Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Autossa tällä hetkellä Defan lohkolämmitin ja tarkoitus lisätä sisätilanlämmitin eli pistorasia hytin puolle. Etukulmassa perus Defan liitin. Auto vuodelta 2000, taitaa olla jäkiasenteinen järjestelmä.

Katselin Defan valikoimaa ja siellä näyttäisi olevan pistorasiaa ja kaapeleita sekä jakopalikoita. Voiko tuo PR asennus olla niinkin helppoa että sellaisen voi lisätä valmiilla osilla järjestelmään? Onko noihin liittimiin tullut muutoksia ajan myötä?
Kyllä, noin helposti se onnistuu. Vaikein osuus on läpivienti konehuoneesta sisätiloihin.
Onko porukalla pelkän sisätilanpistokkeen asennuttamisesta tai itse asentamisesta? Kyseessä uudehko auto pk-seudulla ja en koe tarvetta säteilylämmittimelle kun moottori lämpenee muutenkin niin nopeasti, mutta lasien skrapailusta haluaisin eroon. Autojerryn kautta kun pyysin vain tällaista tarjousta niin hinnat 500 euroa, joka kuulostaa aika kovalta. Ei viitsisi kuitenkaan ovenraosta johtoa vetää autoon.
Helppoa on tosiaan asentaa, läpivienti on se vaikein osuus ja 500e kyllä kuulostaa paljolta. Itse yleensä olen asennellut nuo, yhteen autoon en jaksanut, niin maksoi 200e tms.
 
Defan pistokesarja haaroituskaapeleineen maksaa about 80e. Kaapeleiden liitokset on painettavilla liittimillä, joten ei tarvi olla sähkömies eikä noita voi edes väärin kytkeä. Suurin vaiva tuossa on saada survottua kaapeli ohjaamon ja moottoritilan välisestä kaapelin läpiviennistä. Hyvällä tuurilla tuo läpivienti on hanskalokeron takana hyvin käsillä, mutta tosiaan autokohtaista.
 
Onko porukalla pelkän sisätilanpistokkeen asennuttamisesta tai itse asentamisesta? Kyseessä uudehko auto pk-seudulla ja en koe tarvetta säteilylämmittimelle kun moottori lämpenee muutenkin niin nopeasti, mutta lasien skrapailusta haluaisin eroon. Autojerryn kautta kun pyysin vain tällaista tarjousta niin hinnat 500 euroa, joka kuulostaa aika kovalta. Ei viitsisi kuitenkaan ovenraosta johtoa vetää autoon.
Moottorinlämmitin kannattaa asennuttaa/asentaa samalla kun sille sisätilanlämmittimelle laitetaan johto. Kyllä se moottori lähtee mukavemmin käyntiin pakkasella.
 
Kenelläkään vinkkiä että onko olemassa mitään ajastinta joka vanhaan lämpötolpan sisään sopisi:
20201023_134602.jpg
Omaan silmään näyttäisi ettei nuo tavalliset pienet tuohon menisi. Varsinkin kun naapurin pistoke ihan kiinni. Kaupan päälle kyllä vielä se että tolpassa virta vain 4-23 välillä. Aamu lähtöön ehtii sitten tohotella juuri sopivasti ennen lähtöä, mutta pari tuntia illallakin turhaan ilman ajastinta.
 
Kenelläkään vinkkiä että onko olemassa mitään ajastinta joka vanhaan lämpötolpan sisään sopisi:
20201023_134602.jpg
Omaan silmään näyttäisi ettei nuo tavalliset pienet tuohon menisi. Varsinkin kun naapurin pistoke ihan kiinni. Kaupan päälle kyllä vielä se että tolpassa virta vain 4-23 välillä. Aamu lähtöön ehtii sitten tohotella juuri sopivasti ennen lähtöä, mutta pari tuntia illallakin turhaan ilman ajastinta.

Joku tuollainen jos mahtuu?
En katsonut, että kestääkö sähkökatkot.
 
Kenelläkään vinkkiä että onko olemassa mitään ajastinta joka vanhaan lämpötolpan sisään sopisi:
20201023_134602.jpg
Omaan silmään näyttäisi ettei nuo tavalliset pienet tuohon menisi. Varsinkin kun naapurin pistoke ihan kiinni. Kaupan päälle kyllä vielä se että tolpassa virta vain 4-23 välillä. Aamu lähtöön ehtii sitten tohotella juuri sopivasti ennen lähtöä, mutta pari tuntia illallakin turhaan ilman ajastinta.
Tuommoinen tai vastaava minkä kytket tuonne Jatkojohto maapiikillä ja ajastimella 2-osainen 1,5 m kumikaapeli IP44 | Motonet Oy
 
Onko porukalla pelkän sisätilanpistokkeen asennuttamisesta tai itse asentamisesta? Kyseessä uudehko auto pk-seudulla ja en koe tarvetta säteilylämmittimelle kun moottori lämpenee muutenkin niin nopeasti, mutta lasien skrapailusta haluaisin eroon. Autojerryn kautta kun pyysin vain tällaista tarjousta niin hinnat 500 euroa, joka kuulostaa aika kovalta. Ei viitsisi kuitenkaan ovenraosta johtoa vetää autoon.

AD korjaamolla asennutin e-koppaseen corsaan lämmittimen pistokkeen (defan säteilylämmitin ennestään asennettuna) hanttarin jalkotilaan, niin olisiko osineen ollut mallia 130e. Tuo 500e kuulostaa kyllä todella suolaiselta. Omassa asennuksessa oli porattu tulipeltiin reikä ja se tiivistetty läpivientikumilla.
 

Joku tuollainen jos mahtuu?
En katsonut, että kestääkö sähkökatkot.
Luulisi kyllä mahtuvan, mutta tosiaan virran pois olo voi kyllä olla ongelma.. Täytyy kaivella tietoa lisää.

Tuo kyllä varmasti toimisi, kun jatkojohtohan perinteisellä ajastimella on ja siinä voi helposti huomioida virrattoman ajan kun laittelee ajastusta. Ongelmana tietenkin tässä että defa johto voi ohikulkijoiden matkaan lähteä kun kumpikaan pää ei missään kiinteässä kiinni olisi.
 
Luulisi kyllä mahtuvan, mutta tosiaan virran pois olo voi kyllä olla ongelma.. Täytyy kaivella tietoa lisää.


Tuo kyllä varmasti toimisi, kun jatkojohtohan perinteisellä ajastimella on ja siinä voi helposti huomioida virrattoman ajan kun laittelee ajastusta. Ongelmana tietenkin tässä että defa johto voi ohikulkijoiden matkaan lähteä kun kumpikaan pää ei missään kiinteässä kiinni olisi.
Jos joku tosissaan sen johdon haluaa niin se lähtee sieltä lukitun kannen altakin kuten itselleni aikoinaan kävi ja monelle muulle pihan asukkaalle, kun kaikki johdot joku oli käynyt viemässä. Toisaalta se vihreä johto olikin aika huono, kun talvella muuttui kangeksi. Tarvikejohto mielestäni jopa parempi mikä nyt käytössä.
 
Jos joku tosissaan sen johdon haluaa niin se lähtee sieltä lukitun kannen altakin kuten itselleni aikoinaan kävi ja monelle muulle pihan asukkaalle, kun kaikki johdot joku oli käynyt viemässä. Toisaalta se vihreä johto olikin aika huono, kun talvella muuttui kangeksi. Tarvikejohto mielestäni jopa parempi mikä nyt käytössä.

Multa vietiin myös Defan johto, :( Ostin kiinan johdon tilalle, ei ole vielä kelvannut..
 
Ei kai se peltien kannalta hyvä olekaan jatkuvasti sulatella kosteassa tallissa.. jos vaihtoehtoisesti ulkona jatkuva pakkanen.
 
Lämmin halli ja kännykkäweba reissuja varten.

Onko jotain vinkkejä halli varten? Tosiaan lämpötila 20 asteessa ja kosteudenpoisto aika tehokas (uskoisin), kerrostalon kellaritilat kyseessä. Aina välillä kuulee että auto mätänee käsiin jos talliin ajelee talvisin.
Mulla myös lämmin halli, enkä kyllä ole lainkaan huolissani. Isossa hallissa ilmanvaihto toimii ja auto kuiva aina pesunkin jäljiltä seuraavana aamuna.
Luulisi sen auton mätänevän tässä pk-seudun talvessa enemmän, kun on pelkkää kosteutta ja suolaa.
Esim. viime talvena Helsingissä taisi olla 4 pakkaspäivää
 
En tiedä mikä Esson-baarin juttu tuokin on, autoissa on maali ja joissakin jopa massa pohjassa joka suojaa ruostumiselta. Ei se vesi sitä maalia ja massaa läpäise. Sitten kun suojaavaan pintaan tulee kolhuja niin läpäisee ja ruostuminen alkaa riippumatta lämpötilasta. Harvoin (etelä)-Suomessa auton pohja montaa viikkoa edes on jäässä vaikka ulkona säilyttäisikin.

Jos joku tietää tän "lämpimässä säilyttäminen ruostuttaa" teorian perustelut niin avatkoon suunsa tai vaietkoon iäksi, kiitos! :)
 
En tiedä mikä Esson-baarin juttu tuokin on, autoissa on maali ja joissakin jopa massa pohjassa joka suojaa ruostumiselta. Ei se vesi sitä maalia ja massaa läpäise. Sitten kun suojaavaan pintaan tulee kolhuja niin läpäisee ja ruostuminen alkaa riippumatta lämpötilasta. Harvoin (etelä)-Suomessa auton pohja montaa viikkoa edes on jäässä vaikka ulkona säilyttäisikin.

Jos joku tietää tän "lämpimässä säilyttäminen ruostuttaa" teorian perustelut niin avatkoon suunsa tai vaietkoon iäksi, kiitos! :)
Kaikissa (varsinkaan vanhemmissa) autoissa ei välttämättä ole massaa tai maalia koteloissa eli ovien yms. sisällä. Eli näihin osiin lämpötilan vaihtelut ja kosteuden kertyminen voi aiheuttaa ruostumista. Sitten ovet alkaa ruostua sisältä päin ja lopulta läpi asti.

Itselläkin auto kerrostalon lämpimässä hallissa, enkä ole asiasta yhtään huolissani. Päinvastoin, luulen että se kuivuu siellä paremmin kuin ulkona. Tosin omassa onkin massaa koteloissa ja maali ehjä, joten sikäli ei ole tarvettaakaan stressata asiasta :D Jarruista tuon parhaiten huomaa, että nappaavat itsensä pintaruosteeseen, vaikka ulkona olisi ollut kuiva keli eli eivät olleet siksi märät, vaan nimenomaan lämpimämpi halli aiheuttaa kondensaatiota. Ei niissä mitään näy, mutta ekassa jarrutuksessa kuuluu rahinaa, kun ruoste hioutuu pois. Eli on tuo ilmiö ihan todellinen suojaamattomilla pinnoilla.
 
Poikkesin Tammer-Dieselissä ja kyselin Webastoista. Bensa- autoissa pääsääntöisesti nuo polttoainekäyttöiset lämmittimet lämmittävät hytin lisäksi moottorin. Dieseleissä sitten päästöjen takia yleensä lämpiää vain hytti.

Sitten vinkki Binarin hankkijoille. Ei kannata hankkia Binarin asennussarjaa, koska ovat usein puutteellisia. Webaston asennussarja on parempi ja toimii Binarin kanssa.
 
Onneksi oman -18 Foccarin kabiinikin lämpiää dieselöljyllä ihan tehdasasenteisena, eli näitäkin tosiaan on. :smoke:
 
Webastolla on tohotettu yli 10 vuotta moottorin ja kabiinin lämmitykset. Vahvatekoisia polttimia ovat ainakin Webastot, kertaakaan ei ole sen merkkistä lämppäriä tarvinnut korjata tai huoltaa vaikka käyttötunteja olisi kertynyt valtavasti. Ruotsalainen näkemys Ardic olikin kökköisempi aikoinaan. Suosittelen lisälämppärin käyttäjille AGM-akkua, vaikka itsekin latailisi akkua silloin tällöin tai vaikka tulisi enemmänkin ajoa.

Näissäkin on muistaakseni/kuulemma ollut "hienoja" toteutuksia, kuten joissain viime vuosikymmenen Fordeissa kuulemma yli-innokas akkuvahti, joka nappasi Webaston pois päältä tosi herkästi, niin ettei Webastolla oikein voinut edes lämmittää. Jossain VAG-tyypeissä taisi taas lämpötila-anturi olla jotenkin hassussa paikassa, eli kun oli lämmittänyt auton Webastolla, oli auton moottorinohjaus sitten ihmeissään kun luuli että ollaankin tosi kuumissa olosuhteissa. Käynnistyshäikkää jne. vissiin sitten. Tämmöiset ongelmat taidettu korjata sittemmin.

Tohon toiseen keskusteluun, eipä ole kyllä autot ruostuneet vaikka ovat olleet kaikki talvet vaihtelevasti pihalla tai lämpimässä tallissa, ja melkein joka päivä sekä-että. Se huono puoli kyllä on, että autoon kertyneet lumet ehtii lämpimässä kivasti sulaa ja sitten kun auton parkkeeraa pakkaseen, sulamishöyryt jäätyvät aika kivasti lasien sisäpuolelle. Webastoa joutuu siksi turhaankin huudattamaan että ei kauppareissun aikana jämähdä lasit sisältä jäähän.
 
Poikkesin Tammer-Dieselissä ja kyselin Webastoista. Bensa- autoissa pääsääntöisesti nuo polttoainekäyttöiset lämmittimet lämmittävät hytin lisäksi moottorin. Dieseleissä sitten päästöjen takia yleensä lämpiää vain hytti.

Sitten vinkki Binarin hankkijoille. Ei kannata hankkia Binarin asennussarjaa, koska ovat usein puutteellisia. Webaston asennussarja on parempi ja toimii Binarin kanssa.

Kuulostaa minusta aika omituiselta tuo lausunto. Ettet vaan kopittanut väärin, eli aina lämmitetään moottori, muttei välttämättä hyttiä. Sillähän ne päästöt vähenee kun moottori on esilämmitetty, hytillä ei niin väliä muuten kuin ihmisten mukavuuden kannalta. Mulla on Eberi (diesel) ja lämmittää molemmat. Työ VW (diesel) lämmittää myös molemmat (Webasto). Ex auton Webastokin (bensa) lämmitti molemmat. :hmm:
 
Ei lausunnossa ole miitään omituista. Kyllä se niin päin rupee olemaan että uusissa autoissa polttoainelämmitin avustaa tai esilämmittää hytin eikä moottoria.
 
Ei lausunnossa ole miitään omituista. Kyllä se niin päin rupee olemaan että uusissa autoissa polttoainelämmitin avustaa tai esilämmittää hytin eikä moottoria.

OK, eli webasto/eber tuottaa pahemmat päästöt kuin kylmä nykyaikainen moottori päästöjärjestelmineen. Mielenkiintoista, seuraavaksi varmaan lisälämmittimiin vaaditaan hiukkaspöntöt ja katit kanssa :)
 
Ei. Jos pelkkä ohjaamo lämmitetään, niin vesikierrossa on venttiilit joilla esilämmityksen aikainen vesikierto kulkee vain lämmityslaitteen kennolle jolloin moottori jää kylmäksi.
Miksi sinne sitten pitää laittaa "vesiwebasto", jos vaan sisätilaa tarkotus lämmittää?
Tuntuu näin asiasta tietämättömälle tyhmältä, "ilmawebasto" kun olis aika paljon yksinkertasempi asentaakin.
 
Ei se nyt ihan triviaalia ole rakentaa siististi ilmawebastoa henkilöautoon. Vesiweba on aika helppo laittaa sinne vesikiertoon, puhallinkanavat, puhallin ja lämmityskenno on jo valmiina.

Voi myös olla, että samaa webaa käytetään ajon aikaisena lisälämmittimenä niin, että se auttaa myös moottoria pysymään oikeassa käyntilämpötilassa.
 
Koon takia. Paljon helpompi viedä vesiletkut lämmittimen luo kuin vetää hytistä ilmaputki lämmittimelle ja lämmittimeltä hyttiin. Mun sähköautossaki vesi lämmitetään sähkövastuksella ja lämppärinkenno sitte siirtää lämmöt ilmaan.
 
Ostin omakotitalon niin jos on todella kylmä ja jostain syystä pitää saada ohjaamo lämpimäksi ennen ajoa isken auton käyntiin ja juon kahvit sisällä. Lexus hybridi lämpenee varsin nopeasti, jäähdytysneste käy jossain pakosarjan kyljessä kiertelemässä.
 
Tuntia ennen kuin lähden liikenteeseen laitan lohkolämmittimen johdon kiinni. 1.4 bensakone-Corolla on autokatoksessa joten lasit ovat sulat. Miksi auton sisätiloja pitää lämmittää erikseen? 10 min liikenteeessä ja lämmin on. Toki olen maalla kasvanut karu metsuri , mitkä lämpötilat sisällä tai ulkona on ihan sama.
 
Ostin omakotitalon niin jos on todella kylmä ja jostain syystä pitää saada ohjaamo lämpimäksi ennen ajoa isken auton käyntiin ja juon kahvit sisällä. Lexus hybridi lämpenee varsin nopeasti, jäähdytysneste käy jossain pakosarjan kyljessä kiertelemässä.

Vähän offtopic mutta noissa uudehkoissa Japanin/Korean Hybridissä on itseasiassa pakokaasu -> jäähdytysneste -lämmönvaihdin putkessa max ~3kw lämpötehoa maantiellä hyötykäyttöön ja nesteet nopeammin lämpimäksi.

Mutta silti tuo ensimmäinen lämpö kabiiniin otetaan sähkövastuksella eikä tyhjäkäynnillä lämmitetystä nesteestä.


 
Jos joku tietää tän "lämpimässä säilyttäminen ruostuttaa" teorian perustelut niin avatkoon suunsa tai vaietkoon iäksi, kiitos! :)

Tuo lienee väärä olettama, kun käytännössä se on se kosteassa säilyttäminen joka ruostuttaa. Nuuka ihminen pitää sen autotallin lämmön vain muutaman asteen plussalla ja tukkii kaikki ilmanvaihdot ettei lämpö karkaa, seuraa se että auto on todella kosteassa kokoajan, eikä liikenteestä mukana tuotu vesi ja lumi haihdu vaikka ne sulavatkin, jolloin siellä ulkona pakkasessa autolla olisi paremmat olosuhteet. Jos talli on lämmin ja ilmanvaihto toimii, auto pysyy kuivana.

Kuulostaa minusta aika omituiselta tuo lausunto. Ettet vaan kopittanut väärin, eli aina lämmitetään moottori, muttei välttämättä hyttiä. Sillähän ne päästöt vähenee kun moottori on esilämmitetty, hytillä ei niin väliä muuten kuin ihmisten mukavuuden kannalta. Mulla on Eberi (diesel) ja lämmittää molemmat. Työ VW (diesel) lämmittää myös molemmat (Webasto). Ex auton Webastokin (bensa) lämmitti molemmat. :hmm:

Onhan noita jo muutamia autovalmistajia jotka kieltävät moottorin esilämmittämisen, juurikin siksi että tuottaa ongelmia päästöjen kanssa. Todennäköisesti tarkempi syy on se että valmistaja ei ole viitsinyt nähdä pienen marginaaliryhmän takia sitä vaivaa että olisi hionut sitä ohjelmistoa myös sellaisen tilanteen varalle että moottori on lämmennyt epätasaisesti - tai ylipäätään eritavalla miten se luonnostaan lämpenee.

Eiköhän lahes kaikki polttoainetoimisella lämmittimellä autonsa moottorin lämmittävät ole joskus törmännyt tilanteeseen jossa kylmäkäynnistys tai ajo ei toimi odotetun jouheasti, juurikin sen esilämmityksen takia.
 
Webasto tai vastaava tekis mieli laittaa mutta ajomatkat sen verran lyhyitä että pitäs kuitenkin laturissa pitää joten samalla vaivalla laittaa perinteisesti lämmitykseen.

Lohkolämmittimen kaveriksi on kyllä sisätilan lämmitin aivan ehdoton että sulaa ikkunat, pitää nyt virittää käyttöön ajastin ja ottaa taas rutiiniksi kytkeä johto ajon jälkeen. Huomasin että kulutuskin noussut yli litralla kun aamulla monesti kylmänä käynnistää ja odottelee sen 10min että ikkunat sulaa.
 
Binar polttoainelämmitin (GSM:llä) tuli nyt syksyllä. Töissä ei voinut pitää sisälämppäriä päällä niin aina oli mentävä iqluun. Ja kun oli reissussa niin aina vaiva ehtiä löytyykö tolppapaikkaa. Yleensä vieraspaikoissa ei ole.
Pressutallissa olen lataillut öisin jonkun tunnin akkua. Kytketty ctek Polar niin, että lataa kun roikka seinässä. Otin sisälämppärin pois ja näppäsin haroittimen mäkeen konetilasta (lohkolämmitin pois pelistä). Kunhan aika jättää tuosta normi akusta niin tilalle agm.

Eri asia lähteä liikkeelle kun sisätilat aina lämpöiset sekä moottorinlämmöt ovat mitä haluat jo heti lähtiessä. Toki dieseliä kuluu enemmän mutta siitä voi maksaakin. 15-20min ei nyt vielä kauheasti syö kun tunnissa menee muistaakseni 0.62 litraa.
 
Tehtaan Webasto lämmittää. On tuossa moottorinlämppäri sisäpistokkeella, mutta on se johdon kanssa pelaaminen vaan niin vaivaloista että ei oo jaksanu.
 
Webasto tai vastaava tekis mieli laittaa mutta ajomatkat sen verran lyhyitä että pitäs kuitenkin laturissa pitää joten samalla vaivalla laittaa perinteisesti lämmitykseen.

Kuinka lyhyitä? Meillä omat ajot työmatkat 20km ja omalla kylällä käynti 5 km suunta ja mitään ongelmia ei ole ollut akun kanssa diesel webastoa polttaessa. Satunnaisesti 1-2 kertaa kuussa tulee sitten pitempiä reissuja jolloin auto lämpiää ja lataantuu oikein kunnolla.
 
Näin vanhempana on alkanut arvostaa näitä elämän pieniä mukavuuksia. Kylmässä autossa ajaminen ei ole enää mikään elämää rikastuttava kokemus. Mukavampi heittää talvitakki takapenkillle, nousta lämpöiseen autoon ja lähteä liikkeelle.

Tuota en kyllä tekisi. Eikö sitä auton lämpötilaa voi säätää sellaiseksi että se on miellyttävä takki päällä? Jos joudut kolariin autosi kanssa niin onnea vaan pakkaskeleillä. Se takki on se ainut asia siinä vaiheessa lähestulkoon joka ratkaisee homman jopa elämän ja kuoleman välillä jos olet huonommassa kunnossa.
 
Tuo lienee väärä olettama, kun käytännössä se on se kosteassa säilyttäminen joka ruostuttaa. Nuuka ihminen pitää sen autotallin lämmön vain muutaman asteen plussalla ja tukkii kaikki ilmanvaihdot ettei lämpö karkaa, seuraa se että auto on todella kosteassa kokoajan, eikä liikenteestä mukana tuotu vesi ja lumi haihdu vaikka ne sulavatkin, jolloin siellä ulkona pakkasessa autolla olisi paremmat olosuhteet. Jos talli on lämmin ja ilmanvaihto toimii, auto pysyy kuivana.
Juuri näin toimitaan meillä taloyhtiössä. Talvella märkää kun sadan auton lumet sulaa koko ajan, kesällä märkää kun ei kosteutta suvaita tuulettaa pois, ilmeisesti ettei sentään sähköä kuluisi? Siellä on harrasteautolla hyvät puitteet, koko ajan miettii pitäisikö viedä ulos suojaan :D
 
Tuo lienee väärä olettama, kun käytännössä se on se kosteassa säilyttäminen joka ruostuttaa. Nuuka ihminen pitää sen autotallin lämmön vain muutaman asteen plussalla ja tukkii kaikki ilmanvaihdot ettei lämpö karkaa, seuraa se että auto on todella kosteassa kokoajan, eikä liikenteestä mukana tuotu vesi ja lumi haihdu vaikka ne sulavatkin, jolloin siellä ulkona pakkasessa autolla olisi paremmat olosuhteet. Jos talli on lämmin ja ilmanvaihto toimii, auto pysyy kuivana.



Onhan noita jo muutamia autovalmistajia jotka kieltävät moottorin esilämmittämisen, juurikin siksi että tuottaa ongelmia päästöjen kanssa. Todennäköisesti tarkempi syy on se että valmistaja ei ole viitsinyt nähdä pienen marginaaliryhmän takia sitä vaivaa että olisi hionut sitä ohjelmistoa myös sellaisen tilanteen varalle että moottori on lämmennyt epätasaisesti - tai ylipäätään eritavalla miten se luonnostaan lämpenee.

Eiköhän lahes kaikki polttoainetoimisella lämmittimellä autonsa moottorin lämmittävät ole joskus törmännyt tilanteeseen jossa kylmäkäynnistys tai ajo ei toimi odotetun jouheasti, juurikin sen esilämmityksen takia.

Kokolailla pakkasella oleva lämpötila on auton kannalta etu koko talven ajan, mutta kun sellaista talvea ei nyt näytä olevan. Heiluu nollan molemminpuolin kokoajan.

Tuuletus on tallihommissa tosiaan se juttu.
 
Tuota en kyllä tekisi. Eikö sitä auton lämpötilaa voi säätää sellaiseksi että se on miellyttävä takki päällä? Jos joudut kolariin autosi kanssa niin onnea vaan pakkaskeleillä. Se takki on se ainut asia siinä vaiheessa lähestulkoon joka ratkaisee homman jopa elämän ja kuoleman välillä jos olet huonommassa kunnossa.
Johtuu kuinka kylmä on. Kovalla pakkasella on lähtökohtaisesti niin lämpimät vaatteet että huurteenpoisto ei enää toimi, jos lämpötilan pitää mukavana vaatetukselle, jonka lisäksi myös ne paksut tamineet hankaloittavat jossainmäärin auton hallintaa.

Mä kyllä heitän takin ihan surutta pois jos pidemmän matkan ajan talvella, pistän rajan siihen että takki pitää olla mukana, todennäköisyys siihen että joutuu sään armoille mutta on vielä toimintakykyinen on kuitenkin monin verroin suurempi, jolloin sitä kotiin jätettyä takkia tulee ikävä.
 
Juuri näin toimitaan meillä taloyhtiössä. Talvella märkää kun sadan auton lumet sulaa koko ajan, kesällä märkää kun ei kosteutta suvaita tuulettaa pois, ilmeisesti ettei sentään sähköä kuluisi? Siellä on harrasteautolla hyvät puitteet, koko ajan miettii pitäisikö viedä ulos suojaan :D
Taloyhtiöt, tai lähinnä niiden asioista päättävät tahot ovat yleensä porukkaa jota ei saisi päästää päättämään mistään taloyhtiön asioista...

Tuo ylenmääräinen kosteus ei ole hyväksi sille rakennuksellekaan, mutta eihän se sitä seuraavan vuoden vastiketta tuijottavaa kiinnosta.
[offtopic]
Juuri tässä joitain kuukausia sitten tuli eräästä saneeratusta taloyhtiöstä joltain taloyhtiön hallituksen edustajalta kysely kuinka saunaosaston "paljon" sähköä vievän lattialämmityksen ja huippuimurin saisi muutettua vain lauantaille kun on saunavuorojakin, kuten se kai on ollut ennenkin. Se että rakenteet olivat niin märkiä että siellä huusi kuivattimet yli kuukauden remontin aikana, ei ilmeisesti voi enää tulla vastaan kun sinne on nyt remontti tehty. :dead:
Nyt siellä on siis suht pienitehoinen sähköinen lattialämmitys ja normaali puoliteho huippari päällä, ja saunomisen jälkeen muutaman tunnin tehostus huipparissa. En tiedä saiko ne jonkun ulkopuolisen säätämään sitä haluamakseen.
[/offtopic]
E: mikä pirun tägi se oli jolla ton offtopikin sai jemmaan?
 
Avaatko vähän tätä?
Siis, jos heität vaan tavallisen luijyakun tilalle AGM akun, on odotettavissa että ekoilla pakkasilla se ei lähde käyntiin kun akku on tyhjä. AGM akku ladataan korkeammalla jännitteellä, eli auton lataussäädin pitää vaihtaa. Vanhassa lintassa se on tietysti helppo homma, mutta uudemmissa autoissa voi aiheuttaa virheilmoituksia, tai sitten vaan yksinkertaisesti mahdotonta.

Lisäksi AGM akku ei ole käytännössä sen parempi teknisesti kuin perinteinen, sen idea on se että se on huoltovapaa eikä siitä vapaudu myrkyllisiä kaasuja. Henkilöautoissa tuo on sinänsä toimiva ratkaisu tehdasasennuksena, koska niiden akkuja ei huolleta muutenkaan, mutta ei jälkikäteen tehtävänä muutoksena ole mitään järkeä.
 
Siis, jos heität vaan tavallisen luijyakun tilalle AGM akun, on odotettavissa että ekoilla pakkasilla se ei lähde käyntiin kun akku on tyhjä. AGM akku ladataan korkeammalla jännitteellä, eli auton lataussäädin pitää vaihtaa. Vanhassa lintassa se on tietysti helppo homma, mutta uudemmissa autoissa voi aiheuttaa virheilmoituksia, tai sitten vaan yksinkertaisesti mahdotonta.

Lisäksi AGM akku ei ole käytännössä sen parempi teknisesti kuin perinteinen, sen idea on se että se on huoltovapaa eikä siitä vapaudu myrkyllisiä kaasuja. Henkilöautoissa tuo on sinänsä toimiva ratkaisu tehdasasennuksena, koska niiden akkuja ei huolleta muutenkaan, mutta ei jälkikäteen tehtävänä muutoksena ole mitään järkeä.

Vai niin... vaihdoin tavallisen akun tilalle agm:n, kun oli webastokäyttöä. Sen 6 vuotta lähti kyllä käyntiin niin ekoilla kuin vikoillakin pakkasilla.
Teknisesti agm on kyllä muutakin kuin huoltovapaa tavalliseen verrattuna...
 
Vai niin... vaihdoin tavallisen akun tilalle agm:n, kun oli webastokäyttöä. Sen 6 vuotta lähti kyllä käyntiin niin ekoilla kuin vikoillakin pakkasilla.
Teknisesti agm on kyllä muutakin kuin huoltovapaa tavalliseen verrattuna...
No hyvähän se sitten jos toimi, mutta normaalin lyijyakun latausjännite on alhaisempi kuin AGM:n.. Tietysti joissain autoissa on ihan vakionakin korkea latausjännite (esim 90-luvun lopun volvoissa oli), jolloin se AGM voi olla parempikin ratkaisu.

Olisi pitänyt sanoa ehkä sähköisesti eikä teknisesti, henkilöautossa se AGM ei ole mitenkään sen ihmeellisempi akkutyyppi kuin tavallinen lyijyakku.
 
No tavallisen akun ongelmahan on se, ettei se ota kylmässä latausvirtaa vastaan, vaikka kuinka laturi sitä tarjoaa. Agm taas vastaavasti ottaa virtaa moninkertaisesti kylmässä, joten sitä hiipumista ei talvella pääse niin helposti tapahtumaan.
Kyllä ainakin omassa, kuten monissa muissakin henkilöautoissa valmistaja on nimenomaan speksannut agm akun.
 
Laitoin tuohon lyijyakkuun Artic heatin akunlämmittimen toista vuotta sitten.
Aina kun ctek lataa tai auto käynnissä, akku lämpeää +10-20 asteeseen.
Vanhassa autossani akku kesti 9 vuotta ennenkuin möin koko auton. Otin lämmimen pois siitä.
Tiedä vaikka tämä perus lyijyakku kestäisi tätä binaria vielä ihan ok kun on näitä lisämausteita.
Latausjännite näyttää olevan tässä 13.9-14 volttia. Tosin odb:n päästä. Akulta mitattuna varmaan vähän enempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 794
Viestejä
4 499 106
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom