Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Useampi vanhempi bensa auto ollut ja termarit kunnossa lämmöt pysyy siinä mihin termari ne normaalisti säätää. Ihan sama onko sitä pakkasta -30 tai ei. Toki lämpenemisnopeuteen vaikuttaa lämpötila. On niissä vanhoissakin autoissa noita puskuroituja lämpömittareita, joissa viisari on samassa asennossa esim. 75-110c (siis jo 90-luvulla).
Jep juurikin näin. Pari vanhaa usakapinetta näyttää termostaatinkin avautumisen, helppo huomata kun jotain vialla.

Sen sijaan -99 9-5 saabissakin 80-110 näyttää puoltaväliä. Eli paskalla termarillakin kun lämmöt jää 80 tuntumaan näyttää puoltaväliä.
 
Etenkin kun ottaa huomioon ettei nykymoottori tuota juuri mitään lämpöä tyhjäkäynnillä. Joten paremmaksi olen itsekin todennut että ilman ahtoja kevyillä kierroksilla väännättämättä ajoon vaan ja homma toimii.
2008 3l diesel, power heaterin kanssa kyllä tuottaa lämpöä, sitä varten se siellä on :tup:

Googlaa toyota power heater
 

Liitteet

  • IMG_2547-large~2.jpg
    IMG_2547-large~2.jpg
    120,4 KB · Luettu: 97
Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä

2000-luvun Mersuissa tämä ei suurimmilta osin päde, esim 3L diesel näyttää suurin piirtein sen lämmön mitä jäähdytysneste on mittaristossa, tarkemman lämmön voi löytää ilmastoinnin service-valikosta.
 
2008 3l diesel, power heaterin kanssa kyllä tuottaa lämpöä, sitä varten se siellä on :tup:

Googlaa toyota power heater
Vakio kauraa "työkoneissa". Joskus ennen sai aamuisin ihmetellä mikä kerrostalon pihassa humisee. Honda crv-kuski istui autossa polkemassa kaasupoljinta <5min joka talviaamu. No tärkeitä ettei ikkunat ole huurussa, tyyli on vapaa. :cool:
 
Vakio kauraa "työkoneissa". Joskus ennen sai aamuisin ihmetellä mikä kerrostalon pihassa humisee. Honda crv-kuski istui autossa polkemassa kaasupoljinta <5min joka talviaamu. No tärkeitä ettei ikkunat ole huurussa, tyyli on vapaa. :cool:

Ei sitä kaasua tarvitse polkea, ideahan tuossa parin minuutin tyhjäkäynnissä on se että hieman öljy notkistuu ja varmasti ehtii joka paikkaan ennen kuin lähdetään liikkeelle.

Webasto hoitaa kyllä loput
 
Nostelen vähän omaa kysymystäni:

Onko jollain kokemusta eberin uusimmasta mobiiliohjauksesta (EasyStart Web), onko miten luotettava?
 
niin siis kuinka kauan tollasella säteilylämmittimellä pitäisi lämmittää vaikka -20 asteen pakkasessa että siitä on jotakin hyötyä? Emäntä lähti tänä aamuna töihin ja lämmitin oli ollut n. 3h päällä ja ei juuri vaikutusta moottorin lämpötilaan. Aika monelta taholta olen kans kuullut että tuo säteilylämmitin on vähän siinä ja siinä onko siitä mitään hyötyä mihinkään suuntaan.

Useimpien nykyautojen "puusilmäiset" lämpötilamittarit eivät pääosin näytä kuin kylmän, keskimerkin ja ylikuuman. Se mitä auton jäähdytysnesteen viisari näyttää, ei voi vetää juuri minkäänlaisia johtopäätöksiä moottorin lisälämmittimestä. OBD-portin lukijalla näkee ne tarkat arvot, esimerkiksi jos ulkosalla -20 C niin mitä jäähdytysneste tai öljyn lämpötila on.

EDIT: Näin eräänlaisen urheiluauton omistavana voin kertoa kuinka upeaa on seurata äärinmäisen tarkkaa jäähdytysnesteen sekä öljynlämmön viisarimittareiden toimintaa. Öljynlämmöt seilaa ihan senkin mukaan ajatko kehätiellä vain stoppaatko Hezelandiassa vaikkapa Ruoholahden liikennevaloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Miten kuvittelette, että sama Webasto lämmittäisi erikseen kabiinia ja moottoria? Tuskin siellä on erillistä ilmawebastoa, eli jäähdytysnestettä lämmitin lämmittää. Aika vähän on pääteltävissä moottorin lämpötilasta konepellillä olevasta lumesta.
 
Miten kuvittelette, että sama Webasto lämmittäisi erikseen kabiinia ja moottoria? Tuskin siellä on erillistä ilmawebastoa, eli jäähdytysnestettä lämmitin lämmittää. Aika vähän on pääteltävissä moottorin lämpötilasta konepellillä olevasta lumesta.

Ihan peruskauraa autoissa, esim. BMW:llä on venttiili ollut ohjaamassa veden kierron pelkästään lämppärille jo 90-luvulta asti. Joihinkin malleihin on aikoinaan saanut lisävarusteena tilattua sen, että lämmittää myös koneen, mutta sitä optiota ei ole enää pitkään aikaan ollut BMW:llä. Koneen saa lämpiämään modaamalla, joissakin onnistuu koodaamalla, joissakin pitää sitten laittaa vastus huijaamaan, auto kun tajuaa jos vain irroitat sen venttiilin sähköliittimen.
 
Toteutuksia on tosiaan monenlaisia. On autoja joissa webasto lämmittää alusta asti moottoria ja sisätiloja. Sitten on sellaisia, joissa lämpöä aletaan työntää heti ohjaamoon ja kun neste saavuttaa tietyn lämpötilan, aletaan sitä kierrättää myös moottorissa. Ja sitten niitä mukavuusmalleja, jossa webaston esilämmittämä vesi ei missään vaiheessa kierrä kuin lämppärin kennolle ja moottori saa jäädä kokonaan ilman lämmitystä.

Keskemmällä eurooppaa viimeinen vaihtoehto on ainakin volkkarikonsernin autoissa hyvin yleinen. Ei siellä ketään kiinnosta lämpeneekö se moottori, kunhan sisällä on mukavan lämmintä ja lasit sulat.
 
Käsi ylös virheen merkiksi. Ei tullut pieneen mieleenkään, että venttiilillä estetään vesikierto lohkossa. Kuulunee start&stopin ja egr:n ohessa mahdollisimman nopeasti poistettaviin toimintoihin, jotta säästyy luonto, rahat ja hermot.
Toteutuksia on tosiaan monenlaisia. On autoja joissa webasto lämmittää alusta asti moottoria ja sisätiloja. Sitten on sellaisia, joissa lämpöä aletaan työntää heti ohjaamoon ja kun neste saavuttaa tietyn lämpötilan, aletaan sitä kierrättää myös moottorissa. Ja sitten niitä mukavuusmalleja, jossa webaston esilämmittämä vesi ei missään vaiheessa kierrä kuin lämppärin kennolle ja moottori saa jäädä kokonaan ilman lämmitystä.
Tietääkseni yleinen toteutus on myös, että lämmitin lämmittää moottoria ja lämppäriä heti, mutta lämmityslaitteen puhallin käynnistyy vasta, kun jäähdytysnesteen lämpötila on ylittänyt jonkin rajan.
 
Myös VAG Transporter T5 Facelift 2.0 TDI -mallissa, ensin webasto kierrättää vain ohjaamon kennossa vettä ja tarpeeksi lämmettyään se avaa venttiilin myös lohkolle. VCDS-piuhalla ohjelmoinnista on myös valittavissa lämpiääkö molemmat vai vain ohjaamo, mutta ei tietenkään pelkkää moottoria eikä järjestystä voi muuttaa. Omaan makuun olisi mieluusti toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Myös VAG Transporter T5 Facelift 2.0 TDI -mallissa, ensin webasto kierrättää vain ohjaamon kennossa vettä ja tarpeeksi lämmettyään se avaa venttiilin myös lohkolle. VCDS-piuhalla ohjelmoinnista on myös valittavissa lämpiääkö molemmat vai vain ohjaamo, mutta ei tietenkään pelkkää moottoria eikä järjestystä voi muuttaa. Omaan makuun olisi mieluusti toisinpäin.
No jossain Audeissa on sitten juuri sitä ongelmaa ettei sisältä lämpene ollenkaan jälkiasennuslämppärillä kun on magneettiventtiili (N95) sulkemassa kierron pelkälle moottorille. VAGilta löytyy kaikkea. :D
 
Mersusta saa ainakin piuhalla ja oikealla softalla muutettua venttiilin auki, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Muuten saattaa lämmitä vain hytti uudemmissa.
 
2.0tdi 184 Octaviassa - 16 taasen lämpiää moottori ensin ja jäähdytysnesteen noustua n. 50 asteeseen käynnistyy sisätilapuhallin.
 
Esim. Corolla Hybrid 2021 onko näissä mitään sisäänrakennettua lämmitystoimintoa eli auto on sula kun menet aamulle sinne, vai pitääkö olla joku erikseen asennettu polttoainelämmitin tai jotain aataminaikuista sisätilalämppäriä huudattaa 3h että ikkunat aamulla sulana?
 
Esim. Corolla Hybrid 2021 onko näissä mitään sisäänrakennettua lämmitystoimintoa eli auto on sula kun menet aamulle sinne, vai pitääkö olla joku erikseen asennettu polttoainelämmitin tai jotain aataminaikuista sisätilalämppäriä huudattaa 3h että ikkunat aamulla sulana?
Ei ole vakiona mitään lämmitysratkaisua. Ovat kuitenkin käynnistyksen jälkeen nopeita lämpenemään. Hienona ominaisuutena on pakokaasun lämmönvaihdin, joka lämmittää jäähdytysnestettä. Ei tietenkään toimisi kuin vuoden, jos olisi VAG:in toteuttama, mutta en ole kuullut Toyotoissa olevan tuossa mitään ongelmia. Jos itse saisin valita, ottaisin tuollaiseen lämmitysratkaisuksi Aatamin-aikaisen sisätilalämppärin ja pumpullisen letkulämppärin: 1+1kW. Jos ei ole farmari, riittää vielä -10 pakkasellakin tunnin lämmitys.
 
Ei ole vakiona mitään lämmitysratkaisua. Ovat kuitenkin käynnistyksen jälkeen nopeita lämpenemään. Hienona ominaisuutena on pakokaasun lämmönvaihdin, joka lämmittää jäähdytysnestettä. Ei tietenkään toimisi kuin vuoden, jos olisi VAG:in toteuttama, mutta en ole kuullut Toyotoissa olevan tuossa mitään ongelmia. Jos itse saisin valita, ottaisin tuollaiseen lämmitysratkaisuksi Aatamin-aikaisen sisätilalämppärin ja pumpullisen letkulämppärin: 1+1kW. Jos ei ole farmari, riittää vielä -10 pakkasellakin tunnin lämmitys.
Jos tollasen liisarilla ottaa niin siihen tuskin saa itse mitään asennuksia alkaa tekemään. Saatika että edes haluaisi. Mietin vaan että miten tolla saa lasit sulaksi, jos laitan uuden auton niin kriteeri on ettei tarvitse ikkunoita enää raaputtaa.

Sähköautoissa lienee yleensä lämmitystoiminto?
 
Toyotista ei ole varmaa tietoa, mutta ainakin Lexuksissa on sisätilan tutka mikä laukaisee herkästi varashälyttimen jos käyttää sisätilan lämppäriä. Vielä sen lisäksi että sekoittaako esilämmitys tietokoneet kun se häiritsee normaalia lämmitysrutiinia kun anturit näyttävät lämmintä jäähdytysnestettä vaikka kone on jääpalikka.
 
Jos tollasen liisarilla ottaa niin siihen tuskin saa itse mitään asennuksia alkaa tekemään. Saatika että edes haluaisi. Mietin vaan että miten tolla saa lasit sulaksi, jos laitan uuden auton niin kriteeri on ettei tarvitse ikkunoita enää raaputtaa.

Sähköautoissa lienee yleensä lämmitystoiminto?

Pluggareissa/sähkö- autoissa yleensä on ajastettava lämmitys.
 
Nostelen vähän omaa kysymystäni:

Onko jollain kokemusta eberin uusimmasta mobiiliohjauksesta (EasyStart Web), onko miten luotettava?
Itse itselleni vastaten, hienosti on pelannut. Käynnistys ja sammutussignaali lähtee varmasti ja näyttää nätisti auton sisälämpötilankin.
 
Onko TT-Thermo 1500xc (tai joku muu, mikä?) järkevämpi ostos kuin Defa 412724? Onko tuossa TT-Thermon linkissä kaikki tarvittava asennukseen? Auto on vm. 2015 Audi A6 Avant 3.0 BiTurbo Competition eli diesel.

Onko TT-Thermossa (tai Defassa) anturit, jotta lämmitin osaa lopettaa lämmittämisen sopivassa lämpötilassa?

Onko tuossa Defassa mukana ylläpitolaturi vai mitä nuo kaikki palikat on?
 
Onko TT-Thermo 1500xc (tai joku muu, mikä?) järkevämpi ostos kuin Defa 412724? Onko tuossa TT-Thermon linkissä kaikki tarvittava asennukseen? Auto on vm. 2015 Audi A6 Avant 3.0 BiTurbo Competition eli diesel.

Onko TT-Thermossa (tai Defassa) anturit, jotta lämmitin osaa lopettaa lämmittämisen sopivassa lämpötilassa?

Onko tuossa Defassa mukana ylläpitolaturi vai mitä nuo kaikki palikat on?
Defassa on erillinen virtalähde pumpulle mikä kierrättää sen veden vastuksen läpi. Vikatilanteissa ei tarvitse vaihtaa yhtä kokonaista osaa jos pumppu vaikka hajoaa.
 
Onko TT-Thermo 1500xc (tai joku muu, mikä?) järkevämpi ostos kuin Defa 412724? Onko tuossa TT-Thermon linkissä kaikki tarvittava asennukseen? Auto on vm. 2015 Audi A6 Avant 3.0 BiTurbo Competition eli diesel.

Onko TT-Thermossa (tai Defassa) anturit, jotta lämmitin osaa lopettaa lämmittämisen sopivassa lämpötilassa?

Onko tuossa Defassa mukana ylläpitolaturi vai mitä nuo kaikki palikat on?

Ei tuossa defassa mitään ylläpitolaturia ole, tt-thermossa on termostaatti ja varmaan myös defassakin.
Aika kallis tt-thermon paketti, valmistajalta noin 100€ halvemmalla suoraan: TT-Thermo, Defa Letkulämmitin, Lohkolämmittimet, Auton Lämmittäminen, Letkulämmittimet, Letkulämmitin Kiertovesipumpulla, Lohkolämmittimen Asennus, Lohkolämmitin Asennus, Säteilylämmitin, Lohkolämmitin, Kiertovesipumppu, Letkulämmitin, Moottorinlämmitin | TT-Thermo Moottorinlämmittimet

Kokemuksia tt-thermo 1000xc on reilun parin talven ajan, hyvin jaksanut lämmitää 6sylinteristä 3l diesel konetta (8l jäähdytinestetilavuus), helppo asentaa ja toiminut ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko TT-Thermo 1500xc (tai joku muu, mikä?) järkevämpi ostos kuin Defa 412724? Onko tuossa TT-Thermon linkissä kaikki tarvittava asennukseen? Auto on vm. 2015 Audi A6 Avant 3.0 BiTurbo Competition eli diesel.

Onko TT-Thermossa (tai Defassa) anturit, jotta lämmitin osaa lopettaa lämmittämisen sopivassa lämpötilassa?

Onko tuossa Defassa mukana ylläpitolaturi vai mitä nuo kaikki palikat on?

Mulla olisi TT-Thermo 1000W KLD2 jonka saisit sopuhintaan. Oli -18 Peugeot 5008 1.2 Puretechissa johon virallisesti saa vain n. 250w säteilylämmittimen. Lämmöt saa nousemaan. Otin pois etteivät huollossa marmata takuuehdoista ja kun ei ole suunniteltu niin lämmön nousukoodeja saa nollailla ja tämän takia aika vähällä käytöllä ollutkin.
 
Ei tuossa defassa mitään ylläpitolaturia ole, tt-thermossa on termostaatti ja varmaan myös defassakin.
Aika kallis tt-thermon paketti, valmistajalta noin 100€ halvemmalla suoraan: TT-Thermo, Defa Letkulämmitin, Lohkolämmittimet, Auton Lämmittäminen, Letkulämmittimet, Letkulämmitin Kiertovesipumpulla, Lohkolämmittimen Asennus, Lohkolämmitin Asennus, Säteilylämmitin, Lohkolämmitin, Kiertovesipumppu, Letkulämmitin, Moottorinlämmitin | TT-Thermo Moottorinlämmittimet

Kokemuksia tt-thermo 1000xc on reilun parin talven ajan, hyvin jaksanut lämmitää 6sylinteristä 3l diesel konetta (8l jäähdytinestetilavuus), helppo asentaa ja toiminut ongelmitta.

Ei taida olla ihan sama paketti?

Kalliimpi ilmeisesti sis. mm. sisätilanpistoke (jonka itse tarvi):
1646657903390.png

vs. linkkaamasi:
1646657933547.png

Myöskään noita kaikenmaailman mutkaletkuja ja klemmareita ei näy linkkaamassasi setissä.

Eli ts. tuo Defa ei ole millään tavalla parempi (pl. ehkä erillinen virtalähde), vaikka hintaa reilusti enemmän? Defan asennusohjeen mukaan tuon lämmittimen tehot (vain) 550W eli jos nuo ovat suoraan vertailukelpoisia, niin melko tuhnu TT-Thermoon verrattuna.


1646658101526.png
 
Ei taida olla ihan sama paketti?

Kalliimpi ilmeisesti sis. mm. sisätilanpistoke (jonka itse tarvi):
1646657903390.png

vs. linkkaamasi:
1646657933547.png

Myöskään noita kaikenmaailman mutkaletkuja ja klemmareita ei näy linkkaamassasi setissä.

Eli ts. tuo Defa ei ole millään tavalla parempi (pl. ehkä erillinen virtalähde), vaikka hintaa reilusti enemmän? Defan asennusohjeen mukaan tuon lämmittimen tehot (vain) 550W eli jos nuo ovat suoraan vertailukelpoisia, niin melko tuhnu TT-Thermoon verrattuna.


1646658101526.png

Oletko ottanut selvää minne autoosi moottoritilassa tuo tt-thermo pitää tai kannattaa asentaa?
Siitä riippuu tarvitseeko kuinka paljon ja minkälaisia mutkia/klemmareita. Minulla ainakin tuli tt-thermon mukana parit klemmarit jotka riittivät omaan asennukseen vesiletkun väliin.
Linkkasin tt-thermon sivut, sieltä voi keräillä mitä tarvitsee mukaan.
 
Oletko ottanut selvää minne autoosi moottoritilassa tuo tt-thermo pitää tai kannattaa asentaa?
Siitä riippuu tarvitseeko kuinka paljon ja minkälaisia mutkia/klemmareita. Minulla ainakin tuli tt-thermon mukana parit klemmarit jotka riittivät omaan asennukseen vesiletkun väliin.
Linkkasin tt-thermon sivut, sieltä voi keräillä mitä tarvitsee mukaan.

Enpä ole niin pitkälle miettinyt. Samalla pitäisi laittaa Defan 10A ylläpitolaturi sekä vetää sisätilaan pistoke, joten voipi olla, että vien jollekin pajalle koko systeemin laitettavaksi.
 
Olen A6 Competitioniin (vm. 2015) laittamassa letkulämmitintä, ylläpitolaturia ja sisätilanpistoketta. Onko alla olevassa listassa kaikki tarvittava (tai jotain ylimääräistä):
- letkulämmitin: joko TT-Thermo 1500XC tai Defa 412724
- Defa Plugin 1,5m jatkojohto (460843)
- Defa Plugin 0,5m jatkojohto (460802)
- Defa kytkentäsarja (460785)
- Defa 1+1,5 haaroitussarja (460766)
- Defa MultiCharger 1210 Flex

Riippuu minne lämmitin ja laturi sijoitetaan että tarvitseeko tuota pitkää 1,5m jatkojohtoa. Muuten tuossa on kyllä aikalailla kaikki ja jos viet johonkin pajaan tms asennettavaksi niin hankit vain nuo laitteet/kaapelit, kysyt aikaa varatessa että heiltä löytyy klemmarit yms mutkat niin ei tarvitse sinun hankkia niitä. Tuli vielä mieleen et jos laitat tehokkaan sisätilapuhaltimen niin alkaa kokonaisteho olemaan kohtuu korkea ja jos työpaikan parkkiksella vanhat tolpat ja kaapelit niin saattaa nallit napsua jos monella autot roikassa :)
 
Riippuu minne lämmitin ja laturi sijoitetaan että tarvitseeko tuota pitkää 1,5m jatkojohtoa. Muuten tuossa on kyllä aikalailla kaikki ja jos viet johonkin pajaan tms asennettavaksi niin hankit vain nuo laitteet/kaapelit, kysyt aikaa varatessa että heiltä löytyy klemmarit yms mutkat niin ei tarvitse sinun hankkia niitä. Tuli vielä mieleen et jos laitat tehokkaan sisätilapuhaltimen niin alkaa kokonaisteho olemaan kohtuu korkea ja jos työpaikan parkkiksella vanhat tolpat ja kaapelit niin saattaa nallit napsua jos monella autot roikassa :)

Kiitos. Niin laskeskelin, että Defan sisätilanlämmittimestä voi joutua käyttämään tuota 1-tehoa, kun 2-teholla letkunlämmitin + sisäilmanlämmitin ottaa 3600W. Ylläpitolaturissa 15A sulake, joten paukahtaakohan ensin tolpasta sulake vai ylläpitolaturista?
 
Tehdasasenteinen Webasto kaukosäätimineen höystettynä itse puolessa tunnissa asennetulla Thermoconnect-mokkulalla.
 
Tehdasasenteinen Webasto kaukosäätimineen höystettynä itse puolessa tunnissa asennetulla Thermoconnect-mokkulalla.

Jos tämä on vaihtoehtoehdotus minulle, niin vastaan, että tarvitsen ylläpitolaturin joka tapauksessa ja auto on lämmityksessä pääosin taloyhtiön (firman) tolpissa, joten halvempikin lämmittää letkulämmittimellä. Lisäksi tulee paljon lyhyttä ajoa.

Eberiin mietin kyllä Thermoconnectia. Ilmeisesti jollain välipalikalla saa Eberiin. Onko palikasta tietoa ja jossain vielä asennusohjeita?
 
Lataako tämän paketin ylläpitolaturi akkua vaikka lämmitystä ei olisi kytketty päälle sovelluksesta, vai ainoastaan silloin kun lämmitys on käynnissä?

 
Ylläpitolaturissa 15A sulake, joten paukahtaakohan ensin tolpasta sulake vai ylläpitolaturista?
Tuotetta tuntematta tuo kuulostaa äkkiseltään laturin 12V liitännän sulakkeelta, jonka on tarkoitus suojata oikosululta 12 voltin järjestelmässä. Ei siihen vaikuta mitenkään verkkovirran kuormitus. Laturi kyllä kuormittaa 230 voltin järjestelmän syöttöä ja täten sulaketta, mutta laturin ottama virta on hyvin pieni.
 
Lataako tämän paketin ylläpitolaturi akkua vaikka lämmitystä ei olisi kytketty päälle sovelluksesta, vai ainoastaan silloin kun lämmitys on käynnissä?

Laturi on kytkettynä suoraan siihen auton ulkopuolelle tulevaan pistokkeeseen eli kyllä sen kaiken järjen mukaan pitäisi ladata aina, kun tolpasta sähkö tulee. Lohkoa ja sisätilaa taas ohjataan niiden laturin 230v ulostulojen kautta mitkä on releohjattuja ja välissä on se defan bluetooth boksi. Sillä bluetoothilla ei ole mitään yhteyttä siihen sisääntulevaan sähköön vaan se ohjaa ainoastaan lohkoa/sisätilaa ja laturi on aina jatkuvassa sähkössä jos tolpasta sitä tulee.
 
Jaha, toi onkin näköjään vuosimaksullinen. Remucin app ilmoittaa, että kandeisi uusia vuositilaus. Eipä tuo mansikoita maksa.
 
TT-Thermo lie tulossa tiensä päähän, johan se 3v kestikin. Termari pätkii kokoajan, eli ilmeisesti vesi ei kierrä. Onkohan tuolle enää tehtävissä mitään vai laitanko suoraan tilalle sen toisen ei-Defan?

Screenshot from 2023-10-27 08-16-35.png
 
TT-Thermo lie tulossa tiensä päähän, johan se 3v kestikin. Termari pätkii kokoajan, eli ilmeisesti vesi ei kierrä. Onkohan tuolle enää tehtävissä mitään vai laitanko suoraan tilalle sen toisen ei-Defan?

Varmaan uutta ostetava, onko tuo muuten ollut hyvä laitos (lämmittääkö paremmin ku vanhanaikane lohko)? Mulla on murentunu elementistä kaapeli niin ajattelein korvata tuollasel
 
Viimeksi muokattu:
TT-Thermo lie tulossa tiensä päähän, johan se 3v kestikin. Termari pätkii kokoajan, eli ilmeisesti vesi ei kierrä. Onkohan tuolle enää tehtävissä mitään vai laitanko suoraan tilalle sen toisen ei-Defan?

Screenshot from 2023-10-27 08-16-35.png
Ootko asentanut väärään asentoon :hmm:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 081
Viestejä
4 618 244
Jäsenet
75 991
Uusin jäsen
Fimapaperit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom