Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Itse en osta autoa enää ilman polttoainetoimista lämmitintä. Harmi vaan ainakin uusissa volvoissa se ei lämmitä moottoria paikoillaan vaan vasta ajossa. Paikoillaan lämpenee kabiini. Typeriä päästöjuttuja nämäkin.. Samoin kun bensiiniautoissa on nykyään hiukkassuodatin
 
Itse en osta autoa enää ilman polttoainetoimista lämmitintä. Harmi vaan ainakin uusissa volvoissa se ei lämmitä moottoria paikoillaan vaan vasta ajossa. Paikoillaan lämpenee kabiini. Typeriä päästöjuttuja nämäkin.. Samoin kun bensiiniautoissa on nykyään hiukkassuodatin

Joissakin autoissa on jo pidempään se tehdas webasto ollut mukavuuslämmitin eli lämmittään vain sisätilat. Erilaisia modifikaatioita on sitten näihin tehty, että lämpenee myös moottori. Uusissa saattaa sitten aiheuttaa vikakoodeja.
 
Ensiauton ostaja Ruotsin Göteborgissa ihmettelee seuraavaa: onko auton lämmittäminen kuinka olennaista moottorin kestävyyden ja polttoainekulutuksen kannalta 2013-2017 vm autoissa? Täälläpäin maailmaa ei talvilämpötilat juuri laske -5 alapuolelle ja tavallisesti pyöritään nollan hujakoilla. Omalla parkkipaikalla ei ole lämmitystolppaa, eivätpä näytä olevan kauheen yleisiä muutenkaan täällä päin. Tokihan sitä mieluusti istahtaisi aamulla lämpimään autoon, mutta sopivia webastollisia autoja tuntuu olevan varsin niukasti saatavilla.
 
Ensiauton ostaja Ruotsin Göteborgissa ihmettelee seuraavaa: onko auton lämmittäminen kuinka olennaista moottorin kestävyyden ja polttoainekulutuksen kannalta 2013-2017 vm autoissa? Täälläpäin maailmaa ei talvilämpötilat juuri laske -5 alapuolelle ja tavallisesti pyöritään nollan hujakoilla. Omalla parkkipaikalla ei ole lämmitystolppaa, eivätpä näytä olevan kauheen yleisiä muutenkaan täällä päin. Tokihan sitä mieluusti istahtaisi aamulla lämpimään autoon, mutta sopivia webastollisia autoja tuntuu olevan varsin niukasti saatavilla.
Nykyöljyillä -5 asteessa starttaaminen ei nyt varmastikaan huomattavaa lisäkulumista moottorille aiheuta vaan kyseessä on ennemminkin mukavuustekijä itse hytin lämpötilan ja ikkunoiden skrabaamisen suhteen. Tapauksessasi, kun mennään jatkuvasti kylmään autoon, kiinnittäisin ehkä ennemmin huomiota siihen, että auton saa nopeasti ajamalla mukavan lämpimäksi.. Lämpeämisessä on aikalailla eroja autojen kesken, esim. pikkuautopuolella VAG:n kolmoset (UP/Citigo/Mii) lämpenevät varmaan luokastaan nopeiten (Pakosarja integroitu moottoriin itsessään, pakopuolelta lähtee vain yksi putki, moottori saa varattua enemmän tuottamaansa lämpöä).. Tekniikanmaailmalla on joka vuosi tainnut olla oma talviautovertailunsa, sieltä saa varmasti hyvät vinkit muihinkin kokoluokkiin.
 
Nykyöljyillä -5 asteessa starttaaminen ei nyt varmastikaan huomattavaa lisäkulumista moottorille aiheuta vaan kyseessä on ennemminkin mukavuustekijä itse hytin lämpötilan ja ikkunoiden skrabaamisen suhteen. Tapauksessasi, kun mennään jatkuvasti kylmään autoon, kiinnittäisin ehkä ennemmin huomiota siihen, että auton saa nopeasti ajamalla mukavan lämpimäksi.. Lämpeämisessä on aikalailla eroja autojen kesken, esim. pikkuautopuolella VAG:n kolmoset (UP/Citigo/Mii) lämpenevät varmaan luokastaan nopeiten (Pakosarja integroitu moottoriin itsessään, pakopuolelta lähtee vain yksi putki, moottori saa varattua enemmän tuottamaansa lämpöä).. Tekniikanmaailmalla on joka vuosi tainnut olla oma talviautovertailunsa, sieltä saa varmasti hyvät vinkit muihinkin kokoluokkiin.
Hyvä huomio! Pitääpä pitää silmällä koeajoissa myös tota lämmitysnopeutta.
 
Eilen illalla vanhemmilla käydessä auto laukaisi vikavirtasulakkeen. Kokeilin myöhemmin omalla lämpötolpalla ja toimi normaalisti. Tänä aamuna oli 22 astetta pakkasta ja kaikki näytti toimivan. Kuitenkin auto oli lämmennyt vain sisältä. Auto hehkutti pitkään ja oli rouheat dieselin äänet käynnistäessä.

Onkohan Calixin vastus mennyt sököksi? Eli vesi päässyt vastaukseen. Vähän yli kaksi vuotta sitten asennettu. Pitää mitata vielä vastukset.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaahan, onko tästä säteilylämmittimestä mitään hyötyä näillä pakkasilla? Kyseessä Ford Focus Mk4 vuosimallia 2018. Oletan siinä olevan säteilylämmitin, ainakin töpseli on puskurissa. Onko vaarana ettei auto käynnistykään aamulla jos lämmittää sen vaikka 3h?
 
Kertokaahan, onko tästä säteilylämmittimestä mitään hyötyä näillä pakkasilla? Kyseessä Ford Focus Mk4 vuosimallia 2018. Oletan siinä olevan säteilylämmitin, ainakin töpseli on puskurissa. Onko vaarana ettei auto käynnistykään aamulla jos lämmittää sen vaikka 3h?

Itsellä 2018 Mk4 1.5 TDCi, ja kyllä siitä apua on. Yli 15C pakkasilla reilusti vaan 3h roikkalämmitys, mutta kyllä varmasti starttaa ilman lämmitystäkin jos on tekniikka kunnossa. Tietysti jos helpommalla haluaa päästä, niin kannattaa lämmittää.
 
Kertokaahan, onko tästä säteilylämmittimestä mitään hyötyä näillä pakkasilla? Kyseessä Ford Focus Mk4 vuosimallia 2018. Oletan siinä olevan säteilylämmitin, ainakin töpseli on puskurissa. Onko vaarana ettei auto käynnistykään aamulla jos lämmittää sen vaikka 3h?

Tietenkin on hyötyä lämmittämisestä. Lämpimämpi moottori lähtee helpommin käyntiin ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Katso sinne konepellin alle minkälainen lämmitin siellä on. Miksi se auto ei lähtisi käyntiin jos sitä lämmittää 3h?
 
Tietenkin on hyötyä lämmittämisestä. Lämpimämpi moottori lähtee helpommin käyntiin ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Katso sinne konepellin alle minkälainen lämmitin siellä on. Miksi se auto ei lähtisi käyntiin jos sitä lämmittää 3h?
Kuullut vaan että lämmittäminen saattaa saada jotkut anturit jotka mittaavat lämpötiloja sekaisin joka johtaa ongelmiin. Tosiaan käynnistyy kyllä helposti ilman esilämmitystä mutta 1.0 ecoboost ei nyt vaan lämpene todellakaan mitenkään nopeasti.
 
Eilen illalla vanhemmilla käydessä auto laukaisi vikavirtasulakkeen. Kokeilin myöhemmin omalla lämpötolpalla ja toimi normaalisti. Tänä aamuna oli 22 astetta pakkasta ja kaikki näytti toimivan. Kuitenkin auto oli lämmennyt vain sisältä. Auto hehkutti pitkään ja oli rouheat dieselin äänet käynnistäessä.

Onkohan Calixin vastus mennyt sököksi? Eli vesi päässyt vastaukseen. Vähän yli kaksi vuotta sitten asennettu. Pitää mitata vielä vastukset.
Tuo moottorin lämmityksen puute kyllä viittaa vastusvikaan, mutta kun mittailet sitä vastusta, niin tarkista samalla kaikkien liittimien kunto. Myös siitä sisätilan haaroittimesta sekä itse roikasta. Noihin saattaa päästä kosteutta ja se kyllä laukaisee vikavirtasuojan. Aika monesti nähnyt sellaisia hieman sulaneita/palaneita liittimiä.
 
Kertokaahan, onko tästä säteilylämmittimestä mitään hyötyä näillä pakkasilla? Kyseessä Ford Focus Mk4 vuosimallia 2018. Oletan siinä olevan säteilylämmitin, ainakin töpseli on puskurissa. Onko vaarana ettei auto käynnistykään aamulla jos lämmittää sen vaikka 3h?
Meillä työpaikan parkkipaikalla tolpassa virtaa koko ajan. Ainakaan tähän asti ei ole kenenkään autoon tullut mitään ongelmia jopa 8-9h jatkuva lämmittämisestä. Ja kuitenkin puhutaan yli 10v kokemuksesta.
 
Kuullut vaan että lämmittäminen saattaa saada jotkut anturit jotka mittaavat lämpötiloja sekaisin joka johtaa ongelmiin. Tosiaan käynnistyy kyllä helposti ilman esilämmitystä mutta 1.0 ecoboost ei nyt vaan lämpene todellakaan mitenkään nopeasti.

Ihan kaikkea mitä kuulee ei kannata uskoa. Ei ne anturit lämmittämisestä sekoa, joissakin autoissa ecu ei välttämättä tykkää jos eri anturien lämpötila ero on liian suuri. Säteilylämmittimillä ei moisia ongelmia pitäisi olla, webaston kanssa noita on joissakin autoissa ollut.
 
Itselle tuttu automyyjä sanonut että säteilylämmitin ihan turhaa. Uusissa ei muita enää olekaan jos on enää edes noita eli lämmitys on vanhan kansan viisauksia.
 
Joo taitaa olla +-0 mutta nyt on niin kovat pakkaset taas kerran että mikä tahansa lämmitys voisi kyllä olla hyväksi
 
Itselle tuttu automyyjä sanonut että säteilylämmitin ihan turhaa. Uusissa ei muita enää olekaan jos on enää edes noita eli lämmitys on vanhan kansan viisauksia.

Lähdekritiikkisuodatin on aina tarpeen, oli kyseessä sitten tuttu automyyjä tai random tyyppi netissä...

Omassa BMW 535d:ssä on säteilylämmitin. Auton öljyt lämpeää kolmen tunnin lämmityksellä OBD:llä luettuna noin 30C ympäristön lämpötilan yläpuolelle. Lämmitysteho on surkea vesikiertoiseen lämmittimeen verrattuna, mutta kovassa pakkasessa huomaa ison eron kylmään moottorin verrattuna.

Moderni auto käynnistyy kyllä ilmankin esilämmitystä, mutta varsinkin diesel moottorissa kolmenkympin pakkaset alkaa tuntua.
 
Olen omassa c5 2.0hdi:ssä huomannut myös selvän eron siinä lämmittääkö vai ei. Säteilylämmitin tässäkin. Lämmitysaikoja olen pidentänyt verrattuna "normaaliin" lohkolämppäriin. tt-thermoa tai vastaavaa mietin kun ostin tämän auton, mutta jäänee laittamatta. Defan 1850w termini sisälämppärinä lämmittää ja auton käynnissä ollessa puhallinkanavassa on kilowatin vastukset mistä saa lämpöä nopeasti ennenkuin neste lämpenee.
 
Meillä työpaikan parkkipaikalla tolpassa virtaa koko ajan. Ainakaan tähän asti ei ole kenenkään autoon tullut mitään ongelmia jopa 8-9h jatkuva lämmittämisestä. Ja kuitenkin puhutaan yli 10v kokemuksesta.
Harvinaistahan vikaantuminen on. Tosin tunnettuja ilmiöitä ovat lämmittimen kuluminen jatkuvassa käytössä ja joidenkin paskojen käynnistymättömyys esilämmityksen jälkeen(väärä anturidata).
 
Tuo moottorin lämmityksen puute kyllä viittaa vastusvikaan, mutta kun mittailet sitä vastusta, niin tarkista samalla kaikkien liittimien kunto. Myös siitä sisätilan haaroittimesta sekä itse roikasta. Noihin saattaa päästä kosteutta ja se kyllä laukaisee vikavirtasuojan. Aika monesti nähnyt sellaisia hieman sulaneita/palaneita liittimiä.
Vastuksen mittauksen perusteella lämpövastus on sökönä. Sisätilalämmitin oli irti mittauksen ajan.

Täytyy varmaan tilata uusi vastus ja lähteä purkamaan sitten autoa. Jos ei huonoja liittimiä löydy, niin sitten uusi vastus paikalleen. Jos joku huono kontakti tuleekin vastaan, niin uuden vastuksen voi aina palauttaa. Tällä viikolla ei ehdi vaihtamaan, niin saa auto olla parkissa sen aikaa. -27C pakkasta nytkin ja ei raaski sahata käyntiin.
 
Itse en voi sietää noita piuhoja ja ajastuksia, mitkä on missäkin tolpassa täysin ihmeellisiä… Onneksi sähköautot siirtää tämänkin asian historiaan.
 
Kuullut vaan että lämmittäminen saattaa saada jotkut anturit jotka mittaavat lämpötiloja sekaisin joka johtaa ongelmiin. Tosiaan käynnistyy kyllä helposti ilman esilämmitystä mutta 1.0 ecoboost ei nyt vaan lämpene todellakaan mitenkään nopeasti.

Ei tule ongelmia, jos ei ole kolmannen osapuolen asentamia lämmitysvirityksiä. Varsinkin litraisen Ecoboostin nokkaan kannattaa laittaa maskit nopeuttamaan lämpenemistä, vaikka siinä onkin ne aktiivikaiuttimet - nimimerkillä edellisessä ja tässä Focuksessa jo yhteensä neljättä vuotta.
 
Itselle tuttu automyyjä sanonut että säteilylämmitin ihan turhaa. Uusissa ei muita enää olekaan jos on enää edes noita eli lämmitys on vanhan kansan viisauksia.

Tästä kaverista täytyy kyllä sanoa, että lähdekritiikki on todellakin tarpeen.
 
Itselle tuttu automyyjä sanonut että säteilylämmitin ihan turhaa. Uusissa ei muita enää olekaan jos on enää edes noita eli lämmitys on vanhan kansan viisauksia.

Tarkoittaako tuttu automyyjä luotettavampaa informaatiota kuin tuntematon, jos kumpikaan ei esitä väittämälleen lähdettä.

Ihan vain siksi, että usein ihmiset painottavat jos henkilö on joku tuttu jolta tieto saatu. Vaikka tämä tuttu henkilö vain kertoisi tietoa jonka saanut sinulle tuntemattomalta henkilöltä.

Onhan säteilylämmitin teholtaan ja hyötysuhteeltaan heikompi verrattuna vanhaan lohkolämmittimeen, mutta en kyllä sen esilämmityksen eron silti huomaa vs. kylmä kone.

:think:
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaako tuttu automyyjä luotettavampaa informaatiota kuin tuntematon, jos kumpikaan ei esitä väittämälleen lähdettä.

Ihan vain siksi, että usein ihmiset painottavat jos henkilö on joku tuttu jolta tieto saatu. Vaikka tämä tuttu henkilö vain kertoisi tietoa jonka saanut sinulle tuntemattomalta henkilöltä.

Onhan säteilylämmitin teholtaan ja hyötysuhteeltaan heikompi verrattuna vanhaan lohkolämmittimeen, mutta en kyllä sen esilämmityksen eron silti huomaa vs. kylmä kone.

:think:
Miten sen huomaa ja miten se ero on merkittävä säteilylämmitetty vs. lämmittämätön? Tässä on tietysti sekin mahdollisuus että lämmittäjästä tuntuu että merkitystä on vaikkei sitä todellisuudessa olisikaan, tai hyöty olisi lähes olematon.
 
Itselle tuttu automyyjä sanonut että säteilylämmitin ihan turhaa. Uusissa ei muita enää olekaan jos on enää edes noita eli lämmitys on vanhan kansan viisauksia.
Itse en voi sietää noita piuhoja ja ajastuksia, mitkä on missäkin tolpassa täysin ihmeellisiä… Onneksi sähköautot siirtää tämänkin asian historiaan.

Aika mutu tuntumalla tunnut menevän, kyllä se säteilylämmitin on tyhjää parempi kun on oikein asennettu.
Toisekseen sähköautot ei siirrä piuhoja historiaan, pitää nekin ladata jollain?
 
Aika mutu tuntumalla tunnut menevän, kyllä se säteilylämmitin on tyhjää parempi kun on oikein asennettu.
Toisekseen sähköautot ei siirrä piuhoja historiaan, pitää nekin ladata jollain?
Ainakin sen johdon saa laitettua seisontakorkeudella ja samalla saa puoli-ilmaista "menovettä". En mitenkään nauti pakkasessa ährätä niiden lämmityspiuhojen ja ajastimien kanssa näpit kohmeessa.
 
Miten sen huomaa ja miten se ero on merkittävä säteilylämmitetty vs. lämmittämätön? Tässä on tietysti sekin mahdollisuus että lämmittäjästä tuntuu että merkitystä on vaikkei sitä todellisuudessa olisikaan, tai hyöty olisi lähes olematon.

Sen merkityksen kyllä huomaa jo useimmiten ihan korvilla kuuntelemalla käynnistäessä ja käynnistyksen jälkeen. Ja tämän kertoivat tutut korvat itselleni.
 
Sen merkityksen kyllä huomaa jo useimmiten ihan korvilla kuuntelemalla käynnistäessä ja käynnistyksen jälkeen. Ja tämän kertoivat tutut korvat itselleni.
Ehkä, entä sitten se hyöty? Säästyikö jotain ja jos säästyi niin mitä ja minkä verran? Ja oliko tämä jotain 3h lämmitystä? Noissa parkkitaloissa esim. on tolppia missä max 1h lämmitys.
 
Ehkä, entä sitten se hyöty? Säästyikö jotain ja jos säästyi niin mitä ja minkä verran? Ja oliko tämä jotain 3h lämmitystä? Noissa parkkitaloissa esim. on tolppia missä max 1h lämmitys.

Missä vaiheessa asia kääntyi säästöihin? Eihän se sinun tuttu automyyjäsikin säästöistä puhunut vaan tarpeellisuudesta (tai turhuudesta tässä tapauksessa)? Tai milloin minä puhuin säästöistä?

Etu se varmempi tai vaivattomampi käynnistyminen on sekä hieman nopeammin lämpeävä kone. Siitä ei pääse mihinkään.

Voin maksaa tutulle automyyjällesi, että hän kertoo muuttuneen kantansa sinulle niin loppuuko vänkäämisesi sitten?
 
Miten sen huomaa ja miten se ero on merkittävä säteilylämmitetty vs. lämmittämätön? Tässä on tietysti sekin mahdollisuus että lämmittäjästä tuntuu että merkitystä on vaikkei sitä todellisuudessa olisikaan, tai hyöty olisi lähes olematon.
En ole koskaan omistanut tai säännöllisesti talvikäyttänyt lätkälämmittimellistä autoa, mutta voin kertoa että eron huomannee samasta kuin muutenkin esilämmittäessä - äänestä, käynnistymisherkkyydestä ja siitä, miten kone vastaa pieneen kaasuun tyhjäkäyntiä lisää korottaessa.

Jälkimmäinen jäänee vähäiseksi kun lämpö kohdistuu öljyyn. Tosin en menisi varmaksi sanomaan etteikö jokin pieni kolmoskone lämpenisi kohtuudella jo ulkoisellakin vastuksella.
 
Missä vaiheessa asia kääntyi säästöihin? Eihän se sinun tuttu automyyjäsikin säästöistä puhunut vaan tarpeellisuudesta (tai turhuudesta tässä tapauksessa)? Tai milloin minä puhuin säästöistä?

Etu se varmempi tai vaivattomampi käynnistyminen on sekä hieman nopeammin lämpeävä kone. Siitä ei pääse mihinkään.

Voin maksaa tutulle automyyjällesi, että hän kertoo muuttuneen kantansa sinulle niin loppuuko vänkäämisesi sitten?
Onko uudet autot niin huonoja etteivät käynnisty pakkasella? t. vanhalla autolla ajava jonka auto ei ole kertaakaan jättänyt käynnistämättä pakkasen takia ja mennään ainakin -30c asti.

Etu hieman nopeammin lämpiävä kone. Selvä homma. Eipä siis syytä lämmittää.
 
Onko uudet autot niin huonoja etteivät käynnisty pakkasella? t. vanhalla autolla ajava jonka auto ei ole kertaakaan jättänyt käynnistämättä pakkasen takia ja mennään ainakin -30c asti.

Etu hieman nopeammin lämpiävä kone. Selvä homma. Eipä siis syytä lämmittää.

Nykyistä vm. 2021 autoani en ole ilman esilämmitystä edes koittanut käynnistää alle -5°C pakkasilla, mutta edellinen vm. 2019 auto kyllä starttasi hyvin pakkasella kuin pakkasella ilman lämmitystä, mutta silti lämmityksen kanssa eron huomasi.

Sen sijaan 2007 vuoden Honda Accordia sai pyörittää käyntiin ilman esilämmitystä jo -10...-15°C pakkasissa ihan tosissaan kun taas esilämmityksen kanssa starttasi todella nätisti kovemmissakin pakkasissa. Sama homma oli 2001 vuosimallin Avensiksessa.

Mutta turhaa toki sitten on, koska tuttu automyyjäsi ja muut Aku Ankan parhaat.
 
Nykyistä vm. 2021 autoani en ole ilman esilämmitystä edes koittanut käynnistää alle -5°C pakkasilla, mutta edellinen vm. 2019 auto kyllä starttasi hyvin pakkasella kuin pakkasella ilman lämmitystä, mutta silti lämmityksen kanssa eron huomasi.

2007 vuoden Honda Accordia sai pyörittää käyntiin ilman esilämmitystä jo -10...-15°C pakkasissa ihan tosissaan kun taas esilämmityksen kanssa starttasi todella nätisti kovemmissakin pakkasissa. Sama homma oli 2001 vuosimallin Avensiksessa.

Mutta turhaa toki sitten on, koska tuttu automyyjäsi ja muut Aku Ankan parhaat.
Jos vaihdat autoa parin vuoden välein niin tuntuisi että lämmittäminen on sitäkin turhempaa ainakaan millään "säästän konetta" perusteilla. Et kyllä sillä perustellutkaan vaan sillä että kone lämpiää hieman nopeampaa. Onko etuna pienempi polttoaineen kulutus? Paljonko se tekee?
 
Jos vaihdat autoa parin vuoden välein niin tuntuisi että lämmittäminen on sitäkin turhempaa ainakaan millään "säästän konetta" perusteilla.

Mulle on se koneen säästö aivan yksi ja sama enkä ymmärrä edelleenkään mistä vedät noi säästöt näihin keskusteluihin. Mukavuus on itselleni pääasia ja mukaavuutta on nopeampi lämpimyys ja toki esilämmityksen mukanaan tuoma ohjaamon lämmitys (koska sisälämppäri).

Mainitsen vielä kerran jos lukutaitosi ei toimi: säästöistä en ole puhunut vaan siitä, että tuttu automyyjäsi puhuu paskaa turhuudesta.
 
Mulle on se koneen säästö aivan yksi ja sama enkä ymmärrä edelleenkään mistä vedät noi säästöt näihin keskusteluihin. Mukavuus on itselleni pääasia ja mukaavuutta on nopeampi lämpimyys ja toki esilämmityksen mukanaan tuoma ohjaamon lämmitys (koska sisälämppäri).

Mainitsen vielä kerran jos lukutaitosi ei toimi: säästöistä en ole puhunut vaan siitä, että tuttu automyyjäsi puhuu paskaa turhuudesta.
No hän ei ottanut mukavuuteen kantaa vaan näihin muihin suomalaisten boomereiden yleisempiin perusteluihin lämmittämisestä. Monet kuten itse kokee sen roikkien ja tolppien ajastimien kanssa pelaamisen tympeäksi.

Et muuten kertonut lämmitätkö minkä aikaa...
 
Ainakin sen johdon saa laitettua seisontakorkeudella ja samalla saa puoli-ilmaista "menovettä". En mitenkään nauti pakkasessa ährätä niiden lämmityspiuhojen ja ajastimien kanssa näpit kohmeessa.

Sitten varmaan kannattaa asua jossain ihan muualla missä ei pakkasta ole, tai jättää kokonaan lämmittämättä..
Toisekseen miksi tulla ketjuun missä puhutaan autojen lämmittämisestä, vänkäämään ettei lämmittäminen kannata, kun joku tuttu automyyjä kertoi näin?
 
Sitten varmaan kannattaa asua jossain ihan muualla missä ei pakkasta ole, tai jättää kokonaan lämmittämättä..
Toisekseen miksi tulla ketjuun missä puhutaan autojen lämmittämisestä, vänkäämään ettei lämmittäminen kannata, kun joku tuttu automyyjä kertoi näin?
Koska halusin testata teoriaa ja kuulla näkemyksiä siitä kannattaako lämmittäminen vai ei ja jos kyllä niin miksi.
 
Miten sen huomaa ja miten se ero on merkittävä säteilylämmitetty vs. lämmittämätön? Tässä on tietysti sekin mahdollisuus että lämmittäjästä tuntuu että merkitystä on vaikkei sitä todellisuudessa olisikaan, tai hyöty olisi lähes olematon.

Se, että joku automyyjä ei tiedä mitä höpöttää ei kyllä yllätä yhtään. Lämmittämisen hyödyistä on ihan VTT tutkimuskin tehty. Eli kyllä siitä on hyötyä. Esim. vaikuttaa kulutukseen reippaasti kun lähdetään liikkeelle. Samoin paljon mukavampi ajaa kun autossa ei ole -30c sisällä. Itsehän juuri valitit kohmeisista sormista muutoma viesti aiemmin. Kun siihen moottorin lämmitykseen yhdistät sisätilanlämmittimen, niin on se nyt vaan paljon mukavampaa lähteä liikkeelle. Itsellä on 1kw letkulämppäri kiertovesipumpulla, joten moottori on todellakin lämpenee ja auto puhaltaa heti käynnistyksessä lämmintä kovallakin pakkasella. Sisätilanlämppäri poistaa myös tarpeen raapata ikkunoita, jota luulisi arvostavan jos vituttaa kylmässä ährätä. Säteilylämppärin vaikutuksenkin näkee kun katsoo vaikka testerillä lämmöt moottorista/ jäähdytysnesteestä/öljystä tai mitä se oma lämmitin sattuukaan lämmittämään.
 
Se, että joku automyyjä ei tiedä mitä höpöttää ei kyllä yllätä yhtään. Lämmittämisen hyödyistä on ihan VTT tutkimuskin tehty. Eli kyllä siitä on hyötyä. Esim. vaikuttaa kulutukseen reippaasti kun lähdetään liikkeelle. Samoin paljon mukavampi ajaa kun autossa ei ole -30c sisällä. Itsehän juuri valitit kohmeisista sormista muutoma viesti aiemmin. Kun siihen moottorin lämmitykseen yhdistät sisätilanlämmittimen, niin on se nyt vaan paljon mukavampaa lähteä liikkeelle. Itsellä on 1kw letkulämppäri kiertovesipumpulla, joten moottori on todellakin lämpenee ja auto puhaltaa heti käynnistyksessä lämmintä kovallakin pakkasella. Sisätilanlämppäri poistaa myös tarpeen raapata ikkunoita, jota luulisi arvostavan jos vituttaa kylmässä ährätä. Säteilylämppärin vaikutuksenkin näkee kun katsoo vaikka testerillä lämmöt moottorista/ jäähdytysnesteestä/öljystä tai mitä se oma lämmitin sattuukaan lämmittämään.
Ei vaan valitettavasti ole sisätilanlämppäri riittänyt aina sulattamaan ikkunoita ja sisällä on aika kylmä. Tosin en sitten tiedä kauanko tuota tulisi lämmittää. Itsellä ollut sen tunnin lämmössä. Ehkä pitäisi kokeilla pitempää lämmitysaikaa. Suurempi ongelma tulee siitä, kun autoa pitää lämmittää parkkitalossa tai jossain muualla kuin kotona. Noiden ajastimien logiikka on mitä vaan maan ja taivaan väliltä ja lämmitysaika voi olla rajattu tunniksi, sitten kun ei todellakaan tiedä monelta siellä autolla on takaisin, voi heittää hyvinkin sen tunnin suuntaan tai toiseen.
 
Ei vaan valitettavasti ole sisätilanlämppäri riittänyt aina sulattamaan ikkunoita ja sisällä on aika kylmä. Tosin en sitten tiedä kauanko tuota tulisi lämmittää. Itsellä ollut sen tunnin lämmössä. Ehkä pitäisi kokeilla pitempää lämmitysaikaa. Suurempi ongelma tulee siitä, kun autoa pitää lämmittää parkkitalossa tai jossain muualla kuin kotona. Noiden ajastimien logiikka on mitä vaan maan ja taivaan väliltä ja lämmitysaika voi olla rajattu tunniksi, sitten kun ei todellakaan tiedä monelta siellä autolla on takaisin, voi heittää hyvinkin sen tunnin suuntaan tai toiseen.

No toki muualla lämmittäminen voi olla ongelmallista jos on nämä lämmitys ratkaisut tehty tyhmästi tai niitä ei sitten ole ollenkaan. Tunti ei välttämättä riitä ikkunoita sulattamaan, riippuu kelistä ja sisätilan lämmittimestä. Kunnon sisätilanlämmittimellä se tuntikin auttaa jo todella paljon. Itse en muutoman tunnin seisomista jälkeen lämmitä uudestaan. Toki jos se seisoo sen 8h, niin kannattaa kyllä lämmittää vaikka olisikin ajanut auton lämpimäksi.
 
7 vuotta lämmittelin säteilylämmittimellä (talvisin), ja kyllä, siitä on hyötyä.
Kokemukseni on peräisin vm.2001 Citroen C5, jossa säteilylämmitin on alumiinisen öljypohjan "kyljessä", joten öljyt lämpiävät hyvinkin, ja siten lähtevät helposti kiertämään kun öljypumppu pyörähtää startatessa. Lämmitysajasta riippuen lämpö nousee/välittyy muuallekkin lohkoon. Ei tietysti niin hyvä tai nopea kuin vesitilassa oleva vastus, mutta joka tapauksessa säteilylämmittimestä on hyötyä.

Jos täällä porukka tuskailee tämän hetken pakkasia ja puuttuvaa lohkolämmitintä/webastoa, niin auton sisätilalämmitin moottoritilassa auttaa suuresti. Sisätilalämmittimen käytöstä moottoritilassa on siinäkin mielessä suuri apu kun samalla lämpiää kaikki oheislaitteet + hihnat +nesteet (+akku jos konepellin alla). Moottori myös käynnistyy helposti kun imusarja/imuilma on lämmintä.
Em. lämmityskonstia jouduin käyttämään aikoinaan omistamani C-Mersun kanssa joka oli uitettu saksasta, ja lohkolämmitin puuttui kun "hirmupakkaset" yllättivät.

Sitten huomautus niille keillä on autossa ns. perinteinen letkulämmitin. Niitä ei saa/kannata pitää yli 2 tuntia yhtäsoittoa päällä. Letkulämmittimen / letkun vesitila on niin pieni että vaarana on nesteen kiehuminen = kuplia/ilmaa vastuksen ympärillä -> vastus palaa poikki.
Uudemmat Defan letkulämppärit ovat kuulemma PTC-vastuksella varustettu, jolloin ne säätyvät pienemmälle teholle kun veden lämpötila nousee letkussa = vesi ei kiehu ja vastus pysyy ehjänä.
 
7 vuotta lämmittelin säteilylämmittimellä (talvisin), ja kyllä, siitä on hyötyä.
Kokemukseni on peräisin vm.2001 Citroen C5, jossa säteilylämmitin on alumiinisen öljypohjan "kyljessä", joten öljyt lämpiävät hyvinkin, ja siten lähtevät helposti kiertämään kun öljypumppu pyörähtää startatessa. Lämmitysajasta riippuen lämpö nousee/välittyy muuallekkin lohkoon. Ei tietysti niin hyvä tai nopea kuin vesitilassa oleva vastus, mutta joka tapauksessa säteilylämmittimestä on hyötyä.

Jos täällä porukka tuskailee tämän hetken pakkasia ja puuttuvaa lohkolämmitintä/webastoa, niin auton sisätilalämmitin moottoritilassa auttaa suuresti. Sisätilalämmittimen käytöstä moottoritilassa on siinäkin mielessä suuri apu kun samalla lämpiää kaikki oheislaitteet + hihnat +nesteet (+akku jos konepellin alla). Moottori myös käynnistyy helposti kun imusarja/imuilma on lämmintä.
Em. lämmityskonstia jouduin käyttämään aikoinaan omistamani C-Mersun kanssa joka oli uitettu saksasta, ja lohkolämmitin puuttui kun "hirmupakkaset" yllättivät.

Sitten huomautus niille keillä on autossa ns. perinteinen letkulämmitin. Niitä ei saa/kannata pitää yli 2 tuntia yhtäsoittoa päällä. Letkulämmittimen / letkun vesitila on niin pieni että vaarana on nesteen kiehuminen = kuplia/ilmaa vastuksen ympärillä -> vastus palaa poikki.
Uudemmat Defan letkulämppärit ovat kuulemma PTC-vastuksella varustettu, jolloin ne säätyvät pienemmälle teholle kun veden lämpötila nousee letkussa = vesi ei kiehu ja vastus pysyy ehjänä.

Konehuoneessa ei saa sitten mitään omia pantentteja olla, eli tuollainen sisätilan lämmitin ei ole sallittu viritys. Jos sitä autoa lämmittää jossain omakotilan pihalla kaukana rakennuksista, niin eihän sillä niin väliä. Jossain kerrostalon autokatoksessa kun auto syttyy syystä x lämmityksen aikana niin vakuutusyhtiö voi olla hyvin kiinnostunut siitä omasta pantentista konehuoneessa. Konehuoneessa verkkovirtakaapelit pitää olla panssarikaapelia ja sisätilanlämmitin on tarkoitettu sisälle ei konehuoneeseen.

Se letkulämppäri pitää asentaa niin, että neste luotaisesti kiertää tai kyllä riski on hajottaa se lämmitin jo lyhyelläkin käytöllä. Jos neste ei kierrä, niin varmaan 5 minuutissa neste alkaa kiehua letkussa. Monet perinteiset nestettä lämmittävät lämmittimet on lohkossa ja kyllä niistä porina kuuluu jos tarkkaan kuuntelet.
 
Lämmittääkö vuoden 2016 VAG 2.0 TDI 150 (euro6?) webasto pelkästään ohjaamon vai myös moottorin, kun parkissa käyttää? Tehdasasenteinen.
 
niin siis kuinka kauan tollasella säteilylämmittimellä pitäisi lämmittää vaikka -20 asteen pakkasessa että siitä on jotakin hyötyä? Emäntä lähti tänä aamuna töihin ja lämmitin oli ollut n. 3h päällä ja ei juuri vaikutusta moottorin lämpötilaan. Aika monelta taholta olen kans kuullut että tuo säteilylämmitin on vähän siinä ja siinä onko siitä mitään hyötyä mihinkään suuntaan.
 
Ei taida säteilylämmittimen käyttö näkyä kuin OBD:n antamissa arvoissa, eihän se 250W lättypannu sitä öljypohjaa kuin ehkä haaleaksi. Mutta sehän sen tarkoituskin onkin.
 
niin siis kuinka kauan tollasella säteilylämmittimellä pitäisi lämmittää vaikka -20 asteen pakkasessa että siitä on jotakin hyötyä? Emäntä lähti tänä aamuna töihin ja lämmitin oli ollut n. 3h päällä ja ei juuri vaikutusta moottorin lämpötilaan. Aika monelta taholta olen kans kuullut että tuo säteilylämmitin on vähän siinä ja siinä onko siitä mitään hyötyä mihinkään suuntaan.
Eihän tuo säteilylämmitin suoraan moottorin lämpötilaan vaikuta, vaan lähinnä notkistaa öljyt jolloin voitelu on heti kylmänä huomattavasti parempaa.

Täytyy kyllä sanoa että webasto + ylläpitolaturi on melko hyvin toimiva yhdistelmä jopa täällä lapissa. Eikä ole tarvinnut akkua vaihtaa tai jännittää että koska jäädään pihaan vaikka silläkin on sen 7v ikää (auton alkuperäinen). Paljon tulee pätkäajoakin ajettua mutta sitten kuitenkin myös säännöllisesti pidempää väliä, niin sekin varmasti vaikuttaa
 
Nykyautoissa on jo niin notkeat öljyt että ei taida paljon lämmitystä tarvita.. Mutta juu noin sen täytyykin olla
:) Sinänsä tuohon voisi asennuttaa sisähaaran ja sisäpistokkeen, jotta saisi sisätilalämppärin
 
Viimeksi muokattu:
niin siis kuinka kauan tollasella säteilylämmittimellä pitäisi lämmittää vaikka -20 asteen pakkasessa että siitä on jotakin hyötyä? Emäntä lähti tänä aamuna töihin ja lämmitin oli ollut n. 3h päällä ja ei juuri vaikutusta moottorin lämpötilaan. Aika monelta taholta olen kans kuullut että tuo säteilylämmitin on vähän siinä ja siinä onko siitä mitään hyötyä mihinkään suuntaan.

Miten tämä nyt oli todettu ettei vaikuta? Mitattu moottorin & öljyjen lämpötila vai ihan vaan mututuntumalla? Edelleen VTT on tutkinut ja todennut sillä olevan merkitystä.

Nykyautoissa on jo niin notkeat öljyt että ei taida paljon lämmitystä tarvita.. Mutta juu noin sen täytyykin olla :)

Joo eihän sillä öljyn lämpötilalla ole mitään merkitystä kun öljyt on niin notkeita. :facepalm: Kannattaa nyt katsoa vaikka mitä sille öljyn viskositeetille tapahtuu kun öljynlämpötila muuttuu. Tämän voit itsekin kokeilla, osta sitä käyttämääsi öljyä purkki ja jätä se ulos kun on kova pakkanen yöksi ja seuraavana päivänä kokeile kaataa öljy ulos purkista. Sitten kokeile miten se öljy tulee ulos purkista kun öljy on ollut pari tuntia lämpimässä saunassa. Se, että auto käynnistyy ei tarkoita, että se olisi mitenkään optimi tilanne moottorin kannalta.
 
niin siis kuinka kauan tollasella säteilylämmittimellä pitäisi lämmittää vaikka -20 asteen pakkasessa että siitä on jotakin hyötyä? Emäntä lähti tänä aamuna töihin ja lämmitin oli ollut n. 3h päällä ja ei juuri vaikutusta moottorin lämpötilaan. Aika monelta taholta olen kans kuullut että tuo säteilylämmitin on vähän siinä ja siinä onko siitä mitään hyötyä mihinkään suuntaan.
Nykyautoissa on jo niin notkeat öljyt että ei taida paljon lämmitystä tarvita.. Mutta juu noin sen täytyykin olla
:) Sinänsä tuohon voisi asennuttaa sisähaaran ja sisäpistokkeen, jotta saisi sisätilalämppärin

Vanhasta autosta jäi sellainen fiilis, et säiteilylämppäri vaatii min 3h -20C lämpötilassa. Omalla ajastimella tuli 4h käytettyä, tai vieläkin enemmän. Autokatoksessa tuntui auttavankin. Mutta joku on sanonut että tuulisella paikalla ei teho riitä.

Sisätilalämppäriä ei mielestäni ole järkeä paahtaa niin pitkään, max 2h.
 
Miten tämä nyt oli todettu ettei vaikuta? Mitattu moottorin & öljyjen lämpötila vai ihan vaan mututuntumalla? Edelleen VTT on tutkinut ja todennut sillä olevan merkitystä.



Joo eihän sillä öljyn lämpötilalla ole mitään merkitystä kun öljyt on niin notkeita. :facepalm: Kannattaa nyt katsoa vaikka mitä sille öljyn viskositeetille tapahtuu kun öljynlämpötila muuttuu. Tämän voit itsekin kokeilla, osta sitä käyttämääsi öljyä purkki ja jätä se ulos kun on kova pakkanen yöksi ja seuraavana päivänä kokeile kaataa öljy ulos purkista. Sitten kokeile miten se öljy tulee ulos purkista kun öljy on ollut pari tuntia lämpimässä saunassa. Se, että auto käynnistyy ei tarkoita, että se olisi mitenkään optimi tilanne moottorin kannalta.
Mikään muu ei kiinnosta kuin se että auto lämpeäisi nopeammin ja tuolla lämmittimellä se nyt ei vaan tapahdu, ihan sama mitä vtt:n tutkimus kertoo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 762
Viestejä
4 498 202
Jäsenet
74 279
Uusin jäsen
Muskotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom