- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 686
Nopea googlaus kertoo, että viiden ampeerin Calix maksaa noin 120-140 euroa. Asennettuna esim. 295 euroa, joka ei liene halvin hinta. Defa tuskin paljon poikkeaa, mutta sen mukaan mitä osia on jo mahdollisesti olemassa.Onko haisulia millaisissa hinnoissa tuollaisen ylläpitolaturin hommaaminen asennuksineen (liikkeessä) pyörii?
Eikös tämä ole sen tyyppinen työ, jota voi vaikkapa nimekkäällä autojuttujen kilpailutussovelluksella tiedustella? Pitää tietenkin olla selvillä, mikä on työn laajuus eli tarvitaanko muita tarvikkeita kuin laturi, mitä muuta samalla tehdään, asennetaanko olemassa olevaan järjestelmään ym. Merkit eivät ole keskenään yhteensopivia muuten kuin adaptereilla, jotka ovat kalliita ja vähän kyseenalainen ratkaisu muutenkin.
Tuntuu että nykyakuille joku 4v on normi settiä. Näin myös äitimuorille totesivat ihan suoraan akkuliikkeessä vaihdettuaan uuden akun. Taitaa olla samaa settiä kuin kodinkoneet yms, ei ne vaan nykyisin kestä, hyvää bisnestä.
Alkuperäiset akut kestää todella hyvin verrattuna hyllystä ostettuihin. Vaihdoin Micraan viime vuonna 12 vuotta toimineen alkuperäisakun. Vaikka latailen suht säännöllisesti talviaikaan älylaturilla niin 3-4 vuotta on ihan maksimit.
Suhteellista. Uskon helposti, että halvimman akun laatu tänään on huonompi kuin 10 tai 30 vuotta sitten. Toisaalta taas AGM-akuista yleisenä ajoneuvoakkuna ei kovin kauan ole edes uneksittu. Eiköhän sellainen vanhassa normaaliajoneuvossakin kestä tautisen pitkään, kunhan latausjännite on kunnossa. Vastaavasti jos käyttö on vaativaa eli Webasto, start-stop jne eikä täten kovassa ajossa edes haeta mitään 8 saati 12 vuoden käyttöikää niin varmasti AGM kestää pidempään kuin normaaliakku, oli se sitten nykyistä tai parempaa vanhaa laatua. Enkä siis edes tarkoita mitään erikoisempaa systeemiä joka menee normaaliakulla heti vikatilaan.
Viimeksi muokattu: