- Liittynyt
- 02.02.2017
- Viestejä
- 659
^ köyhät. Eli minä ja muutama muu.
Binar 5 voisi melkein onnistua köyhältäkin. Kellään kokemuksia?
Binar 5 voisi melkein onnistua köyhältäkin. Kellään kokemuksia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^ köyhät. Eli minä ja muutama muu.
Binar 5 voisi melkein onnistua köyhältäkin. Kellään kokemuksia?
Kannattaa otaa ihan puhelin kätöseen ja soitella tarjouksia. Tuossa 4v sitten kun oman Eberin asennutin niin hintahaarukka 5Kw mallilla oli paikasta riippuen monta sataa asennettuna.Jos näin on, niin täytyypä katsella eberien hintoja. Kopiot ei kiinnosta, eikä webasto.
Eberin kylkeen vielä vanha nokia etäohjaamaan, niin sehän on siinä.
Webastollakaan ei johdosta pääsisi eroon, kun akkua joutuisi lataamaan.Kännykästä ohjattava webasto. Kuka nykyään jaksaa johtojen kans turata?
Webasto asennettuna Kahan viime talvisesta pikkuauto -kampanjasta 1290€
Ainoa jonka löydän nopealla googlauksella kertovan binarin asennuksen hinnan netissä 1250€
Tuleekohan Kahalta tuote webasto kamppista tälle talvelle?
Eikös tuo ole ihan tavallinen kelloajastin. Siniset nylpyrät painellaan sisään/vasemmalle sille aikavälille milloin haluaa pistokkeesta sähköä ulos.
Ikinä en ole tuollaista nähnyt, mutta 2s katsomisella ymmärsin miten toimii, kätevä kun saa virtaa vaikka 24/7.Jaksanu alkaa ihmettelee. Laitoin Osramin smartplugin väliin ja sillä mennään.
"Defa Ainavalmis - nyt yhteistyössä Harvian kanssa"?No ei varmaan kauhean järkevää autoa lämmittää 24/7...
Ei Harvian kanssa, mutta onhan noita termostaatillisia ”aina valmiita” ollut pitkään ja ihan fiksu systeemi kunhan ei ole pakotettua kellokytkintä."Defa Ainavalmis - nyt yhteistyössä Harvian kanssa"?
Siksi juuri laitoin smart plugin tuohon väliin...Ei mutta kyllä sitä välillä -30 asteen pakkasilla toivoisi vähän pidempää lämmitysaikaa kuin 2h ilman että tarvitsee välissä käydä ruuvaamassa lisää.
Oma kippo lämpiää lohkolla ja sisätilan lämmittimellä. Hyvin on aamulähdöt sujuneet. Säteilylämmitintä ei onneksi autossani ole, mutta jossain vaiheessa täytyy sekin ehkä niellä, kun ei uusiin autoihin saa kunnon lämmittimiä.
Tuo "pikku kinneri" webasto-tarjous on ollut jo useampana vuonna voimassa, joten valistuneena arvauksena eiköhän se sieltä tule.
4 vuotta tuli lämmiteltyä säteily+sisälämppäri -kombolla. Ei mitään ongelmia ja hyvin toimi. Letkulämppäreitä saa joihinkin malleihin suoraan, joissain malleissa ei ilmeisesti saa/suositella letkulämppäreitä ollenkaan kun pitäisi koodailla vedenkiertoa auki. Osassa ollut myös ongelmia, että auton anturit kertovat tietokoneelle auton olevan lämmin vaikkei se sitä täysin olekkaan ja käynnistys vaikeutuu/ei onnistu.Oma kippo lämpiää lohkolla ja sisätilan lämmittimellä. Hyvin on aamulähdöt sujuneet. Säteilylämmitintä ei onneksi autossani ole, mutta jossain vaiheessa täytyy sekin ehkä niellä, kun ei uusiin autoihin saa kunnon lämmittimiä.
4 vuotta tuli lämmiteltyä säteily+sisälämppäri -kombolla. Ei mitään ongelmia ja hyvin toimi. Letkulämppäreitä saa joihinkin malleihin suoraan, joissain malleissa ei ilmeisesti saa/suositella letkulämppäreitä ollenkaan kun pitäisi koodailla vedenkiertoa auki. Osassa ollut myös ongelmia, että auton anturit kertovat tietokoneelle auton olevan lämmin vaikkei se sitä täysin olekkaan ja käynnistys vaikeutuu/ei onnistu.
Ne vanhat on tehty kestämään.Nyt meni kyllä luotto Calixin lämmittimiin, hajosi 1400w slim malli ja ostin tilalle samanlaisen niin suoraan paketista rikki on/off kytkin (kokoajan päällä) Noh tuo ensimmäinen mikä hajosi oli 4-5 vuotta vanha mutta kaipa noiden pitäisi tuollainen aika kuitenkin kestää. 15 vuotta vanhat Defat senkun porskuttavat.
Webasto kello ja kaukosäädin täälläkin mutta tuo kännykkä ohjaus kiinnostaisi myös.
kun on ww oma järjestelmä ja oma kelloEbaysta 15egellä gsm-rele ja siihen prepaid kortti ja yhden johdon juottaminen ovaalikelloon (1530), jonka rele kytkee maihin. Jos värkkääminen kiinostaa, ei tosiaan paha homma jos juotin löytyy ja muutaman piuhan onnistuu kytkemään.
Yleistettynä väyläohjatuissa vaatii ThermoConnectin(remucin) boksin ja itse webaston aivojen päivityksen, joka muuttaa lämppärin tottelemaan v-bus ohjausta. Joissain saattaa vaatia vielä auton softaan muutoksen.Ei toimi
kun on ww oma järjestelmä ja oma kello
OBD-pistokkeeseen mokkula kiinni ja kännykällä ohjaus. Autoplugin ESYleistettynä väyläohjatuissa vaatii ThermoConnectin(remucin) boksin ja itse webaston aivojen päivityksen, joka muuttaa lämppärin tottelemaan v-bus ohjausta. Joissain saattaa vaatia vielä auton softaan muutoksen.
Volvoon tuota suunnittelin, mutta hinta alkoi lähennellä jo uuden ei väyläohjatun lämppärin vaihtamista, vaikka kaikki asentamiset olisin tehnyt itse, joten sai jäädä.
Vuokratalossa lämmin vuokratalli, lämpötila jatkuvasti 22C - siellä kelpaa auton köllötellä ruostevapaasti.
Nyt oli puhe näistä "oikeista" kauko-ohjauksista.OBD-pistokkeeseen mokkula kiinni ja kännykällä ohjaus. Autoplugin ES
Tämä laitetaan obd-pistokkeeseen ja ohjataan puhelimen appilla internetsin kautta, tekstiviestillä tai soittamalla. Esim Volvo S80 2008 pitää tehdasasenteiselle webastolle olla auton oma ajastustoiminto käytössä ja tuo toimii.Nyt oli puhe näistä "oikeista" kauko-ohjauksista.
Olen tietoinen että kaiken maailman autoplugineja ja v2:sia on saatavilla, mutta nuokaan eivät mahdollista kuin ohjauksen auton avaimesta. (toki onnistuu muillakin, mutta vaatii taas niitä satasien lisäpokseja).
Halvimmaksi jäi pulittaa Volvotiskillä satku lisää muiden päivityksien yhteydessä, jossa päivittivät weban käynnistymään auton avaimesta. Kantomatkaa perusavaimella 100m ihanne oloissa...
Vuokratalossa lämmin vuokratalli, lämpötila jatkuvasti 22C - siellä kelpaa auton köllötellä ruostevapaasti.
Tämä laitetaan obd-pistokkeeseen ja ohjataan puhelimen appilla internetsin kautta, tekstiviestillä tai soittamalla. Esim Volvo S80 2008 pitää tehdasasenteiselle webastolle olla auton oma ajastustoiminto käytössä ja tuo toimii.
Autoplugin Therminal-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control
Toki saatavilla halvempikin vaihtoehto millä saa juuri auton avaimella ohjauksen.
Autoplugin Key-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control
Muistaakseni kahlasin aikoinaan tuon Therminalin äärimmäisen paskan manuaalin läpi, josta selvisi että sen lisäksi oli hankittava tuo perus RCP boksi. Nyt näytti tulevan pakettina, mutta taas tuohon hintaan alkaa saada jo sen ihan "oikean" webaston thermon...Tämä laitetaan obd-pistokkeeseen ja ohjataan puhelimen appilla internetsin kautta, tekstiviestillä tai soittamalla. Esim Volvo S80 2008 pitää tehdasasenteiselle webastolle olla auton oma ajastustoiminto käytössä ja tuo toimii.
Autoplugin Therminal-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control
Toki saatavilla halvempikin vaihtoehto millä saa juuri auton avaimella ohjauksen.
Autoplugin Key-V2 — Volvo OEM Heater Remote Control
4 vuotta tuli lämmiteltyä säteily+sisälämppäri -kombolla. Ei mitään ongelmia ja hyvin toimi. Letkulämppäreitä saa joihinkin malleihin suoraan, joissain malleissa ei ilmeisesti saa/suositella letkulämppäreitä ollenkaan kun pitäisi koodailla vedenkiertoa auki. Osassa ollut myös ongelmia, että auton anturit kertovat tietokoneelle auton olevan lämmin vaikkei se sitä täysin olekkaan ja käynnistys vaikeutuu/ei onnistu.
Webasto kello ja kaukosäädin täälläkin mutta tuo kännykkä ohjaus kiinnostaisi myös.
Itselläni on diisselipösössä webasto, joka tällä hetkellä ei akun säästämiseksi lämmitä kuin moottoria (pitäisi kytkeä tuo sisälämmitys takaisin käyttöön).
Nyt ensimmäisillä yli-5C pakkasilla huomasin, että jos lämmittimen antaa paahtaa +15 min pelkkää moottoria, niin tuntuu lähtevän rumemmin käyntiin ja käyvän huonompaa tyhjäkäyntiä kuin samassa lämpötilassa suoraan kylmästä. Tasaantuu muutaman kymmenen sekunnin kuluessa, mutta oletettavasti johtuu siitä, että koneessa on antureiden mukaan lämmintä ja syöttää sen mukaan niukemmin, mutta öljyt ovatkin kylmät ja kone sekä laatikko pyörivät jäykemmin.
Itse rakentelin juuri Arduinosta, ebayn GSM-modulista ja prepaid-liittymästä tuollaisen. Kaikkineen hintaa tuli vajaa kymppi ja yhden viikonlopun illat sai koodailla arduinoa ja modulia puhumaan toisilleen, kun koodaminen ei ole oma leipälaji. Virittelin tuon siten, että omasta numerosta tuleva tietty tekstari vastaa samaa, kun painaisi kellosta "polta nyt"-nappia. Eli ei reagoi mainosmiesten soittoihin tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen.
Joku etevämpi varmasti osaisi myös optimoida koodin nätimmäksi ja lisätä siihen esimerkiksi sleep-ominaisuutta virrankulutuksen pienentämiseksi. Nyt tuo imee ~30 mA n. 4V jännitteestä, eli hyvän hakkurin läpi ottaa auton +12V:stä sen 10-15 mA. Tuolla kulutuksella 1 Ah akusta pyörittää systeemiä kolmisen päivää. 10% tavallisen 60-70 Ah akun varauksesta pitää modulia hengissä siis viikkotolkulla, eli ei pitäisi edes kerta viikkoon -ajoilla haitata käynnistymistä.
Jos juotin pysyy kädessä niin tuollaisen rakentaminen ei ole mikään mahdottomuus. Mikäli tuohon on kiinnostusta, voin laittaa tuosta omasta systeemistä vaikka tänne pienen ohjeistuksen.
Itselläni on diisselipösössä webasto, joka tällä hetkellä ei akun säästämiseksi lämmitä kuin moottoria (pitäisi kytkeä tuo sisälämmitys takaisin käyttöön).
Nyt ensimmäisillä yli-5C pakkasilla huomasin, että jos lämmittimen antaa paahtaa +15 min pelkkää moottoria, niin tuntuu lähtevän rumemmin käyntiin ja käyvän huonompaa tyhjäkäyntiä kuin samassa lämpötilassa suoraan kylmästä. Tasaantuu muutaman kymmenen sekunnin kuluessa, mutta oletettavasti johtuu siitä, että koneessa on antureiden mukaan lämmintä ja syöttää sen mukaan niukemmin, mutta öljyt ovatkin kylmät ja kone sekä laatikko pyörivät jäykemmin.
Itse rakentelin juuri Arduinosta, ebayn GSM-modulista ja prepaid-liittymästä tuollaisen. Kaikkineen hintaa tuli vajaa kymppi ja yhden viikonlopun illat sai koodailla arduinoa ja modulia puhumaan toisilleen, kun koodaminen ei ole oma leipälaji. Virittelin tuon siten, että omasta numerosta tuleva tietty tekstari vastaa samaa, kun painaisi kellosta "polta nyt"-nappia. Eli ei reagoi mainosmiesten soittoihin tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen.
Joku etevämpi varmasti osaisi myös optimoida koodin nätimmäksi ja lisätä siihen esimerkiksi sleep-ominaisuutta virrankulutuksen pienentämiseksi. Nyt tuo imee ~30 mA n. 4V jännitteestä, eli hyvän hakkurin läpi ottaa auton +12V:stä sen 10-15 mA. Tuolla kulutuksella 1 Ah akusta pyörittää systeemiä kolmisen päivää. 10% tavallisen 60-70 Ah akun varauksesta pitää modulia hengissä siis viikkotolkulla, eli ei pitäisi edes kerta viikkoon -ajoilla haitata käynnistymistä.
Jos juotin pysyy kädessä niin tuollaisen rakentaminen ei ole mikään mahdottomuus. Mikäli tuohon on kiinnostusta, voin laittaa tuosta omasta systeemistä vaikka tänne pienen ohjeistuksen.
Arduino Gms Controller for WebastoTuo arduino systeemi kiinnostaa kyl itseäkin...
Koita irrottaa akku hetkeks tai sulake härveliltä, pitäis nollata mahdolliset vikatilat ja saattaapi toimia taas ainakin talven yli. Ei mikään ihme ratkaisu mutta kokeilemisen arvone pika vinkki.Oispa webastoa....eberi vaan savuaa ja syttyy ehkä joka 4.kerta eli tällä hetkellä ei lämpee vitullakaan...taidan kohta lähteä letkulämmitin kaupoille kun jo palanut tarpeeksi rahaa tuohon eberin paskeeseen....
Koita irrottaa akku hetkeks tai sulake härveliltä, pitäis nollata mahdolliset vikatilat ja saattaapi toimia taas ainakin talven yli. Ei mikään ihme ratkaisu mutta kokeilemisen arvone pika vinkki.
Tuo arduino systeemi kiinnostaa kyl itseäkin...
// SIM800-arduino-webasto-ohjain, V0.1
#include <SoftwareSerial.h>
SoftwareSerial GSM_Serial(2, 3); // RX, TX pinnit GSM-modulille. Muista ristiinkytkentä (2=GSM-TX, 3=GSM-RX)!
byte pwr_pin = 4; //SIM800 power pin
byte Webasto_pin = 5; //Webaston liekkinappulan pinni, vedetään maahan.
const byte numChars = 80; //maksimi gsm-modulin sarjap. viestin pituus
char receivedChars[numChars]; // an array to store the received data
boolean newData = false;
boolean GSM_OK = false;
boolean GSM_FAIL = false;
boolean dataRead = false;
boolean readSMS = false;
boolean purgeSMS = false;
unsigned int ms_to_powerup = 0;
byte dataType = 0;
String data = "";
String number;
String allowedNumber1 = "358501231234";
String allowedNumber2= "358504564567";
String allowedText = "kuumota";
void setup() {
pinMode(13, OUTPUT);
digitalWrite(13, LOW);
ms_to_powerup = 7000;
// Open serial communications and wait for port to open:
Serial.begin(38400);
while (!Serial) {
; // wait for serial port to connect. Needed for native USB port only
}
// set the data rate for the SoftwareSerial port
GSM_Serial.begin(38400);
}
void loop() {
if (GSM_OK == false) {
GSM_init();
if (GSM_FAIL == true) GSM_power_up(); //Jos modeemi ei vastannut AT-komentoon, se on pois päältä. Käynnistää modeemin.
}
GSM_serial_recv();
showNewData();
if (dataRead == false) dataType = Serial_Reader(data);
if (dataType == 1) SMS_reader();
if (dataType == 2) SMS_num_reader();
if ((readSMS == true) && (dataType == 0)){
Serial.println(data);
readSMS = false;
if (data == allowedText){
Webasto_launcher();
}
}
// Muistipaikat täynnä, tyhjennä kaikki viestit seuraavan OK-komennon jälkeen
if ((purgeSMS == true) && (data =="OK")){
Serial.println("AT+CMGDA=\"DEL ALL\"");
GSM_Serial.println("AT+CMGDA=\"DEL ALL\"");
purgeSMS = false;
}
// Välitä sarjaporttin saapuvat viestit GSM-sarjaportille, jotta diagnostiikka ja komennot onnistuvat myös tietokoneelta
if (Serial.available()) GSM_Serial.write(Serial.read());
}
// Kuuntelee määritettyjä AT-komentoja GSM-sarjaportista.
byte Serial_Reader(String datain) {
dataRead = true;
if (datain.startsWith("+CMTI")) {
Serial.println("SMS received");
return 1;
}
if (datain.startsWith("+CMGR")) {
Serial.println("Read received SMS");
return 2;
}
else return 0;
}
// Komentaa GSM-moduulia lukemaan saapuneen tekstiviestin
void SMS_reader(){
byte commaPlace = data.indexOf(",");
char SMS_num = data.charAt(commaPlace + 1);
String SMS_read_line = "AT+CMGR=" + String(SMS_num) + "\n";
Serial.print(SMS_read_line);
GSM_Serial.print(SMS_read_line);
dataType = 0;
// Mikäli muistissa on 9 viestiä, aseta tyhjennysbitti todeksi.
if (SMS_num == '9') {
Serial.println("Purge enable");
purgeSMS = true;
}
}
// Lukee viestin lähettäjän numeron ja tallentaa sen muuttujaan "number". Asettaa "readSMS"-muuttujan todeksi, mikäli numero on sallittu.
void SMS_num_reader(){
number = "";
byte commaPlace = data.indexOf(",");
for (byte i=0; i<=11; i++){
number += data.charAt(commaPlace + i + 3);
}
Serial.print(number);
if ((number == allowedNumber1) || (number == allowedNumber2)){
Serial.println(" = authorized number");
readSMS = true;
}
else Serial.println(" = unauthorized number");
}
// Käynnistää webaston vetämällä webaston pinnin maahaan 750 ms ajaksi. Väläyttää pinnin 13 lediä samalla.
void Webasto_launcher(){
digitalWrite(13, HIGH);
Serial.println("Webasto tulille");
pinMode(Webasto_pin, OUTPUT);
digitalWrite(Webasto_pin, LOW);
delay(750);
pinMode(Webasto_pin, INPUT);
digitalWrite(13, LOW);
}
// Tarkistaa, onko modeemi käynnissä "AT" - "OK" -komentoparilla. Palauttaa joko GSM OK tai GSM FAIL totena.
void GSM_init() {
unsigned long now1 = millis();
unsigned long now2 = now1;
unsigned long now3;
GSM_FAIL = false;
while ((GSM_OK == false) && (GSM_FAIL == false)) {
if ((millis() - now2) > 3000) {
now2 = millis();
Serial.print("AT\n");
GSM_Serial.write("AT\n");
}
GSM_serial_recv();
showNewData();
// Jos modeemi vastaa OK, odota 20 s kuunnellen sarjaporttia ja aseta SMS-tila tekstipohjaiseksi. Modeemi pelittää.
if (data == "OK") {
now3 = millis();
while ((millis() < (now3 + 20000))){
GSM_serial_recv();
showNewData();
}
GSM_OK = true;
Serial.println("GSM initialized");
Serial.println("AT+CMGF=1");
GSM_Serial.println("AT+CMGF=1");
}
//Jos modeemi ei ms_to_powerup -ajan kuluessa vastaa OK, GSM FAIL = tosi.
if (((millis() - now1) > ms_to_powerup) && (GSM_OK == false)) {
GSM_FAIL = true;
Serial.print("GSM init failed");
}
}
}
// Käynnistää GSM-modeemin vetämällä pwr_pin:in 800 ms ajaksi maahan. Väläyttää pinnin 13 lediä saman ajan.
// Käynnistyksen jälkeen annetaan 30 s aikaa (ms_to_powerup) seuraavalle AT-komennon vastaukselle (GSM-verkkoon rekisteröitymisessä voi mennä hetki).
void GSM_power_up() {
pinMode(pwr_pin, OUTPUT);
Serial.println(" - Pulling PWR to GND");
digitalWrite(pwr_pin, LOW);
digitalWrite(13, HIGH);
delay(800);
digitalWrite(13, LOW);
pinMode(pwr_pin, INPUT);
ms_to_powerup = 30000;
}
// SoftwareSerialin lukufunktio.
void GSM_serial_recv() {
static byte ndx = 0;
char endMarker = '\n';
char rc;
while (GSM_Serial.available() > 0 && newData == false) {
rc = GSM_Serial.read();
if (rc != endMarker) {
receivedChars[ndx] = rc;
ndx++;
if (ndx >= numChars) {
ndx = numChars - 1;
}
}
else {
receivedChars[ndx] = '\0'; // terminate the string
ndx = 0;
newData = true;
}
}
}
// Tallentaa ja näyttää softasarjaportin kautta tulevan datan muuttujaan "data", sekä asettaa newData ja dataRead-muuttujat.
void showNewData() {
if (newData == true) {
Serial.print("rx:");
//Serial.println(receivedChars);
data = String(receivedChars);
data.trim();
Serial.println(data);
newData = false;
dataRead = false;
}
}
Jos ei halua ite kovin paljoo kolvata ja koodata niin valmis moduli kiinasta. Saa konfattua niin että soittamalla GSM-releelle tunnetusta numerosta se aktivoi lähdön.
https://wiki.freifunk-franken.de/mediawiki/images/b/b8/RTU5024_GSM_Gate_Opener_User_Manual_V1.5.pdf
Rtu5024 | eBay
Tuo puoliteho on turhan vähän.i30 CW
Kumpi Defa vai joku muu?
Termini II 1200
Teho -25: 0/1200W
Teho +25: 0/960W
Hinta 38€
Termini II 1700
Teho -25: 0/830/1700
Teho +25: 0/650/1350
Hinta 65€
Jotenkin tuo 1700 vaikuttaa järkevämmältä tehoalueidensa suhteen käytettäessä puolitehoa, niin jää tarvittaessa reserviäkin.