Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

No ainakin kuvassa oli 100 rajoitus.. huoh
On kyllä.

Mutta itse mielummin lasken nopeutta hieman jos sillä vältän "ylimääräisen" lataustauon. Tyyliin -> 105 lasissa en pääse perille mutta 100km lasissa pääsen.

Oma pointti oli et pienikin pudotus auttaa.

Kuvassa esim 106 mittarissa , kuite 100km/h ei olis viel alinopeus JOS mittari ei valehtele.

5km/h tiputus ei edes matkaaikaan vaikuta oikeastaan mitään. Tai no vaikuttaa jos matka on joku 1000kilsaa :D
 
Pitääkö kuvaan fotoshopata 100 km/h, että pääsette ongelmasta ylitse? :kahvi:

Pointti oli osoittaa, että sähköauto saattaa toimia hyvin myös kovilla pakkasilla – ID.3 -tyyliset käyntirajoitukset esimerkikiksi poislukien, mitä kukin valmistaja sitten autoihinsa koodaakin.
 
Pitääkö kuvaan fotoshopata 100 km/h, että pääsette ongelmasta ylitse? :kahvi:

Pointti oli osoittaa, että sähköauto saattaa toimia hyvin myös kovilla pakkasilla – ID.3 -tyyliset käyntirajoitukset esimerkikiksi poislukien, mitä kukin valmistaja sitten autoihinsa koodaakin.
Ei tarvii :D

Itse vaan omalla sähköhopalla ajaessa yleensä seuraan kulutuksia ja tutkin mikä vaikuttaa miten jne..

Sori jos vähän meni vatvomisen suuntaan. Kulutusoptimointi on sairaus :D
 
On kyllä.

Mutta itse mielummin lasken nopeutta hieman jos sillä vältän "ylimääräisen" lataustauon. Tyyliin -> 105 lasissa en pääse perille mutta 100km lasissa pääsen.

Oma pointti oli et pienikin pudotus auttaa.

Kuvassa esim 106 mittarissa , kuite 100km/h ei olis viel alinopeus JOS mittari ei valehtele.

5km/h tiputus ei edes matkaaikaan vaikuta oikeastaan mitään. Tai no vaikuttaa jos matka on joku 1000kilsaa :D

Huyndai Ioniqin nopeusmittari kalibroi GPS:stä ja mittarivirhe on aina 5km/h. Uskon että Nirossa sama, eli autolla ajetaan rajoituksen mukaisesti olematta kuitenkaan tientukkona.
 
Huyndai Ioniqin nopeusmittari kalibroi GPS:stä ja mittarivirhe on aina 5km/h. Uskon että Nirossa sama, eli autolla ajetaan rajoituksen mukaisesti olematta kuitenkaan tientukkona.
Ahaa,

Oman teslan virhe on about nolla , mikä tosin on myös johtanut sakkoihin kun vanhoihin tapoihin tottuneena ajelin alkuun yli ajatellen et ton 5km/h heittää ni kestää kympin vetää yli. :P
 
Huyndai Ioniqin nopeusmittari kalibroi GPS:stä ja mittarivirhe on aina 5km/h. Uskon että Nirossa sama, eli autolla ajetaan rajoituksen mukaisesti olematta kuitenkaan tientukkona.

Onkohan tämä nyt ihan varmaa tietoa, koska Google ei tälläisestä tiennyt mitään. Enkä muista tälläisestä olleen puhetta Huihain teknisessä koulutuksessakaan. (Toki siitä on aikaa se pari vuotta)
 
Vanhalla Volvolla, jossa ei ehkä hehkutkaan olleet enää täydessä tikissään, oli tommosella -30 pakkasella aikoinaan kiva seurailla, kun eka saattoi startata kolmella pytyllä mukavan epätasaisesti käyden ja kalkatellen, ja sitten neljäs ja viides tulivat mukaan heti kohta. Käyntiin kyllä lähti, ehkä piti vaan pari kertaa kokeilla.
 
Tuon kulutuksen sais paljo alemmas ajamalla vaikka 95km/h , mittarissa tuossa ainakin 106 km/h niin vie se energiaa tuollaisella kelillä.
Ehkä vielä näin. Jossain vaiheessa kuitenkin käy niin, että kulutus per matka nousee ajettaessa hitaammin. Tässähän korkea kulutus perustuu lämmitykseen, eli skenaario on ihan eri kuin polttomoottoriautossa.
 
Ehkä vielä näin. Jossain vaiheessa kuitenkin käy niin, että kulutus per matka nousee ajettaessa hitaammin. Tässähän korkea kulutus perustuu lämmitykseen, eli skenaario on ihan eri kuin polttomoottoriautossa.
Tuota noin, lämmitys on ainakin omassa sähköautossa pieni murhe alun jälkeen. Nopeus (tai no ilmanvastus) on se pahin jos tienpinta on muuten ok.

-22 asteen pakkasessa lämmitys otti alkuun kovan piikin mutta homma tasoittui kun koppiin oli saatu se 21 astetta. 100km/h nopeudesta tiputin vauhtia 80km/h tasolle > kulutus tippui 230wh/km > 196wh/km

Pisimälle pääsis ku ajais 50-60km/h tuon alle tai yli huononee.

teslan eco ennätyksen keskinopeuden tais olla 55km/h :D

-kylmä ilma on myös kovempi vastus. Ja pakkasella kitka renkaan ja tien välissä kovempi (Tosin merkitys voi olla pieni, lämmitys lienee pahempi)

-edit

kuvaa jos jollain kiinnostaa käppyrä
FC42D008-03A5-4FD7-ABBE-0D01B54BA72C.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
nokivasara Ford Kuga lämpiää eberillä ja varalle asennutin lohkolämmittimen ylläpitolaturilla Defa MultiCharger 1210 Flex 12V/10A
 
Tuon kulutuksen sais paljo alemmas ajamalla vaikka 95km/h , mittarissa tuossa ainakin 106 km/h niin vie se energiaa tuollaisella kelillä. :D

Täähän se sähkisten perisynti on. Yleensä kun elämässä pyritään eteenpäin ja yhteiskunta pyrkii parantamaan omia olojaan, niin tänne sitten ilmastopsykooseissa roudataan näitä sähkövehkeitä millä pertit ajelee alinopeutta kun pitää säästää sähköä. Ladatkaa sitten joka pysähdyksellä ne vehkeet ja tapelkaa niiden letkujen kanssa ettei normaalien ihmisten tarvitse kärsiä siitä jurnuttamisesta.

Tekisi mieli ajaa läpi autoista aina kun näkee jonkun miljoonaheppasen teslan ajamassa motarilla 80kmh koska säästö.

Edit: No niin tästähän olikin jo ylempänä mainittu.
 
Täähän se sähkisten perisynti on. Yleensä kun elämässä pyritään eteenpäin ja yhteiskunta pyrkii parantamaan omia olojaan, niin tänne sitten ilmastopsykooseissa roudataan näitä sähkövehkeitä millä pertit ajelee alinopeutta kun pitää säästää sähköä. Ladatkaa sitten joka pysähdyksellä ne vehkeet ja tapelkaa niiden letkujen kanssa ettei normaalien ihmisten tarvitse kärsiä siitä jurnuttamisesta.

Tekisi mieli ajaa läpi autoista aina kun näkee jonkun miljoonaheppasen teslan ajamassa motarilla 80kmh koska säästö.

Edit: No niin tästähän olikin jo ylempänä mainittu.


Terve kirjoitus. Onnea elämään ...
 
No? Olenko mielestäsi jotenkin väärässä?

On kyllä.

Mutta itse mielummin lasken nopeutta hieman jos sillä vältän "ylimääräisen" lataustauon. Tyyliin -> 105 lasissa en pääse perille mutta 100km lasissa pääsen.

Oma pointti oli et pienikin pudotus auttaa.

Kuvassa esim 106 mittarissa , kuite 100km/h ei olis viel alinopeus JOS mittari ei valehtele.

5km/h tiputus ei edes matkaaikaan vaikuta oikeastaan mitään. Tai no vaikuttaa jos matka on joku 1000kilsaa :D
Tähänkin voisin kommentoida että oletko koskaan miettinyt että siellä on ihmisiä töissäkin siellä liikenteessä. Jotkut viettävät aikaansa siellä huomattavasti enemmän kun se kerran vuodessa lappiin ajeleva sähköautoilija? En itse aja työkseni mutta säälittää kyllä enenevässä määrin nämä kaverit jotka joutuvat niitä säästötalkoita seuraamaan. Kumma juttu että esim opettajan työtä ei tule kukaan häiriköimään työmaalle mutta sitten liikenteessä voi oman maun mukaan hidastella vaikka kuinka paljon jos se omaan agendaan sopii.
 
En usko, että 2 min tyhjäkäynnillä on moottorin lämpiämisen suhteen mitään merkittävää merkitystä verrattuna tilanteeseen, että autolla lähtee liikkeelle 10 sekunnissa käynnistyksestä. Sen suurempi autoekspertti en ole, mutta käsittääkseni kylmä moottori käy hyvinkin rikkaalla seoksella, joka itsessään likaa ja kuluttaa moottoria, joten parempi lähteä rauhallisesti (moottoria suuremmin rasittamatta) liikkeelle niin pian kuin se on turvallisesti mahdollista, jotta moottori saavuttaa nopeammin normaalin käyntilämpötilansa. Kokonaan toinen juttu on se, että juuri kylmällä käynnistetyn, tyhjäkäynnillä raksuttavan moottorin pakokaasuja ei säännönmukaisesti kannata myöskään olla siinä auton ulkopuolella hengittelemässä.

Ainakin itsellä edellisellä autolla (2 litrainen 2010 bensa Vaggine) lämmöt nousi paikallaan tyhjäkäynnillä aika hyvin ja sitten (kovalla pakkasella) lämmöt dippasi liikkeelle lähtiessä, kun ilma alkoi virtaamaan (vaikka olisi ollut sisälämmitys pois päältä). Nykyautossa ei edes öljynlämmölle ole mittaria pl. joku varoitusvalo, jos ongelmaa (ranskalaiset :lol:).

Duuniin ei tarvitse päivittäin ajaa, niin en ole tolppapaikkaa lunastanut ja en siis käytännössä lämmitä millään ellei sitten satu olemaan hyvin kylmä ja mökkeilemässä, kylässä tms. jossain, jossa defan johdon sää näppärästi seinään. Hienosti on aina startannut, tai jos joskus onkin hiukan joutunut polkemaan, niin ei ole mitenkään lämpötilasta riippuvaista ollut.
 
Tuota noin, lämmitys on ainakin omassa sähköautossa pieni murhe alun jälkeen. Nopeus (tai no ilmanvastus) on se pahin jos tienpinta on muuten ok.
Ei se oikein voi olla, kun siis puhutaan äärioloista. -35 tai -40 asteessa lisäeristetynkin henkilöauton kopin lämpimänä pito vie karmaisevan energiamäärän - ei niinkään sen lämmitys, vaikka kulutuspiikki on kova kun lämmitysteho on mitoitettu isoksi. Monen muun syyn ohella suuri lämmitysteho tarvitaan juuri siksi, että hytin voi aina päästää viilenemään, kun pysähdytään eikä kytketä latausta.

Itse kulkemiseen tarvittava teho muuttuu verrattain vähän lämpötilasta ja enemmän siihen vaikuttaa mm. lumi. Akkujen toiminta tästä erillisenä tekijänä on sekin potentiaalinen ongelma, mutta kulutuksestahan oli puhe.

Myös oheinen kaavio vahvistaa tämän(vaikka siinä ei ole energiankulutus vaan toimintamatka). Kuvaajien rajalämpötilathan ovat 0, 10 ja 20 astetta celsiusta. Siis tyypillisiä ja normaaleja lämpötiloja vähän siellä sun täällä. Optimiarvo siirtyy koko ajan korkeamman nopeuden kohdalle (ja kovan nopeuden aiheuttama suhteellinen menetys vähenee) kun lämpötila laskee. Arktisissa talvilämpötiloissa ja etenkin äärimmäisessä pakkasessa mennään huomattavasti alle alimman käyrän. Tämä ei johdu esimerkiksi sähkömoottoreiden hyötysuhteen heikkenemisestä, kylmästä tiheästä ilmasta tai renkaiden vierintävastuksen kasvusta, vaan lämmitysenergian tarpeesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin itsellä edellisellä autolla (2 litrainen 2010 bensa Vaggine) lämmöt nousi paikallaan tyhjäkäynnillä aika hyvin ja sitten (kovalla pakkasella) lämmöt dippasi liikkeelle lähtiessä, kun ilma alkoi virtaamaan (vaikka olisi ollut sisälämmitys pois päältä). Nykyautossa ei edes öljynlämmölle ole mittaria pl. joku varoitusvalo, jos ongelmaa (ranskalaiset :lol:).

Duuniin ei tarvitse päivittäin ajaa, niin en ole tolppapaikkaa lunastanut ja en siis käytännössä lämmitä millään ellei sitten satu olemaan hyvin kylmä ja mökkeilemässä, kylässä tms. jossain, jossa defan johdon sää näppärästi seinään. Hienosti on aina startannut, tai jos joskus onkin hiukan joutunut polkemaan, niin ei ole mitenkään lämpötilasta riippuvaista ollut.
2min riittää land cruiserissa helposti kun pistää power heaterin päälle.

Ja niille jotka ei tiedä mikä se on

What is a Viscous Heater?
A viscous heater (also known as Power Heater) on a Land Cruiser and is a pump bolted to the engine and is manufactured by Denso. It churns up a silicone gel inside the pump as it rotates when the engine is running, this in turn generates heat quickly through friction.

The heater then warms the engine coolant which passes through the viscous heater which in turn passes into the vehicles heating system and so warming up you quickly on a cold frosty day.
 
Nykyautossa ei edes öljynlämmölle ole mittaria pl. joku varoitusvalo, jos ongelmaa (ranskalaiset :lol:).
Moottoriöljyn lämpömittari ei oikein ikinä ole ollut yleinen varuste henkilöautoissa vaan erikoisempi osa parempaa mittarivarustusta. Valitettava puute se toki on, etenkin nykyään vieläpä hyvin tyhmää kun erillisiä instrumentteja ei tarviste mittaristoon upottaa ja antureita on kuitenkin olemassa, eli kaikenlaista dataa saisi helposti näkyviin jos käyttäjää olisi ajateltu vähääkään.

Tarkoittanet sitä vielä valitettavampaa puutetta, että nykyään ei aina ole kunnollista tai lainkaan moottorin lämpömittaria. Aikanaan oli samaa vikaa eli lähinnä pelkkä varoitusvalo, välillä ymmärrettiin tämän instrumentin tärkeys ja siitä tuli melkeinpä itsestäänselvyys. Vanhoista(80-luvulle asti) usein puuttui, ja olihan sitä puutteellista mittarivarustelua muutenkin. Eihän edes vielä 70-luvulla kaikissa autoissa ollut polttoainemittaria tai edes varoitusvaloa. Toisaalta taas monessa autossa oli vielä kylmän sodan loppumisaikoihin vakiona toki lämpömittari mutta ei lainkaan käyntinopeusmittaria. :facepalm::facepalm:

Konsernin natsivolkkareissa on varsin yleisesti viime aikoina ollut ajotietokoneesta valittavissa öljyn lämpötilan näyttö, moottorin lämpötilalle normaali erillismittari. Toki jälkimmäinen näyttää käsiteltyä arvoa eli ei suoraan mittaukseen perustuvaa, mutta sehän on yleistä eikä mitenkään uutta. Suuri poikkeama näytetään eli ajaa asiansa.
 
Terve kirjoitus. Onnea elämään ...
Niin no, tämä on nyt vähän väärä ketju mutta mites ne 20 muuta siellä jonossa takana kun sillä hybridillä lullutetaan 75kmh 100 alueella tms.

Motarillahan se on se ja sama mitä toinen ajaa mutta kaksikaistaisella alkaa nopeasti kyllä lämpö nousemaan muualla kuin moottorissakin jos edellä nutaa joku sähkönsäästäjä.
No? Olenko mielestäsi jotenkin väärässä?


Tähänkin voisin kommentoida että oletko koskaan miettinyt että siellä on ihmisiä töissäkin siellä liikenteessä. Jotkut viettävät aikaansa siellä huomattavasti enemmän kun se kerran vuodessa lappiin ajeleva sähköautoilija? En itse aja työkseni mutta säälittää kyllä enenevässä määrin nämä kaverit jotka joutuvat niitä säästötalkoita seuraamaan. Kumma juttu että esim opettajan työtä ei tule kukaan häiriköimään työmaalle mutta sitten liikenteessä voi oman maun mukaan hidastella vaikka kuinka paljon jos se omaan agendaan sopii.
Tän huomaa parhaiten iltavuoroon ajellessa kun kaikki juuri päässeet töistä ja se viimeinenkin halu rivakkaan liikkumiseen on hävinnyt.
 
En tiedä onko se nyt mitenkään yleinen ilmiö, että sähköautoilla körötellään etananvauhtia varauksen riittävyyden maksimoimiseksi.

Lataushybridiporukka on sitten ihan oma lajinsa. Tai lähinnä osa heistä. Kun silmäilee varsinaisia autoaiheisia keskustelupalstoja niin kyllä vaan on niitäkin kuskeja, joille sähköllä autoilu on loputon ihmetyksen ja innostusen aihe. Yksittäisen ajosuoritteen tai vähintään päivän tarkkuudella seurataan paljonko kilowattitunteja meni, ja kuinka suuren osan ajosta pystyi ajamaan sähköllä. Näistä osa ajaa ennemmin pakastinkylmällä autolla jotta ei vahingossakaan polttomoottori pyörähtäisi talvellakaan käyntiin, polttomoottorin käynnistyminen kun on asia joka joillekin tuntuu olevan hirveintä mitä kokea voi. No eipä siinä, kuka mistäkin teknisestä vempeleestä jaksaa innostua.

Onpa niitä kyllä ollut polttomoottoriautoilijoitakin, jotka jaksavat pilkulleen seurata paljonko bensaa/löpöä menee ja äärimmillään väkisin yrittää painaa kulutusta alas. Ajetaan hissukseen motarilla, ilmastointi laitetaan pois viileämmillä keleillä jne.
 
Täällä ainakin omalla kohdalla kulutuksen seuranta tapahtuu silleen että "mitä nopiammin, sitä nopiammin". Onhan se että aikaisemmin saa moottorin sammumaan, toki joitakin pätkiä ajetaan säästellen (mutta harvoin).
 
En tiedä onko se nyt mitenkään yleinen ilmiö, että sähköautoilla körötellään etananvauhtia varauksen riittävyyden maksimoimiseksi.

Hauskasti ajat muuttuvat. Entisaikaan se hidastelija oli aina joku pösö tai sitikkakuski, nykyään siellä on aina joku nissan leaf tai joku muu SuperEcoTurbo -säästöhybridivehje vetämässä letkaa.
 
Vaihdettiin autoa ja samalla auton lämmitystekniikaksi vaihtui Webasto. Onhan tuo kiva kun saa puhelimesta naksautettua lämmityksen päälle saa auton oikeasti lämpimäksi ja vieläpä kohtuullisen nopeasti. Aika näyttää miten akku kestää, kun ei hirveästi ole pitkiä ajoja tiedossa.
 
Vaihdettiin autoa ja samalla auton lämmitystekniikaksi vaihtui Webasto. Onhan tuo kiva kun saa puhelimesta naksautettua lämmityksen päälle saa auton oikeasti lämpimäksi ja vieläpä kohtuullisen nopeasti. Aika näyttää miten akku kestää, kun ei hirveästi ole pitkiä ajoja tiedossa.
Onko millainen akku autossa?
Jos on tolppapaikka, niin ylläpitolaturilla voi latailla pahimpaan pakkasaikaan, mutta ei liene ongelmia, jos ei tule kovia pakkasia, jolloin akku ei tahdo ottaa juurikaan latausta vastaan.
 
Onko millainen akku autossa?
Jos on tolppapaikka, niin ylläpitolaturilla voi latailla pahimpaan pakkasaikaan, mutta ei liene ongelmia, jos ei tule kovia pakkasia, jolloin akku ei tahdo ottaa juurikaan latausta vastaan.
Joku AGM-akku siellä on. En ole tarkemmin sen speksejä vielä tarkistanut.

Ylläpitolaturi löytyy kyllä, mutta auto on taloyhtiön tolppapaikalla, jossa on 2h ajastin, eli yön yli sitä ei saa jätettyä latautumaan. Ihan heti en keksinyt, että miten sitä kellokytkintä saisi huijattua.
 
AGM on iso apu. Jos on kovin vanha, ei välttämättä ole huono idea vaihtaa tuoreeltaan uuteen. Välttyy mahdolliselta tulossa olevalta harmilta pakkaskeleillä.

Jos autossa ei ole jotain eksoottista akun vaihtoon liittyen, kuten akkuvahdin uudelleenohjelmointia tms. niin saattaisin tehdä niin, että soittaisin johonkin akkuliikkeeseen että laittavat akun latautumaan valmiiksi täyteen ja seuraavana päivänä sitten vaihto. Luulisi että tällaisen palvelun saa pyydettäessä, ja itse välttyisi uuden akun täyteen lataamiselta.
 
Joku AGM-akku siellä on. En ole tarkemmin sen speksejä vielä tarkistanut.

Ylläpitolaturi löytyy kyllä, mutta auto on taloyhtiön tolppapaikalla, jossa on 2h ajastin, eli yön yli sitä ei saa jätettyä latautumaan. Ihan heti en keksinyt, että miten sitä kellokytkintä saisi huijattua.
Se 2h riittää kyllä yllättävän hyvin, kunhan ei akku pääse ihan tyhjiin. Tuo AGM pelastaa paljon, sillä se ottaa hyvin varausta kylmänäkin, sekä kestää syklisyyttä, kuin vajaata varaustakin huomattavasti paremmin normiakkuun verrattuna.
 
Tarkoittanet sitä vielä valitettavampaa puutetta, että nykyään ei aina ole kunnollista tai lainkaan moottorin lämpömittaria. Aikanaan oli samaa vikaa eli lähinnä pelkkä varoitusvalo, välillä ymmärrettiin tämän instrumentin tärkeys ja siitä tuli melkeinpä itsestäänselvyys. Vanhoista(80-luvulle asti) usein puuttui, ja olihan sitä puutteellista mittarivarustelua muutenkin. Eihän edes vielä 70-luvulla kaikissa autoissa ollut polttoainemittaria tai edes varoitusvaloa. Toisaalta taas monessa autossa oli vielä kylmän sodan loppumisaikoihin vakiona toki lämpömittari mutta ei lainkaan käyntinopeusmittaria. :facepalm::facepalm:

Saattaa olla, autotekniikka kun ei ole omaa ydinosaamisaluetta. "Moottorin lämpönä" tuosta puhutaan, mutta jotenkin loogisesti olen ajatellut, että se on öljynlämpö, kun miten sen moottorin lämpö muka mitataan kätevästi - kuvittelisi, että vaihtelee paljon riippuen mistä mittaa. Sama toki öljyllä, mutta ajattelin, että on joku vakiopiste kierrossa, josta mitataan.

Nykyaikaisessa autossa en kyllä käyntinopeusmittarille tarvetta näe (rakkaassa ranskalaisessani tämäkin on toteutettu aika jännästi, mutta löytyy kuitenkin). Kyllä sen tuntee, milloin on tarvetta pienemmällä/isommalle vaihtaa. En tiedä sitten, jos jotain raskasta kuormaa vetää, niin voi olla tarpeen.
 
Saattaa olla, autotekniikka kun ei ole omaa ydinosaamisaluetta. "Moottorin lämpönä" tuosta puhutaan, mutta jotenkin loogisesti olen ajatellut, että se on öljynlämpö, kun miten sen moottorin lämpö muka mitataan kätevästi - kuvittelisi, että vaihtelee paljon riippuen mistä mittaa. Sama toki öljyllä, mutta ajattelin, että on joku vakiopiste kierrossa, josta mitataan.

Nykyaikaisessa autossa en kyllä käyntinopeusmittarille tarvetta näe (rakkaassa ranskalaisessani tämäkin on toteutettu aika jännästi, mutta löytyy kuitenkin). Kyllä sen tuntee, milloin on tarvetta pienemmällä/isommalle vaihtaa. En tiedä sitten, jos jotain raskasta kuormaa vetää, niin voi olla tarpeen.
Eiköhän puhe ole veden lämpötilasta, mikä on yleensä melko vakio kunhan lämpiää.
Jossain sporttiautoissa ja työkoneissa voi olla öljyn lämpömittareita.
 
Onnistuuko "kiinawebastoista" vikakoodien luku jotenkin ja menevätkö ne myös lukkoon liian monen epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen?
 
Onnistuuko "kiinawebastoista" vikakoodien luku jotenkin ja menevätkö ne myös lukkoon liian monen epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen?
Antaa koodin näyttöön. ei mene lukkoon.
noissa tulee ohjeissa vikakoodien selitykset ja jopa laitteen räjäytyskuvat mukana.
 
Onnistuukohan mitenkään letkulämmittimen ja säteilylämmittimen yhdistäminen? Auton tekniikalle notkea öljy on pakkasilla arvokas asia.
 
No olkoon vaikka mikä tahansa kantatie. Turhaa ohitettavaa joka tapauksessa - nykyään motarilla ajaminenkin on jo tökkivää kun niitä vasemman kaistan junnaajia on niin tolkuttomasti.
 
Edellisessä kulkineessa ei JTD meinannutkaan startat kun lämmöt laski -10C ja alle. Lämmittimenä vain Webasto kaukosäätimellä. Erillisestä laturista huolimatta akkuja meni kuin leipää. Seuraavassa eli nykyisessä autossa olikin calixin lohkolämmitin ja sisäpistoke, näiden lisäksi voi ajastas can ohjatun eberin. Työpaikalla ei tolppia ollut niin sai eberillä lämmitellä pitkään, nykyään tolpat on. Ostin uuden akun 5v sitten ja nyt ennen joulua akku meni tyhjäksi eberin ajelujen jälkeen.

Hankin samanlaisen Tranen 74Ah akun ja siihen liimasin abh akun lämmittimen. Eli lämmityscombo on nyt Calixin 17A ylläpitolaturi+abh+600/1600W sisälämmitin+550W lohko+5.5KW eberi. Eio epävarmuuksia kunhan naftafiltteri on vaihdettu :D

Johdon ohjaus wifi-ajastimella, mallia motonetin 20€ ulkopistokkeella, kyllästyin kellomittarin ruuvaamiseen.
 
TT-Thermo asennettu syksyllä, 1000W uusin malli. Voi asentaa kuulemma vaikka vaakaan, asensin pystyyn, lämmityslaitteen kennon letkuun asennettu. Ahtaan paikan takia piti laittaa vähän putkea väliin, ja nyt lämmitin on moottoritilasta helposti huollettavissa/vaihdettavissa, jos tarvii. Lämmittää moottorin kuin Webasto, auton käynnistyksen jälkeen puhaltaa heti lämmintä. Sisätilan lämmitin lämmittää sisätilan. Defan johtosarjaan käy suoraan. Todella hyvältä vaikuttaa.
 
Onko nykyautoissa ominaisuutena, että kun lämpötila laskee -15C tai alle alkaa kylmälle moottorille/elektroniikalle tulla ongelmia? Vai onko tätä kenties vaan patongeissa ym. etelän merkeissä? Oma vanhahko patonki järjestäen joka kerta polttanut vikavaloa ja oikutellut ekoilla -20C pakkasilla. Käytännössä siis tilapäistä sähkövikaa potee. Ei ole sentään korjaamolle tarvinnut hinata. Avutonta säteilylämmitintä kun pitää päällä puoli yötä on vielä pärjännyt.

Toiveissa olisi, että jos vaihtaisi uudempaan ei tarvitsisi enää jännittää pääseekö matkaan ja perille näillä keleillä, vaikka Turun seudulla nämä nyt aika harvassa onkin.
 
Onko nykyautoissa ominaisuutena, että kun lämpötila laskee -15C tai alle alkaa kylmälle moottorille/elektroniikalle tulla ongelmia? Vai onko tätä kenties vaan patongeissa ym. etelän merkeissä? Oma vanhahko patonki järjestäen joka kerta polttanut vikavaloa ja oikutellut ekoilla -20C pakkasilla. Käytännössä siis tilapäistä sähkövikaa potee. Ei ole sentään korjaamolle tarvinnut hinata. Avutonta säteilylämmitintä kun pitää päällä puoli yötä on vielä pärjännyt.

Toiveissa olisi, että jos vaihtaisi uudempaan ei tarvitsisi enää jännittää pääseekö matkaan ja perille näillä keleillä, vaikka Turun seudulla nämä nyt aika harvassa onkin.

Oletko katsonut vikakoodilla mikä anturi sitä vikakoodia antaa? Ihan jo se vanhanhan patongin vanha akku voi aiheuttaa tuollaista.
 
Oletko katsonut vikakoodilla mikä anturi sitä vikakoodia antaa? Ihan jo se vanhanhan patongin vanha akku voi aiheuttaa tuollaista.

Tuskin akku kun vikaa heittänyt vasta jonkin matkan ajon jälkeen. Taisi olla control module long term memory performance condition ja intake temperature sensor. Vikavalo kuitenkin sammui itsekseen enkä jaksanut huoltoon kiikuttaa. Ja jaksoi käydä ongelmitta.

Tosin kerran kylmäkäynnistyksen (ilman lämmitystä) jälkeen ei ollut tyhjäkäyntiä, tästä ei kutenkaan herjannut mutta startin ja moottorin ääni oli poikkeava o_O.
 
Tuskin akku kun vikaa heittänyt vasta jonkin matkan ajon jälkeen. Taisi olla control module long term memory performance condition ja intake temperature sensor. Vikavalo kuitenkin sammui itsekseen enkä jaksanut huoltoon kiikuttaa. Ja jaksoi käydä ongelmitta.

Tosin kerran kylmäkäynnistyksen (ilman lämmitystä) jälkeen ei ollut tyhjäkäyntiä, tästä ei kutenkaan herjannut mutta startin ja moottorin ääni oli poikkeava o_O.

ihmekkös jos vikavalo palaa jos läpötila-anturi sekoilee, ei se auton vika ole että anturi on antautunut....
 
Volvon ardic alkaa antautumaan pikku hiljaa jälleen kerran, vuosi sitten vaihdoin hehkun siihen mutta nyt alkaa olemaan loppu. Ei vain pysy päällä ja toimii satunnaisesti. Autossa ei ole mitään piuha lämmitintä joten meinasin semmosen ens viikolla asennuttaa. Letku vai lohko? Lohko ei olisi kuin ~120e ja luultavasti aika nätti homma lyödä kiinni saisi edes lämpimän auton. Kannattaako samalla hommata defa comfort kit 1400 tms niin saa sisätilat myös sulaksi? Alkaa vituttamaan auton käyntiinlähtö -15 - 25 pakkasella kun aivan epävarmaa lähteekö vai ei, ja kaiken kruunaa että koko paska ei edes lämpiä. Termarinkin joutuu samalla vaihtamaan.
 
ihmekkös jos vikavalo palaa jos läpötila-anturi sekoilee, ei se auton vika ole että anturi on antautunut....

Jaa, itsellä jäänyt epäselväksi kannattaako noita vaihtaa ekasta inahduksesta. Edellistalvena oli jotain samanlaista ja korjaamon mielipide oli, että katsotaan uusiiko. En tietenkään muista mitä silloin oli. Auto tosin sytyttänyt myös eri syistä vikavalon ja vika poistunut tämän jälkeen. Voipi olla että tämä patonkivankkuri kannattaisi vaihtaa, tosin halpoja kilometrejä tulee vielä.
 
Voiko ylläpitolaturin vain kytkeä auton akkuun? Ei tarvitse irrottaa akkua autosta?

Yhden kalliin ylläpitolaturin ohjekirjasta sai kuvan, että ylläpitolaturin voi vain kytkeä akkuun ja laturin toisenpään pistorasiaan. En löytänyt vastausta voisiko saman tehdä motonetin halvalla ylläpitolaturilla (Ylläpitolaturi BC38A 6/12V 0,8/3,8A 24-120Ah | Motonet Oy).
Kyllä voi. Yleensä kytketään ne rengasliittimet pysyvästi ja sitten laturin voi irrottaa siitä liittimestä. En tiedä onko tuossa niitä mukana.
 
Juuri näinhän se tehdään, siis perinteisesti. Uudemman auton tapauksessa voi olla olemassa tästä poikkeava valmistajan ohje oikeasta kytkentäpaikasta, jotta ulkopuolinen lataus ei hämää akunvalvontajärjestelmää. Samaan kohtaan virtapiiriä, johon neuvotaan laittamaan normaalisti leuat kiinni, voi myös kytkeä tuollaisen puolikiinteän liitossarjan.
 
Tuli hommattua rouvalle vm.17 B8 VW Passat Tdi. Aika lyhyttä on ajo pääsääntöisesti ja veikkaan että kun kylmät tulee niin webasto tappaa akun aika nopeasti. Saan autolle virtaa tarvittaessa 24/7 joten uskoisin että tuo Defan 1205 riittää vallan mainiosti.

Akkuhan tässä on lienee jossain takaluukussa. Laturin piuhat ilmeisemmin liitetään kumminkin konehuoneeseen siihen + liittimeen mutta minne se - piuha menee. Oliko siellä sillekkin oma blugi vaiko jonnekkin autoon kiinni esim iskarin yläpään pultit? Auto ei ole pihassa joten en pääse tarkistamaan kaikkia konehuoneessa olevia liittimiä juuri nyt.
 
Käytän webastoa pakkaskeleillä lähes aina ja ajan 95% parin kilsan pyrähdyksiä. Siitä huolimatta akku ei ole ikinä hyytynyt tai auto valittanut asiasta. En tiedä onko akku diesel-autoissa paljon kovemmalla, mutta näin omassa litran bensavehkeessä.

Edit. Farkku Octavia vm 17
 
Viimeksi muokattu:
sulla tulee vaan ne 5% ajot riittavan saannollisesti. Vaikka joka toinen viikko pitka vali niin on akku taas taynna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 476
Viestejä
4 558 127
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom