Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Varmaan uutta ostetava, onko tuo muuten ollut hyvä laitos (lämmittääkö paremmin ku vanhanaikane lohko)? Mulla on murentunu elementistä kaapeli niin ajattelein korvata tuollasel

Tuollainen on parempi kuin yksikään perinteinen lohko- tai säteilylämmitin. Lämmittää moottoria laajemmin, eli jäähdytin neste lämpiää koko moottorin kierrossa.
 
Vanhassa autossa oli perus kaukosäätimellä varustettu Webasto. Kakeen laittoi vaan lähtöajan ja homma rokkasi, aina pääsi hyppäämään lämpimään autoon jossa oli tuulilasi sulana.

Uudessa autossa on Eberin hydrohärpäke ja täytyy kyllä sanoa, että käyttökokemus on noin 9999999 kertaa edellistä Webastoa surkeampi, vaikka voisi kuvitella että mobiiliäpillä toimiva värkki olisi vielä helppokäyttöisempi. Äppski toimii sinänsä ihan ok, mutta jostain aivan vitun käsittämättömästä syystä siinä ei voi vaan säätää lähtöaikaa ja sitten antaa lämmittimen itse huolehtia tarvittavasta ajasta lämpötilan mukaan jne, vaan voit asettaa ainoastaan mihin aikaan vehje alkaa pöhisemään ja kuinka pitkään. Eli pitäisi aina käydä ensin itse katsomassa seuraavan aamun sää ja arvioida kuinka pitkään vehkeen pitäisi pöhistä. Ilmeisesti tämän lähtöaikasysteemin voisi jollain Eber-pajalla käydä aktivoimassa, mutta on kyllä aika helvetin hasitapaskamenoa, että noin perusjuttu ei toimi suoraan.

Toinen, vielä tuhat kertaa ärsyttävämpi juttu on se, että jos haluaa ohjaamon lämpiävän ja tuulilasin sulavan järkevästi, pitää muistaa joka kerta etukäteen säätää ilmastointi käsin suurimmalle teholle ja laittaa tuulilasipöhötys päälle. Jos ilmastointi on unohtunut kokonaan pois päältä (kyseessä plugari, joten aika usein tulee jotain lyhyitä nurkkapyörityksiä tehtyä ilmastointi kiinni, ettei polttis turhaan pörise), Eberi ei lämmitä ohjaamoa ollenkaan. Samaten jos on unohtunut normaalit automaattiasetukset päälle, ei tarvitse edes haaveilla että tuulilasi olisi kokonaan sula.

Aivan käsittämättömän paskaa suunnittelua kyllä.
 
Vanhassa autossa oli perus kaukosäätimellä varustettu Webasto. Kakeen laittoi vaan lähtöajan ja homma rokkasi, aina pääsi hyppäämään lämpimään autoon jossa oli tuulilasi sulana.

Uudessa autossa on Eberin hydrohärpäke ja täytyy kyllä sanoa, että käyttökokemus on noin 9999999 kertaa edellistä Webastoa surkeampi, vaikka voisi kuvitella että mobiiliäpillä toimiva värkki olisi vielä helppokäyttöisempi. Äppski toimii sinänsä ihan ok, mutta jostain aivan vitun käsittämättömästä syystä siinä ei voi vaan säätää lähtöaikaa ja sitten antaa lämmittimen itse huolehtia tarvittavasta ajasta lämpötilan mukaan jne, vaan voit asettaa ainoastaan mihin aikaan vehje alkaa pöhisemään ja kuinka pitkään. Eli pitäisi aina käydä ensin itse katsomassa seuraavan aamun sää ja arvioida kuinka pitkään vehkeen pitäisi pöhistä. Ilmeisesti tämän lähtöaikasysteemin voisi jollain Eber-pajalla käydä aktivoimassa, mutta on kyllä aika helvetin hasitapaskamenoa, että noin perusjuttu ei toimi suoraan.

Toinen, vielä tuhat kertaa ärsyttävämpi juttu on se, että jos haluaa ohjaamon lämpiävän ja tuulilasin sulavan järkevästi, pitää muistaa joka kerta etukäteen säätää ilmastointi käsin suurimmalle teholle ja laittaa tuulilasipöhötys päälle. Jos ilmastointi on unohtunut kokonaan pois päältä (kyseessä plugari, joten aika usein tulee jotain lyhyitä nurkkapyörityksiä tehtyä ilmastointi kiinni, ettei polttis turhaan pörise), Eberi ei lämmitä ohjaamoa ollenkaan. Samaten jos on unohtunut normaalit automaattiasetukset päälle, ei tarvitse edes haaveilla että tuulilasi olisi kokonaan sula.

Aivan käsittämättömän paskaa suunnittelua kyllä.
Mielenkiinnosta kysyn onko Webastolla kikkaretta autoosi, jolla pääsee kiertämään tuon viimeisen kappaleen työmäärän? Onko kyse auton vai lisälämmittimen rajoitteesta?

Itsellä tällä hetkellä autoissa toisessa uusinta Eberiä ja toisessa uusinta Webaa puhelinohjauksella. Jos autoa tilatessa olisi ollut Corollaankin Eber tarjolla, olisin ottanut sen. Helppo ja varmatoiminen sekä nopeasti reagoiva laite, tietysti jos kalenterin mukaan minuutilleen on johonkin lähdössä niin voi kaivata automatiikkaa sen suhteen.
 
Mielenkiinnosta kysyn onko Webastolla kikkaretta autoosi, jolla pääsee kiertämään tuon viimeisen kappaleen työmäärän? Onko kyse auton vai lisälämmittimen rajoitteesta?

En tiedä, ainakaan vanhalla webastolla ei ollut mitään tarvetta runkata ilmastoinnin asetuksia etukäteen. Eberillä se taas on ihan tarkoituksellinen ominaisuus (toinen sivu, automaattiset ilmastoinnit).

Kyllähän tuolla maininta on, että moniin autoihin on mahdollista saada joku automatiikka huolehtimaan noista säädöistä, mutta jälleen kyllä aika haistapaskamenoa, että tuollaisetkin jutut on "maksumuurin" takana (koska vaatii auton viemistä johonkin pajalle yms)
 
Noin se monesti jälkiasenteisissa on. Sama homma täällä Passatin ja TT-EVOn kanssa. Pitää muistaa jättää defrosti AC:sta päälle että lasit sulaa webastolla. Muuten se hönkii semmoista muniinpuhaltelua jalkotiloihin jos on automaatilla. Sisätilat lämpee joo mutta ei tietoakaan ettei tarttis skrapata puolen tunnin lämmityksellä, ja se ainakin itelle on lisälämppärin idea. Jos suuntaus lasille niin 30min pitäs riittää ihan hienosti eikä akku tyhjene juuri ollenkaan.
 
Webastolla lämpiää moottori ja matkustamo. Pätkäajoa aika paljon, niin ylläpitolaturi estää virran loppumisen.
 
Tuollainen on parempi kuin yksikään perinteinen lohko- tai säteilylämmitin. Lämmittää moottoria laajemmin, eli jäähdytin neste lämpiää koko moottorin kierrossa.
Johtuu vähän siitä miten "parempi" määritellään. Moottorin kulumisen kannalta optimiratkaisu tuo ei ole, ja se säteilylämmitinkin toimii siinä paremmin.
 
Johtuu vähän siitä miten "parempi" määritellään. Moottorin kulumisen kannalta optimiratkaisu tuo ei ole, ja se säteilylämmitinkin toimii siinä paremmin.

Puhuin lämmitys tehosta, vai miten ymmärsit?
Miten säteilylämmitin on kulumisen kannalta optimaalisempi, kun se lämmittää tehottomammin pakkasilla?
 
Johtuu vähän siitä miten "parempi" määritellään. Moottorin kulumisen kannalta optimiratkaisu tuo ei ole, ja se säteilylämmitinkin toimii siinä paremmin.
Eikös se vesi kierrä myös lohkossa jos käyttää pumpulla olevaa letkulämmitintä ja näin ollen koko moottori on lämmin ja todennäköisesti myös kuluvilla pinnoilla oleva öljykalvokin on notkistunut. Säteilylämmittimellä lämpiää vain öljypohjassa oleva öljy (kuinka paljon?) ja hiihtelee sieltä sitten kylmään moottoriin.
 
Puhuin lämmitys tehosta, vai miten ymmärsit?
Miten säteilylämmitin on kulumisen kannalta optimaalisempi, kun se lämmittää tehottomammin pakkasilla?
Ne säteilylämmittimet lämmittävät lähinnä öljyä, joka on kulumisen kannalta se tärkein komponentti.

Optimilämmitin olisi ihan öljylämmitin, ts. vastaava öljyssä uiva lämmitysvastus kuten perinteinen vesimarkkaan laitettava lohkolämmitinkin, mutta öljypohjassa on ääriharvoin laippaa lämmittimelle.

Käytännössä nykyautoisss myös käynnistyvyyden kannalta tärkeintä on se että moottori pyörii startissa riittävällä nopeudella, ts. öljy on riittävän notkeaa ja akusta tulee virtaa, varsinainen polttoaineseoksen syttyminen ei ole enää ongelma, kuten se oli silloin kun lohkolämmittimet yleistyivät.
 
Harrasteautoon tuli laitettua öljypohjaan säteilylämmitin kiinni (muuta ei ollut alunperinkään), niin voi vähän turvallisemmin mielin täräyttää vaikka keskellä talvea käyntiin. Joutuu kuitenkin siirtelemään välillä ulkosalla sitä. Viime talvena kun tein tota siirtelyä niin iski liimaventtiilin (ns "pumped lifters"), ja purin turhaan koko jakopään, tajutakseni vaan että mystinen puristuspainevika poistuu lämmittämällä moottoria/öljyjä. se ois voinu ehkä olla ehkäistävissä lämmityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ne säteilylämmittimet lämmittävät lähinnä öljyä, joka on kulumisen kannalta se tärkein komponentti.

Optimilämmitin olisi ihan öljylämmitin, ts. vastaava öljyssä uiva lämmitysvastus kuten perinteinen vesimarkkaan laitettava lohkolämmitinkin, mutta öljypohjassa on ääriharvoin laippaa lämmittimelle.

Käytännössä nykyautoisss myös käynnistyvyyden kannalta tärkeintä on se että moottori pyörii startissa riittävällä nopeudella, ts. öljy on riittävän notkeaa ja akusta tulee virtaa, varsinainen polttoaineseoksen syttyminen ei ole enää ongelma, kuten se oli silloin kun lohkolämmittimet yleistyivät.

Kuten aiemmin viestiä oli, niin jäähdytys nestettä lämmittävä ja kierrättävä lämmittää koko moottorin ja öljyä myös.

Eikös se vesi kierrä myös lohkossa jos käyttää pumpulla olevaa letkulämmitintä ja näin ollen koko moottori on lämmin ja todennäköisesti myös kuluvilla pinnoilla oleva öljykalvokin on notkistunut. Säteilylämmittimellä lämpiää vain öljypohjassa oleva öljy (kuinka paljon?) ja hiihtelee sieltä sitten kylmään moottoriin.
 
Viime talvena kun tein tota siirtelyä niin iski liimaventtiilin (ns "pumped lifters"), ja purin turhaan koko jakopään, tajutakseni vaan että mystinen puristuspainevika poistuu lämmittämällä moottoria/öljyjä. se ois voinu ehkä olla ehkäistävissä lämmityksellä.
Eikös tämä ole nopeinta purkaa pyörittämällä moottoria hinaamalla? Toki vaatii että auto on sijoiltaan liikutettavissa ja manuaalivaihteinen. Hinauskäynnistystähän ei tarvitse tehdä tai yrittää vaan normaali käynnistysyritys tämän jälkeen.

Ei ole omakohtaisesti sattunut mutta olin joskus näkemässä. Auto oli vissiin altis tällaiselle häiriölle.
Kuten aiemmin viestiä oli, niin jäähdytys nestettä lämmittävä ja kierrättävä lämmittää koko moottorin ja öljyä myös.
Asiaa voi lähestyä siitäkin suunnasta, että moottori pyörähtää joka tapauksessa ensin sillä oljyllä mitä pinnoilla on. Esilämmitys jossain määrin lämmittää sitäkin - ainakin yläpuolista nokka-akselia ei säteilylämmitin lämmitä juuri lainkaan, ja joissain tapauksissa lohkolämmitin aika hyvinkin.

Seuraavaksi painevoiteluöljy kiertää juuri käynnistyneessä moottorissa. Säilyykö öljypohjan lämmittimen lämmittämä öljy lämpimänä kiertäessään jääkylmässä moottorissa? En osaa arvioida missä määrin. Kovin suurta energiaa siihen ei ole esilämmityksen aikana sitoutunut.

Entäs kylmempi öljy jota ei ole suoraan öljypohjaa lämmittäen notkistettu? Sehän lähtee kiertämään toisessa vaihtoehdossa verrattain lämpimään moottoriin. Pysyykö se pitkään kovin kylmänä?

Useissa moottoreissa on myös öljyn ja veden lämmönvaihdin vaikkapa suodatinjalassa. Tämä on alunperin pääasiassa öljynjäähdytysratkaisu, mutta jokin vaikutus sillä on myös moottorin lämpenemisvaiheessa. Lämpö pystyy siirtymään kumpaankin suuntaan.

Näkisin että sama pätee letkulämmittimeen ja pumppaavaan letkulämmittimeen vs. säteilylämmitin. Nehän ovat vain erikoistapauksia samasta periaatteesta jossa nestettä lämmitetään.
 
Varmaan uutta ostetava, onko tuo muuten ollut hyvä laitos (lämmittääkö paremmin ku vanhanaikane lohko)? Mulla on murentunu elementistä kaapeli niin ajattelein korvata tuollasel
Joo, Arctic Qtherm on 90e, sama vaihtaa. Tehoahan tuollasessa 1kW mallissa on kaksi-kolme kertaa enemmän ku perus lohkolämmittimessä.

Ootko asentanut väärään asentoon :hmm:
Liikkeessä asennettu, mutta eihän se mitään takaa. Työn ja laitteen osalta on jo takuut menny.
 
Harrasteautoon tuli laitettua öljypohjaan säteilylämmitin kiinni (muuta ei ollut alunperinkään), niin voi vähän turvallisemmin mielin täräyttää vaikka keskellä talvea käyntiin. Joutuu kuitenkin siirtelemään välillä ulkosalla sitä. Viime talvena kun tein tota siirtelyä niin iski liimaventtiilin (ns "pumped lifters"), ja purin turhaan koko jakopään, tajutakseni vaan että mystinen puristuspainevika poistuu lämmittämällä moottoria/öljyjä. se ois voinu ehkä olla ehkäistävissä lämmityksellä.
Mulla ollut volvon tinakoneita useampia, jotka tunnettuja liimaventtiileistä. Siitä lähtien, kun ole lyhyen siirron jälkeen ottanut tavaksi käyttäää moottoria hetken reilummilla kierroksilla(n3000rpm) ei ole kertaakaan liimaventtiili-ilmiötä tullut vastaan.

Ennen kun aloin tuota tekemään, sain liimaventtiilin aikaiseksi ainakin n10kertaa. Ja aina juuri sillä, että siirsin autoa pihassa ja seuraavalla kertaa startatessa ei ollut puristuksia.
 
Kuten aiemmin viestiä oli, niin jäähdytys nestettä lämmittävä ja kierrättävä lämmittää koko moottorin ja öljyä myös.
Ei se öljypohjassa makaava öljy pahemmin lämpene vaikka yläkerran saakin lämpimäksi. Toetysti se lämpenee nopeammin kun se lähtee kiertämään, mutta kulumisen kannalta pahin tilanne on se aika kun laakereita vasten pyöritään ilman painetta.

Jos autossa on oikea öljynpainemittari tuota voi tarkkailla kylmäkäynnistuksessä. Ensin mittari makaa pohjassa pitkän aikaa, sitten se lähtee nousemaan ja pysähtyy lopulta mittarin maksimiin. Tietokoneen ohjaamat mittarit ei todellisia paineita näytä.
 
Mulla ollut volvon tinakoneita useampia, jotka tunnettuja liimaventtiileistä. Siitä lähtien, kun ole lyhyen siirron jälkeen ottanut tavaksi käyttäää moottoria hetken reilummilla kierroksilla(n3000rpm) ei ole kertaakaan liimaventtiili-ilmiötä tullut vastaan.

Ennen kun aloin tuota tekemään, sain liimaventtiilin aikaiseksi ainakin n10kertaa. Ja aina juuri sillä, että siirsin autoa pihassa ja seuraavalla kertaa startatessa ei ollut puristuksia.
Kierroslukumäärästä välittämättä kylmänä käynnistetty moottori pitäisi aina käyttää lämpimäksi asti. Laskee oleellisesti kaikkien ongelmien todennäköisyyttä lähtien akun varauksesta aina jäisiin ventiilivarsiin asti. Jotta öljystäkin vesi haihtuisi, vaatisi tunnin käytön kuumalla öljyllä, mutta sitä ei voi joka käynnistykseltä odottaa.
 
Kierroslukumäärästä välittämättä kylmänä käynnistetty moottori pitäisi aina käyttää lämpimäksi asti. Laskee oleellisesti kaikkien ongelmien todennäköisyyttä lähtien akun varauksesta aina jäisiin ventiilivarsiin asti. Jotta öljystäkin vesi haihtuisi, vaatisi tunnin käytön kuumalla öljyllä, mutta sitä ei voi joka käynnistykseltä odottaa.
Mulla ei taida henkilöauto tuntia käydä yhtäjaksoisesti kuin ehkä pari kertaa vuodessa. :geek:
 
Ei se öljypohjassa makaava öljy pahemmin lämpene vaikka yläkerran saakin lämpimäksi. Toetysti se lämpenee nopeammin kun se lähtee kiertämään, mutta kulumisen kannalta pahin tilanne on se aika kun laakereita vasten pyöritään ilman painetta.

Jos autossa on oikea öljynpainemittari tuota voi tarkkailla kylmäkäynnistuksessä. Ensin mittari makaa pohjassa pitkän aikaa, sitten se lähtee nousemaan ja pysähtyy lopulta mittarin maksimiin. Tietokoneen ohjaamat mittarit ei todellisia paineita näytä.
Vaatii kyllä aika löysän koneen että öljynpaineet eivät nouse jo startatessa. MX-5:ssäni ei ole lohkaria tai mitään ja viime talvena paineet lähtivät nousemaan heti kun aloitti pyörittämisen. Paineita on jo mittarissa kun starttaa ja tuo on varsin hyvä lähtemään käyntiin kelissä kuin kelissä, ilman turhia pyörittelyitä. Ja tuossa on ns. "oikein" näyttävä öljynpainemittari, toisin kuin pari vuotta uudemmissa vastaavissa. Ja eipä nuo muutkaan ex autot joissa oikea öljynpainemittari ole jääneet odottelemaan paineiden nousua ihan tovia pidempään jos ei ole joku avaamaton kone 60-80-luvulta.
 
Voiteluunhan ei varsinaisesti tarvii painetta, vaan virtausta. Pelkkää painemittaria tuijottamalla ei nää kulkeeko öljy. Ja jos on oikea öljynpainemittari kiinni niin kylmillä öljyllä varsinkin ennen öljynsuodatinta siellä voi olla aika monta kiloa enemmän painetta kuin lämpimänä... lämmetessään öljyt notkeutuu, virtausvastus pienenee ja paineet laskee. Ehkä jos kannesta mittaa niin silloin voi olla hetken matalat paineet kylmänä, mut eihän toi ole kun puoli totuutta.
 
Johtuu myös siitä missä se anturi sijaitse. Tosin eihän tuo öljyn pumpattavuus 0W öljyillä pikkupakkasissa varsinainen ongelma ole.
 
Totta tuokin. Anturin sijainti vaikuttaa toki tuohon miten nopeasti näkyy mittarissa. Ehkä omissa sitten tuurilla ollut paikassa missä näkyy heti.

Ja tuon öljyn lämpenemisen näkee kyllä mittarista todella hyvin. Mennään hyvä tovi 3000rpm paineet todella korkeina kun öljy ei ole niin litkua ja kun lämpenee niin putoaa vähitellen normaaliin ja uskaltaa antaa kierroksia ja kenkää.
 
Totta tuokin. Anturin sijainti vaikuttaa toki tuohon miten nopeasti näkyy mittarissa. Ehkä omissa sitten tuurilla ollut paikassa missä näkyy heti.

Ja tuon öljyn lämpenemisen näkee kyllä mittarista todella hyvin. Mennään hyvä tovi 3000rpm paineet todella korkeina kun öljy ei ole niin litkua ja kun lämpenee niin putoaa vähitellen normaaliin ja uskaltaa antaa kierroksia ja kenkää.
Riippuu toki muutenkin moottorista. Öljynpaine voi olla jokseenkin käyntilämpötilasta riippumatta tyhjäkäynniltä alkaen melko vakio. (E: Oletuksina tässä: pumppu mitoitettu voitelemaan reilusti, kone kunnossa, öljy asiallinen ja olosuhteiden mukainen, pumpussa maltilliseen arvoon asetettu paineensäädin). Tällöin paineen lasku moottorin lämmetessä olisi merkki esimerkiksi kampiakselin laakeroinnin loppuunkulumisesta, väljästä pumpusta tai liian ohuesta öljystä.

Joissain tosi hienoissa ajatuksen tonavien moottoreissa taas mennään tyhjäkäynnillä tai jopa taloudellisen hitaan ajon kierroksilla ihan marginaalisella tuotolla ja paineella, ja koneita kuolee tämän tästä öljyn puutteeseen. Tähän liittyen tietenkin öljynpainemittari on jätetty pois, koska ammattitaitoinen käyttäjä luulisi(huomaisi) että moottori on viallinen. Myös öljynpaineen varoitukseen on voitu tehdä logiikka, jonka mukaan hälytysrajan alittava öljynpaine huomioidaan vain käyntinopeuden ylittäessä esimerkiksi 2000 (1/min).
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu toki muutenkin moottorista. Öljynpaine voi olla jokseenkin käyntilämpötilasta riippumatta tyhjäkäynniltä alkaen melko vakio. (E: Oletuksina tässä: pumppu mitoitettu voitelemaan reilusti, kone kunnossa, öljy asiallinen ja olosuhteiden mukainen, pumpussa maltilliseen arvoon asetettu paineensäädin). Tällöin paineen lasku moottorin lämmetessä olisi merkki esimerkiksi kampiakselin laakeroinnin loppuunkulumisesta, väljästä pumpusta tai liian ohuesta öljystä.

Joissain tosi hienoissa ajatuksen tonavien moottoreissa taas mennään tyhjäkäynnillä tai jopa taloudellisen hitaan ajon kierroksilla ihan marginaalisella tuotolla ja paineella, ja koneita kuolee tämän tästä öljyn puutteeseen. Tähän liittyen tietenkin öljynpainemittari on jätetty pois, koska ammattitaitoinen käyttäjä luulisi(huomaisi) että moottori on viallinen. Myös öljynpaineen varoitukseen on voitu tehdä logiikka, jonka mukaan hälytysrajan alittava öljynpaine huomioidaan vain käyntinopeuden ylittäessä esimerkiksi 2000 (1/min).
Ainakin ymmärtääkseni hyvin normaali toiminta MX:n moottoreille. Moottori ja sen sisukset vielä 80-luvun tekniikkaa ja simppeliä eikä hifistellä mitään kunhan on oikeat öljyt koneessa, kylmänä paljon painetta, lämmetessä laskee nopeasti ns. normaaliin. Oma auto ja moottori on 100tkm ajettu ja pidetty hyvää huolta joten ei PITÄISI olla laakereissa mitään sanomista. Oikeastaan isoin riski omassani on se että sillä on ajettu liian kiltisti ennen meikäläistä, mikä aiheuttaa monesti mitä oudoimpia ongelmia.

Miten muuten, onko kenelläkään kokemusta nykykoppaisen Corolla hybridin lohkarin ja sisälämppärin asennuksesta, hinnoista yms? Itsellä moinen 2.0 koneella ja lämpenee toki kohtuu nopeasti, mutta aina sisukset kylmät, penkit eivät jaksa lämmetä ja ainoa asia joka on lämmin on kuskin hermot ja varsin tehokas ratinlämmitin.

EDIT: Huomiona, en seuraile yleensä öljynpaineita kuin startissa ja ajaessa. Ja koska välitykset ovat lyhyet, kierroksia on 80kmh se 3000rpm ja työmatka on suurimmilta osin 80kmh tietä. Siinä on helppo seurata miten paineet laskevat koneen lämpöjen noustessa ja öljyjen lämmetessä ja milloin uskaltaa antaa kenkää.
 
Harrasteautoon tuli laitettua öljypohjaan säteilylämmitin kiinni (muuta ei ollut alunperinkään), niin voi vähän turvallisemmin mielin täräyttää vaikka keskellä talvea käyntiin. Joutuu kuitenkin siirtelemään välillä ulkosalla sitä. Viime talvena kun tein tota siirtelyä niin iski liimaventtiilin (ns "pumped lifters"), ja purin turhaan koko jakopään, tajutakseni vaan että mystinen puristuspainevika poistuu lämmittämällä moottoria/öljyjä. se ois voinu ehkä olla ehkäistävissä lämmityksellä.
Olen kuullut myös että jossain tapauksissa täytyy vetää autoa käyntiin muutamia kilometrejä. Saattaa olla sidoksissa tapauksiin joissa autossa ei ole ollut moottorin lämmitintä,
 
Mulla ei taida henkilöauto tuntia käydä yhtäjaksoisesti kuin ehkä pari kertaa vuodessa. :geek:
Jos on käytössä ympäri vuoden, tuo todennäköisesti talviaikaan näkyy valkoisena vesiemulsiona venttiilikopissa ja öljykorkissa. En silti tiedä, kuinka vaarallista on, mutta näyttää häiriintyneeltä.
 
Jos on käytössä ympäri vuoden, tuo todennäköisesti talviaikaan näkyy valkoisena vesiemulsiona venttiilikopissa ja öljykorkissa. En silti tiedä, kuinka vaarallista on, mutta näyttää häiriintyneeltä.
Varmaan tulee niin vähän ajoa ettei tuota maitoakaan. Ehkä tuohon auttaa myös se että ihan lyhyttä ajoa ei tule, mutta tosiaan tuohon henkilöautoon ei ns. arkiajoa tule lainkaan, vaan jokseenkin kaikki kilsat liittyvät tavalla tai toisella omaan viihteeseen.
 
Asensin Arctic Auto Qtherm 1000W moottorinlämmittimen (kiertovesipumpulla varustettu letkulämppäri). Tunnissa lämmitti -5->+27C. Olisi ehkä voinut laittaa tehokkaammankin.
Onko tästä jakaa kokemusta? Onko toiminut.

Itse asensin TT-Thermo -merkkisen 1000-watisen 2017. Kesti todella vähällä käytöllä melkein 2v ja pumppu lakkasi toimimasta. Ostin vielä uuden saman merkkisen, jonka asensin 2019. Se kesti neljä talvea, jota voi pitää siedettävänä, mutta onhan laatu silti aivan paskaa. Tänään huomasin, että pumppu ei pyöri. En ajatellut enää sijoittaa 2x hintaa saman merkkiseen, vaan hakea paikallisesta kivijalasta Arctic Auton. Vai onko jollakin kokemusta, että olisivat vielä TT-Thermoja heikompia?

Arctic Auto Qtherm 1000W moottorinlämmitin ja kytkentäsarja | Karkkainen.com verkkokauppa tuo lämmittää volkkarin 1.6d konetta, kone lämpenee kauttaaltaan. Odotellaan kunnon pakkasia niin näkee miten tehokas oikeasti on, näillä n. 10 asteen pakkasilla tuntikin riittää.
edit. Tunnissa siis mittarilla mitattuna venttilikoppa n.35-40 asteinen ja lohko on alhaaltakin 20 asteinen.
Toimiiko vielä?
 
Viimeksi muokattu:
Onko tästä jakaa kokemusta? Onko toiminut.

Itse asensin TT-Thermo -merkkisen 1000-watisen 2017. Kesti todella vähällä käytöllä melkein 2v ja pumppu lakkasi toimimasta. Ostin vielä uuden saman merkkisen, jonka asensin 2019. Se kesti neljä talvea, jota voi pitää siedettävänä, mutta onhan laatu silti aivan paskaa. Tänään huomasin, että pumppu ei pyöri. En ajatellut enää sijoittaa 2x hintaa saman merkkiseen, vaan hakea paikallisesta kivijalasta Arctic Auton. Vai onko jollakin kokemusta, että olisivat vielä TT-Thermoja heikompia?

Toimii edelleen. Näitä on kaveripiirissä myös muutoma ja toimivat heilläkin. Mitkä nesteet sulla on ja onko niitä vaihdettu? Jotkut nesteet on ihan paskoja ja aiheuttavat ongelmia. Tämä kierovesipumppujen jumiminen ei ole mitenkään tt-thermon yksinoikeus, vaan samaa ongelmaa on polttoainelämmittimissä kun seisovat kesän.
 
Arctic Auto Qtherm 1000W moottorinlämmitin ja kytkentäsarja | Karkkainen.com verkkokauppa tuo lämmittää volkkarin 1.6d konetta, kone lämpenee kauttaaltaan. Odotellaan kunnon pakkasia niin näkee miten tehokas oikeasti on, näillä n. 10 asteen pakkasilla tuntikin riittää.
edit. Tunnissa siis mittarilla mitattuna venttilikoppa n.35-40 asteinen ja lohko on alhaaltakin 20 asteinen.

Toimiiko vielä?

Hyvin toiminut mutta kokemusta vasta vajaa kk, joissain kommenteissa haukuttu pumpun ääntä, ja kyllähän sen kuulee mutta ei todellakaan mitään betonimyllyä muistuta. Mukana tullut verkkoliitäntäjohto on huono, mutta on yhteensopiva defan kanssa.
 
Akun lämmitin niin ei lopu virta kesken.

Jeps. Kun se lämmin akku antaa ihan eri tavalla virtaa ulos ja ottaa ihan eri tavalla vastaan.
Joka talvi korjaamoilla on autoja, kun auto ei tahdo lähtee käyntiin ja kun pari päivää lämpimässä
tilassa eli lähtee nätisti käyntiin.
 
Jeps. Kun se lämmin akku antaa ihan eri tavalla virtaa ulos ja ottaa ihan eri tavalla vastaan.
Joka talvi korjaamoilla on autoja, kun auto ei tahdo lähtee käyntiin ja kun pari päivää lämpimässä
tilassa eli lähtee nätisti käyntiin.
Useamman auton nähnyt jossa webaston lisäksi tuo akun lämmitin, ja edes pitkillä säännöllisillä webaston käyttöajoilla ei akussa ongelmaa.
 
Mitkä nesteet sulla on ja onko niitä vaihdettu?
Punaista Motoxia ja on vaihdettu. Aikaisemmin törpössä ei muistaakseni mainittu G12, mutta nyt näkyy mainitun,


Hyvin toiminut mutta kokemusta vasta vajaa kk, joissain kommenteissa haukuttu pumpun ääntä, ja kyllähän sen kuulee mutta ei todellakaan mitään betonimyllyä muistuta. Mukana tullut verkkoliitäntäjohto on huono, mutta on yhteensopiva defan kanssa.
Lämmittimessäkin olevakin liitin oli Defa-yhteensopiva, joka teki asennuksesta pelkäämääni nopeamman. Vaihdoin siis eilen lämmittimen. Pumpun äänen tosiaan kuulee. Sillä ei ole muuta merkitystä kuin, että tulee mieleen, kuinka kauan mahtaa toimia? Ajattelen, että muutaman watin vesipumpun ei luulisi pitävän ääntä, jos on kunnossa.
 
Mikä sisätilan pienehkö lämmitin tällä käytettäväksi: Sandberg Survivor Powerbank 8in1 96000 (420-78) - Sandberg A/S auton akkua kuluttamasta.
Lähdetään nyt siitä, että
  1. Tuon kapasiteetti on 346 Wh. Matala-/normaalitehoinen 1kW lämppäri söisi tuon tyhjäksi 20 minuutissa.
  2. Tuosta saa ulos tehoa vain 180 W.
  3. Mihin ihmeeseen tarvitaan akkukäyttöistä sisätilanlämmitintä?
  4. Mikä sisätilan lämmitin kuluttaa akkua?
  5. Jos laittaisin tuon lämmittämään jotain autossa, laittaisin sen lämmittämään akkua vaikka tällä.
 
Lähdetään nyt siitä, että
  1. Tuon kapasiteetti on 346 Wh. Matala-/normaalitehoinen 1kW lämppäri söisi tuon tyhjäksi 20 minuutissa.
  2. Tuosta saa ulos tehoa vain 180 W.
  3. Mihin ihmeeseen tarvitaan akkukäyttöistä sisätilanlämmitintä?
  4. Mikä sisätilan lämmitin kuluttaa akkua?
  5. Jos laittaisin tuon lämmittämään jotain autossa, laittaisin sen lämmittämään akkua vaikka tällä.

Ja tuolla ostohinnalla lämmittää aika monta tuntia autoa.
 
Nyt menee vähän aiheesta ohi, mutta miten diesel pelaa 35 asteen pakkasilla? Tuollaisia lukemia ennustetaan ensi viikolle parillekin päivälle ja autolla pitäisi päästä liikkeelle. Neste Futura Dieselin samepiste on 29 astetta ja alin käyttölämpötila 38 astetta. Myös webaston liekki olisi kiva saada syttymään, ettei tarvitse kylmänä raiskata käyntiin. Hehkut pelaa ja PA-suodatin on uusittu kesällä.

Akun puolesta jännittää myös ja webasto ei auta siinä yhtään. Lämpötolppaan saa kyllä akkulaturin, mutta ottaako kylmä akku sitten kovin hyvin latausta vastaan. Toki tiedä sitten, toteutuuko kovimmat ennusteet, mutta ainakin 30 astetta pitäisi mennä rikki :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt menee vähän aiheesta ohi, mutta miten diesel pelaa 35 asteen pakkasilla? Tuollaisia lukemia ennustetaan ensi viikolle parillekin päivälle ja autolla pitäisi päästä liikkeelle. Neste Futura Dieselin samepiste on 29 astetta ja alin käyttölämpötila 38 astetta. Myös webaston liekki olisi kiva saada syttymään, ettei tarvitse kylmänä raiskata käyntiin. Hehkut pelaa ja PA-suodatin on uusittu kesällä.

Akun puolesta jännittää myös ja webasto ei auta siinä yhtään. Lämpötolppaan saa kyllä akkulaturin, mutta ottaako kylmä akku sitten kovin hyvin latausta vastaan.

Kylmä akku ottaa huonosti vastaan virtaa ja myöskin luovuttaa eli suosittelen sen akkulämmittimen ostoa ja kiinteää akkulaturia.
Ja tuollaisella -38asteen pakkasella kylmässä akussa on käytössä jotain 20-25% akun todellisesta kapasiteetista eli pakkanen
karsii aika hyvin huonot akut pois.
 
Kylmä akku ottaa huonosti vastaan virtaa ja myöskin luovuttaa eli suosittelen sen akkulämmittimen ostoa ja kiinteää akkulaturia.
Ja tuollaisella -38asteen pakkasella kylmässä akussa on käytössä jotain 20-25% akun todellisesta kapasiteetista eli pakkanen
karsii aika hyvin huonot akut pois.
Kyllä, mutta valitettavan monesti nykyiset akut ovat ihan mitä sattuu. Kertonee paljon että käynnistelin -37c lämmöissä kiinaskootterin orkkis kiina akulla ilman ongelmaa, kun naapureiden "laadukkaat" akut jättivät autot pihaan. Ei noista voi enää tietää yhtään mikä on hyvä ja mikä huono, valitettavasti.
 
Nyt menee vähän aiheesta ohi, mutta miten diesel pelaa 35 asteen pakkasilla? Tuollaisia lukemia ennustetaan ensi viikolle parillekin päivälle ja autolla pitäisi päästä liikkeelle. Neste Futura Dieselin samepiste on 29 astetta ja alin käyttölämpötila 38 astetta. Myös webaston liekki olisi kiva saada syttymään, ettei tarvitse kylmänä raiskata käyntiin. Hehkut pelaa ja PA-suodatin on uusittu kesällä.

Akun puolesta jännittää myös ja webasto ei auta siinä yhtään. Lämpötolppaan saa kyllä akkulaturin, mutta ottaako kylmä akku sitten kovin hyvin latausta vastaan. Toki tiedä sitten, toteutuuko kovimmat ennusteet, mutta ainakin 30 astetta pitäisi mennä rikki :D
Kyllä se pelaa, jos kaikki kunnossa.
 
Kyllä, mutta valitettavan monesti nykyiset akut ovat ihan mitä sattuu. Kertonee paljon että käynnistelin -37c lämmöissä kiinaskootterin orkkis kiina akulla ilman ongelmaa, kun naapureiden "laadukkaat" akut jättivät autot pihaan. Ei noista voi enää tietää yhtään mikä on hyvä ja mikä huono, valitettavasti.
Tästä yhtään mitään päätellessään kannattaa toki olla melko varovainen.

Ensinnäkin "kiinaskootterin", mikä sitten anekdootissa onkaan, akun mitoitus käynnistinmoottorin ominaisuuksiin ja moottorin pyörittämiseforttiin voi olla vaikka vahingon vuoksi rehevästi mitoitettu.

Toiseksi nykyaikaisissa autoissa harrastettu näennäinen polttoaineensäästö akkua vajaana pitämällä, se mikä muutenkin paskoo akut, aiheuttaa lisäksi suurta tilapäistä harmia juuri kylminä aamuina.

Kolmanneksi esitän vastoin sääntöjä sellaisen ennakkoluulon henkilöstä, että saatat olla huomattavasti paremmin kärryillä konekannan säädyllisestä huollosta ja akkujen ylläpitotarpeesta kuin naapurioletetut.

Kieltäydyn jyrkästi uskomasta että nykyaikaisten autojen kalliit AGM-akut alkuperäislaatuisina olisivat yleisesti erityisen huonolaatuisia, lyhytikäisiä tai heikkoja per se. Kaikenlaisen propellipäisen viherpesun ja byroslavian aiheuttaman väärinsuunnittelun takia ne varmaan usein sitä ovat monissa sovelluksissaan.
 
Laittaa akun lataukseen samaksi ajaksi kuin sitä webastoa käyttää, niin ei sillä weballa saa tyhjättyä sitä akkua. Jos weba pelaa (ja lämmittää myös moottorin), niin kyllä se diesel tulille lähtee.

Yleisesti jos putsari ei ole likainen nafta kulkee siihen matalampaan lämpötilaan asti ja webasto lakkaa toimimasta ensin.
 
Tästä yhtään mitään päätellessään kannattaa toki olla melko varovainen.

Ensinnäkin "kiinaskootterin", mikä sitten anekdootissa onkaan, akun mitoitus käynnistinmoottorin ominaisuuksiin ja moottorin pyörittämiseforttiin voi olla vaikka vahingon vuoksi rehevästi mitoitettu.

Toiseksi nykyaikaisissa autoissa harrastettu näennäinen polttoaineensäästö akkua vajaana pitämällä, se mikä muutenkin paskoo akut, aiheuttaa lisäksi suurta tilapäistä harmia juuri kylminä aamuina.

Kolmanneksi esitän vastoin sääntöjä sellaisen ennakkoluulon henkilöstä, että saatat olla huomattavasti paremmin kärryillä konekannan säädyllisestä huollosta ja akkujen ylläpitotarpeesta kuin naapurioletetut.

Kieltäydyn jyrkästi uskomasta että nykyaikaisten autojen kalliit AGM-akut alkuperäislaatuisina olisivat yleisesti erityisen huonolaatuisia, lyhytikäisiä tai heikkoja per se. Kaikenlaisen propellipäisen viherpesun ja byroslavian aiheuttaman väärinsuunnittelun takia ne varmaan usein sitä ovat monissa sovelluksissaan.
Ei vika aina ole tosiaan akussa, voi olla myös tosiaan suunnittelussa tai akun mitoituksesta sen käyttökohteeseen. Fiatteja kun tuli aikanaan öööö Stilon vikoina aikoina maahan, vaihdettiin jokaiseen uusi akku tehdasakun tilalle. Tehtaalta tullut oli kuulema ihan riittämätön ja paskalaatuinen suomen oloihin. En tiedä mikä on olisko 4v vanhassa e-mersussa, siihen on jouduttu vaihtamaan akku keskimäärin kerran vuoteen, kun joku järjestelmä vetää sen randomisti tyhjäksi. Kyseistä autoa ei enää edes lämmitetä webastolla koska pelko siitä että akku olisi tyhjä, on liian iso.
 
Itsellä on orkkisakut kestäneet todella hyvin verrattuna korvaaviin tuotteisiin. Micrassa meni perusakku vaihtoon kymmenen vuoden ikäisenä, Golfissa on AGM nyt yhdeksättä vuotta käytössä ilman väsymisen merkkejä. Vaihdokkeja on mennyt useista autoista muutamassa vuodessa samanlaisella käytöllä ja ns. huoltolatauksiakin on tullut tehtyä vähintään ennen kovia pakkasia.
 
Pyhäpäivän ratoksi tein hiukan epätieteellisiä testejä moottorinlämmityksen osalta. Uhriksi valikoitui Kia Ceed 1.6 litraisella suorasuihku-bensiinimoottorilla. Lämmittimenä Defan 300 wattinen säteilylämmitin (öljypohjan). Auto seisonut ulkona autokatoksessa noin vuorokauden ennen ensimmäistä mittausta. Jäähdytysnesteen lämpötila luettu auton ODB2-portin kautta, ulkolämpötila seinämittarista.

0h: Ulkolämpötila -19, jäähdytysnesteen lämpötila -16
2h: Ulkolämpötila -20, jäähdytysnesteen lämpötila -6
3h: Ulkolämpötila -21, jäähdytysnesteen lämpötila -3

Sekä kahden että kolmen tunnin kohdalla öljytikun kärki suunnilleen kädenlämpöinen.
 
Itsellä on orkkisakut kestäneet todella hyvin verrattuna korvaaviin tuotteisiin. Micrassa meni perusakku vaihtoon kymmenen vuoden ikäisenä, Golfissa on AGM nyt yhdeksättä vuotta käytössä ilman väsymisen merkkejä. Vaihdokkeja on mennyt useista autoista muutamassa vuodessa samanlaisella käytöllä ja ns. huoltolatauksiakin on tullut tehtyä vähintään ennen kovia pakkasia.

Joo kyllä tuolla ns. Huolto latauksella on suurimerkitys akun keston suhteen. Aikoinaan webastollisessa autossa meni vuodessa akku vaihtoon. Sitten kun aloin muutaman kerran vuoteen ladata akkua erillis laturilla on kestänyt aikaa vanhemmatkin akut. Yleensä tuota tulee tehtyä loppu syksystä ennen pakkasia ja sitten randomisti sydän talvella jos tulee kovempia pakkasia ja nyt on vaimon auto latauksessa parasta aikaa. Enemmän olisin huolissani jos joku vielä omistaa diesel käryyttimen että on polttoainesuodatin edes kerran vuoteen vaihdettuna.
IMG-20231230-WA0004.jpeg
 
Joo kyllä tuolla ns. Huolto latauksella on suurimerkitys akun keston suhteen. Aikoinaan webastollisessa autossa meni vuodessa akku vaihtoon. Sitten kun aloin muutaman kerran vuoteen ladata akkua erillis laturilla on kestänyt aikaa vanhemmatkin akut. Yleensä tuota tulee tehtyä loppu syksystä ennen pakkasia ja sitten randomisti sydän talvella jos tulee kovempia pakkasia ja nyt on vaimon auto latauksessa parasta aikaa. Enemmän olisin huolissani jos joku vielä omistaa diesel käryyttimen että on polttoainesuodatin edes kerran vuoteen vaihdettuna.
IMG-20231230-WA0004.jpeg
Webastolliseen autoon se akun lämmitin niin kestävät sen jälkeen normaalisti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 081
Viestejä
4 618 250
Jäsenet
75 991
Uusin jäsen
Fimapaperit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom