Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiertovesipumpullinen letkulämmitin 1000 W TT-Thermo asennettuna sisätilalämppärin tarvitsemine johtosarjoineen ja pistokkeineen, mutuilisin että 800 e jos varaa koko urakkaan osineen niin sillä sen voisi saada.Käytettynä hankin 2017 volkkarin johon ole asennettu mitään lämmitintä. (Onko pidetty tallissa tai ollut vain kesät ajossa, en tiedä.) Mitähän tuommonen lohkolämmitin+sisäpistoke kustantaa asennettuna? Noin.
Käytettynä hankin 2017 volkkarin johon ole asennettu mitään lämmitintä. (Onko pidetty tallissa tai ollut vain kesät ajossa, en tiedä.) Mitähän tuommonen lohkolämmitin+sisäpistoke kustantaa asennettuna? Noin.
Njoo, taitaa jäädä ens talvelle. Pitänee käydä kysymässä vielä tuosta työmatkanvarrella olevalta pajalta.Kiertovesipumpullinen letkulämmitin 1000 W TT-Thermo asennettuna sisätilalämppärin tarvitsemine johtosarjoineen ja pistokkeineen, mutuilisin että 800 e jos varaa koko urakkaan osineen niin sillä sen voisi saada.
Auton sietokyky lämppärille on syytä tosiaan varmistaa. Muistelen että esim. Skodalla oli jossain vaiheessa käynnistymisvaikeuksia auton tehdasasenteisen Webaston käytön takia, juuri se virheellisen anturitiedon ongelma. En tiedä saatiinko tuota softapäivityksillä korjattua koskaan.
Kyllä se D4D taitaa vaan olla niin pihi ettei lämpöä tahdo riittää sisälle. Vanhempien 2.0l D4D Avensiksesta vähän samankaltaisia kokemuksia.Auto on 1,4 D4D eli pieni turbo diisseli,
Ei käynnisty apilla, mutta joka aamu kun tulen koiria käyttämästä laitan dieselin hyrskyttämään ja power heat päälle vaikka ollut tunnin webastossa.Itse kyllä käynnistän lähes joka aamu noin 5 minuuttia ennen lähtöä auton. Ei viitsi huudattaa webastoa lyhyen työmatkan vuoksi. Auto käynnistyy puhelimen appilla ja lämmittää ratin ja penkin valmiiksi, joten vaikka sisällä on kylmää niin tarkenee silti hyvin.
Oisko termostaatti juminut auki asentoon? Ja talveksi voi myös pistää peitettä keulaan, niin pysyy paremmin lämpimänä.Itsellä 09 vuoden Corolla alla ja se ei tunnu näillä noin -15c pakkasilla lämpiävän mitenkään erityisen hyvin. Auto on 1,4 D4D eli pieni turbo diisseli, autossa on jo vakiona tehtaalta jonkin näköinen polttoaine käyttöinen lämppäri mutta senkin teho tuntuu olevan aika olematon ja sehän toimii vain auton käydessä. Esim eilen illalla ajoin noin 25km -19 (auton mittarin mukaan) ja tuona aikana moottorin lämpötila nousi ehkä siihen 40-50c vaiheille (vaikea arvioida kun tojotassa sellainen palkki mittari lämmölle). Tuon ajon jälkeen sisälle kyllä tulee jo lämmintä mutta omasta mielestäni todella kylmä auto kaikkiin edellisiin verrattuna. Normaalisti auto on noin 3h piuhassa ennen lähtöä mutta silti tuo lämmön tuotto olemattoman oloista. Mietinkin että onkohan se ihan normaalia vai onko kyseessä talvisin vaan pyörillä kulkeva pakastin?
Termostaatti paskanaItsellä 09 vuoden Corolla alla ja se ei tunnu näillä noin -15c pakkasilla lämpiävän mitenkään erityisen hyvin. Auto on 1,4 D4D eli pieni turbo diisseli, autossa on jo vakiona tehtaalta jonkin näköinen polttoaine käyttöinen lämppäri mutta senkin teho tuntuu olevan aika olematon ja sehän toimii vain auton käydessä. Esim eilen illalla ajoin noin 25km -19 (auton mittarin mukaan) ja tuona aikana moottorin lämpötila nousi ehkä siihen 40-50c vaiheille (vaikea arvioida kun tojotassa sellainen palkki mittari lämmölle). Tuon ajon jälkeen sisälle kyllä tulee jo lämmintä mutta omasta mielestäni todella kylmä auto kaikkiin edellisiin verrattuna. Normaalisti auto on noin 3h piuhassa ennen lähtöä mutta silti tuo lämmön tuotto olemattoman oloista. Mietinkin että onkohan se ihan normaalia vai onko kyseessä talvisin vaan pyörillä kulkeva pakastin?
Itsellä 09 vuoden Corolla alla ja se ei tunnu näillä noin -15c pakkasilla lämpiävän mitenkään erityisen hyvin. Auto on 1,4 D4D eli pieni turbo diisseli, autossa on jo vakiona tehtaalta jonkin näköinen polttoaine käyttöinen lämppäri mutta senkin teho tuntuu olevan aika
Tuollainen polttoainekäyttöinen lämmitin käynnistyy sen verran hitaasti, että tosiaan skrapauksen aikana ei vielä lämmintä tule. Ainakin meillä olevassa Webastossa on tehoa muistaakseni 5kW ja jos kyseisen Eberin teho on samassa luokassa, pitäisi lämmittimen käynnistyttyä lämpenemisnopeuden olevan lämmittimen kanssa huomattavasti nopeampi. Ei lämmitintä olisi autoon edes laitettu, jos se ei auttaisi lämpenemiseen.Mulla oli Yaris 1.4 D4D joskus 2008 paikkeilla ja siinä oli vakiona Eberi joka toimi vain auton käydessä. Parinkympin pakkasaamuina käynnistin auton ja laitoin Eberin päälle kun raappasin laseja yms. En huomannut lämmittimen vaikutusta mitenkään, paitsi että se haisi hieman. Lopetin sen käyttämisen kokonaan. Mitä nopeammin on ajanut ~6 km kierroksilla 2000 tai vähän yli, sen nopeammin sieltä alkaa tulemaan lämmintä. Siksi käytännöksi muodostui: heti ajoon kun lasit on jotenkuten raapattu.
skrapauksen aikana ei vielä lämmintä tule. Ainakin meillä olevassa Webastossa on tehoa muistaakseni 5kW ja jos kyseisen Eberin teho on samassa luokassa, pitäisi lämmittimen
Tänään lämmittelin 40min -18C yön jälkeen ja moottori tuntui kyllä kylmältä. IR mittarilla moottorin kylki näytti vielä -7C ja lähti nahkeasti käyntiin. Ohjaamo turhankin lämmin. Voisko olla, että tämän moottori ei lämpeä pysähdyksissä?Ainakin 2021 VAG 2.0 TDI 150 tehdaswebasto lämmittää myös moottorin.
Mistä materiaalista hyvä viimasuoja/maskipeitto ? Ajattelin itse tehdä, ei valmismaskia.
Termostaatti kävi itelläki mielessä, toki eilen satuin huomaamaan että jäähdytys neste oli aika vähissä ja sitä lisäsin niin täytyy katsoa vaikuttaako se mitään. Maski suoja on ollut harkinnassa kyllä mutta toi keula tehty niin että vaikea pistää "sisäpuolelle" mitään eteen mut täytynee vähä purkaa ja pistää pahvia tms. eteen.Oisko termostaatti juminut auki asentoon? Ja talveksi voi myös pistää peitettä keulaan, niin pysyy paremmin lämpimänä.
Tuosta leikkaamalla. Ei maksa vaivaa alkaa ostamaan retkipatjaa tms. kun tulee maksamaan enemmän.Carman maskisuoja 44x100cm
Yleismalli, leikattava oikeaan muotoon. Sisältää 6kpl nippusiteitä kiinnitystä varten. Materiaali XPE.www.puuilo.fi
Sunnuntaina tuli ajeltua bensa-Mokalla reilu 550km pakkaslukeman ollessa -24.....-29C ja kokoajan moottorin lämmöt oli normaalit ilman mitään maskisuojia.Näillä keleillä maskisuojan käyttö lienee perusteltua missä tahansa polttomoottorivehkeessä.
Sunnuntaina tuli ajeltua bensa-Mokalla reilu 550km pakkaslukeman ollessa -24.....-29C ja kokoajan moottorin lämmöt oli normaalit ilman mitään maskisuojia.
Joo tiedän nuo "myyntipuheet", mutta nätisti muutaman kilometrin jälkeen oli lämmöt normaalit ja pysyi siellä ja kabiinissa oli lämmin kokoajan, niin en kyllä jaksa avovaimon auton keulaan mitään suojia alkaa laittamaan. Muuten yleensä ajot kaupunkipyöritystä, niin ei kiitos.Viimasuojan avulla moottori saavuttaa normaalin käyttölämpötilan nopeammin ja se myös ehkäisee muitakin kylmän ilmavirran aiheuttamia ongelmia kuten huohotttimen jäätymistä.
Niin, joissain autoissa vaikuttaa enemmän ja joissain vähemmän. Ei viimasuojaa pakko ole viritellä Joissain autossa se sitten taas on pakko viritellä tai huohotin jäätyy.Joo tiedän nuo "myyntipuheet", mutta nätisti muutaman kilometrin jälkeen oli lämmöt normaalit ja pysyi siellä ja kabiinissa oli lämmin kokoajan, niin en kyllä jaksa avovaimon auton keulaan mitään suojia alkaa laittamaan. Muuten yleensä ajot kaupunkipyöritystä, niin ei kiitos.
Tänään lämmittelin 40min -18C yön jälkeen ja moottori tuntui kyllä kylmältä. IR mittarilla moottorin kylki näytti vielä -7C ja lähti nahkeasti käyntiin. Ohjaamo turhankin lämmin. Voisko olla, että tämän moottori ei lämpeä pysähdyksissä?
Onhan se mahdollista. Tämä on lähes kaikissa VAG-autoissa muutettavissa diagnostiikan kautta. Lähin VCDS-käyttäjä auttaa asiassa, jos haluat moottorinkin lämpenemään.Voisko olla, että tämän moottori ei lämpeä pysähdyksissä?
Tälle iso suositus, itse leikkasin Fabian keulille ihan mattopuukolla (saksilla olisi saanut siistimmin, jos olisi jaksanut oikein tarkasti katsoa) ja paremmin tuo 1.2tsi lämpiää ajossa, kuin ilman tuota suojaa.Tuosta leikkaamalla. Ei maksa vaivaa alkaa ostamaan retkipatjaa tms. kun tulee maksamaan enemmän.Carman maskisuoja 44x100cm
Yleismalli, leikattava oikeaan muotoon. Sisältää 6kpl nippusiteitä kiinnitystä varten. Materiaali XPE.www.puuilo.fi
Minä olen tosiaan todennut asian vain moottorin lämpömittarista, joka pienemmillä pakkasilla on heti jo sitten muutamat palkit ylempänä kun on webastoa käyttänyt. Onhan siinä ihan mahdollista että webasto vaan lämmittää vesiä sen verran läheltä, että mittari näyttää lämmintä, mutta moottori on kylmä.
Onhan se mahdollista. Tämä on lähes kaikissa VAG-autoissa muutettavissa diagnostiikan kautta. Lähin VCDS-käyttäjä auttaa asiassa, jos haluat moottorinkin lämpenemään.
Keskiverrolla huoltoliikkeellä on joku Delphi tai vastaava monimerkkitesteri, mikä on ihan ymmärrettävää kun joutuvat huoltamaan kaiken merkkisiä autoja. Huono puoli on se, että usein testerin tai sen käyttäjän kyvyt eivät riitä ihan kaikkeen mihin juuri kyseiseen automerkkiin perehtynyt harrastaja pystyy.Kysyn tätä ensin huollosta (ei marmori).
Eikös se parjattu säteilylämmitin olisi paras, kun se lämmittää öljyä öljypohjassa.
Eipä niitä oikein ole. Lähinnä toistellaan sitä jostain 80-luvulta lähtöisin olevaa hokemaa, jossa yksi kylmäkäynnistys vastaa satojen kilometrien ajoa. Mitään todellista tutkimustietoa asiasta on erittäin vaikea löytää.Onko missään julkaistu tutkimusta moottorin esilämmityksen vaikutuksesta moottorin kulumiseen?
Tärkeintä on ettei kylmää moottoria huudata. Siksi aina kovalla pakkasella annan moottorin käydä minuutin kaksi tyhjäkäynnillä ennen kuin lähden liikkeelle.Ennenkin kysellyt täältä. Onko missään julkaistu tutkimusta moottorin esilämmityksen vaikutuksesta moottorin kulumiseen? Yllättävänkin hyvin tuntuu kestävän niin moni auto laitetaan kylmänä käyntiin. Eikös se parjattu säteilylämmitin olisi paras, kun se lämmittää öljyä öljypohjassa.
Taitaa mokassakin olla senverran "älykäs" lämpömittari että näyttää puoliväliä oli koneen lämpö sitten 70 80 90 tai 100c, kuhan on sinne päin. Vanhemmilla kärryillä näkee sitten oikeasti miten tommonen -30 pakkanen vaikuttaa lämpöihin.Sunnuntaina tuli ajeltua bensa-Mokalla reilu 550km pakkaslukeman ollessa -24.....-29C ja kokoajan moottorin lämmöt oli normaalit ilman mitään maskisuojia.
"Älykkyydestä" niin tiedä, mutta tuossa puolivälissä viisari on kuin nakutettuna aina eli ~90C, on sitten ulkotilan lämmöt mitä välillä -35....+35CTaitaa mokassakin olla senverran "älykäs" lämpömittari että näyttää puoliväliä oli koneen lämpö sitten 70 80 90 tai 100c, kuhan on sinne päin. Vanhemmilla kärryillä näkee sitten oikeasti miten tommonen -30 pakkanen vaikuttaa lämpöihin.
Edellinen volkkari näytti myös aina 90 astetta kun oli jonkin aikaa ajellut, mutta kovilla pakkasilla moottorin lämpö ei sitten noussutkaan 60 astetta ylemmäs. Eli noi saattavat näyttää mitä sattuu."Älykkyydestä" niin tiedä, mutta tuossa puolivälissä viisari on kuin nakutettuna aina eli ~90C, on sitten ulkotilan lämmöt mitä välillä -35....+35C
En kokonaan lukenut, mutta yllättävän pieni on esilämmityksellä saavutettava bensan säästö.Ei liity moottorin kulumiseen, mutta tässä muuten eräs insinöörityö, jossa on tutkittu erilaisten esilämmitysmenetelmien vaikutusta moottorin lämpötilaan: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/64467/Opinnaytetyo_Jan_Rautalin.pdf?sequence=1
Jos asia jaksais kiinnostaa hiukankaan enemmän niin voishan sitä hommata obd-kalikan ja kattoa lämmöt jollain sovelluksellaEdellinen volkkari näytti myös aina 90 astetta kun oli jonkin aikaa ajellut, mutta kovilla pakkasilla moottorin lämpö ei sitten noussutkaan 60 astetta ylemmäs. Eli noi saattavat näyttää mitä sattuu.
Volkkareissa, tai siis VAGeissa yleensäkin, kuten varmaan monella muullakin merkillä tuo on "vakioitu" näyttämään sitä "hyvää lämpötilaa" eli 90-astetta aina kun lämmöt on jossain tietyssä vaihteluvälissä. Eivät ne koskaan tasan 90-asteessa pysy kovin kauaa. Olisiko tuo nyt ollut jotain tyylii 75-100 tms, en tarkkaan muista.Edellinen volkkari näytti myös aina 90 astetta kun oli jonkin aikaa ajellut, mutta kovilla pakkasilla moottorin lämpö ei sitten noussutkaan 60 astetta ylemmäs. Eli noi saattavat näyttää mitä sattuu.
Taitaa mokassakin olla senverran "älykäs" lämpömittari että näyttää puoliväliä oli koneen lämpö sitten 70 80 90 tai 100c, kuhan on sinne päin. Vanhemmilla kärryillä näkee sitten oikeasti miten tommonen -30 pakkanen vaikuttaa lämpöihin.
Joo tiedän nuo "myyntipuheet", mutta nätisti muutaman kilometrin jälkeen oli lämmöt normaalit ja pysyi siellä ja kabiinissa oli lämmin kokoajan, niin en kyllä jaksa avovaimon auton keulaan mitään suojia alkaa laittamaan. Muuten yleensä ajot kaupunkipyöritystä, niin ei kiitos.
Volkkareissa, tai siis VAGeissa yleensäkin, kuten varmaan monella muullakin merkillä tuo on "vakioitu" näyttämään sitä "hyvää lämpötilaa" eli 90-astetta aina kun lämmöt on jossain tietyssä vaihteluvälissä. Eivät ne koskaan tasan 90-asteessa pysy kovin kauaa. Olisiko tuo nyt ollut jotain tyylii 75-100 tms, en tarkkaan muista.
Omassa huomaa kun pakkaset tulee ja ajelee kovempaa niin putoaa dieselissä lämmöt niin ettei tässä välissä pysytä, ainakaan ilman lisälämppäriä.
Edit: ikivanhassa Passatissa (3B) nuo sai diagnostiikka-näppäiyhdistelmällä ihan (automatti-ilmastoinnin) näytöllekin - en ihmettelisi jos jossain uudessakin saisi näkyviin jonnekin suoraan tai VAG-comilla koodaamalla (mikä se nyt sitten nykyään on nimeltään).
Mk2 ja mk2.5 focuksessa ainakin taitaa nousta viisari sinne 90c seudulle heti kun oikea nesteen lämpö ylitti 45c, varmaan monessa muussakin saman ikäluokan foordissa sama. Uudempia ei ole tullut testailtua yhtä tarkasti mutta tuskimpa on kovin paljon tuosta muuttunut.Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä
Tuo riippuu mallista. Esim ST mallit ovat aikalailla juuri eikä melkein nesteiden lämmön kanssa. Ainakin siis lämpenemisen suhteen. Mittari näyttää 70c, OBD näyttää 70c. Moni vain tosiaan niin säikkyi tuota että ylikuumenee, käy kylmänä tai tekee jotain pahaa kun mittari seilasi. Muistan kun ajelin MK4 XR3i Escortilla ja mittari oli menossa todella kovaa punaista kohti kun auton olin juuri ostanut ja aloin jo valmistautumaan että pitää vetää sivuun kunnes flektit löivät päälle ja lämmöt laskivat samantien. Syystä x oli laitettu flektit kytkeytymään todella korkeissa lämmöissä ja kyllä tuo itselläkin tosiaan hiukan hämmensi. Mutta mielummin tuon rehellisen mittarin ottaa kuin esim mitä MK3.5 Focus ST dieselissä oli mikä oli juuri näitä mallia öljyt 30c ja mittari näyttää 70c+.Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä