Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Asensin Arctic Auto Qtherm 1000W moottorinlämmittimen (kiertovesipumpulla varustettu letkulämppäri). Tunnissa lämmitti -5->+27C. Olisi ehkä voinut laittaa tehokkaammankin.
 
SuperB:stä lueskelin netistä sellaista, että uudemmissa ei suositella ylläpitolaturin käyttämistä, kun autossa kuulemma tietokoneet herää jännitteen mukaan ja ladatessa sitten järjestelmät hereillä paljonko pitää siinä tilanteessa olla laturin teho, että ladataan.
Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.

Ei, Superbin tietokoneet eivät herää jännitteen mukaan vaan sitä voi ladata pienellä ylläpitolaturilla aivan samalla tavalla kuin muitakin autoja.
 
Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.

Ei, Superbin tietokoneet eivät herää jännitteen mukaan vaan sitä voi ladata pienellä ylläpitolaturilla aivan samalla tavalla kuin muitakin autoja.
Näimpä itsekkin asian mieltäisin, VAG foorumilainen oli asian kuullut huollosta. Jotta ota siitä sitten selkoa, ilman että itse käy kysymässä.
 
Jonkun ylläpitoplaturin ohjeissa käskettiin laturi kiinnittämään auton valmistajan ohjeiden mukaan jos autossa on varauksen seurantajärjestelmä (Start-Stopissa varman on). Mitäköhän se voi käytännössä tarkoittaa?

Yleensä taitaa olla niin, että plusnavan voi kytkeä akkuun, mutta miinus pitää mennä korissa olevan lisälatauspisteen - yleensä ohjekirjassa kerrottu erillinen pultinkanta moottoritilassa - kautta, jolloin akun jännitteenvalvonta huomaa latauksen ja osaa seurata akun lataustilaa oikein.
 
Kylläpä näitä urbaanilegendoja riittää, sähkö on ilmeisen mystinen asia kun sen ympärille aina kertyy mitä ihmeellisimpiä tarinoita.

Ei, Superbin tietokoneet eivät herää jännitteen mukaan vaan sitä voi ladata pienellä ylläpitolaturilla aivan samalla tavalla kuin muitakin autoja.

Samaa kerrottiin minulle suoraan Fordin viralliselta huoltotiskiltä. Jos lataan uutta Focustani normaalijännitteellä, se vain pitää auton ecun ja muut järjestelmät hereillä eikä latausta synny. Omaa akkua pitää ladata korkeammalla jännitteellä AGM-asetuksella.
 
No on ihme systeemit Fordissa jos todella toimii noin. Superbissa ei taatusti toimi, mulla on omassani 4A ylläpitolaturi joka lataa hienosti akkua eikä siellä mitään ecuja ole hereillä.

Miksi ihmeessä yksikään ecu heräisi siihen että jännite nousee? Mitä järkeä ja logiikkaa olisi ylipäänsä tehdä järjestelmästä tuollainen?
 
Sitä saat kysellä FoMoCo:lta. Muutenkin tuo Fordin älylataus on sellainen sekasotku, että moni sen kanssa nyrkkeillyt on siihen varmaan kyllästynyt.
 
Miksi ihmeessä yksikään ecu heräisi siihen että jännite nousee? Mitä järkeä ja logiikkaa olisi ylipäänsä tehdä järjestelmästä tuollainen?
Eiköhän tuo oli ihan kustannusyistä. Halvempaa toteuttaa komponenttitasolla jännitteen haistelu kuin lisätä erillinen rele kaapeleineen.

Edit: jottei ihan offtopiciksi mene, niin Superb lämpiää webastolla ja onhan tuo mukava kapistus.
 
VW-foorumilla myös joku väitti, että auto mittaa menneen ja tulleen virran ja sitä kautta pitää kirjaa akun varaustilasta. Tämä mittaus pitäisi olla miinus-navan ja rungon välissä ja niinpä laturi pitäisi liittää +-napaan ja runkoon. En tiedä pitääkö paikkaansa ja miten akun varauksen tilan seuranta näissä oikeasti toimii. Kysyn omasta huollosta kun vien auton sinne.

Luulisi että tuollaisella ajosuoritteella akku pysyy tikissä ilman ylimääräisiä latauksia webaston käytöstä huolimatta?
Arvelin, että kun autoa pääasiassa lämmitetään kylmään aikaan vähintään sama aika kuin tuleva ajo, niin ajonaikainen lataus ei välttämättä riitä. Riippuu tietysti talvesta.
 
Luulisi että tuollaisella ajosuoritteella akku pysyy tikissä ilman ylimääräisiä latauksia webaston käytöstä huolimatta?
Jos joka päivä on lisälämppärille käyttöä, niin ei pysy. Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika. Eli ellei selviä 10 min lämmityksellä (ei riitä ainakaan moottori ja sisustan lämmitykseen oikein mitenkään kunnon pakkasilla), niin hyvä tuota on ladata ainakin se kerran viikossa tai akku on pian kaput ellei ole hyvä AGM akku.
 
VW-foorumilla myös joku väitti, että auto mittaa menneen ja tulleen virran ja sitä kautta pitää kirjaa akun varaustilasta. Tämä mittaus pitäisi olla miinus-navan ja rungon välissä ja niinpä laturi pitäisi liittää +-napaan ja runkoon. En tiedä pitääkö paikkaansa ja miten akun varauksen tilan seuranta näissä oikeasti toimii. Kysyn omasta huollosta kun vien auton sinne.
Ainakin Audissa akunseuranta toimii aikalailla tuolla tavalla eikä sitä saa latailla kun konehuoneen latauspisteistä, ei suoraan akkua koskaan (tätä kautta laskee paljonko menee sisään). Tietty ellei erillisiä pisteitä ole, niin hieman hankalaksi menee.
 
VW-foorumilla myös joku väitti, että auto mittaa menneen ja tulleen virran ja sitä kautta pitää kirjaa akun varaustilasta. Tämä mittaus pitäisi olla miinus-navan ja rungon välissä ja niinpä laturi pitäisi liittää +-napaan ja runkoon.
Kyllä, tämä pitää paikkansa. Se mittauspalikka on suoraan kiinni akun miinusnavassa ja vaatisi kyllä aikamoista päättäväisyyttä saada ladattua sen ohi. Käytännössä se pitäisi irrottaa akusta ja laittaa sitten laturi kiinni.

Tämä sama pätee moneen muuhunkin automerkkiin. Volkkarikonsernilla nämä on otettu käyttöön jo yli kymmenen vuotta sitten. Asiasta ei sinänsä tarvitse välittää yhtään mitään, kunhan ei ala irrottelemaan sitä mittausta saadakseen laturin väkisin suoraan akun miinusnapaan.
 
Halvempaa toteuttaa komponenttitasolla jännitteen haistelu kuin lisätä erillinen rele kaapeleineen.
Volkkarin insinöörit on sen verran fiksuja, että laitteita herätellään ihan väyläviestein. Ei tarvitse erillistä relettä eikä myöskään mitään älyvapaata jännitteen haisteluun perustuvaa herätystä.
 
1500W letkulämppäri (TT-Thermo) omalla pumpulla. Kierrättää moottorin lisäksi, lämppärin kennon kautta nesteen -> puhaltaa heti käynnistäessä lämmintä ilmaa kabiiniin. Sisälämppäriä ei oo, eikä tuu.
 
Samaa kerrottiin minulle suoraan Fordin viralliselta huoltotiskiltä. Jos lataan uutta Focustani normaalijännitteellä, se vain pitää auton ecun ja muut järjestelmät hereillä eikä latausta synny. Omaa akkua pitää ladata korkeammalla jännitteellä AGM-asetuksella.

Nyt on huollossa puhuttu ihan mitä sattuu tai sitten ymmärretty väärin. Jos se auto todellakin heräisi kun kytkee laturin, niin mikään normaali 10A laturi ei jaksaisi ladata akkua. Tämä siis kun kohtuu uusista autoista. Siinä vaiheessa on ihan sama onko siellä lumihiutaletta vai ei, kun auto vie enemmän virtaa mitä se laturi antaa. Se mikä latausjännite pitäisi olla riippuu lämpötilasta. 14.4v, on liian vähän jos pakkasta -20C. Mitä kylmempi keli sen korkeampi latausjännite pitäisi olla, että akku ottaa virtaa kunnolla vastaan. Toki kovalla pakkasella lyijyakku ei ota virtaa vastaan millään jänniteellä nopeasti. Uusissa fordeissakin auto herää kyllä ihan väyläkäskyillä ei jännitteellä. Uudessa autossa pitää aika monta purkkia herätä, että lähtee käyntiin ja tämä pitää tapahtua akkujännitteellä kunnes moottori on käynnistyy ja laturi nostaa jännitteen.
 
Jos joka päivä on lisälämppärille käyttöä, niin ei pysy. Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika. Eli ellei selviä 10 min lämmityksellä (ei riitä ainakaan moottori ja sisustan lämmitykseen oikein mitenkään kunnon pakkasilla), niin hyvä tuota on ladata ainakin se kerran viikossa tai akku on pian kaput ellei ole hyvä AGM akku.

Mulla oli muistikuva että samanverran ajoa kuin käyttöä webastolla ja homma rokkaa. Toimi kyllä itsellä parikymmentä vuotta sitten kun oli webastollinen auto käytössä. Toki ajat on tuosta varmasti muuttuneet; nykyautot kuluttaa enemmän sähköä ja nykyakut ei ole sitä mitä akut ennen oli :giggle:

Asiaan liittyen, mitä tuollainen letkulämmitin kustantaa asennettuna vs. säteilylämmitin + sisätilanpistoke asennettuna, olettaen että peruslokilämitintä ei autoon saa?
 
IMG_20211124_122100-01.jpeg
IMG_20211123_161537-01.jpeg


Teen nuotion alle. Diudi pahemmilla pakkasilla narun jatkona (lohkolämmitin).
 
Mulla oli muistikuva että samanverran ajoa kuin käyttöä webastolla ja homma rokkaa. Toimi kyllä itsellä parikymmentä vuotta sitten kun oli webastollinen auto käytössä. Toki ajat on tuosta varmasti muuttuneet; nykyautot kuluttaa enemmän sähköä ja nykyakut ei ole sitä mitä akut ennen oli :giggle:

Asiaan liittyen, mitä tuollainen letkulämmitin kustantaa asennettuna vs. säteilylämmitin + sisätilanpistoke asennettuna, olettaen että peruslokilämitintä ei autoon saa?

Tarkkaa hintaa kenenkään mahdoton sanoa kun riippuu minkälainen auto on asentaa. Joissakin autoissa voi olla todella työläs asentaa se letkulämppäri tai sitten se säteilijä voi olla todella työläs asentaa. Kannattaa vilkaista oman auton kohdalta vaikka defan sivulta paljonko säteilylämmittimen se ilmoitettu asennusaika on. Kiertovesipumpullisen letkulämppärin osalta (tt-thermo, qterm) ei vastaavaa tietoa löydy, mutta kun katsoo konehuoneeseen niin siitä voi jotain päätellä miten pitkään menee asentaa.
 
Mulla binari ollut vuoden. Kerran jo pa-pumppu vaihdettu ja koko lämmitin. Meinas polttaa koko auton kun pa-punppu oli varmaan 100 asteinen. Oli jotenkin oikosulussa koko laite. Siinä poltti asentaja sormensa kun tutki miksi ei lämmitin toimi. Kello vaihdettu kans kun se edisti minuutin vuorokaudessa. Vaihtokello edistää "enää" 30 sek vuorokaudessa. Kellossa on korjaustoiminto kellon ajalle, mutta ei sen säätö riitä. Venäläistä laatua
 
Viimeksi muokattu:
Binar ja Planar ovat vaihtaneet nimeään ja molempia myydään nykyään nimellä Autoterm. Sama tuote siis kyseessä, jos vaikka kokemuksia tai ohjeita etsii.
 
En lämmitä mitenkään, tuttu automyyjä kertonut ettei siitä juuri mitään hyötyä ole.
 
Poltan koko autoni kohta :D Suomalainen talvi autoilu on ihan vitusta oli mikä lisälaite vain. Ainut mikä toimii luotettavasti on lohkolämmitin ja sisätilalämmitin ja kello siihen mikä toimii. Tai joku uusi webasto yms mikä oikeasti lämpiää. Ylläpito laturit yms erikseen. Parempi muuttaa johonki maahan missä ei tarvitse talvirenkaita.
 
Se on varmaan ihan hyvä, jos haluat aina juoda kahvit ennen lähtöä. Webasto lämmittää etukäteen ja sielläkin missä ei ole kahvia tarjolla.
Ei sitä pysty käyttämään koska se syö akun tyhjäksi. Jos siis ajaa lyhyitä välejä.
 
Nyrkkisääntöhän on 2x ajoa vs läämmitysaika.
Tässä on varmasti autojen kesken eroja. Mutta kunhan kelit vielä vähän tässä menee enemmän pakkasen puolelle niin testaan miten Superb tdi 2021 latailee.
Carista osaa kertoa 12V akun SOC:n, niin käytännön testin teen:
1. SOC tarkistus
2. Webastoa 30-40min
3. Ajoa kunnes ollaan takaisin kohdan 1 SOC:ssa.
4. Ajoaika oli?

Palailen asiaan lähiaikoina:)
 
No ei kyllä mitään järkeä käydä käynnistämässä autoa tyhjäkäynnille 10 minuutiksi ennen lähtöä (siis pääsääntöisenä lämmitysratkaisuna).
 
No ei kyllä mitään järkeä käydä käynnistämässä autoa tyhjäkäynnille 10 minuutiksi ennen lähtöä (siis pääsääntöisenä lämmitysratkaisuna).
Riippuu tilanteesta. Jos lähtöjä on muutama talvessa jostain korvesta, lienee helpoin, halvin ja ekologisin ratkaisu.
 
Itse kyllä käynnistän lähes joka aamu noin 5 minuuttia ennen lähtöä auton. Ei viitsi huudattaa webastoa lyhyen työmatkan vuoksi. Auto käynnistyy puhelimen appilla ja lämmittää ratin ja penkin valmiiksi, joten vaikka sisällä on kylmää niin tarkenee silti hyvin.
Nyt heräsi mielenkiinto, eli minkä auton saa puhelin apilla käyntiin(ei ilmeisesti ole sähköauto, kun webasto mainittu) ja samalla muistaa penkin ja ratinlämmittimen?
Pakko saada sellainen seuraavaksi, olispa paku tms. :whistling:
 
Nyt heräsi mielenkiinto, eli minkä auton saa puhelin apilla käyntiin(ei ilmeisesti ole sähköauto, kun webasto mainittu) ja samalla muistaa penkin ja ratinlämmittimen?
Pakko saada sellainen seuraavaksi, olispa paku tms. :whistling:

Ford Focus Mk4 Titanium 2018
 
Melkeen kaikki nämä uuden malliset Volvot, itsellä V60 B3 2021
Just 30min sitten ihmettelin, kun naapurikämpän pihassa uudehko Volvo v60 raksutti valot pimeänä ja varashälytin vilkkuen ikkunassa. No nyt sitten tiedän tämänkin.

Mitä webaston käyttöön tulee, niin mulla käy weba joka aamu ja työmatka ehkä 10min kun heittää muksun samalla päikkyyn. Ei ole ollut ongelmia akun kanssa.
 
Tässä on varmasti autojen kesken eroja. Mutta kunhan kelit vielä vähän tässä menee enemmän pakkasen puolelle niin testaan miten Superb tdi 2021 latailee.
Carista osaa kertoa 12V akun SOC:n, niin käytännön testin teen:
1. SOC tarkistus
2. Webastoa 30-40min
3. Ajoa kunnes ollaan takaisin kohdan 1 SOC:ssa.
4. Ajoaika oli?

Palailen asiaan lähiaikoina:)
Tai sitten voi myös tehdä niinkuin itse 2019 Octavian kuskina, pohottaa webastolla pakoputki punaisena joka suuntaan 20min työmatkat ajaessa, ja kaupassa käydessä pitää auton mukavan lämpimänä, ja kun auto ilmoittaa itse että akun jännite on madaltunut, lataa sitä yön yli Cetekillä. Se auto on tarpeeksi viisas ettei sitä saa omia järjestelmiä käyttämällä pahasti jumiin jos kiinnittää huomiota viesteihin
 
Tai sitten voi myös tehdä niinkuin itse 2019 Octavian kuskina, pohottaa webastolla pakoputki punaisena joka suuntaan 20min työmatkat ajaessa, ja kaupassa käydessä pitää auton mukavan lämpimänä, ja kun auto ilmoittaa itse että akun jännite on madaltunut, lataa sitä yön yli Cetekillä. Se auto on tarpeeksi viisas ettei sitä saa omia järjestelmiä käyttämällä pahasti jumiin jos kiinnittää huomiota viesteihin
Niinhän tuon pitäisi siitä ilmoitella, tuolla testillä kuitenkin haen sitä, että paljonko sitä ajoa tulisi tulla.
 
Silloin helpoin, halvin ja ekologisin ratkaisu on vaan lähteä suoraan ajoon sillä autolla.
On helppoa juu raapia pakkasessa niitä laseja raapalla naarmuille sormet jäässä vs, istua sisällä lämpöisessä juomassa kahvia. Ja lähteä lämpimällä ja sulalla autolla matkaan.
 
On helppoa juu raapia pakkasessa niitä laseja raapalla naarmuille sormet jäässä vs, istua sisällä lämpöisessä juomassa kahvia. Ja lähteä lämpimällä ja sulalla autolla matkaan.

No tuossa puhuttiin, että on muutoma lähtö talvessa. Tyhjäkäynti ei koskaan ole ekolooginen valinta lämmittämiseen ja nyky autot läpenevät todella hitaasti kovemmilla pakkasella tyhjäkäynillä. Jos autolla ajaa säännöllisesti talvella, niin helpoin ja halvin on laittaa lämmitin, jolla se auto lämpenee. Polttoaineen hinta alkaa olla sellainen, että esilämmittäminen todellakin kannattaa.
 
No tuossa puhuttiin, että on muutoma lähtö talvessa. Tyhjäkäynti ei koskaan ole ekolooginen valinta lämmittämiseen ja nyky autot läpenevät todella hitaasti kovemmilla pakkasella tyhjäkäynillä. Jos autolla ajaa säännöllisesti talvella, niin helpoin ja halvin on laittaa lämmitin, jolla se auto lämpenee. Polttoaineen hinta alkaa olla sellainen, että esilämmittäminen todellakin kannattaa.
Riippuu käyttöympäristöstä; esim. sukulainen tekee tuota että saa lasit sulaksi. Ajoympäristö on sellainen että esim. sivulasien skrapaaminen varmistaa että ne on naarmuilla käytännössä välittömästi kun auto on 90% ajasta mudan ja hiekan peitossa (ajellaan pitkin mutapeltoja / metsäteitä jonne ei perus-henkilöautolla ole mitään asiaa). 5-10 minsaa tyhjäkäntiä niin etu ja sivulasit on pickupissa sulat 10 asteessa.

Niinhän tuon pitäisi siitä ilmoitella, tuolla testillä kuitenkin haen sitä, että paljonko sitä ajoa tulisi tulla.
Tämä nyt riippuu todella paljon lämpötilasta; -20+ asteen pakkasilla voi joutua ajamaan maailman tappiin että pääsee alkutilanteeseen.
 
Melkeen kaikki nämä uuden malliset Volvot, itsellä V60 B3 2021
Jos siis paketin on ruksinut listalta. Vakiona se ei vissiin kuulu.
Tästä en ole varma mutta jossain välissä se vaati myös maksullisen VOC (Volvo On Call) lisenssin.

Itsellä XC60 missä ei ole kaukokäynnistystä, mutta Ardicin saa päälle kakesta.
Tässä juuri pohdin, että laitatanko Defa letkulämmittimen ja sisähaaran vai akkulaturin ja käytän Ardicikkia..

Ehtisi kyllä kotona aina ladata akkua aamuksi kun Webasto/Ardic käynnistyy
22km on suuntaansa työmatka
 
Riippuu käyttöympäristöstä; esim. sukulainen tekee tuota että saa lasit sulaksi. Ajoympäristö on sellainen että esim. sivulasien skrapaaminen varmistaa että ne on naarmuilla käytännössä välittömästi kun auto on 90% ajasta mudan ja hiekan peitossa (ajellaan pitkin mutapeltoja / metsäteitä jonne ei perus-henkilöautolla ole mitään asiaa). 5-10 minsaa tyhjäkäntiä niin etu ja sivulasit on pickupissa sulat 10 asteessa.


Tämä nyt riippuu todella paljon lämpötilasta; -20+ asteen pakkasilla voi joutua ajamaan maailman tappiin että pääsee alkutilanteeseen.
Tämä totta. Superb tykkää myöskin pidellä akun tasoa millon missäkin.
Tässä aamulla: auton akku 88% ja webasto oli sit päällä 30min, akuk taso oli pudonnut 74% ja siitä sitten ajoa. No akku latautui 80% n. 25min ajolla ja jäi siihen, vaikka ajelin yht 40min.

Vaatisi alunperin että oltaisiin jossain 60% tasossa josta pudottaisiin 4x%. Tällöin auto lataisi akkua tehokkaasti ja pääsisi näkemään latausajan.
Tulipahan nyt testailtua.

Itse aika pitkälti ajellut vähintään 1:1 aikoja mutta viikkoon tulee pitempiäkin matkoja niin pysyyhän tuo akku kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
1500W letkulämppäri (TT-Thermo) omalla pumpulla. Kierrättää moottorin lisäksi, lämppärin kennon kautta nesteen -> puhaltaa heti käynnistäessä lämmintä ilmaa kabiiniin. Sisälämppäriä ei oo, eikä tuu.
Olen ollut tähän asti tyytyväinen kyseiseen härveliin. Se huono puoli siinä on , että vaatii huomiota myös kesän aikana (pitää käyttää harvakseen, ettei pumppu mene jumiin) Unohdin koko härvelin kesäksi, nyt se polttaa sulakkeen, kun yhdistää sähköverkkoon...saako sitä itse korjattua, vai pitääkö ostaa uusi?
(Citroen c5 2010 1,6d)
 
Olen ollut tähän asti tyytyväinen kyseiseen härveliin. Se huono puoli siinä on , että vaatii huomiota myös kesän aikana (pitää käyttää harvakseen, ettei pumppu mene jumiin) Unohdin koko härvelin kesäksi, nyt se polttaa sulakkeen, kun yhdistää sähköverkkoon...saako sitä itse korjattua, vai pitääkö ostaa uusi?
(Citroen c5 2010 1,6d)
"Lämmitintä on käytettävä päällä lyhyen aikaa myös kesäaikaan n. kahden
kuukauden väliajoin. Tämä pitää pumpun puhtaana. Mikäli pumppu ei
käynnisty pitkän käyttämättömyyden jälkeen, on mahdollista, että
jäähdytysjärjestelmän epäpuhtauksia on kertynyt pumpun mekanismiin.
Mikäli lämmittimessä on suora letkuliitäntä, irrota sisääntulopuolen (alempi
letkuliitäntä) vesiletku ja pyöräytä pumpun ratasta varovasti liitinaukosta
esimerkiksi ruuvimeisseliä käyttäen."

Tuommoista kirjoiteltu asennusohjeisiin niin voi kokeilla jos pyörähtäisi pumppu vapaaksi.
 
Riippuu käyttöympäristöstä; esim. sukulainen tekee tuota että saa lasit sulaksi. Ajoympäristö on sellainen että esim. sivulasien skrapaaminen varmistaa että ne on naarmuilla käytännössä välittömästi kun auto on 90% ajasta mudan ja hiekan peitossa (ajellaan pitkin mutapeltoja / metsäteitä jonne ei perus-henkilöautolla ole mitään asiaa). 5-10 minsaa tyhjäkäntiä niin etu ja sivulasit on pickupissa sulat 10 asteessa.

Silloin kun on pakkasta 10 astetta ei kyllä muta enää lennä ikkunoihin, joten pesee sen auton joskus. Miksei vaan hanki lämmitintä? Minulle nyt on ihan sama miten kukin ongelman ratkaisee, mutta mielestäni auton lämmittäminen tyhjäkäynnillä ei vaan ole mikään järkevä ratkaisu varsinkaan nyt kun polttoaineen hinta on nykyisellä tasolla.
 
Silloin kun on pakkasta 10 astetta ei kyllä muta enää lennä ikkunoihin, joten pesee sen auton joskus. Miksei vaan hanki lämmitintä? Minulle nyt on ihan sama miten kukin ongelman ratkaisee, mutta mielestäni auton lämmittäminen tyhjäkäynnillä ei vaan ole mikään järkevä ratkaisu varsinkaan nyt kun polttoaineen hinta on nykyisellä tasolla.
No esim. 5 minuuttia sinne tai tänne on ihan sama, varsinkin jos ilmakanavia lämmittää useamman sadan watin vastukset (esim. omassa dieselissä 300W auttamassa).

Ympäristön kannalta tuo saattaa olla jopa parempi kuin pohottaa 15-20 minuuttia webastoa koska autossa on katalysaattori ja/tai hiukkassuodattimet, toisin kuin näissä lisälämppäreissä...
 
No esim. 5 minuuttia sinne tai tänne on ihan sama, varsinkin jos ilmakanavia lämmittää useamman sadan watin vastukset (esim. omassa dieselissä 300W auttamassa).

Ympäristön kannalta tuo saattaa olla jopa parempi kuin pohottaa 15-20 minuuttia webastoa koska autossa on katalysaattori ja/tai hiukkassuodattimet, toisin kuin näissä lisälämppäreissä...

No sekin 300w sähkö pitää tuottaa laturilla, jota pyöritetään huonon hyötysuhteen omaavalla polttomoottorilla -> kulutus kasvaa -> päästöt kasvaa. Katalysaattori ei tee yhtään mitään siellä autossa kun kylmänä käynnistät ja jätät tyhjäkäynnille. Vaatii useamman kilometrin ajoa, että se katalysaattori alkaa toimimaan. Hiukkassuodatin toki kyllä kerää niitä hiukkasia, mutta vaatii sitten tiheämmät poltot kun menee nopeammin tukkoon. Kylmää moottorin seosta pitää rikastaa, että pysyy käynnissä joten päästöt kasvaa. Samalla polttoainetta päätyy moottoriöljyn joukkoon männän renkaiden ohi. Samoin sen hiukkassuodattimen polton yhteydessä polttoainetta päätyy öljyn joukkoon.

Kuten sanoin niin minulle se nyt on ihan sama miten kukin lämmittää, mutta en kyllä keksi miksi se olisi se järkevin ratkaisu. Kylmäkäynnistykset aiheuttavat myös kulumista moottoriin. Polttoaineen kulutus on pieni tyhjäkäynnillä, joten ei siinä nyt isot päästöt tule suhteessa ajamiseen.
 
Jaa-a, mielestäni VoC on ollut käytännössä vakiona täällä päin maailmaa, jotain pieniä poikkeuksia saattaa olla mutta ainahan niitä on.

Saa ettimällä ettiä että löytää ilman VoCia ja webaa auton. Jos puhutaan näistä uusista Geelyn aikaisista autoista siis ja unohdetaan ne Fordin tekeleet.
Joo VoC on kai jokaisessa Volvossa. Ilman maksua VoC:lla ei taida saada muuta kuin mahdollisuuden pirauttaa tiepalveluun katonrajassa olevaa nappia painamalla mutta lisenssin maksamalla onnistuu nuo etäkäyttötoiminnot Volvo Cars-sovelluksessa. Lisenssi itsessään on halpa, 66 e / 2 vuotta tjsp. joten sitä ei edes kannata jättää maksamatta.
 
Citigoon tuli tilattua B4E Eberi ja siihen Easystart Web -ohjaus. Onko porukalla tosta Eberin äppi-/selainpohjaisesta ohjauksesta millaisia kokemuksia?

Webasto kaukkarilla löytyy ykkösautosta, halusin nyt vähän kokeilla tähän toiseen eri valmistajan pöhinäkonetta..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 781
Viestejä
4 498 960
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom