Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Käytettynä hankin 2017 volkkarin johon ole asennettu mitään lämmitintä. (Onko pidetty tallissa tai ollut vain kesät ajossa, en tiedä.) Mitähän tuommonen lohkolämmitin+sisäpistoke kustantaa asennettuna? Noin.
 
Toissavuosikymmenellä mulla oli Volvossa polttoainekäyttöisen lämmittimen lisäksi letkulämmitin. Olihan se letkulämmitin huikea laite. Kun autoa oli lämmitellyt sillä oli pakkaskelilläkin konepellille satanut lumi osaksi sulanut ja auton lämpömittarin viisari nousi startin jälkeen heti ekaan viidennekseen. Hyvää lämmitystulosta saattoi osaltaan toki auttaa se, että silloisen asuinpaikan parkkiksella ei tolpissa ollut mitään ajastimia vaan käytännössä auto lämpeni koko yön ajan.
 
Käytettynä hankin 2017 volkkarin johon ole asennettu mitään lämmitintä. (Onko pidetty tallissa tai ollut vain kesät ajossa, en tiedä.) Mitähän tuommonen lohkolämmitin+sisäpistoke kustantaa asennettuna? Noin.
Kiertovesipumpullinen letkulämmitin 1000 W TT-Thermo asennettuna sisätilalämppärin tarvitsemine johtosarjoineen ja pistokkeineen, mutuilisin että 800 e jos varaa koko urakkaan osineen niin sillä sen voisi saada.
 
Käytettynä hankin 2017 volkkarin johon ole asennettu mitään lämmitintä. (Onko pidetty tallissa tai ollut vain kesät ajossa, en tiedä.) Mitähän tuommonen lohkolämmitin+sisäpistoke kustantaa asennettuna? Noin.

TT-thermo 1000w sisältäen kaapelit näkyy olevan 185€ heidän omasssa verkkokauppassa, siihen sisähaaroitussarja vajaa 100€ ja pari tuntia työtä. Kannattaa tosin varmistaa ettei auto ala sitten herjailemaan tuosta letkulämppäristä.
 
Auton sietokyky lämppärille on syytä tosiaan varmistaa. Muistelen että esim. Skodalla oli jossain vaiheessa käynnistymisvaikeuksia auton tehdasasenteisen Webaston käytön takia, juuri se virheellisen anturitiedon ongelma. En tiedä saatiinko tuota softapäivityksillä korjattua koskaan.
 
Kiertovesipumpullinen letkulämmitin 1000 W TT-Thermo asennettuna sisätilalämppärin tarvitsemine johtosarjoineen ja pistokkeineen, mutuilisin että 800 e jos varaa koko urakkaan osineen niin sillä sen voisi saada.
Njoo, taitaa jäädä ens talvelle. Pitänee käydä kysymässä vielä tuosta työmatkanvarrella olevalta pajalta.

Aamulla niinkään haittaa, kun on katospaikka. Töistä lähtiessä sen sijaan joutuu raapustelemaan ikkunoita ellei halua venata sitä 10min~.
 
Auton sietokyky lämppärille on syytä tosiaan varmistaa. Muistelen että esim. Skodalla oli jossain vaiheessa käynnistymisvaikeuksia auton tehdasasenteisen Webaston käytön takia, juuri se virheellisen anturitiedon ongelma. En tiedä saatiinko tuota softapäivityksillä korjattua koskaan.

Jotkut autot lähtevät kyllä hyvin käyntiin lämmityksen jälkeen, mutta tulee aina vikakoodia ja joissakin sitten tulee sen takia kuljettajalle vikailmoitusta. Hieman ärsyttävää sekin.
 
Nyt kun on kovaa pakkasta, niin testasin säteilylämmitintä. Auto oli seissyt yön yli ja pakkasta oli 15 astetta. Lämmitin oli seinässä 3 tuntia, jonka jälkeen jäähdytysneste oli OBD-palikan mukaan 7 astetta plussalla.
 
Itsellä 09 vuoden Corolla alla ja se ei tunnu näillä noin -15c pakkasilla lämpiävän mitenkään erityisen hyvin. Auto on 1,4 D4D eli pieni turbo diisseli, autossa on jo vakiona tehtaalta jonkin näköinen polttoaine käyttöinen lämppäri mutta senkin teho tuntuu olevan aika olematon ja sehän toimii vain auton käydessä. Esim eilen illalla ajoin noin 25km -19 (auton mittarin mukaan) ja tuona aikana moottorin lämpötila nousi ehkä siihen 40-50c vaiheille (vaikea arvioida kun tojotassa sellainen palkki mittari lämmölle). Tuon ajon jälkeen sisälle kyllä tulee jo lämmintä mutta omasta mielestäni todella kylmä auto kaikkiin edellisiin verrattuna. Normaalisti auto on noin 3h piuhassa ennen lähtöä mutta silti tuo lämmön tuotto olemattoman oloista. Mietinkin että onkohan se ihan normaalia vai onko kyseessä talvisin vaan pyörillä kulkeva pakastin?
 
Itse kyllä käynnistän lähes joka aamu noin 5 minuuttia ennen lähtöä auton. Ei viitsi huudattaa webastoa lyhyen työmatkan vuoksi. Auto käynnistyy puhelimen appilla ja lämmittää ratin ja penkin valmiiksi, joten vaikka sisällä on kylmää niin tarkenee silti hyvin.
Ei käynnisty apilla, mutta joka aamu kun tulen koiria käyttämästä laitan dieselin hyrskyttämään ja power heat päälle vaikka ollut tunnin webastossa.

Penkit ja ratti lämpimänä ja koneessa öljyt notkeana kun saa sen pari minuuttia käydä
 

Liitteet

  • IMG_2547-large~2.jpg
    IMG_2547-large~2.jpg
    120,4 KB · Luettu: 91
Itsellä 09 vuoden Corolla alla ja se ei tunnu näillä noin -15c pakkasilla lämpiävän mitenkään erityisen hyvin. Auto on 1,4 D4D eli pieni turbo diisseli, autossa on jo vakiona tehtaalta jonkin näköinen polttoaine käyttöinen lämppäri mutta senkin teho tuntuu olevan aika olematon ja sehän toimii vain auton käydessä. Esim eilen illalla ajoin noin 25km -19 (auton mittarin mukaan) ja tuona aikana moottorin lämpötila nousi ehkä siihen 40-50c vaiheille (vaikea arvioida kun tojotassa sellainen palkki mittari lämmölle). Tuon ajon jälkeen sisälle kyllä tulee jo lämmintä mutta omasta mielestäni todella kylmä auto kaikkiin edellisiin verrattuna. Normaalisti auto on noin 3h piuhassa ennen lähtöä mutta silti tuo lämmön tuotto olemattoman oloista. Mietinkin että onkohan se ihan normaalia vai onko kyseessä talvisin vaan pyörillä kulkeva pakastin?
Oisko termostaatti juminut auki asentoon? Ja talveksi voi myös pistää peitettä keulaan, niin pysyy paremmin lämpimänä.
 
Itsellä 09 vuoden Corolla alla ja se ei tunnu näillä noin -15c pakkasilla lämpiävän mitenkään erityisen hyvin. Auto on 1,4 D4D eli pieni turbo diisseli, autossa on jo vakiona tehtaalta jonkin näköinen polttoaine käyttöinen lämppäri mutta senkin teho tuntuu olevan aika olematon ja sehän toimii vain auton käydessä. Esim eilen illalla ajoin noin 25km -19 (auton mittarin mukaan) ja tuona aikana moottorin lämpötila nousi ehkä siihen 40-50c vaiheille (vaikea arvioida kun tojotassa sellainen palkki mittari lämmölle). Tuon ajon jälkeen sisälle kyllä tulee jo lämmintä mutta omasta mielestäni todella kylmä auto kaikkiin edellisiin verrattuna. Normaalisti auto on noin 3h piuhassa ennen lähtöä mutta silti tuo lämmön tuotto olemattoman oloista. Mietinkin että onkohan se ihan normaalia vai onko kyseessä talvisin vaan pyörillä kulkeva pakastin?
Termostaatti paskana
 
Itsellä 09 vuoden Corolla alla ja se ei tunnu näillä noin -15c pakkasilla lämpiävän mitenkään erityisen hyvin. Auto on 1,4 D4D eli pieni turbo diisseli, autossa on jo vakiona tehtaalta jonkin näköinen polttoaine käyttöinen lämppäri mutta senkin teho tuntuu olevan aika

Mulla oli Yaris 1.4 D4D joskus 2008 paikkeilla ja siinä oli vakiona Eberi joka toimi vain auton käydessä. Parinkympin pakkasaamuina käynnistin auton ja laitoin Eberin päälle kun raappasin laseja yms. En huomannut lämmittimen vaikutusta mitenkään, paitsi että se haisi hieman. Lopetin sen käyttämisen kokonaan. Mitä nopeammin on ajanut ~6 km kierroksilla 2000 tai vähän yli, sen nopeammin sieltä alkaa tulemaan lämmintä. Siksi käytännöksi muodostui: heti ajoon kun lasit on jotenkuten raapattu.
 
Näillä keleillä maskisuojan käyttö lienee perusteltua missä tahansa polttomoottorivehkeessä.
 
Mulla oli Yaris 1.4 D4D joskus 2008 paikkeilla ja siinä oli vakiona Eberi joka toimi vain auton käydessä. Parinkympin pakkasaamuina käynnistin auton ja laitoin Eberin päälle kun raappasin laseja yms. En huomannut lämmittimen vaikutusta mitenkään, paitsi että se haisi hieman. Lopetin sen käyttämisen kokonaan. Mitä nopeammin on ajanut ~6 km kierroksilla 2000 tai vähän yli, sen nopeammin sieltä alkaa tulemaan lämmintä. Siksi käytännöksi muodostui: heti ajoon kun lasit on jotenkuten raapattu.
Tuollainen polttoainekäyttöinen lämmitin käynnistyy sen verran hitaasti, että tosiaan skrapauksen aikana ei vielä lämmintä tule. Ainakin meillä olevassa Webastossa on tehoa muistaakseni 5kW ja jos kyseisen Eberin teho on samassa luokassa, pitäisi lämmittimen käynnistyttyä lämpenemisnopeuden olevan lämmittimen kanssa huomattavasti nopeampi. Ei lämmitintä olisi autoon edes laitettu, jos se ei auttaisi lämpenemiseen.
 
skrapauksen aikana ei vielä lämmintä tule. Ainakin meillä olevassa Webastossa on tehoa muistaakseni 5kW ja jos kyseisen Eberin teho on samassa luokassa, pitäisi lämmittimen

Jos muistan oikein näitä ikivanhoja juttuja, niin se Eber oli 2,2 kW teholtaan.
 
Ainakin 2021 VAG 2.0 TDI 150 tehdaswebasto lämmittää myös moottorin.
Tänään lämmittelin 40min -18C yön jälkeen ja moottori tuntui kyllä kylmältä. IR mittarilla moottorin kylki näytti vielä -7C ja lähti nahkeasti käyntiin. Ohjaamo turhankin lämmin. Voisko olla, että tämän moottori ei lämpeä pysähdyksissä?
 
Oisko termostaatti juminut auki asentoon? Ja talveksi voi myös pistää peitettä keulaan, niin pysyy paremmin lämpimänä.
Termostaatti kävi itelläki mielessä, toki eilen satuin huomaamaan että jäähdytys neste oli aika vähissä ja sitä lisäsin niin täytyy katsoa vaikuttaako se mitään. Maski suoja on ollut harkinnassa kyllä mutta toi keula tehty niin että vaikea pistää "sisäpuolelle" mitään eteen mut täytynee vähä purkaa ja pistää pahvia tms. eteen.
 
Tuosta leikkaamalla. Ei maksa vaivaa alkaa ostamaan retkipatjaa tms. kun tulee maksamaan enemmän.

Tästä useammankin kerran veistellyt suojan ja ihan vain nippusiteillä ritilään kiinni. Tuo on sen verran höttöstä kamaa että kannattaa laittaa toiselle puolelle reikien kohdalle vaikka kangasteippiä, muuten nippuside kiristäessä herkästi rikkoo tuon materiaalin.
 
Näillä keleillä maskisuojan käyttö lienee perusteltua missä tahansa polttomoottorivehkeessä.
Sunnuntaina tuli ajeltua bensa-Mokalla reilu 550km pakkaslukeman ollessa -24.....-29C ja kokoajan moottorin lämmöt oli normaalit ilman mitään maskisuojia.
 
Sunnuntaina tuli ajeltua bensa-Mokalla reilu 550km pakkaslukeman ollessa -24.....-29C ja kokoajan moottorin lämmöt oli normaalit ilman mitään maskisuojia.

Viimasuojan avulla moottori saavuttaa normaalin käyttölämpötilan nopeammin ja se myös ehkäisee muitakin kylmän ilmavirran aiheuttamia ongelmia kuten huohotttimen jäätymistä.
 
Viimasuojan avulla moottori saavuttaa normaalin käyttölämpötilan nopeammin ja se myös ehkäisee muitakin kylmän ilmavirran aiheuttamia ongelmia kuten huohotttimen jäätymistä.
Joo tiedän nuo "myyntipuheet", mutta nätisti muutaman kilometrin jälkeen oli lämmöt normaalit ja pysyi siellä ja kabiinissa oli lämmin kokoajan, niin en kyllä jaksa avovaimon auton keulaan mitään suojia alkaa laittamaan. Muuten yleensä ajot kaupunkipyöritystä, niin ei kiitos.
 
Joo tiedän nuo "myyntipuheet", mutta nätisti muutaman kilometrin jälkeen oli lämmöt normaalit ja pysyi siellä ja kabiinissa oli lämmin kokoajan, niin en kyllä jaksa avovaimon auton keulaan mitään suojia alkaa laittamaan. Muuten yleensä ajot kaupunkipyöritystä, niin ei kiitos.
Niin, joissain autoissa vaikuttaa enemmän ja joissain vähemmän. Ei viimasuojaa pakko ole viritellä Joissain autossa se sitten taas on pakko viritellä tai huohotin jäätyy.
Eli ihan autosta kiinni tarvitseeko vai ei ja minkä verran siitä hyötyä on.
 
Tänään lämmittelin 40min -18C yön jälkeen ja moottori tuntui kyllä kylmältä. IR mittarilla moottorin kylki näytti vielä -7C ja lähti nahkeasti käyntiin. Ohjaamo turhankin lämmin. Voisko olla, että tämän moottori ei lämpeä pysähdyksissä?

Aika monessa nykyautossa (no ainakin bemarit) tehdas weba ei lämmitä ku koppia. Omasta ex bemmusta 520D Xdrive F10 -15 modasin tuon vastuksella siten et alkaa heti alusta asti lämmitä myös moottoria (eli huijataan vesiventtiiliä)

Vakiona lämmittää vasta ihan lopussa moottoria bemarissa, ei riitä enää kovilla pakkasilla mihinkää. (-30 tai enempi)
 
Säteilylämppärin hyödyistä kun oli juttua.. Olen viimeaikoiina säännöllisesti tarkastanut mittaristosta jäähdytysveden tarkan lukeman esilämmityksen jälkeen. Noin 1.5h lämmityksellä, olen saanut tuon öljypohjassa kiinni olevan lätyskän nostamaan vesimittarin noin 5-15C (riippuen sääolosuhteista) lämpimämmäksi kuin ulkoilman. Tähän vesimittarin lukemaanhan vaikuttaa luonnollisesti se, että missä kohtaa linjastoa jäähdytysveden lämpöanturi sijaitsee. Tuossa litrasessa se ei taida ihan ainakaan moottorin alaosassa sijaita, sillä veden lämpölukema nousee ensimmäisen kymmenen käynnissäolosekunnin aikana vielä noin kymmenellä asteella. Tuo on niin kevyt moottori, että varmasti suurempi vaikutus, kuin esim painavassa dieselkoneessa. Huomaa ihan, kun alkaa jo konepeltikin sulaa..
 
Voisko olla, että tämän moottori ei lämpeä pysähdyksissä?
Onhan se mahdollista. Tämä on lähes kaikissa VAG-autoissa muutettavissa diagnostiikan kautta. Lähin VCDS-käyttäjä auttaa asiassa, jos haluat moottorinkin lämpenemään.
 
Tuosta leikkaamalla. Ei maksa vaivaa alkaa ostamaan retkipatjaa tms. kun tulee maksamaan enemmän.
Tälle iso suositus, itse leikkasin Fabian keulille ihan mattopuukolla (saksilla olisi saanut siistimmin, jos olisi jaksanut oikein tarkasti katsoa) ja paremmin tuo 1.2tsi lämpiää ajossa, kuin ilman tuota suojaa.
 
Minä olen tosiaan todennut asian vain moottorin lämpömittarista, joka pienemmillä pakkasilla on heti jo sitten muutamat palkit ylempänä kun on webastoa käyttänyt. Onhan siinä ihan mahdollista että webasto vaan lämmittää vesiä sen verran läheltä, että mittari näyttää lämmintä, mutta moottori on kylmä.

Tässä ei mittariston lämpömittari värähdäkkään kun auton starttaa. Tänään kylläkin käynnistyi nätimmin kuin eilen.

Onhan se mahdollista. Tämä on lähes kaikissa VAG-autoissa muutettavissa diagnostiikan kautta. Lähin VCDS-käyttäjä auttaa asiassa, jos haluat moottorinkin lämpenemään.

Kysyn tätä ensin huollosta (ei marmori).

Voishan sitä perus obd lukijallakin kokeilla näyttääkö se ollenkaan sopivia lämpöjä ja huomaako niissä eroja ennen ja jälkeen lämmityksen.
 
Kysyn tätä ensin huollosta (ei marmori).
Keskiverrolla huoltoliikkeellä on joku Delphi tai vastaava monimerkkitesteri, mikä on ihan ymmärrettävää kun joutuvat huoltamaan kaiken merkkisiä autoja. Huono puoli on se, että usein testerin tai sen käyttäjän kyvyt eivät riitä ihan kaikkeen mihin juuri kyseiseen automerkkiin perehtynyt harrastaja pystyy.

Mutta toivotaan että apu löytyy, jos tosiaan haluat moottorinkin lämpenevän.
 
Ennenkin kysellyt täältä. Onko missään julkaistu tutkimusta moottorin esilämmityksen vaikutuksesta moottorin kulumiseen? Yllättävänkin hyvin tuntuu kestävän niin moni auto laitetaan kylmänä käyntiin. Eikös se parjattu säteilylämmitin olisi paras, kun se lämmittää öljyä öljypohjassa.
 
Eikös se parjattu säteilylämmitin olisi paras, kun se lämmittää öljyä öljypohjassa.

Säteilylämmitin on tyhjää parempi, mutta ei paras.
Karkeasti webasto ja vastaavat on paras, sitten TT-thermo ja samanmalliset jotka lämmittää ja kierrättää jäähdytinnestettä, näiden jälkeen lohkolämmitin/säteilylämmitin.
 
Onko missään julkaistu tutkimusta moottorin esilämmityksen vaikutuksesta moottorin kulumiseen?
Eipä niitä oikein ole. Lähinnä toistellaan sitä jostain 80-luvulta lähtöisin olevaa hokemaa, jossa yksi kylmäkäynnistys vastaa satojen kilometrien ajoa. Mitään todellista tutkimustietoa asiasta on erittäin vaikea löytää.
 
Ennenkin kysellyt täältä. Onko missään julkaistu tutkimusta moottorin esilämmityksen vaikutuksesta moottorin kulumiseen? Yllättävänkin hyvin tuntuu kestävän niin moni auto laitetaan kylmänä käyntiin. Eikös se parjattu säteilylämmitin olisi paras, kun se lämmittää öljyä öljypohjassa.
Tärkeintä on ettei kylmää moottoria huudata. Siksi aina kovalla pakkasella annan moottorin käydä minuutin kaksi tyhjäkäynnillä ennen kuin lähden liikkeelle.

Jos ei ole tolpassa tai webastoa ollut päällä niin sitten annan käydä sen vartin
 
Sunnuntaina tuli ajeltua bensa-Mokalla reilu 550km pakkaslukeman ollessa -24.....-29C ja kokoajan moottorin lämmöt oli normaalit ilman mitään maskisuojia.
Taitaa mokassakin olla senverran "älykäs" lämpömittari että näyttää puoliväliä oli koneen lämpö sitten 70 80 90 tai 100c, kuhan on sinne päin. Vanhemmilla kärryillä näkee sitten oikeasti miten tommonen -30 pakkanen vaikuttaa lämpöihin.
 
Tuli tuosta moottorinlämmittämisestä mieleen nämä nykyaikaiset hybridit. Otetaan esimerkiksi Volvo T6:set ja T8:t. Pure-tilassa ajellaan pelkällä sähköllä takavetoisena ja kun ajonvakautuksen tarttee puuttua menoon, niin oikaisuun tarvitaan etuvetoa, niin käynnistetään polttomoottori käyntiin hetkeksi eli jos mikä niin tuo varmasti rasittaa konetta, kun sehän on käynnissä ymmärtääkseni vain hetken eli sammuu taas kun ei tarvita etuvedon apua.

Tästä(kin) syystä siirryin suoraan yli nuiden hybridien suoraan täyssähköiseen eli auton lämmitys (sisätilat & akusto) sähköllä.
 
Taitaa mokassakin olla senverran "älykäs" lämpömittari että näyttää puoliväliä oli koneen lämpö sitten 70 80 90 tai 100c, kuhan on sinne päin. Vanhemmilla kärryillä näkee sitten oikeasti miten tommonen -30 pakkanen vaikuttaa lämpöihin.
"Älykkyydestä" niin tiedä, mutta tuossa puolivälissä viisari on kuin nakutettuna aina eli ~90C, on sitten ulkotilan lämmöt mitä välillä -35....+35C :lol:

1638868250148.png
 
"Älykkyydestä" niin tiedä, mutta tuossa puolivälissä viisari on kuin nakutettuna aina eli ~90C, on sitten ulkotilan lämmöt mitä välillä -35....+35C :lol:

1638868250148.png
Edellinen volkkari näytti myös aina 90 astetta kun oli jonkin aikaa ajellut, mutta kovilla pakkasilla moottorin lämpö ei sitten noussutkaan 60 astetta ylemmäs. Eli noi saattavat näyttää mitä sattuu.
 
Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä
 
Edellinen volkkari näytti myös aina 90 astetta kun oli jonkin aikaa ajellut, mutta kovilla pakkasilla moottorin lämpö ei sitten noussutkaan 60 astetta ylemmäs. Eli noi saattavat näyttää mitä sattuu.
Jos asia jaksais kiinnostaa hiukankaan enemmän niin voishan sitä hommata obd-kalikan ja kattoa lämmöt jollain sovelluksella :hmm: :lol:
 
Edellinen volkkari näytti myös aina 90 astetta kun oli jonkin aikaa ajellut, mutta kovilla pakkasilla moottorin lämpö ei sitten noussutkaan 60 astetta ylemmäs. Eli noi saattavat näyttää mitä sattuu.
Volkkareissa, tai siis VAGeissa yleensäkin, kuten varmaan monella muullakin merkillä tuo on "vakioitu" näyttämään sitä "hyvää lämpötilaa" eli 90-astetta aina kun lämmöt on jossain tietyssä vaihteluvälissä. Eivät ne koskaan tasan 90-asteessa pysy kovin kauaa. Olisiko tuo nyt ollut jotain tyylii 75-100 tms, en tarkkaan muista.

Omassa huomaa kun pakkaset tulee ja ajelee kovempaa niin putoaa dieselissä lämmöt niin ettei tässä välissä pysytä, ainakaan ilman lisälämppäriä.

Edit: ikivanhassa Passatissa (3B) nuo sai diagnostiikka-näppäiyhdistelmällä ihan (automatti-ilmastoinnin) näytöllekin - en ihmettelisi jos jossain uudessakin saisi näkyviin jonnekin suoraan tai VAG-comilla koodaamalla (mikä se nyt sitten nykyään on nimeltään).
 
Taitaa mokassakin olla senverran "älykäs" lämpömittari että näyttää puoliväliä oli koneen lämpö sitten 70 80 90 tai 100c, kuhan on sinne päin. Vanhemmilla kärryillä näkee sitten oikeasti miten tommonen -30 pakkanen vaikuttaa lämpöihin.

Useampi vanhempi bensa auto ollut ja termarit kunnossa lämmöt pysyy siinä mihin termari ne normaalisti säätää. Ihan sama onko sitä pakkasta -30 tai ei. Toki lämpenemisnopeuteen vaikuttaa lämpötila. On niissä vanhoissakin autoissa noita puskuroituja lämpömittareita, joissa viisari on samassa asennossa esim. 75-110c (siis jo 90-luvulla).
 
Joo tiedän nuo "myyntipuheet", mutta nätisti muutaman kilometrin jälkeen oli lämmöt normaalit ja pysyi siellä ja kabiinissa oli lämmin kokoajan, niin en kyllä jaksa avovaimon auton keulaan mitään suojia alkaa laittamaan. Muuten yleensä ajot kaupunkipyöritystä, niin ei kiitos.

Ainakin omalla kohdallani löydän paljonkin hyviä syitä käyttää viimasuojaa talvisin, mutta kukin toki tyylillään. Eipä tuo toki itsellenikään mikään kynnyskysymys autoilun suhteen ole; alkutalvesta heitän keulalle pikakiinnikkeillä ja keväällä nappaan sitten pois, joten isoa vaivaakaan tuosta ei muodostu.
 
Volkkareissa, tai siis VAGeissa yleensäkin, kuten varmaan monella muullakin merkillä tuo on "vakioitu" näyttämään sitä "hyvää lämpötilaa" eli 90-astetta aina kun lämmöt on jossain tietyssä vaihteluvälissä. Eivät ne koskaan tasan 90-asteessa pysy kovin kauaa. Olisiko tuo nyt ollut jotain tyylii 75-100 tms, en tarkkaan muista.

Omassa huomaa kun pakkaset tulee ja ajelee kovempaa niin putoaa dieselissä lämmöt niin ettei tässä välissä pysytä, ainakaan ilman lisälämppäriä.

Edit: ikivanhassa Passatissa (3B) nuo sai diagnostiikka-näppäiyhdistelmällä ihan (automatti-ilmastoinnin) näytöllekin - en ihmettelisi jos jossain uudessakin saisi näkyviin jonnekin suoraan tai VAG-comilla koodaamalla (mikä se nyt sitten nykyään on nimeltään).

Ainakin ~2018 Ibizassa ja Polossa löytyy valikoista veden lämpötila ja öljyn lämpötila. Vesi nousee yllättävän nopeasti siihen 90-95, nutta öljy laahaa pitkään perässä korostuen pakkasilla. Eikä sillä lopulta niin väliä, kun(han) voitelu pelaa ja hyttiin riittää lämpöä.

Veden lämpö lienee se, mitä perinteisesti näytetään. Se nousee nopeasti uudehkoissa autoissa, kun lämpö otetaan talteen öljyvesilämmönvaihtimen lisäksi pakosarjasta ja vaparihybrideissä myös pakokaasusta. Lisäksi kierto voi olla sellainen, että vain osa kokonaistilavuudesta kiertää aluksi kuuman imusarjapiirin kautta. Kun lämpötila-anturi on tässä piirissä se nousee nopeasti tavoitteeseen (= saadaan lämmintä sisätiloihin), jonka jälkeen lisätään lämpimän veden määrää. Ei ole siis kyse siitä että näytettäisiin väärin, vaan mistä mitataan ja kuinka säädetään.

Nykydieseleissä paloprosessi on tehokkaampi ja turbolla painetaan ylimäärin pakkasilmaa palotapahtumaa viilentämään, joten sitä +100c lämpöä ei liene niin paljon saatavilla koville pakkasille.


Toki dieselissä myös enemmän öljytilavuutta ja lohkossa massaa, joka vaikuttaa öljyjen lämpenemisnopeuteen.
 
Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä
Mk2 ja mk2.5 focuksessa ainakin taitaa nousta viisari sinne 90c seudulle heti kun oikea nesteen lämpö ylitti 45c, varmaan monessa muussakin saman ikäluokan foordissa sama. Uudempia ei ole tullut testailtua yhtä tarkasti mutta tuskimpa on kovin paljon tuosta muuttunut.
 
Autovalmiatajat on tehneet jo jonkin aikaa että lämpömittari näyttää lämmintä kun moottori on vähänkään lämmin. Esim. Fordissa mittari ampaisee 89°c (jää viisarin verran vajaaksi) kun lähtee lämpiämään ja sitten kun on lämmin 90°c tai yli niin mittari on keskellä
Tuo riippuu mallista. Esim ST mallit ovat aikalailla juuri eikä melkein nesteiden lämmön kanssa. Ainakin siis lämpenemisen suhteen. Mittari näyttää 70c, OBD näyttää 70c. Moni vain tosiaan niin säikkyi tuota että ylikuumenee, käy kylmänä tai tekee jotain pahaa kun mittari seilasi. Muistan kun ajelin MK4 XR3i Escortilla ja mittari oli menossa todella kovaa punaista kohti kun auton olin juuri ostanut ja aloin jo valmistautumaan että pitää vetää sivuun kunnes flektit löivät päälle ja lämmöt laskivat samantien. Syystä x oli laitettu flektit kytkeytymään todella korkeissa lämmöissä ja kyllä tuo itselläkin tosiaan hiukan hämmensi. Mutta mielummin tuon rehellisen mittarin ottaa kuin esim mitä MK3.5 Focus ST dieselissä oli mikä oli juuri näitä mallia öljyt 30c ja mittari näyttää 70c+.

Helpoin tosiaan katsoa OBD palikalla mitä näyttää ja verrata. Toinen mitä OBD:llä katsoin aina että missä vaiheessa öljyt olivat yli 60c. Otin pisteen eli esim vesi 65c tarkoitti että öljyt olivat vaikka 45c ja vasta kun mittari oli päässyt tuonne oikeaan käyntilämpötilaan niin aloin antamaan koneelle ahtoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 087
Viestejä
4 618 330
Jäsenet
75 991
Uusin jäsen
Fimapaperit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom