Olen varmaan joskus aiemmin kirjoitellut omia kokemuksia "Webasto" vs. "lohkolämppäri", mutta kirjoitellaan huvikseen vielä lisää:
-Viime talvi oli täällä E-Suomessa harvinaisen luminen sekä kylmä, samaan aikaan mulla oli eka auto jossa oli Webasto. Mielestäni tuo on oiva laite laittaa päälle "viime hetken" menoissa tai "asioilla / tuttavilla / ym.", todella kätevä siinä mielessä. Mutta muutoin tykkään vanhasta kunnon "lohkolämmittimestä", omissa menoissani sopiva vehje.
Sillä voi (kovilla) pakkasilla lämmittää autoa vaikka 4h putkeen ilman pelkoja akun varaustilasta ym, eli moottoria ja sisätilan lämmittimellä sisätiloja niin, että jokaikinen ikkuna on sulana eikä mitään tarvitse skrabailla / edes puhdistaa lumesta. Samoin tykkään käyttää perinteistä lohkolämmitintä (sisätilan lämmittimen kanssa) ihan jo syksystä lähtien, koska se pitää sisätilat kuivina sekä kosteina aamuina lasit ovat kirkkaat unohtamatta mukavan lämmintä autoa, penkki, hallintalaitteet, ym. Vaikka ulkona ei olisi kylmempää kuin 7-8 C niin sisätiloiltaan jo valmiiksi lämpöiseen autoon on vain 10x mukavampi istahtaa kuin kylmään, oli sitten kuinka tehokkaat "ilmansuuttimien lämmityselementit" tai mitä tahansa ratinlämmitintä, penkinlämmitintä tahansa.
Minulla oli viime talvena tosiaan "webastokokemuksina" sisätiloiltaan jopa keskivertoa pienikokoisempi auto (Audi TT), ja ainakin siinä ollutta Webastoa olisi pitänyt käyttää jo noin -10 C pakkasilla kauemmin kuin 20min, jotta auto olisi ollut takalasiaan myöden lumeton & lasit jäättömät. Ne saattoivat olla kyllä "sulina" mutta siten, että ne joutui silti pyyhkimään sulasta jäähileestä puhtaiksi ennen liikkeelle lähtöä. Kovemmilla pakkaslukemilla siinä joutui usein skrabailemaan vähintään sivulasien takareunat, takalasin lisäksi siis. Koska työmatkani ei ole kuin mainitsemani 20min niin en mitään 40-50 minuutin webastolla lämmityksiä olisi edes voinut harkita ilman pelkoa akun sippaamisesta ja akun ylläpitolataus ei tule kyseeseen, koska en saa kotona kuin 2h virtaa lämpötolpasta. Toki tuollaiset pakkaset ovat nykyään harvinaista herkkua täällä E-Suomessa, mutta varmaan vielä edes jonkinlaista normaalia talvea yhtään pohjoisemmassa. Tämän päälle vielä webastoa joutui huudattamaan aika pitkään, että esimerkiksi sisätilat (ml. penkki, hallintalaitteet) olisivat yhtä lämpimät kuin lohkolämmitin + sisätilanlämmitin -kombolla.
Toki ihmisiä on erilaisia, joillekin lohkolämmittimen johdon kanssa ja lämpötolpan kellon kanssa pelailu on äärimmäisen rasittavaa touhua jota ei tehdä kuin kunnon pakkasilla - jos silloinkaan. Mutta itse olen sen verran mukavuuden haluinen ihminen, että jaksan nähdä sen vaivan kun sillä saa itselleen mukavan lämpöisen auton. Eli omaan käyttööni (90%:sti yhtä ja samaa työmatka-ajoa) vanhanaikainen lohkolämmitin tehokkaan sisätilan lämmittimen kanssa on erinomaisen sopiva kombo. Täällä pk-seudulla näyttää nyttekin olevan 6 C lämmintä, mutta auto (eri kuin TT) on tuolla työpaikan lämpötolpassa tunnin kiinni ja lähden tästä kotiin mukavan lämpöisellä autolla ... än ... yyy ... tee ... NYT