Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Edellinen volkkari näytti myös aina 90 astetta kun oli jonkin aikaa ajellut, mutta kovilla pakkasilla moottorin lämpö ei sitten noussutkaan 60 astetta ylemmäs. Eli noi saattavat näyttää mitä sattuu.
Jos asia jaksais kiinnostaa hiukankaan enemmän niin voishan sitä hommata obd-kalikan ja kattoa lämmöt jollain sovelluksella :hmm: :lol:
 
Edellinen volkkari näytti myös aina 90 astetta kun oli jonkin aikaa ajellut, mutta kovilla pakkasilla moottorin lämpö ei sitten noussutkaan 60 astetta ylemmäs. Eli noi saattavat näyttää mitä sattuu.
Volkkareissa, tai siis VAGeissa yleensäkin, kuten varmaan monella muullakin merkillä tuo on "vakioitu" näyttämään sitä "hyvää lämpötilaa" eli 90-astetta aina kun lämmöt on jossain tietyssä vaihteluvälissä. Eivät ne koskaan tasan 90-asteessa pysy kovin kauaa. Olisiko tuo nyt ollut jotain tyylii 75-100 tms, en tarkkaan muista.

Omassa huomaa kun pakkaset tulee ja ajelee kovempaa niin putoaa dieselissä lämmöt niin ettei tässä välissä pysytä, ainakaan ilman lisälämppäriä.

Edit: ikivanhassa Passatissa (3B) nuo sai diagnostiikka-näppäiyhdistelmällä ihan (automatti-ilmastoinnin) näytöllekin - en ihmettelisi jos jossain uudessakin saisi näkyviin jonnekin suoraan tai VAG-comilla koodaamalla (mikä se nyt sitten nykyään on nimeltään).
 
Taitaa mokassakin olla senverran "älykäs" lämpömittari että näyttää puoliväliä oli koneen lämpö sitten 70 80 90 tai 100c, kuhan on sinne päin. Vanhemmilla kärryillä näkee sitten oikeasti miten tommonen -30 pakkanen vaikuttaa lämpöihin.

Useampi vanhempi bensa auto ollut ja termarit kunnossa lämmöt pysyy siinä mihin termari ne normaalisti säätää. Ihan sama onko sitä pakkasta -30 tai ei. Toki lämpenemisnopeuteen vaikuttaa lämpötila. On niissä vanhoissakin autoissa noita puskuroituja lämpömittareita, joissa viisari on samassa asennossa esim. 75-110c (siis jo 90-luvulla).
 
Joo tiedän nuo "myyntipuheet", mutta nätisti muutaman kilometrin jälkeen oli lämmöt normaalit ja pysyi siellä ja kabiinissa oli lämmin kokoajan, niin en kyllä jaksa avovaimon auton keulaan mitään suojia alkaa laittamaan. Muuten yleensä ajot kaupunkipyöritystä, niin ei kiitos.

Ainakin omalla kohdallani löydän paljonkin hyviä syitä käyttää viimasuojaa talvisin, mutta kukin toki tyylillään. Eipä tuo toki itsellenikään mikään kynnyskysymys autoilun suhteen ole; alkutalvesta heitän keulalle pikakiinnikkeillä ja keväällä nappaan sitten pois, joten isoa vaivaakaan tuosta ei muodostu.
 
Volkkareissa, tai siis VAGeissa yleensäkin, kuten varmaan monella muullakin merkillä tuo on "vakioitu" näyttämään sitä "hyvää lämpötilaa" eli 90-astetta aina kun lämmöt on jossain tietyssä vaihteluvälissä. Eivät ne koskaan tasan 90-asteessa pysy kovin kauaa. Olisiko tuo nyt ollut jotain tyylii 75-100 tms, en tarkkaan muista.

Omassa huomaa kun pakkaset tulee ja ajelee kovempaa niin putoaa dieselissä lämmöt niin ettei tässä välissä pysytä, ainakaan ilman lisälämppäriä.

Edit: ikivanhassa Passatissa (3B) nuo sai diagnostiikka-näppäiyhdistelmällä ihan (automatti-ilmastoinnin) näytöllekin - en ihmettelisi jos jossain uudessakin saisi näkyviin jonnekin suoraan tai VAG-comilla koodaamalla (mikä se nyt sitten nykyään on nimeltään).

Ainakin ~2018 Ibizassa ja Polossa löytyy valikoista veden lämpötila ja öljyn lämpötila. Vesi nousee yllättävän nopeasti siihen 90-95, nutta öljy laahaa pitkään perässä korostuen pakkasilla. Eikä sillä lopulta niin väliä, kun(han) voitelu pelaa ja hyttiin riittää lämpöä.

Veden lämpö lienee se, mitä perinteisesti näytetään. Se nousee nopeasti uudehkoissa autoissa, kun lämpö otetaan talteen öljyvesilämmönvaihtimen lisäksi pakosarjasta ja vaparihybrideissä myös pakokaasusta. Lisäksi kierto voi olla sellainen, että vain osa kokonaistilavuudesta kiertää aluksi kuuman imusarjapiirin kautta. Kun lämpötila-anturi on tässä piirissä se nousee nopeasti tavoitteeseen (= saadaan lämmintä sisätiloihin), jonka jälkeen lisätään lämpimän veden määrää. Ei ole siis kyse siitä että näytettäisiin väärin, vaan mistä mitataan ja kuinka säädetään.

Nykydieseleissä paloprosessi on tehokkaampi ja turbolla painetaan ylimäärin pakkasilmaa palotapahtumaa viilentämään, joten sitä +100c lämpöä ei liene niin paljon saatavilla koville pakkasille.


Toki dieselissä myös enemmän öljytilavuutta ja lohkossa massaa, joka vaikuttaa öljyjen lämpenemisnopeuteen.
 
Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä
Mk2 ja mk2.5 focuksessa ainakin taitaa nousta viisari sinne 90c seudulle heti kun oikea nesteen lämpö ylitti 45c, varmaan monessa muussakin saman ikäluokan foordissa sama. Uudempia ei ole tullut testailtua yhtä tarkasti mutta tuskimpa on kovin paljon tuosta muuttunut.
 
Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä
Tuo riippuu mallista. Esim ST mallit ovat aikalailla juuri eikä melkein nesteiden lämmön kanssa. Ainakin siis lämpenemisen suhteen. Mittari näyttää 70c, OBD näyttää 70c. Moni vain tosiaan niin säikkyi tuota että ylikuumenee, käy kylmänä tai tekee jotain pahaa kun mittari seilasi. Muistan kun ajelin MK4 XR3i Escortilla ja mittari oli menossa todella kovaa punaista kohti kun auton olin juuri ostanut ja aloin jo valmistautumaan että pitää vetää sivuun kunnes flektit löivät päälle ja lämmöt laskivat samantien. Syystä x oli laitettu flektit kytkeytymään todella korkeissa lämmöissä ja kyllä tuo itselläkin tosiaan hiukan hämmensi. Mutta mielummin tuon rehellisen mittarin ottaa kuin esim mitä MK3.5 Focus ST dieselissä oli mikä oli juuri näitä mallia öljyt 30c ja mittari näyttää 70c+.

Helpoin tosiaan katsoa OBD palikalla mitä näyttää ja verrata. Toinen mitä OBD:llä katsoin aina että missä vaiheessa öljyt olivat yli 60c. Otin pisteen eli esim vesi 65c tarkoitti että öljyt olivat vaikka 45c ja vasta kun mittari oli päässyt tuonne oikeaan käyntilämpötilaan niin aloin antamaan koneelle ahtoja.
 
Useampi vanhempi bensa auto ollut ja termarit kunnossa lämmöt pysyy siinä mihin termari ne normaalisti säätää. Ihan sama onko sitä pakkasta -30 tai ei. Toki lämpenemisnopeuteen vaikuttaa lämpötila. On niissä vanhoissakin autoissa noita puskuroituja lämpömittareita, joissa viisari on samassa asennossa esim. 75-110c (siis jo 90-luvulla).
Jep juurikin näin. Pari vanhaa usakapinetta näyttää termostaatinkin avautumisen, helppo huomata kun jotain vialla.

Sen sijaan -99 9-5 saabissakin 80-110 näyttää puoltaväliä. Eli paskalla termarillakin kun lämmöt jää 80 tuntumaan näyttää puoltaväliä.
 
Etenkin kun ottaa huomioon ettei nykymoottori tuota juuri mitään lämpöä tyhjäkäynnillä. Joten paremmaksi olen itsekin todennut että ilman ahtoja kevyillä kierroksilla väännättämättä ajoon vaan ja homma toimii.
2008 3l diesel, power heaterin kanssa kyllä tuottaa lämpöä, sitä varten se siellä on :tup:

Googlaa toyota power heater
 

Liitteet

  • IMG_2547-large~2.jpg
    IMG_2547-large~2.jpg
    120,4 KB · Luettu: 94
Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä

2000-luvun Mersuissa tämä ei suurimmilta osin päde, esim 3L diesel näyttää suurin piirtein sen lämmön mitä jäähdytysneste on mittaristossa, tarkemman lämmön voi löytää ilmastoinnin service-valikosta.
 
2008 3l diesel, power heaterin kanssa kyllä tuottaa lämpöä, sitä varten se siellä on :tup:

Googlaa toyota power heater
Vakio kauraa "työkoneissa". Joskus ennen sai aamuisin ihmetellä mikä kerrostalon pihassa humisee. Honda crv-kuski istui autossa polkemassa kaasupoljinta <5min joka talviaamu. No tärkeitä ettei ikkunat ole huurussa, tyyli on vapaa. :cool:
 
Vakio kauraa "työkoneissa". Joskus ennen sai aamuisin ihmetellä mikä kerrostalon pihassa humisee. Honda crv-kuski istui autossa polkemassa kaasupoljinta <5min joka talviaamu. No tärkeitä ettei ikkunat ole huurussa, tyyli on vapaa. :cool:

Ei sitä kaasua tarvitse polkea, ideahan tuossa parin minuutin tyhjäkäynnissä on se että hieman öljy notkistuu ja varmasti ehtii joka paikkaan ennen kuin lähdetään liikkeelle.

Webasto hoitaa kyllä loput
 
Nostelen vähän omaa kysymystäni:

Onko jollain kokemusta eberin uusimmasta mobiiliohjauksesta (EasyStart Web), onko miten luotettava?
 
niin siis kuinka kauan tollasella säteilylämmittimellä pitäisi lämmittää vaikka -20 asteen pakkasessa että siitä on jotakin hyötyä? Emäntä lähti tänä aamuna töihin ja lämmitin oli ollut n. 3h päällä ja ei juuri vaikutusta moottorin lämpötilaan. Aika monelta taholta olen kans kuullut että tuo säteilylämmitin on vähän siinä ja siinä onko siitä mitään hyötyä mihinkään suuntaan.

Useimpien nykyautojen "puusilmäiset" lämpötilamittarit eivät pääosin näytä kuin kylmän, keskimerkin ja ylikuuman. Se mitä auton jäähdytysnesteen viisari näyttää, ei voi vetää juuri minkäänlaisia johtopäätöksiä moottorin lisälämmittimestä. OBD-portin lukijalla näkee ne tarkat arvot, esimerkiksi jos ulkosalla -20 C niin mitä jäähdytysneste tai öljyn lämpötila on.

EDIT: Näin eräänlaisen urheiluauton omistavana voin kertoa kuinka upeaa on seurata äärinmäisen tarkkaa jäähdytysnesteen sekä öljynlämmön viisarimittareiden toimintaa. Öljynlämmöt seilaa ihan senkin mukaan ajatko kehätiellä vain stoppaatko Hezelandiassa vaikkapa Ruoholahden liikennevaloihin.
 
Viimeksi muokattu:
@puik nyt tässä aamulla oli vielä hyvin ohut lumipeite konepellin päällä vaikka lasit oli jo sulaneet. Eli taitaapi olla kuitenkin niin, ettei 2021 VAG TDI tehdaswebastolla ainakaan ihan suoraan heti lämmittele moottoria. Olisihan voinut ajatella muuten konepellillä olleen jo vähän sulaa tollasessa pikkupakkasessa.
~20min oli ollut webasto päällä ja -6C.
 
Miten kuvittelette, että sama Webasto lämmittäisi erikseen kabiinia ja moottoria? Tuskin siellä on erillistä ilmawebastoa, eli jäähdytysnestettä lämmitin lämmittää. Aika vähän on pääteltävissä moottorin lämpötilasta konepellillä olevasta lumesta.
 
Miten kuvittelette, että sama Webasto lämmittäisi erikseen kabiinia ja moottoria? Tuskin siellä on erillistä ilmawebastoa, eli jäähdytysnestettä lämmitin lämmittää. Aika vähän on pääteltävissä moottorin lämpötilasta konepellillä olevasta lumesta.

Ihan peruskauraa autoissa, esim. BMW:llä on venttiili ollut ohjaamassa veden kierron pelkästään lämppärille jo 90-luvulta asti. Joihinkin malleihin on aikoinaan saanut lisävarusteena tilattua sen, että lämmittää myös koneen, mutta sitä optiota ei ole enää pitkään aikaan ollut BMW:llä. Koneen saa lämpiämään modaamalla, joissakin onnistuu koodaamalla, joissakin pitää sitten laittaa vastus huijaamaan, auto kun tajuaa jos vain irroitat sen venttiilin sähköliittimen.
 
Toteutuksia on tosiaan monenlaisia. On autoja joissa webasto lämmittää alusta asti moottoria ja sisätiloja. Sitten on sellaisia, joissa lämpöä aletaan työntää heti ohjaamoon ja kun neste saavuttaa tietyn lämpötilan, aletaan sitä kierrättää myös moottorissa. Ja sitten niitä mukavuusmalleja, jossa webaston esilämmittämä vesi ei missään vaiheessa kierrä kuin lämppärin kennolle ja moottori saa jäädä kokonaan ilman lämmitystä.

Keskemmällä eurooppaa viimeinen vaihtoehto on ainakin volkkarikonsernin autoissa hyvin yleinen. Ei siellä ketään kiinnosta lämpeneekö se moottori, kunhan sisällä on mukavan lämmintä ja lasit sulat.
 
Käsi ylös virheen merkiksi. Ei tullut pieneen mieleenkään, että venttiilillä estetään vesikierto lohkossa. Kuulunee start&stopin ja egr:n ohessa mahdollisimman nopeasti poistettaviin toimintoihin, jotta säästyy luonto, rahat ja hermot.
Toteutuksia on tosiaan monenlaisia. On autoja joissa webasto lämmittää alusta asti moottoria ja sisätiloja. Sitten on sellaisia, joissa lämpöä aletaan työntää heti ohjaamoon ja kun neste saavuttaa tietyn lämpötilan, aletaan sitä kierrättää myös moottorissa. Ja sitten niitä mukavuusmalleja, jossa webaston esilämmittämä vesi ei missään vaiheessa kierrä kuin lämppärin kennolle ja moottori saa jäädä kokonaan ilman lämmitystä.
Tietääkseni yleinen toteutus on myös, että lämmitin lämmittää moottoria ja lämppäriä heti, mutta lämmityslaitteen puhallin käynnistyy vasta, kun jäähdytysnesteen lämpötila on ylittänyt jonkin rajan.
 
Myös VAG Transporter T5 Facelift 2.0 TDI -mallissa, ensin webasto kierrättää vain ohjaamon kennossa vettä ja tarpeeksi lämmettyään se avaa venttiilin myös lohkolle. VCDS-piuhalla ohjelmoinnista on myös valittavissa lämpiääkö molemmat vai vain ohjaamo, mutta ei tietenkään pelkkää moottoria eikä järjestystä voi muuttaa. Omaan makuun olisi mieluusti toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Myös VAG Transporter T5 Facelift 2.0 TDI -mallissa, ensin webasto kierrättää vain ohjaamon kennossa vettä ja tarpeeksi lämmettyään se avaa venttiilin myös lohkolle. VCDS-piuhalla ohjelmoinnista on myös valittavissa lämpiääkö molemmat vai vain ohjaamo, mutta ei tietenkään pelkkää moottoria eikä järjestystä voi muuttaa. Omaan makuun olisi mieluusti toisinpäin.
No jossain Audeissa on sitten juuri sitä ongelmaa ettei sisältä lämpene ollenkaan jälkiasennuslämppärillä kun on magneettiventtiili (N95) sulkemassa kierron pelkälle moottorille. VAGilta löytyy kaikkea. :D
 
Mersusta saa ainakin piuhalla ja oikealla softalla muutettua venttiilin auki, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Muuten saattaa lämmitä vain hytti uudemmissa.
 
2.0tdi 184 Octaviassa - 16 taasen lämpiää moottori ensin ja jäähdytysnesteen noustua n. 50 asteeseen käynnistyy sisätilapuhallin.
 
Esim. Corolla Hybrid 2021 onko näissä mitään sisäänrakennettua lämmitystoimintoa eli auto on sula kun menet aamulle sinne, vai pitääkö olla joku erikseen asennettu polttoainelämmitin tai jotain aataminaikuista sisätilalämppäriä huudattaa 3h että ikkunat aamulla sulana?
 
Esim. Corolla Hybrid 2021 onko näissä mitään sisäänrakennettua lämmitystoimintoa eli auto on sula kun menet aamulle sinne, vai pitääkö olla joku erikseen asennettu polttoainelämmitin tai jotain aataminaikuista sisätilalämppäriä huudattaa 3h että ikkunat aamulla sulana?
Ei ole vakiona mitään lämmitysratkaisua. Ovat kuitenkin käynnistyksen jälkeen nopeita lämpenemään. Hienona ominaisuutena on pakokaasun lämmönvaihdin, joka lämmittää jäähdytysnestettä. Ei tietenkään toimisi kuin vuoden, jos olisi VAG:in toteuttama, mutta en ole kuullut Toyotoissa olevan tuossa mitään ongelmia. Jos itse saisin valita, ottaisin tuollaiseen lämmitysratkaisuksi Aatamin-aikaisen sisätilalämppärin ja pumpullisen letkulämppärin: 1+1kW. Jos ei ole farmari, riittää vielä -10 pakkasellakin tunnin lämmitys.
 
Ei ole vakiona mitään lämmitysratkaisua. Ovat kuitenkin käynnistyksen jälkeen nopeita lämpenemään. Hienona ominaisuutena on pakokaasun lämmönvaihdin, joka lämmittää jäähdytysnestettä. Ei tietenkään toimisi kuin vuoden, jos olisi VAG:in toteuttama, mutta en ole kuullut Toyotoissa olevan tuossa mitään ongelmia. Jos itse saisin valita, ottaisin tuollaiseen lämmitysratkaisuksi Aatamin-aikaisen sisätilalämppärin ja pumpullisen letkulämppärin: 1+1kW. Jos ei ole farmari, riittää vielä -10 pakkasellakin tunnin lämmitys.
Jos tollasen liisarilla ottaa niin siihen tuskin saa itse mitään asennuksia alkaa tekemään. Saatika että edes haluaisi. Mietin vaan että miten tolla saa lasit sulaksi, jos laitan uuden auton niin kriteeri on ettei tarvitse ikkunoita enää raaputtaa.

Sähköautoissa lienee yleensä lämmitystoiminto?
 
Toyotista ei ole varmaa tietoa, mutta ainakin Lexuksissa on sisätilan tutka mikä laukaisee herkästi varashälyttimen jos käyttää sisätilan lämppäriä. Vielä sen lisäksi että sekoittaako esilämmitys tietokoneet kun se häiritsee normaalia lämmitysrutiinia kun anturit näyttävät lämmintä jäähdytysnestettä vaikka kone on jääpalikka.
 
Jos tollasen liisarilla ottaa niin siihen tuskin saa itse mitään asennuksia alkaa tekemään. Saatika että edes haluaisi. Mietin vaan että miten tolla saa lasit sulaksi, jos laitan uuden auton niin kriteeri on ettei tarvitse ikkunoita enää raaputtaa.

Sähköautoissa lienee yleensä lämmitystoiminto?

Pluggareissa/sähkö- autoissa yleensä on ajastettava lämmitys.
 
Nostelen vähän omaa kysymystäni:

Onko jollain kokemusta eberin uusimmasta mobiiliohjauksesta (EasyStart Web), onko miten luotettava?
Itse itselleni vastaten, hienosti on pelannut. Käynnistys ja sammutussignaali lähtee varmasti ja näyttää nätisti auton sisälämpötilankin.
 
Onko TT-Thermo 1500xc (tai joku muu, mikä?) järkevämpi ostos kuin Defa 412724? Onko tuossa TT-Thermon linkissä kaikki tarvittava asennukseen? Auto on vm. 2015 Audi A6 Avant 3.0 BiTurbo Competition eli diesel.

Onko TT-Thermossa (tai Defassa) anturit, jotta lämmitin osaa lopettaa lämmittämisen sopivassa lämpötilassa?

Onko tuossa Defassa mukana ylläpitolaturi vai mitä nuo kaikki palikat on?
 
Onko TT-Thermo 1500xc (tai joku muu, mikä?) järkevämpi ostos kuin Defa 412724? Onko tuossa TT-Thermon linkissä kaikki tarvittava asennukseen? Auto on vm. 2015 Audi A6 Avant 3.0 BiTurbo Competition eli diesel.

Onko TT-Thermossa (tai Defassa) anturit, jotta lämmitin osaa lopettaa lämmittämisen sopivassa lämpötilassa?

Onko tuossa Defassa mukana ylläpitolaturi vai mitä nuo kaikki palikat on?
Defassa on erillinen virtalähde pumpulle mikä kierrättää sen veden vastuksen läpi. Vikatilanteissa ei tarvitse vaihtaa yhtä kokonaista osaa jos pumppu vaikka hajoaa.
 
Onko TT-Thermo 1500xc (tai joku muu, mikä?) järkevämpi ostos kuin Defa 412724? Onko tuossa TT-Thermon linkissä kaikki tarvittava asennukseen? Auto on vm. 2015 Audi A6 Avant 3.0 BiTurbo Competition eli diesel.

Onko TT-Thermossa (tai Defassa) anturit, jotta lämmitin osaa lopettaa lämmittämisen sopivassa lämpötilassa?

Onko tuossa Defassa mukana ylläpitolaturi vai mitä nuo kaikki palikat on?

Ei tuossa defassa mitään ylläpitolaturia ole, tt-thermossa on termostaatti ja varmaan myös defassakin.
Aika kallis tt-thermon paketti, valmistajalta noin 100€ halvemmalla suoraan: TT-Thermo, Defa Letkulämmitin, Lohkolämmittimet, Auton Lämmittäminen, Letkulämmittimet, Letkulämmitin Kiertovesipumpulla, Lohkolämmittimen Asennus, Lohkolämmitin Asennus, Säteilylämmitin, Lohkolämmitin, Kiertovesipumppu, Letkulämmitin, Moottorinlämmitin | TT-Thermo Moottorinlämmittimet

Kokemuksia tt-thermo 1000xc on reilun parin talven ajan, hyvin jaksanut lämmitää 6sylinteristä 3l diesel konetta (8l jäähdytinestetilavuus), helppo asentaa ja toiminut ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko TT-Thermo 1500xc (tai joku muu, mikä?) järkevämpi ostos kuin Defa 412724? Onko tuossa TT-Thermon linkissä kaikki tarvittava asennukseen? Auto on vm. 2015 Audi A6 Avant 3.0 BiTurbo Competition eli diesel.

Onko TT-Thermossa (tai Defassa) anturit, jotta lämmitin osaa lopettaa lämmittämisen sopivassa lämpötilassa?

Onko tuossa Defassa mukana ylläpitolaturi vai mitä nuo kaikki palikat on?

Mulla olisi TT-Thermo 1000W KLD2 jonka saisit sopuhintaan. Oli -18 Peugeot 5008 1.2 Puretechissa johon virallisesti saa vain n. 250w säteilylämmittimen. Lämmöt saa nousemaan. Otin pois etteivät huollossa marmata takuuehdoista ja kun ei ole suunniteltu niin lämmön nousukoodeja saa nollailla ja tämän takia aika vähällä käytöllä ollutkin.
 
Ei tuossa defassa mitään ylläpitolaturia ole, tt-thermossa on termostaatti ja varmaan myös defassakin.
Aika kallis tt-thermon paketti, valmistajalta noin 100€ halvemmalla suoraan: TT-Thermo, Defa Letkulämmitin, Lohkolämmittimet, Auton Lämmittäminen, Letkulämmittimet, Letkulämmitin Kiertovesipumpulla, Lohkolämmittimen Asennus, Lohkolämmitin Asennus, Säteilylämmitin, Lohkolämmitin, Kiertovesipumppu, Letkulämmitin, Moottorinlämmitin | TT-Thermo Moottorinlämmittimet

Kokemuksia tt-thermo 1000xc on reilun parin talven ajan, hyvin jaksanut lämmitää 6sylinteristä 3l diesel konetta (8l jäähdytinestetilavuus), helppo asentaa ja toiminut ongelmitta.

Ei taida olla ihan sama paketti?

Kalliimpi ilmeisesti sis. mm. sisätilanpistoke (jonka itse tarvi):
1646657903390.png

vs. linkkaamasi:
1646657933547.png

Myöskään noita kaikenmaailman mutkaletkuja ja klemmareita ei näy linkkaamassasi setissä.

Eli ts. tuo Defa ei ole millään tavalla parempi (pl. ehkä erillinen virtalähde), vaikka hintaa reilusti enemmän? Defan asennusohjeen mukaan tuon lämmittimen tehot (vain) 550W eli jos nuo ovat suoraan vertailukelpoisia, niin melko tuhnu TT-Thermoon verrattuna.


1646658101526.png
 
Ei taida olla ihan sama paketti?

Kalliimpi ilmeisesti sis. mm. sisätilanpistoke (jonka itse tarvi):
1646657903390.png

vs. linkkaamasi:
1646657933547.png

Myöskään noita kaikenmaailman mutkaletkuja ja klemmareita ei näy linkkaamassasi setissä.

Eli ts. tuo Defa ei ole millään tavalla parempi (pl. ehkä erillinen virtalähde), vaikka hintaa reilusti enemmän? Defan asennusohjeen mukaan tuon lämmittimen tehot (vain) 550W eli jos nuo ovat suoraan vertailukelpoisia, niin melko tuhnu TT-Thermoon verrattuna.


1646658101526.png

Oletko ottanut selvää minne autoosi moottoritilassa tuo tt-thermo pitää tai kannattaa asentaa?
Siitä riippuu tarvitseeko kuinka paljon ja minkälaisia mutkia/klemmareita. Minulla ainakin tuli tt-thermon mukana parit klemmarit jotka riittivät omaan asennukseen vesiletkun väliin.
Linkkasin tt-thermon sivut, sieltä voi keräillä mitä tarvitsee mukaan.
 
Oletko ottanut selvää minne autoosi moottoritilassa tuo tt-thermo pitää tai kannattaa asentaa?
Siitä riippuu tarvitseeko kuinka paljon ja minkälaisia mutkia/klemmareita. Minulla ainakin tuli tt-thermon mukana parit klemmarit jotka riittivät omaan asennukseen vesiletkun väliin.
Linkkasin tt-thermon sivut, sieltä voi keräillä mitä tarvitsee mukaan.

Enpä ole niin pitkälle miettinyt. Samalla pitäisi laittaa Defan 10A ylläpitolaturi sekä vetää sisätilaan pistoke, joten voipi olla, että vien jollekin pajalle koko systeemin laitettavaksi.
 
Olen A6 Competitioniin (vm. 2015) laittamassa letkulämmitintä, ylläpitolaturia ja sisätilanpistoketta. Onko alla olevassa listassa kaikki tarvittava (tai jotain ylimääräistä):
- letkulämmitin: joko TT-Thermo 1500XC tai Defa 412724
- Defa Plugin 1,5m jatkojohto (460843)
- Defa Plugin 0,5m jatkojohto (460802)
- Defa kytkentäsarja (460785)
- Defa 1+1,5 haaroitussarja (460766)
- Defa MultiCharger 1210 Flex

Riippuu minne lämmitin ja laturi sijoitetaan että tarvitseeko tuota pitkää 1,5m jatkojohtoa. Muuten tuossa on kyllä aikalailla kaikki ja jos viet johonkin pajaan tms asennettavaksi niin hankit vain nuo laitteet/kaapelit, kysyt aikaa varatessa että heiltä löytyy klemmarit yms mutkat niin ei tarvitse sinun hankkia niitä. Tuli vielä mieleen et jos laitat tehokkaan sisätilapuhaltimen niin alkaa kokonaisteho olemaan kohtuu korkea ja jos työpaikan parkkiksella vanhat tolpat ja kaapelit niin saattaa nallit napsua jos monella autot roikassa :)
 
Riippuu minne lämmitin ja laturi sijoitetaan että tarvitseeko tuota pitkää 1,5m jatkojohtoa. Muuten tuossa on kyllä aikalailla kaikki ja jos viet johonkin pajaan tms asennettavaksi niin hankit vain nuo laitteet/kaapelit, kysyt aikaa varatessa että heiltä löytyy klemmarit yms mutkat niin ei tarvitse sinun hankkia niitä. Tuli vielä mieleen et jos laitat tehokkaan sisätilapuhaltimen niin alkaa kokonaisteho olemaan kohtuu korkea ja jos työpaikan parkkiksella vanhat tolpat ja kaapelit niin saattaa nallit napsua jos monella autot roikassa :)

Kiitos. Niin laskeskelin, että Defan sisätilanlämmittimestä voi joutua käyttämään tuota 1-tehoa, kun 2-teholla letkunlämmitin + sisäilmanlämmitin ottaa 3600W. Ylläpitolaturissa 15A sulake, joten paukahtaakohan ensin tolpasta sulake vai ylläpitolaturista?
 
Tehdasasenteinen Webasto kaukosäätimineen höystettynä itse puolessa tunnissa asennetulla Thermoconnect-mokkulalla.
 
Tehdasasenteinen Webasto kaukosäätimineen höystettynä itse puolessa tunnissa asennetulla Thermoconnect-mokkulalla.

Jos tämä on vaihtoehtoehdotus minulle, niin vastaan, että tarvitsen ylläpitolaturin joka tapauksessa ja auto on lämmityksessä pääosin taloyhtiön (firman) tolpissa, joten halvempikin lämmittää letkulämmittimellä. Lisäksi tulee paljon lyhyttä ajoa.

Eberiin mietin kyllä Thermoconnectia. Ilmeisesti jollain välipalikalla saa Eberiin. Onko palikasta tietoa ja jossain vielä asennusohjeita?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 368
Viestejä
4 554 361
Jäsenet
74 960
Uusin jäsen
LG65G4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom