Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Mikä mahtaa olla tehokkain sisätilanlämmitin tällä hetkellä? Edellisen auton mainiosti kauttaaltaan sulattanut Defa ei enää näytä jaksavan samalla tavalla asennettuna sulattaa kahdessa tunnissa pykälän isomman auton (Honda CR-V) etulasia kunnolla, joten jotain parempaa pitäisi hommata tilalle. En muista mikä tuon nykyisen malli oli, mutta joku niitä Defan uudehkoja noin 2000W "mini-thermineitä" kuitenkin ja se on asennettuna apukuskin jalkatilan kylkeen puhaltamaan kohti keskikattoa.
Alla vanha viestini, joka liittyy rikkinäiseen lämmittimeen ja hiukan liian takaviistoon suuntaukseen. Jostain syystä 1,3x kW Defa antoi @-14 C alussa 840 W ja tunnin keskiarvo oli 820 W. Ehjä 1,4 kW Defa antoi samana päivänä testattuna @-14 C alussa 13xx W ja tunnin ka. 1,2 kW. Jotain häikkää siis. Pystytkö mittaamaan paljonko oma lämmittimesi ottaa alussa ja tunnin ka.? Kuulostaa siltä, ettei sinulla puhku lähellekään sitä mitä pitäisi, kun kerran on peräti 2 kW malli. Saatko kierrettyä puhallusta osoittamaan paremmin tuulilasille? Ilman pyörteily kojelaudan ja tuulilasin välissä nopeuttaa lasin sulamista. Puhuit keskikatosta, niin silloin ilma voi olla liian seisovaa tuulilasilla. Wattien mittaaminen (ja tarvittaessa uusi 2 kW-lämmitin) sekä suuntauksen parantaminen, niin varmasti CR-V lämpenee asiallisesti.

Lämmittimessä/suuntauksessa vikaa tai sitten on asennettu "lämpötaskuun", jolloin PTC-vastus pienentää todellista tehoa jopa neljänneksen. Pahimmillaan lämmitin pääsee huonon asennuspaikan takia lämpenemään esim. +55 C asti, mikä laukaisee ylikuumenemissuojan.

Onko kiinteä asennus vai lojuuko irtonaisena lattialla? Jos lojuu, niin puhallusilmasta osa saattaa palautua takaisin lämmittimen luo, koska se kohtaa etupenkin etureunan tai ahtaan penkinalusen. Tällöin lämmittimen PTC "luulee" koko auton olevan jo lämmin, minkä johdosta lämpöteho alenee. Jos asennuspaikka on asiallisesti etumatkustajan jalkatilan vasemmassa kyljessä, niin onko suuntaus riittävän jyrkässä kulmassa ylös? Jos ei, niin tuulilasi ei aukea jäästä kunnolla, vaikka auton keskimääräinen sisälämpötila onkin asiallinen.

Kaverin korkeahko Opel Mokka ei lämmennyt kunnolla vanhalla 1300-1350 W Defalla, ja tuulilasi oli aivan ummessa. Annoin lainaksi oman 1400 W Defa Termini kakkosen. Sillä Mokka lämpeni, mutta tuulilasi ei ollut ihan priima. Kaverin veli oli asentanut suuntauksen hieman liian takaviistoon. Mittasin tehot molemmista lämmittimistä. Vanha 13XX W oli alussa 840 W. Tunnin lämmityksen keskiteho oli 820 W. Jotain häikkää vanhuksessa. Oma 1400 W oli alussa 13XX W. Tunnin keskiteho oli noin 1200 W. Speksit ovat 1400 W@-25C ja 1100 W@+25C. Ulkolämpötila taisi olla testeissäni -14 C. Kaveri sai äidiltään vanhan Defan, mikä antoi yli 1200 W kylmänä. Suuntausvirhettä hän ei jaksanut korjata, vaan kompensoi sen pidemmällä lämmitysajalla.
 
Ainakin mun "PTC" lämmittimessä on oikeasti yksi kiinteä muistaakseni 600W vastus ja se 800W PTC vastus. Jos tuolta se PTC vastus hajoaa, niin sen jälkeenhän tuo toimii vaan 600W lämmittimenä, kuten myös silloin jos sen kytkimestä kääntää sille pienelle teholle. Mutta en mä kyllä ole koskaan tarkistanut sitä että toimiiko se PTC siellä enää.
 
Mistä hyvä(ja halpa;)) Defan mini liittimeen sopiva lämppärin johto?
Pitäisi olla reilu 3m pitkä tai pidempi ja kulmaliitin tolpan pistokkeeseen?

Näyttäisi äkkiseltään kaikki tarvikejohdot olevan suoralla päällä?
 


Voiko tosiaan olla noin huonotehoinen toi lämmitys jos vartin päästä on -5 C lasit ja ovet noinkin jäässä? Olin siinä käsityksessä, että noi sähkäreiden lämppärit ois kuitenkin aika tehokkaita. Kyllä varmaan mikä tahansa Webasto/Eber hoitaa homman paremmin? Volvon omalla paskalämppärilläkin oli reilussa vartissa kaikki ikkunat sulana -7 C pakkasilla.
 


Voiko tosiaan olla noin huonotehoinen toi lämmitys jos vartin päästä on -5 C lasit ja ovet noinkin jäässä? Olin siinä käsityksessä, että noi sähkäreiden lämppärit ois kuitenkin aika tehokkaita. Kyllä varmaan mikä tahansa Webasto/Eber hoitaa homman paremmin? Volvon omalla paskalämppärilläkin oli reilussa vartissa kaikki ikkunat sulana -7 C pakkasilla.

Eikös se videolla sano että autossa on kyllä lämmin mutta lasit ei oo viellä ehtiny sulaa. Ja vähän poikkeuksellinen tilanne kun vesisateelta pakkaselle vaihtunut. Ja mun mielestä ei oo tarkotus tollasta paksua lumikerrosta sulattaa tuulilasin päältä. Useemman auton tiedän mistä käyttäjä on webastolla/eberillä halkassut tuulilasin
 
Eikös wanhoissa "karmittomissa ikkunoissa" esim. bmw laske se lasi juuri talven takia 1cm alas kun avaa ovea. Muistaakseni ei mitään talviongelmia.
 
Eikös se videolla sano että autossa on kyllä lämmin mutta lasit ei oo viellä ehtiny sulaa. Ja vähän poikkeuksellinen tilanne kun vesisateelta pakkaselle vaihtunut. Ja mun mielestä ei oo tarkotus tollasta paksua lumikerrosta sulattaa tuulilasin päältä. Useemman auton tiedän mistä käyttäjä on webastolla/eberillä halkassut tuulilasin
Melkosen paljon enempi mahtaa olla kuitenkin ihan perus defalla halottu laseja..
 
Itsellä oli mazda karmittomilla ovilla ilman alasmenvä ikkunaa ja toimi yhtä hyvin kun karmeilla eli ei eroja.
Tankkausluukku oli sitten taas vaijeri virityksellä ja se ei toiminut pakkasella.
Jos joku etsii maskinsuojan niin Heko ainakin valmistaa niitä.
Winter covers - HEKO
 
Voiko tosiaan olla noin huonotehoinen toi lämmitys jos vartin päästä on -5 C lasit ja ovet noinkin jäässä? Olin siinä käsityksessä, että noi sähkäreiden lämppärit ois kuitenkin aika tehokkaita. Kyllä varmaan mikä tahansa Webasto/Eber hoitaa homman paremmin? Volvon omalla paskalämppärilläkin oli reilussa vartissa kaikki ikkunat sulana -7 C pakkasilla.

Se myös riippuu vähän lasin paksuudesta ja lämmönsiirtokyvystä/eristyksestä. 5-6kW tehoinen lämppäri noissa kolmosissa.

Eikös wanhoissa "karmittomissa ikkunoissa" esim. bmw laske se lasi juuri talven takia 1cm alas kun avaa ovea. Muistaakseni ei mitään talviongelmia.

Meillä on 2003 Mersu ja 2013 bemari joissa molemmissa karmittomat ikkunat eikä ole mitään ongelmaa ollut. Tämän perusteella en odota että teslassa sen enempää häikkää olisi, varsinkin kun sen saa lämmitykseen vaikka ei olisikaan johdon päässä kiinni (meidän muissa autoissa siis ei ole webastoa)
 
Pakkasilla autonpesu koneessa ja lyhyt ajo, ilman että auto kerkee kunnolla kuivua on kyllä kans yksi tapa "kerjätä verta nenästä".
 
Eikös wanhoissa "karmittomissa ikkunoissa" esim. bmw laske se lasi juuri talven takia 1cm alas kun avaa ovea. Muistaakseni ei mitään talviongelmia.

Omassa Bemarissa aiheutti kylmillä keleillä ongelmia, kun lasi ei päässyt kunnolla liikkumaan, eikä ovea meinannut saada kiinni.
 


Voiko tosiaan olla noin huonotehoinen toi lämmitys jos vartin päästä on -5 C lasit ja ovet noinkin jäässä? Olin siinä käsityksessä, että noi sähkäreiden lämppärit ois kuitenkin aika tehokkaita. Kyllä varmaan mikä tahansa Webasto/Eber hoitaa homman paremmin? Volvon omalla paskalämppärilläkin oli reilussa vartissa kaikki ikkunat sulana -7 C pakkasilla.


Lasithan tuossa oli ihan sulat, kun Joni saapui ekan kerran autolle. Pyyhkijöillä olisi pyyhkäissyt märän ja sulan lumen pois lasilta.

Ja ei se lämmitys heti tuonne ovien ylälistoille uppoa, tehokkain lämmitys pitää olla ikkunoille ja sen näkee karmittovien ovien kohdalla talvisin.
Kestää pitempään ja kyllä Joni tämän varmasti tiesikin ennestään.
 
Ja vähän poikkeuksellinen tilanne kun vesisateelta pakkaselle vaihtunut. Ja mun mielestä ei oo tarkotus tollasta paksua lumikerrosta sulattaa tuulilasin päältä. Useemman auton tiedän mistä käyttäjä on webastolla/eberillä halkassut tuulilasin

Ihan samassa tilanteessa itsekin silloin olin. Perjantaina vesisadetta ja +5 joka vaihtui illalla räntäsateeksi ja aamulla -5. Ei tosiaan mennyt kun joku 20 minuuttia ja yhtään lunta tai jäätä ei ollut missään lasissa, sisälämpötila "kuuma" (Ardicilla lämmitin). Sama homma mökillä sunnuntaina kun satoi lunta ja lasit myös sisäpuolelta jäässä kun koira oli hetken kabiinissa hönkimässä. Pakkohan se noin on sulattaa kun ei sattunut mitään jääskrabaa/harjaa olemaan mukana.

Oisko sitten Teslassa niin kova lämpövuoto noissa karmeissa ettei homma toimi? Varmaan samaa vikaa kun aikaan -01 Oldsin kanssa missä reilussa puolessa tunnissa ei ollut huurre lähteny tuulilasista parin asteen pakkasilla vaikka sisälämppäri puhalsi täysillä.
 
Mitenkäs aggregaatin esilämmityksen hoidat? Eikö ahdista kun kylmänä käynnistät ja moottori kuluu? Ihan turhia nämä nykyiset säteilylämmittimet ja kylmänä mennään. Hyvin kestävät vehkeet.
17-612_xl_1.jpg
 
Eikös wanhoissa "karmittomissa ikkunoissa" esim. bmw laske se lasi juuri talven takia 1cm alas kun avaa ovea. Muistaakseni ei mitään talviongelmia.
Kaunis ajatus ja soijapoikamaista designia. Talvella on ihan tavallista, että ikkuna jäätyy kiinni alatiivisteestä tai muualta eikä liiku milliäkään. Jos toiminta on siitä kiinni, niin siinäpä ollaan.

Mistä hyvä(ja halpa;)) Defan mini liittimeen sopiva lämppärin johto?
Pitäisi olla reilu 3m pitkä tai pidempi ja kulmaliitin tolpan pistokkeeseen?

Näyttäisi äkkiseltään kaikki tarvikejohdot olevan suoralla päällä?
Näyttää siltä, että tarvikejohtoja on poistettu markkinoilta tukesin määräyksillä hirveä lista, joten valikoima on saattanut kaventua. Niitähän oli ihan oikeasti huonoja jotka menivät kolmeen asentoon defa mini -kojepistokkeeseen.

Samoin on poistettu sellaisia, jotka "eivät kestä taivutustestiä -50 asteessa". Vaikea uskoa, että Defan kullasta valmistettu vihreä muovijohto, joka on -5 asteessa kuin rautakanki eli kuljetukseen tarvitaan farmariauto, olisi ainakaan yhtään turvallisempi tämän puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tokmannista sellainen punainen lämmitysjohto on aivan loistava. Pysyy joustavana vaikka pakkasta olisi kuinka paljon. Hintaa ei ollut kuin joku alle kympin.
Täytynee suosiolla hommata tuollainen suorapäinen ja koittaa jos sen saisi sullottua tolppaan rikkomatta mitään :vihellys:
 
Samoin on poistettu sellaisia, jotka "eivät kestä taivutustestiä -50 asteessa". Vaikea uskoa, että Defan kullasta valmistettu vihreä muovijohto, joka on -5 asteessa kuin rautakanki eli kuljetukseen tarvitaan farmariauto, olisi ainakaan yhtään turvallisempi tämän puolesta.

Itse asennutin defan ylläpitolaturin muutama kuukausi sitten ja siinä toki tuli mukana vihreä johto. Yllätys oli suuri kun huomasin johdon taipuvan. Eli palaute on vihdoin saavuttanut defan.
 
Eikös wanhoissa "karmittomissa ikkunoissa" esim. bmw laske se lasi juuri talven takia 1cm alas kun avaa ovea. Muistaakseni ei mitään talviongelmia.
Ei se ikkuna talven takia laske vaan sen takia, että se lasi irtoaisi tiivisteestä ja mahtuisi aukeamaan ylipäätään. Talviongelmiahan noissa karmittomissa on aika usein kun ikkuna jäätyy ja ei liiku ovea avatessa. Toinen tyylihän on, että lasi ei laske ja luotetaan siihen että lasi painuu tiiviisti muuten tiivisteeseen kiinni, mutta ei sekään ole ihan ongelmaton talvella koska se tiiviste tuppaa pakkasilla kovettumaan ja ei siten tiivistä kunnolla.

Itsellä ollut molempia tyylejä ja ei kyllä oikein sovellu Suomen talviin nämä karmittomat ovet ylipäätään tai ainakin karmit on ainakin parempi. Tietty jos on talli missä säilyttää niin se ratkaisee ison osan näiden ongelmista. Tai itse olen käyttänyt tuollaista puolipeitettä.
 
Mulla nyt toinen coupe jossa etulasit tipahtaa aina n. 2cm alas ovea avattaessa ja suljet oven niin nousee lasi takas ylös tiivisteen väliin.
Ei mikään paras systeemi tänne pohjoisen talveen, mutta pärjää kyllä hyvin kun muistaa välillä laittaa silikoonia tiivisteisiin ja pesun jälkeen kuivata pahimmat kosteudet pois.
Sisälämmitin on aika ehdoton tälläisessa autossa :)
 
Itse asennutin defan ylläpitolaturin muutama kuukausi sitten ja siinä toki tuli mukana vihreä johto. Yllätys oli suuri kun huomasin johdon taipuvan. Eli palaute on vihdoin saavuttanut defan.
Joo, on ne ollut taas kunnollisia jonkin aikaa. Myös vanhoja harmaita ja mustia on ehjänä, mutta rautakankivihreät taitaa olla jo harvinaisia.
 
Itse asennutin defan ylläpitolaturin muutama kuukausi sitten ja siinä toki tuli mukana vihreä johto. Yllätys oli suuri kun huomasin johdon taipuvan. Eli palaute on vihdoin saavuttanut defan.
Ei ole palaute saavuttanut defaa vaan asennussetin mukana tuli se extreme kaapeli mikä on joustavaa. Jäykistyvät johdot eivät ole hävinneet mihinkään vaan yhä saatavilla.

Jäykkä Defa Mini lohkolämmittimen autoseinäjohto 2,5 m SUORA (#460920) | Motonet Oy ei jäykkä Defa Xtreme Mini lohkolämmittimen autoseinäjohto 2,5 m SUORA (#460955) | Motonet Oy

aina ollut tarjolla tuo toinenkin vaihtoehto
 
Hyi olkoon. Mitähän ne oikein ajattelevat? Lienee tarkoitettu johonkin Espanjan markkinoille, mihin myyvät erityisesti kesäkäyttöön suurimmille valopäille. Onhan se nyt absurdia, että juuri talviseen ulkokäyttöön tarkoitettu liitäntäjohto on jäykintä paskaa eikä edes asiakkaiden suorittaman testauksen jälkeen virhettä korjata.
 
Hyi olkoon. Mitähän ne oikein ajattelevat? Lienee tarkoitettu johonkin Espanjan markkinoille, mihin myyvät erityisesti kesäkäyttöön suurimmille valopäille. Onhan se nyt absurdia, että juuri talviseen ulkokäyttöön tarkoitettu liitäntäjohto on jäykintä paskaa eikä edes asiakkaiden suorittaman testauksen jälkeen virhettä korjata.
Joku perusteluhan aikoinaan ainakin oli, että se kone millä johto tehdään niin tuo jäykkä toimisi siinä jotenkin paremmin, kun on muovikuorella.

Silloin, kun tuo pieni pistoke aikoinaan tuli niin mukana tuli musta kaapeli mikä oli kumia eikä jäätynyt talvella. Sitten ne keksi tuon muovikuorisen eco-johdon.
 
Just tuli kans ostettua kärkkäiseltä alle 10 eurolla tarvikekaapeli. löyty jo toinen moinen entuudestaan. On notkea pakkasessa.
 
Melkonen "talvi"auto tuo model 3 :facepalm: -5°C ja tuollaisia ongelmia päästä autoon sisään. Olkoon vaikka satanut mitä, niin omassa CLK:ssa ei koskaan ollut tuollaisia ongelmia talvella (siinä myös karmittomat ikkunat ja ei ollut edes sisätilan lämppäriä). Siinä hyvin näkee, kun on uusi autovalmistaja millä ei ole vuosien kokemuksia näistä asioista.
 
Löytyisiköhän noita maskisuojan kiinnikkeitä mistään Kiinasta edullisempaan hintaan? 2-6€/kpl ei oikein innosta ja nippusiteiden kanssa menee aina säätämiseksi.
Laita kuva millaisia ne on? Kyllä sieltä löytyy vaikka millaisia korikiinnikkeitä muutamalla eurolla pussi verrattuna siihen, että Suomessa saat maksaa vähintään useamman euron yhdestä.
 
Pistin Autojerryyn tarjouksen webastosta tohon 2018 Fiestaan, saas nähdä tuleeko yhtään tarjousta edes.
 
Viimeksi muokattu:
Työkaveri löysi npita ihan jostain randomi autotarvikeliikkeestä, eli kyllä niitä jostain saa.
 
Kysyjä tarkoittikin, saako niitä mistään edulliseen hintaan. Kyllähän noita kullasta tehtyjä vitosen kappale on joka oksalla, mutta siihen hintaan luulisi saavan tuota kiinanmuovia ja tusinan joka kokoa varalle.
 
Nuo kiinnikkeet onkin harvinaisen paskoja. Pehmeää muovia ja ura rispaantuu todella helposti jos ei ole juuri sopivan kokoista ruuvimeisseliä käytössä. Itsekin voisin vaihtaa pari kappaletta mutta ei noilla hinnoilla.
 
Huh mikä hinta, edulliseksi tulee kyllä jo ostaa autoon oma talttapäinen ruuvimeisseli tuota yhtä nimenomaista käyttötarkoitusta varten.

Ite on kans tullut veivattua näitä kiinnikkeitä - mukamas niin kovassa kiireessä - ties millä avaimen kärjellä tai kolikolla, niin kuluvat kyllä erittäin helposti, ja noita saa painaa sinne ihan pohjaan asti että asettuvat säleikköön kiinni. Tarvii sen meisselin pitkän varren jotta homma on helppoa.
 
Ja noissa tulee erimittaiset kiinnikkeet jos tilaa orkkiksena ... tilasin uuteen Focukseen kunnon #KokoomusElämää edustajana Tammerilta, ja siinä tuli 3 eri mittaiset kiinnikkeet mukana.
 
Wtf, hirveen näkösiä tötteröitä. Miksei mustat nippusiteet kelpaa?
Nuo tötteröt pitävät sen viimasuojan siististi suorassa paikallaan, nippari pyrkii rypistämään sitä, varsinkin jos sitä kiristää, ja jos ei kiristä, niin sitten lerputtaa.

Ainakin mulla noissa oleva metallikoukku on jotain perusgalvanoitua, ja ekan talven jäljiltä jo kevyesti ruosteessa... Ei ole kyllä mikään ikuinen ratkaisu.
 
Nuo tötteröt pitävät sen viimasuojan siististi suorassa paikallaan, nippari pyrkii rypistämään sitä, varsinkin jos sitä kiristää, ja jos ei kiristä, niin sitten lerputtaa.

Ainakin mulla noissa oleva metallikoukku on jotain perusgalvanoitua, ja ekan talven jäljiltä jo kevyesti ruosteessa... Ei ole kyllä mikään ikuinen ratkaisu.
Eli se kaupasta ostettu viimasuojakin on kuraa. Hirveen näköinenkin vielä nippareineen. Taidan mennä diy -meiningillä, eli mustasta muovista muotoon leikatut palat + nippusiteet ;)
 
Sain 2 tarjousta 235€ ja 239€ Defan lohkolämmittimen sisäpistokkeen asennukselle. Kuulostaa aika tyyriiltä. Kannattaakohan vielä etsiä lisää vai voiko tuosta hinta tulla vielä alas? Auto Huyndai i20, johon ei ole viititty sisäpistoketta asennuttaa.
 
Kokemuksia webaston käytöstä 2016 vuoden superbissa, työmatka 8km ja aikaa menee vartti (12-16min ruuhkasta riippuen). Webastoa käytän lähtiessä 15-30min ulkolämpötilasta riippuen. 30min riittänyt aivan hyvin -20 pakkasillekin, ei toki ole t-paita lämmin sisältä, mutta niin lämmin että voi pipon heittää suoraan penkille. Kerran kuussa tulee ajeltua matka-ajoa pitempi pätkä (150-200km päähän ja takaisin). Akkua olen varulta ladannut kahdesti älylaturilla vuodessa. Kerran syksyllä lämmityskauden alussa ja toisen kerran helmikuun paikkeilla. Ei ole akun kanssa ollut ongelmia tähän mennessä ja mitä olen tuota CTEK polarin latailua seuraillut niin 6h sisään on saanut akun täyteen ladattua.
 
Ideoita miten kytkeä etänä lämmitys? Lämppärinä defa letkulämmitin ja sisäpuhallin eli piuhan kanssa pelataan. Pistoke perus kerrostaloyhtiön parkkiksella oleva tolppa. Etäisyyttä kotiin n. 100 metriä ja toinen talo välissä eli wifi ei oikein yletä. Olen noita gsm pistokkeita katellut joita tekstarilla saisi aktoivoitua mutta kaikki tuntuu olevan lähinnä sisäkäyttöön soveltuvia. Onko muita hyviä ideoita kävelyn lisäksi?
 
Sain 2 tarjousta 235€ ja 239€ Defan lohkolämmittimen sisäpistokkeen asennukselle. Kuulostaa aika tyyriiltä. Kannattaakohan vielä etsiä lisää vai voiko tuosta hinta tulla vielä alas? Auto Huyndai i20, johon ei ole viititty sisäpistoketta asennuttaa.
Sisähaarasarja maksaa varmaan noin 60 euroa, niin eihän tuossa nyt ihan kauheasti jää askartelusta rahaa. Jos yhtään joutuu miettimään että mistä ja miten, niin kaksi tuntia ei tahdo piisata.
 
Ideoita miten kytkeä etänä lämmitys? Lämppärinä defa letkulämmitin ja sisäpuhallin eli piuhan kanssa pelataan. Pistoke perus kerrostaloyhtiön parkkiksella oleva tolppa. Etäisyyttä kotiin n. 100 metriä ja toinen talo välissä eli wifi ei oikein yletä. Olen noita gsm pistokkeita katellut joita tekstarilla saisi aktoivoitua mutta kaikki tuntuu olevan lähinnä sisäkäyttöön soveltuvia. Onko muita hyviä ideoita kävelyn lisäksi?
Ei ne etälaitteet mahdu sinne tolppaan ja jos tolpassa on jo kello muutenkin niin hyöty nolla.
 
Oletan, että tolppaasi kuuluu kuitenkin taloyhtiön vastuulle?. Jos oma niin sinne tolpan sisään minne ei normaalisti näe voisi piilottaa sen langattoman vastaanottimen ja säilyttää tolpan ulkoasu muuten normaalina luukun alla.
 
Passat GTE:n lämmityslaite oli varsin tehokas ainakin -7 asteen pakkasessa. Auto ei ollut etukäteen lämpenemässä, mutta laitoin virrat päälle, puhalluksen tuulilasinsulatusasentoon ja lämmöt "HI":lle. Pyyhin lumikerroksen auton päältä ja siinä muutamassa minuutissa, joka homman meni, oli tuulilasi kokonaan sula ja etusivuikkunatkin hyvää vauhtia sulamassa.

Ainoa valitus tuosta lämmityksestä on, ettei sitä saa ilman vuosimaksullista, internet-yhteyttä vaativaa palvelua etänä päälle. Autostakin pitää rämpiä valikoita läpi, ellei halua sitten jättää virtoja ns. ajoasentoon. Riittäisi kun olisi nappi, josta pöhötin lähtisi pöhisemään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 386
Viestejä
4 549 398
Jäsenet
74 980
Uusin jäsen
Joonaskoo90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom