Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Tyhjäkäynnillä lämmittämisestä tuli taas mieleen tämä uutinen:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...yhjakaynnilla-se-voi-olla-paha-virhe/YKkqTcet

Tästä on herännyt aina pari kysymystä mielessä:

1. Mites diesel?
2. Eikö se "voitelematon" moottori rouhi vielä enemmän itseään ajossa kuin tyhjäkäynnillä?

Ylipäätään olisi kiva nähdä kunnon faktaa siitä, että bensa oikeasti ehtisi liottamaan öljyt pois männänrenkailta tyhjäkäynnillä kylmällä koneella. Nyt tätä uutista vaan toistetaan faktana eri maissa ja medioissa, missä on lähde?

Uutinen alkoi jostain syystä elämään samoihin aikoihin, kun viherpropagandassa maapallon tuhoutuminen laitettiin autojen tyhjäkäynnin syyksi. Sattumaa?

EDIT: Siellähän olikin uutisen kommenttiosiossa hyvää palautetta.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin 4 litrainen BMW 740ia 1996 vei vähemmän bensaa kun käytti 10 minuuttia tyhjäkäynnillä ja ajoi sitten 20 km (talvella). Verrattuna siihen että käynnistää auton ja lähtee heti ajamaan. Bensan kulutus kylmänä ajossa oli jotain "aivan järkkyä". Lämpimänä taas vei noin/reilu 10 l/100km, jos ajoi hiljaa. Tyhjäkäynnillä kulutus oli maltillinen.
 
Sattuneesta syystä vuosia sitten otin lämpimästä hallista omaan ajoon jonkun vanhan 240 volvon, eikä tulut mieleenkään että sehän on kaasari kone, vaikka itsellä ollut useampikin vastaava volvo aikoinaan. No sitä pakkasta sitten oli varmaan jotain -20 tms. Aamulla sai sahailla melkolailla käyntiin ja ei menannut pysyä käynnissä sitten mitenkään, risteyksissäkin piti kikkailla kolmella polkimella että rohjo pysyi käynnissä. Sitten kun se lämpeni ja pääsin duunipaikalle, niin satuin huomaamaan että tuossahan se perkeleen ryyppy on piilotettuna:D

volvo-240-gl-2_3-solgt.jpg

Oi tätä nostalgiaa. Miten nykypäivän hermannit pärjäsivät vielä ~15-20v takaperin? Siinä oli oma viehätyksensä kun ensin ryyppy auki (riippuen pakkasesta ja muusta niin ryypyn suuruuden määrittäminen), sen jälkeen jo mainitut kaasupolkimen polkemiset ja sitten vasta starttaus. Ei muuten mikään vitun vajaa sähköaivo sanonut sulle, että "liian kylmä - ei startata" tai "liian alhainen laskennallinen akunjännite - ei startata".

Vittu se oli hienoa aikaa, kaasutinsprayta suoraan kaasarin kurkkuun jos muu ei auttanut. Oikeat miehet erottui nykypäivän excelhippineideistä siinä(kin) suhteessa kuka naapureista osasi käynnistää autonsa ja kuka vitun DI-KTM-koulutuksen opiskellut keisari mutta samalla arjen tyhjäpää ihmetteli parkkipaikalla pakkasessa tumput suorina.
 
Ja nuo uudemmat kaasarivehkeethän oli automaattiryypyllä varustetuita kaasareita. Ja ne vanhetessan tahtoi tehdä kiusaa. Itsellä on ollut yksi käsiryypyllä oleva auto eli Honda Civic 1.3l 12v -86 ja vanhempaa korimallia.

Mullakin ollut Civic -88 jonka äsken olin jo unohtanut laskuista, käsiryypyllä siis.
Sitten noita ns. automaatti ryyppyisiä taisi olla ainakin Mitsu Colt -89, Mazda 626 SS -89 (ei GTi), Corolla -90 taisi olla jo oikealla ruiskulla. En mä muista, autoja on ollut jotain 50 omissa nimissä niin aina jotain unohtuu:lol:
 
Mikä mahtaa olla uusin henkilö/pakettiauto josta vielä käsiryyppy löytyy? Ainakin T4 Portterissa on 1.9 koneella.
 
Ja pornstartterissakaan se ei ole ryyppy vaan se aikaistaa ruiskutusennakkoa, ja löytyy myös 2.4 moottorisesta.
 
Mikä mahtaa olla uusin henkilö/pakettiauto josta vielä käsiryyppy löytyy? Ainakin T4 Portterissa on 1.9 koneella.

Edelleenkään riisselissä ei ole normaali kaasaria (eli liittyy kaasarin lisäpolttoaineen saantiin), kun se toimintaperiaate on vähän eri polttoaineen syötön osalta kuin vanhemmissa bensiinikoneissa
 
Toyotan hybridit ainakin kulkevat kylminä sähköllä alkuun kunnes akku on tyhjennetty tai kaasua polkaistaan kunnolla. Tämän ajan moottori hörisee jonkin sortin "tyhjäkäynnillä" ilman kuormaa ~1200rpm lämmitellen itseään. Ilmeisesti Japanin insinööri on katsonut että tämä on optimaalinen ratkaisu jollakin tavalla..
 
Oi tätä nostalgiaa. Miten nykypäivän hermannit pärjäsivät vielä ~15-20v takaperin? Siinä oli oma viehätyksensä kun ensin ryyppy auki (riippuen pakkasesta ja muusta niin ryypyn suuruuden määrittäminen), sen jälkeen jo mainitut kaasupolkimen polkemiset ja sitten vasta starttaus. Ei muuten mikään vitun vajaa sähköaivo sanonut sulle, että "liian kylmä - ei startata" tai "liian alhainen laskennallinen akunjännite - ei startata".

Vittu se oli hienoa aikaa, kaasutinsprayta suoraan kaasarin kurkkuun jos muu ei auttanut. Oikeat miehet erottui nykypäivän excelhippineideistä siinä(kin) suhteessa kuka naapureista osasi käynnistää autonsa ja kuka vitun DI-KTM-koulutuksen opiskellut keisari mutta samalla arjen tyhjäpää ihmetteli parkkipaikalla pakkasessa tumput suorina.
Kyllä joo kaiholla muistelen sitä miten herkäksi nilkka oppi. Ensin sprayta ilmanputsarin kautta kaasariin, sisätiloissa puhallin pois päältä, ryyppy 2 mm auki, pieni pintakaasu, starttaus ja jos hörähtää niin hörähdyksen huippuhetkellä juuri oikean verran lisää kaasua - mutta ei liikaa. Jos painoi liikaa, piti odotella kymmenisen minuuttia ennen seuraavaa yritystä. Kavereille ei uskaltanut lainata, mutta silloinen tyttöystävä (nykyinen vaimo) sai ekalla kerralla käyntiin. Siitä hetkestä tiesin, että olen löytänyt sen oikean.
 
Oi tätä nostalgiaa. Miten nykypäivän hermannit pärjäsivät vielä ~15-20v takaperin? Siinä oli oma viehätyksensä kun ensin ryyppy auki (riippuen pakkasesta ja muusta niin ryypyn suuruuden määrittäminen), sen jälkeen jo mainitut kaasupolkimen polkemiset ja sitten vasta starttaus. Ei muuten mikään vitun vajaa sähköaivo sanonut sulle, että "liian kylmä - ei startata" tai "liian alhainen laskennallinen akunjännite - ei startata".

Vittu se oli hienoa aikaa, kaasutinsprayta suoraan kaasarin kurkkuun jos muu ei auttanut. Oikeat miehet erottui nykypäivän excelhippineideistä siinä(kin) suhteessa kuka naapureista osasi käynnistää autonsa ja kuka vitun DI-KTM-koulutuksen opiskellut keisari mutta samalla arjen tyhjäpää ihmetteli parkkipaikalla pakkasessa tumput suorina.

Kyllähän jo 80-luvun Volkkareissa oli automaattiryyppy ja näissä vanhemmissa kieseissä ei ollut kymmentä sähkölaitetta tyhjäämässä akkua talvipakkasilla. Vanhemmille autoille pystyi kuitenkin antamaan vähän kattavammin ensiapua käynnistysongelmissa. Kummasti ne ihmiset pääsivät tuolloinkin liikkumaan, ei se starttaaminen nyt mitään tähtitiedettä ollut tuolloinkaan :cigar2:
 
Opel Kadetissa painoi ensin kaasupolkimen pari kertaa pohjaan, niin lähti hyvin käyntiin. Ilmeisesti kaasarin kiihdytyspumppu ruikki bensaa koneeseen?

Renault 19 (1989) oli käsiryyppy, mutta ei ongelmia. 2000 moottoripyörässä on myös käsiryyppy ja kylmällä vaati vähän kikkailua tosiaan että lähti heti ekalla hyvin käyntiin. Muistaakseni ryyppyä ja vähän kaasua. Tai sitten lämpimänä ei ryyppyä, mutta vähän kaasua. Ruisku taas taitaa kaasutella itsekseen ja samoin diesel.
 
Opel Kadetissa painoi ensin kaasupolkimen pari kertaa pohjaan, niin lähti hyvin käyntiin. Ilmeisesti kaasarin kiihdytyspumppu ruikki bensaa koneeseen?

Renault 19 (1989) oli käsiryyppy, mutta ei ongelmia. 2000 moottoripyörässä on myös käsiryyppy ja kylmällä vaati vähän kikkailua tosiaan että lähti heti ekalla hyvin käyntiin. Muistaakseni ryyppyä ja vähän kaasua. Tai sitten lämpimänä ei ryyppyä, mutta vähän kaasua. Ruisku taas taitaa kaasutella itsekseen ja samoin diesel.
Ruiskussa on se etu että seos voidaan säätää juuri oikeaksi oli lämpötila, kierrokset tai kuormitus mikä vain, kaasaria on vähän hankala säätää 100% tarkkuudella, siksi sitä bensaa palaa enemmän.
 
Ja pornstartterissakaan se ei ole ryyppy vaan se aikaistaa ruiskutusennakkoa, ja löytyy myös 2.4 moottorisesta.

No ei, mutta käytännössä edistää samalla tavoin kylmäkäynnistystä ja kaikki sitä käsiryypyksi kutsuvat selvyyden vuoksi vaikka ei "ryypytä" sanan varsinaisessa mielessä.

edit: Tarkennus koska saivartelua tästä kuitenkin tulee
 
Kävin lopulta ostamassa Clas Ohlsonin digitaaliajastimen, kun sen pitäisi toimia ainakin -25°C lämpötilassa. Valmistaja ei ole ilmoittanut akun toiminta-aikoja mutta tehtaalta tuli viestiä, että ainakin viikon pitäisi kestää. Katsellaan, miten tässä käy.

Muuten tuo vaikuttaa nopeasti testattuna ihan pätevältä laitteelta mutta suunnittelussa ei ole otettu huomioon 90° kulmalla varustettuja töpseleitä. Ne eivät mene paikoilleen mitenkään päin. Otin tuosta ensi alkuun ylemmän luukun pois, niin nyt kulma-töpselin saa ajastimeen kiinni.
Hyvin näyttää pelittävän tuollainen akullinen ajastin ainakin näillä alle -15°C keleillä. Ihan näppärähän tuo on muutenkin, kun voi koko viikon aikataulun tehdä valmiiksi. Yllättäville reissuille voi sitten napsauttaa "lähtölaskenta-ajastimen" päälle nopeasti. Se tosin pitää sitten nollata vähän hankalasti :confused2:.
 
Käsiryyppy...muistoja tulee mieleen :) Rellu 19 vm. 90 (muistaakseni) ja 1.4 koneella oli varustettu käsiryypyllä. Sillä oli vähän oma sielunelämä mutta jahka siihen sai näppituntuman (tai jalkatuntuman), niin lähti kyllä iloisesti käytiin kovemmillakin pakkasilla. Talvikeleillä aika hyvä varkaudenesto myös, toistaitoinen voro ei ihan äkkiä konetta saisi käytiin.

Muistaakseni metodi meni näin kovilla pakkasilla: Ryyppy maksimiin, muutama polkaisu kaasua jonka jälkeen käynnistys. Kun kierros tai kaksi on sahattu niin vähän kaasua => kovaa ajoa.
 
ex (nyttemmin jo paalattu :itku:) mazda 626 -86 (gc) ryyppy maksimiin ja avaimesta käyntiin ilman mitään kaasun pumppailuja.
 
ex (nyttemmin jo paalattu :itku:) mazda 626 -86 (gc) ryyppy maksimiin ja avaimesta käyntiin ilman mitään kaasun pumppailuja.

Mullakin oli samanlainen SS, katoin trafista niin eipä löydy enää rekkarilla kyseistä autoa... En muista että olisi mitään ihmeempiä temppuja ollut pakkasilla auton käynnistyksne kanssa. Ryyppy ja avaimesta käyntiin. Olikohan siinä edes lohkolämppäriä, jos oli niin en muista että olisin käyttänyt. Onhan tästä vitusti aikaa toki.
 
Japsit kyl starttaa iloisesti pakkasella ku pakkasella, mut pirun kylmiä tuuppaavat vaan olemaan ja suht hitaita lämpenemään. 240 volle taasen oli aivan toista luokkaa lämpenemisen suhteen, puski kuumaa jo 2 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. :D

240, tai mun tapauksessa 242 x2 ja 240 ja 740 oli kyllä lämpimiä. Noista 240 sarjoista tulee mieleen se helvetin selvä lämppärin säätöhomma missä ei äkkisilteen ollut mitään järkeä. Edes google näin äkisti löydä yhtään kuvaa niistä rullista mitä siinä oli:D Ja eka oli -75, toka 81, kolmas -85, 740 -84 oli jo fiksummin toteutettu.
 
Japsit kyl starttaa iloisesti pakkasella ku pakkasella, mut pirun kylmiä tuuppaavat vaan olemaan ja suht hitaita lämpenemään. 240 volle taasen oli aivan toista luokkaa lämpenemisen suhteen, puski kuumaa jo 2 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. :D

Kyllähän noissa valurautamoottorit (painavat) tuottaa sitä lämpöä. Tehojahan noissa ei ollu senkään vertaa. Ja toinen hemmetin lämmin auto oli nuo vanhat 900 Saabit. Kuin myös vanhat ladat.
 
Oma työmatka on vain sen pari kilsaa eli noin viitisen minuuttia, joten riittää, että koppi on lämmin. Moottorin kulumisesta en anna ns. vittuakaan, koska ajelen kuitenkin talvella markan romuilla. Myöskin sähkön saanti on jossain määrin rajattua, että "sisätilan lämmitintä ei saa käyttää" eli suomeksi sanottuna en lämmitä moottoria ollenkaan vaan käytän kaiken saatavan sähkön kopin lämmittämiseen -> ei tarvitse käyttää aikaa ikkunoiden raappaamiseen.
 
Näyttää nyt olevan nettiautossa runsaasti dieseleitä Ruotsista esim. Audi/BMW/Volvo akselilla.. Erityisesti nuo parit myyntipuljut (Saka, Kamux) ovat alkaneet roudaamaan noita urakalla. Ilmeisesti ne diesel-rajoitukset on alkaneet vaikuttaa hintoihin. Aika monessa noista ei ole minkäänlaista moottorilämmitintä, vaikka Ruotsi kuitenkin on ihan oikea talvimaa. Elleivät ole sitten Etelä-Ruotsin autoja. Jäinkin tässä nyt miettimään, että tarvitaanko lämmitintä ollenkaan oikeasti. Moniin ei taida saadakaan kuin säteilylämmittimen, jota monet pitää lähtökohtaisesti huonona. Esim. Bemareissa taas webasto ei edes oletuksena lämmitä moottoria.. Ja ymmärtääkseni webastottomissa on sitten sähkövastukset sisätilan lämmittämiseksi.

Kysymys siis onkin, ajaako joku modernilla dieselillä ilman mitään lämmitintä, ja onko ollut ongelmia?
 
Näyttää nyt olevan nettiautossa runsaasti dieseleitä Ruotsista esim. Audi/BMW/Volvo akselilla.. Erityisesti nuo parit myyntipuljut (Saka, Kamux) ovat alkaneet roudaamaan noita urakalla. Ilmeisesti ne diesel-rajoitukset on alkaneet vaikuttaa hintoihin. Aika monessa noista ei ole minkäänlaista moottorilämmitintä, vaikka Ruotsi kuitenkin on ihan oikea talvimaa. Elleivät ole sitten Etelä-Ruotsin autoja. Jäinkin tässä nyt miettimään, että tarvitaanko lämmitintä ollenkaan oikeasti. Moniin ei taida saadakaan kuin säteilylämmittimen, jota monet pitää lähtökohtaisesti huonona. Esim. Bemareissa taas webasto ei edes oletuksena lämmitä moottoria.. Ja ymmärtääkseni webastottomissa on sitten sähkövastukset sisätilan lämmittämiseksi.

Kysymys siis onkin, ajaako joku modernilla dieselillä ilman mitään lämmitintä, ja onko ollut ongelmia?
Voin sanoa vaan bemarista, että kun hehkutulpat on kunnossa, lisälämmitintä ei tarvita. Vastukset lämmittää kabiinin suhteellisen nopeasti.

Jos hehkut ei pelaa, n. 15° pakkasessa ei liikuta enää. Toisaalta kun hehkut pelaa, -32° ei ole ongelma.

Kolmossarjassa tosin täytyy pitää takkia päällä kun ollaan siellä kolmessa kympissä. Ja ne kummatkin termarit kannattaa pitää kunnossa.

Säteilylämmitin kyllä auttaa, jos hehkut ei toimi. Tämä kaikki kokemuksella.

Edit: bemarista puheen ollen kannattaa olla tarkkana moottorista. Osa niistä räjäyttää itsensä. Kuusisylinteriset on ok. Sporttipenkit must.
 
Viimeksi muokattu:
Kelit alkaa viilenemään ja nyt on autossa myös sisätilanpistoke niin aloin miettimään, että minkähänlainen lämmitin pitäisi hommata. Mitään kiinnittimiä tai telineitä ei ole, ettei niiden puolesta ole väliä merkillä / mallilla. Autona Opel Karl, eli paljoa ei ole tilaa mitä tarvitsee lämmittää.
Motonetista katsoin tarjontaa Sisätilanlämmittimet | Motonet Oy mutta en kyllä pysty sanomaan kuinka tehokas tarvitsee lämppärin olla tuon kokoiseen autoon. Onko kellään heittää vinkkiä minkä kokoista lämppäriä kannattaa katsoa.
 
Kelit alkaa viilenemään ja nyt on autossa myös sisätilanpistoke niin aloin miettimään, että minkähänlainen lämmitin pitäisi hommata. Mitään kiinnittimiä tai telineitä ei ole, ettei niiden puolesta ole väliä merkillä / mallilla. Autona Opel Karl, eli paljoa ei ole tilaa mitä tarvitsee lämmittää.
Motonetista katsoin tarjontaa Sisätilanlämmittimet | Motonet Oy mutta en kyllä pysty sanomaan kuinka tehokas tarvitsee lämppärin olla tuon kokoiseen autoon. Onko kellään heittää vinkkiä minkä kokoista lämppäriä kannattaa katsoa.
Mielestäni tuo "pieni auto, pieni lämmitin" ideologia on ihan väärä.

Suurempi vain tarkoittaa että se auto lämpenee nopeammin. Jos joskus on jostain syystä tarve käyttää pienempää tehoa, niin sitten katkaisijasta I-asennolle.

Eli itse ostaisin tämän:
Defa Termini II 1700 sisätilanlämmitin 0/830/1700 W slim (#430068) | Motonet Oy

Termineissähän muutenkin putoaa lämmitysteho kun lämpötila nousee. Isompi vain tarkoittaa että selviät lyhemmällä lämmitysajalla.
 
en kyllä pysty sanomaan kuinka tehokas tarvitsee lämppärin olla tuon kokoiseen autoon. Onko kellään heittää vinkkiä minkä kokoista lämppäriä kannattaa katsoa.

Mulla on Astra K farmari, ja lämmittelen sitä yleensä Defa Terminan alemmalla teholla (olisko ollut 600W) ja joskus "kovilla pakkasilla" pidän sitä täydellä teholla (1200W ehkä), ja lämpö riittää vallan mainiosti. Tästä voisi päätellä Karlin kokoiseen autoon riittävän melkein minkä tahansa markkinoilta löytyvän lämmittimen.

Lämmittimen mitoitus voi olla osittain preferenssistäkin kiinni, mun mielestä on ihan järjetöntä asentaa autoon jotain 2kW lämmittimiä jos lämmität moottoria myös samalla. Moottoria kun pitää pakkaskeleillä lämmittää tunti tai useampikin, ja siinä ajassa tollainen 2kW lämmitin puskee kabiinin kelistä riippuen ~+30 asteeseen, mikä on vaan ihan turhaa. Pienempikin lämpö riittää sulattamaan ikkunat ja lämmittämään sisätiloja mukavammaksi. Yleensähän noissa on jonkinlainen säätyvä vastus, mutta ihan tolkuttoman kuumaksi ne auton kuitenkin painaa jos sitä pari tuntia huudattaa, ja sähköyhtiö kiittää.

Sulle varmaan riittää ihan mainiosti tuo 1kW Termini II: Defa Termini II 1000 sisätilanlämmitin 1000 W (#430072) | Motonet Oy

Meillä on vaimon Riossa joku Tokmannin halpis 1.4kW lämmitin ja se on ihan ylitehoinen siihen pirssiin. Tietty jos haluaa vaan sisätiloja lämmittää (kuten jotkut tekee) niin tollanen tehokkaampi lämmittää tietty sisätilat nopeammin.
 
Yleensähän noissa on jonkinlainen säätyvä vastus, mutta ihan tolkuttoman kuumaksi ne auton kuitenkin painaa jos sitä pari tuntia huudattaa, ja sähköyhtiö kiittää.
Isompi defa pudottaa tehot jonnekin 1150W tienoille kun lämpöä alkaa olemaan muistaakseni 20 astetta.

Ei siis aivan hirveästi eroa 1000W lämppäristä jossa ei ole säätyvää vastusta, pääsee vain tuohon lämpötilaan nopeammin. ;)
 
Isompi defa pudottaa tehot jonnekin 1150W tienoille kun lämpöä alkaa olemaan muistaakseni 20 astetta.

Ei siis aivan hirveästi eroa 1000W lämppäristä jossa ei ole säätyvää vastusta, pääsee vain tuohon lämpötilaan nopeammin. ;)

Kuten tuossa aiemmin mainitsin, niin pelkkään sisätilanlämmitykseen isotehoinen on ihan hyvä valinta koska nopea.

Vilkaisin Defan sivuilta noiden speksit, alemman tehon raja näyttää olevan +25 astetta, mikä mun henk.koht. mielipiteeni mukaan on ihan liikaa, mutta sen kanssa on elettävä. Defalla näyttää tehonsäätö vaikuttavan kytkimen asennosta riippuen, se näköjään tiputtaa Termini 1700:ssa kytkin ykkösellä tehon niinkin alas kuin 650 Wattiin, mikä on itse asiassa vähemmän kuin 1kW Terminissä (800W), joten sen puolesta ihan fiksusti suunniteltu. Jos meinaa moottoriakin lämmitellä niin tuon kun pitää ykkösteholla (1350W) lämpeää Karl varmasti riittävästi ja lämpimänä menee mukavan pienelle teholle :tup:. Sitten on vielä pelivaraa kovilla pakkasilla tuupata se isommallekin jos mielii.

Termini 1000 on vähän matalampi (28mm vs. 36mm) jos tilasta on pulaa ja muutaman kympin halvempi (39€ vs 65€) ostaa, joten aikalailla makuasia kumman hankkii. Molemmat homman hoitaa tuon kokoisessa autossa joka tapauksessa jos targetti on saada auton sisäpuolli lämpimäksi.
 
Kiitoksia vastauksista! Pitää vähän suunnitella mihinkä tuon laittaisi, että tuleeko koosta mitään ongelmaa. Voisihan sitä varuiksi ostaa tuon isomman niin on sitten varalla tehoa jos tarvii / joskus auto vaihtuu isompaan. Isompi voi toisaalta olla fiksumpi ratkaisu sen takia, että vuokra-asunnossa kun ollaan niin tolpassa ajastin ei anna kuin tietyn aikaa virtaa kerrallaan. En muista mikä tuo aika tarkalleen on, mutta eipä jäisi kovillakaan pakkasilla ikkunat sulamatta.
 
tolpassa ajastin ei anna kuin tietyn aikaa virtaa kerrallaan. En muista mikä tuo aika tarkalleen on, mutta eipä jäisi kovillakaan pakkasilla ikkunat sulamatta.

Mikäli eivät ole lähteneet poikkeamaan normista, niin tolppa antaa sähköä 2 tuntia.
 
Säteilylämmitin vaiko letkulämmitin?
Pitäs uuteen 5008 1.2 Puretechiin laitella.
Letkulämmitin kuulemma parempi, mutta osat hajoaa nopeammin?
 
Säteilylämmitin vaiko letkulämmitin?
Pitäs uuteen 5008 1.2 Puretechiin laitella.
Letkulämmitin kuulemma parempi, mutta osat hajoaa nopeammin?
Laita vaan letkulämmitin. Kyllä se säteilylämmitinkin hajoaa, että tuskin on paljoa sen puolesta eroa.
 
Ensviikolla asennus säteilylämppärille, 10A ylläpitolaturille sekä sisäpistoke sisätilanlämppärille.
Kysyn että olisiko Fiestaan tuota letkulämppäriä mutta kertoivat että eivät asenna niitä enään kun kuulemma käyvät vanhuuttaan vuotamaan.
Itselle melkein tärkein oli toi akkulaturi kun aika lyhyttä ajoa tulee ja virrankulutus aika kovaa näissä uusissa. Vastukset lämppärissä, lämmitettävä tuulilasi yms.
Säteilylämmitinhän lämmittää öljypohjaa, luulisi pahimmilla pakkasilla muutaman asteen auttavan... :btooth:
 
BMW 330d 2007, ei mitään lämmittimiä. Kabiinin alkoi tulla lämmintä jo lasien raaputtelun aikana. Oli myös tehokkaat penkinlämmittimet.

Prius 2009. Asennutin sisätilanlämppärin ettei tarvitse raaputella laseja. Moottorinlämmitintä ei ollut edes saatavilla.

BMW i3 2014. Ajastettava lämmitys, toimii myös ilman että auton tarvitsee olla töpselissä. Kovemmilla pakkasilla akusta ei saanut täysiä tehoja irti, kiihtyvyys oli aluksi aika hidasta.

Leon 1.4 TSI 2014. Sisätilanlämppäri oli, en tiedä oliko moottorinlämmitintä.

Citroen DS5 THP 200 2013. Ei mitään lämmittimiä. Auto on katoksessa joten laseja ei juuri tarvitse raapia.
 
Laita vaan letkulämmitin. Kyllä se säteilylämmitinkin hajoaa, että tuskin on paljoa sen puolesta eroa.

Letkulämmittimessä on aika monta potentiaalista hajoamispistettä enemmän kuin säteilylämmittimessä.

Ensin mainitussa on vastuksen lisäksi kierrätyspumppu ja kaksi letkuliitosta, kun jälkimmäinen on vain alumiiniin valettu sähkövastus joka pultataan lohkon/öljypohjan kylkeen kiinni. Käsittääkseni letkulämmittimet yleisimmin porsii nimenomaan noista letkuliitoksista, kun säteilylämmittimissä oikein mikään muu ei voi edes hajota kuin vastuksen sähköliitäntä.
 
(Toimiva) webasto nyt ekaa talvea, mutta akun riittävyys on aika kyseenalaista kun työmatka kestää vartin, ja sitä eniten edes takas suhataan.

Mites jos autolla ajaa kerran viikossa vähän pidempää siivua ~1h suuntaansa niin riittääkö tuo kompensoimaan viikon pätkäajoa, vai onko vaan pakko alkaa kysellä ylläpitolaturin asennushintoja?
 
Mahdoton kai tuota on varmaksi sanoa, mutta ite alkaisin kyllä laittamaan ylläpitolaturia. Kovimmilla pakkasilla viikon verran vartin kerrallaan ajaen on akku varmasti vajaa ja ei se tunnin ajolla vielä täyty.
 
(Toimiva) webasto nyt ekaa talvea, mutta akun riittävyys on aika kyseenalaista kun työmatka kestää vartin, ja sitä eniten edes takas suhataan.

Mites jos autolla ajaa kerran viikossa vähän pidempää siivua ~1h suuntaansa niin riittääkö tuo kompensoimaan viikon pätkäajoa, vai onko vaan pakko alkaa kysellä ylläpitolaturin asennushintoja?

Minulla on riittänyt 15-20 min työmatkat ja käryttelen webastolla aina kun on pakkasta. Pitkiä matkoja ei tule viikottain, tosin välillä sitä tulee istuttua ruuhkassa 30 min siivu.
 
Ajastin hakusessa jossa olisi lisäksi kaukosäätö mahdollisuus. Eikä haittaisi jos olisi viikkokello jonka vois työaamuiks säätää automaattisesti lämmittämään. Kaukosäätö mahdollisuus sit muita lähtöjä varten. Löytyykö tämmöisiä ja onko kokemuksia toimivista laitteista?
 
Ei ole tallipaikkaa, peitän etulasin magneettikiinnitteisellä suojuksella ja laitan tolppaan kiinni. Lämpiää kone ja sisätilat eikä tarvitse tuulilasia skrapata.

Tähän aikaan vuodesta riittää hyvin kun laittaa auton piuhan päähän.
 
Auto tallissa ja talli lämpenee ilpillä. Eli lämmitänkö auton siis ilmalämpöpumpulla? Niin kai sitten.
 
Näin vähä ajattelinkin :think:



Perusteluita? Hintaeroahan näillä ei hirveänä ole kun otetaan sisätilahaaroituksella ja akkulaturilla.

Letkulämppärin hyöty menetetään, koska kaikissa PT-moottorisissa on lämmitysvastukset kanavissa, jotenka sillä ei ole suurempaa merkitystä mikä jäähdytysnesteen lämpötila on. Lisäksi mun käsityksen mukaan Euro 6.2:sien Puretehcien osalta on vielä asennuskielto voimassa vesitilaan tulevista lämmittimistä.
 
Letkulämppärin hyöty menetetään, koska kaikissa PT-moottorisissa on lämmitysvastukset kanavissa, jotenka sillä ei ole suurempaa merkitystä mikä jäähdytysnesteen lämpötila on. Lisäksi mun käsityksen mukaan Euro 6.2:sien Puretehcien osalta on vielä asennuskielto voimassa vesitilaan tulevista lämmittimistä.

VIN mukaan vois olla viimesiä Euro 6.1 kun tilattu tammikuun lopulla. Taisivat uudet tulla aikalailla kun noudettiin tuo liikkeeltä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa äkkiseltään vähän sellaiselta härveliltä jollaista kukaan tuskin alkaa tekemään...? Jos autossa on kaksi pistoketta, niin sitten auton ollessa lämpenemässä, siitä toisesta voi vaikka se pihalla leikkivä pikkulapsi saada näpeilleen kun sen jousikuormitteisen kannen alla on jännitteiset piikit.
 
eikö pärjää ulkokäyttösellä jatkoroikalla
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 628
Viestejä
4 560 333
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom