Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Pyhäpäivän ratoksi tein hiukan epätieteellisiä testejä moottorinlämmityksen osalta. Uhriksi valikoitui Kia Ceed 1.6 litraisella suorasuihku-bensiinimoottorilla. Lämmittimenä Defan 300 wattinen säteilylämmitin (öljypohjan). Auto seisonut ulkona autokatoksessa noin vuorokauden ennen ensimmäistä mittausta. Jäähdytysnesteen lämpötila luettu auton ODB2-portin kautta, ulkolämpötila seinämittarista.

0h: Ulkolämpötila -19, jäähdytysnesteen lämpötila -16
2h: Ulkolämpötila -20, jäähdytysnesteen lämpötila -6
3h: Ulkolämpötila -21, jäähdytysnesteen lämpötila -3

Sekä kahden että kolmen tunnin kohdalla öljytikun kärki suunnilleen kädenlämpöinen.

Tietoa missä autossa on jäähdytysnesteen mittaus?
Ihan hyvä testi, mutta lyöppäs käyntiin se auto ja mittaa jäähdytysnesteen/öljyn lämpöä, mihin suuntaan muuttuu? :)
 
On kyllä melkonen vitsi tollanen säteilylämmitin, 500w lohkiksella on pata 40c parissa tunnissa.

Se onki ajateltu moottorin kannalta eikä käyttömukavuuden, -30C on öljy melkosta jankkia jo ja se jäähytinnesteen lämmittely ei sitä öljyä siellä pohjassa lämmitä tippaakaan.
Huomattavasti kivempi moottorille käynnistellä 2h säteilijän jäliltä ku 2h lohkolämmittimen.

EDIT: Otsikoon vastanen, autohan lämpee polttoaineella, pyörii just sen pihalla mitä tarvii että on mukavan lämmin, näillä pakkasilla saattaa raksuttaa koko päivän jos tarvii useemman kerran liikkua.
Bensalla tai E85, diisselit ei oo mun juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Se onki ajateltu moottorin kannalta eikä käyttömukavuuden, -30C on öljy melkosta jankkia jo ja se jäähytinnesteen lämmittely ei sitä öljyä siellä pohjassa lämmitä tippaakaan.
Huomattavasti kivempi moottorille käynnistellä 2h säteilijän jäliltä ku 2h lohkolämmittimen.
Molemmat pitää olla. Säteilijä öljypohjaan ja letkulämppäri glykolille. :cigar:
 
Se onki ajateltu moottorin kannalta eikä käyttömukavuuden, -30C on öljy melkosta jankkia jo ja se jäähytinnesteen lämmittely ei sitä öljyä siellä pohjassa lämmitä tippaakaan.
Huomattavasti kivempi moottorille käynnistellä 2h säteilijän jäliltä ku 2h lohkolämmittimen.

Tuollainen letkulämmitin olisi hyvä joka kierrättää nestettä, lämmittää varmaan öljyäkin samalla kuin nesteitä.. Voisin kuvitella että 500W säteilylämmitin ei niitä öljyjä kovasti notkista kuitenkaan.

 
Säteilijät on nykyään sen takia, että "lohko"lämmitintä ei ole tai sitä ei voisi edes käyttää monissa uusissa moottoreissa. Sanotaan vaikka 2000 luvun laitteissa, noin karkeasti.

Letkulämmittimiä on ja myös pumpuilla olevia.


Veikkaan että ei ole juurikaan yhtään autonvalmistajaa jota kiinnostaa moottorin esilämmitys. Moottorit toimii ja käynnistyy kunhan oikeat öljyt on koneessa. "Webastot" on mukavuuslämmittimiä tehdasasennuksissa, ei moottorin takia.
 
Tuollainen letkulämmitin olisi hyvä joka kierrättää nestettä, lämmittää varmaan öljyäkin samalla kuin nesteitä.. Voisin kuvitella että 500W säteilylämmitin ei niitä öljyjä kovasti notkista kuitenkaan.



Kyllähän se öljy lämpeää/jäähtyy monissa autoissa jäähdytinnesteellä mutta tuossa se ongelma että pitäs olla auto käynnissä että öljykiertäisi. Säteily lämmitin on juurikin sitä varten että öljyt lämpeää siellä öljypohjassa.
 
Tietoa missä autossa on jäähdytysnesteen mittaus?
Ihan hyvä testi, mutta lyöppäs käyntiin se auto ja mittaa jäähdytysnesteen/öljyn lämpöä, mihin suuntaan muuttuu? :)

Jos anturin sijaintia tarkoitat niin edestä katsoessa muistaakseni oikealla puolella vaihdelaatikon yläpuolella. Autoa en tällä kertaa käynnistellyt, kunhan vain seurailin lämpötilan kehittymistä.

Aika äkkiä tuo lämpenee vähän kirpeämmilläkin pakkasilla. Pari kolme kilsaa taajamassa ja mennään jo 50 asteen yli jos on ollut piuhan päässä tunnin tai pari. Maskisuojaa käytän myös talvisin.

On kyllä melkonen vitsi tollanen säteilylämmitin, 500w lohkiksella on pata 40c parissa tunnissa.

Öljypohjan säteilylämmitin luonnollisesti on perinteiseen lohkolämppäriin verrattuna tehoton, mutta parempi kuin ei mitään. Onpahan notkeat öljyt ainakin, vaikka nykylitkut toimivat vähän kovimmissakin pakkasissa ok.

Tähänkin peliin toki saisi asennettua TT-Thermon tai muun valmistajan letkulämmittimen, millä lohkon saisi oikeasti lämpöiseksi. Tosin hommaisin varmaan mielummin akunlämmittimen, jos jotain "talvipäivityksiä" pitäisi tehdä.
 
Tuollainen letkulämmitin olisi hyvä joka kierrättää nestettä, lämmittää varmaan öljyäkin samalla kuin nesteitä.. Voisin kuvitella että 500W säteilylämmitin ei niitä öljyjä kovasti notkista kuitenkaan.



Kuten tuossa aiemmin totesinkin, niin tuo 300 wattinen Defa lämmitti öljyt suunnilleen kädenlämpöiseksi 20 asteen pakkasessa. Kovin notkeaa tuntui olevan.

Tämä on taidettu linkata tänne aiemminkin, mutta joku autoinssi oli tehnyt moottorin esilämmityksen tuloksista lopputyön: https://www.theseus.fi/bitstream/ha...d=5EEA68E35ADCBE730E09001F854F523E?sequence=1

Graafeja tuloksista löytyy sivuilta 24 ja 25.
 
Kyllähän se öljy lämpeää/jäähtyy monissa autoissa jäähdytinnesteellä mutta tuossa se ongelma että pitäs olla auto käynnissä että öljykiertäisi. Säteily lämmitin on juurikin sitä varten että öljyt lämpeää siellä öljypohjassa.
Säteilylämmitin voi olla myös vaikka lohkon kyljessä. Riippuu ihan moottorista että minkä mallinen säteilylämppäri on ja minne se on asennettu.
 
Eikö tuo "säteilylämmitin" termi ole melko typerä, kun öljypohjassahan ne tuppaa olemaan kiinni, eli ei säteile vaan johtuu sen lämpö niistä? :hmm:
 
Eikö tuo "säteilylämmitin" termi ole melko typerä, kun öljypohjassahan ne tuppaa olemaan kiinni, eli ei säteile vaan johtuu sen lämpö niistä? :hmm:

Monessa muussakin asiassa käytetään termiä, joka on väärä kuvaamaan asiaa tai toimintaa kyseessä tilanteessa.
Näyttääpä esim. Defakin käyttävän kyseistä termiä, enkä usko että heidän valikoimissaan on yhtään infrapuna tai muuta oikeaa säteilylämmitintä.




Eikä kaikissa moottoreissa lämpöä luovuttava vastuselementti ole öljypohjassa, vaikka tästäkin on muodostunut vankka käsitys essonbaareihin ja nettifoorumeille.
Erääseenkin autoon sen asensin lohkoon sylinterien kohdalle, lähelle kantta. Nesteet ainakin lämpeni huomattavasti, öljyn lämpötilaa ei tullut seurattua, mutta suuri öljytilavuus, niin epäilen että vaikutus öljyn lämpöihin tässä tapauksessa oli vähäinen.
 
Mikä olis hyvä pakkasessa joustavana pysyvä 10 tai 15m pitkä 2,5mm2 johtimella oleva jatkojohto? Riittää ihan yhden pistokkeen versio. Nyt on joku k-raudan näkemys 10m metrin pitkästä H07RN-F3G standardin johdosta 2,5 mm² johtimella ja ihan rautakanki -30c kelissä.
 
Mikä olis hyvä pakkasessa joustavana pysyvä 10 tai 15m pitkä 2,5mm2 johtimella oleva jatkojohto? Riittää ihan yhden pistokkeen versio. Nyt on joku k-raudan näkemys 10m metrin pitkästä H07RN-F3G standardin johdosta 2,5 mm² johtimella ja ihan rautakanki -30c kelissä.
Tuossa luvataan -50 mutta todennäkösestikaikki on ihan yhtäkankeita tällä kelillä
 
EIkä kaikissa moottoreissa lämpöä luovuttava vastuselementti ole öljypohjassa, vaikka tästäkin on muodostunut vankka käsitys essonbaareihin ja nettifoorumeille.
Erääseenkin autoon sen asensin lohkoon sylinterien kohdalle, lähelle kantta. Nesteet ainakin lämpeni huomattavasti, öljyn lämpötilaa ei tullut seurattua, mutta suuri öljytilavuus, niin epäilen että vaikutus öljyn lämpöihin tässä tapauksessa oli vähäinen.

Taitaapi noissa Kian uudemmissa bensakoneissa (T-GDI-turbokoneet ja plugarin atkinson-vapari) olla juurikin lohkoon asennettava, tappimainen säteilylämmitin.
 
Pyhäpäivän ratoksi tein hiukan epätieteellisiä testejä moottorinlämmityksen osalta. Uhriksi valikoitui Kia Ceed 1.6 litraisella suorasuihku-bensiinimoottorilla. Lämmittimenä Defan 300 wattinen säteilylämmitin (öljypohjan). Auto seisonut ulkona autokatoksessa noin vuorokauden ennen ensimmäistä mittausta. Jäähdytysnesteen lämpötila luettu auton ODB2-portin kautta, ulkolämpötila seinämittarista.

0h: Ulkolämpötila -19, jäähdytysnesteen lämpötila -16
2h: Ulkolämpötila -20, jäähdytysnesteen lämpötila -6
3h: Ulkolämpötila -21, jäähdytysnesteen lämpötila -3

Sekä kahden että kolmen tunnin kohdalla öljytikun kärki suunnilleen kädenlämpöinen.

Täällä Rellun Twingo III vm.2014, pikkukippo takamoottorilla (moottori tavaratilan / matkustamon alla). Moottori pieni 3-sylinterinen 0,9-litrainen. Lohkolämmittimen tehosta ei tietoa, auton alta tarkasteltuna "öljypohjaan" menee jonkinlainen silmämääräisesti arvioituna jälkiasenteinen patruuna. Tosin asian havainnointi on haasteellista, sillä moottori on tavaratilan pohjan alla normaalista poiketen kallellaan.

Noin -5 C ulkolämpötilassa, työpaikan isolla parkkialueella 2h lämmittämisen jälkeen applikaatio näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaksi milloin +11, milloin +14 C. Mielenkiintoista havainnoida asiaa tänään kun ulkona on jotain -16 C, raportoin tänne illalla.


Sivuknoppina huomio myös siitä, että vaikka moottori on pienikokoinen niin pysäköitynä jäähdytysnesteen lämpötila laskee yllättävän hitaasti. Epäilen maallikkona syyksi tähän sitä, että se on melko tiiviisti pakattu / eristetty lämpöisen matkustamon alle. Vrt. normaalit ajoneuvot, joissa moottori on käytännössä auton edessä peltisen konepellin ja lokasuojien eristäessä sitä melko kehnosti.
 
Mikä olis hyvä pakkasessa joustavana pysyvä 10 tai 15m pitkä 2,5mm2 johtimella oleva jatkojohto? Riittää ihan yhden pistokkeen versio. Nyt on joku k-raudan näkemys 10m metrin pitkästä H07RN-F3G standardin johdosta 2,5 mm² johtimella ja ihan rautakanki -30c kelissä.
Kumi auttaa.

K-raudan erään 10 m H07RN-F3G 3 * 2,5 mm2 ulkojatkojohdon tekstissä lukee materiaalina muovi:

Motonetissa puhutaan kumikaapelista, joten se taipunee pakkasellakin:

Minulla on yksi muovikaapeli, mikä tuli uuden auton mukana. Mokoma on aivan tönkkö pakkasella. Ehtaa kumia sen olla pitää, kuten talvikengissäkin pitää olla, jos ei halua liukastella.
 
Täällä Rellun Twingo III vm.2014, pikkukippo takamoottorilla (moottori tavaratilan / matkustamon alla). Moottori pieni 3-sylinterinen 0,9-litrainen. Lohkolämmittimen tehosta ei tietoa, auton alta tarkasteltuna "öljypohjaan" menee jonkinlainen silmämääräisesti arvioituna jälkiasenteinen patruuna. Tosin asian havainnointi on haasteellista, sillä moottori on tavaratilan pohjan alla normaalista poiketen kallellaan.

Defa ainakin tarjoaa tuohon malliin 300 wattista öljypohjan säteily/kontaktilämmitintä.
 
Kumi auttaa.

K-raudan erään 10 m H07RN-F3G 3 * 2,5 mm2 ulkojatkojohdon tekstissä lukee materiaalina muovi:

Motonetissa puhutaan kumikaapelista, joten se taipunee pakkasellakin:

Minulla on yksi muovikaapeli, mikä tuli uuden auton mukana. Mokoma on aivan tönkkö pakkasella. Ehtaa kumia sen olla pitää, kuten talvikengissäkin pitää olla, jos ei halua liukastella.

Pitääpä katella tommonen kumijohto, tuo vanha voikin sitten olla tosiaan muovia. Pitää lukasta johdosta tekstit.
 
Tuollainen letkulämmitin olisi hyvä joka kierrättää nestettä, lämmittää varmaan öljyäkin samalla kuin nesteitä.. Voisin kuvitella että 500W säteilylämmitin ei niitä öljyjä kovasti notkista kuitenkaan.

Defan letkulämmitin menee tänään kiertovesipumpun letkuun. En tiedä kiertääkö tuo neste tuolla käytännössä yhtään pelkän lämmön avulla kun ei pumppu kierrätä roikassa..? Mutta ainakin vastaavilla on autoja vuosikaudet lämmitelty ja luotettu vaan perstuntumalla siihen, että olevinaan puhaltaa vähän aikaisemmin lämmintä sisällekin jos on ollut 1-2h roikan päässä.
 
Pitääpä katella tommonen kumijohto, tuo vanha voikin sitten olla tosiaan muovia. Pitää lukasta johdosta tekstit.
Nuo kaksi kaapelia on samaa materiaalia, H07RN-F. Kuvauksen muovi ei taida tarkoittaa kaapelin materiaalia. Mutta sulla voi olla muovikaapeli, se ei taivu pakkasella :D Yritin etsiä linkkiä sellaiseen mutta ei niitä varmaan enää myydä. Mulla on kaapelikela muovijohdolla, se ei ole kovin käytännöllinen talvella.
 
Täällä Rellun Twingo III vm.2014, pikkukippo takamoottorilla (moottori tavaratilan / matkustamon alla). Moottori pieni 3-sylinterinen 0,9-litrainen. Lohkolämmittimen tehosta ei tietoa, auton alta tarkasteltuna "öljypohjaan" menee jonkinlainen silmämääräisesti arvioituna jälkiasenteinen patruuna. Tosin asian havainnointi on haasteellista, sillä moottori on tavaratilan pohjan alla normaalista poiketen kallellaan.

Noin -5 C ulkolämpötilassa, työpaikan isolla parkkialueella 2h lämmittämisen jälkeen applikaatio näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaksi milloin +11, milloin +14 C. Mielenkiintoista havainnoida asiaa tänään kun ulkona on jotain -16 C, raportoin tänne illalla.


Sivuknoppina huomio myös siitä, että vaikka moottori on pienikokoinen niin pysäköitynä jäähdytysnesteen lämpötila laskee yllättävän hitaasti. Epäilen maallikkona syyksi tähän sitä, että se on melko tiiviisti pakattu / eristetty lämpöisen matkustamon alle. Vrt. normaalit ajoneuvot, joissa moottori on käytännössä auton edessä peltisen konepellin ja lokasuojien eristäessä sitä melko kehnosti.

Ulkona -17 C. Auton jäähdytysneste äppin mukaan 0 C noin 1h 45min lämmittämisen jälkeen.
 
Nuo kaksi kaapelia on samaa materiaalia, H07RN-F. Kuvauksen muovi ei taida tarkoittaa kaapelin materiaalia. Mutta sulla voi olla muovikaapeli, se ei taivu pakkasella :D Yritin etsiä linkkiä sellaiseen mutta ei niitä varmaan enää myydä. Mulla on kaapelikela muovijohdolla, se ei ole kovin käytännöllinen talvella.
Uretaanikaapeli kannattaa hankkia, niin ei jäykisty pakkasella. Raksalla alkaa olemaan suuri osa piuhoista noita, kun aika ylivoimaisia ominaisuuksiltaan.
 
Taitaapi noissa Kian uudemmissa bensakoneissa (T-GDI-turbokoneet ja plugarin atkinson-vapari) olla juurikin lohkoon asennettava, tappimainen säteilylämmitin.
Samoin 1.6 hybridissä eli juurikin tuo Ceedin PHEV tai Hyundain Ioniq. Aamuisin en kylmästä hallista lähtiessä jaksa roikkaa käyttää, mutta töissä on johdon päässä työpäivän ajan. Se pätkii sitten jollain logiikalla ja olisiko 2/3 tunnista tolppa sähköissä. Olen ymmärtänyt että kuumaa konetta tuo ei juuri lämmitä vaan siinä on jotenkin lämpötilan mukaan säätyvä teho.

Viime viikolla oli pikkupakkaset ja öljyt työpäivän jälkeen kesälämmöissä. Imuilman anturin lämpötila koneen päällä myös reilu kymmenen.
Screenshot_20240102_173206.png


Tänään -17 ja öljyt vajaa 15 astetta. Imuilma-anturi jo pikkupakkasilla.

Screenshot_20240102_174236.png


Mielestäni ajaa asiansa eli lämmittää/ylläpitää sen moottoriöljyn kauttaaltaan plussan puolelle. Sisähaara sitten erikseen mikäli haluaa ohjaamon lämpimäksi.
 
Monessa muussakin asiassa käytetään termiä, joka on väärä kuvaamaan asiaa tai toimintaa kyseessä tilanteessa.
Näyttääpä esim. Defakin käyttävän kyseistä termiä, enkä usko että heidän valikoimissaan on yhtään infrapuna tai muuta oikeaa säteilylämmitintä.

Tähän sen verta päivitystä että tänään esson baarissa kahvilla ollessani kuulin että Defan maahantuonti tms. olisi tuon noin typerästi nimennyt, manuaaleissa muilla kielillä kuin suomi ei puhuta säteilylämmittimestä, vaan pitäisi olla pintakiinnityslämmitin. :think:

En jaksanut muunkielisistä manuaaleista tarkastaa onko tosiaan näin. :D
 
Tähän sen verta päivitystä että tänään esson baarissa kahvilla ollessani kuulin että Defan maahantuonti tms. olisi tuon noin typerästi nimennyt, manuaaleissa muilla kielillä kuin suomi ei puhuta säteilylämmittimestä, vaan pitäisi olla pintakiinnityslämmitin. :think:

En jaksanut muunkielisistä manuaaleista tarkastaa onko tosiaan näin. :D

Huomasin jo aamulla kun nopeasti selasin yhden Defan vastuksen manuaalia, että mainitsivat sanalla öljynlämmitin, useammalla kielellä... Nettisivuillaan tosiaan kirjoittivat säteilylämmittimestä. Harmi ettei löydy enää pdf:ää noille 871/881 tai 872/882 elementeille, kun olisi kiinnostanut mitä siellä sanotaan, kun eivät olleet siinä mallissa (bmw m60/m62 v8) öljynlämmittimet.



Joskus mittailin 20 pakkasella toisesta autosta pintalämpötiloja, niin parin tunnin jälkeen oli moottori lämmennyt selvästi (tässä mallissa oli normi ö-pohjassa oleva vastus), en muista enää tarkkoja lukemia, kun monesta kohti mittasin. Mutta hyvin pystyi toteamaan, että lämpö kun noussee ylöspäin ja näin ollen koko alumiiniklöntti alkaa lämpeämään ja kuumin paikka luultavimmin siellä öljypohjassa.
Vaikka monesti tämän tyyppisiä lämmittimiä vähätellään lämmitysteholtaan, niin hyvin näilläkin pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmeesti sen korvakuulolta aistii, miten 300 watin vastuksen käyttäminen vaikka puolen tunnin ajan keventää starttaamista. Tämä aiihen essonbaarijuttuun viitaten, jossa sanotaan ettei nykyautoja kannata esilämmittää noilla heikkotehoisilla vastuksilla.
 
Omassa 2l dieselissä on 300-400w säteilylämmitin öljypohjassa ja muutaman tunnin hehkutuksen jälkeen nesteetkin on plussan puolella obd:n kautta katsottuna. 15-20 asteen pakkasilla. Haukuin itsekin säteilylämmittimet, mutta kun sellainen on omassa niin kyllä se vain auttaa.
 
Perheen kakkosautoon Fiat Punto 2010 1.2l pitäisi saada sisätilanlämmittimelle pistorasia. Haaroitussarjoja on Motonetissä eri kokoisia, esim:
Defa haaroitussarja 1.0+1.0m (#460762)
Defa haaroitussarja 1,0+0,5m (#460760)

Onko jollain tietoa minkä pituinen tuon haaroitussarjan pitäisi olla?

 
Perheen kakkosautoon Fiat Punto 2010 1.2l pitäisi saada sisätilanlämmittimelle pistorasia. Haaroitussarjoja on Motonetissä eri kokoisia, esim:
Defa haaroitussarja 1.0+1.0m (#460762)
Defa haaroitussarja 1,0+0,5m (#460760)

Onko jollain tietoa minkä pituinen tuon haaroitussarjan pitäisi olla?

Katsoo defan sivuilta mitä tarjoavat ko. automalliin.
 
Kiitoksia vastauksesta, sieltähän se löytyi. Fiat Punto 2010 1.2l onkin Defan sivuilla Grande Punto nimisenä.
Ota pidemmällä kaapelilla jos haaroitin on konepellin alla enemmänkin koneen oikealla reunalla, jos on vasemmassa reunassa lyhempikin riittänee. Joku oli kuskin puolen jalkatilaankin tuonut sen kaapelin ja sisätilan lämppärin tulppapistokkeen askarrellut verhoilun alla vänkärin jaloista sinne.
 
Lataako ylläpitolaturi akkua tämmösillä pakkasilla oikeastaan yhtään? pitäs vissiin uskaltaa webasto nakata pidemmäksi aikaa päälle ja toivoa että, auto starttaa.
Kumpi muuten on tämmösillä ~ -30 pakkasilla autolle parempi, webasto vai lohkolämmitin+sisälämmitin?
 
Lataako ylläpitolaturi akkua tämmösillä pakkasilla oikeastaan yhtään? pitäs vissiin uskaltaa webasto nakata pidemmäksi aikaa päälle ja toivoa että, auto starttaa.
Kumpi muuten on tämmösillä ~ -30 pakkasilla autolle parempi, webasto vai lohkolämmitin+sisälämmitin?

Ei ladannut ainakaan omaa diesel-Focusta. Vaimo jumissa sen kanssa ny anoppilassa, kävi eilen hakemassa CTEKin 5A ylläpitolaturin mutta ei noussu yön aikana kolmospykälää korkeammalle joten akku ei kyllä ottanu latausta vastaan juuri ollenkaan.
Toki, Itä-Suomessa oli karvan verran alle -30 viime yönä ja CTEKin sivuillakin sanotaan että laturin käyttölämpötila on -20 asteesta ylöspäin.
Hullu homma mutta 2 vuotta vanha AGM taitaa ny sit lähteä vaihtoon kun ei ole oikei vaihtoehtoja, automaattia kun ei saa ny hinattuakaa mihkää lämpöseen muutamaks tunniks. :(
 
Ei ladannut ainakaan omaa diesel-Focusta. Vaimo jumissa sen kanssa ny anoppilassa, kävi eilen hakemassa CTEKin 5A ylläpitolaturin mutta ei noussu yön aikana kolmospykälää korkeammalle joten akku ei kyllä ottanu latausta vastaan juuri ollenkaan.
Toki, Itä-Suomessa oli karvan verran alle -30 viime yönä ja CTEKin sivuillakin sanotaan että laturin käyttölämpötila on -20 asteesta ylöspäin.
Hullu homma mutta 2 vuotta vanha AGM taitaa ny sit lähteä vaihtoon kun ei ole oikei vaihtoehtoja, automaattia kun ei saa ny hinattuakaa mihkää lämpöseen muutamaks tunniks. :(

Akku irti ja sisälle lataukseen, tosin siinä menee aikaa useampi tunti.
 
Lataako ylläpitolaturi akkua tämmösillä pakkasilla oikeastaan yhtään? pitäs vissiin uskaltaa webasto nakata pidemmäksi aikaa päälle ja toivoa että, auto starttaa.
Kumpi muuten on tämmösillä ~ -30 pakkasilla autolle parempi, webasto vai lohkolämmitin+sisälämmitin?
Jos akun varaus arveluttaa, niin silloin lohkolämmitin lienee Webaston käyttöä parempi ratkaisu.

Itsellä ctek mxs 3.8 latasi peräkkäisinä öinä kahden auton akut täyteen. Ei toki täysin tyhjinä olleet. Pakkasta ollut nyt useamman vuorokauden -30
 
Itsellä on oma auto nyt jatkuvasti ylläpitolaturissa kiinni. Ilmeisesti auttoi ainakin vähän, kun akun napajännite nousi 12.7 volttiin ja eilen sain Webastoa pidettyä päällä puoli tuntia. Vähän tosin huolestutti, kun Webaston käynnistyessä akun varaus tippui 12.7V -> 11.9V ja startti oli laiska. Toissa päivänä piti vielä lyödä kylmänä ilman Webastoa käyntiin, kun virtaa ei tullut edes sisävaloille.

Tilasin kaiken varalta uuden akun, kun 128€ toimituskuluineen ei lopulta ollut paha hinta. 6 vuotta on kuitenkin ihan hyvä suoritus alkuperäiselle akulle autossa, jossa on Webasto.
 
Jos autossa on vakiona webasto tms., eikä sillä ajeta paljon, ylläpitolaturi on nykyisillä tietotekniikkakeskuksilla liki välttämätön. Oikeastaan sillä ei ole edes väliä, onko webastoa, kun se auto syö sähköä siitä huolimatta koko ajan. Mulla on hallipaikka, mutta talvella lämpö putoaa miinukselle sielläkin. Ylläpitolaturi on ollut nyt pari kuukautta ja uusi akku samaten. Katotaan nyt, kestäiskö tää kokoonpano mun käyttöprofiililla. Jos teen reissun autolla, laitan tolpan ajastamaan ylläpitoa silloin, kun moottori(tila) on vielä lämmin.
 
Muuten joo mutta pelkkää naisväkeä paikalla ni no can do.

Akkua voisi yrittää lämmittää hiustenkuivaajalla, vaikka se nyt hölmöltä kuulostaakin. Taiteilee vaikka vanhasta styrox-kylmälaukun kannesta siihen akun päälle "lämpösuojan". Kanteen sopivaan kohtaan reikä ja siitä sitten kuumaa ilmaa akulle.
 
Akkua voisi yrittää lämmittää hiustenkuivaajalla, vaikka se nyt hölmöltä kuulostaakin. Taiteilee vaikka vanhasta styrox-kylmälaukun kannesta siihen akun päälle "lämpösuojan". Kanteen sopivaan kohtaan reikä ja siitä sitten kuumaa ilmaa akulle.

Tämä, tai vaikka jollain muulla pahvi/viltti patentilla. Katsoo vaan että hiustenkuivaaja saa vapaasti imuilmaa eikä kuivaimen ulostuo ole tukossa, ettei pala rikki. Joku 30 min lämmitystä voisi riittää jo että akku antaa paljon enemmän virtaa pihalle?
 
Tämä, tai vaikka jollain muulla pahvi/viltti patentilla. Katsoo vaan että hiustenkuivaaja saa vapaasti imuilmaa eikä kuivaimen ulostuo ole tukossa, ettei pala rikki. Joku 30 min lämmitystä voisi riittää jo että akku antaa paljon enemmän virtaa pihalle?

Sanoisin, että tunnin verran voisi kokeilla heti alkuun. Ja antaa sen laturinkin olla kiinni, vaikkei tuollainen 5A nyt tietenkään ihmeitä ehdit tekemään. Kunhan auton saisi tuosta käyntiin, niin oma laturi alkaa kuitenkin lataamaan edes hieman lämmintä akkua heti kättelyssä ihan eri luokan ampeereilla.
 
Noh, sinne on tulossa jo uus akku. :D
Ei voi hameväeltä vaatia liikaa tällä pakkasella, rahaa se ny vaa on ja onpaha sit taas uus akku vaikkei tuo entinenkää ollu vasta ku 2 vuotta vanha.
Onpaha ny sit myös tuo CTEKin ylläpitolaturi jota pitänee alkaa käyttää kovemmilla pakkasilla useammin kun tuo Fordin oma akkuvahtijärjestelmä on ihan perseestä.
 
Onpaha ny sit myös tuo CTEKin ylläpitolaturi jota pitänee alkaa käyttää kovemmilla pakkasilla useammin kun tuo Fordin oma akkuvahtijärjestelmä on ihan perseestä.
Ylläpitolaturia kannattaa käyttää aina kun voi. Kesät talvet. Akku tykkää. Jos et käytä, akkukauppias tykkää.
 
Jännä sinänsä tässä keississä että tiistaina vaimo ajeli muksujen kanssa 250km tonne anoppilaan, auto seisoi yön ja aamulla ei sitten mitään.
Nykyautot on kyllä perseestä kun sitä piilosähköä kuluu aina jonnekin vaikka auto olis näennäisesti sammutettu. :btooth:
Toki mahdollista että 2 vuotta vanha AGM-Varta vaan kyykkäs, harvinaista mutta mahdollista.
 
Jännä sinänsä tässä keississä että tiistaina vaimo ajeli muksujen kanssa 250km tonne anoppilaan, auto seisoi yön ja aamulla ei sitten mitään.
Nykyautot on kyllä perseestä kun sitä piilosähköä kuluu aina jonnekin vaikka auto olis näennäisesti sammutettu. :btooth:
Toki mahdollista että 2 vuotta vanha AGM-Varta vaan kyykkäs, harvinaista mutta mahdollista.
Eipä se kylmä akku lataannu eikä anna virtaa. Näillä keleillä pitäisi olla akkulämmitin tai lämmin talli.
 
kävi eilen hakemassa CTEKin 5A ylläpitolaturin mutta ei noussu yön aikana kolmospykälää korkeammalle joten akku ei kyllä ottanu latausta vastaan juuri ollenkaan.
Tämä nyt ei suoraan kerro ettei olisi ottanut varausta vastaan, sillä tuo kolmosvaihe on se varsinainen latausvaihe ja se jatkuu noin 80% varaustasolle asti, ja pakkasella varmaan ylikin. Nelosvaiheessa sitten viimeistellään lataus alenevalla virralla.

Kyseessä varmaan tämä laturi, tai joku vastaava, joten ohjekirjaa lukemalla selviää mitä nuo vaiheet tarkoittavat: MXS 5.0 EU-A
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 076
Viestejä
4 618 070
Jäsenet
75 986
Uusin jäsen
HexenPolizei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom