Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Ja suunnilleen samanikäinen konsernisisar Octavia ainakin omassa käytössä on osannut ilmoittaa hyvissä ajoin ennen minkään oireiden alkamista, että akun varaustaso on alhainen, tämä on käynyt siis kerran kolmen vuoden omistajuuden aikana, ja webasto on talviaikaan käytössä käytännössä kokoajan myös kauppareissuilla, jos koira on mukana. Bensa-versio kyseessä, mutta vaikea nähdä että diesel-versiossa heikompaa älyä sähköissä olisi
 
Itse kyllä ajelisin vaikka "huviajoa" sen verran että akku täyttyy pienin väliajoin. Niin paljon se johtojen kanssa pelleily vituttaa. Rouvan autossa on myös sekä webasto että lohkolämppäri ja ei kyllä kertaakaan ole ollut käytössä se lohkolämppäri
 
Webastolla lämpenee molemmat autot. Roikkavalmius löytyy, mutta erittäin harvoin tulee käytettyä.
 
Vaimolla autossa Webasto Thermo Top ja ovaalin muotoinen 1533 ajastin. Tilasin eBaysta noin 20€ hintaisen GSM Remoten Control portin aukaisijan, joka olisi tarkoitus kytkeä liekki-nappulan rinnalle tämän ohjeen mukaisesti. Onko täällä porukalla kokemusta vastaavista kamppeista ja kuinka hyvin ovat toimineet kovien pakkasten aikaan?

periaatteessa tää on samantapainen:

ja on ollu käytössä monta vuotta, useammassa autossa. pakkaset ei vaikuta mitenkään toimintaan. liittymä voi vaikuttaa. oli alkuun joku elisa niin sillä ei riittänyt kotipihassa signaalit puhelun vastaanottoon mutta telialla toimii. kerran ostin huuto.netistä tuon saman ja se oli kyllä valmiiksi rikki..
 
TT-Thermo asennettu syksyllä, 1000W uusin malli. Voi asentaa kuulemma vaikka vaakaan, asensin pystyyn, lämmityslaitteen kennon letkuun asennettu. Ahtaan paikan takia piti laittaa vähän putkea väliin, ja nyt lämmitin on moottoritilasta helposti huollettavissa/vaihdettavissa, jos tarvii. Lämmittää moottorin kuin Webasto, auton käynnistyksen jälkeen puhaltaa heti lämmintä. Sisätilan lämmitin lämmittää sisätilan. Defan johtosarjaan käy suoraan. Todella hyvältä vaikuttaa.
Mites tuo toimi talven ajan? Itselle tulossa sama mööpeli, korvaa säteilylämmittimen. Piti käyttää kesällä irti säteilylämmitintä ja laitoin Arctic MX-4:sta väliin, liekö toimii ollenkaan :D
 
Mites tuo toimi talven ajan? Itselle tulossa sama mööpeli, korvaa säteilylämmittimen. Piti käyttää kesällä irti säteilylämmitintä ja laitoin Arctic MX-4:sta väliin, liekö toimii ollenkaan :D

Täällä ollut kaksi talvea käytössä tuo tt-thermo 1000xc, hyvin on toiminut, paremmin kuin yksikään kokemista lohko- tai säteily-lämmittimistä :thumbsup:
 
Vähän kyllä jänskättää tuleva talvi. Viime talvena jäi kovimmilla pakkasilla useamman kerran auto pihaan, vaikka etelässä asutaankin ja auto oli tolpassa. Toki auto oli lähemmäs 300 tkm ajettu diesel-Patonki, jonka hiukkasloukku alkoi olla muutenkin aika tukossa. Asiaa ei myöskään juuri auttanut se, että tuli ajettua paljon pätkäajoa (lasta päiväkotiin jne.) ja, että akku oli vähän liian pieni. Emäntäkin kypsyi hommaan niin paljon, että käski hommaamaan perheeseen uuden auton ennen seuraavaa talvea.

Nyt on sitten "uusi" auto Webastolla, mutta noista viime talven kokemuksista jäi tosiaan vähän trauma ja harkitsen vakavasti pitäisikö asentaa tai asennuttaa kiinteä ylläpitolaturi vielä tuohon uuteen koslaan ihan vaan varuilta. Lohkaria/säteilylämmitintä kun ei löydy, joten ollaan täysin Weban varassa. Toki nyt on pätkäajoa hieman vähemmän tiedossa kun saatiin muksu kävelyetäisyydellä olevaan päiväkotiin, mutta olisi kyllä kiva jos olisi joku plan B/lisävarmistus.
 
Nyt on sitten "uusi" auto Webastolla, mutta noista viime talven kokemuksista jäi tosiaan vähän trauma ja harkitsen vakavasti pitäisikö asentaa tai asennuttaa kiinteä ylläpitolaturi vielä tuohon uuteen koslaan ihan vaan varuilta. Lohkaria/säteilylämmitintä kun ei löydy, joten ollaan täysin Weban varassa. Toki nyt on pätkäajoa hieman vähemmän tiedossa kun saatiin muksu kävelyetäisyydellä olevaan päiväkotiin, mutta olisi kyllä kiva jos olisi joku plan B/lisävarmistus.
Ylläpitolaturin laittamisen/laitattamisen hinta on kyllä niin pieni auton hintaan nähden et kannattaa laittaa vaikka miten päin ajattelisi. Mielenrauhan hintaa on sitten vaikeampi hinnoitella, varsinkin emännän mielenrauhan hintaa ;)
 
Lohkolämmittimellä mennään. Onneksi on sen verran vanhempi rauta kyseessä, että se oikeasti lämpenee. Viime talvena eculta luin jäähdytysnesteen lämpötilan, kun lämmitin oli ollut 27 asteen pakkasessa 2h. 15 astetta taisi olla lukema. Ei huono. Säästää kyllä rahaa ja moottoria, kun on kunnollinen lämmitys siinä. Nykyajan säteilylämmittimistä en paljon tiedä, miten tehokkaita ovat kovalla pakkasella.
 
Lohkolämmittimellä mennään. Onneksi on sen verran vanhempi rauta kyseessä, että se oikeasti lämpenee. Viime talvena eculta luin jäähdytysnesteen lämpötilan, kun lämmitin oli ollut 27 asteen pakkasessa 2h. 15 astetta taisi olla lukema. Ei huono. Säästää kyllä rahaa ja moottoria, kun on kunnollinen lämmitys siinä. Nykyajan säteilylämmittimistä en paljon tiedä, miten tehokkaita ovat kovalla pakkasella.
Mulla taitaa olla vm. 2015 Golfissa 500W säteilijä; myyjä sanoi, ettei noihin oikein voi tehokkaampia enää laittaa. Etanolikoneen kanssa perstuntumalla käynnistyy vähän nätimmin pakkasella, mutta tiedä sitten, onko todellista eroa. Pitääkin katsoa, saisiko nesteen lämpötilan lukaistua anturilta.
 
Mulla taitaa olla vm. 2015 Golfissa 500W säteilijä; myyjä sanoi, ettei noihin oikein voi tehokkaampia enää laittaa. Etanolikoneen kanssa perstuntumalla käynnistyy vähän nätimmin pakkasella, mutta tiedä sitten, onko todellista eroa. Pitääkin katsoa, saisiko nesteen lämpötilan lukaistua anturilta.
Säteilylämmitin ei lämmitä nestettä vaan öljyä. Se on öljypohjassa kiinni. Öljyn lämpötilalle ei välttämättä ole lämpötila-anturia jota voisi lukea?
 
Olen varmaan joskus aiemmin kirjoitellut omia kokemuksia "Webasto" vs. "lohkolämppäri", mutta kirjoitellaan huvikseen vielä lisää:

-Viime talvi oli täällä E-Suomessa harvinaisen luminen sekä kylmä, samaan aikaan mulla oli eka auto jossa oli Webasto. Mielestäni tuo on oiva laite laittaa päälle "viime hetken" menoissa tai "asioilla / tuttavilla / ym.", todella kätevä siinä mielessä. Mutta muutoin tykkään vanhasta kunnon "lohkolämmittimestä", omissa menoissani sopiva vehje.

Sillä voi (kovilla) pakkasilla lämmittää autoa vaikka 4h putkeen ilman pelkoja akun varaustilasta ym, eli moottoria ja sisätilan lämmittimellä sisätiloja niin, että jokaikinen ikkuna on sulana eikä mitään tarvitse skrabailla / edes puhdistaa lumesta. Samoin tykkään käyttää perinteistä lohkolämmitintä (sisätilan lämmittimen kanssa) ihan jo syksystä lähtien, koska se pitää sisätilat kuivina sekä kosteina aamuina lasit ovat kirkkaat unohtamatta mukavan lämmintä autoa, penkki, hallintalaitteet, ym. Vaikka ulkona ei olisi kylmempää kuin 7-8 C niin sisätiloiltaan jo valmiiksi lämpöiseen autoon on vain 10x mukavampi istahtaa kuin kylmään, oli sitten kuinka tehokkaat "ilmansuuttimien lämmityselementit" tai mitä tahansa ratinlämmitintä, penkinlämmitintä tahansa.

Minulla oli viime talvena tosiaan "webastokokemuksina" sisätiloiltaan jopa keskivertoa pienikokoisempi auto (Audi TT), ja ainakin siinä ollutta Webastoa olisi pitänyt käyttää jo noin -10 C pakkasilla kauemmin kuin 20min, jotta auto olisi ollut takalasiaan myöden lumeton & lasit jäättömät. Ne saattoivat olla kyllä "sulina" mutta siten, että ne joutui silti pyyhkimään sulasta jäähileestä puhtaiksi ennen liikkeelle lähtöä. Kovemmilla pakkaslukemilla siinä joutui usein skrabailemaan vähintään sivulasien takareunat, takalasin lisäksi siis. Koska työmatkani ei ole kuin mainitsemani 20min niin en mitään 40-50 minuutin webastolla lämmityksiä olisi edes voinut harkita ilman pelkoa akun sippaamisesta ja akun ylläpitolataus ei tule kyseeseen, koska en saa kotona kuin 2h virtaa lämpötolpasta. Toki tuollaiset pakkaset ovat nykyään harvinaista herkkua täällä E-Suomessa, mutta varmaan vielä edes jonkinlaista normaalia talvea yhtään pohjoisemmassa. Tämän päälle vielä webastoa joutui huudattamaan aika pitkään, että esimerkiksi sisätilat (ml. penkki, hallintalaitteet) olisivat yhtä lämpimät kuin lohkolämmitin + sisätilanlämmitin -kombolla.

Toki ihmisiä on erilaisia, joillekin lohkolämmittimen johdon kanssa ja lämpötolpan kellon kanssa pelailu on äärimmäisen rasittavaa touhua jota ei tehdä kuin kunnon pakkasilla - jos silloinkaan. Mutta itse olen sen verran mukavuuden haluinen ihminen, että jaksan nähdä sen vaivan kun sillä saa itselleen mukavan lämpöisen auton. Eli omaan käyttööni (90%:sti yhtä ja samaa työmatka-ajoa) vanhanaikainen lohkolämmitin tehokkaan sisätilan lämmittimen kanssa on erinomaisen sopiva kombo. Täällä pk-seudulla näyttää nyttekin olevan 6 C lämmintä, mutta auto (eri kuin TT) on tuolla työpaikan lämpötolpassa tunnin kiinni ja lähden tästä kotiin mukavan lämpöisellä autolla ... än ... yyy ... tee ... NYT :)
 
Viimeksi muokattu:
Kylmää kyytiä tiedossa, viime talvi 24 asteisessa tallissa ja tämä talvi tien reunassa ilman lämmitysmahdollisuutta.
 
Säteilylämmitin ei lämmitä nestettä vaan öljyä. Se on öljypohjassa kiinni. Öljyn lämpötilalle ei välttämättä ole lämpötila-anturia jota voisi lukea?
Omassa autossani pitäisi olla, konsolissa saa lukeman esiin. Tosin näyttää arvoa vasta 50C kohdalla, mutta ehkä tuolla lukijalla saa sen alapuolella olevia lukujakin näkösälle.
 
Olen varmaan joskus aiemmin kirjoitellut omia kokemuksia "Webasto" vs. "lohkolämppäri", mutta kirjoitellaan huvikseen vielä lisää:

-Viime talvi oli täällä E-Suomessa harvinaisen luminen sekä kylmä, samaan aikaan mulla oli eka auto jossa oli Webasto. Mielestäni tuo on oiva laite laittaa päälle "viime hetken" menoissa tai "asioilla / tuttavilla / ym.", todella kätevä siinä mielessä. Mutta muutoin tykkään vanhasta kunnon "lohkolämmittimestä", omissa menoissani sopiva vehje.

Sillä voi (kovilla) pakkasilla lämmittää autoa vaikka 4h putkeen ilman pelkoja akun varaustilasta ym, eli moottoria ja sisätilan lämmittimellä sisätiloja niin, että jokaikinen ikkuna on sulana eikä mitään tarvitse skrabailla / edes puhdistaa lumesta. Samoin tykkään käyttää perinteistä lohkolämmitintä (sisätilan lämmittimen kanssa) ihan jo syksystä lähtien, koska se pitää sisätilat kuivina sekä kosteina aamuina lasit ovat kirkkaat unohtamatta mukavan lämmintä autoa, penkki, hallintalaitteet, ym. Vaikka ulkona ei olisi kylmempää kuin 7-8 C niin sisätiloiltaan jo valmiiksi lämpöiseen autoon on vain 10x mukavampi istahtaa kuin kylmään, oli sitten kuinka tehokkaat "ilmansuuttimien lämmityselementit" tai mitä tahansa ratinlämmitintä, penkinlämmitintä tahansa.

Minulla oli viime talvena tosiaan "webastokokemuksina" sisätiloiltaan jopa keskivertoa pienikokoisempi auto (Audi TT), ja ainakin siinä ollutta Webastoa olisi pitänyt käyttää jo noin -10 C pakkasilla kauemmin kuin 20min, jotta auto olisi ollut takalasiaan myöden lumeton & lasit jäättömät. Ne saattoivat olla kyllä "sulina" mutta siten, että ne joutui silti pyyhkimään sulasta jäähileestä puhtaiksi ennen liikkeelle lähtöä. Kovemmilla pakkaslukemilla siinä joutui usein skrabailemaan vähintään sivulasien takareunat, takalasin lisäksi siis. Koska työmatkani ei ole kuin mainitsemani 20min niin en mitään 40-50 minuutin webastolla lämmityksiä olisi edes voinut harkita ilman pelkoa akun sippaamisesta ja akun ylläpitolataus ei tule kyseeseen, koska en saa kotona kuin 2h virtaa lämpötolpasta. Toki tuollaiset pakkaset ovat nykyään harvinaista herkkua täällä E-Suomessa, mutta varmaan vielä edes jonkinlaista normaalia talvea yhtään pohjoisemmassa. Tämän päälle vielä webastoa joutui huudattamaan aika pitkään, että esimerkiksi sisätilat (ml. penkki, hallintalaitteet) olisivat yhtä lämpimät kuin lohkolämmitin + sisätilanlämmitin -kombolla.

Toki ihmisiä on erilaisia, joillekin lohkolämmittimen johdon kanssa ja lämpötolpan kellon kanssa pelailu on äärimmäisen rasittavaa touhua jota ei tehdä kuin kunnon pakkasilla - jos silloinkaan. Mutta itse olen sen verran mukavuuden haluinen ihminen, että jaksan nähdä sen vaivan kun sillä saa itselleen mukavan lämpöisen auton. Eli omaan käyttööni (90%:sti yhtä ja samaa työmatka-ajoa) vanhanaikainen lohkolämmitin tehokkaan sisätilan lämmittimen kanssa on erinomaisen sopiva kombo. Täällä pk-seudulla näyttää nyttekin olevan 6 C lämmintä, mutta auto (eri kuin TT) on tuolla työpaikan lämpötolpassa tunnin kiinni ja lähden tästä kotiin mukavan lämpöisellä autolla ... än ... yyy ... tee ... NYT :)
Mulla on ollut Webastollinen V70 useamman vuoden ja kieltämättä siinä on omat ongelmansa. Tämä on varmaan Webaston säädöistä osittain kiinni, mutta kabiini ei juuri lämpene, vaikka käytän Webastoa sen 30min, eli toisin sanoen puhallusta ei juuri ole, kovilla pakkasilla on turha haaveillakaan, etteikö joutuisi laseja putsaamaan puolen tunnin Webasto-käytön jälkeen. Tämä toki on jonkinlainen kompromissi moottorin lämpenemisen suhteen, eli moottori kyllä lämpenee rivakasti ja kuumaa alkaa pukata heti käynnistyksestä. Ja ehkä akkuakin kuluu vähän vähemmän, kun puhallusta ei käytännössä ole kuin pieni hönkäys. Kyseessä siis jälkiasenteinen Webasto bensa-Volvoon, ei tehtaan versio.

Toinen huono asia on tuo akun kulutus, eli akku pitää ladata muutaman kerran talven aikana, vaikka kohtuu usein tulee ajeltua pitkiäkin siivuja. Tämä nyt ei ole iso ongelma, mutta hyvä muistaa, ettei jää ruutuun tai riko akkua.

Parasta on toki se, että tässä sattuu olemaan se kunnollinen kaukosäädin, joka toimii varmaan kilometriin, joten auton saa lämpenemään käytännössä joka paikasta. Ja itselläni ei ole työpaikan parkkiksella lämpötolppaa ja on vieläpä täysin avoin ulkoparkki, niin onhan se Webasto ihan kiva.

Mutta joo, sisätilanlämmitintä kyllä kaipailee, vaikka voisihan sellaisen toki laittaa erikseen.
 
Säteilylämmitin ei lämmitä nestettä vaan öljyä. Se on öljypohjassa kiinni. Öljyn lämpötilalle ei välttämättä ole lämpötila-anturia jota voisi lukea?
Seiskagolffissa on ajotietokoneessa öljyn lämpötila, mutta se ei näytä muistaakseni alle 50 asteen lukuja, vain pelkän viivan.. että vahva ehkä, missä anturi sitten lieneekään. Jollain riittävän vag-spesifillä obd-värkillä voisi saada numeroita ulos.
 
Miksei porukka aja sillä autolla? Kai sitä nyt voi välillä vaikka kerran viikossa ajella jonkun pienen hupilenkin että latautuu kunnolla? Paskoo muutenkin paikat tehokkaasti jos ajellaan pelkkää pätkäajoa kuukaudesta toiseen.
 
Miksei porukka aja sillä autolla? Kai sitä nyt voi välillä vaikka kerran viikossa ajella jonkun pienen hupilenkin että latautuu kunnolla? Paskoo muutenkin paikat tehokkaasti jos ajellaan pelkkää pätkäajoa kuukaudesta toiseen.

En voi muiden puolesta puhua, mutta ainakin itsellä tälleen keskellä ruuhkavuosiaan elävänä perheellisenä sitä kuuluisaa "omaa aikaa" on muutenkin sen verta vähän, että sitä ei kovin mielellään lähde tuhlaamaan johonkin päämäärättömään eestaas hupiajeluun. Autoa käyttää silloin kun pitää johonkin päästä ja aika monesti ne siivut vaan sattuu olemaan sen verran lyhyitä, että akku ei ehdi kylmillä keleillä tarpeeksi latautua.
 
Miksei porukka aja sillä autolla? Kai sitä nyt voi välillä vaikka kerran viikossa ajella jonkun pienen hupilenkin että latautuu kunnolla? Paskoo muutenkin paikat tehokkaasti jos ajellaan pelkkää pätkäajoa kuukaudesta toiseen.
Enpä muista koska viimeksi huvikseen olisi autolla ajanut, kyllä sen tarkoitus on itsellä ainakin päästä paikasta A paikkaan B.
 
Minäpä se keksin erityisen kätevän tavan pitää auto lämpimänä näillä keleillä ajamalla kolarin huoltoliikkeen auton kanssa viedessäni autoa moottorilämmittimen asennukseen. Nyt on auto lämpimänä huoltoliikkeen hallissa hiukan pidempään eikä edes omaa sähköä kulu.
 
Lohkolämmittimen asennus edessä, mutta lämmittimen tyyppi on kyllä outo. Ei ole perinteinen vesitilaan tuleva lohkolämmitin, ei letkulämmitin eikä ole edes säteilylämmitin, vaan olisiko tämä johtumislämmitin? Moottorilohkon takapäässä on suunnilleen sylinterien alareunan tasalla parisenttinen ehkä 7 cm syvä reikä, johon lämmitin työnnetään lämmönsiirtotahnan kanssa.
 
Lohkolämmittimen asennus edessä, mutta lämmittimen tyyppi on kyllä outo. Ei ole perinteinen vesitilaan tuleva lohkolämmitin, ei letkulämmitin eikä ole edes säteilylämmitin, vaan olisiko tämä johtumislämmitin? Moottorilohkon takapäässä on suunnilleen sylinterien alareunan tasalla parisenttinen ehkä 7 cm syvä reikä, johon lämmitin työnnetään lämmönsiirtotahnan kanssa.
Onhan se säteilylämmitin. Juurikin ovat kuvatunlaisia.
 
Jaa. Vaan eihän tuon toiminnalla ole mitään tekemistä säteilyn kanssa.

Siellä on sisällä vastuselementti mistä se lämpö johtuu sinne mihin se laitetaan. Säteilylämmittimiä jotkut kutsuvat myös johtumislämmittimiksi, koska siihen se niiden toiminta perustuu. Ulos asennettavien ir-säteilylämmittimien kanssa noilla ei ole mitään tekemistä.
 
Ajastan auton valmistautumaan lähtöön ja ilmeisesti motti lämpenee noin 10c, sisätilat sitten enemmän.
Seinästä 3,5kW samaa tahtia kun akku tyhjenee.

F30 330e BMW hybridi.
 
Siellä on sisällä vastuselementti mistä se lämpö johtuu sinne mihin se laitetaan. Säteilylämmittimiä jotkut kutsuvat myös johtumislämmittimiksi, koska siihen se niiden toiminta perustuu. Ulos asennettavien ir-säteilylämmittimien kanssa noilla ei ole mitään tekemistä.
Säteilylämmitin näyttää olevan käännösvirhe. Ainakin Defan kaikki muun kieliset sivut kutsuu niitä ”kosketuslämmittimiksi”, mikä oikeasti kuvaa niiden toimintaa.
 
Ei lämpiä. Ei oo lohkolämppäriä eikä siten pistokettakaan. :D Mielenkiintosta että joku ei 2006 autoon ottanu. 80-luvun neuvosta samarassakin oli...
 
Viimeksi muokattu:
Ei lämpiä. Ei oo lohkolämppäriä eikä siten pistokettakaan. :D Mielenkiintosta että joku ei 2006 autoon ottanu. 80-luvun nevosta samarassakin oli...
Pakko sanoa, että hetki mietittiin emännän uuteen autoon, ottaako lämppärin. Töissä kun ei kuitenkaan saa pistokkeeseen.
Otettiin sitten kuitenkin, kun kotona saa jatkojohdolla, ja saatiin kuulumaan uuden auton hintaan.

Edelliseen autoon hänelle asennettiin lohkolämppärin lisäksi polttoainekäyttöinen lämmitin.
Mukavahan se kuulemma oli, mutta uuteen ei halunnut hinnan/hyödyn takia.

Molemmat hänellä ollut bensakäyttöisiä Peugeotteja, ja lämpenevät kyllä nopeasti.
Sitten ei varmasti olisi lämppäriä otettu, jos kotona olisi talli/katos.

Vanhemmatkin osti 2v vanhan dieselbemarin, eikä siinä ollut mitään lämmitintä.


Monethan sanoo, että moottorin kestävyyden kannalta pitäis olla lämmitin.
On kuitenkin ihmisiä, jotka ostaa uuden auton ja ajavat sillä sen max. 50tkm. Ei pitäis sinä aikana vielä rikki mennä.
 
Ylivertaisen hölmöä kysymystä tarjolla. Asennutin autoon (Honda Jazz Hybrid) Defan sisätilalämmittimen ja moottorilämmitimen. Sähkötolpan kautta toimivia.

Huomasin, että siinä sisätilanlämmittimessä on ihan on/off kytkin. Voiko sen siis kytkeä päälle vaikkei auto olisi tolpassa kiinni, ihan vaan aamulla saadakseen auton nopeammin lämpimämmäksi? Olettaen, että ei ole lämmitystä hoitanut ajastetusti tolpan kautta.

Vai eikö se tee mitään, jos ei ole virrassa kiinni? En uskaltanut testata.
 
Ylivertaisen hölmöä kysymystä tarjolla. Asennutin autoon (Honda Jazz Hybrid) Defan sisätilalämmittimen ja moottorilämmitimen. Sähkötolpan kautta toimivia.

Huomasin, että siinä sisätilanlämmittimessä on ihan on/off kytkin. Voiko sen siis kytkeä päälle vaikkei auto olisi tolpassa kiinni, ihan vaan aamulla saadakseen auton nopeammin lämpimämmäksi? Olettaen, että ei ole lämmitystä hoitanut ajastetusti tolpan kautta.

Vai eikö se tee mitään, jos ei ole virrassa kiinni? En uskaltanut testata.
Se on päävirtakytkin millä voit halutessa sammuttaa sen lämmittimen. Ei se lämmitin toimi ellei sulla ole auto tolpassa kiinni ja tolpasta tule sähköä.
 
Ei lämpiä. Ei oo lohkolämppäriä eikä siten pistokettakaan. :D Mielenkiintosta että joku ei 2006 autoon ottanu. 80-luvun neuvosta samarassakin oli...
En ollenkaan ihmettele moista valintaa.

Minä en ottanut 2019-malliseen, vaikka kaikissa aiemmissa autoissani on ollut. Maalla saisin kyllä pysäköintipaikalleni ulkopistorasiasta jatkuvan sähkön, mutta toisaalta yleensä auto mahtuu sisällekin kuivaan ja lämpimään/viileään (riippuen siitä, haluaako käyttää energiaa), mikä on huomattavasti ideaalimpi paikka jopa ilman esilämmitystä kuin pakkasessa taivasalla johdon päässä. Kaupunkiasunnolla taas lämpötolpissa oli päätöstä tehtäessä typerä pätkäsähkötolppa ja nykyään on lähes yhtä typerä ajastinkellotolppa, eli edelleen hyödytön ilman luvattomia modauksia. Joka tapauksessa joudun talvella jatkuvasti kylmäkäynnistämään sähköttömissä paikoissa, joten ilo jäisi pieneksi.

Lisäksi tarjottu lohkon kyljen lämmitin oli tällainen proppulämmitintä vähemmän hyödyllinen versio. Hintaa tällä olisi ollut lähes 600 euroa - lienee tehty kullasta.

Siispä päätin, että pidän mieluummin 600 euroa kuin otan tökkelin, jota pystyisin käytännössä hyödyntämään vaivaa nähdenkin alle puolet ajokerroistani. Jos olisinkin halunnut yllättäen sisäpistokkeen ja sisätilanlämmittimen, senhän voisi ilmaisilla tai muutaman kympin osilla sellaisen asentaa itse, ja säästetystä jäisi vielä 500 euroa kaljaan tai pörssiin. Jos taas olisin halunnut Webaston tai vastaavan - mikä mieliteko tulisi yhtä helposti Defasarjan omistajana - niin olisi jo 600 euroa kerran säästettyä rahaa ikään kuin alennukseksi siihen menoerään. Toistaiseksi olen tullut toimeen ilman.

Ylivertaisen hölmöä kysymystä tarjolla. Asennutin autoon (Honda Jazz Hybrid) Defan sisätilalämmittimen ja moottorilämmitimen. Sähkötolpan kautta toimivia.

Huomasin, että siinä sisätilanlämmittimessä on ihan on/off kytkin. Voiko sen siis kytkeä päälle vaikkei auto olisi tolpassa kiinni, ihan vaan aamulla saadakseen auton nopeammin lämpimämmäksi? Olettaen, että ei ole lämmitystä hoitanut ajastetusti tolpan kautta.

Vai eikö se tee mitään, jos ei ole virrassa kiinni? En uskaltanut testata.
Ajatus on siis sama kuin siinä vanhassa blondivitsissä, jossa mies ihmetteli kun vaimo otti aamulla reissuun lähtiessä hiustenkuivaajan mukaan. Pariskunnan päästyä liikkeelle ihmetteli, miksei pistorasiasta tule sähköä. :rofl2:
 
Pläni olisi pitää sähköautoa lämpimässä tallissa ja diesel-autoa lämmittää Webastolla.

Akut ottaisi lämpimässä paremmin virtaa vastaa ja virrankulutuskin olisi hieman pienempi lämpimästä startattaessa.

Diesel-kulkineessa ei ole ollut akun kanssa ongelmaa elinkaaren kolmena ensimmäisenä talvena. Tämä akun sijaitessa moottoritilassa. Parissa autossa akun ollessa takaluukussa ei tahtonut virtaa riittää lämppärille akun jäädyttyä kylmemmillä keleillä…
 
Diesel-kulkineessa ei ole ollut akun kanssa ongelmaa elinkaaren kolmena ensimmäisenä talvena. Tämä akun sijaitessa moottoritilassa. Parissa autossa akun ollessa takaluukussa ei tahtonut virtaa riittää lämppärille akun jäädyttyä kylmemmillä keleillä…
Minä en ole huomannut eroa, onko akku moottoritilassa vai takakontissa. Esim. moottoritilaan sijoitettu lyijyakku meni paskaksi parissa vuodessa, mutta AGM oli hyvässä kuosissa vielä neljäntenä talvenaan kun auto meni vaihtoon. Nyt on AGM takakontissa ja vaikuttaisi olevan iskussa viidennen talvikautensa ollessa alussa, vaikka tietenkin vasta kunnon pakkasella akun kunto lopulta nähdään.
 
Moi, Vinkkejä Leasing sopimuksella hankitun 2021 vuoden Rellun lämmittämiseen? Yöt ulkona ilman katosta tai tolppapaikkaa

En tiedä asiasta mitään. Kaikki ideat haluttuja

Kiitos
 
Aika taas kysellä tyhmiä.

Asennutin tuollaisen Defan moottori- ja sisätilanlämmittimen. Kun tuossa sähkötolpassa säädetään lähtöaika, niin miten tolppa päättää, että miten paljon sitä aiemmin se kytkee virran päälle? Onko se aina joku vakioaika?
 
Aika taas kysellä tyhmiä.

Asennutin tuollaisen Defan moottori- ja sisätilanlämmittimen. Kun tuossa sähkötolpassa säädetään lähtöaika, niin miten tolppa päättää, että miten paljon sitä aiemmin se kytkee virran päälle? Onko se aina joku vakioaika?

Tietysti se voi olla ihan mitä tahansa, mutta joka paikassa missä minä olen käyttänyt, se on aina ollut 2 tuntia. Lienee de-facto standardi.
 
Aika taas kysellä tyhmiä.

Asennutin tuollaisen Defan moottori- ja sisätilanlämmittimen. Kun tuossa sähkötolpassa säädetään lähtöaika, niin miten tolppa päättää, että miten paljon sitä aiemmin se kytkee virran päälle? Onko se aina joku vakioaika?
Jos on kellokytkin niin siinä pitäisi olla kohta mikä kertoo kun virtaa tulee. Yleensä max 2h. Noita kelloja on aika monia että jos löytyy joku nimi tai merkki niin voisi katsoa ohjekirjaa ensin.

Moi, Vinkkejä Leasing sopimuksella hankitun 2021 vuoden Rellun lämmittämiseen? Yöt ulkona ilman katosta tai tolppapaikkaa

En tiedä asiasta mitään. Kaikki ideat haluttuja

Kiitos
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin esim. Webasto tai Eberi.
 
Aika taas kysellä tyhmiä.

Asennutin tuollaisen Defan moottori- ja sisätilanlämmittimen. Kun tuossa sähkötolpassa säädetään lähtöaika, niin miten tolppa päättää, että miten paljon sitä aiemmin se kytkee virran päälle? Onko se aina joku vakioaika?
Jos se on analoginen niin se toimii todennäköisesti kuten Maxwell ja Tege totesi. Mutta jos se on digitaalinen niin se voi toimia eri tavoilla. Meillä on töissä fiboxin digitaaliset tolpat ja siinä voi valita joko kiinteät 2, 3 tai 12 tuntia sähköä ennen lähtöaikaa tai vaihtoehtoisesti lämpötilaohjauksen jolloin se antaa jotain väliltä 30 min - 3 tuntia riippuen ulkolämpötilasta. Vaihtoehtoisesti voi myös valita että lämmitys heti jolloin se antaa sähköä seuraavat puoli tuntia.
 
Olisiko ehdotusta ylläpitolaturista Webastolla varustetulle autolle (VAG/Seat TDI 150 '16). Ohjekirjassa varoitellaan, että akkua ei saisi itse latailla mutta huollossa eivät sitä pitäneet huonona? Autolla ajellaan päivittäin 20min suuntaansa kaupunki/maantie, n.2x viikossa 30min maantietä + satunnaisia pidempiä ja lyhyempiä ajoja.

Riittäisikö tallainen?

Tai tarviiko paremman/kalliimman? Ajatuksena olisi jättää riippouen keleistä maks. kerran viikossa vuorokaudeksi tms laturiin. Tai pitäisikö miettiä kiintää asennusta?
 
Defalta kunnon 10A ylläpitolaturi eikä tuollaisia patterilatureita.
 
3,8 A virralla latautuu nimellisesti reilu 90 Ah vuorokaudessa eli tarvetta suuremmalle latausvirralle ei käytännössä ole, eikä kylmä akku sitä pystyisi ottamaan vastaan. Ctek on tavallaan alan standardi, ostaisin sellaisen, mikäli ei ole muutamasta kympistä kiinni.
 
CTEK MXS 5.0 irtoaa nyt 56e:lla Amazonista (normaalistikin 65e, ei kovin paha). Pistän sen tulemaan.

Jonkun ylläpitoplaturin ohjeissa käskettiin laturi kiinnittämään auton valmistajan ohjeiden mukaan jos autossa on varauksen seurantajärjestelmä (Start-Stopissa varman on). Mitäköhän se voi käytännössä tarkoittaa?
 
Jonkun ylläpitoplaturin ohjeissa käskettiin laturi kiinnittämään auton valmistajan ohjeiden mukaan jos autossa on varauksen seurantajärjestelmä (Start-Stopissa varman on). Mitäköhän se voi käytännössä tarkoittaa?
Auton ohjekirjassa tulisi mielestäni olla ohje akun lataamiseen, vähintäänkin taitaa olla niin ettei akkua saa ladata suoraan navoista, silloin mennään valvontajärjestelmän ohi ja auto ei enää tiedä paljonko akussa on varausta. Soittoa huoltoon ja kysäise sieltä ohjeet?
SuperB:stä lueskelin netistä sellaista, että uudemmissa ei suositella ylläpitolaturin käyttämistä, kun autossa kuulemma tietokoneet herää jännitteen mukaan ja ladatessa sitten järjestelmät hereillä paljonko pitää siinä tilanteessa olla laturin teho, että ladataan. Lienee Defa 10A olisi valinta.

Tuollanen Defa muutenkin kiinteällä asennuksella, eikä mitään tallilatureita.
 
Olisiko ehdotusta ylläpitolaturista Webastolla varustetulle autolle (VAG/Seat TDI 150 '16). Ohjekirjassa varoitellaan, että akkua ei saisi itse latailla mutta huollossa eivät sitä pitäneet huonona? Autolla ajellaan päivittäin 20min suuntaansa kaupunki/maantie, n.2x viikossa 30min maantietä + satunnaisia pidempiä ja lyhyempiä ajoja.

Riittäisikö tallainen?

Tai tarviiko paremman/kalliimman? Ajatuksena olisi jättää riippouen keleistä maks. kerran viikossa vuorokaudeksi tms laturiin. Tai pitäisikö miettiä kiintää asennusta?

Luulisi että tuollaisella ajosuoritteella akku pysyy tikissä ilman ylimääräisiä latauksia webaston käytöstä huolimatta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 782
Viestejä
4 498 977
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom