- Liittynyt
- 29.06.2019
- Viestejä
- 806
En mitenkään. Käytän pari minuuttia tyhjäkäynnillä ennen lähtöä. Täällä Etelä-Suomessa ei mitään erillisiä lämmittimiä tarvita.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sinänsä ne vanhat apukammiokoneet käynnistyivät kylmänä puhtaasti pelkän hehkutulpan varassa, joten se pakkaskäynnistyskin on hyvin pitkälti siitä hehkun kunnosta kiinni. Tarkoitan siis ihan tuollaista normaali kesäaamussa tapahtuvaa kylmäkäynnistystä. Suorasuikutus käynnistyy laakista, mutta apukammilokoneessa jos on esim hehkurele rikki, niin kyllä siinä oma sahaamisensa on että lähtee käyntiin (joo ja noissa on kyllä valmistajakohtaisia eroja).Onhan noi nykyajan diiselit kuitenkin hyviä käynnistymään kelissä kun kelissä. Aikoinaan apukammiodieselkoneet oli toista maata. Muinaisaikaisia mersujakin piti hehkuttaa ihan perkeleen kauan ja tiukemmalla pakkasella mieluiten varmuuden vuoksi pari tai kolmekin kertaa ennen starttia.
Taitaapa nykyaikaisten laadukkaiden öljyjen kylmäominaisuudetkin olla sitä luokkaa, että liekö sitten koneen kestonkaan kannalta mitään suurta merkitystä esilämmityksellä. En tiedä sitten miten jotkut pienet bensaturbot jne. Tommonen Volvon 5-pyttyinen dieselmotti kuulalaakeroituine turboineen tai joku muun merkkinen vastaava laadukas kone ei ehkä niin herkästi muutenkaan ota itseensä.
Eipä ole tullut vielä tänä talvena Webaa pahemmin käyteltyä, ei kyllä ole kohdalle osunutkaan vielä kuin ihan pieniä pakkasia. Sitten kun alkaa olla kylmempi kuin -15 C niin on kiva laittaa Webaston asetuksista vielä päälle ajonaikainen apulämmitys pitempää pätkää ajaessa. Maantiellä paahtaessa on vähän vilpoisa ajella pelkällä koneen omalla lämmöntuotolla.
Siellä muuten arvellaan, että diesel-kone voisi kestää kylmäkäynnistystä paremmin, koska konetta käytetään luontaisesti pienemmillä kierroksilla. Voi olla tai olla olematta ihan fiksu pointti sekin.
Toisaalta optimilämpötila voitelun ja materiaalitekniikan kannalta on erillinen tekninen kysymys ja se on sovitettava lämpövoimakoneen hyvään toimintalämpötilaan ja nestekierron lämpötilaan. Ei siis voida suoraan sanoa, ettäkö normaali termostaatin säätämä lämpötila olisi tässä mielessä mikään optimi sekään.
15 pakkasta ja webastoa (ardicciä) tarvis volvossa. Uusi termostaatti on ja koko syyläri peitetty. Vaan ko lämpö ei riitä niin se ei riitä. Nelosella tai kolmosella ko huudattaa niin alkaa jonkumoinen lehmän henkäys tulla kabiiniinki, mutta kylmähän tuo on. Toki vanha ja evry-modi löytyy, luultavasti egr tukittu myös. Vag:in 2,5 litranen tdi siis kyseessä. Ja työmatkaa ajellaan tosiaan 100 kilsaa suuntaansa, ettei lyhyestä ajostakaan ole kiini.Jos maantiellä tarvitsee weban apua, niin siellä lienee termarissa jo huomauttamista. Pelkkä maskin osittainen peittokin tietysti.
Miksi autoa pitää muka lämmittää? Asutteko jossain Lapissa?
Kerran ajelin käsivarren läpi pahimmillaan @ -50c, eipä ollut lämmin autossa ilman webastoa.Miksi autoa pitää muka lämmittää? Asutteko jossain Lapissa?
Näin on. Mukavuus ja käytettävyys menee yleensä käytännön olosuhteissa nykyaikaisissa vehkeissä nykyaikaisin ainein sen näkökohdan edelle, että kylmäkäynnistys heti aiheuttaisi jotain vaurioita.Ihan perskohtaisiin kokemuksiin perustuen, sillä esilämmitetyllä autolla on paljon mukavampi lähetä liikkeelle, ei pelkästään sen lämpöisen sisätilan takia, vaan myös autolla ajaminen on muutenkin vaivattomampaa ja miellyttävämpää, yleisesti ottaen paljon lähempänä normaalia kuin umpijäästä liikkeelle raapaistu auto.
Tiedät että olemme tästä yhtä mieltä. Sehän ei ollut viestini sisältö kyseenalaistaa tätä, ja mielestäni esittämäni pohdinta on ihan järkevä ja relevantti.Rohkenen väittää että normi moottorin optimilämpötila ei ole se -30C
Miksi autoa pitää muka lämmittää? Asutteko jossain Lapissa?
Näin on. Mukavuus ja käytettävyys menee yleensä käytännön olosuhteissa nykyaikaisissa vehkeissä nykyaikaisin ainein sen näkökohdan edelle, että kylmäkäynnistys heti aiheuttaisi jotain vaurioita.
Minullakin on tällä hetkellä käyttöauto ilman mitään esilämmittimiä, ja oikeastaan ihan silkasta laiskuudesta ja saituudesta. Se ei yhtään ressaa, että tästä tulisi jotain kulumista tai ongelmia, vaan ainoa keljutus tulee siitä kun on vähän kylmä, kone ei vedä yhtä kivasti lähtiessä ja lasit pitää manuaalisesti puhdistaa. Kaikkein ikävintä tosin on se satunnainen tapaus, kun kosteus on päässyt sopivasti lasien sisäpuolelle härmistymään eikä lähtö onnistu ennen kuin lämmintä ilmaa alkaa moottorin avuin vähän tulla koppiin. Tärkeää olisikin pitää tuulilasin sisäpinta erittäin puhtaana säännöllisin pesuin, eikä missään tapauksessa kiireessä erehtyä hinkkaamaan sitä jollain hilseisellä pipolla lähdön nopeuttamiseksi - tai jos näin käy, pestä sisäpuoli välittömästi ennen seuraavaa ajoneuvon käyttötarvetta.
Tiedät että olemme tästä yhtä mieltä. Sehän ei ollut viestini sisältö kyseenalaistaa tätä, ja mielestäni esittämäni pohdinta on ihan järkevä ja relevantti.
Mutta milloin ollaan niin kaukana (voitelun, muustahan emme juuri tästä nyanssista keskustellessa välitä) optimilämpötilasta, että kulumista merkittävästi tapahtuu? Onko se 30, 10, -10 vai -30 astetta C? No sehän riippuu tietysti voiteluaineesta. -5 lienee jo tosi paha, jos käytössä on yksiasteinen vanhan ajan kesäöljy. -30 ja etenkin -20 on inhimillisissä rajoissa, kun käytetään oikein hyvää talviöljyä(nykyisin tietenkin moniasteista kehittynyttä öljyä, joka voitelee yhä hyvin vaikka normaali kuuma käyntilämpötila lopulta saavutetaan). Kokemus kertoo meille, että 10W tai 15W perinteisempi moniasteöljy alkaa usein korvin kuultavasti laittaa startille aika paljon vastaan jo -20 tienoilla tai ennen sitä, tässä järjestyksessä. Etenkin jos öljy ei ole ihan eilen vaihdettu. Kukapa kertoo, milloin tämä tarkoittaa että pumpattavuus ja voitelu kärsii niin paljon, että kulumista tai vauriota alkaa esiintyä?
Siitä nyt ainakin voi jotain päätellä, miten nopeasti öljynpaineen valo sammuu tai miten öljynpainemittarin neula nousee.
Sen ainakin tiedän sanoa, että olen käyttänyt jonkin verran traktorimoottoreita, joita on startattu usein lyhyellä esilämmityksellä ja toisinaan kokonaan ilman esilämmitystä liki vuosittain talvipakkasillakin "silloin kun vielä oli pakkasta" eli jopa -25 näin etelässäkin. Öljy on parhaimmillaan ja enimmäkseen ollut 10W30 mineraaliöljyä. Jossain vaiheessa myös 15W40, jolla on tainnut kovemmat pakkaskäynnistykset jäädä väliin koska ei pyörittäisi - koneet on tietysti ymmärretty kelkkoa talliin johdon päähän ennen kylmettymistään, tai sitten on jäänyt käynnistämättä sinä päivänä. Eivät ole leikanneet kiinni tai alkaneet pahemmin puhaltaa ohi(käynnistyvyyskin paljastaisi ongelman hyvin äkkiä). Kylmäkäynnistyvyys on säilynyt. Yli tai alle 10 000 tuntia on mittariin pyörähtänyt ja joko kone toimii edelleen tai on sattunut muuta, kuten vesikanavan läpisyöpymistä. Jos tämä sopisi yhtälöön siitä, että jokainen kylmäkäynnistys vastaa 500 kilometriä tai vaikka 10 tuntia, niin tähän verratenhan työkonemoottorien pitäisi avaamatta kestää suht priimakunnossa 20 000 tai 30 000 tuntia jo Espanjan ellei eteläisen Saksankin korkeudella yleisesti. Näinhän ei taida asia olla.
Tämä liittynee suurelta osin voiteluaineiden kehitykseen ja vähemmän itse kovan tekniikan kehitykseen, vaikka toki siinäkin on kumulatiivinen järjen määrä usein kasvanut.On tietysti autot monella tavalla kehittyneet ajan mittaan. Mm. entisajan Saabissa kovalla pakkasella vaihteensiirto, polkimet, ohjaus kaikki aivan kohmeessa ennen kuin oli vähän aikaa ehtinyt ajella ja paikat lämmenneet ja notkistuneet.
Lisävinkkinä älä mieluiten koskaan suihkuta auton sisällä mitään aerosolia(paitsi pesuainetta tuulilasin pesun aikana). Se päätyy aina osittain lasien sisäpinnoille, joiden täydellinen puhdistus on aivan hirveä työleiri. Äläkä mielellään muutenkaan(erityistä kunnostusta lukuunottamatta) käytä ainakaan kojelautaan mitään silikoonia tai vastaavaa vaikka sumuttaisit rättiin ulkona. Se kaikki paska haihtuu auringossa kalvoksi lasien, etenkin tuulilasin, sisäpuolelle. Uudessa autossa sitä tulee aluksi joka tapauksessa enemmän.Pitääkin muuten pestä tuulilasi sisäpuolelta kakkosautosta. Nyt joutuu raappaamaan sisältäkin. Jostain se sinne kosteutta vetää, kakkosbensa siis.
Täällä stadissa ei juuri pakkasia ole. Turha maksaa jostain asennuksista, kun ei ole ikinä mitään tarvetta. Antaa ilmaston lämmetä vaan
Edellisen 7 vuoden omiin säähavaintoihin en uskalla perustaa ensi talven tai viiden seuraavan kulkemista. Sikäli kun lämmitykselle on tarvetta, sitä oletettavasti on. Kannattaa laittaa autonsa siihen kuntoon, että -25 asteessa pärjää. Myös stadissa.Mitä enemmän ilmasto lämpenee, sen parempi.
Se päätyy aina osittain lasien sisäpinnoille, joiden täydellinen puhdistus on aivan hirveä työleiri.
Niin no, minullahan ei ole varsinaisesti kiire, vaan joudan odottaa koska minua on tähän saakka aina odotettu. Lisäksi olen karski peräpersiön partametsuri, joka kyllä tarkenee kylmässäkin autossa, jossa kieltämättä voisi olla lämmintä mutta penkin ja ratin sähkölämmitys tuo pörröisemmän olon. Aina on plussaa, jos pääsee starttaamaan lämpimästä tallista tai ulkoisella tai sisäänrakennetulla esilämmityksellä. Ilmankin pärjää.Aikamoinen pelkuri on jos tarvitsee jotain lämmitystä -2 astetta tai sitä luokkaa, aina voi laittaa auton tyhjäkäynnille ja sitten odottelee jos ei tarkene.
Does not compute. Yleensähän tässä ketjussa mainitussa esilämmityksessä tarkoitetaan auton sisäänrakennettua polttoainelämmitintä, eikä mitään lähiön tolppapaikan sähköä. Jos siellä oikeasti pohjoisessa ollaan eli lääniä on, ajetaan myös auto sisälle eikä tällöin tarvitse tai yleensä edes ole turvallista käyttää öljypoltinta.Eri asia sitten jossain napapiirillä jossa pitää varmistaa käynnistys.
OT ja trolliin meno, sori, mutta joo. Asun Suomessa. Asun myöskin Lapissa, täällä on vielä elämää, FYI. Jako tuota naapurikylän Levin elämää kattellee niin kovasti tsadilaisiaki näyttää Lappi kiinnostavan. Silloin ko siitä on itelle iloa.Miksi autoa pitää muka lämmittää? Asutteko jossain Lapissa?
Kuka piru nyt silikonia haluaisi muutenkaan suihkia yhtään minnekään? Minä en ainakaan mitään kiiltävää kojelautaa saatika rattia kaipaa. Tiivisteisiinkään sitä ei valmistaja suosittele eikä sille näy olevan tarvettakaan, koska aina on ovi auennut mukisematta.Lisävinkkinä älä mieluiten koskaan suihkuta auton sisällä mitään aerosolia(paitsi pesuainetta tuulilasin pesun aikana). Se päätyy aina osittain lasien sisäpinnoille, joiden täydellinen puhdistus on aivan hirveä työleiri. Äläkä mielellään muutenkaan(erityistä kunnostusta lukuunottamatta) käytä ainakaan kojelautaan mitään silikoonia tai vastaavaa vaikka sumuttaisit rättiin ulkona. Se kaikki paska haihtuu auringossa kalvoksi lasien, etenkin tuulilasin, sisäpuolelle. Uudessa autossa sitä tulee aluksi joka tapauksessa enemmän.
Ei auta aina hyvä akkukaan, jos autona on Fiiat Tulee nimittäin aina kylmäkäynnistyksestä mieleen 10v takainen inttitarina, kun siellä piti -20 pakkasessa saada autot siirrettyä pois parkkipaikan aurauksen tieltä. Oma 11 vuotias saksalainen bensakone lähti laakista käyntiin, eikä edes tuntunut valittavan mitenkään. Sen sijaan kaverin uudempi Fiiat pikkubensa ei lähtenyt millään käyntiin edes apuvirran saattelemana. Tai lähti, mutta aikaa meni valehtelematta vartti. Piti soveltaa oman autoni käyttöohjekirjassa (niin, joskus vanhoina aikoina siellä oli oikeita ohjeitakin pissapojan täytön ja mediasoittimen käytön opastuksen sijaan) ja painaa kaasu puoleenväliin startin ajaksi. Huvittavaa, että kyseistä kikkaa en edes ikinä tarvinnut oman autoni kohdalla. Saksalaista ylisuunnitteluako lisätä se silti käyttöohjeeseen?Jos haluaa varmistaa käynnistyksen,
- pitää huolta siitä, että akku on kunnossa ja auto on muutenkin kunnossa ja öljyt kylmään sopivat ja tarpeeksi usein vaihdetut
- pysäköi lämpimään tai edes jonkinlaiseen loossiin jos mahdollista
- lämmittää ulkoisella virralla jäähdytysnestettä, öljyä ja akkua sekä samalla sisäänrakennetulla laturilla lataa akkua
- tai jos lämmittää polttoaineella, lataa sitä akkua riittävästi, mihin ei muuten pienin ylläpitolaturi riitä
- jos äärioloissa eikä sisällä, käyttää sitä ylempää päätä kun alkaa startata(liian pitkä aihe tässä käsiteltäväksi).
Äkkiähän tämä ongelma on lämmittimellä korjattu. Vai onko auto aina jossain kylmässä kellarissa, missä ei saa tuprutella webastolla?Minkäs teet, kun ei ole helppoa lämmityspaikkaa.
14-vuotta vanha auto kaksilitraisella bensakoneella (jos pandemiaa ei olisi, ei olisi välttämättä mitään autoakaan itsellä) pääkaupunkiseudulla kadunvarressa; lämppäri ja lohkolämmitin löytyy, mutta ei siis mahdollisuutta käyttää ”kotona”/kadunvarressa. Uusi exiden premium akku ja 0w40 laatuöljyt. Jos lasit on jäässä, suhautan autoglym de-iceria (tai vastaavaa ihmeainetta), jotta ei tarvitse naarmuttaa tuulilasia. Kun lasit on puhtaat, auto käyntiin ja saman tien liikkeelle pitäen kierrokset enintään 3000 rpm kunnes kone on lämminnyt (ja se lämpiää kyllä nopeasti). Määräpaikassa sitten parkissa kaikki auton valot sekä radio pois päältä, ja 2 minuutin sallittu tyhjäkäynti jotta virtaa varmasti riittäisi myös seuraavaan käynnistykseen ulkolämpötilasta riippumatta. Näillä toivon pärjääväni Etelä-Suomen leudoissa talvissa.
Mihin kiinan vesiwebastoon viittaat ja nappisysteemiin? T-Thermoa joskus ajattelin, mutta kyllä lämmityksen pitäisi olla kauko-ohjattavissa että siinä on järkeä ja tai se toisi "elämänlaatua".Webastolla lämpiää.
Tohon tonnin talvirysäänkin tuli laitettua kiinalainen vesi "webasto". On se kuitenkin senverran mukava, että auto on nappia painamalla lämmin, että siihen viitsii sen vajaa 300€ sijoittaa.
Tommonen vastaava:Mihin kiinan vesiwebastoon viittaat ja nappisysteemiin? T-Thermoa joskus ajattelin, mutta kyllä lämmityksen pitäisi olla kauko-ohjattavissa että siinä on järkeä ja tai se toisi "elämänlaatua".
Miksi et laita autoa heti käyntiin ja sitten lasit auki, 2min aikana ehtii hyvin saada pikku jäät pois ja moottori lämpenee samalla?
En usko, että 2 min tyhjäkäynnillä on moottorin lämpiämisen suhteen mitään merkittävää merkitystä verrattuna tilanteeseen, että autolla lähtee liikkeelle 10 sekunnissa käynnistyksestä. Sen suurempi autoekspertti en ole, mutta käsittääkseni kylmä moottori käy hyvinkin rikkaalla seoksella, joka itsessään likaa ja kuluttaa moottoria, joten parempi lähteä rauhallisesti (moottoria suuremmin rasittamatta) liikkeelle niin pian kuin se on turvallisesti mahdollista, jotta moottori saavuttaa nopeammin normaalin käyntilämpötilansa. Kokonaan toinen juttu on se, että juuri kylmällä käynnistetyn, tyhjäkäynnillä raksuttavan moottorin pakokaasuja ei säännönmukaisesti kannata myöskään olla siinä auton ulkopuolella hengittelemässä.
Ei ruiskumoottori käy mitenkään liian rikkaalla seoksella kuten vanhat kaasutinmoottorit käsiryypyllä. Ruisku säätää seoksen juuri optimiksi kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.
Kun moottori saa rauhassa käydä tyhjäkäyntiä pari minuuttia niin ei tarvitse murehtia koneen rasittamisesta heti kylmänä sekä voidaan olla varmoja että öljy kiertää jo kunnolla joka paikassa. Kylmällä viima on pahin este moottorin lämpenemiselle.
itse vain koen että jos autoa pitää putsata lumesta ja jäästä niin miksi ei samalla käytä tilaisuutta hyödyksi ja laita moottoria valmiiksi käyntiin, kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Hyvä tietää, että tekevät kiinassa noita vesilämmittimiäkin. Pitää melkeen laittaa tilaukseen ja asentaa jeeppiin.Tommonen vastaava:
Car Heater 12V 5KW Air Diesel universal water heater 2 mode Diesel/Gasoline + Remote Control LCD Monitor for Motor Trucks - AliExpress 34
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
kapula toimii kaukaa, ja on kaksisuuntainen. Näyttää moottorin veden lämpötilan kapulaan.
Itse laite taitaa olla ihan suora kopio aidosta webastossa, kello ja kapula on kovin kiinalaisen tuntuisia, mutta toimii.
Se tossa on vielä hyvä, kun voi laittaa bensa tai diesel autoon.Hyvä tietää, että tekevät kiinassa noita vesilämmittimiäkin. Pitää melkeen laittaa tilaukseen ja asentaa jeeppiin.
Nyt käytössä ollutkin kiinalainen ilmawebasto alumiinisalkkuun asennettuna. Lämmitetty Jeepin sisätilaa, mönkijän moottoria, pressutallia yms.
Ja vielä tuo, että on kaksisuuntainen kapula on iso plussa.
Binarissa joka on emännän peugeottiin asennettu, ei radiokaukosäädin kerro, menikö käsky perille.
Stop hurting your engine by idling the car when it's cold out tämän mukaan kylmässä koneessa bensiini ei kunnolla höyrysty, jonka seurauksena ECU lisää polttoaineen määrää palotilassa, johtaen siis rikkaampaan seokseen; lopputuloksen voi haistaa omalla nenällään pakokaasuista, jos vertaa lämpimän koneen pakokaasuja tyhjäkäynnillä, mutta toki jälkimmäisessä myös katalysaattorikin on jo lämmennyt. Täällä Auton tyhjäkäynti taas on epäilty joidenkin moottoreiden kykyä tyhjäkäynnillä voidella kaikkia koneen osia.
Fakta on, että kylmä kone, myös nykyaikaiset ruiskumoottorit, käy rikkaammalla, joka siis ei ole pidemmän päälle hyväksi (lämmin kone ei käy rikkaalla). Sinänsä varmastikaan 10 sekunnin tai 2 minuutin tyhjäkäynnillä ei ole mitään merkityksellistä eroa moottorin kulumisen kannalta, mutta jos ottaa huomioon tuon rikastetun tyhjäkäynnin aiheuttaman tiivisteiden kulumisen ja moottorin mahdollisesti vajanaisen voitelun tyhjäkäynnillä, niin sitä ei ainakaan voisi suositella, että laittaisi edes bensamoottorin kylmällä pihassa ryksyttämään siihen asti, että moottori hitaasti saavuttaisi normaalin käyntilämpötilan. Kylmästä ajoviimasta en osaa sanoa; joissakin uusissa kolmisylinterisissä litrasissa turbobensakoneissa taitaa olla enemmän tai vähemmän ongelmaa kovilla pakkasilla (alle -20 astetta) moottorilämpötilojen kanssa, jolloin lyhyen 4 min(/2 min) tyhjäkäynnin jälkeen moottorin normaali käyntilämpötila voidaan kokonaisajassa saavuttaa nopeammin, mutta toisaalta tuostakin on laiha lohtu, jos maantienopeudessa lämpimänkin koneen lämpötila lähtisi viiman vuoksi laskemaan (ratkaisuna viimasuoja).
Sään mukaan se on tietysti usein mukavaa ja joskus tarpeellistakin ilman kabiinin esilämmitystä. Kaikki taloudellisuusnäkökohdat taas viittaavat siihen, että kannattaa lämmittää moottori ajamalla - toki äärimmäisessä pakkasessa rajansa siinäkin. Eihän kaikki koneet edes heti käy tasaisesti tai vastaa kaasuun siinä määrin, että olisi kiva lähteä rullaamaan edes parkkipaikkaa ympäri.itse vain koen että jos autoa pitää putsata lumesta ja jäästä niin miksi ei samalla käytä tilaisuutta hyödyksi ja laita moottoria valmiiksi käyntiin, kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Joo, onneksi en ole ajamassa mitään pisaralla pisimmälle kisaa niin parin minuutin tyhjäkäynti ei sitä pilaa...Sään mukaan se on tietysti usein mukavaa ja joskus tarpeellistakin ilman kabiinin esilämmitystä. Kaikki taloudellisuusnäkökohdat taas viittaavat siihen, että kannattaa lämmittää moottori ajamalla - toki äärimmäisessä pakkasessa rajansa siinäkin. Eihän kaikki koneet edes heti käy tasaisesti tai vastaa kaasuun siinä määrin, että olisi kiva lähteä rullaamaan edes parkkipaikkaa ympäri.
Kyllä moderni bensa nyt lähtee - 40c ilman lämmitystäkin käyntiin, 15min käyttelin ennen kuin uskalsin koittaa liikuttaa. Kytkin pohjassa kun käynnistin niin meinas sammua kun nostin kytkimen ylös. Ohjaustehostin piti myös kivaa ääntä.Tuli sitten testattua Peugeot 207 talvikestävyyttä, Lapissa lomalla ja mittarissa näytti aamulla -40 celsiusta. Ykkösellä lähti käyntiin, tosin toki oli moottoritila -ja sisälämmitin päällä. Jännä huomio noista yli -40 pakkasista: renkaat muuttuu neliön muotoisiksi ja ensimmäiset 10 km ajoa tuntuu kovalta vankkurikyydiltä, hiljalleen ne sitten lämpeää ja muuttuu "suhteellisen" normaaliksi. Ohjaustehostin ja hallintalaitteet myös puuroontuu pitkäksi aikaa.
Testasin myös -39 pakkasessa käynnistää 2010 vuoden diesel Passattia jossa oli unohtunut laittaa esilämmitykset päälle; pari hehkutusta ja hörähti hyvin käyntiin. Meni kyllä aivan saatanan kauan että lämpöä alkoi puhaltamaan. Muistan joskus lapsena kokeneeni -50 pakkaset, silloin toimi ainoastaan naapurin Lada, olisi hauska nähdä mitä jollekin nykyaikaiselle hybridille kävisi noissa keleissä. Ajattelin nyt tilata moottoritilan päälle laitettavan peiton mikä varastoisi tuota lämpöä vielä paremmin jos tulee lisää samanlaisia pakkasia.
Haluaisin myös nähdä nämä sähköpaskat noissa lämmöissä miten tulee rangea.
Terveisiä AutoStadiumilta käyttäjältä Taky - kulutus 38,9 kWh/100 km mutta tekniikka pelaa täysin
Autona KIA Niro EV Business Luxury 2020, 64 kWh, virallinen range täydellä akulla 455 km. Noin puolethan siitä lähtee.
Tuon kulutuksen sais paljo alemmas ajamalla vaikka 95km/h , mittarissa tuossa ainakin 106 km/h niin vie se energiaa tuollaisella kelillä.
Mut kyl sähköautot toimii täysin kovallakin pakkasella.
-EDIT- Tuossa näemmö ajettu vasta 6km , kulutus tippuu tuosta varmasti ja paljon. Alussa lämmitys saa kulutuksen ylös.
Mietinkin et jotenkin kova kulutus pakkasesta huolimatta tuossa kuvassa.
Mä ajamassa alinopeutta että pääsee perille? Tämä on juuri se sähköauton yksi kompastuskivi vielä... Sitten kun lataus saadaan sellaiseksi että tyhjästä täyteen menee alle vartti niin voidaan puhua ihan sama mitä kuluttaa, nyt näillä +30min ja enemmän menisi kyllä hermo totaalisesti päivystää jossain huoltoasemalla.
Sinä ja sun alinopeudet.. huoh
Täällä missä yli -30 pakkasta on myös rajoitukset matalammat. 80km/h yleensä ja harvoissa paikoissa se 100km/h ..
Ja eihän mikään pakota ostaa sähköautoa.
Näiden kans on viel pakko pitkillä matkoilla jaksaa se yksi tai kaksi stoppia. Alla vartin täyteen latautuvia ei heti tule.