Lämmittimessä/suuntauksessa vikaa tai sitten on asennettu "lämpötaskuun", jolloin PTC-vastus pienentää todellista tehoa jopa neljänneksen. Pahimmillaan lämmitin pääsee huonon asennuspaikan takia lämpenemään esim. +55 C asti, mikä laukaisee ylikuumenemissuojan.
Onko kiinteä asennus vai lojuuko irtonaisena lattialla? Jos lojuu, niin puhallusilmasta osa saattaa palautua takaisin lämmittimen luo, koska se kohtaa etupenkin etureunan tai ahtaan penkinalusen. Tällöin lämmittimen PTC "luulee" koko auton olevan jo lämmin, minkä johdosta lämpöteho alenee. Jos asennuspaikka on asiallisesti etumatkustajan jalkatilan vasemmassa kyljessä, niin onko suuntaus riittävän jyrkässä kulmassa ylös? Jos ei, niin tuulilasi ei aukea jäästä kunnolla, vaikka auton keskimääräinen sisälämpötila onkin asiallinen.
Kaverin korkeahko Opel Mokka ei lämmennyt kunnolla vanhalla 1300-1350 W Defalla, ja tuulilasi oli aivan ummessa. Annoin lainaksi oman 1400 W Defa Termini kakkosen. Sillä Mokka lämpeni, mutta tuulilasi ei ollut ihan priima. Kaverin veli oli asentanut suuntauksen hieman liian takaviistoon. Mittasin tehot molemmista lämmittimistä. Vanha 13XX W oli alussa 840 W. Tunnin lämmityksen keskiteho oli 820 W. Jotain häikkää vanhuksessa. Oma 1400 W oli alussa 13XX W. Tunnin keskiteho oli noin 1200 W. Speksit ovat 1400 W@-25C ja 1100 W@+25C. Ulkolämpötila taisi olla testeissäni -14 C. Kaveri sai äidiltään vanhan Defan, mikä antoi yli 1200 W kylmänä. Suuntausvirhettä hän ei jaksanut korjata, vaan kompensoi sen pidemmällä lämmitysajalla.