattialla? Jos lojuu, niin puhallusilmasta osa saattaa palautua takaisin lämmittimen luo, koska se kohtaa etupenkin etureunan tai ahtaan penkinalusen. Tällöin lämmittimen PTC "luulee" koko auton olevan jo lämmin, minkä johdosta lämpöteho alenee. Jos asennuspaikka on asiallisesti etumatkustajan jalkatilan vasemmassa kyljessä, niin onko suuntaus riittävän jyrkässä kulmassa ylös? Jos ei, niin tuulilasi ei aukea jäästä kunnolla, vaikka auton keskimääräinen sisälämpötila onkin asiallinen.

Kaverin korkeahko Opel Mokka ei lämmennyt kunnolla vanhalla 1300-1350 W Defalla, ja tuulilasi oli aivan ummessa. Annoin lainaksi oman 1400 W Defa Termini kakkosen. Sillä Mokka lämpeni, mutta tuulilasi ei ollut ihan priima. Kaverin veli oli asentanut suuntauksen hieman liian takaviistoon. Mittasin tehot molemmista lämmittimistä. Vanha 13XX W oli alussa 840 W. Tunnin lämmityksen keskiteho oli 820 W. Jotain häikkää vanhuksessa. Oma 1400 W oli alussa 13XX W. Tunnin keskiteho oli noin 1200 W. Speksit ovat 1400 W@-25C ja 1100 W@+25C. Ulkolämpötila taisi olla testeissäni -14 C. Kaveri sai äidiltään vanhan Defan, mikä antoi yli 1200 W kylmänä. Suuntausvirhettä hän ei jaksanut korjata, vaan kompensoi sen pidemmällä lämmitysajalla.
 
Siis kuinka kauan täällä porukka oikeen pitää niitä autojaan roikassa, kun entisessä A4:ssa oli joku ~1600W termina ja se oli -20-30 asteen pakkasilla aivan sama oliko se 2-5h lämmöissä vai kokonaan pois päältä ja lopputulos oli aina sama: rapata sormet kohmeessa kaikki ikkunat auki.

Luulin jo jossain vaiheessa että se sisälämppäri on rikki ja hankin uuden tehokkaamman terminin tilalle vaan ei se siitä miksikään kummennut...toki pikkupakkasilla saattoi jopa ihan sulaa kohtaa olla jossain lasissa. Ja voihan se olla ettei siinä vaggipaskineessa suostunut edes defa toimimaan kunnolla... :D
1-2h lämmittelin omaa, -30 kelissä kävin nappaamassa lisätunnin. Ei tarvinnut koskaan rapsutella ikkunoita, tosin muutaman kerran piti harjata ikkunat kun ei jaksanut ihan 10cm lumikerrosta sulattaa tuossa ajassa. :) Veikkaisin, että asennuspaikka ei ole ollut oikea kyseisille lämppäreille, kuten @TommiZeliard tuossa myös mainitsi.
 
Tuollainen perus lämpötolppa parin tunnin kellolla. Fiboxin ärsyttävä rulla. Defan vihreä jäykkä johto vituttaa, kun naapurilla on Calixin musta ja letkeä johto siinä samassa tolpassa killumassa.
 
Tuo on varmasti se helpoin ja toimivin DIY-vaihtoehto. Ei tarvitse kuin juotella webaston kellolle nuo kolme piuhaa (+12V, liekkikytkimen signaali ja maa) ja homma pelaa suoraan ilman säätämistä. :tup:

Kustannuksissa on nyt ihan sama, meneekö siihen kymppi vai kaksi. Tuota arduinoa voi suositella, jos räpeltäminen kiinnostaa :joy:.

Tää on vissiin sama malli mikä itsellä nyt kolmatta talvea käytössä eberin kanssa ja kaverilla taitaa olla 5 talvi. Kummallakaan ei ole mitään ogelmia ollut. Molemmilla käytössä webaston 1530 kello. Jännitteet sinne tulee muutenkin orkkisliittimeen + jännite ja w-bus viesti ulos. Takakanteen oikeaan kohtaan 3mm reikä, josta piuha ulos. Monethan näyttää näitä tehneen juottamalla liekkinappulan rinnalle piuhoja, mutta mielestäni helpompi siihen piirilevylle ylemmäksi laittaa se yksi piuha, niin ei tarvitse taiteilla piuhojen kanssa jotta saa kellon kasaan.
 
Siihen kelloliittimen väliin voi tehdä ylimääräisen töpselin, niin ei tarvitse juotella tai johtoja katkoa.

Jotain kuvaa tästä? Vaikka ei itselle ole mitenkään aiheellista enää, enkä ole nyt kelloa sen jälkeen availlut kun juotin piuhan. Voihan sitä orkkisliitintä myös käyttää jos piirilevyltä väyläjohtimen poikkasee, itse tuota tosin raaskinut tehdä...
 
Lämmittimessä/suuntauksessa vikaa tai sitten on asennettu "lämpötaskuun", jolloin PTC-vastus pienentää todellista tehoa jopa neljänneksen. Pahimmillaan lämmitin pääsee huonon asennuspaikan takia lämpenemään esim. +55 C asti, mikä laukaisee ylikuumenemissuojan.

Onko kiinteä asennus vai lojuuko irtonaisena lattialla? Jos lojuu, niin puhallusilmasta osa saattaa palautua takaisin lämmittimen luo, koska se kohtaa etupenkin etureunan tai ahtaan penkinalusen. Tällöin lämmittimen PTC "luulee" koko auton olevan jo lämmin, minkä johdosta lämpöteho alenee. Jos asennuspaikka on asiallisesti etumatkustajan jalkatilan vasemmassa kyljessä, niin onko suuntaus riittävän jyrkässä kulmassa ylös? Jos ei, niin tuulilasi ei aukea jäästä kunnolla, vaikka auton keskimääräinen sisälämpötila onkin asiallinen.

Kaverin korkeahko Opel Mokka ei lämmennyt kunnolla vanhalla 1300-1350 W Defalla, ja tuulilasi oli aivan ummessa. Annoin lainaksi oman 1400 W Defa Termini kakkosen. Sillä Mokka lämpeni, mutta tuulilasi ei ollut ihan priima. Kaverin veli oli asentanut suuntauksen hieman liian takaviistoon. Mittasin tehot molemmista lämmittimistä. Vanha 13XX W oli alussa 840 W. Tunnin lämmityksen keskiteho oli 820 W. Jotain häikkää vanhuksessa. Oma 1400 W oli alussa 13XX W. Tunnin keskiteho oli noin 1200 W. Speksit ovat 1400 W@-25C ja 1100 W@+25C. Ulkolämpötila taisi olla testeissäni -14 C. Kaveri sai äidiltään vanhan Defan, mikä antoi yli 1200 W kylmänä. Suuntausvirhettä hän ei jaksanut korjata, vaan kompensoi sen pidemmällä lämmitysajalla.
Kyllä se oli ihan niin ylös suunnattu kuin oli vara suunnata. Kaikki otientaatiot tuli aikalailla tedtattua. Oli jossain vaiheessa jo keskikonsolia vasten täysin pystyssä, ja silloin ainoa sula kohta oli katto... :D

Sinänsä erikoista kun sama lämppäri oli irtoasennuksena kutos mazdassa ja pyöri milloin missäkin jalkatilassa tai penkin päällä, eikä samaa ongelmaa ollut. Alkoi nyt vaan mietityttämään että oiskohan tossa saksanihmeessä ollut ne prkleen tuplalasit... Jäi mysteeriksi kun pottuunnuin koko kamppeeseen alle vuodessa ja hommasin webastoauton.
 
Toi taitaa sitten ohjata suoraan lämmitintä. Esimerkiksi RTU5024 releen kanssa saa asetettua maksimissaan ~16min lämmityksen tai sitten niin, että se on päällä niin kauan kunnes uudella soitolla käskee sammumaan.
 
Itse olen ryhtynyt käyttämään autoa trooppisissa maissa talvisin. Tämä on hoitanut lämmitysongelmat mukavasti.
 
Tarkotuksena asentaa 150€:n Kiinan Webasto-kopio MB:n, eli n. 15% koko auton hinnasta. Ei tuolla moottoria lämmitetä (kun ei jaksa askarrella), mutta ainakin on sisältä lämmin ja 80db melu takaa että naapuritkin kuulevat koska köyhä/pihi lähtee töihin. Max 9A näyttää ottavan virtaa sytytyksessä Youtube testin mukaan, joten akku pitää uusia. Lähinnä kosteuden poistoon tuon hankin kun ei ole mahdollisuutta käyttää sisälämppäriä.
 
Itellä tulis ekana mieleen varmistaa että vakuutus korvaa sitten tulipalon jäljet. :D

No, tässä tapauksessa ei olisi onneksi auton osalta juuri korvattavaa. Eberin ohjainyksikkö meni aikanaan kerran ja koko roska pakeliittiin valettuna ja luotto ei ole kova silläkään suunnalla. Uusi taisi maksaa n. 400€. Dieselin kanssa onneksi on vähän turvallisempaa pelata näillä Kiinan ihmeillä.
 
Kellään sitä venäjän eberiä. Kuulemma, joku systeemi muutamalla satasella kaukosäätimineen päivineen.
 
Itselläni sellainen tilanne että lämmityspaikoille pitkä jono, joten onnistuuko auton moottorin lämmittäminen 12V silicon heat padejä käyttämällä
Silicone-heating-pad-heater-220V-50W-120mmx120mm-for-3d-printer-heat-bed-1pcs.jpg_640x640.jpg

Laittaisin padit moottorin ympärille ja vetäisin ne potikan kautta 12V akkuun.
Onko idea tuhoon tuomittu vai luuletteko, että onnistuisi noita heat padejä käyttäen. Niitä löytynee netistä noin 5€ hintaan.
 
Itselläni sellainen tilanne että lämmityspaikoille pitkä jono, joten onnistuuko auton moottorin lämmittäminen 12V silicon heat padejä käyttämällä
Silicone-heating-pad-heater-220V-50W-120mmx120mm-for-3d-printer-heat-bed-1pcs.jpg_640x640.jpg

Laittaisin padit moottorin ympärille ja vetäisin ne potikan kautta 12V akkuun.
Onko idea tuhoon tuomittu vai luuletteko, että onnistuisi noita heat padejä käyttäen. Niitä löytynee netistä noin 5€ hintaan.

Taitaa akku olla tyhjä ennenkö moottori lämmin.
 
Olisi vanha auton 60Ah akku ylimääräisenä luulisi nyt 12V 50W kuormaan joksikin aikaa riittävän.
Ei kyllä auta. Mutta tarvittaessa lämmintä ja täyteen ladattua ylimääräista akkua voisi käyttää auton apuvirtana käynnistyksessä. Ja käyttää moottoriöljynä mahdollisimman letkeää 0W öljyä. Niin ja toivoa että ei tule kovin kovia pakkasia. :)

Jatkojohtokin voi olla joskus hyvä, niin voisi varastaa sähköä naapurin tolpasta hetkeksi moottorinlämmittimelle, ja saisi auton käynnistettyä.
 
Kellään sitä venäjän eberiä. Kuulemma, joku systeemi muutamalla satasella kaukosäätimineen päivineen.

Jos ei takuut kiinnosta niin noita näyttää saavan tori.fi/nettivaraosa melko säännöllisesti alle 500€ hintaan. Itse askarrellen helposti 600€ hinnalla saa tommosen gsm-kaukosäädöllä autoonsa. Parin vuoden kokemuksella uskallan suositella, ei ole ollut ongelmia toiminnan kanssa.
 
Itse ostin edelliseen autoon tori.fistä Eberin hintaan 120e. Oli Corollan ensiasennus vehje, mukana ei tullut mitään ohjausta. Alle satkun maksoi Eberin oma viikkokello ja sen kanssa pari relettä ohjaamaan. Avasin Eberin ja putsailin sen, kasasin uusilla tiivisteillä ja hienosti toimi. Alle 300e kaikki yhteensä.
 
i30 CW
Kumpi Defa vai joku muu?

Termini II 1200
Teho -25: 0/1200W
Teho +25: 0/960W
Hinta 38€

Termini II 1700
Teho -25: 0/830/1700
Teho +25: 0/650/1350
Hinta 65€

Jotenkin tuo 1700 vaikuttaa järkevämmältä tehoalueidensa suhteen käytettäessä puolitehoa, niin jää tarvittaessa reserviäkin.

Mistä Termini II 1200 noin halvalla?
 
Itsellä ei mitään ylimääräistä lämmitystä, kovemmilla pakkasilla laitan maskinsuojuksen niin auto lämpenee nopeammin ajaessa.
 
Calixin lokilämppäri kyrvähti niin heitin tilalle TT-Thermo 1kW KLD2. Nyt nesteen lämpötila on luokkaa 60-70c kun ottaa roikasta. Helvetin hyvä kampe.
 
Calixin lokilämppäri kyrvähti niin heitin tilalle TT-Thermo 1kW KLD2. Nyt nesteen lämpötila on luokkaa 60-70c kun ottaa roikasta. Helvetin hyvä kampe.
Kuinka kauan olet pitänyt autoa lämmityksessä? Letkulämppäri kiinnostaisi itseäkin, vaikka tällä hetkellä onkin ihan toimiva lohkolämmitin käytössä.
 
Kuinka kauan olet pitänyt autoa lämmityksessä? Letkulämppäri kiinnostaisi itseäkin, vaikka tällä hetkellä onkin ihan toimiva lohkolämmitin käytössä.
Töissä sähköä tulee vissiinki 2h akselilla lähtien 6.00, 10.00 ja 14.00. Kämpillä tolpan toimintaa en tiä ollenkaan. Aamu 6 lämpö ollut luokkaa ~40c. Kaapeli kiinni kokoajan.
 
Tarkotuksena asentaa 150€:n Kiinan Webasto-kopio MB:n, eli n. 15% koko auton hinnasta. Ei tuolla moottoria lämmitetä (kun ei jaksa askarrella), mutta ainakin on sisältä lämmin ja 80db melu takaa että naapuritkin kuulevat koska köyhä/pihi lähtee töihin. Max 9A näyttää ottavan virtaa sytytyksessä Youtube testin mukaan, joten akku pitää uusia. Lähinnä kosteuden poistoon tuon hankin kun ei ole mahdollisuutta käyttää sisälämppäriä.
Tarkoitatko tuollaista lämmitintä mitä minäkin suunnittelin:
US $149.74 22% OFF|Car Heater 5KW 12V Air Diesels Heater Parking Heater With Remote Control LCD Monitor for RV Motorhome Trailer Trucks Boats-in Heating & Fans from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
Onko kenelläkään kokemuksia?
 
Ainakin ennen Biltemalla oli ihan oma liittimensä, kun Defan liitin oli patentoitu.
Tuossa olisi edullinen letkulämmitin euro pistokkeella.
Nuo kiinalaiset ei ole vaihtoehto.
Pitää olla panssarikaapelilla niin kelpaa vakuutusyhtiölle.
Pitänee etsiä mistä saa halvimmalla Defan 702.
 
Sain sellaisen idean että mitäs jos hankkisi jonkun tälläisen letkulämmittimen, virittäis peräkonttiin pari AGM-akkua, 230v ac invertterin johon kytkee tämän lämmittimen, niin mahtaisiko riittää virtaa moottorin lämmitykseen :lol: Pitäisi vaan keksiä joku kaukosäätö ja rele mikä nappaisi akun latauksen päälle silloin kun auto on käynnissä, heräte vaikkapa perävaloista... Lämpenee viimeistään kun DIY-viritys kärähtää :rofl:

Edit: netin laskuri kertoo että tarvittaisiin 330Ah kapasiteettia että AGM-akulla saisi 125A@1500w tunnin ajan, vaatisi suunnilleen hybridiauton verran akustoa... Melko kallista ostaa pari kappaletta 80Ah+ akkua ja kytkeä ne rinnakkain, menevät varmaan nopeasti pilallekin koska ne pitäisi ajaa tosi tyhjäksi kovalla virralla.
 
Viimeksi muokattu:
Sain sellaisen idean että mitäs jos hankkisi jonkun tälläisen letkulämmittimen, virittäis peräkonttiin pari AGM-akkua, 230v ac invertterin johon kytkee tämän lämmittimen, niin mahtaisiko riittää virtaa moottorin lämmitykseen :lol: Pitäisi vaan keksiä joku kaukosäätö ja rele mikä nappaisi akun latauksen päälle silloin kun auto on käynnissä, heräte vaikkapa perävaloista... Lämpenee viimeistään kun DIY-viritys kärähtää :rofl:

Edit: netin laskuri kertoo että tarvittaisiin 330Ah kapasiteettia että AGM-akulla saisi 125A@1500w tunnin ajan, vaatisi suunnilleen hybridiauton verran akustoa... Melko kallista ostaa pari kappaletta 80Ah+ akkua ja kytkeä ne rinnakkain, menevät varmaan nopeasti pilallekin koska ne pitäisi ajaa tosi tyhjäksi kovalla virralla.
Tässäkin tapauksessa lienee viisainta lämmittää käynnistysakkua takakontin akulla, jos jotain itsenäistä sähkölämmitintä haluaa autoon viritellä.
 
Millaisia ylläpitolatureita teillä on webaston kanssa käytössä?

Sen verta nahkeasti tuntuu lähtevän näillä pakkasilla webaston käytön jälkeen käymään että pitäisi varmaan sellainen kapistus hankkia.
 
Millaisia ylläpitolatureita teillä on webaston kanssa käytössä?

Sen verta nahkeasti tuntuu lähtevän näillä pakkasilla webaston käytön jälkeen käymään että pitäisi varmaan sellainen kapistus hankkia.


Tokmannin tarjouksesta ostettu halppis. Hyvin tuo lataa. Tosin kaksi kertaa käyttäny, ku ei tuo bemmi ole nihkeilly edes 30 asteen pakkasissa .

Tosin meillä ajomatkaa töihin 22km noin, niin lataa mennen tullen edes hieman.
 
Hö, mulla kyllä lataa AGM akkua, talvi asentoon vaan se. (lumihiutaleen kuva). Ohjekirjassa oli et kyseinen moodi AGM akulle.

Auto BMW 520D Xdrive -14
-edit- Tää laturi: Smart 4A -akkulaturi

Jees, näyttää vielä juuri sellaiselta että mukana on tarvittavat kaapelit kiinteille johdotuksille auton sisälle. Pitää laittaa ostoslistaan.

Oma akku on tosiaan noin 6-vuotta vanha eikä autolla ole viimeaikoina tullut mitään kovin pitkää lenkkiä tullut vedettyä joten sekin varmasti näkyy akun varauksessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 534
Viestejä
4 556 167
Jäsenet
74 997
Uusin jäsen
jimbauzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom