Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Nyt menee vähän aiheesta ohi, mutta miten diesel pelaa 35 asteen pakkasilla? Tuollaisia lukemia ennustetaan ensi viikolle parillekin päivälle ja autolla pitäisi päästä liikkeelle. Neste Futura Dieselin samepiste on 29 astetta ja alin käyttölämpötila 38 astetta. Myös webaston liekki olisi kiva saada syttymään, ettei tarvitse kylmänä raiskata käyntiin. Hehkut pelaa ja PA-suodatin on uusittu kesällä.

Akun puolesta jännittää myös ja webasto ei auta siinä yhtään. Lämpötolppaan saa kyllä akkulaturin, mutta ottaako kylmä akku sitten kovin hyvin latausta vastaan. Toki tiedä sitten, toteutuuko kovimmat ennusteet, mutta ainakin 30 astetta pitäisi mennä rikki :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt menee vähän aiheesta ohi, mutta miten diesel pelaa 35 asteen pakkasilla? Tuollaisia lukemia ennustetaan ensi viikolle parillekin päivälle ja autolla pitäisi päästä liikkeelle. Neste Futura Dieselin samepiste on 29 astetta ja alin käyttölämpötila 38 astetta. Myös webaston liekki olisi kiva saada syttymään, ettei tarvitse kylmänä raiskata käyntiin. Hehkut pelaa ja PA-suodatin on uusittu kesällä.

Akun puolesta jännittää myös ja webasto ei auta siinä yhtään. Lämpötolppaan saa kyllä akkulaturin, mutta ottaako kylmä akku sitten kovin hyvin latausta vastaan.

Kylmä akku ottaa huonosti vastaan virtaa ja myöskin luovuttaa eli suosittelen sen akkulämmittimen ostoa ja kiinteää akkulaturia.
Ja tuollaisella -38asteen pakkasella kylmässä akussa on käytössä jotain 20-25% akun todellisesta kapasiteetista eli pakkanen
karsii aika hyvin huonot akut pois.
 
Kylmä akku ottaa huonosti vastaan virtaa ja myöskin luovuttaa eli suosittelen sen akkulämmittimen ostoa ja kiinteää akkulaturia.
Ja tuollaisella -38asteen pakkasella kylmässä akussa on käytössä jotain 20-25% akun todellisesta kapasiteetista eli pakkanen
karsii aika hyvin huonot akut pois.
Kyllä, mutta valitettavan monesti nykyiset akut ovat ihan mitä sattuu. Kertonee paljon että käynnistelin -37c lämmöissä kiinaskootterin orkkis kiina akulla ilman ongelmaa, kun naapureiden "laadukkaat" akut jättivät autot pihaan. Ei noista voi enää tietää yhtään mikä on hyvä ja mikä huono, valitettavasti.
 
Nyt menee vähän aiheesta ohi, mutta miten diesel pelaa 35 asteen pakkasilla? Tuollaisia lukemia ennustetaan ensi viikolle parillekin päivälle ja autolla pitäisi päästä liikkeelle. Neste Futura Dieselin samepiste on 29 astetta ja alin käyttölämpötila 38 astetta. Myös webaston liekki olisi kiva saada syttymään, ettei tarvitse kylmänä raiskata käyntiin. Hehkut pelaa ja PA-suodatin on uusittu kesällä.

Akun puolesta jännittää myös ja webasto ei auta siinä yhtään. Lämpötolppaan saa kyllä akkulaturin, mutta ottaako kylmä akku sitten kovin hyvin latausta vastaan. Toki tiedä sitten, toteutuuko kovimmat ennusteet, mutta ainakin 30 astetta pitäisi mennä rikki :D
Kyllä se pelaa, jos kaikki kunnossa.
 
Kyllä, mutta valitettavan monesti nykyiset akut ovat ihan mitä sattuu. Kertonee paljon että käynnistelin -37c lämmöissä kiinaskootterin orkkis kiina akulla ilman ongelmaa, kun naapureiden "laadukkaat" akut jättivät autot pihaan. Ei noista voi enää tietää yhtään mikä on hyvä ja mikä huono, valitettavasti.
Tästä yhtään mitään päätellessään kannattaa toki olla melko varovainen.

Ensinnäkin "kiinaskootterin", mikä sitten anekdootissa onkaan, akun mitoitus käynnistinmoottorin ominaisuuksiin ja moottorin pyörittämiseforttiin voi olla vaikka vahingon vuoksi rehevästi mitoitettu.

Toiseksi nykyaikaisissa autoissa harrastettu näennäinen polttoaineensäästö akkua vajaana pitämällä, se mikä muutenkin paskoo akut, aiheuttaa lisäksi suurta tilapäistä harmia juuri kylminä aamuina.

Kolmanneksi esitän vastoin sääntöjä sellaisen ennakkoluulon henkilöstä, että saatat olla huomattavasti paremmin kärryillä konekannan säädyllisestä huollosta ja akkujen ylläpitotarpeesta kuin naapurioletetut.

Kieltäydyn jyrkästi uskomasta että nykyaikaisten autojen kalliit AGM-akut alkuperäislaatuisina olisivat yleisesti erityisen huonolaatuisia, lyhytikäisiä tai heikkoja per se. Kaikenlaisen propellipäisen viherpesun ja byroslavian aiheuttaman väärinsuunnittelun takia ne varmaan usein sitä ovat monissa sovelluksissaan.
 
Laittaa akun lataukseen samaksi ajaksi kuin sitä webastoa käyttää, niin ei sillä weballa saa tyhjättyä sitä akkua. Jos weba pelaa (ja lämmittää myös moottorin), niin kyllä se diesel tulille lähtee.

Yleisesti jos putsari ei ole likainen nafta kulkee siihen matalampaan lämpötilaan asti ja webasto lakkaa toimimasta ensin.
 
Tästä yhtään mitään päätellessään kannattaa toki olla melko varovainen.

Ensinnäkin "kiinaskootterin", mikä sitten anekdootissa onkaan, akun mitoitus käynnistinmoottorin ominaisuuksiin ja moottorin pyörittämiseforttiin voi olla vaikka vahingon vuoksi rehevästi mitoitettu.

Toiseksi nykyaikaisissa autoissa harrastettu näennäinen polttoaineensäästö akkua vajaana pitämällä, se mikä muutenkin paskoo akut, aiheuttaa lisäksi suurta tilapäistä harmia juuri kylminä aamuina.

Kolmanneksi esitän vastoin sääntöjä sellaisen ennakkoluulon henkilöstä, että saatat olla huomattavasti paremmin kärryillä konekannan säädyllisestä huollosta ja akkujen ylläpitotarpeesta kuin naapurioletetut.

Kieltäydyn jyrkästi uskomasta että nykyaikaisten autojen kalliit AGM-akut alkuperäislaatuisina olisivat yleisesti erityisen huonolaatuisia, lyhytikäisiä tai heikkoja per se. Kaikenlaisen propellipäisen viherpesun ja byroslavian aiheuttaman väärinsuunnittelun takia ne varmaan usein sitä ovat monissa sovelluksissaan.
Ei vika aina ole tosiaan akussa, voi olla myös tosiaan suunnittelussa tai akun mitoituksesta sen käyttökohteeseen. Fiatteja kun tuli aikanaan öööö Stilon vikoina aikoina maahan, vaihdettiin jokaiseen uusi akku tehdasakun tilalle. Tehtaalta tullut oli kuulema ihan riittämätön ja paskalaatuinen suomen oloihin. En tiedä mikä on olisko 4v vanhassa e-mersussa, siihen on jouduttu vaihtamaan akku keskimäärin kerran vuoteen, kun joku järjestelmä vetää sen randomisti tyhjäksi. Kyseistä autoa ei enää edes lämmitetä webastolla koska pelko siitä että akku olisi tyhjä, on liian iso.
 
Itsellä on orkkisakut kestäneet todella hyvin verrattuna korvaaviin tuotteisiin. Micrassa meni perusakku vaihtoon kymmenen vuoden ikäisenä, Golfissa on AGM nyt yhdeksättä vuotta käytössä ilman väsymisen merkkejä. Vaihdokkeja on mennyt useista autoista muutamassa vuodessa samanlaisella käytöllä ja ns. huoltolatauksiakin on tullut tehtyä vähintään ennen kovia pakkasia.
 
Pyhäpäivän ratoksi tein hiukan epätieteellisiä testejä moottorinlämmityksen osalta. Uhriksi valikoitui Kia Ceed 1.6 litraisella suorasuihku-bensiinimoottorilla. Lämmittimenä Defan 300 wattinen säteilylämmitin (öljypohjan). Auto seisonut ulkona autokatoksessa noin vuorokauden ennen ensimmäistä mittausta. Jäähdytysnesteen lämpötila luettu auton ODB2-portin kautta, ulkolämpötila seinämittarista.

0h: Ulkolämpötila -19, jäähdytysnesteen lämpötila -16
2h: Ulkolämpötila -20, jäähdytysnesteen lämpötila -6
3h: Ulkolämpötila -21, jäähdytysnesteen lämpötila -3

Sekä kahden että kolmen tunnin kohdalla öljytikun kärki suunnilleen kädenlämpöinen.
 
Itsellä on orkkisakut kestäneet todella hyvin verrattuna korvaaviin tuotteisiin. Micrassa meni perusakku vaihtoon kymmenen vuoden ikäisenä, Golfissa on AGM nyt yhdeksättä vuotta käytössä ilman väsymisen merkkejä. Vaihdokkeja on mennyt useista autoista muutamassa vuodessa samanlaisella käytöllä ja ns. huoltolatauksiakin on tullut tehtyä vähintään ennen kovia pakkasia.

Joo kyllä tuolla ns. Huolto latauksella on suurimerkitys akun keston suhteen. Aikoinaan webastollisessa autossa meni vuodessa akku vaihtoon. Sitten kun aloin muutaman kerran vuoteen ladata akkua erillis laturilla on kestänyt aikaa vanhemmatkin akut. Yleensä tuota tulee tehtyä loppu syksystä ennen pakkasia ja sitten randomisti sydän talvella jos tulee kovempia pakkasia ja nyt on vaimon auto latauksessa parasta aikaa. Enemmän olisin huolissani jos joku vielä omistaa diesel käryyttimen että on polttoainesuodatin edes kerran vuoteen vaihdettuna.
IMG-20231230-WA0004.jpeg
 
Joo kyllä tuolla ns. Huolto latauksella on suurimerkitys akun keston suhteen. Aikoinaan webastollisessa autossa meni vuodessa akku vaihtoon. Sitten kun aloin muutaman kerran vuoteen ladata akkua erillis laturilla on kestänyt aikaa vanhemmatkin akut. Yleensä tuota tulee tehtyä loppu syksystä ennen pakkasia ja sitten randomisti sydän talvella jos tulee kovempia pakkasia ja nyt on vaimon auto latauksessa parasta aikaa. Enemmän olisin huolissani jos joku vielä omistaa diesel käryyttimen että on polttoainesuodatin edes kerran vuoteen vaihdettuna.
IMG-20231230-WA0004.jpeg
Webastolliseen autoon se akun lämmitin niin kestävät sen jälkeen normaalisti.
 
Pyhäpäivän ratoksi tein hiukan epätieteellisiä testejä moottorinlämmityksen osalta. Uhriksi valikoitui Kia Ceed 1.6 litraisella suorasuihku-bensiinimoottorilla. Lämmittimenä Defan 300 wattinen säteilylämmitin (öljypohjan). Auto seisonut ulkona autokatoksessa noin vuorokauden ennen ensimmäistä mittausta. Jäähdytysnesteen lämpötila luettu auton ODB2-portin kautta, ulkolämpötila seinämittarista.

0h: Ulkolämpötila -19, jäähdytysnesteen lämpötila -16
2h: Ulkolämpötila -20, jäähdytysnesteen lämpötila -6
3h: Ulkolämpötila -21, jäähdytysnesteen lämpötila -3

Sekä kahden että kolmen tunnin kohdalla öljytikun kärki suunnilleen kädenlämpöinen.

Tietoa missä autossa on jäähdytysnesteen mittaus?
Ihan hyvä testi, mutta lyöppäs käyntiin se auto ja mittaa jäähdytysnesteen/öljyn lämpöä, mihin suuntaan muuttuu? :)
 
On kyllä melkonen vitsi tollanen säteilylämmitin, 500w lohkiksella on pata 40c parissa tunnissa.

Se onki ajateltu moottorin kannalta eikä käyttömukavuuden, -30C on öljy melkosta jankkia jo ja se jäähytinnesteen lämmittely ei sitä öljyä siellä pohjassa lämmitä tippaakaan.
Huomattavasti kivempi moottorille käynnistellä 2h säteilijän jäliltä ku 2h lohkolämmittimen.

EDIT: Otsikoon vastanen, autohan lämpee polttoaineella, pyörii just sen pihalla mitä tarvii että on mukavan lämmin, näillä pakkasilla saattaa raksuttaa koko päivän jos tarvii useemman kerran liikkua.
Bensalla tai E85, diisselit ei oo mun juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Se onki ajateltu moottorin kannalta eikä käyttömukavuuden, -30C on öljy melkosta jankkia jo ja se jäähytinnesteen lämmittely ei sitä öljyä siellä pohjassa lämmitä tippaakaan.
Huomattavasti kivempi moottorille käynnistellä 2h säteilijän jäliltä ku 2h lohkolämmittimen.
Molemmat pitää olla. Säteilijä öljypohjaan ja letkulämppäri glykolille. :cigar:
 
Se onki ajateltu moottorin kannalta eikä käyttömukavuuden, -30C on öljy melkosta jankkia jo ja se jäähytinnesteen lämmittely ei sitä öljyä siellä pohjassa lämmitä tippaakaan.
Huomattavasti kivempi moottorille käynnistellä 2h säteilijän jäliltä ku 2h lohkolämmittimen.

Tuollainen letkulämmitin olisi hyvä joka kierrättää nestettä, lämmittää varmaan öljyäkin samalla kuin nesteitä.. Voisin kuvitella että 500W säteilylämmitin ei niitä öljyjä kovasti notkista kuitenkaan.

 
Säteilijät on nykyään sen takia, että "lohko"lämmitintä ei ole tai sitä ei voisi edes käyttää monissa uusissa moottoreissa. Sanotaan vaikka 2000 luvun laitteissa, noin karkeasti.

Letkulämmittimiä on ja myös pumpuilla olevia.


Veikkaan että ei ole juurikaan yhtään autonvalmistajaa jota kiinnostaa moottorin esilämmitys. Moottorit toimii ja käynnistyy kunhan oikeat öljyt on koneessa. "Webastot" on mukavuuslämmittimiä tehdasasennuksissa, ei moottorin takia.
 
Tuollainen letkulämmitin olisi hyvä joka kierrättää nestettä, lämmittää varmaan öljyäkin samalla kuin nesteitä.. Voisin kuvitella että 500W säteilylämmitin ei niitä öljyjä kovasti notkista kuitenkaan.



Kyllähän se öljy lämpeää/jäähtyy monissa autoissa jäähdytinnesteellä mutta tuossa se ongelma että pitäs olla auto käynnissä että öljykiertäisi. Säteily lämmitin on juurikin sitä varten että öljyt lämpeää siellä öljypohjassa.
 
Tietoa missä autossa on jäähdytysnesteen mittaus?
Ihan hyvä testi, mutta lyöppäs käyntiin se auto ja mittaa jäähdytysnesteen/öljyn lämpöä, mihin suuntaan muuttuu? :)

Jos anturin sijaintia tarkoitat niin edestä katsoessa muistaakseni oikealla puolella vaihdelaatikon yläpuolella. Autoa en tällä kertaa käynnistellyt, kunhan vain seurailin lämpötilan kehittymistä.

Aika äkkiä tuo lämpenee vähän kirpeämmilläkin pakkasilla. Pari kolme kilsaa taajamassa ja mennään jo 50 asteen yli jos on ollut piuhan päässä tunnin tai pari. Maskisuojaa käytän myös talvisin.

On kyllä melkonen vitsi tollanen säteilylämmitin, 500w lohkiksella on pata 40c parissa tunnissa.

Öljypohjan säteilylämmitin luonnollisesti on perinteiseen lohkolämppäriin verrattuna tehoton, mutta parempi kuin ei mitään. Onpahan notkeat öljyt ainakin, vaikka nykylitkut toimivat vähän kovimmissakin pakkasissa ok.

Tähänkin peliin toki saisi asennettua TT-Thermon tai muun valmistajan letkulämmittimen, millä lohkon saisi oikeasti lämpöiseksi. Tosin hommaisin varmaan mielummin akunlämmittimen, jos jotain "talvipäivityksiä" pitäisi tehdä.
 
Tuollainen letkulämmitin olisi hyvä joka kierrättää nestettä, lämmittää varmaan öljyäkin samalla kuin nesteitä.. Voisin kuvitella että 500W säteilylämmitin ei niitä öljyjä kovasti notkista kuitenkaan.



Kuten tuossa aiemmin totesinkin, niin tuo 300 wattinen Defa lämmitti öljyt suunnilleen kädenlämpöiseksi 20 asteen pakkasessa. Kovin notkeaa tuntui olevan.

Tämä on taidettu linkata tänne aiemminkin, mutta joku autoinssi oli tehnyt moottorin esilämmityksen tuloksista lopputyön: https://www.theseus.fi/bitstream/ha...d=5EEA68E35ADCBE730E09001F854F523E?sequence=1

Graafeja tuloksista löytyy sivuilta 24 ja 25.
 
Kyllähän se öljy lämpeää/jäähtyy monissa autoissa jäähdytinnesteellä mutta tuossa se ongelma että pitäs olla auto käynnissä että öljykiertäisi. Säteily lämmitin on juurikin sitä varten että öljyt lämpeää siellä öljypohjassa.
Säteilylämmitin voi olla myös vaikka lohkon kyljessä. Riippuu ihan moottorista että minkä mallinen säteilylämppäri on ja minne se on asennettu.
 
Eikö tuo "säteilylämmitin" termi ole melko typerä, kun öljypohjassahan ne tuppaa olemaan kiinni, eli ei säteile vaan johtuu sen lämpö niistä? :hmm:
 
Eikö tuo "säteilylämmitin" termi ole melko typerä, kun öljypohjassahan ne tuppaa olemaan kiinni, eli ei säteile vaan johtuu sen lämpö niistä? :hmm:

Monessa muussakin asiassa käytetään termiä, joka on väärä kuvaamaan asiaa tai toimintaa kyseessä tilanteessa.
Näyttääpä esim. Defakin käyttävän kyseistä termiä, enkä usko että heidän valikoimissaan on yhtään infrapuna tai muuta oikeaa säteilylämmitintä.




Eikä kaikissa moottoreissa lämpöä luovuttava vastuselementti ole öljypohjassa, vaikka tästäkin on muodostunut vankka käsitys essonbaareihin ja nettifoorumeille.
Erääseenkin autoon sen asensin lohkoon sylinterien kohdalle, lähelle kantta. Nesteet ainakin lämpeni huomattavasti, öljyn lämpötilaa ei tullut seurattua, mutta suuri öljytilavuus, niin epäilen että vaikutus öljyn lämpöihin tässä tapauksessa oli vähäinen.
 
Mikä olis hyvä pakkasessa joustavana pysyvä 10 tai 15m pitkä 2,5mm2 johtimella oleva jatkojohto? Riittää ihan yhden pistokkeen versio. Nyt on joku k-raudan näkemys 10m metrin pitkästä H07RN-F3G standardin johdosta 2,5 mm² johtimella ja ihan rautakanki -30c kelissä.
 
Mikä olis hyvä pakkasessa joustavana pysyvä 10 tai 15m pitkä 2,5mm2 johtimella oleva jatkojohto? Riittää ihan yhden pistokkeen versio. Nyt on joku k-raudan näkemys 10m metrin pitkästä H07RN-F3G standardin johdosta 2,5 mm² johtimella ja ihan rautakanki -30c kelissä.
Tuossa luvataan -50 mutta todennäkösestikaikki on ihan yhtäkankeita tällä kelillä
 
EIkä kaikissa moottoreissa lämpöä luovuttava vastuselementti ole öljypohjassa, vaikka tästäkin on muodostunut vankka käsitys essonbaareihin ja nettifoorumeille.
Erääseenkin autoon sen asensin lohkoon sylinterien kohdalle, lähelle kantta. Nesteet ainakin lämpeni huomattavasti, öljyn lämpötilaa ei tullut seurattua, mutta suuri öljytilavuus, niin epäilen että vaikutus öljyn lämpöihin tässä tapauksessa oli vähäinen.

Taitaapi noissa Kian uudemmissa bensakoneissa (T-GDI-turbokoneet ja plugarin atkinson-vapari) olla juurikin lohkoon asennettava, tappimainen säteilylämmitin.
 
Pyhäpäivän ratoksi tein hiukan epätieteellisiä testejä moottorinlämmityksen osalta. Uhriksi valikoitui Kia Ceed 1.6 litraisella suorasuihku-bensiinimoottorilla. Lämmittimenä Defan 300 wattinen säteilylämmitin (öljypohjan). Auto seisonut ulkona autokatoksessa noin vuorokauden ennen ensimmäistä mittausta. Jäähdytysnesteen lämpötila luettu auton ODB2-portin kautta, ulkolämpötila seinämittarista.

0h: Ulkolämpötila -19, jäähdytysnesteen lämpötila -16
2h: Ulkolämpötila -20, jäähdytysnesteen lämpötila -6
3h: Ulkolämpötila -21, jäähdytysnesteen lämpötila -3

Sekä kahden että kolmen tunnin kohdalla öljytikun kärki suunnilleen kädenlämpöinen.

Täällä Rellun Twingo III vm.2014, pikkukippo takamoottorilla (moottori tavaratilan / matkustamon alla). Moottori pieni 3-sylinterinen 0,9-litrainen. Lohkolämmittimen tehosta ei tietoa, auton alta tarkasteltuna "öljypohjaan" menee jonkinlainen silmämääräisesti arvioituna jälkiasenteinen patruuna. Tosin asian havainnointi on haasteellista, sillä moottori on tavaratilan pohjan alla normaalista poiketen kallellaan.

Noin -5 C ulkolämpötilassa, työpaikan isolla parkkialueella 2h lämmittämisen jälkeen applikaatio näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaksi milloin +11, milloin +14 C. Mielenkiintoista havainnoida asiaa tänään kun ulkona on jotain -16 C, raportoin tänne illalla.


Sivuknoppina huomio myös siitä, että vaikka moottori on pienikokoinen niin pysäköitynä jäähdytysnesteen lämpötila laskee yllättävän hitaasti. Epäilen maallikkona syyksi tähän sitä, että se on melko tiiviisti pakattu / eristetty lämpöisen matkustamon alle. Vrt. normaalit ajoneuvot, joissa moottori on käytännössä auton edessä peltisen konepellin ja lokasuojien eristäessä sitä melko kehnosti.
 
Mikä olis hyvä pakkasessa joustavana pysyvä 10 tai 15m pitkä 2,5mm2 johtimella oleva jatkojohto? Riittää ihan yhden pistokkeen versio. Nyt on joku k-raudan näkemys 10m metrin pitkästä H07RN-F3G standardin johdosta 2,5 mm² johtimella ja ihan rautakanki -30c kelissä.
Kumi auttaa.

K-raudan erään 10 m H07RN-F3G 3 * 2,5 mm2 ulkojatkojohdon tekstissä lukee materiaalina muovi:

Motonetissa puhutaan kumikaapelista, joten se taipunee pakkasellakin:

Minulla on yksi muovikaapeli, mikä tuli uuden auton mukana. Mokoma on aivan tönkkö pakkasella. Ehtaa kumia sen olla pitää, kuten talvikengissäkin pitää olla, jos ei halua liukastella.
 
Täällä Rellun Twingo III vm.2014, pikkukippo takamoottorilla (moottori tavaratilan / matkustamon alla). Moottori pieni 3-sylinterinen 0,9-litrainen. Lohkolämmittimen tehosta ei tietoa, auton alta tarkasteltuna "öljypohjaan" menee jonkinlainen silmämääräisesti arvioituna jälkiasenteinen patruuna. Tosin asian havainnointi on haasteellista, sillä moottori on tavaratilan pohjan alla normaalista poiketen kallellaan.

Defa ainakin tarjoaa tuohon malliin 300 wattista öljypohjan säteily/kontaktilämmitintä.
 
Kumi auttaa.

K-raudan erään 10 m H07RN-F3G 3 * 2,5 mm2 ulkojatkojohdon tekstissä lukee materiaalina muovi:

Motonetissa puhutaan kumikaapelista, joten se taipunee pakkasellakin:

Minulla on yksi muovikaapeli, mikä tuli uuden auton mukana. Mokoma on aivan tönkkö pakkasella. Ehtaa kumia sen olla pitää, kuten talvikengissäkin pitää olla, jos ei halua liukastella.

Pitääpä katella tommonen kumijohto, tuo vanha voikin sitten olla tosiaan muovia. Pitää lukasta johdosta tekstit.
 
Tuollainen letkulämmitin olisi hyvä joka kierrättää nestettä, lämmittää varmaan öljyäkin samalla kuin nesteitä.. Voisin kuvitella että 500W säteilylämmitin ei niitä öljyjä kovasti notkista kuitenkaan.

Defan letkulämmitin menee tänään kiertovesipumpun letkuun. En tiedä kiertääkö tuo neste tuolla käytännössä yhtään pelkän lämmön avulla kun ei pumppu kierrätä roikassa..? Mutta ainakin vastaavilla on autoja vuosikaudet lämmitelty ja luotettu vaan perstuntumalla siihen, että olevinaan puhaltaa vähän aikaisemmin lämmintä sisällekin jos on ollut 1-2h roikan päässä.
 
Pitääpä katella tommonen kumijohto, tuo vanha voikin sitten olla tosiaan muovia. Pitää lukasta johdosta tekstit.
Nuo kaksi kaapelia on samaa materiaalia, H07RN-F. Kuvauksen muovi ei taida tarkoittaa kaapelin materiaalia. Mutta sulla voi olla muovikaapeli, se ei taivu pakkasella :D Yritin etsiä linkkiä sellaiseen mutta ei niitä varmaan enää myydä. Mulla on kaapelikela muovijohdolla, se ei ole kovin käytännöllinen talvella.
 
Täällä Rellun Twingo III vm.2014, pikkukippo takamoottorilla (moottori tavaratilan / matkustamon alla). Moottori pieni 3-sylinterinen 0,9-litrainen. Lohkolämmittimen tehosta ei tietoa, auton alta tarkasteltuna "öljypohjaan" menee jonkinlainen silmämääräisesti arvioituna jälkiasenteinen patruuna. Tosin asian havainnointi on haasteellista, sillä moottori on tavaratilan pohjan alla normaalista poiketen kallellaan.

Noin -5 C ulkolämpötilassa, työpaikan isolla parkkialueella 2h lämmittämisen jälkeen applikaatio näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaksi milloin +11, milloin +14 C. Mielenkiintoista havainnoida asiaa tänään kun ulkona on jotain -16 C, raportoin tänne illalla.


Sivuknoppina huomio myös siitä, että vaikka moottori on pienikokoinen niin pysäköitynä jäähdytysnesteen lämpötila laskee yllättävän hitaasti. Epäilen maallikkona syyksi tähän sitä, että se on melko tiiviisti pakattu / eristetty lämpöisen matkustamon alle. Vrt. normaalit ajoneuvot, joissa moottori on käytännössä auton edessä peltisen konepellin ja lokasuojien eristäessä sitä melko kehnosti.

Ulkona -17 C. Auton jäähdytysneste äppin mukaan 0 C noin 1h 45min lämmittämisen jälkeen.
 
Nuo kaksi kaapelia on samaa materiaalia, H07RN-F. Kuvauksen muovi ei taida tarkoittaa kaapelin materiaalia. Mutta sulla voi olla muovikaapeli, se ei taivu pakkasella :D Yritin etsiä linkkiä sellaiseen mutta ei niitä varmaan enää myydä. Mulla on kaapelikela muovijohdolla, se ei ole kovin käytännöllinen talvella.
Uretaanikaapeli kannattaa hankkia, niin ei jäykisty pakkasella. Raksalla alkaa olemaan suuri osa piuhoista noita, kun aika ylivoimaisia ominaisuuksiltaan.
 
Taitaapi noissa Kian uudemmissa bensakoneissa (T-GDI-turbokoneet ja plugarin atkinson-vapari) olla juurikin lohkoon asennettava, tappimainen säteilylämmitin.
Samoin 1.6 hybridissä eli juurikin tuo Ceedin PHEV tai Hyundain Ioniq. Aamuisin en kylmästä hallista lähtiessä jaksa roikkaa käyttää, mutta töissä on johdon päässä työpäivän ajan. Se pätkii sitten jollain logiikalla ja olisiko 2/3 tunnista tolppa sähköissä. Olen ymmärtänyt että kuumaa konetta tuo ei juuri lämmitä vaan siinä on jotenkin lämpötilan mukaan säätyvä teho.

Viime viikolla oli pikkupakkaset ja öljyt työpäivän jälkeen kesälämmöissä. Imuilman anturin lämpötila koneen päällä myös reilu kymmenen.
Screenshot_20240102_173206.png


Tänään -17 ja öljyt vajaa 15 astetta. Imuilma-anturi jo pikkupakkasilla.

Screenshot_20240102_174236.png


Mielestäni ajaa asiansa eli lämmittää/ylläpitää sen moottoriöljyn kauttaaltaan plussan puolelle. Sisähaara sitten erikseen mikäli haluaa ohjaamon lämpimäksi.
 
Monessa muussakin asiassa käytetään termiä, joka on väärä kuvaamaan asiaa tai toimintaa kyseessä tilanteessa.
Näyttääpä esim. Defakin käyttävän kyseistä termiä, enkä usko että heidän valikoimissaan on yhtään infrapuna tai muuta oikeaa säteilylämmitintä.

Tähän sen verta päivitystä että tänään esson baarissa kahvilla ollessani kuulin että Defan maahantuonti tms. olisi tuon noin typerästi nimennyt, manuaaleissa muilla kielillä kuin suomi ei puhuta säteilylämmittimestä, vaan pitäisi olla pintakiinnityslämmitin. :think:

En jaksanut muunkielisistä manuaaleista tarkastaa onko tosiaan näin. :D
 
Tähän sen verta päivitystä että tänään esson baarissa kahvilla ollessani kuulin että Defan maahantuonti tms. olisi tuon noin typerästi nimennyt, manuaaleissa muilla kielillä kuin suomi ei puhuta säteilylämmittimestä, vaan pitäisi olla pintakiinnityslämmitin. :think:

En jaksanut muunkielisistä manuaaleista tarkastaa onko tosiaan näin. :D

Huomasin jo aamulla kun nopeasti selasin yhden Defan vastuksen manuaalia, että mainitsivat sanalla öljynlämmitin, useammalla kielellä... Nettisivuillaan tosiaan kirjoittivat säteilylämmittimestä. Harmi ettei löydy enää pdf:ää noille 871/881 tai 872/882 elementeille, kun olisi kiinnostanut mitä siellä sanotaan, kun eivät olleet siinä mallissa (bmw m60/m62 v8) öljynlämmittimet.



Joskus mittailin 20 pakkasella toisesta autosta pintalämpötiloja, niin parin tunnin jälkeen oli moottori lämmennyt selvästi (tässä mallissa oli normi ö-pohjassa oleva vastus), en muista enää tarkkoja lukemia, kun monesta kohti mittasin. Mutta hyvin pystyi toteamaan, että lämpö kun noussee ylöspäin ja näin ollen koko alumiiniklöntti alkaa lämpeämään ja kuumin paikka luultavimmin siellä öljypohjassa.
Vaikka monesti tämän tyyppisiä lämmittimiä vähätellään lämmitysteholtaan, niin hyvin näilläkin pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmeesti sen korvakuulolta aistii, miten 300 watin vastuksen käyttäminen vaikka puolen tunnin ajan keventää starttaamista. Tämä aiihen essonbaarijuttuun viitaten, jossa sanotaan ettei nykyautoja kannata esilämmittää noilla heikkotehoisilla vastuksilla.
 
Omassa 2l dieselissä on 300-400w säteilylämmitin öljypohjassa ja muutaman tunnin hehkutuksen jälkeen nesteetkin on plussan puolella obd:n kautta katsottuna. 15-20 asteen pakkasilla. Haukuin itsekin säteilylämmittimet, mutta kun sellainen on omassa niin kyllä se vain auttaa.
 
Perheen kakkosautoon Fiat Punto 2010 1.2l pitäisi saada sisätilanlämmittimelle pistorasia. Haaroitussarjoja on Motonetissä eri kokoisia, esim:
Defa haaroitussarja 1.0+1.0m (#460762)
Defa haaroitussarja 1,0+0,5m (#460760)

Onko jollain tietoa minkä pituinen tuon haaroitussarjan pitäisi olla?

 
Perheen kakkosautoon Fiat Punto 2010 1.2l pitäisi saada sisätilanlämmittimelle pistorasia. Haaroitussarjoja on Motonetissä eri kokoisia, esim:
Defa haaroitussarja 1.0+1.0m (#460762)
Defa haaroitussarja 1,0+0,5m (#460760)

Onko jollain tietoa minkä pituinen tuon haaroitussarjan pitäisi olla?

Katsoo defan sivuilta mitä tarjoavat ko. automalliin.
 
Kiitoksia vastauksesta, sieltähän se löytyi. Fiat Punto 2010 1.2l onkin Defan sivuilla Grande Punto nimisenä.
Ota pidemmällä kaapelilla jos haaroitin on konepellin alla enemmänkin koneen oikealla reunalla, jos on vasemmassa reunassa lyhempikin riittänee. Joku oli kuskin puolen jalkatilaankin tuonut sen kaapelin ja sisätilan lämppärin tulppapistokkeen askarrellut verhoilun alla vänkärin jaloista sinne.
 
Lataako ylläpitolaturi akkua tämmösillä pakkasilla oikeastaan yhtään? pitäs vissiin uskaltaa webasto nakata pidemmäksi aikaa päälle ja toivoa että, auto starttaa.
Kumpi muuten on tämmösillä ~ -30 pakkasilla autolle parempi, webasto vai lohkolämmitin+sisälämmitin?
 
Lataako ylläpitolaturi akkua tämmösillä pakkasilla oikeastaan yhtään? pitäs vissiin uskaltaa webasto nakata pidemmäksi aikaa päälle ja toivoa että, auto starttaa.
Kumpi muuten on tämmösillä ~ -30 pakkasilla autolle parempi, webasto vai lohkolämmitin+sisälämmitin?

Ei ladannut ainakaan omaa diesel-Focusta. Vaimo jumissa sen kanssa ny anoppilassa, kävi eilen hakemassa CTEKin 5A ylläpitolaturin mutta ei noussu yön aikana kolmospykälää korkeammalle joten akku ei kyllä ottanu latausta vastaan juuri ollenkaan.
Toki, Itä-Suomessa oli karvan verran alle -30 viime yönä ja CTEKin sivuillakin sanotaan että laturin käyttölämpötila on -20 asteesta ylöspäin.
Hullu homma mutta 2 vuotta vanha AGM taitaa ny sit lähteä vaihtoon kun ei ole oikei vaihtoehtoja, automaattia kun ei saa ny hinattuakaa mihkää lämpöseen muutamaks tunniks. :(
 
Ei ladannut ainakaan omaa diesel-Focusta. Vaimo jumissa sen kanssa ny anoppilassa, kävi eilen hakemassa CTEKin 5A ylläpitolaturin mutta ei noussu yön aikana kolmospykälää korkeammalle joten akku ei kyllä ottanu latausta vastaan juuri ollenkaan.
Toki, Itä-Suomessa oli karvan verran alle -30 viime yönä ja CTEKin sivuillakin sanotaan että laturin käyttölämpötila on -20 asteesta ylöspäin.
Hullu homma mutta 2 vuotta vanha AGM taitaa ny sit lähteä vaihtoon kun ei ole oikei vaihtoehtoja, automaattia kun ei saa ny hinattuakaa mihkää lämpöseen muutamaks tunniks. :(

Akku irti ja sisälle lataukseen, tosin siinä menee aikaa useampi tunti.
 
Lataako ylläpitolaturi akkua tämmösillä pakkasilla oikeastaan yhtään? pitäs vissiin uskaltaa webasto nakata pidemmäksi aikaa päälle ja toivoa että, auto starttaa.
Kumpi muuten on tämmösillä ~ -30 pakkasilla autolle parempi, webasto vai lohkolämmitin+sisälämmitin?
Jos akun varaus arveluttaa, niin silloin lohkolämmitin lienee Webaston käyttöä parempi ratkaisu.

Itsellä ctek mxs 3.8 latasi peräkkäisinä öinä kahden auton akut täyteen. Ei toki täysin tyhjinä olleet. Pakkasta ollut nyt useamman vuorokauden -30
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 343
Viestejä
4 553 327
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom