Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

En mitenkään. Käytän pari minuuttia tyhjäkäynnillä ennen lähtöä. Täällä Etelä-Suomessa ei mitään erillisiä lämmittimiä tarvita.
 
Ihan perskohtaisiin kokemuksiin perustuen, sillä esilämmitetyllä autolla on paljon mukavampi lähetä liikkeelle, ei pelkästään sen lämpöisen sisätilan takia, vaan myös autolla ajaminen on muutenkin vaivattomampaa ja miellyttävämpää, yleisesti ottaen paljon lähempänä normaalia kuin umpijäästä liikkeelle raapaistu auto.

Onhan noi nykyajan diiselit kuitenkin hyviä käynnistymään kelissä kun kelissä. Aikoinaan apukammiodieselkoneet oli toista maata. Muinaisaikaisia mersujakin piti hehkuttaa ihan perkeleen kauan ja tiukemmalla pakkasella mieluiten varmuuden vuoksi pari tai kolmekin kertaa ennen starttia.

Taitaapa nykyaikaisten laadukkaiden öljyjen kylmäominaisuudetkin olla sitä luokkaa, että liekö sitten koneen kestonkaan kannalta mitään suurta merkitystä esilämmityksellä. En tiedä sitten miten jotkut pienet bensaturbot jne. Tommonen Volvon 5-pyttyinen dieselmotti kuulalaakeroituine turboineen tai joku muun merkkinen vastaava laadukas kone ei ehkä niin herkästi muutenkaan ota itseensä.

Eipä ole tullut vielä tänä talvena Webaa pahemmin käyteltyä, ei kyllä ole kohdalle osunutkaan vielä kuin ihan pieniä pakkasia. Sitten kun alkaa olla kylmempi kuin -15 C niin on kiva laittaa Webaston asetuksista vielä päälle ajonaikainen apulämmitys pitempää pätkää ajaessa. Maantiellä paahtaessa on vähän vilpoisa ajella pelkällä koneen omalla lämmöntuotolla.
Sinänsä ne vanhat apukammiokoneet käynnistyivät kylmänä puhtaasti pelkän hehkutulpan varassa, joten se pakkaskäynnistyskin on hyvin pitkälti siitä hehkun kunnosta kiinni. Tarkoitan siis ihan tuollaista normaali kesäaamussa tapahtuvaa kylmäkäynnistystä. Suorasuikutus käynnistyy laakista, mutta apukammilokoneessa jos on esim hehkurele rikki, niin kyllä siinä oma sahaamisensa on että lähtee käyntiin (joo ja noissa on kyllä valmistajakohtaisia eroja).

En tiedä miksi se pieni bensaturbo olisi sen heikommassa asemassa, niissä on kuitenkin suhteessa selkeästi tukevammin toteutetu laakeirt yms.

Jos maantiellä tarvitsee weban apua, niin siellä lienee termarissa jo huomauttamista. Pelkkä maskin osittainen peittokin tietysti.

Siellä muuten arvellaan, että diesel-kone voisi kestää kylmäkäynnistystä paremmin, koska konetta käytetään luontaisesti pienemmillä kierroksilla. Voi olla tai olla olematta ihan fiksu pointti sekin.

Nojaa, toisaalta on todettu myös että diesel moottori yleensä kuluu tyhjäkäynnillä kaikkein nopeuiten, mutta en sitten tiedä pitääkö tuo enää nykyakaisella polttoaineen syötöllä paikkansa. Vanhoissa mekaanisissa dieseleissä tuo oli ymmärrettävä seuraus.
 
Toisaalta optimilämpötila voitelun ja materiaalitekniikan kannalta on erillinen tekninen kysymys ja se on sovitettava lämpövoimakoneen hyvään toimintalämpötilaan ja nestekierron lämpötilaan. Ei siis voida suoraan sanoa, ettäkö normaali termostaatin säätämä lämpötila olisi tässä mielessä mikään optimi sekään.

Rohkenen väittää että normi moottorin optimilämpötila ei ole se -30C :D
 
Jos maantiellä tarvitsee weban apua, niin siellä lienee termarissa jo huomauttamista. Pelkkä maskin osittainen peittokin tietysti.
15 pakkasta ja webastoa (ardicciä) tarvis volvossa. Uusi termostaatti on ja koko syyläri peitetty. Vaan ko lämpö ei riitä niin se ei riitä. Nelosella tai kolmosella ko huudattaa niin alkaa jonkumoinen lehmän henkäys tulla kabiiniinki, mutta kylmähän tuo on. Toki vanha ja evry-modi löytyy, luultavasti egr tukittu myös. Vag:in 2,5 litranen tdi siis kyseessä. Ja työmatkaa ajellaan tosiaan 100 kilsaa suuntaansa, ettei lyhyestä ajostakaan ole kiini.
 
Turhanpäiväistä provosointia
Miksi autoa pitää muka lämmittää? Asutteko jossain Lapissa?
 
Ihan perskohtaisiin kokemuksiin perustuen, sillä esilämmitetyllä autolla on paljon mukavampi lähetä liikkeelle, ei pelkästään sen lämpöisen sisätilan takia, vaan myös autolla ajaminen on muutenkin vaivattomampaa ja miellyttävämpää, yleisesti ottaen paljon lähempänä normaalia kuin umpijäästä liikkeelle raapaistu auto.
Näin on. Mukavuus ja käytettävyys menee yleensä käytännön olosuhteissa nykyaikaisissa vehkeissä nykyaikaisin ainein sen näkökohdan edelle, että kylmäkäynnistys heti aiheuttaisi jotain vaurioita.

Minullakin on tällä hetkellä käyttöauto ilman mitään esilämmittimiä, ja oikeastaan ihan silkasta laiskuudesta ja saituudesta. Se ei yhtään ressaa, että tästä tulisi jotain kulumista tai ongelmia, vaan ainoa keljutus tulee siitä kun on vähän kylmä, kone ei vedä yhtä kivasti lähtiessä ja lasit pitää manuaalisesti puhdistaa. Kaikkein ikävintä tosin on se satunnainen tapaus, kun kosteus on päässyt sopivasti lasien sisäpuolelle härmistymään eikä lähtö onnistu ennen kuin lämmintä ilmaa alkaa moottorin avuin vähän tulla koppiin. Tärkeää olisikin pitää tuulilasin sisäpinta erittäin puhtaana säännöllisin pesuin, eikä missään tapauksessa kiireessä erehtyä hinkkaamaan sitä jollain hilseisellä pipolla lähdön nopeuttamiseksi - tai jos näin käy, pestä sisäpuoli välittömästi ennen seuraavaa ajoneuvon käyttötarvetta.
Rohkenen väittää että normi moottorin optimilämpötila ei ole se -30C :D
Tiedät että olemme tästä yhtä mieltä. Sehän ei ollut viestini sisältö kyseenalaistaa tätä, ja mielestäni esittämäni pohdinta on ihan järkevä ja relevantti.

Mutta milloin ollaan niin kaukana (voitelun, muustahan emme juuri tästä nyanssista keskustellessa välitä) optimilämpötilasta, että kulumista merkittävästi tapahtuu? Onko se 30, 10, -10 vai -30 astetta C? No sehän riippuu tietysti voiteluaineesta. -5 lienee jo tosi paha, jos käytössä on yksiasteinen vanhan ajan kesäöljy. -30 ja etenkin -20 on inhimillisissä rajoissa, kun käytetään oikein hyvää talviöljyä(nykyisin tietenkin moniasteista kehittynyttä öljyä, joka voitelee yhä hyvin vaikka normaali kuuma käyntilämpötila lopulta saavutetaan). Kokemus kertoo meille, että 10W tai 15W perinteisempi moniasteöljy alkaa usein korvin kuultavasti laittaa startille aika paljon vastaan jo -20 tienoilla tai ennen sitä, tässä järjestyksessä. Etenkin jos öljy ei ole ihan eilen vaihdettu. Kukapa kertoo, milloin tämä tarkoittaa että pumpattavuus ja voitelu kärsii niin paljon, että kulumista tai vauriota alkaa esiintyä?

Siitä nyt ainakin voi jotain päätellä, miten nopeasti öljynpaineen valo sammuu tai miten öljynpainemittarin neula nousee.

Sen ainakin tiedän sanoa, että olen käyttänyt jonkin verran traktorimoottoreita, joita on startattu usein lyhyellä esilämmityksellä ja toisinaan kokonaan ilman esilämmitystä liki vuosittain talvipakkasillakin "silloin kun vielä oli pakkasta" eli jopa -25 näin etelässäkin. Öljy on parhaimmillaan ja enimmäkseen ollut 10W30 mineraaliöljyä. Jossain vaiheessa myös 15W40, jolla on tainnut kovemmat pakkaskäynnistykset jäädä väliin koska ei pyörittäisi - koneet on tietysti ymmärretty kelkkoa talliin johdon päähän ennen kylmettymistään, tai sitten on jäänyt käynnistämättä sinä päivänä. Eivät ole leikanneet kiinni tai alkaneet pahemmin puhaltaa ohi(käynnistyvyyskin paljastaisi ongelman hyvin äkkiä). Kylmäkäynnistyvyys on säilynyt. Yli tai alle 10 000 tuntia on mittariin pyörähtänyt ja joko kone toimii edelleen tai on sattunut muuta, kuten vesikanavan läpisyöpymistä. Jos tämä sopisi yhtälöön siitä, että jokainen kylmäkäynnistys vastaa 500 kilometriä tai vaikka 10 tuntia, niin tähän verratenhan työkonemoottorien pitäisi avaamatta kestää suht priimakunnossa 20 000 tai 30 000 tuntia jo Espanjan ellei eteläisen Saksankin korkeudella yleisesti. Näinhän ei taida asia olla.
 
Miksi autoa pitää muka lämmittää? Asutteko jossain Lapissa?

Lähtihän se vanha 306 2.0hdi käyntiin -27 ilman lämmityksiä ja oli seissyt muutaman päivän pakkasessa, ei se ajaminen kovin kivaa oo ku koko auto aivan jäässä eikä sula hetkessä, että saahan sitä olla lämmittämättäkin, mutta nykyisestä kulkineesta löytyy webasto, jota tulee kyllä käytettyä ennenkaikkea mukavuuden takia kun se kerta on. Jostain kumman syystä ranskan insinööri ajatellut, että on hyvä varuste, kun taitaa olla vakiona tietyn ikäisissä kiisseleissä.
 
Kun on jo vähän kylmempi kuin pikkupakkanen, alkaa autossa ikkunatkin jäätyä sisäpuolelta jo hengitysilman kosteudesta, kunnes kone alkaa tuottaa lämpöä. Siksikin on kiva lämmittää moottori ja mieluiten myös kabiini etukäteen.

On tietysti autot monella tavalla kehittyneet ajan mittaan. Mm. entisajan Saabissa kovalla pakkasella vaihteensiirto, polkimet, ohjaus kaikki aivan kohmeessa ennen kuin oli vähän aikaa ehtinyt ajella ja paikat lämmenneet ja notkistuneet.

Kyllä se Weba tosiaan on kiva apu myös maantieajossa sitten kun on enempi pakkasta. Etenkin kun aletaan mennä jo -20 kylmemmälle puolelle niin ei tommonen talousdieseli jaksa niin paljoa hukkalämpöä tuottaa että mitenkään häävisti riittäisi lämpöä myös kabiinin puolelle. Pärjää siellä mutta mukavuus kärsii. Webastolla kun tohottaa avuksi niin on varsin mukavasti lämpöisää vaikka ajeltaisiin jo ihan kunnon pakkasilla (-30 jne.) Harvoin tuollaisia pakkasia on, mutta kun eri puolilla maata ajelee niin kyllä monenlaista ehtii talven mittaan kohdalle osua.
 
Näin on. Mukavuus ja käytettävyys menee yleensä käytännön olosuhteissa nykyaikaisissa vehkeissä nykyaikaisin ainein sen näkökohdan edelle, että kylmäkäynnistys heti aiheuttaisi jotain vaurioita.

Minullakin on tällä hetkellä käyttöauto ilman mitään esilämmittimiä, ja oikeastaan ihan silkasta laiskuudesta ja saituudesta. Se ei yhtään ressaa, että tästä tulisi jotain kulumista tai ongelmia, vaan ainoa keljutus tulee siitä kun on vähän kylmä, kone ei vedä yhtä kivasti lähtiessä ja lasit pitää manuaalisesti puhdistaa. Kaikkein ikävintä tosin on se satunnainen tapaus, kun kosteus on päässyt sopivasti lasien sisäpuolelle härmistymään eikä lähtö onnistu ennen kuin lämmintä ilmaa alkaa moottorin avuin vähän tulla koppiin. Tärkeää olisikin pitää tuulilasin sisäpinta erittäin puhtaana säännöllisin pesuin, eikä missään tapauksessa kiireessä erehtyä hinkkaamaan sitä jollain hilseisellä pipolla lähdön nopeuttamiseksi - tai jos näin käy, pestä sisäpuoli välittömästi ennen seuraavaa ajoneuvon käyttötarvetta.

Tiedät että olemme tästä yhtä mieltä. Sehän ei ollut viestini sisältö kyseenalaistaa tätä, ja mielestäni esittämäni pohdinta on ihan järkevä ja relevantti.

Mutta milloin ollaan niin kaukana (voitelun, muustahan emme juuri tästä nyanssista keskustellessa välitä) optimilämpötilasta, että kulumista merkittävästi tapahtuu? Onko se 30, 10, -10 vai -30 astetta C? No sehän riippuu tietysti voiteluaineesta. -5 lienee jo tosi paha, jos käytössä on yksiasteinen vanhan ajan kesäöljy. -30 ja etenkin -20 on inhimillisissä rajoissa, kun käytetään oikein hyvää talviöljyä(nykyisin tietenkin moniasteista kehittynyttä öljyä, joka voitelee yhä hyvin vaikka normaali kuuma käyntilämpötila lopulta saavutetaan). Kokemus kertoo meille, että 10W tai 15W perinteisempi moniasteöljy alkaa usein korvin kuultavasti laittaa startille aika paljon vastaan jo -20 tienoilla tai ennen sitä, tässä järjestyksessä. Etenkin jos öljy ei ole ihan eilen vaihdettu. Kukapa kertoo, milloin tämä tarkoittaa että pumpattavuus ja voitelu kärsii niin paljon, että kulumista tai vauriota alkaa esiintyä?

Siitä nyt ainakin voi jotain päätellä, miten nopeasti öljynpaineen valo sammuu tai miten öljynpainemittarin neula nousee.

Sen ainakin tiedän sanoa, että olen käyttänyt jonkin verran traktorimoottoreita, joita on startattu usein lyhyellä esilämmityksellä ja toisinaan kokonaan ilman esilämmitystä liki vuosittain talvipakkasillakin "silloin kun vielä oli pakkasta" eli jopa -25 näin etelässäkin. Öljy on parhaimmillaan ja enimmäkseen ollut 10W30 mineraaliöljyä. Jossain vaiheessa myös 15W40, jolla on tainnut kovemmat pakkaskäynnistykset jäädä väliin koska ei pyörittäisi - koneet on tietysti ymmärretty kelkkoa talliin johdon päähän ennen kylmettymistään, tai sitten on jäänyt käynnistämättä sinä päivänä. Eivät ole leikanneet kiinni tai alkaneet pahemmin puhaltaa ohi(käynnistyvyyskin paljastaisi ongelman hyvin äkkiä). Kylmäkäynnistyvyys on säilynyt. Yli tai alle 10 000 tuntia on mittariin pyörähtänyt ja joko kone toimii edelleen tai on sattunut muuta, kuten vesikanavan läpisyöpymistä. Jos tämä sopisi yhtälöön siitä, että jokainen kylmäkäynnistys vastaa 500 kilometriä tai vaikka 10 tuntia, niin tähän verratenhan työkonemoottorien pitäisi avaamatta kestää suht priimakunnossa 20 000 tai 30 000 tuntia jo Espanjan ellei eteläisen Saksankin korkeudella yleisesti. Näinhän ei taida asia olla.

Pitääkin muuten pestä tuulilasi sisäpuolelta kakkosautosta. Nyt joutuu raappaamaan sisältäkin. Jostain se sinne kosteutta vetää, kakkosbensa siis.
 
On tietysti autot monella tavalla kehittyneet ajan mittaan. Mm. entisajan Saabissa kovalla pakkasella vaihteensiirto, polkimet, ohjaus kaikki aivan kohmeessa ennen kuin oli vähän aikaa ehtinyt ajella ja paikat lämmenneet ja notkistuneet.
Tämä liittynee suurelta osin voiteluaineiden kehitykseen ja vähemmän itse kovan tekniikan kehitykseen, vaikka toki siinäkin on kumulatiivinen järjen määrä usein kasvanut.

Yksi tekijä helpommassa notkeutuvuudessa voi olla myös ns. downsizing. Pienemmät järjestelmät epäilemättä lämpiävät paljon patarautaa nopeammin, siis edes hieman lämpiävät vaikka optimilämpötilaa ei tavoiteltaisikaan.
 
Täällä stadissa ei juuri pakkasia ole. Turha maksaa jostain asennuksista, kun ei ole ikinä mitään tarvetta. Antaa ilmaston lämmetä vaan:)
 
Pitääkin muuten pestä tuulilasi sisäpuolelta kakkosautosta. Nyt joutuu raappaamaan sisältäkin. Jostain se sinne kosteutta vetää, kakkosbensa siis.
Lisävinkkinä älä mieluiten koskaan suihkuta auton sisällä mitään aerosolia(paitsi pesuainetta tuulilasin pesun aikana). Se päätyy aina osittain lasien sisäpinnoille, joiden täydellinen puhdistus on aivan hirveä työleiri. Äläkä mielellään muutenkaan(erityistä kunnostusta lukuunottamatta) käytä ainakaan kojelautaan mitään silikoonia tai vastaavaa vaikka sumuttaisit rättiin ulkona. Se kaikki paska haihtuu auringossa kalvoksi lasien, etenkin tuulilasin, sisäpuolelle. Uudessa autossa sitä tulee aluksi joka tapauksessa enemmän.

Tärkeä talvikäyttöominaisuuksia (ja tietysti myös auton kunnon ylläpitoa) koskeva juttu on myös se, ettei autoon pesiydy mitään lätäköitä. Valumaröörit pitää olla auki, ja jos on vähänkin epäilyksiä, voi hieman purkaa ja nostella mattoja. Monessa vanhassa autossa on uima-altaita erinäisissä koteloissa, jopa matkustamossa sopivan peltitaitoksen kohdalla. Jos ei nyt ihan pelkästään lähikaupassa käydä, rahtina ei ole mitään joulukuusta ja liikutaan urbaaneissa valkokauluskuteissa, niin autossa pitäisi yleensä olla aika pirun kuiva ilma enimmän osan aikaa. Muuten on jotain vialla. Eikä se muutenkaan mikään turkkilainen sauna saa olla, vaikka vähän haalaria ja talvimantteliakin takapenkille heittäisi.

Talvikäytön osalta kumimatot(vieläpä mahdollisimman kaukalomaiset jotka saa tyhjennettyä kokonaan ulos) ovat jees, ja niitä kannattaa aina kaataa ulos kun ajon päätteeksi vettä on(tai jos lunta tuli sisään ja aikaa on). Itse en käytä siviiliautossa kumimattoja, kun niin harvoin sadetakissa ja kumisaappaissa sinne tungetaan ja porukkaa autossa keskimäärin 1,5 henkeä. Ajosuoritekin keskimäärin kymmenissä kilometreissä per lähtö. Ei tarvetta. Jos taas jossain maatila-autossa, metsästysmaasturissa tai työmaapakussa kokeilisi huopamatoilla eikä ole pitkiä siirtymiä kopin lämmitä tai säännöllistä lämmintä hallia, niin onnea matkaan vaan. Ja vielä välttämätöntä saastaisemmaltahan se joka tapauksessa näyttäisi. Taksissa puolestaan ilmanvaihtominuutteja riittää joten kysymys on vain siivoustarpeen määrästä - suosittelisin silti kumimattoja kovasti ainakin talvikaudelle.

Ilmankuivauspusseja on nähty, mutta enimmäkseen ne ovat ensiapua ja usein silkkaa huuhaata. Liika kosteus autossa johtuu siitä, että auto vuotaa, siellä on altaita pohjassa, ajetaan kilometrin matkoja, pidetään autoa aina ulkona tai lämmityslaitetta ja puhallinta ei käytetä tai käytetään minimillä(ihan todellinen ilmiö, tulee katsos "vetoa" kuulemma). Jos käytät pusseja, käytä oikein. Kuivattava ja vaihdettava usein. Oltava ehdottoman puhtaita ja oikeaa ainetta. Eikä ne paljon auta kuin hyvin rajatuissa tapauksissa. Mitään kusipäämarttojen kissanhiekkapusseja sukkahousukääreessä ei kabiiniin eikä mihinkään. Niistä tulee vain homeviljelmiä ja kätevästi jumittuvat penkin kiskoihin aiheuttaen sen juuttumisen ja vikaantumisen eli penkki ei lukitu juuri kun pitäisi ajaa aamuviideltä satojen kilometrien päähän hautajaisiin lumimyrskyssä. Mistäkö tiedän? Ai saatana. Yskäkin siihen päälle.

Täällä stadissa ei juuri pakkasia ole. Turha maksaa jostain asennuksista, kun ei ole ikinä mitään tarvetta. Antaa ilmaston lämmetä vaan:)
Mitä enemmän ilmasto lämpenee, sen parempi.
Edellisen 7 vuoden omiin säähavaintoihin en uskalla perustaa ensi talven tai viiden seuraavan kulkemista. Sikäli kun lämmitykselle on tarvetta, sitä oletettavasti on. Kannattaa laittaa autonsa siihen kuntoon, että -25 asteessa pärjää. Myös stadissa.

Myös -5 ja +2 asteen välillä vaihteleva ilmanala kuukausia jatkuessaan on kyllä sellainen ympäristö, jossa esilämmitys on ihan perusteltua mukavuussyistä. Oikeastaan aivan erityisesti, koska silloin on oikeaa arktista säätä vähemmän huolta käynnistymättömyydestä ja lyhyt kokonaistaloudellinenkin webastokäynti riittää erittäin mukavaan premiumautoiluun. Jos siis rahaa ja käyttöä on, eikä halua spartalaisiin elämyksiin.

Helvetti, stadissa käydessä on aina kylmä hellepäiviä lukuunottamatta. Oikein brittisää. Jos asuisin siellä rantamaisemissa, niin totta kai haluaisin että autossa on aina +20 astetta kun sinne hyppään.
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoinen pelkuri on jos tarvitsee jotain lämmitystä -2 astetta tai sitä luokkaa, aina voi laittaa auton tyhjäkäynnille ja sitten odottelee jos ei tarkene.

Eri asia sitten jossain napapiirillä jossa pitää varmistaa käynnistys.
 
Aikamoinen pelkuri on jos tarvitsee jotain lämmitystä -2 astetta tai sitä luokkaa, aina voi laittaa auton tyhjäkäynnille ja sitten odottelee jos ei tarkene.
Niin no, minullahan ei ole varsinaisesti kiire, vaan joudan odottaa koska minua on tähän saakka aina odotettu. :cigar: Lisäksi olen karski peräpersiön partametsuri, joka kyllä tarkenee kylmässäkin autossa, jossa kieltämättä voisi olla lämmintä mutta penkin ja ratin sähkölämmitys tuo pörröisemmän olon. Aina on plussaa, jos pääsee starttaamaan lämpimästä tallista tai ulkoisella tai sisäänrakennetulla esilämmityksellä. Ilmankin pärjää.

Jos nyt kuitenkin olisi oikein kiire, niin olisi se stadin talvessakin aika kiva että lasit ovat sulana, mahdollisesti keski-ikäistyessä alkava eturauhasvaiva ei kiukuttele kylmästä penkistä ja moottori vetää kunnolla heti lähtiessä. Kukin kuitenkin tavallaan. Onhan se kärsimyksen maksimointi aika aidosti kulttuurissamme, kenties yhtä paljon luterilaisuuden kuin karskien metsien miesten perimän takia.
Eri asia sitten jossain napapiirillä jossa pitää varmistaa käynnistys.
Does not compute. Yleensähän tässä ketjussa mainitussa esilämmityksessä tarkoitetaan auton sisäänrakennettua polttoainelämmitintä, eikä mitään lähiön tolppapaikan sähköä. Jos siellä oikeasti pohjoisessa ollaan eli lääniä on, ajetaan myös auto sisälle eikä tällöin tarvitse tai yleensä edes ole turvallista käyttää öljypoltinta.

Kun taas siellä perävitussa halutaan varmistaa käynnistys, ei ole sitä verkkosähköä, ja auton pitää silti käynnistyä. Siinä ei yhtään auta se, että kotona olisi lämmin talli tai edes sähköpistorasia, eikä varsinkaan se, että pakkaskylmällä akulla voi käynnistää puhaltimen ja öljypolttimen hetkeksi, jotta se ei enää starttaisi. Terveen koneen pitää startata maastoon pysäköitynä ja täysin jäähtyneenä niin kylmässä kuin Suomessa voi esiintyä, kun akku on hyvässä varauksessa eikä sitä ole viikkokausiksi sinne unohdettu. Muuten on jotain vialla.

Kyllä se käynnistys "äärioloissa"(tarkoittanee jotain suht tavallista -20 tai -30 kun ei olla etelänaparetkellä) pääsääntöisesti varmistetaan nimenomaan sillä, ettei rassata akkua käyttämällä mitään elintasowebastoa, tai jos käytetään niin ei ainakaan puhaltimen kera lämmitetä koppia sillä vaan pelkkää konetta. Kyseenalaista sekin, jos ei ole riittävää ulkoista virtaa käytössä, koska se polttoainelämmitin purkaa akkua, mikä on ihan murhaa "äärioloissa" valmiiksi heikolle patterille, etenkin kun lämmitysjakson pitää olla ainakin 20 minuuttia jotta se vähän lämmittäisi.

Jos haluaa varmistaa käynnistyksen,
  1. pitää huolta siitä, että akku on kunnossa ja auto on muutenkin kunnossa ja öljyt kylmään sopivat ja tarpeeksi usein vaihdetut
  2. pysäköi lämpimään tai edes jonkinlaiseen loossiin jos mahdollista
  3. lämmittää ulkoisella virralla jäähdytysnestettä, öljyä ja akkua sekä samalla sisäänrakennetulla laturilla lataa akkua
  4. tai jos lämmittää polttoaineella, lataa sitä akkua riittävästi, mihin ei muuten pienin ylläpitolaturi riitä
  5. jos äärioloissa eikä sisällä, käyttää sitä ylempää päätä kun alkaa startata(liian pitkä aihe tässä käsiteltäväksi).
 
Miksi autoa pitää muka lämmittää? Asutteko jossain Lapissa?
OT ja trolliin meno, sori, mutta joo. Asun Suomessa. Asun myöskin Lapissa, täällä on vielä elämää, FYI. Jako tuota naapurikylän Levin elämää kattellee niin kovasti tsadilaisiaki näyttää Lappi kiinnostavan. Silloin ko siitä on itelle iloa.

Noh, aiheeseen. Tuo v70 mk1 volvojen kylmyys oli valmistajallaki tiedossa, ainaki ruottissa sai ihan tehtaan kustannuksella ardicin asennettua jos sitä osasi pyytää, vetoamalla kylmyyteen, volvohan on lämpimän auton maineessa ollu, ja itelläki noita vanhoja ollu duettista lähtien niin ohan niissä tarjennu. Tämä tdi-aika sitte oli vähän viileämpää.
 
Viimeksi muokattu:
Lisävinkkinä älä mieluiten koskaan suihkuta auton sisällä mitään aerosolia(paitsi pesuainetta tuulilasin pesun aikana). Se päätyy aina osittain lasien sisäpinnoille, joiden täydellinen puhdistus on aivan hirveä työleiri. Äläkä mielellään muutenkaan(erityistä kunnostusta lukuunottamatta) käytä ainakaan kojelautaan mitään silikoonia tai vastaavaa vaikka sumuttaisit rättiin ulkona. Se kaikki paska haihtuu auringossa kalvoksi lasien, etenkin tuulilasin, sisäpuolelle. Uudessa autossa sitä tulee aluksi joka tapauksessa enemmän.
Kuka piru nyt silikonia haluaisi muutenkaan suihkia yhtään minnekään? Minä en ainakaan mitään kiiltävää kojelautaa saatika rattia kaipaa. Tiivisteisiinkään sitä ei valmistaja suosittele eikä sille näy olevan tarvettakaan, koska aina on ovi auennut mukisematta.

Jos haluaa varmistaa käynnistyksen,
  1. pitää huolta siitä, että akku on kunnossa ja auto on muutenkin kunnossa ja öljyt kylmään sopivat ja tarpeeksi usein vaihdetut
  2. pysäköi lämpimään tai edes jonkinlaiseen loossiin jos mahdollista
  3. lämmittää ulkoisella virralla jäähdytysnestettä, öljyä ja akkua sekä samalla sisäänrakennetulla laturilla lataa akkua
  4. tai jos lämmittää polttoaineella, lataa sitä akkua riittävästi, mihin ei muuten pienin ylläpitolaturi riitä
  5. jos äärioloissa eikä sisällä, käyttää sitä ylempää päätä kun alkaa startata(liian pitkä aihe tässä käsiteltäväksi).
Ei auta aina hyvä akkukaan, jos autona on Fiiat :D Tulee nimittäin aina kylmäkäynnistyksestä mieleen 10v takainen inttitarina, kun siellä piti -20 pakkasessa saada autot siirrettyä pois parkkipaikan aurauksen tieltä. Oma 11 vuotias saksalainen bensakone lähti laakista käyntiin, eikä edes tuntunut valittavan mitenkään. Sen sijaan kaverin uudempi Fiiat pikkubensa ei lähtenyt millään käyntiin edes apuvirran saattelemana. Tai lähti, mutta aikaa meni valehtelematta vartti. Piti soveltaa oman autoni käyttöohjekirjassa (niin, joskus vanhoina aikoina siellä oli oikeita ohjeitakin pissapojan täytön ja mediasoittimen käytön opastuksen sijaan) ja painaa kaasu puoleenväliin startin ajaksi. Huvittavaa, että kyseistä kikkaa en edes ikinä tarvinnut oman autoni kohdalla. Saksalaista ylisuunnitteluako lisätä se silti käyttöohjeeseen?

Mitä tuo kohta 5 muuten tarkoittaa? Sammuttaa kaikki sähkölaitteet ennen käynnistystä? Kaikki omat autoni on sen osanneet tehdä itsekin, jos virta ei meinaa riittää ja näistä vanhin oli vuodelta -99.

Mitä tulee esilämmittämisen hyötyihin, niin auttaahan se paremman voitelun lisäksi koneen saavuttamaan kohtuullisen käyntilämpötilan nopeammin, jolloin kaikki välykset kuroutuvat nopeammin kiinni. Ainakin joissain moottoreissa esiintyy kylmänä mäntien keikkumista (piston slap), joka sitten kuluttaa sekä männänkaulaa että sylinteriseinää. Tavanomaisempien venttiili- ja männänvälysten lisäksi siis. Öljyä siis saattaa näissä tapauksissa kulua ohivuotojen seurauksena enemmän.

Toistaiseksi on tullut vaihdettua autoa vähän alle 200tkm ajettuna, niin ei ole yhteenkään tarvinnut lisätä öljyä vaihtovälillä. Itseasiassa öljyä ei ole kulunut silmämääräisesti lainkaan koko vaihtovälillä. Nykyisessä moottorissa ei harmillisesti ole mittatikkua, niin ei näe määrää yhtä tarkasti. Anturin mukaan öljytaso ei kuitenkaan laske maksimista eli ei sitä yli kahta desiä voi kulua. Tästä huolimatta haluan esilämmittää aina kun mahdollista. Aina se ei ole mahdollista, koska minulla on pelkkä kiertovesipumpullinen letkulämmitin, siis ilman webastoa. Sangen tehokas se näyttää olevan, koska vesi on 40 ja öljy 20 asteista -10 asteen pakkasellakin lämmittämisen jälkeen.
 
Täksi talveksi tuli vuokrattua lämmin talli taloyhtiöstä, saapi nähdä osaako sitä enää seuraavaa talvea olla ilman kun tuohon tottuu että voi lähteä kuivalla 22 asteisella autolla oli sitten 30 pakkasta tai 20cm satanut lunta :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
14-vuotta vanha auto kaksilitraisella bensakoneella (jos pandemiaa ei olisi, ei olisi välttämättä mitään autoakaan itsellä) pääkaupunkiseudulla kadunvarressa; lämppäri ja lohkolämmitin löytyy, mutta ei siis mahdollisuutta käyttää ”kotona”/kadunvarressa. Uusi exiden premium akku ja 0w40 laatuöljyt. Jos lasit on jäässä, suhautan autoglym de-iceria (tai vastaavaa ihmeainetta), jotta ei tarvitse naarmuttaa tuulilasia. Kun lasit on puhtaat, auto käyntiin ja saman tien liikkeelle pitäen kierrokset enintään 3000 rpm kunnes kone on lämminnyt (ja se lämpiää kyllä nopeasti). Määräpaikassa sitten parkissa kaikki auton valot sekä radio pois päältä, ja 2 minuutin sallittu tyhjäkäynti jotta virtaa varmasti riittäisi myös seuraavaan käynnistykseen ulkolämpötilasta riippumatta. Näillä toivon pärjääväni Etelä-Suomen leudoissa talvissa.
 
Laiskasti, harvoin jaksaa alkaa roikkia vetelemään näissä alle 10 asteen pakkasissa. Dieseli hörähtää kuin palmun alta käyntiin kyllä ilmankin.
 
Aikaisemmin itsekin jo sanoin, mutta tuntuu (=ei tietoa) olevan auton lämmittämisen hyödyt vähäisiä. Hyvin pelaa kylmiltään molemmat laitteet, sekä 1.6 bensa että myös 2.0 diesel.. Minkäs teet, kun ei ole helppoa lämmityspaikkaa. Aidot haitat on vielä havaitsematta (yks laturi uusittu, mutta johtuisiko tuosta..tuskin?)
 
Webastolla lämpiää.
Tohon tonnin talvirysäänkin tuli laitettua kiinalainen vesi "webasto". On se kuitenkin senverran mukava, että auto on nappia painamalla lämmin, että siihen viitsii sen vajaa 300€ sijoittaa.
 
14-vuotta vanha auto kaksilitraisella bensakoneella (jos pandemiaa ei olisi, ei olisi välttämättä mitään autoakaan itsellä) pääkaupunkiseudulla kadunvarressa; lämppäri ja lohkolämmitin löytyy, mutta ei siis mahdollisuutta käyttää ”kotona”/kadunvarressa. Uusi exiden premium akku ja 0w40 laatuöljyt. Jos lasit on jäässä, suhautan autoglym de-iceria (tai vastaavaa ihmeainetta), jotta ei tarvitse naarmuttaa tuulilasia. Kun lasit on puhtaat, auto käyntiin ja saman tien liikkeelle pitäen kierrokset enintään 3000 rpm kunnes kone on lämminnyt (ja se lämpiää kyllä nopeasti). Määräpaikassa sitten parkissa kaikki auton valot sekä radio pois päältä, ja 2 minuutin sallittu tyhjäkäynti jotta virtaa varmasti riittäisi myös seuraavaan käynnistykseen ulkolämpötilasta riippumatta. Näillä toivon pärjääväni Etelä-Suomen leudoissa talvissa.

Miksi et laita autoa heti käyntiin ja sitten lasit auki, 2min aikana ehtii hyvin saada pikku jäät pois ja moottori lämpenee samalla?
 
Webastolla lämpiää.
Tohon tonnin talvirysäänkin tuli laitettua kiinalainen vesi "webasto". On se kuitenkin senverran mukava, että auto on nappia painamalla lämmin, että siihen viitsii sen vajaa 300€ sijoittaa.
Mihin kiinan vesiwebastoon viittaat ja nappisysteemiin? T-Thermoa joskus ajattelin, mutta kyllä lämmityksen pitäisi olla kauko-ohjattavissa että siinä on järkeä ja tai se toisi "elämänlaatua".
 
Mihin kiinan vesiwebastoon viittaat ja nappisysteemiin? T-Thermoa joskus ajattelin, mutta kyllä lämmityksen pitäisi olla kauko-ohjattavissa että siinä on järkeä ja tai se toisi "elämänlaatua".
Tommonen vastaava:

kapula toimii kaukaa, ja on kaksisuuntainen. Näyttää moottorin veden lämpötilan kapulaan.
Itse laite taitaa olla ihan suora kopio aidosta webastossa, kello ja kapula on kovin kiinalaisen tuntuisia, mutta toimii.
 
Miksi et laita autoa heti käyntiin ja sitten lasit auki, 2min aikana ehtii hyvin saada pikku jäät pois ja moottori lämpenee samalla?

En usko, että 2 min tyhjäkäynnillä on moottorin lämpiämisen suhteen mitään merkittävää merkitystä verrattuna tilanteeseen, että autolla lähtee liikkeelle 10 sekunnissa käynnistyksestä. Sen suurempi autoekspertti en ole, mutta käsittääkseni kylmä moottori käy hyvinkin rikkaalla seoksella, joka itsessään likaa ja kuluttaa moottoria, joten parempi lähteä rauhallisesti (moottoria suuremmin rasittamatta) liikkeelle niin pian kuin se on turvallisesti mahdollista, jotta moottori saavuttaa nopeammin normaalin käyntilämpötilansa. Kokonaan toinen juttu on se, että juuri kylmällä käynnistetyn, tyhjäkäynnillä raksuttavan moottorin pakokaasuja ei säännönmukaisesti kannata myöskään olla siinä auton ulkopuolella hengittelemässä.
 
En usko, että 2 min tyhjäkäynnillä on moottorin lämpiämisen suhteen mitään merkittävää merkitystä verrattuna tilanteeseen, että autolla lähtee liikkeelle 10 sekunnissa käynnistyksestä. Sen suurempi autoekspertti en ole, mutta käsittääkseni kylmä moottori käy hyvinkin rikkaalla seoksella, joka itsessään likaa ja kuluttaa moottoria, joten parempi lähteä rauhallisesti (moottoria suuremmin rasittamatta) liikkeelle niin pian kuin se on turvallisesti mahdollista, jotta moottori saavuttaa nopeammin normaalin käyntilämpötilansa. Kokonaan toinen juttu on se, että juuri kylmällä käynnistetyn, tyhjäkäynnillä raksuttavan moottorin pakokaasuja ei säännönmukaisesti kannata myöskään olla siinä auton ulkopuolella hengittelemässä.

Ei ruiskumoottori käy mitenkään liian rikkaalla seoksella kuten vanhat kaasutinmoottorit käsiryypyllä. Ruisku säätää seoksen juuri optimiksi kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.
Kun moottori saa rauhassa käydä tyhjäkäyntiä pari minuuttia niin ei tarvitse murehtia koneen rasittamisesta heti kylmänä sekä voidaan olla varmoja että öljy kiertää jo kunnolla joka paikassa. Kylmällä viima on pahin este moottorin lämpenemiselle.

itse vain koen että jos autoa pitää putsata lumesta ja jäästä niin miksi ei samalla käytä tilaisuutta hyödyksi ja laita moottoria valmiiksi käyntiin, kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
 
Ei ruiskumoottori käy mitenkään liian rikkaalla seoksella kuten vanhat kaasutinmoottorit käsiryypyllä. Ruisku säätää seoksen juuri optimiksi kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.
Kun moottori saa rauhassa käydä tyhjäkäyntiä pari minuuttia niin ei tarvitse murehtia koneen rasittamisesta heti kylmänä sekä voidaan olla varmoja että öljy kiertää jo kunnolla joka paikassa. Kylmällä viima on pahin este moottorin lämpenemiselle.

itse vain koen että jos autoa pitää putsata lumesta ja jäästä niin miksi ei samalla käytä tilaisuutta hyödyksi ja laita moottoria valmiiksi käyntiin, kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Stop hurting your engine by idling the car when it's cold out tämän mukaan kylmässä koneessa bensiini ei kunnolla höyrysty, jonka seurauksena ECU lisää polttoaineen määrää palotilassa, johtaen siis rikkaampaan seokseen; lopputuloksen voi haistaa omalla nenällään pakokaasuista, jos vertaa lämpimän koneen pakokaasuja tyhjäkäynnillä, mutta toki jälkimmäisessä myös katalysaattorikin on jo lämmennyt. Täällä Auton tyhjäkäynti taas on epäilty joidenkin moottoreiden kykyä tyhjäkäynnillä voidella kaikkia koneen osia.

Fakta on, että kylmä kone, myös nykyaikaiset ruiskumoottorit, käy rikkaammalla, joka siis ei ole pidemmän päälle hyväksi (lämmin kone ei käy rikkaalla). Sinänsä varmastikaan 10 sekunnin tai 2 minuutin tyhjäkäynnillä ei ole mitään merkityksellistä eroa moottorin kulumisen kannalta, mutta jos ottaa huomioon tuon rikastetun tyhjäkäynnin aiheuttaman tiivisteiden kulumisen ja moottorin mahdollisesti vajanaisen voitelun tyhjäkäynnillä, niin sitä ei ainakaan voisi suositella, että laittaisi edes bensamoottorin kylmällä pihassa ryksyttämään siihen asti, että moottori hitaasti saavuttaisi normaalin käyntilämpötilan. Kylmästä ajoviimasta en osaa sanoa; joissakin uusissa kolmisylinterisissä litrasissa turbobensakoneissa taitaa olla enemmän tai vähemmän ongelmaa kovilla pakkasilla (alle -20 astetta) moottorilämpötilojen kanssa, jolloin lyhyen 4 min(/2 min) tyhjäkäynnin jälkeen moottorin normaali käyntilämpötila voidaan kokonaisajassa saavuttaa nopeammin, mutta toisaalta tuostakin on laiha lohtu, jos maantienopeudessa lämpimänkin koneen lämpötila lähtisi viiman vuoksi laskemaan (ratkaisuna viimasuoja).
 
Tommonen vastaava:

kapula toimii kaukaa, ja on kaksisuuntainen. Näyttää moottorin veden lämpötilan kapulaan.
Itse laite taitaa olla ihan suora kopio aidosta webastossa, kello ja kapula on kovin kiinalaisen tuntuisia, mutta toimii.
Hyvä tietää, että tekevät kiinassa noita vesilämmittimiäkin. Pitää melkeen laittaa tilaukseen ja asentaa jeeppiin.
Nyt käytössä ollutkin kiinalainen ilmawebasto alumiinisalkkuun asennettuna. Lämmitetty Jeepin sisätilaa, mönkijän moottoria, pressutallia yms.

Ja vielä tuo, että on kaksisuuntainen kapula on iso plussa.
Binarissa joka on emännän peugeottiin asennettu, ei radiokaukosäädin kerro, menikö käsky perille.
 
Hyvä tietää, että tekevät kiinassa noita vesilämmittimiäkin. Pitää melkeen laittaa tilaukseen ja asentaa jeeppiin.
Nyt käytössä ollutkin kiinalainen ilmawebasto alumiinisalkkuun asennettuna. Lämmitetty Jeepin sisätilaa, mönkijän moottoria, pressutallia yms.

Ja vielä tuo, että on kaksisuuntainen kapula on iso plussa.
Binarissa joka on emännän peugeottiin asennettu, ei radiokaukosäädin kerro, menikö käsky perille.
Se tossa on vielä hyvä, kun voi laittaa bensa tai diesel autoon.
Itsellä bensakoneisessa. Itse laitteen päällä lukee diesel, mutta pelaa silti kummalla vaan.
 
Stop hurting your engine by idling the car when it's cold out tämän mukaan kylmässä koneessa bensiini ei kunnolla höyrysty, jonka seurauksena ECU lisää polttoaineen määrää palotilassa, johtaen siis rikkaampaan seokseen; lopputuloksen voi haistaa omalla nenällään pakokaasuista, jos vertaa lämpimän koneen pakokaasuja tyhjäkäynnillä, mutta toki jälkimmäisessä myös katalysaattorikin on jo lämmennyt. Täällä Auton tyhjäkäynti taas on epäilty joidenkin moottoreiden kykyä tyhjäkäynnillä voidella kaikkia koneen osia.

Fakta on, että kylmä kone, myös nykyaikaiset ruiskumoottorit, käy rikkaammalla, joka siis ei ole pidemmän päälle hyväksi (lämmin kone ei käy rikkaalla). Sinänsä varmastikaan 10 sekunnin tai 2 minuutin tyhjäkäynnillä ei ole mitään merkityksellistä eroa moottorin kulumisen kannalta, mutta jos ottaa huomioon tuon rikastetun tyhjäkäynnin aiheuttaman tiivisteiden kulumisen ja moottorin mahdollisesti vajanaisen voitelun tyhjäkäynnillä, niin sitä ei ainakaan voisi suositella, että laittaisi edes bensamoottorin kylmällä pihassa ryksyttämään siihen asti, että moottori hitaasti saavuttaisi normaalin käyntilämpötilan. Kylmästä ajoviimasta en osaa sanoa; joissakin uusissa kolmisylinterisissä litrasissa turbobensakoneissa taitaa olla enemmän tai vähemmän ongelmaa kovilla pakkasilla (alle -20 astetta) moottorilämpötilojen kanssa, jolloin lyhyen 4 min(/2 min) tyhjäkäynnin jälkeen moottorin normaali käyntilämpötila voidaan kokonaisajassa saavuttaa nopeammin, mutta toisaalta tuostakin on laiha lohtu, jos maantienopeudessa lämpimänkin koneen lämpötila lähtisi viiman vuoksi laskemaan (ratkaisuna viimasuoja).

Lähinnä juuri sitä meinasin että rikastus on niin vähän aikaan käytössä että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä koneen kestoon vaan käytän ainakin itse mahdollisuuden hyväksi ja teen kaksi asiaa samaan aikaan.
 
Se polttoaine tiivistyy kylmän metallin pintaan kun moottori on kylmä. Sentakia sitä seosta rikastetaan jotta sitä polttoainetta eksyisi sinne männän päälle palamaan asti. Toki se myös tiivistyy palotilaan ja seinämille sen ajaksi ennenkuin moottori tärähtää tulille. Vähänkin tuoreempi ecu ei mätä sitä kamaa sinne männän päälle ikinä mitenkään surutta ja sikana muutoin kuin juuri siinä käynnistystilanteessa. Päästöjutut vaikuttaa senverta että se tapahtunut seos pidetään pakoputkesta mitattuna hyvin nopeasti samana kuin mitä se olisi lämpimänäkin. Mutta vain pikkasen suuremmalla suuttimien aukiololla sekä pienellä lisäilmalla tyhjäkäyntialueella. Ollaan siis kaukana 80 luvun ja 90 luvun ruiskuista. Joista 90 luvun lopun ruiskutkaan eivät solkenaan mätä sitä bensaa sinne. Tietenkin enemmän kuin uudemmat ja jotkut niistä antaa startti mälliä senverta että se varmasti lähtee käyntiin mutteivät nekään jää holvaamaan.

Josta päästään sitten siihen käyntiin ja heti ajamaan. Etenkin bensiinimoottorit mitkä tuppaa lämpeämään inasen nopeammin(ilman ptc lämmitintä kanavassa) kuin dieselit niin näinä kosteina aamuina se kosteus mikä pamahtaa samantien kaikkiin laseihin ja hyvässä lykyssä mittaristoonkin tulee joko jo parkkipaikalla laseja rapsutellessa tai hyvin nopeasti liikkeelle lähössä. Sit jos rapsutat lasit ja meet hönkimään sinne kabiiniin sekä lähet heti ajamaan niin aiku ihanaa kun pitää sokeana löytää se dösis mihi mennä pyyhkii lasei jotta näkee edes ulos. Oon seurannut tätä käytöstä monta kertaa kotona parkkiksella samaan aikaan lähtevien kansalaisten kohdalla. Parhaita on ne ketkä työntää jälkikasvun heti autoon sisään. Toki ymmärrettävistä syistä. Sitten ite ulos raaputtaa laseja samaan aikaan ku naperot hönkii sisällä. Sit vehjas käyntiin ja matkaan ennenkuin starttimoottori edes pysähtyy. Menee tyyliin 2-3min kun ite lähen ajelee niin mikäs onkaan pysäkillä pyyhkimässä/raapimassa laseja sisältä.

Kukin tyylillään tietty.
 
Omassa prätkässä pääsee hyvin toteamaan tuon vanhanajan kaasarilla soppaa ns. maksimit ja silti ei meinaa lähteä.

Tuossa +5 kun vähän pumppaa kaasua (että kiihdytyspumppu syöttää bensaa koneeseen) ryyppy auki ja käyntiin mustan pöllähdyksen saattelemana ja silti joutuu kolmatta kertaa sahaamaan että jää lopulta käyntiin.
 
itse vain koen että jos autoa pitää putsata lumesta ja jäästä niin miksi ei samalla käytä tilaisuutta hyödyksi ja laita moottoria valmiiksi käyntiin, kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Sään mukaan se on tietysti usein mukavaa ja joskus tarpeellistakin ilman kabiinin esilämmitystä. Kaikki taloudellisuusnäkökohdat taas viittaavat siihen, että kannattaa lämmittää moottori ajamalla - toki äärimmäisessä pakkasessa rajansa siinäkin. Eihän kaikki koneet edes heti käy tasaisesti tai vastaa kaasuun siinä määrin, että olisi kiva lähteä rullaamaan edes parkkipaikkaa ympäri.
 
Sään mukaan se on tietysti usein mukavaa ja joskus tarpeellistakin ilman kabiinin esilämmitystä. Kaikki taloudellisuusnäkökohdat taas viittaavat siihen, että kannattaa lämmittää moottori ajamalla - toki äärimmäisessä pakkasessa rajansa siinäkin. Eihän kaikki koneet edes heti käy tasaisesti tai vastaa kaasuun siinä määrin, että olisi kiva lähteä rullaamaan edes parkkipaikkaa ympäri.
Joo, onneksi en ole ajamassa mitään pisaralla pisimmälle kisaa niin parin minuutin tyhjäkäynti ei sitä pilaa...

Kukin tekee toki kuten parhaaksi näkee, itse tykkään tehdä monta asiaa samalla, laiska kun olen.
 
Kanttirenkaat ovat pohjoisen asukkaille tuttua tavaraa, vielä kun muistaa senkin että rengaspaine laskee 0,1 bar per -10º niin matka on alussa aika jumputtavaa.
 
Kiva kun pääsisi etelässäkin joskus kokemaan vielä näitä pakkasia. Harvassa ovat.

Haluaisin myös nähdä nämä sähköpaskat noissa lämmöissä miten tulee rangea. Ei siinä, -40 pitää olla jo vehkeessä kun vehkeessä termari kunnossa ja helvetin pitkä tyhjäkäyttö ennenkun kehtaa lähteä mihinkään. Kanttirenkaita en ole ikinä kokenut, 9-5 saapilla oltiin 2018 lapissa ja max -30 tuntumassa mentiin, hyvä sauna oli sisällä ainakin pidemmässä ajossa. Tehostin tai muukaan ei kakonut noissa lämmöissä ja etanolilla ekalla käymään. 15min varmaan kävi ennenkun lähdettiin liikenteeseen.
 
Muistan kyllä kun omasta ensi autosta meni akku -36° oikoseen vuosia sitten ja alat niillä keleillä ensimmäistä kertaa vaihtaa. Olihan se hauskaa.
 
Tuli sitten testattua Peugeot 207 talvikestävyyttä, Lapissa lomalla ja mittarissa näytti aamulla -40 celsiusta. Ykkösellä lähti käyntiin, tosin toki oli moottoritila -ja sisälämmitin päällä. Jännä huomio noista yli -40 pakkasista: renkaat muuttuu neliön muotoisiksi ja ensimmäiset 10 km ajoa tuntuu kovalta vankkurikyydiltä, hiljalleen ne sitten lämpeää ja muuttuu "suhteellisen" normaaliksi. Ohjaustehostin ja hallintalaitteet myös puuroontuu pitkäksi aikaa.

Testasin myös -39 pakkasessa käynnistää 2010 vuoden diesel Passattia jossa oli unohtunut laittaa esilämmitykset päälle; pari hehkutusta ja hörähti hyvin käyntiin. Meni kyllä aivan saatanan kauan että lämpöä alkoi puhaltamaan. Muistan joskus lapsena kokeneeni -50 pakkaset, silloin toimi ainoastaan naapurin Lada, olisi hauska nähdä mitä jollekin nykyaikaiselle hybridille kävisi noissa keleissä. Ajattelin nyt tilata moottoritilan päälle laitettavan peiton mikä varastoisi tuota lämpöä vielä paremmin jos tulee lisää samanlaisia pakkasia.
Kyllä moderni bensa nyt lähtee - 40c ilman lämmitystäkin käyntiin, 15min käyttelin ennen kuin uskalsin koittaa liikuttaa. Kytkin pohjassa kun käynnistin niin meinas sammua kun nostin kytkimen ylös. Ohjaustehostin piti myös kivaa ääntä.

Diesel landcruiser vähän yski ja kalkatti mutta Toyotaan voi luottaa, nopeammin Toyota lämpeni kun bensa kun oli power heater käytössä, kätevä ominaisuus ääri olosuhteisiin.
 
Haluaisin myös nähdä nämä sähköpaskat noissa lämmöissä miten tulee rangea.

Terveisiä AutoStadiumilta käyttäjältä Taky - kulutus 38,9 kWh/100 km mutta tekniikka pelaa täysin :tup:

Autona KIA Niro EV Business Luxury 2020, 64 kWh, virallinen range täydellä akulla 455 km. Noin puolethan siitä lähtee.

132983836_3946249675393505_2537325293336226689_o.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Terveisiä AutoStadiumilta käyttäjältä Taky - kulutus 38,9 kWh/100 km mutta tekniikka pelaa täysin :tup:

Autona KIA Niro EV Business Luxury 2020, 64 kWh, virallinen range täydellä akulla 455 km. Noin puolethan siitä lähtee.

132983836_3946249675393505_2537325293336226689_o.jpg

Tuon kulutuksen sais paljo alemmas ajamalla vaikka 95km/h , mittarissa tuossa ainakin 106 km/h niin vie se energiaa tuollaisella kelillä. :D

Mut kyl sähköautot toimii täysin kovallakin pakkasella.

-EDIT- Tuossa näemmö ajettu vasta 6km , kulutus tippuu tuosta varmasti ja paljon. Alussa lämmitys saa kulutuksen ylös.

Mietinkin et jotenkin kova kulutus pakkasesta huolimatta tuossa kuvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon kulutuksen sais paljo alemmas ajamalla vaikka 95km/h , mittarissa tuossa ainakin 106 km/h niin vie se energiaa tuollaisella kelillä. :D

Mut kyl sähköautot toimii täysin kovallakin pakkasella.

-EDIT- Tuossa näemmö ajettu vasta 6km , kulutus tippuu tuosta varmasti ja paljon. Alussa lämmitys saa kulutuksen ylös.

Mietinkin et jotenkin kova kulutus pakkasesta huolimatta tuossa kuvassa.

Mä ajamassa alinopeutta että pääsee perille? :facepalm: Tämä on juuri se sähköauton yksi kompastuskivi vielä... Sitten kun lataus saadaan sellaiseksi että tyhjästä täyteen menee alle vartti niin voidaan puhua ihan sama mitä kuluttaa, nyt näillä +30min ja enemmän menisi kyllä hermo totaalisesti päivystää jossain huoltoasemalla.
 
Mä ajamassa alinopeutta että pääsee perille? :facepalm: Tämä on juuri se sähköauton yksi kompastuskivi vielä... Sitten kun lataus saadaan sellaiseksi että tyhjästä täyteen menee alle vartti niin voidaan puhua ihan sama mitä kuluttaa, nyt näillä +30min ja enemmän menisi kyllä hermo totaalisesti päivystää jossain huoltoasemalla.

Sinä ja sun alinopeudet.. huoh

Täällä missä yli -30 pakkasta on myös rajoitukset matalammat. 80km/h yleensä ja harvoissa paikoissa se 100km/h ..

Ja eihän mikään pakota ostaa sähköautoa.

Näiden kans on viel pakko pitkillä matkoilla jaksaa se yksi tai kaksi stoppia. Alla vartin täyteen latautuvia ei heti tule.
 
Sinä ja sun alinopeudet.. huoh

Täällä missä yli -30 pakkasta on myös rajoitukset matalammat. 80km/h yleensä ja harvoissa paikoissa se 100km/h ..

Ja eihän mikään pakota ostaa sähköautoa.

Näiden kans on viel pakko pitkillä matkoilla jaksaa se yksi tai kaksi stoppia. Alla vartin täyteen latautuvia ei heti tule.

No ainakin kuvassa oli 100 rajoitus.. huoh
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 478
Viestejä
4 558 165
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom