Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

^ köyhät. Eli minä ja muutama muu.

Binar 5 voisi melkein onnistua köyhältäkin. Kellään kokemuksia?
 
Jos näin on, niin täytyypä katsella eberien hintoja. Kopiot ei kiinnosta, eikä webasto.

Eberin kylkeen vielä vanha nokia etäohjaamaan, niin sehän on siinä.
 
Jos näin on, niin täytyypä katsella eberien hintoja. Kopiot ei kiinnosta, eikä webasto.

Eberin kylkeen vielä vanha nokia etäohjaamaan, niin sehän on siinä.
Kannattaa otaa ihan puhelin kätöseen ja soitella tarjouksia. Tuossa 4v sitten kun oman Eberin asennutin niin hintahaarukka 5Kw mallilla oli paikasta riippuen monta sataa asennettuna.

Lopulta ostin oman Remucilla muistaakseni n. ~1800 eurolla - ei kai noiden hinnat tuossa ajassa niin paljoa ole nousseet (4kw malli lienee jotain 200 eur halvempi ja Remuc -> kello-ohjain on about -200 - 300e eur).
 
Halvin hinta on ainoa kriteeri ja asennuksen teen itse. Liikkeet ei tee hyviä tarjouksia pelkistä laitteista. 500€ jos pääsee hinnassa, niin hyvä.
 
Osaisiko joku selittää tämän ajastimen toimintaperiaatteen?

IMG_20181104_144256826.jpg
 
Se valkoinen namiska vasemmassa alalaidassa pitää siirtää ylös, jos haluaa ajastimen toimivan.
 
Oma kippo lämpiää lohkolla ja sisätilan lämmittimellä. Hyvin on aamulähdöt sujuneet. Säteilylämmitintä ei onneksi autossani ole, mutta jossain vaiheessa täytyy sekin ehkä niellä, kun ei uusiin autoihin saa kunnon lämmittimiä.
 
Oma kippo lämpiää lohkolla ja sisätilan lämmittimellä. Hyvin on aamulähdöt sujuneet. Säteilylämmitintä ei onneksi autossani ole, mutta jossain vaiheessa täytyy sekin ehkä niellä, kun ei uusiin autoihin saa kunnon lämmittimiä.

En sitten tiiä, miten onnistuu tuo letkulämmitin? Eli sillä pitäisi saada lämpimäksi auton kuin auton.
 
Oma kippo lämpiää lohkolla ja sisätilan lämmittimellä. Hyvin on aamulähdöt sujuneet. Säteilylämmitintä ei onneksi autossani ole, mutta jossain vaiheessa täytyy sekin ehkä niellä, kun ei uusiin autoihin saa kunnon lämmittimiä.
4 vuotta tuli lämmiteltyä säteily+sisälämppäri -kombolla. Ei mitään ongelmia ja hyvin toimi. Letkulämppäreitä saa joihinkin malleihin suoraan, joissain malleissa ei ilmeisesti saa/suositella letkulämppäreitä ollenkaan kun pitäisi koodailla vedenkiertoa auki. Osassa ollut myös ongelmia, että auton anturit kertovat tietokoneelle auton olevan lämmin vaikkei se sitä täysin olekkaan ja käynnistys vaikeutuu/ei onnistu.
 
4 vuotta tuli lämmiteltyä säteily+sisälämppäri -kombolla. Ei mitään ongelmia ja hyvin toimi. Letkulämppäreitä saa joihinkin malleihin suoraan, joissain malleissa ei ilmeisesti saa/suositella letkulämppäreitä ollenkaan kun pitäisi koodailla vedenkiertoa auki. Osassa ollut myös ongelmia, että auton anturit kertovat tietokoneelle auton olevan lämmin vaikkei se sitä täysin olekkaan ja käynnistys vaikeutuu/ei onnistu.

Tottahan toki jooh teho vaikuttaa siinä lämppärissä, että miten hyvin lämpiää. Kovilla pakkasilla ei vaan noista säteilylämmittimistä ole oikein ruusuista kuvaa. Aikaa menee lähes tuplat auton lämmitykseen säteilylämmittimellä.
 
Nyt meni kyllä luotto Calixin lämmittimiin, hajosi 1400w slim malli ja ostin tilalle samanlaisen niin suoraan paketista rikki on/off kytkin (kokoajan päällä) :facepalm: Noh tuo ensimmäinen mikä hajosi oli 4-5 vuotta vanha mutta kaipa noiden pitäisi tuollainen aika kuitenkin kestää. 15 vuotta vanhat Defat senkun porskuttavat.
 
Webasto kello ja kaukosäädin täälläkin mutta tuo kännykkä ohjaus kiinnostaisi myös.
 
Nyt meni kyllä luotto Calixin lämmittimiin, hajosi 1400w slim malli ja ostin tilalle samanlaisen niin suoraan paketista rikki on/off kytkin (kokoajan päällä) :facepalm: Noh tuo ensimmäinen mikä hajosi oli 4-5 vuotta vanha mutta kaipa noiden pitäisi tuollainen aika kuitenkin kestää. 15 vuotta vanhat Defat senkun porskuttavat.
Ne vanhat on tehty kestämään.:tup:
Nykyään nuo Defatkin tehdään kiinassa ja laatu hieman kärsiny, Calixi tehdään edelleen Ruotsissa, en sano kumpi parempi, nykyään itse suosin kyllä Calixia kun paljon edullisempi ja tähän asti ei itsellä ongelmia(onneksi). Tulee siis ihan työnpuolesta välillä noita lohkolämmittimiä asennettua.
 
Webasto kello ja kaukosäädin täälläkin mutta tuo kännykkä ohjaus kiinnostaisi myös.

Ebaysta 15egellä gsm-rele ja siihen prepaid kortti ja yhden johdon juottaminen ovaalikelloon (1530), jonka rele kytkee maihin. Jos värkkääminen kiinostaa, ei tosiaan paha homma jos juotin löytyy ja muutaman piuhan onnistuu kytkemään.
 
Ei toimi
Ebaysta 15egellä gsm-rele ja siihen prepaid kortti ja yhden johdon juottaminen ovaalikelloon (1530), jonka rele kytkee maihin. Jos värkkääminen kiinostaa, ei tosiaan paha homma jos juotin löytyy ja muutaman piuhan onnistuu kytkemään.
kun on ww oma järjestelmä ja oma kello
 
Ei toimi

kun on ww oma järjestelmä ja oma kello
Yleistettynä väyläohjatuissa vaatii ThermoConnectin(remucin) boksin ja itse webaston aivojen päivityksen, joka muuttaa lämppärin tottelemaan v-bus ohjausta. Joissain saattaa vaatia vielä auton softaan muutoksen.

Volvoon tuota suunnittelin, mutta hinta alkoi lähennellä jo uuden ei väyläohjatun lämppärin vaihtamista, vaikka kaikki asentamiset olisin tehnyt itse, joten sai jäädä.
 
Eikö toi Kauko-ohjain ota tarpeeksi kaukaata, mä ainakin saan napsautettua 500m päästä vielä käyntiin.
 
Yleistettynä väyläohjatuissa vaatii ThermoConnectin(remucin) boksin ja itse webaston aivojen päivityksen, joka muuttaa lämppärin tottelemaan v-bus ohjausta. Joissain saattaa vaatia vielä auton softaan muutoksen.

Volvoon tuota suunnittelin, mutta hinta alkoi lähennellä jo uuden ei väyläohjatun lämppärin vaihtamista, vaikka kaikki asentamiset olisin tehnyt itse, joten sai jäädä.
OBD-pistokkeeseen mokkula kiinni ja kännykällä ohjaus. Autoplugin ES
 
OBD-pistokkeeseen mokkula kiinni ja kännykällä ohjaus. Autoplugin ES
Nyt oli puhe näistä "oikeista" kauko-ohjauksista.

Olen tietoinen että kaiken maailman autoplugineja ja v2:sia on saatavilla, mutta nuokaan eivät mahdollista kuin ohjauksen auton avaimesta. (toki onnistuu muillakin, mutta vaatii taas niitä satasien lisäpokseja).

Halvimmaksi jäi pulittaa Volvotiskillä satku lisää muiden päivityksien yhteydessä, jossa päivittivät weban käynnistymään auton avaimesta. Kantomatkaa perusavaimella 100m ihanne oloissa...
 
Nyt oli puhe näistä "oikeista" kauko-ohjauksista.

Olen tietoinen että kaiken maailman autoplugineja ja v2:sia on saatavilla, mutta nuokaan eivät mahdollista kuin ohjauksen auton avaimesta. (toki onnistuu muillakin, mutta vaatii taas niitä satasien lisäpokseja).

Halvimmaksi jäi pulittaa Volvotiskillä satku lisää muiden päivityksien yhteydessä, jossa päivittivät weban käynnistymään auton avaimesta. Kantomatkaa perusavaimella 100m ihanne oloissa...
:confused: Tämä laitetaan obd-pistokkeeseen ja ohjataan puhelimen appilla internetsin kautta, tekstiviestillä tai soittamalla. Esim Volvo S80 2008 pitää tehdasasenteiselle webastolle olla auton oma ajastustoiminto käytössä ja tuo toimii.
Autoplugin Therminal-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control

Toki saatavilla halvempikin vaihtoehto millä saa juuri auton avaimella ohjauksen.
Autoplugin Key-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control
 
:confused: Tämä laitetaan obd-pistokkeeseen ja ohjataan puhelimen appilla internetsin kautta, tekstiviestillä tai soittamalla. Esim Volvo S80 2008 pitää tehdasasenteiselle webastolle olla auton oma ajastustoiminto käytössä ja tuo toimii.
Autoplugin Therminal-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control

Toki saatavilla halvempikin vaihtoehto millä saa juuri auton avaimella ohjauksen.
Autoplugin Key-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control

Tämähän vaikuttaa oikein mainiolta systeemiltä. Nimittäin 2011 Ford Kugaan kyselin webastoon kauko-ohjausta ja sitä ei saanut edes merkkiliikkeestä. Tuohon pistää 325e ja saa kännyn kautta tai kakella ohjauksen.
 
:confused: Tämä laitetaan obd-pistokkeeseen ja ohjataan puhelimen appilla internetsin kautta, tekstiviestillä tai soittamalla. Esim Volvo S80 2008 pitää tehdasasenteiselle webastolle olla auton oma ajastustoiminto käytössä ja tuo toimii.
Autoplugin Therminal-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control

Toki saatavilla halvempikin vaihtoehto millä saa juuri auton avaimella ohjauksen.
Autoplugin Key-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control
Muistaakseni kahlasin aikoinaan tuon Therminalin äärimmäisen paskan manuaalin läpi, josta selvisi että sen lisäksi oli hankittava tuo perus RCP boksi. Nyt näytti tulevan pakettina, mutta taas tuohon hintaan alkaa saada jo sen ihan "oikean" webaston thermon...

Muutenkaan minkään gpsllä ja netillä varustetun kirjaimellisen ryssävirityksen kytkeminen auton väylään ei kuulosta hyvältä idealta... :D
 
4 vuotta tuli lämmiteltyä säteily+sisälämppäri -kombolla. Ei mitään ongelmia ja hyvin toimi. Letkulämppäreitä saa joihinkin malleihin suoraan, joissain malleissa ei ilmeisesti saa/suositella letkulämppäreitä ollenkaan kun pitäisi koodailla vedenkiertoa auki. Osassa ollut myös ongelmia, että auton anturit kertovat tietokoneelle auton olevan lämmin vaikkei se sitä täysin olekkaan ja käynnistys vaikeutuu/ei onnistu.

Itselläni on diisselipösössä webasto, joka tällä hetkellä ei akun säästämiseksi lämmitä kuin moottoria (pitäisi kytkeä tuo sisälämmitys takaisin käyttöön).

Nyt ensimmäisillä yli-5C pakkasilla huomasin, että jos lämmittimen antaa paahtaa +15 min pelkkää moottoria, niin tuntuu lähtevän rumemmin käyntiin ja käyvän huonompaa tyhjäkäyntiä kuin samassa lämpötilassa suoraan kylmästä. Tasaantuu muutaman kymmenen sekunnin kuluessa, mutta oletettavasti johtuu siitä, että koneessa on antureiden mukaan lämmintä ja syöttää sen mukaan niukemmin, mutta öljyt ovatkin kylmät ja kone sekä laatikko pyörivät jäykemmin.

Webasto kello ja kaukosäädin täälläkin mutta tuo kännykkä ohjaus kiinnostaisi myös.

Itse rakentelin juuri Arduinosta, ebayn GSM-modulista ja prepaid-liittymästä tuollaisen. Kaikkineen hintaa tuli vajaa kymppi ja yhden viikonlopun illat sai koodailla arduinoa ja modulia puhumaan toisilleen, kun koodaminen ei ole oma leipälaji. Virittelin tuon siten, että omasta numerosta tuleva tietty tekstari vastaa samaa, kun painaisi kellosta "polta nyt"-nappia. Eli ei reagoi mainosmiesten soittoihin tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen.

Joku etevämpi varmasti osaisi myös optimoida koodin nätimmäksi ja lisätä siihen esimerkiksi sleep-ominaisuutta virrankulutuksen pienentämiseksi. Nyt tuo imee ~30 mA n. 5V jännitteestä, eli hyvän hakkurin läpi ottaa auton +12V:stä sen 10-15 mA. Tuolla kulutuksella 1 Ah akusta pyörittää systeemiä kolmisen päivää. 10% tavallisen 60-70 Ah akun varauksesta pitää modulia hengissä siis viikkotolkulla, eli ei pitäisi edes kerta viikkoon -ajoilla haitata käynnistymistä.

Jos juotin pysyy kädessä niin tuollaisen rakentaminen ei ole mikään mahdottomuus. Mikäli tuohon on kiinnostusta, voin laittaa tuosta omasta systeemistä vaikka tänne pienen ohjeistuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on diisselipösössä webasto, joka tällä hetkellä ei akun säästämiseksi lämmitä kuin moottoria (pitäisi kytkeä tuo sisälämmitys takaisin käyttöön).

Nyt ensimmäisillä yli-5C pakkasilla huomasin, että jos lämmittimen antaa paahtaa +15 min pelkkää moottoria, niin tuntuu lähtevän rumemmin käyntiin ja käyvän huonompaa tyhjäkäyntiä kuin samassa lämpötilassa suoraan kylmästä. Tasaantuu muutaman kymmenen sekunnin kuluessa, mutta oletettavasti johtuu siitä, että koneessa on antureiden mukaan lämmintä ja syöttää sen mukaan niukemmin, mutta öljyt ovatkin kylmät ja kone sekä laatikko pyörivät jäykemmin.



Itse rakentelin juuri Arduinosta, ebayn GSM-modulista ja prepaid-liittymästä tuollaisen. Kaikkineen hintaa tuli vajaa kymppi ja yhden viikonlopun illat sai koodailla arduinoa ja modulia puhumaan toisilleen, kun koodaminen ei ole oma leipälaji. Virittelin tuon siten, että omasta numerosta tuleva tietty tekstari vastaa samaa, kun painaisi kellosta "polta nyt"-nappia. Eli ei reagoi mainosmiesten soittoihin tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen.

Joku etevämpi varmasti osaisi myös optimoida koodin nätimmäksi ja lisätä siihen esimerkiksi sleep-ominaisuutta virrankulutuksen pienentämiseksi. Nyt tuo imee ~30 mA n. 4V jännitteestä, eli hyvän hakkurin läpi ottaa auton +12V:stä sen 10-15 mA. Tuolla kulutuksella 1 Ah akusta pyörittää systeemiä kolmisen päivää. 10% tavallisen 60-70 Ah akun varauksesta pitää modulia hengissä siis viikkotolkulla, eli ei pitäisi edes kerta viikkoon -ajoilla haitata käynnistymistä.

Jos juotin pysyy kädessä niin tuollaisen rakentaminen ei ole mikään mahdottomuus. Mikäli tuohon on kiinnostusta, voin laittaa tuosta omasta systeemistä vaikka tänne pienen ohjeistuksen.

Tuo arduino systeemi kiinnostaa kyl itseäkin...
 
Itselläni on diisselipösössä webasto, joka tällä hetkellä ei akun säästämiseksi lämmitä kuin moottoria (pitäisi kytkeä tuo sisälämmitys takaisin käyttöön).

Nyt ensimmäisillä yli-5C pakkasilla huomasin, että jos lämmittimen antaa paahtaa +15 min pelkkää moottoria, niin tuntuu lähtevän rumemmin käyntiin ja käyvän huonompaa tyhjäkäyntiä kuin samassa lämpötilassa suoraan kylmästä. Tasaantuu muutaman kymmenen sekunnin kuluessa, mutta oletettavasti johtuu siitä, että koneessa on antureiden mukaan lämmintä ja syöttää sen mukaan niukemmin, mutta öljyt ovatkin kylmät ja kone sekä laatikko pyörivät jäykemmin.



Itse rakentelin juuri Arduinosta, ebayn GSM-modulista ja prepaid-liittymästä tuollaisen. Kaikkineen hintaa tuli vajaa kymppi ja yhden viikonlopun illat sai koodailla arduinoa ja modulia puhumaan toisilleen, kun koodaminen ei ole oma leipälaji. Virittelin tuon siten, että omasta numerosta tuleva tietty tekstari vastaa samaa, kun painaisi kellosta "polta nyt"-nappia. Eli ei reagoi mainosmiesten soittoihin tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen.

Joku etevämpi varmasti osaisi myös optimoida koodin nätimmäksi ja lisätä siihen esimerkiksi sleep-ominaisuutta virrankulutuksen pienentämiseksi. Nyt tuo imee ~30 mA n. 4V jännitteestä, eli hyvän hakkurin läpi ottaa auton +12V:stä sen 10-15 mA. Tuolla kulutuksella 1 Ah akusta pyörittää systeemiä kolmisen päivää. 10% tavallisen 60-70 Ah akun varauksesta pitää modulia hengissä siis viikkotolkulla, eli ei pitäisi edes kerta viikkoon -ajoilla haitata käynnistymistä.

Jos juotin pysyy kädessä niin tuollaisen rakentaminen ei ole mikään mahdottomuus. Mikäli tuohon on kiinnostusta, voin laittaa tuosta omasta systeemistä vaikka tänne pienen ohjeistuksen.


Seurantaan. Toivottovasti selviää joskus :D

Ei se pahemmin toisaalta haittaa vaikka vähän rumasti käy, kyllä se siitä lämpeää niin nopeasti kuitenkin (Tai öljyt lähtee kiertoon ja notkistuu.)
 
Oispa webastoa....eberi vaan savuaa ja syttyy ehkä joka 4.kerta eli tällä hetkellä ei lämpee vitullakaan...taidan kohta lähteä letkulämmitin kaupoille kun jo palanut tarpeeksi rahaa tuohon eberin paskeeseen....
 
Oispa webastoa....eberi vaan savuaa ja syttyy ehkä joka 4.kerta eli tällä hetkellä ei lämpee vitullakaan...taidan kohta lähteä letkulämmitin kaupoille kun jo palanut tarpeeksi rahaa tuohon eberin paskeeseen....
Koita irrottaa akku hetkeks tai sulake härveliltä, pitäis nollata mahdolliset vikatilat ja saattaapi toimia taas ainakin talven yli. Ei mikään ihme ratkaisu mutta kokeilemisen arvone pika vinkki.
 
Koita irrottaa akku hetkeks tai sulake härveliltä, pitäis nollata mahdolliset vikatilat ja saattaapi toimia taas ainakin talven yli. Ei mikään ihme ratkaisu mutta kokeilemisen arvone pika vinkki.

No jaa voishan tuotakin kokeilla mutta tehasasennettu eberi ja vikakoodit tuosta saan kyllä kuitattua piuhalla. Vaihdettu ohjainboksi paloilma puhallin ja perus sukkaa....sama ralli jatkuu taas mitä ennen noita menihän se noilla yhdentalven verran....
 
Tuo arduino systeemi kiinnostaa kyl itseäkin...

Tutkiskelin tuota webaston 1533-kelloa ja totesin, että tuo liekkinappulan painaminen yksinkertaisesti vetää +5V pinnin kellon prossulta maihin. Tuon saman tempun voi tehdä suoraan arduinolla ilman mitään relehässäköitä, kunhan saa sen jollain tavalla puhumaan tuollaisen GSM-moduulin kanssa.

Itse tein systeemin käyttäen jotain euron klooni-arduino Pro miniä. Tuossa hyvää ja huonoa on se, että levyllä ei ole USB-sarjaporttipiiriä kuluttamassa sähköä, mutta ohjelmointia varten tarvitsee sitten toisen euron USB-to-TTL -kikkareen, joka hoitaa sarjaporttiliikenteen koneelle.

GSM-moduuli oli joku vajaan neljän euron kikkare ebaysta mallia halvin, jolle antenniksi juottelin 8,3 cm langanpätkän. Tuo täsmää 1/4 aallonpituudella 900 MHz GSM-verkolle ja 1/2 pituudella 1800 MHz verkolle. Eipä ainakaan näin kaupunkialueella ole ollut kuuluvuusongelmia ja testaillessa näytti muutamaa desibeliä vajaat täydet signaalivoimakkuutta sisätiloissakin.
Akun tilalle laitoin jonkun ~1000 uF konkan tasaamaan virtapiikkejä. Todellisuudessa "akkupinni" on kytketty suoraan tuon SIM800C:n käyttöjännitelinjaan, johon nuo ylälaidan kaksi diodia pudottavat +5V käyttöjännitteen. Itse piiri toimii speksien mukaan 3,4-4,4 V jännitteellä.

Step-down-konvertteri ei ole vielä tullut perille, mutta tällä hetkellä sen virkaa hoitaa autossa tavan 7805. Virtaa tuolla lineaariregulla kuluu enemmän, mutta en ainakaan vielä ole huomannut ongelmia akun tyhjenemisen kanssa (autolle tulee ajoa vähintään pari kertaa viikossa).

Liittymänä toimii Soneran 3,90€ prepaidi, joka toimii puoli vuotta tuolla hinnalla ja siitä eteenpäin 12kk jokaisella saldon latauksella.

Kötöstelin nopsaan tämmöisen "kytkentäkaavion" systeemille:
esrcEnY.jpg

Koodi löytyy seuraavasta spoilerista, yritin kommentoida siihen jotain järkevää mukaan. Mukaan lienee syytä liittää trigger warning kaikille, jotka oikeasti osaavat koodata :rofl:. Tuossa on mukana jonkun verran diganostiikkaprinttiä, esimerkiksi toistaa kaikki tietokoneelta arduinon sarjaporttiin lähetetyt viestit modeemille ja päinvastoin.
Koodi:
// SIM800-arduino-webasto-ohjain, V0.1

#include <SoftwareSerial.h>
SoftwareSerial GSM_Serial(2, 3); // RX, TX pinnit GSM-modulille. Muista ristiinkytkentä (2=GSM-TX, 3=GSM-RX)!
 
byte pwr_pin = 4; //SIM800 power pin
byte Webasto_pin = 5; //Webaston liekkinappulan pinni, vedetään maahan.

const byte numChars = 80; //maksimi gsm-modulin sarjap. viestin pituus
char receivedChars[numChars];   // an array to store the received data

boolean newData = false;
boolean GSM_OK = false;
boolean GSM_FAIL = false;
boolean dataRead = false;
boolean readSMS = false;
boolean purgeSMS = false;
unsigned int ms_to_powerup = 0;
byte dataType = 0;
String data = "";
String number;
String allowedNumber1 = "358501231234";
String allowedNumber2= "358504564567";
String allowedText = "kuumota";

void setup() {
  pinMode(13, OUTPUT);
  digitalWrite(13, LOW);
  ms_to_powerup = 7000;
  // Open serial communications and wait for port to open:
  Serial.begin(38400);
  while (!Serial) {
    ; // wait for serial port to connect. Needed for native USB port only
  }
  // set the data rate for the SoftwareSerial port
  GSM_Serial.begin(38400);
}

void loop() {
  if (GSM_OK == false) {
    GSM_init();
    if (GSM_FAIL == true) GSM_power_up(); //Jos modeemi ei vastannut AT-komentoon, se on pois päältä. Käynnistää modeemin.
  }
 
  GSM_serial_recv();
  showNewData();

  if (dataRead == false) dataType = Serial_Reader(data);
  if (dataType == 1) SMS_reader();
  if (dataType == 2) SMS_num_reader();
 
  if ((readSMS == true) && (dataType == 0)){
    Serial.println(data);
    readSMS = false;
    if (data == allowedText){
      Webasto_launcher();
    }
  }

  // Muistipaikat täynnä, tyhjennä kaikki viestit seuraavan OK-komennon jälkeen
  if ((purgeSMS == true) && (data =="OK")){
    Serial.println("AT+CMGDA=\"DEL ALL\"");
    GSM_Serial.println("AT+CMGDA=\"DEL ALL\"");
    purgeSMS = false;
  }

  // Välitä sarjaporttin saapuvat viestit GSM-sarjaportille, jotta diagnostiikka ja komennot onnistuvat myös tietokoneelta
  if (Serial.available()) GSM_Serial.write(Serial.read());
 
}

// Kuuntelee määritettyjä AT-komentoja GSM-sarjaportista.
byte Serial_Reader(String datain) {
  dataRead = true;
  if (datain.startsWith("+CMTI")) {
    Serial.println("SMS received");
    return 1;
  }
  if (datain.startsWith("+CMGR")) {
    Serial.println("Read received SMS");
    return 2;
  }
  else return 0;
}

// Komentaa GSM-moduulia lukemaan saapuneen tekstiviestin
void SMS_reader(){
  byte commaPlace = data.indexOf(",");
  char SMS_num = data.charAt(commaPlace + 1);
  String SMS_read_line = "AT+CMGR=" + String(SMS_num) + "\n";
  Serial.print(SMS_read_line);
  GSM_Serial.print(SMS_read_line);
  dataType = 0;

  // Mikäli muistissa on 9 viestiä, aseta tyhjennysbitti todeksi.
  if (SMS_num == '9') {
    Serial.println("Purge enable");
    purgeSMS = true;
  }
}

// Lukee viestin lähettäjän numeron ja tallentaa sen muuttujaan "number". Asettaa "readSMS"-muuttujan todeksi, mikäli numero on sallittu.
void SMS_num_reader(){
  number = "";
  byte commaPlace = data.indexOf(",");
  for (byte i=0; i<=11; i++){
     number += data.charAt(commaPlace + i + 3);
  }
  Serial.print(number);
  if ((number == allowedNumber1) || (number == allowedNumber2)){
    Serial.println(" = authorized number");
    readSMS = true;
  }
  else Serial.println(" = unauthorized number");
}

// Käynnistää webaston vetämällä webaston pinnin maahaan 750 ms ajaksi. Väläyttää pinnin 13 lediä samalla.
void Webasto_launcher(){
  digitalWrite(13, HIGH);
  Serial.println("Webasto tulille");
  pinMode(Webasto_pin, OUTPUT);
  digitalWrite(Webasto_pin, LOW);
  delay(750);
  pinMode(Webasto_pin, INPUT);
  digitalWrite(13, LOW);
}

// Tarkistaa, onko modeemi käynnissä "AT" - "OK" -komentoparilla. Palauttaa joko GSM OK tai GSM FAIL totena.
void GSM_init() {
  unsigned long now1 = millis();
  unsigned long now2 = now1;
  unsigned long now3;
  GSM_FAIL = false;

  while ((GSM_OK == false) && (GSM_FAIL == false))  {

    if ((millis() - now2) > 3000) {
      now2 = millis();
      Serial.print("AT\n");
      GSM_Serial.write("AT\n");
    }
 
    GSM_serial_recv();
    showNewData();

    // Jos modeemi vastaa OK, odota 20 s kuunnellen sarjaporttia ja aseta SMS-tila tekstipohjaiseksi. Modeemi pelittää.
    if (data == "OK") {
      now3 = millis();
      while ((millis() < (now3 + 20000))){
        GSM_serial_recv();
        showNewData();
      }
      GSM_OK = true;
      Serial.println("GSM initialized");
      Serial.println("AT+CMGF=1");
      GSM_Serial.println("AT+CMGF=1");
    }

    //Jos modeemi ei ms_to_powerup -ajan kuluessa vastaa OK, GSM FAIL = tosi.
    if (((millis() - now1) > ms_to_powerup) && (GSM_OK == false)) {
      GSM_FAIL = true;
      Serial.print("GSM init failed");
    }
  }
}

// Käynnistää GSM-modeemin vetämällä pwr_pin:in 800 ms ajaksi maahan. Väläyttää pinnin 13 lediä saman ajan.
// Käynnistyksen jälkeen annetaan 30 s aikaa (ms_to_powerup) seuraavalle AT-komennon vastaukselle (GSM-verkkoon rekisteröitymisessä voi mennä hetki).
void GSM_power_up() {
  pinMode(pwr_pin, OUTPUT);
  Serial.println(" - Pulling PWR to GND");
  digitalWrite(pwr_pin, LOW);
  digitalWrite(13, HIGH);
  delay(800);
  digitalWrite(13, LOW);
  pinMode(pwr_pin, INPUT);
  ms_to_powerup = 30000;
}

// SoftwareSerialin lukufunktio.
void GSM_serial_recv() {
  static byte ndx = 0;
  char endMarker = '\n';
  char rc;

  while (GSM_Serial.available() > 0 && newData == false) {
    rc = GSM_Serial.read();

    if (rc != endMarker) {
      receivedChars[ndx] = rc;
      ndx++;
      if (ndx >= numChars) {
        ndx = numChars - 1;
      }
    }
    else {
      receivedChars[ndx] = '\0'; // terminate the string
      ndx = 0;
      newData = true;
    }
  }
}

// Tallentaa ja näyttää softasarjaportin kautta tulevan datan muuttujaan "data", sekä asettaa newData ja dataRead-muuttujat.
void showNewData() {
  if (newData == true) {
    Serial.print("rx:");
    //Serial.println(receivedChars);
    data = String(receivedChars);
    data.trim();
    Serial.println(data);
    newData = false;
    dataRead = false;
  }
}

Ja jos näillä ohjeilla saa autonsa poltettua, niin minä en sitten ole siitä mitenkään vastuussa :rofl:.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin laitan kahvinkeitttimen päälle, sitten menen autolle ja käynnistän sen, sitten istun sisällä ja hörpin kahvia wiinerin kera, ja samalla katselen kun jää sulaa tuulilasissa. Kun kaikki ikkunat on sulat menen autoon ja lähden liikkeelle. Auto on valmis n. 5-10 min lämmityksellä, riippuen pakkasen määrästä. Lohkolämmitintä käytän yli -15 asteen pakkasilla.
 
Jos ei halua ite kovin paljoo kolvata ja koodata niin valmis moduli kiinasta. Saa konfattua niin että soittamalla GSM-releelle tunnetusta numerosta se aktivoi lähdön.
https://wiki.freifunk-franken.de/mediawiki/images/b/b8/RTU5024_GSM_Gate_Opener_User_Manual_V1.5.pdf
Rtu5024 | eBay

Tuo on varmasti se helpoin ja toimivin DIY-vaihtoehto. Ei tarvitse kuin juotella webaston kellolle nuo kolme piuhaa (+12V, liekkikytkimen signaali ja maa) ja homma pelaa suoraan ilman säätämistä. :tup:

Kustannuksissa on nyt ihan sama, meneekö siihen kymppi vai kaksi. Tuota arduinoa voi suositella, jos räpeltäminen kiinnostaa :joy:.
 
i30 CW
Kumpi Defa vai joku muu?

Termini II 1200
Teho -25: 0/1200W
Teho +25: 0/960W
Hinta 38€

Termini II 1700
Teho -25: 0/830/1700
Teho +25: 0/650/1350
Hinta 65€

Jotenkin tuo 1700 vaikuttaa järkevämmältä tehoalueidensa suhteen käytettäessä puolitehoa, niin jää tarvittaessa reserviäkin.
 
i30 CW
Kumpi Defa vai joku muu?

Termini II 1200
Teho -25: 0/1200W
Teho +25: 0/960W
Hinta 38€

Termini II 1700
Teho -25: 0/830/1700
Teho +25: 0/650/1350
Hinta 65€

Jotenkin tuo 1700 vaikuttaa järkevämmältä tehoalueidensa suhteen käytettäessä puolitehoa, niin jää tarvittaessa reserviäkin.
Tuo puoliteho on turhan vähän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 642
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom