Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Passat GTE:n lämmityslaite oli varsin tehokas ainakin -7 asteen pakkasessa. Auto ei ollut etukäteen lämpenemässä, mutta laitoin virrat päälle, puhalluksen tuulilasinsulatusasentoon ja lämmöt "HI":lle. Pyyhin lumikerroksen auton päältä ja siinä muutamassa minuutissa, joka homman meni, oli tuulilasi kokonaan sula ja etusivuikkunatkin hyvää vauhtia sulamassa.
Volvo taitaa olla ykkönen mitä tulee moottorinlämmittämisen vaivattomuuteen. Näyttäisi olevan vähintään ajastettava webasto vakiona kaikissa uudemmissa malleissa. Pikku panostuksella sitten VOC, jolla homma on jo lähestulkoon liian helppoa.
Vuodesta 2011 lähtien ollut Volvo jossa Eber tai Webasto, 2016 lähtien mukana VOC (auto vaihtunut useampaan kertaan). En enää suostuisi edes harkitsemaan autoa jossa ei ole kännykällä ohjattavaa lisälämmitintä
Tässä on jonkinmoinen kaavakuva lämmitysjärjestelmästä, mutta periaatteessa pelkkä sähkövastus jos sähköllä lämmittää. Polttomoottorin pyöriessä lämpöä otetaan myös sieltä, ja kuvan perusteella voisi kuvitella, että kylmän moottorin jäähdytysvesi lämpiäisi sähkölämmittimellä.Mitenkäs .... onko tuossa nyt lisänä pelkät PTC-elementit puhalluskanavissa vai?
Kyllä ainakin Renu ja PSA laitteissa on webastoja/ebereita, ja vielä perinteisellä moottorikiertoisella lämmittimellä. En tietenkään kaikkia malleja tunne, mutta ainakin noissa isoimmissa dieseleissä on, jos ei muuten niin lisävarusteena.Samat värkit täällä. Kyllä ruotsalaiset osaa hommat, kun Volvossa moottorikin lämpiää tuolla seisintalämmityksellä. BMW, Mese ja VAG:t taitaa lämmitellä pelkästään kabiineita. Ranskiksiin ja Hondaan ei taida edes saada asentaa lisälämmitintä.
Tässä on jonkinmoinen kaavakuva lämmitysjärjestelmästä, mutta periaatteessa pelkkä sähkövastus jos sähköllä lämmittää. Polttomoottorin pyöriessä lämpöä otetaan myös sieltä, ja kuvan perusteella voisi kuvitella, että kylmän moottorin jäähdytysvesi lämpiäisi sähkölämmittimellä.
Kyllä ainakin Renu ja PSA laitteissa on webastoja/ebereita, ja vielä perinteisellä moottorikiertoisella lämmittimellä. En tietenkään kaikkia malleja tunne, mutta ainakin noissa isoimmissa dieseleissä on, jos ei muuten niin lisävarusteena.
Tosin ei nuo lisälämppäärit Volvossa aina ole. Suomeen maahantuoduissa nuo ajastimet yms on vakiona, mutta uitettuissa ei välttämättä ole yhtä laajoja toimia kuin näissä alunperin pohjoiseen myydyissä.
Suurin osa malleista kyllä lämmittää myös moottorin ja niistäkin jotka tehtaan jäljiltä ei lämmitä, ison osan saa koodausmuutoksella lämmittämään myös moottoria.VAG:t taitaa lämmitellä pelkästään kabiineita.
Suurin osa malleista kyllä lämmittää myös moottorin ja niistäkin jotka tehtaan jäljiltä ei lämmitä, ison osan saa koodausmuutoksella lämmittämään myös moottoria.
Miksi ei kannattaisi? Seuraan aika paljon eri foorumeita joissa näitä puidaan, enkä muista nähneeni kertaakaan ongelmia siitä, että on koodattu moottori lämpenemään matkustamon lisäksi. Sinulla on ilmeisesti parempaa tietoa?No ehkä joku uskaltaa vanhempaa vehjettä modauttaa, mutta tuskin sekään kannattaa.
Jos ne on tänne pohjolan oloihin myytyjä malleja niin lämmittää ne moottoriakin vakiona. Reilu 10vuotta sitten oli joitain malleja audilla joissa oli pikkuwebasto auttamassa sisätilan lämmitystä. Skodalla esimerkiksi kaikki vähänkään tuoreemmat Superbit (ja octaviat?) sisältää normiwebaston kauko-ohjauksella vakiona ja se lämmittää koneen ja kabiinin.No ehkä joku uskaltaa vanhempaa vehjettä modauttaa, mutta tuskin sekään kannattaa.
Onneksi saatavilla on autoja, joihin ei tarvitse virityksiä Penan Pajalla pärjätäkseen Suomen talvessa
Miksi ei kannattaisi? Seuraan aika paljon eri foorumeita joissa näitä puidaan, enkä muista nähneeni kertaakaan ongelmia siitä, että on koodattu moottori lämpenemään matkustamon lisäksi. Sinulla on ilmeisesti parempaa tietoa?
Jos ne on tänne pohjolan oloihin myytyjä malleja niin lämmittää ne moottoriakin vakiona. Reilu 10vuotta sitten oli joitain malleja audilla joissa oli pikkuwebasto auttamassa sisätilan lämmitystä. Skodalla esimerkiksi kaikki vähänkään tuoreemmat Superbit (ja octaviat?) sisältää normiwebaston kauko-ohjauksella vakiona ja se lämmittää koneen ja kabiinin.
Mites tuo webasto ja suomen "talvi" siinä vaiheessa kun ulkona on +2 ... +5 ja saatanan kosteaa eli auton lasit ovat huurussa ja muutenkin kostean jäätävän kolkkoa auton sisällä.
Itse diggaan vanhanajan sisälämppäristä mm. tälläisten, ainakin täällä E-Suomessa arkipäivää olevien säätilojen vuoksi. Auton saa siis sisältä kuivaksi, lämpöiseksi sekä kaikki lasit huuruttomiksi ja voi surutta ajaa vaikka 3kk putkeen 5-6km työmatka(pätkä)ajoa ilman pelkoa akun varaustilasta tai muusta skeidasta.
Liikenteessä näkee vaan ihan simona jengiä uusien (kalliiden), varmasti webastollisten premiumautojen rattien takana saatanan paksut toppatakit päällä, pipo päässä ja hanskat käsissä. Samaan aikaan itse heitän untuvarotsin (tai kevyemmänkin rotsin) aina takapenkille kun lähden liikkeelle sisätilanlämppärillä 2 tuntia lämmitetyn autoni kanssa
En osaa sanoa miten tuo eroaisi kovemmista pakkasista. Lämmitän auton webastolla, oli sitten -25 C tai +5 C, eikä koskaan ole lasit huurussa ja aina riittää lämmintä. Asun itsekin Kehä III:n sisäpuolella niin plussakelit on tulleet tutuiksi läpi talvien. Lohkolämmitintä ei ole käytössä. Akkuongelmia ei ole koskaan ollut, lataan muutamia kertoja talvessa varmuuden vuoksi ctekillä jos on tullut lyhyempää ajoa.
En myöskään koskaan aja pidempiä matkoja takki päällä, koska auto on valmiiksi lämmin.
Passat GTE:n ..Riittäisi kun olisi nappi, josta pöhötin lähtisi pöhisemään.
Upeaa. Sillä itse en ole ikinä omistanut webastollista autoa vaan aina pelaillut varsin tyytyväisenä roikan & sähkötolpan & sisälämppärin kanssa joita käytän ihan näilläkin keleillä (5-6-7 astettakin plussaa). Jos maximaalinen pakkanen (olin epäsäännöllisessä vuorotyössä) niin kävin aina ropaamassa parkkipaikalla lämpötolppaan lisää aikaa, esim 2 + 2 tuntia. Aikoinaan duuniautoissa oli kyllä webastot, mutta niitä kokemuksia ei oikein voi verrata henkilöautoihin.
Webasto on parempi, koska lämmin ilma auton sisälle otetaan koko ajan ulkoa eli kajuutassa vaihtuu ilma yhtä tehokkaasti kuin ajaessakin.Mites tuo webasto ja suomen "talvi" siinä vaiheessa kun ulkona on +2 ... +5 ja saatanan kosteaa eli auton lasit ovat huurussa ja muutenkin kostean jäätävän kolkkoa auton sisällä.
Plugarikuskit laittaa lämpötilapyynnin alas, ettei polttis käynnisty?Liikenteessä näkee vaan ihan simona jengiä uusien (kalliiden), varmasti webastollisten premiumautojen rattien takana saatanan paksut toppatakit päällä, pipo päässä ja hanskat käsissä. Samaan aikaan itse heitän untuvarotsin (tai kevyemmänkin rotsin) aina takapenkille kun lähden liikkeelle sisätilanlämppärillä 2 tuntia lämmitetyn autoni kanssa
Tietämättä juuri tästä skenaariosta jätän tähän vain sellaisen huomautuksen, että "koodausmuutos" on usein jotain sellaista, mikä tehdään uuteen autoon merkkiliikkeessä takuuehtojen sallimana lisätyönä kun asiakas vaan pyytää. Ei siis oletuksena mikään speksinvastainen rohkea modi.No ehkä joku uskaltaa vanhempaa vehjettä modauttaa, mutta tuskin sekään kannattaa.
Juu, syy on oltava sekä siihen, että tehdään monimutkainen kierrollinen esilämmitys että sen osittaiseen poiskytkemiseen oletuksena. Ensinmainittuun on syynä että näin voidaan tehdä (ja pitää voida - poltinhan toimii tarvittaessa myös ajon aikana). Jälkimmäiseen on syynä päästöpaskapuhe, kabiinin lämmitysajan lyhentäminen tai vastaava optimointisyy. Ei se, että auto olisi vaarassa hajota.Takuu raukeaa heti, ja onhan se jotenkin hassu ajatus, että joku suomalainen autosähköasentaja osaisi jotain paremmin, kuin autonvalmistaja. Joku syy ollut varmasti takana miksi auto on alunperin tehty tietynlaiseksi.
Miksi ei kannattaisi? Seuraan aika paljon eri foorumeita joissa näitä puidaan, enkä muista nähneeni kertaakaan ongelmia siitä, että on koodattu moottori lämpenemään matkustamon lisäksi. Sinulla on ilmeisesti parempaa tietoa?
Webasto on parempi, koska lämmin ilma auton sisälle otetaan koko ajan ulkoa eli kajuutassa vaihtuu ilma yhtä tehokkaasti kuin ajaessakin.
Sisälämppäri pyörittelee sitä samaa kosteaa ilma, jonka suhteellinen kosteus kyllä laskee kun se lämpenee mutta kovin paljoa sitä kosteutta ei autosta pois saada tällä keinolla. Lämmintä ja mukavaa tulee toki noinkin ja vaihtuuhan se ilma sitten ajon aikana.
Okei, tämä ei ollut mulle tuttua. Lähinnä volkkarikonsernin autojen kanssa tullut pelattua ja niissä en tuollaista toimintoa ole havainnut. Ihan riittävän nopeasti ne onneksi silti lämpenevät.Aika usein webastolla ohjaamoa esilämmitettäessä laitetaan sisäkierto päälle
Kyllä niissäkin yleensä on sisäkierto automaattisesti päällä kun löpölämmittimellä esilämmitetään.Okei, tämä ei ollut mulle tuttua. Lähinnä volkkarikonsernin autojen kanssa tullut pelattua ja niissä en tuollaista toimintoa ole havainnut. Ihan riittävän nopeasti ne onneksi silti lämpenevät.
Sitten on ainakin Kodiaqissa pirun vuotava kiertoläppä. Asensin webaston thermoconnectin lämpöantureineen auton oikeaan takanurkkaan, siihen kanavaan josta ilma menee ulos autosta. Luulisi olevan aika kylmä jemma jos sisäkierto on päällä, mutta thermoconnectin lämpöanturin näyttämät lukemat nousee ihan samaa tahtia kuin auton sisälämpö muutenkin. Ilmaa siis menee auton läpi koko ajan kun lämmitetään. Mutta voihan se läppä tosiaan vuotaa jonkin verran.Kyllä niissäkin yleensä on sisäkierto automaattisesti päällä kun löpölämmittimellä esilämmitetään.
Minulla on kosteutta imevä pussi autossa, vähemmän menee lasit huuruun talvella.Webasto on parempi, koska lämmin ilma auton sisälle otetaan koko ajan ulkoa eli kajuutassa vaihtuu ilma yhtä tehokkaasti kuin ajaessakin.
Sisälämppäri pyörittelee sitä samaa kosteaa ilma, jonka suhteellinen kosteus kyllä laskee kun se lämpenee mutta kovin paljoa sitä kosteutta ei autosta pois saada tällä keinolla. Lämmintä ja mukavaa tulee toki noinkin ja vaihtuuhan se ilma sitten ajon aikana.
Elisan latausliittymä olisi hyvä. Alkuun 5€ lataus ja seuraava lataus 24kk päästä (10€).Mitäs liittymää suosittelette polttoainekäyttöisen lämmittimen ohjaamiseen?
Tuntuu että osa suosii prepaid liittymiä ja toiset jotain kk maksullista liittymää.
Tuli hommattua Binarin lämmitin GSM-ohjauksella ja sehän ei tarvitse muuta kuin tekstiviesti ominaisuudella toimivan liittymän. Mutta mikäs olisi edullinen ja huoleton liittymä siihen hommaan?
Elisan latausliittymä olisi hyvä. Alkuun 5€ lataus ja seuraava lataus 24kk päästä (10€).
Tarvitsee ilmeisesti vaan puhelinnumeron, niin saa saldoa ostettua lisää. Mulla näkyy myös OmaElisassa tuo yksi latausliittymä, josta on saldo loppunut.Itselle ei tuttuja nuo latausliittymät ole, mutta onnistuuko niihin nykyään lataamaan saldoa ilman että joudun ottaamaan sim-korttia ulos lämmittimen ohajusboxista?
Onnistuu. Mulla on toisen auton remucissa prepaid-liittymä. Remuc siirtää niin vähän dataa, että toi tulee halvimmaksi vaikka dataa veloitetaankin megatavuittain.onnistuuko niihin nykyään lataamaan saldoa ilman että joudun ottaamaan sim-korttia ulos
Riittää jos dataa ei tosiaan siirry tuon enempää. Esimerkiksi Remuc juttelee jatkuvasti palvelimen kanssa ja dataa siirtyy suunnilleen megatavu vuorokaudessa aina, riippumatta siitä käynnisteleekö lämmitintä vai ei.alle 50kt/vrk käyttö maksutonta. Tuohan riittää esim. koirapantaan, maksupäätteeseen tai webastoon
Et ole volvistien omalta foorumilta koettanut kysyä? Siellä on pitkä keskustelu juuri noista, vaikkakin hieman vanha.Tuossa V60 on Thermotop TT-VEVO, joka on siis automerkki ja ...
Tuossa V60 on Thermotop TT-VEVO, joka on siis automerkki ja mallikohtainen versio Webastolta ja ohjaus on auton omasta väylästä, eikä käsittääkseni tuolla w-busilla. Lämmittimeen ei siis ole mitään kaukosäätimiä tms. vaan esilämmityksen saa ainoastaan viiksestä ajastimella tai suorakäynnistyksellä. Mitään erillisiä Webaston ajastinsysteemejä ei kojelaudassa ole, eli sen purkaminen ja GSM-releen laitto napin rinnalle ei onnistu.
Webastolla on saatavilla tuo ThermoConnect 400e, mutta siihen kuuluu mukaan liittymä josta on asennuksen jälkeen 35€/vuosi käyttömaksu, eli esim. oma prepaidsim ei käy. Lisäksi päälle ilmeisesti tuo W-bus väylän aukaisu Volvon liikkeessä.
Eli sikäli jos tuo autoplugin toimisi niin olisi halvempi 325e + 10e/vuosi prepaid simkortista sen jälkeen, ja olisi myös siirrettävissä helpommin OBD-portista uuteen autoon myöhemmin, kun tuki löytyy kuitenkin suhteellisen moneen autoon.
Kyllä, noin helposti se onnistuu. Vaikein osuus on läpivienti konehuoneesta sisätiloihin.Katselin Defan valikoimaa ja siellä näyttäisi olevan pistorasiaa ja kaapeleita sekä jakopalikoita. Voiko tuo PR asennus olla niinkin helppoa että sellaisen voi lisätä valmiilla osilla järjestelmään? Onko noihin liittimiin tullut muutoksia ajan myötä?