Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Onko haisulia millaisissa hinnoissa tuollaisen ylläpitolaturin hommaaminen asennuksineen (liikkeessä) pyörii?
Nopea googlaus kertoo, että viiden ampeerin Calix maksaa noin 120-140 euroa. Asennettuna esim. 295 euroa, joka ei liene halvin hinta. Defa tuskin paljon poikkeaa, mutta sen mukaan mitä osia on jo mahdollisesti olemassa.

Eikös tämä ole sen tyyppinen työ, jota voi vaikkapa nimekkäällä autojuttujen kilpailutussovelluksella tiedustella? Pitää tietenkin olla selvillä, mikä on työn laajuus eli tarvitaanko muita tarvikkeita kuin laturi, mitä muuta samalla tehdään, asennetaanko olemassa olevaan järjestelmään ym. Merkit eivät ole keskenään yhteensopivia muuten kuin adaptereilla, jotka ovat kalliita ja vähän kyseenalainen ratkaisu muutenkin.

Tuntuu että nykyakuille joku 4v on normi settiä. Näin myös äitimuorille totesivat ihan suoraan akkuliikkeessä vaihdettuaan uuden akun. Taitaa olla samaa settiä kuin kodinkoneet yms, ei ne vaan nykyisin kestä, hyvää bisnestä.

Alkuperäiset akut kestää todella hyvin verrattuna hyllystä ostettuihin. Vaihdoin Micraan viime vuonna 12 vuotta toimineen alkuperäisakun. Vaikka latailen suht säännöllisesti talviaikaan älylaturilla niin 3-4 vuotta on ihan maksimit.

Suhteellista. Uskon helposti, että halvimman akun laatu tänään on huonompi kuin 10 tai 30 vuotta sitten. Toisaalta taas AGM-akuista yleisenä ajoneuvoakkuna ei kovin kauan ole edes uneksittu. Eiköhän sellainen vanhassa normaaliajoneuvossakin kestä tautisen pitkään, kunhan latausjännite on kunnossa. Vastaavasti jos käyttö on vaativaa eli Webasto, start-stop jne eikä täten kovassa ajossa edes haeta mitään 8 saati 12 vuoden käyttöikää niin varmasti AGM kestää pidempään kuin normaaliakku, oli se sitten nykyistä tai parempaa vanhaa laatua. Enkä siis edes tarkoita mitään erikoisempaa systeemiä joka menee normaaliakulla heti vikatilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäiset akut kestää todella hyvin verrattuna hyllystä ostettuihin. Vaihdoin Micraan viime vuonna 12 vuotta toimineen alkuperäisakun. Vaikka latailen suht säännöllisesti talviaikaan älylaturilla niin 3-4 vuotta on ihan maksimit.
Kestää ne hyllystäkin ostetut ihan ok.
 
Varsinkin, jos se laitettaisiin bränikkään autoon, eikä 12 vuotta poljettuun romuun.
Viitannet siihen, että siinä katiskassa voi olla laturikin jo vituralla ilman että akkua vaihtava käyttäjä asiasta tietää. Tai sitten siihen, että koko romu menee paaliin ennen kuin akusta on tunnit täynnä.

Toki tässä kai yleensä skenaariona on, että vanhaan romuun laitetaan normaali bulkkiakku, vaikka sitten laadukkaampikin. Silloin toki kävisi toisin, koska uuden auton monista ominaisuuksista johtuen se paska-akku ei kestäisi, kun se piru joko purkaa akkua härskisti tai yrittää käyttää sitä energiareservinä hidastaessa, eli vaatii paremman akun joko päällystetyillä levyillä tai lasikuitutäytteellä.
 
Se ylläpitolaturi kyllä pelastaa monen akun talvella, eikä sitä tarvitse edes usein käyttää. Jos ei kiinteää raaski asentaa/asennuttaa, niin c-tek/vastaavat ovat yhtä päteviä, kun esim. kerran-kaksi kuukaudessa talviaikaan lataa akun täyteen. Ei se päivittäistä latausta vaadi. Vain kovat pakkaset on sitä aikaa, kun lisälataus on tarpeen. Nykytalvien nollakelit ei ole mikään haaste akuille.
 
Se ylläpitolaturi kyllä pelastaa monen akun talvella, eikä sitä tarvitse edes usein käyttää. Jos ei kiinteää raaski asentaa/asennuttaa, niin c-tek/vastaavat ovat yhtä päteviä, kun esim. kerran-kaksi kuukaudessa talviaikaan lataa akun täyteen. Ei se päivittäistä latausta vaadi. Vain kovat pakkaset on sitä aikaa, kun lisälataus on tarpeen. Nykytalvien nollakelit ei ole mikään haaste akuille.
Ei ole olemassa mitään nykytalvia vaan tuo on poliittista propagandaretoriikkaa. Sen sijaan on olemassa nykyakkuja, jotka ottavat niin hyvin latausta kylmässäkin, että kestävät kohtalaisesti ns. nykyautoissa joskus jopa ilman ulkoista latausta.
 
No kyllä 70-80 luvun talvet oli sellaisia ettei tammikuussa ollut +5 kelejä.
Ei kyllä ollut AGM-akkujaan ainakaan minun 100A Datsunissa :)
Olen muuten ollut akkutehtaalla töissäkin ja jotain niistä tiesin ainakin silloin.
 
Viimeksi muokattu:
No kyllä 70-80 luvun talvet oli sellaisia ettei tammikuussa ollut +5 kelejä.
Ei kyllä ollut AGM-akkujaan ainakaan minun 100A Datsunissa :)
Kyllä niitä "poikkeuksiakin" oli, mutta helvetisti vähemmän kuin tuossa ~-90 luvun alun jälkeen.

Jokainen voi itse käydä toteamassa:
Tilastoja vuodesta 1961 - Ilmatieteen laitos

Jonnet ei vaan muista; ei meillä omat muksut edes tarvitse suksia joka vuosi - ja niinäkin vuosina kun voisi hiihtää, se usein rajoittuu viikkoihin, ei kuukausiin se aika. Itse kun olin junnu niin kävin läpi useammatkin sukset ja luistimet 80-luvulla. Tämä siis ihan etelärannikolla.

Taitaa Rovaniemenkin talvikuukausien keskilämpötila olla noussut tuossa muutamassa kymmenessä vuodessa melkein 1,5 astetta?

Mitä taas akkuihin tulee, niin ei se perus lyijyakku ota esim. -20 asteen pakkasessa virtaa vastaa nimeksikään, edelleenkään. Ja -10:ssäkin pirun huonosti. Nykyään vain noita -20 asteen päiviä on kovin harvoin tällä etelässä...
 
Mun mielestä niitä -10 asteen päiviäkin on aika vähän täällä pks alueella.
Muistojen kätköistä: -87 talvella tuotettiin etelä-suomeenkin arktista dieseliä, kun talvilaatu hyytyi yli 30 pakkasissa. Se talvilaatu tuskin kesti pakkasta niin hyvin kuin nykyään. Meillä oli Toyotan Hilux silloin ja se kulki about neljääkymppiä, kun talvilaatu oli sen verran jähmeää.
 
Focus 1.6 bensa ja löytyy perus lohkolämppäri ja sisätilapistoke. Pienen kikkakolmosen tein ja laitoin y-pistokkeen sisälle, joten nyt Defa Smartcharge lataa akkua tupakansytytyinpistokkeen kautta, kun auto lämpiää.
 
Viime vuonna kun ostin uuden Fiestan niin asennutin säteilylämppärin, Defa 1210 flexin ja sisäpistokkeen.
AutoJerryllä kilpailutin ja näköjään 658€ tuli hinnaksi, joku kampanja oli Rinta-Joupilla vissiin.
Eli kannattaa kokeilla kilpailuttaa niin voi saada ihan kohtuuhintaan nuo vermeet.
Autojerry.fi
 
Jeesatkaas vähän. Mercedes benz C vm. 2013 1.6 bensa webaston Telestart T100 HTM polttoainelämmittimellä. Auto hankittu keväällä, joten ensimmäinen talvi menossa. Akun koosta tai kunnosta ei ole tietoa, mutta oletan alkuperäiseksi.
Miten paljon tuota webastoa uskaltaa käyttää, jos on lyhyttä ajoa 2-3km suunta 2 kertaa päivässä? Syökö akun nopeasti tyhjäksi? Kotona lämmin autotalli pistokkeella, eli akkua pystyn tuollaisella ctek-laturilla lataamaan.

Entä jos ajomatka on n.20km ja lämmitän esim. 15min, ehtineekö -1, - ,-5 keleillä latautumaan täyteen?

Olisikohan tuollainen kiinteä apulaturi helppo tai suhteellisen edullinen asennuttaa?
 
Jeesatkaas vähän. Mercedes benz C vm. 2013 1.6 bensa webaston Telestart T100 HTM polttoainelämmittimellä. Auto hankittu keväällä, joten ensimmäinen talvi menossa. Akun koosta tai kunnosta ei ole tietoa, mutta oletan alkuperäiseksi.
Miten paljon tuota webastoa uskaltaa käyttää, jos on lyhyttä ajoa 2-3km suunta 2 kertaa päivässä? Syökö akun nopeasti tyhjäksi? Kotona lämmin autotalli pistokkeella, eli akkua pystyn tuollaisella ctek-laturilla lataamaan.

Entä jos ajomatka on n.20km ja lämmitän esim. 15min, ehtineekö -1, - ,-5 keleillä latautumaan täyteen?

Olisikohan tuollainen kiinteä apulaturi helppo tai suhteellisen edullinen asennuttaa?
Nyrkkisääntö on edelleen "tuplasti ajoa siihen mitä lämmitit". Eli jos lämmität 15 min, niin 30 min ajoa. Kovemmilla pakkasilla enemmän.

Muistaakseni noissa oli AGM akut vakiona? Tai ainakin isäukon 250CDI:ssä oli vaikkei ollut mitään lämppäreitä tehtaalta. AGM kestää paremmin tyhjäksi ajamista, mutta tuollaisella lyhyellä ajolla joutuu laittamaa autoa laturin nokkaan melkein joka päivä jos haluaa ettei se akku ole tyhjänä...

Jos konehuoneesta löytyy akku tai latauspisteetn, niin tuollainen kiinteä Defa, tjsp laturi ei ole kovin hankala asentaa kun kaikki tulee konehuoneen puolelle. Hankalin paikka on se pistoke sähköjohdolle; jossa maskissa ne harvemmin pysyy kunnolla ja itsellä olisi ongelmia porailla reikiä puskuriin, tms... :D
 
Nyrkkisääntö on edelleen "tuplasti ajoa siihen mitä lämmitit". Eli jos lämmität 15 min, niin 30 min ajoa. Kovemmilla pakkasilla enemmän.

Muistaakseni noissa oli AGM akut vakiona? Tai ainakin isäukon 250CDI:ssä oli vaikkei ollut mitään lämppäreitä tehtaalta. AGM kestää paremmin tyhjäksi ajamista, mutta tuollaisella lyhyellä ajolla joutuu laittamaa autoa laturin nokkaan melkein joka päivä jos haluaa ettei se akku ole tyhjänä...

Jos konehuoneesta löytyy akku tai latauspisteetn, niin tuollainen kiinteä Defa, tjsp laturi ei ole kovin hankala asentaa kun kaikki tulee konehuoneen puolelle. Hankalin paikka on se pistoke sähköjohdolle; jossa maskissa ne harvemmin pysyy kunnolla ja itsellä olisi ongelmia porailla reikiä puskuriin, tms... :D

Okei eli aika turhalta varusteelta kuulostaa omiin ajoihin nähden :(. Kärsiikö akku, jos sitä lataa usein? Vai onko mitään käytännön merkitystä?
 
Autohan lataa itsekin akkua koko ajan auton moottorin käydessä, joten ei se siitä kärsi jos käytät kunnon älylaturia. Parempi pitää korkeampi kuin alhaisempi varaustaso.
 
Okei eli aika turhalta varusteelta kuulostaa omiin ajoihin nähden :(. Kärsiikö akku, jos sitä lataa usein? Vai onko mitään käytännön merkitystä?
Niin kuin Boulder sanoi, ei se siitä kärsi. Pahiten kärsii tyhjästä latauksesta; ihan siihen asti että menee pysyvästi piloille eikä ota enää täyttä latusta vastaan.
 
Varmuuden vuoksi lataan akkua lämmityksen ajan tupakansytkäriliittymästä. Uudet autot kun eivät lataaa juuri ollenkaan akkua. OBD:n kautta kun katsoo latausvirtaa ja varaustilaa, niin heikolta näyttää talviominaisuudet. Muutaman minuutin vain lataa kymmenillä ampeereilla, sen jälkeen latausvirta vain muutamia ampeereja. Kun se pakkaspäivä tulee ja muutama peräkkäinen kylmäkäynnistys, niin voi akku kyykähtää. Fordissa pitäisi olla älykäs lataus, mutta ei mulla ainakaan oppinut syksyn aikana siirtymään pitkien loma-ajojen jälkeiseen pätkäajoon. Tuntuu äly olevan, että ladataan vasta sitten, kun ollaan reilusti tyhjän akun puolella.
 
Joo, Fordin smart charge ei oikein sovellu Suomeen, mutta kai se on taas se yksi pisara meressä saada päästöjä pienemmäksi kun laturi ei lataa aina.
 
Mun autoissa ei ole mitään akkuälyä vielä. Ilmeisesti ne lataa sitten niin paljon kun laturista lähtee, ja sähkölaitteilta, sytytykselta jne jää yli. Onko se 150A tai 120A vaan maksimikierroksilla, vai miten tollanen laturi toimii?
 
Mun autoissa ei ole mitään akkuälyä vielä. Ilmeisesti ne lataa sitten niin paljon kun laturista lähtee, ja sähkölaitteilta, sytytykselta jne jää yli. Onko se 150A tai 120A vaan maksimikierroksilla, vai miten tollanen laturi toimii?
Niin paljon kuin latausjännitteellä kulloisessakin lämpötilassa ja varaustasossa akkuun menee. Se on yleensä tai aina paljon vähemmän kuin laturin kyky miinus muiden laitteiden kulutus. Jos akkua on rasitettu tai purettu, alkuun lataus on hetkellisesti jopa kymmenissä A, mutta tavallisesti muutamia A. Kun akku on "täysi", se ottaa edelleen vähän vastaan. Lyijyakku kestää tätä pientä ylilatausta paljon, kunhan latausjännite per lämpötila ei ole liikaa.

Laturin ilmoitettu teho ja virta eivät ole vain maksimikierroksilla vaan tietyllä nimellisnopeudella. Laturin välitys vaihtelee eri moottoreiden välillä jopa samaa laturia käytettäessä. Joka tapauksessa tyhjäkäynnillä ei saada täyttä latausta. Toisaalta taas nykyisin laturit ovat niin pöyristyttävän tehoisia että yleensä latausta hyvinkin tapahtuu myös tyhjäkäynnillä.
 
Pitäisi löytää ulkopistorasiaan kellokytkin kaukosäädöllä lohkolämppärin ja sisätilan lämmittimen perään ja sellainen malli, joka myös ilmaisee kaukosäätimeen, että ajastin/lämmitys on kytketty päälle, ettei tarvitse arpoa.

Onko moisia edes olemassa? Kantaman ei tarvitsisi olla kummoinen.
 
Pitäisi löytää ulkopistorasiaan kellokytkin kaukosäädöllä lohkolämppärin ja sisätilan lämmittimen perään ja sellainen malli, joka myös ilmaisee kaukosäätimeen, että ajastin/lämmitys on kytketty päälle, ettei tarvitse arpoa.

Onko moisia edes olemassa? Kantaman ei tarvitsisi olla kummoinen.

WiFi-ohjattava pistorasia? Ajastukset hoituu mobiilisoftalla mistäpäin maailmaa tahansa ilmaisen käyttäjätilin/pilvipalvelun kautta.

Älykoti (Google Home, Amazon Echo, Apple HomeKit jne.)

https://s.click.aliexpress.com/e/DuJTpjx2

BlitzWolfit olen todennut omassa käytössä luotettaviksi, löytyy eri kokoisia ja muotoisia malleja. 4kpl itselläni käytössä joista kaksi autokatoksessa ja kaksi sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
WiFi-ohjattava pistorasia? Ajastukset hoituu mobiilisoftalla mistäpäin maailmaa tahansa ilmaisen käyttäjätilin/pilvipalvelun kautta.

Älykoti (Google Home, Amazon Echo, Apple HomeKit jne.)

https://s.click.aliexpress.com/e/DuJTpjx2

BlitzWolfit olen todennut omassa käytössä luotettaviksi, löytyy eri kokoisia ja muotoisia malleja. 4kpl itselläni käytössä joista kaksi autokatoksessa ja kaksi sisällä.
Varmasti toimiva ratkaisu mutta tässä kohdin etsin keinoa hoitaa homma senioritaloudessa, jossa älypuhelimet yms. vempaimet tuottavat kohtuutonta päänvaivaa ja vastustusta. Sen takia tuo erillinen, yksinkertainen kaukosäädin pistorasian päällekytkemiseen ja/tai ajastamiseen olisi parhain ratkaisu.
 
Varmasti toimiva ratkaisu mutta tässä kohdin etsin keinoa hoitaa homma senioritaloudessa, jossa älypuhelimet yms. vempaimet tuottavat kohtuutonta päänvaivaa ja vastustusta. Sen takia tuo erillinen, yksinkertainen kaukosäädin pistorasian päällekytkemiseen ja/tai ajastamiseen olisi parhain ratkaisu.
Onko kyseessä kerrostalo vai omakotitalo? Jos omakotitalo niin sisälle voisi laittaa kytkimen mikä ohjaa ulkorasiaa päälle/pois.
 
https://s.click.aliexpress.com/e/DuJTpjx2

BlitzWolfit olen todennut omassa käytössä luotettaviksi, löytyy eri kokoisia ja muotoisia malleja. 4kpl itselläni käytössä joista kaksi autokatoksessa ja kaksi sisällä.
Oliko siinä tuotepakkauksessa tai jossain muualla merkattuna IP-luokitusta noin ulkokäyttöä ajatellen? Äkkiä en ainakaan löytänyt mitään muuta kuin sanallisen kuvauksen, johon en uskalla paljoakaan nojata. Tuosta vedetään kuitenkin aika reippaasti virtaa läpi. Onko vielä kokemusta pakkasenkestosta? (-30°C mittarissa on juurikin se kerta, milloin saisi oikeasti toimia .)
 
Oliko siinä tuotepakkauksessa tai jossain muualla merkattuna IP-luokitusta noin ulkokäyttöä ajatellen? Äkkiä en ainakaan löytänyt mitään muuta kuin sanallisen kuvauksen, johon en uskalla paljoakaan nojata. Tuosta vedetään kuitenkin aika reippaasti virtaa läpi. Onko vielä kokemusta pakkasenkestosta? (-30°C mittarissa on juurikin se kerta, milloin saisi oikeasti toimia .)

Ohjeessa oli maininta vain, että ulkokäytössä suojattava suoralta sateelta.

En tuota mihinkään kovin paljaaseen paikkaan ikinä laittaisi, mutta autokatoksessa ja aina lämmitysroikalla "tulpattuna" kelpaa itselleni. :rolleyes: Itse laitteen kotelointi kyllä vaikuttaa laadukkaalta ja tiiviiltä, sikälimikäli kun se yhtään mitään kertoo.

Viime talvena sen verran myöhään otin käyttöön ettei -30°C päässyt, mutta -20°C tienoolla pari kertaa pääsi testaamaan ilman ongelmia.
 
Nexa LGDR/KCT510 kaukovirrankatkaisin | Karkkainen.com verkkokauppa

Tämäkin toimisi muttei taida olla ajastusmahdollisuutta jollei tuo "itseoppiva" ole suht laaja käsite.

Nexalta löytyy myös ohjelmoitava näytöllä varustettu kauko-ohjain. Mitään infoa ei kyllä anna onko ajastus päällä vai ei. 30m luvataan kantomatkaa, mutta kuun ja tähtien asennosta riippuen tuntui vaihtelevan sentin ja 30m välillä. Pääasiassa kuitenkin usein toimi luotettavasti, mutta tuli myös koettuja muutamia epämiellyttäviä yllätyksiä kun pistorasia ei ollutkaan ottanut ajastuksen signaalia vastaan.

Nexa TMT-918 -langaton kaukosäädin 18,90

Toki tuokaan ei vanhoille ihmisille ole kovin optimaalinen ellei ajastukset ole aina samoja.

Tuo mukana tuleva pikkuohjain on taas täysi susi tai oma yksilöni on alusta asti ollut viallinen. Hädin tuskin edes 1-2m kantomatka.
 
Nexalta löytyy myös ohjelmoitava näytöllä varustettu kauko-ohjain. Mitään infoa ei kyllä anna onko ajastus päällä vai ei. 30m luvataan kantomatkaa, mutta kuun ja tähtien asennosta riippuen tuntui vaihtelevan sentin ja 30m välillä. Pääasiassa kuitenkin usein toimi luotettavasti, mutta tuli myös koettuja muutamia epämiellyttäviä yllätyksiä kun pistorasia ei ollutkaan ottanut ajastuksen signaalia vastaan.

Nexa TMT-918 -langaton kaukosäädin 18,90

Toki tuokaan ei vanhoille ihmisille ole kovin optimaalinen ellei ajastukset ole aina samoja.
Taidan mennä tuolla axxel max 8h:lla. Ei ole ajastinta mutta saapahan sisältä päälle eikä jää turhaan jauhamaan.
 
Autosta löytyy lohkolämmitin, mutta aikaisempi omistaja ei ole pitänyt sisätilan pistoketta tärkeänä. Defa kyseessä.

Eli mitä mahtaisi kustantaa sisätilan pistokkeen asentaminen olemassaolevaan lohkolämmittimeen pk-seudulla ja onko antaa suosituksia asennuspaikasta? Omia taitoja hommaan ei ole.

Edit: Samapa tuo, tein ajanvarauksen Variston Atoy:lle, kun sijaitsee kivenheiton päässä omasta kodista. Ja sieltä saa sijaisauton asennuksen ajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Voorttia lämmitän lohkolämmittimellä ja sisähaaraan kytketyllä defan puhaltimella. Komeus on kytketty joko talon seinään, tai sitten tiukan paikan tullen takakontista kaivetaan agregaatti, jos ei verkkovirtaa ole saatavilla.

Ei kyllä sovi henkilöautoilijalle tämä ratkaisu.:vihellys:
 
Voorttia lämmitän lohkolämmittimellä ja sisähaaraan kytketyllä defan puhaltimella. Komeus on kytketty joko talon seinään, tai sitten tiukan paikan tullen takakontista kaivetaan agregaatti, jos ei verkkovirtaa ole saatavilla.

Ei kyllä sovi henkilöautoilijalle tämä ratkaisu.:vihellys:
Riippuu toki henkilöauton ja aggregaatin lajista ja laadusta, ajotarpeen lajista ja tavaratilan hukkakäytön haitan asteesta, jos henkilöautoilijalla on tuo sama asenne. Aika pieniä koneita on saatavilla. Tokikaan moottorilämmittimen päälle ei kovin suurta sisälämmitintä niillä pyöritetä, mutta kyllähän pienikin auttaa jo paljon. Tuolla järjestelyllä ei kuitenkaan olla lähdössä ajastuksen jäljiltä minuutissa hampaiden harjauksen jälkeen liikkeelle.

Jos tuon tyyppinen käyttötarve on olemassa, niin helpottaahan se varsin vitusti, kun samalla kalustolla hyvin pienin lisäyksin voi varmistua siitä että starttivirta riittää peräperseessäkin 35 asteen pakkasen yllättäessä. Tarpeeksi survivalistisesti ja eräjormaillen ajatellen kuvauksen mukainen laitteisto saa webastot näyttämään kaupunkilaispojan leluilta.

Sehän on polttoainelämmittimien kenttäkelpoisuuden surma, että niissä ei ole keinoa tuottaa sähköä. Jos tämän voisi inhimilliseen hintaan ratkaista, meillä olisi täydellinen talviauto - juuri sopivasti pelkän polttomoottorivoiman ajan tullessa kituvaiheeseensa. Hybridisysteemin ajoakustohan mahdollistaa paljon järkevämmät sovellukset, jos jollain oikeasti on halua implementoida tällaista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla järjestelyllä ei kuitenkaan olla lähdössä ajastuksen jäljiltä minuutissa hampaiden harjauksen jälkeen liikkeelle.

Eipä toki, mutta jos verrataan tilanteeseen, ettei lähdetä ollenkaan, niin on se nyt jo paljon parempi järjestely. Tosin on kyllä mainittava, että agregaatti ei kulje mukana pelkästään tätä tarkoitusta varten. Ja kotonahan sen ajastuksen saanee hoidettua kyllä.

Joskus on kyllä hätäratkaisuna tullut lämmitettyä moottoria "bensakynttilällä" öljypohja alla. Sekin on vähän semmoista hommaa, ettei kyllä kannata harrastaa, jos ei oikeasti ole pakko. Mutta käyntiin saatiin ja pois päästiin. :tup:
 
Eipä toki, mutta jos verrataan tilanteeseen, ettei lähdetä ollenkaan, niin on se nyt jo paljon parempi järjestely.
Juuri tämä oli implikaatio.

Silloinhan ei niin haittaa, jos kabiinia ei olekaan lämmitetty 1,2 tai 2 kilowatilla vaan vaikka 500 watilla. Yhdentekevää, kun moottori saadaan hierottua lopulta tulille, että sisätilan lämpiämiseen ja lasin avautumiseen meneekin vielä minuutti tai pari.
 
Mitenkäs aggregaatin esilämmityksen hoidat? Eikö ahdista kun kylmänä käynnistät ja moottori kuluu? Ihan turhia nämä nykyiset säteilylämmittimet ja kylmänä mennään. Hyvin kestävät vehkeet.
 
Tietääkö kukaan ketään missään jolla olisi hajonnut tai kulunut moottori ennenaikaisesti kylmäkäynnistykseen ?
 
Onko haisulia millaisissa hinnoissa tuollaisen ylläpitolaturin hommaaminen asennuksineen (liikkeessä) pyörii?

Tuntuu että nykyakuille joku 4v on normi settiä. Näin myös äitimuorille totesivat ihan suoraan akkuliikkeessä vaihdettuaan uuden akun. Taitaa olla samaa settiä kuin kodinkoneet yms, ei ne vaan nykyisin kestä, hyvää bisnestä.
320€ maksoi omaan autoon Defan pienempi laturi asennettuna. Autossa on pelkkä Eber niin hintaan kuului pistoke etupuskuriin ja muut hilkkeet siihen sitten. On tuo ollut kyllä todella kätevä.
 
Joskus aikanaan jossain -20°C paikkeilla tempoiltiin aggregaatti tulille. Tuossa lämpötilassa kaikki ehjät autot lähtevät vielä käyntiin normaalilla kylmäkäynnistyksellä, tuo aggrekaatti vaati melkoisen taistelun, vaikka se lopulta kahteen pekkaan saatiinkin käyntiin, kun toinen sääti sormin kaasuläppää sieltä kaasarin päältä.

Näyttäminen suuntaan tai toiseen.
Varmasti defa ja calix pystyvät näyttämään dataa että kulumiseroa on olemassa.
 
Mitenkäs aggregaatin esilämmityksen hoidat? Eikö ahdista kun kylmänä käynnistät ja moottori kuluu? Ihan turhia nämä nykyiset säteilylämmittimet ja kylmänä mennään. Hyvin kestävät vehkeet.
No tietysti kosanilla, ja jos kaasu on kylmässä jämähtänyt, niin pulloa pitää vähän esilämmittää nuotiolla lämmitetyssä vedessä.
 
Mikä mahtaa olla tehokkain sisätilanlämmitin tällä hetkellä? Edellisen auton mainiosti kauttaaltaan sulattanut Defa ei enää näytä jaksavan samalla tavalla asennettuna sulattaa kahdessa tunnissa pykälän isomman auton (Honda CR-V) etulasia kunnolla, joten jotain parempaa pitäisi hommata tilalle. En muista mikä tuon nykyisen malli oli, mutta joku niitä Defan uudehkoja noin 2000W "mini-thermineitä" kuitenkin ja se on asennettuna apukuskin jalkatilan kylkeen puhaltamaan kohti keskikattoa.
 
Mikä mahtaa olla tehokkain sisätilanlämmitin tällä hetkellä? Edellisen auton mainiosti kauttaaltaan sulattanut Defa ei enää näytä jaksavan samalla tavalla asennettuna sulattaa kahdessa tunnissa pykälän isomman auton (Honda CR-V) etulasia kunnolla, joten jotain parempaa pitäisi hommata tilalle. En muista mikä tuon nykyisen malli oli, mutta joku niitä Defan uudehkoja noin 2000W "mini-thermineitä" kuitenkin ja se on asennettuna apukuskin jalkatilan kylkeen puhaltamaan kohti keskikattoa.
Sijoitettu huonosti. 2100w tehokkain mitä on ja se on juurikin semmoinen mini defa. Mulla on cr-v 1400w Calix mikä tuli hajonneen 2100w defan tilalle ja ei mitään ongelmaa ettei teho riittäisi. Laita Defa tuommoiseen Termini™ Stand • DEFA ja sijoita se siihen keskikonsolin keskelle seisomaan missä on tyhjä tila lattialla käsijarrun edessä.

Lisäksi tulee huomioida se ettei nuo lämmittimet toimi täydellä teholla, kuin jossain -20 asteen pakkasella. Niissä, kun teho säätyy ptc-vastuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Sijoitettu huonosti. 2100w tehokkain mitä on ja se on juurikin semmoinen mini defa.
Samalla tavalla sijoitettuna se oli edellisessäkin autossa (farkku-volvo), eikä ollut koskaan mikään lasi jäässä pahimmillakaan pakkasilla sen jälkeen kuin se oli 2h puhaltanut. Nyt on etulasi vielä puoliksi jäässä jollakin 6-7 asteen pakkasella.

Mulla on cr-v 1400w Calix mikä tuli hajonneen 2100w defan tilalle ja ei mitään ongelmaa ettei teho riittäisi. Laita Defa tuommoiseen Termini™ Stand • DEFA ja sijoita se siihen keskikonsolin keskelle seisomaan missä on tyhjä tila lattialla käsijarrun edessä.
Hmm, pitääpä miettiä, en kyllä ihan heti keksi miten tuolla tilanne muuttuisi merkittävästi.

On kyllä paska jäähy tämä, jos se tuosta pelkästään on kiinni ja vielä enemmän huolestuttaa, jos mitään parempaa ei ole saatavavilla ilman jotain Webastoa.

Lisäksi tulee huomioida se ettei nuo lämmittimet toimi täydellä teholla, kuin jossain -20 asteen pakkasella. Niissä, kun teho säätyy ptc-vastuksella.
Tätä mietin jo aiemmin, että jos lämmitin ei ole rikki, niin tuo vastus on varmaan se suurin ongelma. Saako sitä poistettua käytöstä edes testimielessä, tai löytyykö lämmittimiä missä sitä ei ole? Kiviäkin kiinnostaa lämmitin, joka ei hoida ilmastonmuutoksen nimissä tehtäväänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla tavalla sijoitettuna se oli edellisessäkin autossa (farkku-volvo), eikä ollut koskaan mikään lasi jäässä pahimmillakaan pakkasilla sen jälkeen kuin se oli 2h puhaltanut. Nyt on etulasi vielä puoliksi jäässä jollakin 6-7 asteen pakkasella.


Hmm, pitääpä miettiä, en kyllä ihan heti keksi miten tuolla tilanne muuttuisi merkittävästi.

On kyllä paska jäähy tämä, jos se tuosta pelkästään on kiinni ja vielä enemmän huolestuttaa, jos mitään parempaa ei ole saatavavilla ilman jotain Webastoa.


Tätä mietin jo aiemmin, että jos lämmitin ei ole rikki, niin tuo vastus on varmaan se suurin ongelma. Saako sitä poistettua käytöstä edes testimielessä, tai löytyykö lämmittimiä missä sitä ei ole? Kiviäkin kiinnostaa lämmitin, joka ei hoida ilmastonmuutoksen nimissä tehtäväänsä.
Se ptc on myös turvallisuuden takia niissä ymmärtääkseni. Voi olla, että olisi auto palanut ellei sitä defassa olisi ollut. Kävi nimittäin todella kuumana se lämmitin.

Se hyöty tuolla telineellä saadaan, että puhallus kohdistuu suurimmaksi osin sinne mihin se halutaankin eli tuulilasille.

147BD58C-FFBD-40A5-93FE-D70637BE7A87.jpeg
 
Se ptc on myös turvallisuuden takia niissä ymmärtääkseni. Voi olla, että olisi auto palanut ellei sitä defassa olisi ollut. Kävi nimittäin todella kuumana se lämmitin.

Se hyöty tuolla telineellä saadaan, että puhallus kohdistuu suurimmaksi osin sinne mihin se halutaankin eli tuulilasille.

147BD58C-FFBD-40A5-93FE-D70637BE7A87.jpeg
Minulla on tuossa etupenkkien välissä yhtenäinen matto, joten saattaisi olla tuon telineen sijoittelun kanssa omat haasteensa siinäkin, eikä hirveästi kiinnostaisi jättää lämmitintä siihen muutenkaan apukuskin potkittavaksi. Pitää tutkia tilannetta päivänvalossa tarkemmin. Ylipäätään tuntuu hassulta, jos sen sijoittelu merkitsee noin paljon. On se toki mahdollista, mutta silti.

Ymmärtäisin ongelman paremmin, jos puhallin työntäisi keskikonsoliin pultattuna lämmintä ilmaa samaan tilaan mistä se ottaa ilmaa, jolloin ptc-vastus rajoittaisi virtaa, mutta kun se puhaltaa tässäkin tapauksessa lämpimän ilman koko ajan vinosti ylöspäin, joskin hieman takaviistoon. Tuohon kuvaan verrattuna se on siis asennettuna kiinteästi noin 45-asteen kulmassa siinä 10cm päässä olevassa keskikonsolissa.
 
Saako sitä poistettua käytöstä edes testimielessä, tai löytyykö lämmittimiä missä sitä ei ole?
Ei vissiin onnistu. Käsittääkseni nykystandardi on se, että itse lämmityselementti on ptc-tyyppinen - siis samankaltainen kuin autojen oma ilman sähkölämmitys.

Ja tämähän tosiaan on se ominaisuus, mikä tekee niistä turvallisempia kuin perinteiset ulkoisesti termostaattiohjatut kytkennät. Ei ole välttämätöntä ohjauspiiriä, joka vikaantuessaan polttaisi auton, mikäli lämmitin on kaatunut väärään paikkaan tai sijoitettu vähän liian rohkeasti.
 
Ptc on lämmityselementin rakenne. Eli ei saa ohitettua ja hyvin ne toimii jos lämmitin järkevästi sijoitettu eikä kierrätä omaa lämmittämäänsä ilmaa jalkatilassa.

Lämmitin voi olla myös takapenkin käsinojassa puhaltamassa eteenpäin jollei jalkatilaan saa järkevästi ylöspäin puhaltavaksi. Menee varsin fiksusti autoihin joissa takapenkin käsinojan takaa löyty suksiluukku.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 679
Viestejä
4 492 172
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom