Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Ensimmäistä kertaa kun autossa ei mitään "ylimääräistä" lämmitintä, vaan valmistajan oma sähköinen.

Eli Mersun apista (~10 eur / vuosi :P ), autosta ajastettuna tai kaukosäätimellä avaamalla lämppäri käyntiin. Yllättävän nopeasti lämpenee sisätilat ja sulaa ikkunat -20 pakkasillakin. Jos auto ei ole laturijohdossa niin 10% akun uhrauksella saa jo lämpimäksi (range näin pahimmilla pakkasilla n. 30km, eli -20km).

Moottoria ei tietenkään lämmitetä vaikka tuossa -10 asteen pakkasten jälkeen se lähtee päälle "väkisin" eikä suoraan sähköllä pääse etenemään kuin moottorin lämmettyä. Tiedä mikä logiikka kyseessä kun pienemmillä pakkasilla voi ajella akulla rauhassa... :rolleyeys:

MB E300de 2019 kyseessä, siis.
 
Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.

Jos oli vaikka joku -10 -15 astetta pakkasta, ei sen vaikutusta meinannut edes huomata vaikka antoi puoli tuntia huutaa. Lasit olivat edelleen täysin huurussa, auton sisällä oli edelleen pakkasta vaikka toki hieman lämpimämpi kuin jos ei käyttänyt, jne.

Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä, päätin ettei maksa vaivaa, pääasia että moottori ja öljy vähän lämpenee ja notkistuu pakkasaamuina lohkolämmittimellä. Ikkunat sitten kiltisti skrapasin samalla kun auto oli tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.

Sähköautollani en näkisi mitään järkeä tuollaisella erillisellä sisätilalämmittimellä (ellei sitten toimi paremmin tosiaan jossain kojelaudalla jalkatilan puolesta) koska auton oma etäohjattava esilämmitys sulattaa huurut tuulilasista max 10 minuutissa (5 min jo auttaa paljon) ja sisätila on jo kohtuu lämmin, vaikkei ehkä kuuma.

Kyseinen esilämmitys vie ehkä just sen 1% latauksesta (52 kWh akku), ja kuvittelisin että se myös samalla lämmittää akkua, ainakin sitä kautta että toki akun käyttäminen sitä hieman lämmittää, kuten myös lataaminen. Tosin tuota akun esilämmitystä ennen ajoon lähtöä en ole kokenut tärkeäksi, kai jotkut sähköautot rajoittavat tehoja jos akku on kylmä mutta en ole omassa ajossani huomannut tuollaista rajoitusta, kylmällä akulla lähden ajamaan ja kyllä auto suostuu menemään 126km/h lasissa ainakin siihen mennessä kun motarille asti pääsen. Akun esilämmitys ilman samanaikaista latausta syönee akusta enemmän energiaa kuin jos antaa vaan sen akun lämmetä ajon seurauksena, ainakin oman maalaisjärkeni mukaan.
Siirretty toisesta ketjusta.

Tuossa sinun sisätilalämmityskokemuksessa (oletettavasti Toyota Auris + Clas Ohlson 1 000 W) oli niin moni asia pielessä, ettei siitä voi yleistää etteikö sisätilanlämmitin helpottaisi todella monen autoilijan talvea.

1. Riittämätön lämmitysaika

Kirjoitit, että ei meinannut lämmetä, vaikka annoit pöhöttää puoli tuntia. Kyseisissä 10 - 15 asteen pakkasissa on tapana lämmittää jo moottorinkin takia noin 1,5 tuntia, eli kolminkertaisesti vs. sinun lämmitysaika.


2. Ilma suunnattu tehottomaan suuntaan

Kun asetit lämmittimen vapaasti lattialle (lautaa harkitsit korokkeeksi, muttet ilmeisesti laittanut), niin lämmitetty ilma ei ohjautunut esteettä auton yläosiin, jossa ikkunat ja tuulilasi sijaitsivat. Sen sijaan hukkasit lämpöenergiaa etuistuimen ja muiden auton alaosan rakenteiden lämmittämiseen. Lisäksi istuimesta kimpoava ilmavirta sai aikaan sen, että PTC alensi lämmittimen tehoa. Speksien mukaan Clasun 1 000 W:n antaa 1 050 W@-25 C. Sinulla lämmitin saattoi kehnon sijoituksen takia toimia vain 800 watin teholla.

Näin pitäisi asentaa, eli kylmiä sinisiä nuolia sisään ja lämpimiä punaisia nuolia ulos ohjattuna ylös, eikä rakenteita päin:
Screenshot_2024-10-05-11-11-05-97_a27b88515698e5a58d06d430da63049d.jpg



3. Suhteessa koriin alitehoinen lämmitin...

Defan kaksi pienintä mallia ovat 1 200 W ja 1 400 W. Minulla on Auriksessa tuo toiseksi pienin malli, eli 1 400 W. Clas Ohlsonin 1 000 W voisi sopia Aygoon, tai sitten leutoon talveen Yarikseen.


4. ...jonka tehosta katoaa vielä noin viidennes, kun PTC-vastus alentaa tehoa etuistuimesta takaisin kimpoavan lämpimän ilmavirran takia. Katso kohta kaksi.


Lopputuloksena kimmottelit enimmäkseen edestakaisin samaa pientä ilmamäärää lämmittimen ilmanoton ja etupenkin välillä. Aikaa käytit 0,5 h ja teho oli arviolta 0,8 kW, joten käytit lämmitykseen energiaa noin 0,4 kWh, ja sekin väärin suunnattuna kohti alempia rakenteita.

Minulla vastaava Auriksen lämmitys olisi tapahtunut noin 1,5 h * 1,3 kW = 1,95 kWh:n energialla, ja se olisi ollut suunnattuna esteettä auton yläkulmaan. Kuvassa on meikäläisen Auris ja DEFA 1,4 kW.
Screenshot_2024-10-05-11-10-35-97_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg



TLDR:
Ymmärrän, ettei sinun 0,4 kWh suunnattuna päin penkkiä paljon helpota talviautoilua, mutta minulla ja monella muulla todellakin helpottaa, koska vastaavassa tilanteessa noin 1,95 kWh olisi ohjautunut esteettä auton yläilmoihin. Viisinkertainen lämpöenergia ja vieläpä oikeaan suuntaan tekee eron.

Webasto ja sähköautojen lämppärit ovat tietysti huimasti nopeampia, mutta oikein mitoitettu ja suunnattu sisätilanlämmitinkin tekee talviautoilusta helppoa ja miellyttävää.
 
Diesel-Volvo lämpiää, milläs muullakaan, kuin polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä (Webasto). Kätevästi kännykästä etäkäyttäen. Heti kun silmät aukeaa aamulla, niin auto pöhisemään. Ei ole niin säännöllistä lähteminen, että tulisi ajastinta aseteltua. Vartti minimissään ja kovilla pakkasilla välillä pöhisee koko työmatkan.
 
@timppeli casessa tuossa yläpuolella on kyllä ollut esimerkki siitä, missä sisätilan lämppärin ei pitäisi olla.
Sinänsä etumatkustajan jalkatila on lämmitystehon puolesta yleensä hyväksyttävä paikka ja usein käytännön syistä sopivin.

Oleellinen asettelun virhe on väärä puhallussuunta. Edellä toki jo esitettiinkin, että lämmittimen asemointi ei ollut ainoa epäihanteellinen seikka.
 
Itse huomannu että jostain kummansyystä kun käyttää pressua autonpäällä. (lidlissä 15e)
niin auto kelillä kuin kelillä on just hyvä. Sen käyttöönotto vaatii kyllä ensin pienen opettelun, mutta takaluukkuu toimii ankkurina ja luukku kiinni ja sitten vaa vetää peileihin kiinni sekä etuovien väliin.
 
Pressua en suostu käyttämään ikinä. Sen lisäksi että se on ihan samanlaista tappelua kuin plugarien ja sähköautojen piuhojen kanssa vekslaaminen, se vielä lepattaessaan raapii auton naarmuille. Ei. Vaan. Pysty.
 
Pressua en suostu käyttämään ikinä. Sen lisäksi että se on ihan samanlaista tappelua kuin plugarien ja sähköautojen piuhojen kanssa vekslaaminen, se vielä lepattaessaan raapii auton naarmuille. Ei. Vaan. Pysty.
Ei kyllä milloinkaan auto ole niin puhdas että hennot naarmut kävisivät silmiin :) Sehän on juuri hyvä kun tuulessa lepattaa ja lunta tulee yön aikana myös, niin on kätevä lähteä ilman lumitöitä ja pressun päältä se lumiki lähtee hyvin, eikä tarvi pelätä että harjalla sitä naarmutan, kun siinä on kuitenkin kaikenmaan jäätäki pinnalla. Ainiin ja sitten se alijäätyny vesi.. voi pojat miten se pressu on pelastus silloin..
 
Viimeksi muokattu:
Pressua en ole käyttänyt vaikka pariin kertaan olen sellaisen hankkinut autoa varten. Syynä pelkästään homman työläys eli oma laiskuus. Tietysti muutenkin käyttäisin vain puhtaan auton päälle ja vain sopivassa talvisäässä. Tällöin peite vain vähentää vaurioita kun vältetään möykyksi jäätyminen ja jäänpoisto. Tosin taivasalla säilytettävä auto on vain esine, vaikka pyrinkin tavaroita huolellisesti käyttämään. Pyhäinjäännöksille tarvitaan ilmastoitu talli.
 
  • Tykkää
Reactions: MI7
Avaimesta käyntiin, siinähän se sitten lämpiää.
Kaveri tekee niin että käynnistää auton ja sen jälkee vaa hengailee kännykällä 5-10 minuuttia. Tuuletin ikkunalle täysillä ja sen jälkee alkaa raappaamaan.
/helpottaa varmaa odottelua ku on tupakoitsija, niin menee hyvin se aika siinä.
 
Nykyään kun saa kaukosäätöistä "webastoa" alle 400€, niin ei oikeen ole muuta järkevää vastausta, jos auto ei ole tonninpommi.
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:

Kaveri tekee niin että käynnistää auton ja sen jälkee vaa hengailee kännykällä 5-10 minuuttia. Tuuletin ikkunalle täysillä ja sen jälkee alkaa raappaamaan.
/helpottaa varmaa odottelua ku on tupakoitsija, niin menee hyvin se aika siinä.

Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.
 
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:



Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.
Itellä muutaman vuoden ollut Kiinasta tilattu. Hyvin on pelannut ja kaukosäädin ottaa kaukaa.
Nyt toki tuo auto seisoo, tarvii taas kohta herätellä, jos möisi tuon ylimääräisen pois...
 
Kaveri tekee niin että käynnistää auton ja sen jälkee vaa hengailee kännykällä 5-10 minuuttia. Tuuletin ikkunalle täysillä ja sen jälkee alkaa raappaamaan.
/helpottaa varmaa odottelua ku on tupakoitsija, niin menee hyvin se aika siinä.
Mihin voi olla niin kiire ettei voi näin tehdä? Lumien putsaamisen jälkeen puhallin on ehtinyt lämmittää jo ikkunoita sen verran, että skrapailu on suht simppeliä.
 
Itellä muutaman vuoden ollut Kiinasta tilattu. Hyvin on pelannut ja kaukosäädin ottaa kaukaa.
Nyt toki tuo auto seisoo, tarvii taas kohta herätellä, jos möisi tuon ylimääräisen pois...
Ainakin ajattelisin, että nimenomaan vanhanaikaisella alkeellisella kaukosäätimellä olisi omat hyvät puolensa. Luotan kiinalaisiin niin paljon, että IoT- sun muilla etäohjauksillahan antaisin ilmaiseksi mahdollisuuden polttaa tallini jos hybridisodassa halutaan uutta vaihdetta päälle. :lol:
 
Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.
En ole koskaan ajatellut että liika tyhjäkäynti vahingoittaa moottoria..
 
Kiinasta löytyy halvalla sisätilanlämmittimiä.

Tutulla oli vastaava asennettuna bensiiniautoon ja erillinen tankki moottoripolttoöljylle, Hieman hassu viritys, mutta varmasti kustannustehokkain
On kustannustehokas ja eritoten löylyä piisaa kovemmallakin kelillä 5kw mallilla. Lapissa tuli tila autolla ajeltua kainalot hiessä -35 pakkasella tommosen pöhötellessä, harvalla henkilöautolla peruslämppärillä nautit vastaavasta. Puhumattakaan kun tolla saa saunan jo parkissa aikaiseksi.

Oliko näihin saatavissa jotain verkosta tapahtuvaa ohjausta? Kake kantaa hyvin, mutta kännyohjaus se vasta poikaa oliskin...
 
En ole koskaan ajatellut että liika tyhjäkäynti vahingoittaa moottoria..
Moni ei ole ajatellut ja niinhän se tekee.

Kaikki elektroniikka mita sulla on ja sun autossa on niin ovat nyt jo kiinassa tehtyja
Sattuu niin sopivasti, että missään autossani ei ole minkäänlaista yhteyttä internetiin ellei lasketa mahdollista suoratoiston kuuntelua bluetoothin kautta. Tämä koskee edelleen enintä osaa Suomessa aktiivikäytössä olevista autoista. Se, että elektroniikka on valmistettu kiinassa(mitä se tässä tapauksessa pääasiassa ei taida olla) on yhtä olennaista kuin onko rekisterikilven valon hehkulankapolttimo valmistettu kiinassa.
Kiinasta löytyy halvalla sisätilanlämmittimiä.

Tutulla oli vastaava asennettuna bensiiniautoon ja erillinen tankki moottoripolttoöljylle, Hieman hassu viritys, mutta varmasti kustannustehokkain
Tuohan se olisi kaikkein sopivin konfiguraatio optimointiautistille. Siis tarkoittaen sitä, jos oikean lisälämmittimen asentaa kuvatulla tavalla halpaa polttoainetta käyttäen. Se on sitten eri juttu onko kuumailmapuhallin hyvä. Oikeastihan tavoitteena on tietenkin suora vesikierron lämmittäminen ja lämmönjako lämmityslaitteen puhaltimella.

Myös periaatteessa turvallisuusajattelun kautta olisi ihanteellista ettei olisi pakko polttaa bensaa kuten ei tietysti ole pakko. Tosin vastuukysymykset lisätankin kanssa voisivat mennä vielä hankalammiksi jos sattuu kärähtämään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä milloinkaan auto ole niin puhdas että hennot naarmut kävisivät silmiin :) Sehän on juuri hyvä kun tuulessa lepattaa ja lunta tulee yön aikana myös, niin on kätevä lähteä ilman lumitöitä ja pressun päältä se lumiki lähtee hyvin, eikä tarvi pelätä että harjalla sitä naarmutan, kun siinä on kuitenkin kaikenmaan jäätäki pinnalla. Ainiin ja sitten se alijäätyny vesi.. voi pojat miten se pressu on pelastus silloin..
Odotas kun auto on tihkusateesta märkä kun laitat pressun paikalleen ja yöllä pakastaa. Laseissa nanomillin paksuinen teräsjää, joka ei irtoa skraballa.

Toinen on ottaa märkä pressu autoon kyytiin, lisää kosteuskuormaa ja huurtaa ikkunat. As Oy asumisessa kun ei jaksa tallustaa kotiin saakka viemään tuota pressua.

t: kolme vuotta jaksoin käyttää pressua.
Nykyään kun saa kaukosäätöistä "webastoa" alle 400€, niin ei oikeen ole muuta järkevää vastausta, jos auto ei ole tonninpommi.
Asennettuna nähnyt halvimmillaan 2000€, tuolla 400€ saa säteilylämmittimen. Mistä näin halvalla saa e-hyväksytyn asennettuna?

Kiinanvirityksiä turha laittaa, jos auto palaa niin vakuutus ei korvaa.
 
Odotas kun auto on tihkusateesta märkä kun laitat pressun paikalleen ja yöllä pakastaa. Laseissa nanomillin paksuinen teräsjää, joka ei irtoa skraballa.

Toinen on ottaa märkä pressu autoon kyytiin, lisää kosteuskuormaa ja huurtaa ikkunat. As Oy asumisessa kun ei jaksa tallustaa kotiin saakka viemään tuota pressua.

t: kolme vuotta jaksoin käyttää pressua.

Asennettuna nähnyt halvimmillaan 2000€, tuolla 400€ saa säteilylämmittimen. Mistä näin halvalla saa e-hyväksytyn asennettuna?

Kiinanvirityksiä turha laittaa, jos auto palaa niin vakuutus ei korvaa.
Eli minun kannatti ostaa tuo Skoda jo ihan Webaston takia.

Tässä feedissä taidetaan puhua moottorilämmittämisestä ja auton sisätilan lämmittämisesta sekaisin.

Polttomoottoria ei lämmitetä VAIN siksi että lähtee käyntiin vaan päästöjen vähentämiseksi. Esim. katalysaattori toimii vasta kuumana.

Moottoin käyttäminen 10 minunttia verrattuna Webaston käyttämiseen on saastuttamista.

Ikkunoiden skraappaminen vähenee autotallilla/-katoksella melkein minimiin ja mattoilla/pressuilla kokonaan.
Kyllä minä vuosi sitten ihmettelin kun naapurit talvisin auton ikkunoita raapvat jäästä joka aamu vaikka heillä on autotalli ja/tai katos, autotallissa oli jotain muuta kuin se käyttöauto.
Nykyisin ovat hoksanneet että siellä voi pitää sitä omaa autoaankin kun vie sität turhaa tavaraa kaatopaikalle tms.
 
Webasto se vasta saastuttaakin, koska ei ole mitään puhdistusta pakokaasuille.

Henkilökohtaisesti ei mitään merkitystä, koska lämmitän autoa vain ja ainoastaan moottorin ja matkustamon lämmitääniseksi.
 
Moni ei ole ajatellut ja niinhän se tekee.


Sattuu niin sopivasti, että missään autossani ei ole minkäänlaista yhteyttä internetiin ellei lasketa mahdollista suoratoiston kuuntelua bluetoothin kautta. Tämä koskee edelleen enintä osaa Suomessa aktiivikäytössä olevista autoista. Se, että elektroniikka on valmistettu kiinassa(mitä se tässä tapauksessa pääasiassa ei taida olla) on yhtä olennaista kuin onko rekisterikilven valon hehkulankapolttimo valmistettu kiinassa.

Tuohan se olisi kaikkein sopivin konfiguraatio optimointiautistille. Siis tarkoittaen sitä, jos oikean lisälämmittimen asentaa kuvatulla tavalla halpaa polttoainetta käyttäen. Se on sitten eri juttu onko kuumailmapuhallin hyvä. Oikeastihan tavoitteena on tietenkin suora vesikierron lämmittäminen ja lämmönjako lämmityslaitteen puhaltimella.

Myös periaatteessa turvallisuusajattelun kautta olisi ihanteellista ettei olisi pakko polttaa bensaa kuten ei tietysti ole pakko. Tosin vastuukysymykset lisätankin kanssa voisivat mennä vielä hankalammiksi jos sattuu kärähtämään.
Noita kinkkiwebastoja sai vesimalliakin. Ilmeisen toimiva ja tehokas laite, ei vaan ihan niin halpa kuin tuo puhallinmalli.

Tolkuton tyhjäkäyttö ei toki ole hyvästä mutta napakammalla pakkasella ei liene haittaa jos antaa pannun lämmetä vaikka 5-10min ennenkun lähtee ajoon. Jääkylmällä koneellahan voi ajaa rauhallisesti mutta perus suomi jantteri pieksee silloinkin kovilla kierroksilla heti jne. mikä lyhentää koneen elinikää ihan reippaasti, välykset kun on kylmänä luonnostaan isommat.
 
Lain mukaanhan autoa ei saisi kovallakaan pakkasella tyhjäkäyttää kuin sen 4 minuuttia, mutta joskus jos ikkunat on tarpeeksi tanakassa jäässä, niin käytännössä pakko tyhjäkäyttää sen aikaa että saa sulaksi.

Ei kai modernit autot edes kuluta paljoa tyhjäkäynnillä, että siinä mielessä tuokin asia on jotenkin saanut vähän vääristyneet mittasuhteet joidenkin ihmisten mielessä. Suhteellisuuden taju hukassa.
 
Moottoin käyttäminen 10 minunttia verrattuna Webaston käyttämiseen on saastuttamista.

@KaiMaa Nyt taitaa puuttua uutistietoutta, ohessa Maikkarin uutinen jossa linkki tutkimukseen, ja tätä on muistaakseni testattu autoalankin lehdissä:

 
Kotona lähtö autokatoksesta.
Työpaikalla lämmin autohalli.
Autossa kabiinin esilämmitys sovelluksesta ad hocina tai ajastettuna.

En muista koska olisin viimeksi skrabaa tarvinnut.
 
Eli minun kannatti ostaa tuo Skoda jo ihan Webaston takia.

Tässä feedissä taidetaan puhua moottorilämmittämisestä ja auton sisätilan lämmittämisesta sekaisin.

Polttomoottoria ei lämmitetä VAIN siksi että lähtee käyntiin vaan päästöjen vähentämiseksi. Esim. katalysaattori toimii vasta kuumana.

Moottoin käyttäminen 10 minunttia verrattuna Webaston käyttämiseen on saastuttamista.
Tässä olikin jo aika paljon väärin. Webasto saastuttaa enemmän kun moottori, koska siinä ei ole minkäänlaisia puhdistuslaitteita.
Eikä uusissa autoissa webasto enää lämmitä moottoria, vaan vain matkustamoa. Tämä johtuu jostain päästölaskennasta.

Itsekkin toki webastoa käytän mukavuussyistä ja minulla on sen verta vanha rotisko, että myös moottori lämpiää.
 
Kiinasta löytyy halvalla sisätilanlämmittimiä.

Tutulla oli vastaava asennettuna bensiiniautoon ja erillinen tankki moottoripolttoöljylle, Hieman hassu viritys, mutta varmasti kustannustehokkain
Mihin / miten tuo on siis asennettu? Jos se on auton sisällä niin kuinka pakokaasut ohjattu ulos?
 
Ei kai modernit autot edes kuluta paljoa tyhjäkäynnillä
Ei toki normaalissa käyntilämpötilassa. Sen sijaan kylmäkäynnistyksen jälkeen, etenkin bensakoneen rikkaalla nopealla tyhjäkäynnillä kuluu paljon. Eittämättä myös kylmänä ajoon lähtiessä.

Eikä se ole väärin että kylmänä kuluu hetken aikaa paljon. Monet moottorit ja niiden sovellukset ihan pyrkivät nopeaan lämmönnostoon alkuvaiheessa, siis polttamalla ekstraa ja/tai ulkoisella kuormituksella. Esimerkiksi kitkalämpöä ja samalla vastusta tuottavia laitteita on ollut, samoin PTC:n käytössä rasitetaan laturin kautta moottoria ihan suunnitellusti. Laimenee pahin myrkkykaasu pihasta nopeammin jos ja kun siihen jäädään joutokäyttelemään.

Kuitenkin periaatteessa kokonaistaloudellisinta yleensä lienee esilämmittää tai sen ollessa pois suljettua joko lähteä lähes heti käynnistyksen jälkeen tai kovemmalla pakkasella ~minuutin päästä. Erittäin maltillisesti rasittaen, korkeaa käyntinopeutta ja myös matalakierrosvedätystä välttäen.

Käytännöllisintä taas on usein tilanteen mukaan jokin muu tapa. Aika usein auto käy pihassa tyhjäkäyntiä vartinkin ennen talvisia lähtöjä. Tyhjäkäyntirajoituksia pidän suunnilleen yhtä relevanttina lainsäädäntönä kuin pakollista humalatarhaa. Noudatan näitä yhtä tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olikin jo aika paljon väärin. Webasto saastuttaa enemmän kun moottori, koska siinä ei ole minkäänlaisia puhdistuslaitteita.
Eikä uusissa autoissa webasto enää lämmitä moottoria, vaan vain matkustamoa. Tämä johtuu jostain päästölaskennasta.

Itsekkin toki webastoa käytän mukavuussyistä ja minulla on sen verta vanha rotisko, että myös moottori lämpiää.

Tää ei ole kyllä hyvä moottorin kannalta eli kestohan siinä huononee.
 
Lain mukaanhan autoa ei saisi kovallakaan pakkasella tyhjäkäyttää kuin sen 4 minuuttia, mutta joskus jos ikkunat on tarpeeksi tanakassa jäässä, niin käytännössä pakko tyhjäkäyttää sen aikaa että saa sulaksi.

Ei kai modernit autot edes kuluta paljoa tyhjäkäynnillä, että siinä mielessä tuokin asia on jotenkin saanut vähän vääristyneet mittasuhteet joidenkin ihmisten mielessä. Suhteellisuuden taju hukassa.
Itse käytän skrabaa ja jäät lähtee ikkunoista. Lunta tai jäätä en muualta poista, että ei tule naarmuja.
 
Itse käytän skrabaa ja jäät lähtee ikkunoista. Lunta tai jäätä en muualta poista, että ei tule naarmuja.
Lumi ja jää on turvallisuuden vuoksi oltava poistettu, kun autoa käytetään tieliikenteessä. Se ei siis ole oman maun mukaan vaan pakollista.

Tietysti tämä tarkoittaa sellaista merkittävää määrää. Ainahan tietynlaisessa säässä auton päälle kertyy ajossakin lunta.
 
Kannattaisi olla talviautona joku millä ei mitään väliä jos tulee a) naarmuja b) ruostetta
Ei ole rahaa pitää kahta autoa. Oma Toyota ei ruostu mutta kyllä siihen naarmuja tulee, jos harjalla harjaa. Kauhean näköisiä noi naarmuille harjatut. Naapurilla alle vuoden vanha Cupra ja naarmua täynnä, kun harjaa ja käy harjapesuissa.
 
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:

Katsoo, että webaston kyljessä on CE-tarra, niin kaikki on kunnossa. :thumbsup:

Vähän ihmettelen näitä pelkoja "vakuutusyhtiö pesee kätensä". Te varmaan noudatte huolto-ohjelmaakin pilkulleen? Koska eikös se ole vähän niin kuin teidän vikanne, jos laiminlyötte huolto-ohjelman noudattamisen ja käytätte autoa öljynvaihdoissa jonkun irakilaisen pajalla, ja sitten haurastunut bensaletku jää huomaamatta, ruikkii nesteet kuumalle pakosarjalle ja taas palaa puoli kaupunkia...
 
Itse käytän skrabaa ja jäät lähtee ikkunoista. Lunta tai jäätä en muualta poista, että ei tule naarmuja.
Joskus vaikka tuulilasissa voi pahimmillaan olla sellainen teräsjää, ettei sitä meinaa saada pelkällä skraballa pois millään. Pakko siis olla joko jonkinlainen esilämmitys tai tyhjäkäyttää sen aikaa, että alkaa puhaltaa kunnolla lämmintä.
 
Kaipa sitäkin voi laiminlyöntinä pitää, mutta pahimmillaankin se osoittaa paljon vähäisempää huolimattomuutta kuin joku raneasennettu kiinalainen öljypoltin pelkääjän jalkatilassa.

Itse asentaminen vertautuu mielestäni lähinnä tietokoneen kokoamiseen komponenteista. Myöskään tavaran kiinalaisuus ei voine olla peruste evätä vakuutuskorvausta, vrt. kiinalainen elektroniikka ja akut syttymässä tuleen.
 
Kaikki elektroniikka mita sulla on ja sun autossa on niin ovat nyt jo kiinassa tehtyja
Yleinen väärinkäsitys että valmistusvaltiolla olisi merkitystä.

Ainoastaan se merkitsee että mitä valmistajalta vaaditaan. Kiinalainen tekee aivan vaikka sitä "japanilaista" laatua ja kaikki EU vaatimukset täyttävää tavaraa jos heiltä sitä vaatii.
 
Viimeksi muokattu:
Yleinen väärinkäsitys että valmistusvaltiolla olisi merkitystä.

Ainoastaan se merkitsee että mitä valmistajalta vaaditaan. Kiinalainen tekee aivan vaikka sitä "japanilaista" laatua ja kaikki EU vaatimukset täyttävää tavaraa jos heiltä sitä vaatii.
Unohtamatta että sillä eu vaatimukset täyttävällä japanilaislaatuisella tavaralla on sitten myös eu vaatimukset täyttävän japanilaislaatuisen tavaran hinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 793
Viestejä
4 483 945
Jäsenet
74 001
Uusin jäsen
endorfiini.exe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom